Op verschillende locaties in Zutphen en Warnsveld worden verkeerskundige knelpunten onderzocht. Na onderzoek is duidelijk wat de gewenste inrichting is en welke planning en kosten erbij horen. Recent aangepaste verkeerssituaties worden geëvalueerd en waar nodig aangepast. 

Groen
Oranje

Het ontwerp voor de kruising Stationsplein/Nieuwstad/Isendoornstraat (Nieuwstadkruising) is ingebracht in de omgevingstafel. Bij de omgevingstafel zijn aanvullende eisen gesteld aan het ontwerp, mede hierdoor loopt het proces vertraging op. De inrichting van de kruising moet passen binnen het centrum en de verkeersstructuur van de stad. Op dit moment wordt het bouwteam aanbesteed. De uitvoering is verschoven naar 2026.

Voor de kruising Gerard Doustraat/van Hemstrastraat/Jan Vermeerstraat (Wibrakruising) wordt op dit moment een onderzoek uitgevoerd. Dat moet leiden tot tijdelijke maatregelen op korte termijn en daarnaast tot definitieve maatregelen. Participatie met omwonenden en andere belanghebbenden, zal onderdeel van het onderzoek zijn. De maatregelen moeten passen binnen de verkeersstructuur van de stad en de functie die de Gerard Doustraat daarin heeft. De uitvoering van de definitieve maatregelen staan gepland voor begin 2026.

Oranje

De kosten voor de kruising Stationsplein/Nieuwstad/Isendoornstraat (Nieuwstadkruising) zijn hoger dan het beschikbare budget. Voor dit project is de rijkssubsidie SPV2030 aangevraagd en toegekend. Het project is uitgebreid met het wegvak Nieuwstad - Burgemeester Dijckmeesterweg. Er wordt een provinciale subsidie aangevraagd om de meerkosten te kunnen dekken.

Er lijkt financiële ruimte te zijn in andere infrastructurele projecten. We onderzoeken of er financiële ruimte is in andere infrastructurele projecten en of die middelen overgeheveld kunnen worden van het ene naar het andere project. We verwachten dat geen extra budget aangevraagd hoeft te worden voor de Nieuwstadkruising.