Werken en leren

Voortgang activiteiten

Inleiding Werken en leren

Terug naar navigatie - Werken en leren - Inleiding Werken en leren

Als gevolg van de ontwikkelingen in de Verenigde Staten en de geopolitieke conflicten blijft grote onzekerheid over de toekomst voor bedrijven en organisaties. Dat komt bovenop knelpunten waar ze al oplossingen voor zochten. Denk aan grondstoftekorten, personeelstekorten, problemen in  wereldwijde distributieketens, sterk gestegen kosten als gevolg van inflatie, stikstofproblematiek, energiebeschikbaarheid, financiering en energiebeschikbaarheid en in een aantal sectoren een sterk gestegen schuldenlast. 

Als lokale overheid zetten we in op het zetten van de gezamenlijke lange termijn koers via de omgevingsvisie. Deze vormt de basis voor gemeentelijk beleid op de middellange termijn. De omgevingsvisie en de vertaalslag naar integraal afgestemd gemeentelijk beleid zorgt - binnen onze mogelijkheden - voor stabiliteit  en eenduidigheid door randvoorwaarden en kaders te bieden aan bedrijven en maatschappelijke organisaties in de gemeente Zutphen. 

  • De druk op de ruimte voor bedrijven zien we terug in de gesprekken over de omgevingsvisie. Daarbij ligt er druk om ruimte vrij te maken voor de woon-, energietransitie-, mobiliteit- en klimaatopgaven en het faciliteren van een verblijfsvriendelijke binnenstad.
  • Een mogelijke keuze in de omgevingsvisie die de hoeveelheid ruimte voor bedrijven beperkt, brengt risico's met zich mee voor de ontwikkeling, doorgroei en vestiging van bedrijven in de gemeente Zutphen. Dat heeft negatieve consequenties voor de aanwezigheid van beroepsonderwijs en  het versterken van de sociaal-economische structuur.  
  • Bij het versterken van die structuur gaat het onder andere om het handhaven van voldoende werkgelegenheid voor praktisch geschoolden, participatie die een directe link heeft met bestaanszekerheid, ontwikkelmogelijkheden voor bedrijven in de gemeente Zutphen en de mogelijkheden voor beroepsonderwijs.
  • Door de vertraging in de vaststelling van de omgevingsvisie is de planning van de Sociaal-Economische visie, de gebiedsvisie De Mars en de Kadernotitie Horeca aangepast.  
  • De ontwikkeling van het Regionaal Werkcentrum, het sociaal ontwikkelbedrijf en inzet op bestaanszekerheid willen we in gezamenlijkheid oppakken.  Deze ontwikkeling is een belangrijk speerpunt voor de komende periode.

Volgen van de ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Werken en leren - Volgen van de ontwikkelingen

We willen  een aantal specifieke ontwikkelingen voor Werken en leren monitoren om te zien of de inzet het gewenste effect heeft. Daarvoor hebben we onderstaande indicatoren opgesteld. Deze indicatoren worden maandelijks of jaarlijks gemeten. Waar relevant zijn de resultaten onder de verschillende producten weergegeven. In het jaarverslag zullen we de ontwikkelingen verder duiden.

Indicatoren

Doel: Stabiliseren en versterken sociaal-economische structuur gemeente Zutphen door beter benutten beschikbare ruimte bedrijventerreinen en goede dienstverlening aan ondernemers.
•    We monitoren de ontwikkeling van het ruimtegebruik en van de arbeidsintensiteit.

•    We onderzoeken de ervaring van de ondernemers met onze dienstverlening.

Doel: Meer inwoners via passend en levenslang onderwijs vitaal houden op arbeidsmarkt
•    Aantal deelnemers dat zich aanmeldt voor een leer-werk traject via GelreWerkt!.

Doel: Meer jongeren die met een startkwalificatie van school komen.
•    Het percentage van het totaal aantal leerlingen van het VO en MBO (12 - 23 jaar) dat voortijdig, dat wil zeggen zonder startkwalificatie, het onderwijs verlaat.

Financiële tabel: Werken en leren

Terug naar navigatie - Werken en leren - Financiële tabel: Werken en leren Bedragen x €1.000
Exploitatie
Primitieve begroting 2025 incl wijzigingen tot 2025
Wijzigingen 2025 (gedaan in 2025)
Begroting na Wijziging 2025
Mutaties 2e Burap 2025
Mutaties 1e Burap 2025
Stand Burap 2025
Lasten
29.139
951
30.090
-395
-400
29.295
Baten
-5.193
184
-5.009
42
-1.115
-6.082
Stortingen
395
0
395
0
0
395
Onttrekkingen
-559
-1.510
-2.069
89
0
-1.980

Toelichting op financiële afwijkingen: Werken en leren

Terug naar navigatie - Werken en leren - Toelichting op financiële afwijkingen: Werken en leren

 

Product nummer Omschrijving Baten / Lasten Voordeel / Nadeel Bedrag Gewijzigd ten opzichte van 1e burap
320-Economie

De vaststelling van de Omgevingsvisie, inclusief moties en amendementen, maakt aanpassingen nodig in proces, timing en scope van de Sociaal Economische Visie. Dit leidt tot vertraging en daarmee onderbesteding in 2025. Daarnaast zijn er lagere kosten als gevolg van capaciteitsissues.

Lasten Voordeel €207.000 ja
320-Economie

Incidentele activiteiten komen ten laste van de reserve. Geen uitvoering, dan ook geen bijdrage uit de reserve. 

Baten Nadeel €89.000 ja
421-Onderwijshuisvesting

Onderhoud en beheer panden: Brand in de school, schoonmaak en herstelkosten wordt voor het grootste deel gedekt door de verzekering.

 

Lasten Nadeel € 80.000 nee
421-Onderwijshuisvesting Brand in de school, schoonmaak en herstelkosten wordt voor het grootste deel gedekt door de verzekering. Baten Voordeel

€ 113.000

 

ja

421-Onderwijshuisvesting Uitbreiding van de 1e inrichting Auryn op basis van leerling telling. Lasten Nadeel

€ 34.000

nee

422- Kinderopvang en lokaal onderwijsbeleid Stijging aanvragen SMI lasten Nadeel

€ 55.000

ja

422- Kinderopvang en lokaal onderwijsbeleid Budgettaire incidentele ruimte en teruggave na vaststelling subsidie 2024 kinderopvang
lasten Voordeel

€ 75.000

Ja

422- Kinderopvang en lokaal onderwijsbeleid Incidenteel voordeel door minder toewijzingen leerlingenvervoer
Lasten Voordeel

€ 100.000

ja

422- Kinderopvang en lokaal onderwijsbeleid In 2024 heeft de GGD  minder controles uitgevoerd. in 2025 is een inhaalslag gemaakt daardoor dit jaar een  overschrijding.
Lasten nadeel

€ 48.000

ja

600-Participatie werk

Rijksbijdrage Loonkostensubsidie (BUIG)

1e BURAP: Ook dit jaar verwachten we nog een voordeel op basis van de voorlopige beschikking van het BUIG budget voor loonkostensubsidie. 

2e BURAP: Op 1 oktober 2025 is het definitieve BUIG budget inclusief loonkostensubsidie bekend geworden. Voor loonkostensubsdies is het definitieve budget vastgesteld op € 2.311.316. Daarmee is er een voordeel van € 960.000 ten opzichte van de begroting.  

 
Baten Voordeel € 960.000 ja
600-Participatie werk

Rijksbijdrage Loonkostensubsidie (BUIG)

1e BURAP: De uitgaven op loonkostensubsidie stijgen, in lijn met 2024. 

2e BURAP: Het nadeel op de lasten op het participatiebudget bestaat met name door een nadeel op de loonkostensubsidies (BUIG).Hier tegenover staat ook een hoger te ontvangen BUIG budget voor loonkostensubsidies (zie voordeel op de baten). 

Lasten Nadeel € 570.000 ja
640-Gelre Werkt!

WSW

1e BURAP: Verwacht voordeel van 1,0 mln,  waarvan  300.000 structureel en 700.000 incidenteel. 

2e BURAP: Verwacht voordeel van 1,2 mln, waarvan 300.000 structureel en 900.000 incidenteel. Het voordeel is iets hoger dan in de 1e burap verwacht. Het betreft lagere salariskosten WSW door een dalend aantal WSW-medewerkers (reguliere uitstroom, in lijn met de landelijke cijfers) . Dit komt met name vanwege pensionering. Daarnaast hebben we een voordeel op de uitgaven voor (nieuw) beschut werk. We werken in samen met partners toe naar een nieuw sociaal ontwikkelbedrijf, waar vanaf 2026 volop ingezet wordt en onder andere beschut werken met plek krijgt.

Lasten Voordeel € 1.200.000 ja

 

Toelichting Programmabegrotingswijzigingen: Werken en leren

Terug naar navigatie - Werken en leren - Toelichting Programmabegrotingswijzigingen: Werken en leren

 

Toelichting Bedrag

De gemeenteraad heeft in voorjaar 2024 aangegeven dat de Gebiedsvisie De Mars gekoppeld is aan de voortgang van de Omgevingsvisie. Dat betekent dat pas in oktober 2024 gestart kon worden met de Gebiedsvisie. Deze vertraging heeft ervoor gezorgd dat de kosten voor projectleider, bureau en noodzakelijke onderzoeken pas vanaf dat moment gemaakt konden worden. Onttrekking ten laste van de reserve Krachtig Zutphen.

€111.900

Exploitatielasten De Springplank

Onttrekking aan de Reserve onderwijshuisvesting

€ 60.000

€-60.000

Corona herstel onderwijs, NPO is verlengd tot 31-7-2025

Ontvangen rijksbijdrage

€ 183.000

€-183.000

Onttrekking aan de reserve Inwoner in Beeld ten behoeve van de diverse werkzaamheden die onder andere vallen onder het project Inwoner in Beeld. € 200.000
Investeringen  
Op 27 januari 2025 heeft de raad besloten een extra krediet te verlenen voor het Kind expertise centrum aan de Keucheniusstraat. Hiervoor is nog geen begrotingswijziging opgenomen. €4.064.300

    
    


    
    
    


    
    
    

Product 320 Economie

Terug naar navigatie - - Product 320 Economie

Doelen

Terug naar navigatie - Product 320 Economie - Doelen

31110100 - We streven naar aantrekkelijke en goed georganiseerde markten

Terug naar navigatie - Product 320 Economie - Doelen - 31110100 - We streven naar aantrekkelijke en goed georganiseerde markten

We streven naar goed georganiseerde markten, met een gevarieerd en kwalitatief goed aanbod, dat aantrekkelijk is voor bezoekers.

32010100 - We versterken de sociaal-economische structuur in Zutphen

Terug naar navigatie - Product 320 Economie - Doelen - 32010100 - We versterken de sociaal-economische structuur in Zutphen
  • We versterken de sociaal-economische structuur van de gemeente Zutphen, waarbij we toewerken naar optimale synergie tussen plannen van Zutphense organisaties en bedrijven en de gemeentelijke opgaven.
  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Kwaliteit (toelichting)

    Inhoudelijk zijn er geen wijzigingen in de opzet van de Sociaal-Economische visie.

    Tijd (indicator)
    Rood

    Tijd (toelichting)

    De uitgangspunten van de omgevingsvisie zijn richtinggevend voor deze visie.  Door de grote aanpassingen die het bedrijfsleven raken zal ook de koers van de visie opnieuw bezien moeten worden.

    De Sociaal-Economische visie heeft daarnaast  een wisselwerking met andere beleidsprocessen die in dezelfde periode plaatsvinden, zoals de Gebiedsvisie De Mars Mobiliteitsplan, Parkeernota en het Horecaprogramma. De wisselwerking is zowel inhoudelijk als in de participatie/communicatie.

    De verschuiving van de besluitvorming vraagt aanpassingen in een complexe integrale planning. Deze factoren veroorzaken vertraging. 

    De uitvoeringsagenda wordt ingepland zodra meer zicht is op de oplevering van de Sociaal-Economische visie.

    Geld (indicator)
    Groen

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Kwaliteit (toelichting)

    De regiodeal is toegekend.  In programma 1 is de voortgang gemeld bij de regionale ontwikkelingen.

    Tijd (indicator)
    Groen

    Geld (indicator)
    Groen

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Oranje

    Kwaliteit (toelichting)

    Door het uitlopen van de vaststelling van de Omgevingsvisie, heeft ook de Sociaal-Economische visie vertraging opgelopen. Hierdoor is de uitvoering van integraal accountmanagement nog niet in volle breedte opgepakt..

    Vooruitlopend op de vaststelling faciliteren we bestaande samenwerkingsverbanden, zoals de doorontwikkeling van de Techniekfabriek. We ondersteunen deze samenwerking onder meer bij de totstandkoming van een toekomstbestendig en gezond bedrijfsmodel dat minder afhankelijk is van structurele subsidies. 

    Tijd (indicator)
    Rood

    Tijd (toelichting)

    Zodra de visie is vastgesteld, kunnen we de benodigde koersbepaling maken en het accountmanagement hierop richten.

    Geld (indicator)
    Groen

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Kwaliteit (toelichting)

    We onderzoeken een Zutphen pas. Met Groupcard hebben we gezien wat mogelijke risico’s kunnen zijn.

    Tijd (indicator)
    Rood

    Tijd (toelichting)

    In het kader van prioritering werkzaamheden wordt de planning herzien.

    Geld (indicator)
    Groen

32010200 - We hebben een aantrekkelijk vestigingsklimaat

Terug naar navigatie - Product 320 Economie - Doelen - 32010200 - We hebben een aantrekkelijk vestigingsklimaat

Het ondernemersklimaat in de gemeente Zutphen is aantrekkelijk en effectief en efficiënt georganiseerd. We pakken tijdig en adequaat zaken op die spelen bij ondernemers en organisaties en communiceren zorgvuldig.

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Tijd (indicator)
    Groen

    Tijd (toelichting)

    De Raad van State heeft bezwaar en beroep afgewezen. Op twee punten is afhandeling nodig.  Dat wordt opgepakt.  Daarmee is voortgang zeker gesteld.

    Geld (indicator)
    Groen

    Geld (toelichting)

    De te nemen investeringsbeslissing Smart Energy Hub de Mars door de private partijen staat onder druk in verband met de kostenstijging door inflatie op het te investeren bedrag en het zeker stellen van afnemers zodat operationele kosten worden gedekt.

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Rood

    Kwaliteit (toelichting)

    Het budget voor dit onderwerp is niet toegekend.

    Tijd (indicator)
    Rood

    Geld (indicator)
    Rood

    Geld (toelichting)

    Het budget is niet toegekend.

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Tijd (indicator)
    Rood

    Tijd (toelichting)

    Er is vertraging door de wijziging in de planning van de sociaal-economische visie en de koppeling van thema’s die door verschillende clusters wordt opgepakt. Zie ook 32010207.

    Geld (indicator)
    Groen

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Tijd (indicator)
    Oranje

    Tijd (toelichting)

    In mei 2025 is de Omgevingsvisie vastgesteld. De Sociaal Economische Visie is hier een uitwerking van . Bij de vaststelling van de Omgevingsvisie zijn verschillende moties en amendementen aangenomen die hun doorwerking hebben op de vervolgprocessen zoals de Sociaal Economische Visie. In het Handelingsperspectief wordt dit in beeld gebracht. Het proces van de Sociaal Economische Visie is hierdoor vertraagd. Daarnaast hebben wij in dit proces te maken gehad met een aantal tegenvallers qua capaciteit. 

    De Kadernotitie horeca ligt deze raadsperiode voor ter besluitvorming.  In verband met prioritering, capaciteit en middelen wordt het evenementenbeleid waarschijnlijk opgepakt.

    Geld (indicator)
    Groen

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Tijd (indicator)
    Rood

    Tijd (toelichting)

    De Sociaal Economische Visie is nog niet vastgesteld. Deze aanscherping heeft daarom nog niet plaats kunnen vinden. Wel trekken we samen met Stichting Parkmanagement op in thema's als vergroening en energietransitie in de vorm van onderzoek op bedrijventerreinen. 

    Geld (indicator)
    Groen

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Tijd (indicator)
    Oranje

    Tijd (toelichting)

    De inzet is vertraagd. Accountmanagement is gekoppeld aan andere projecten zoals  de Sociaal Economische Visie, het verbeteren van dienstverlening ondernemers en het verbeteren van de  informatievoorziening richting ondernemers. Daarnaast hebben we te maken gehad met wisselingen in de bezetting. 

    Geld (indicator)
    Groen

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Tijd (indicator)
    Oranje

    Tijd (toelichting)

    De afstemming  met andere relevante projecten leidt tot enige vertraging.  Daarnaast hebben we te maken gehad met wisselingen in de bezetting.  Hierdoor is de inzet vertraagd. 

    Geld (indicator)
    Groen

32010300 - We zorgen voor voldoende ruimte voor bedrijven, nu en in de toekomst

Terug naar navigatie - Product 320 Economie - Doelen - 32010300 - We zorgen voor voldoende ruimte voor bedrijven, nu en in de toekomst

Er is voldoende ruimte beschikbaar voor onze bedrijven, niet alleen nu, maar ook in de toekomst. We verwachten een ruimtebehoefte van 35-50 hectare op de bedrijventerreinen tot 2040.

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Tijd (indicator)
    Groen

    Geld (indicator)
    Groen

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Tijd (indicator)
    Groen

    Tijd (toelichting)

    Het Regionaal Programma Werklocaties is vastgesteld. Het college van GS Gelderland heeft ingestemd met het RPW.

    Geld (indicator)
    Groen

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Tijd (indicator)
    Rood

    Tijd (toelichting)

    Gebiedsvisie de Mars is een gebiedsgerichte uitwerking van de Omgevingsvisie en de Sociaal Economische Visie. De Sociaal Economische Visie is vertraagd. Dit heeft impact op de Gebiedsvisie De Mars. 

    Geld (indicator)
    Oranje

    Geld (toelichting)

    Zodra meer zicht is op de uitkomsten van het Handelingsperspectief en de Sociaal-Economische Visie wordt een nieuwe planning inclusief bijbehorende kosten gemaakt.

Product 421 Onderwijshuisvesting

Terug naar navigatie - - Product 421 Onderwijshuisvesting

Doelen

Terug naar navigatie - Product 421 Onderwijshuisvesting - Doelen

34210100 - We streven naar een sterke, toekomstbestendige en duurzame school in iedere wijk

Terug naar navigatie - Product 421 Onderwijshuisvesting - Doelen - 34210100 - We streven naar een sterke, toekomstbestendige en duurzame school in iedere wijk

Schoolbesturen en gemeente hebben een gezamenlijke verantwoordelijkheid voor toekomstbestendige en duurzame onderwijshuisvesting. De afspraken hierover zijn vastgelegd in het Integraal huisvestingsplan (IHP). Belangrijk doel is een goede spreiding van de kindcentra- en onderwijsvoorzieningen per wijk.

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Kwaliteit (toelichting)

    Het Kindcentrum de Flief en de prins Clausschool zijn inmiddels formeel gefuseerd en gaan samen verder onder de naam 'IKC het Zuiderlicht' in de Zuidwijken. Onderzoek naar verduurzaming is afgerond in een adviesrapport. We zijn begonnen met het onderzoeken op welke plek het beste de nieuwbouw van De Waaier en De Parel kan gaan plaats vinden. 

    Tijd (indicator)
    Oranje

    Tijd (toelichting)

    De ontwikkelagenda IHP loopt vertraging op, de voorbereidingen voor de nieuwsbouwplannen kosten meer tijd. 

    Geld (indicator)
    Groen

34210200 - We bieden vluchtelingen en andere nieuwkomers een passende leeromgeving aan

Terug naar navigatie - Product 421 Onderwijshuisvesting - Doelen - 34210200 - We bieden vluchtelingen en andere nieuwkomers een passende leeromgeving aan

We zijn samen met de regiogemeenten en het onderwijs verantwoordelijk voor het bieden van voldoende en adequate mogelijkheden voor het leren van de Nederlandse taal. Het aantal deelnemers hangt af van de instroom.

Product 422 Kinderopvang en lokaal onderwijsbeleid

Terug naar navigatie - - Product 422 Kinderopvang en lokaal onderwijsbeleid

Doelen

Terug naar navigatie - Product 422 Kinderopvang en lokaal onderwijsbeleid - Doelen

34220100 - Elk kind kan naar een voorschoolse voorziening ter voorbereiding op de basisschool. Dit bevordert de algemene ontwikkeling en kansengelijkheid van kinderen

Terug naar navigatie - Product 422 Kinderopvang en lokaal onderwijsbeleid - Doelen - 34220100 - Elk kind kan naar een voorschoolse voorziening ter voorbereiding op de basisschool. Dit bevordert de algemene ontwikkeling en kansengelijkheid van kinderen

We willen dat alle kinderen worden gezien, meedoen en gelijke kansen krijgen. Dat stimuleren we door het versterken van het opvoedkundig klimaat, voor- en vroegschoolse educatie en door toezicht op de kwaliteit van de  kinderopvangvoorzieningen. 

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Tijd (indicator)
    Groen

    Geld (indicator)
    Groen

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Kwaliteit (toelichting)

    De beleidsregels  rondom toezicht en handhaving van de kinderopvang zijn verouderd en behoeven aanpassing. We willen deze beleidsregels aanpassen. We starten hier eind 2025 mee  en willen dit in 2026 opleveren.

    Tijd (indicator)
    Groen

    Geld (indicator)
    Groen

    Geld (toelichting)

    In 2024 zijn er minder inspecties gedaan dan vooraf gepland. Dit had onder andere te maken met personele krapte in de uitvoeringsorganisatie (GGD). De personele capaciteit is inmiddels weer op peil en opgelopen achterstanden zijn inmiddels weggewerkt. We verwachten dat de geplande inspecties eind 2025 weer op het reguliere niveau zijn. Dit betekent wel dat er een financiële overschrijding is vanwege het wegwerken van achterstanden. 

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Tijd (indicator)
    Oranje

    Tijd (toelichting)

    De beleidsnotitie 'het jonge kind' is uitgesteld naar 2026 (zie 34220201).

    Geld (indicator)
    Oranje

    Geld (toelichting)

    We melden een incidenteel voordeel op de peuteropvang van €75.000 vanwege teruggekregen subsidies na vaststelling.

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Tijd (indicator)
    Oranje

    Tijd (toelichting)

    We zijn in 2025 gestart met het evalueren van het beleidsplan Jeugd 2021-2024. De herijking van het beleidsplan Jeugd is nu gepland in 2026. Daarin wordt bijzondere aandacht besteed aan  het versterken van de pedagogische samenleving. Het herijken van het beleidsplan Jeugd en met daarin het deelplan 'het jonge kind'  en het preventieplan kent daarmee een beperkte vertraging.

    Geld (indicator)
    Groen

34220200 - We streven naar een doorgaande lijn tussen kinderopvang, basisschool, voortgezet onderwijs en het MBO

Terug naar navigatie - Product 422 Kinderopvang en lokaal onderwijsbeleid - Doelen - 34220200 - We streven naar een doorgaande lijn tussen kinderopvang, basisschool, voortgezet onderwijs en het MBO

Met een soepele overgang van alle vormen van voor-en vroegschoolse educatie en kinderopvang naar het primair onderwijs worden kinderen beter ondersteund en voorkomen we onderwijsachterstanden. 

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Tijd (indicator)
    Oranje

    Tijd (toelichting)

    We zijn in 2025 gestart met het evalueren van Onderwijs Achterstanden Beleid (OAB) en schrijven een nieuwe beleidsnotitie gericht op 'het jonge kind'. Gelijktijdig werken we aan het herijken van het beleidsplan Jeugd en het preventieplan Jeugd. Het herijkte beleidsplan Jeugd, de beleidsnotitie 'het jonge kind' en het herijkte preventieplan Jeugd willen we gelijktijdig opleveren. Dit kost wat meer tijd en kent een beperkte vertraging.

    Geld (indicator)
    Groen

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Tijd (indicator)
    Groen

    Geld (indicator)
    Groen

34220300 - Het percentage laaggeletterden moet omlaag om kansengelijkheid te bevorderen

Terug naar navigatie - Product 422 Kinderopvang en lokaal onderwijsbeleid - Doelen - 34220300 - Het percentage laaggeletterden moet omlaag om kansengelijkheid te bevorderen

We versterken de geletterdheid van jong & oud in de Gemeente Zutphen, zodat hun kansen op het gebied van onderwijs, werk, (financiële) bestaanszekerheid en gezondheid worden vergroot.  In Zutphen is ongeveer 15 procent van de volwassen inwoners laaggeletterd, tegenover een landelijk percentage van 12 procent.  Het percentage onderwijsachterstand bij peuters is 19% in Zutphen ten opzichte van 15% landelijk. Met onze aanpak willen we de percentages omlaag brengen.

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Kwaliteit (toelichting)

    De Zutphense aanpak geletterdheid is vastgesteld. De verschillende actielijnen verbonden aan dit plan worden in separate projectplannen uitgewerkt, zijn in voorbereiding of worden reeds uitgevoerd. Inmiddels hebben we met 14 maatschappelijk betrokken partners een convenant ondertekend en daarmee is de gezamenlijk aanpak onderschreven.

    Tijd (indicator)
    Groen

    Geld (indicator)
    Groen

34220400 - We willen voortijdig schoolverlaten en jeugdwerkloosheid voorkomen

Terug naar navigatie - Product 422 Kinderopvang en lokaal onderwijsbeleid - Doelen - 34220400 - We willen voortijdig schoolverlaten en jeugdwerkloosheid voorkomen

Met een preventieve aanpak bevorderen we schoolaanwezigheid en voorkomen we uitval. Jongeren zonder startkwalificatie begeleiden we via het Doorstroompunt naar een passende opleiding of naar werk. 

Product 562 Toerisme en recreatie

Terug naar navigatie - - Product 562 Toerisme en recreatie

Doelen

Terug naar navigatie - Product 562 Toerisme en recreatie - Doelen

35620100 - We realiseren een passende groei van de toeristische sector, zowel in onze historische binnenstad als in Warnsveld, De Hoven en het buitengebied

Terug naar navigatie - Product 562 Toerisme en recreatie - Doelen - 35620100 - We realiseren een passende groei van de toeristische sector, zowel in onze historische binnenstad als in Warnsveld, De Hoven en het buitengebied
  1.  We zetten in op het aantrekkelijk maken en verder uitbouwen van onze belangrijkste toeristisch-recreatieve trekpleisters:  binnenstad (funshopping, horeca en cultuurhistorie);  evenementen (verdere professionalisering en spreiding over gehele gemeente).
  2. We streven naar groei van zowel kwaliteitsbezoekers, gemiddelde uitgaven per bezoeker als verlenging van de
    verblijfsduur. De versterking van ons overnachtingsaanbod is daarbij heel belangrijk.
  3. Zutphen laat zich zien als Hanzestad en we bouwen voort op het succes van het Hanzejaar in 2023 en het Hanzeverhaal.
  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Kwaliteit (toelichting)

    Initiatieven voor uitbreiding van overnachtingsmogelijkheden worden zoveel als mogelijk ondersteund en aangejaagd. Onder andere in samenwerking met Stichting Binnenstadsmanagement en Stichting  Zutphen Promotie. Dit is een continu proces.

    Tijd (indicator)
    Groen

    Tijd (toelichting)

    Dit is een continu proces.

    Geld (indicator)
    Groen

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Kwaliteit (toelichting)

    Samen met onze partners (Stichting Zutphen Promotie, Hanzesteden Marketing, Stichting Achterhoek Toerisme) verkennen we continu hoe we ons toeristisch aanbod verder versterken rondom ons Hanzeverleden en waterrecreatie. 

    De Liberationroute Vorden-Gorssel is een wandelroute van bijna 29 kilometer die de dorpen Vorden,  Gorssel, Zutphen en Eefde met elkaar verbindt. Op 27 maart 2025 is een fietsroute gelanceerd langs een buitententoonstelling onder de titel '80 jaar vrijheid'.  Deze route voert langs 12 bijzondere locaties die de strijd om de bevrijding van Warnsveld en Zutphen in beeld brengen.

    Tijd (indicator)
    Groen

    Tijd (toelichting)

    Versterking van ons toeristisch aanbod is een continu proces. Project Liberation Route is (op tijd) gestart.

    Geld (indicator)
    Groen

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Tijd (indicator)
    Oranje

    Tijd (toelichting)

    Er is een externe partij ingeschakeld die met betrokken partijen de doorontwikkeling van Stichting Binnenstadsmanagement (BMZ) en Stichting Zutphen Promotie (SZP) verkent. Streven daarbij is om vanaf 2027 een meerjarig gezamenlijk ruimtelijk-economisch actieplan voor de binnenstad te bewerkstelligen inclusief prestatieafspraken voor BMZ en SZP. 
    Het jaar 2026 wordt benut om e.e.a. (financieel) voor te bereiden. 

    Geld (indicator)
    Groen

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Kwaliteit (toelichting)

    In 2025 heeft Stichting Zutphen Promotie bijdragen geleverd aan het themajaar '80 jaar vrijheid'.  In 2025 is ook samengewerkt met Hanzesteden Marketing. Met Stichting Achterhoek Toerisme en gemeenten in de Achterhoek plus gemeente Lochem is samengewerkt, vooruitlopend op definitieve besluitvorming in onze raad in november 2025 om volledig aan te sluiten op de Vrijetijdsagenda.

    Tijd (indicator)
    Rood

    Tijd (toelichting)

    Zie hiervoor de tekst bij 'aanscherpen afspraken met Stichting Binnenstadsmanagement en Stichting Zutphen Promotie'

    Geld (indicator)
    Groen

35620200 - Kwaliteit retail en horeca in balans met kwaliteit historische binnenstad

Terug naar navigatie - Product 562 Toerisme en recreatie - Doelen - 35620200 - Kwaliteit retail en horeca in balans met kwaliteit historische binnenstad

We willen dat het winkelgebied inclusief de horeca en verblijfsfunctie zich verder ontwikkelt richting kwaliteitsbezoek. Zo kunnen we groeien in bezoekersaantallen in balans met levendigheid en leefbaarheid. Ook zetten we ons in om onze monumentale binnenstad gastvrijer en toegankelijker te maken voor mensen met een beperking.

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Kwaliteit (toelichting)

    We hebben ingezet op een uitgebreid participatieproces, bestaand uit uit onder andere fysieke bijeenkomsten voor bewoners en ondernemers en een klankbordgroep bestaande uit horecaondernemers. Bezoekers zijn ondervraagd over de horeca op zowel de markt in Zutphen als in Warnsveld. Verder is een speciale digitale tool voor jongeren (Swipocratie) ingezet  en ons digitale inwonerpanel.

    Tijd (indicator)
    Groen

    Tijd (toelichting)

    Het proces om te komen tot een Kadernota Horeca is gericht op finale besluitvorming in de raad in februari. Tot op heden (oktober 2025) liggen we op koers daarvoor.

    Geld (indicator)
    Groen

35620300 - We bouwen het aanbod van evenementen uit, in een goede balans van leefbaar-levendig

Terug naar navigatie - Product 562 Toerisme en recreatie - Doelen - 35620300 - We bouwen het aanbod van evenementen uit, in een goede balans van leefbaar-levendig

Samen met Stichting Zutphen Promotie zetten we in op verdere professionalisering van evenementen. 
Daarbij zetten we in op een kwalitatief nog aantrekkelijker evenementenaanbod dat past bij Zutphen.
Ook willen we evenementen zoveel mogelijk spreiden over de gehele gemeente.

35620400 - We dragen zorg voor de kwaliteit van onze binnenstad, zowel nu als bij ontwikkeling

Terug naar navigatie - Product 562 Toerisme en recreatie - Doelen - 35620400 - We dragen zorg voor de kwaliteit van onze binnenstad, zowel nu als bij ontwikkeling

Het programma Binnenstad 2024 – 2026 is gericht op een duurzaam aantrekkelijke en vitale binnenstad. Een binnenstad 

  1. Waar de historie van de binnenstad wordt gezien en benut als een kwaliteit
  2. Waar klimaat en natuur belangrijke speerpunten zijn en 
  3. Die autoluw is

Daarom werken we samen met de bewoners, ondernemers en bezoekers aan een autoluwe, bereikbare groene binnenstad.

35620500 - Onze binnenstad wordt klimaatadaptief

Terug naar navigatie - Product 562 Toerisme en recreatie - Doelen - 35620500 - Onze binnenstad wordt klimaatadaptief

Hittestress, extreme wateroverlast en droogte vragen om maatregelen om de binnenstad klimaatadaptief te maken. Vanuit verschillende beleidsterreinen wordt hieraan gewerkt. In de programmatekst staan de hoofdlijnen die vanuit het programma worden opgepakt. Meer details staan bij het betreffende beleidsterrein in programma 2.

35620600 - We realiseren een autoluwe binnenstad

Terug naar navigatie - Product 562 Toerisme en recreatie - Doelen - 35620600 - We realiseren een autoluwe binnenstad

De visie mobiliteit in de binnenstad (2018) is de basis voor de ontwikkeling van de autoluwe binnenstad. Het verkeerscirculatieplan en de parkeernota bouwen hier op voort. We betrekken ondernemers, inwoners en bezoekers van de binnenstad bij de planvorming en uitwerking.

Product 600 Participatie werk

Terug naar navigatie - - Product 600 Participatie werk

Doelen

Terug naar navigatie - Product 600 Participatie werk - Doelen

36000100 - We streven naar een lokale en regionale inclusieve arbeidsmarkt waarin voor iedereen een zinvolle en passende werkplek beschikbaar is

Terug naar navigatie - Product 600 Participatie werk - Doelen - 36000100 - We streven naar een lokale en regionale inclusieve arbeidsmarkt waarin voor iedereen een zinvolle en passende werkplek beschikbaar is

We werken lokaal en regionaal samen om vraag en aanbod op de arbeidsmarkt bij elkaar te brengen. We begrijpen wat inwoners echt nodig hebben om te participeren. De principes vanuit het project Inwoner in beeld zijn daarbij leidend. Dit betreft een werkwijze die uitgaat van de menselijke maat en waarbij de begrippen vertrouwen, bestaanszekerheid en gelijkwaardigheid centraal staan (zie product 610)

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Kwaliteit (toelichting)

    We zijn actief betrokken bij de Arbeidsmarktregio en participeren in thema's zoals dienstverlening voor werkzoekenden, geautomatiseerde matching  van werkzoekenden met vacatures en de pilot Regionaal Werkcentrum locatie Zutphen.

    Tijd (indicator)
    Groen

    Geld (indicator)
    Groen

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Oranje

    Kwaliteit (toelichting)

    De inrichting van het  Regionaal Werkcentrum, het Zutphens Ontwikkelnetwerk en de Lokale aanpak Bestaanszekerheid hebben op dit moment de hoogste prioriteit. De keuzes hierin en de ervaringen vanuit Inwoner in Beeld hebben effect op het re-integratiebeleid en willen we in één keer meenemen. Het beleid pakken we daarom in 2026 gezamenlijk op. Dit is in de Programmabegroting 2026 meegenomen.

    Tijd (indicator)
    Oranje

    Tijd (toelichting)

    Zie kwaliteit.

    Geld (indicator)
    Groen

36000200 - We voorzien in zinvolle, passende en lonende arbeid voor inwoners waarbij zij minimaal in staat zijn om in hun levensonderhoud te voorzien

Terug naar navigatie - Product 600 Participatie werk - Doelen - 36000200 - We voorzien in zinvolle, passende en lonende arbeid voor inwoners waarbij zij minimaal in staat zijn om in hun levensonderhoud te voorzien

Het aantal inwoners dat een uitkering van de gemeente ontvangt neemt toe. Dit is een landelijke trend. Veel mensen vinden snel werk, voor anderen is dat lastiger. Ook hier staan de principes van inwoner in beeld centraal (zie product 610).

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Kwaliteit (toelichting)

    In lijn met hetgeen is aangegeven in Burap I (zie 36400201 Wsw en Beschut Werk) wordt momenteel gewerkt aan een (Sociaal Domein) brede startnotitie over de nieuwe opzet van het Zutphens Ontwikkelnetwerk. Speerpunten zijn: 

    • uitbreiding van de doelgroep met jongeren vanaf 12 jaar (Jeugd & Onderwijs) en arbeidsmatige dagbesteding (Wmo) 
    • uitbreiding van het aantal netwerkpartners
    • opzet van een Werk- en Ontwikkelhuis
    • netwerksamenwerking vanuit strategisch partnerschap
    • borging van de governance

    Besluitvorming over de startnotitie wordt verwacht in het 4e kwartaal 2025.

    Tijd (indicator)
    Groen

    Geld (indicator)
    Groen

36000300 - We zorgen voor een soepele overgang van onderwijs naar de arbeidsmarkt

Terug naar navigatie - Product 600 Participatie werk - Doelen - 36000300 - We zorgen voor een soepele overgang van onderwijs naar de arbeidsmarkt

Sommige schoolverlaters hebben ondersteuning nodig bij het vinden van werk. Dit betreft onder andere jongeren zonder startkwalificatie. We zien ook meer thuiswonende jongeren uit het Voortgezet Speciaal Onderwijs en het Praktijkonderwijs die geen uitkering aanvragen maar wel hulp willen bij het vinden en behouden van werk. We willen deze jongeren in beeld hebben en samen met hen zoeken naar een passende (vervolg) opleiding en/of werk.

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Kwaliteit (toelichting)

    Het onderzoek 'jongeren in beeld' is afgerond. De komende maanden worden de bevindingen en aanbevelingen vertaald naar een voorstel voor een nieuwe integrale aanpak gericht op het voorkomen van vroegtijdig schooluitval en bieden van informatie en ondersteuning aan jongeren bij vragen rondom onderwijs, werk en (loopbaan)ontwikkeling.  

    Tijd (indicator)
    Groen

    Geld (indicator)
    Groen

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Kwaliteit (toelichting)

    Het aantal jongeren met inkomensondersteuning is de afgelopen maanden licht gedaald van 231 in februari naar 228 per 1 augustus 2025. Ondanks de lichte daling is dit een toename van 4,6% ten opzichte van een jaar geleden.

    Op 1 augustus 2025 begeleidden de consulenten van GelreWerkt! 1.069 inwoners.  Dit zijn zowel uitkeringsgerechtigden als niet-uitkeringsgerechtigden. Dit is een toename van 2,9 % ten opzichte van 12 maanden geleden.

     

    Tijd (indicator)
    Groen

    Geld (indicator)
    Groen

Product 640 Gelrewerkt

Terug naar navigatie - - Product 640 Gelrewerkt

Doelen

Terug naar navigatie - Product 640 Gelrewerkt - Doelen

36400100 - We bieden faciliteiten en ondersteuning die de inwoner in staat stelt passend, zinvol en lonend (on)betaald werk te verkrijgen en te behouden

Terug naar navigatie - Product 640 Gelrewerkt - Doelen - 36400100 - We bieden faciliteiten en ondersteuning die de inwoner in staat stelt passend, zinvol en lonend (on)betaald werk te verkrijgen en te behouden

Het aantal inwoners dat een beroep doet op de gemeente Zutphen voor ondersteuning bij het vinden van werk neemt toe.

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Kwaliteit (toelichting)

    De evaluatie van het nieuwe aanvraagproces is afgerond. Inwoners zijn tevreden tot zeer tevreden over het nieuwe aanvraagproces.  De meeste inwoners vinden het aanvraagproces helder, toegankelijk en persoonlijk. Inwoners voelen zich serieus genomen en met respect behandeld. Met name zijn ze positief over het snelle en persoonlijke contact en het feit dat het aanvragen van inkomensondersteuning heel gemakkelijk gaat. Minder tevreden is men over de informatie op de gemeentelijke website.

    Daarnaast vindt vanuit project Inwoner in Beeld vanaf oktober 2025 een onderzoek plaats onder inwoners om input op te halen over de dienstverlening bij de teams werk, inkomen en schuldhulp. Dit is een vervolg op het onderzoek uit 2023.

    Tijd (indicator)
    Groen

    Geld (indicator)
    Groen

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Oranje

    Kwaliteit (toelichting)

    De dashboards zijn in ontwikkeling, maar vragen tijd. We zitten in het proces om keuzes te maken voor data waarop we willen sturen, die betrouwbaar zijn en die we over een langere  periode kunnen meten, analyseren en duiden.  

    Tijd (indicator)
    Oranje

    Tijd (toelichting)

    Zie hierboven.

    Geld (indicator)
    Groen

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Kwaliteit (toelichting)

    Per eind juli begeleiden we 652 inwoners met een (bijstands)uitkering vanuit GelreWerkt!. Dit is een stijging van 33 inwoners ten opzichte van 2024, ruim 5%. 

    Tijd (indicator)
    Groen

    Geld (indicator)
    Groen

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Kwaliteit (toelichting)

    We stellen nieuw beleid op voor 'Simpel Switchen'. Daarbij zetten de consulenten Wmo en Werk samen instrumenten in om de doorstroom van dagbesteding naar een vorm van betaalde arbeid en indien nodig (tijdelijk) weer terug, mogelijk te maken.  Er zijn nog enkele stappen te nemen voor implementatie van deze nieuwe werkwijze.

    Tijd (indicator)
    Oranje

    Tijd (toelichting)

    Naar verwachting zal de nieuwe werkwijze voor het einde van 2025 worden ingezet.  Dit is wat later dan verwacht.

    Geld (indicator)
    Groen

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Oranje

    Kwaliteit (toelichting)

    De inrichting van het  Regionaal Werkcentrum, het Zutphens Ontwikkelnetwerk en de Lokale aanpak Bestaanszekerheid hebben op dit moment de hoogste prioriteit. De keuzes hierin en de ervaringen vanuit Inwoner in Beeld hebben effect op het re-integratiebeleid en willen we in één keer meenemen. Het beleid pakken we daarom in 2026 gezamenlijk op (zie ook inzet 36000101). Dit is in de Programmabegroting 2026 meegenomen.  

    Tijd (indicator)
    Oranje

    Tijd (toelichting)

    Zie kwaliteit.

    Geld (indicator)
    Groen

36400200 - We bieden passend, zinvol en lonend werk aan inwoners met een indicatie in het kader van de Wet sociale werkvoorziening en Beschut werk (art. 10b Pw)

Terug naar navigatie - Product 640 Gelrewerkt - Doelen - 36400200 - We bieden passend, zinvol en lonend werk aan inwoners met een indicatie in het kader van de Wet sociale werkvoorziening en Beschut werk (art. 10b Pw)

Beschut werk betreft werk in een beschutte werkomgeving door Wsw-medewerkers en medewerkers op grond van de Participatiewet. 

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Kwaliteit (toelichting)

    Zie toelichting onder 36000201 (samenwerking op organisatie- en casusniveau). 

    Tijd (indicator)
    Groen

    Geld (indicator)
    Rood

    Geld (toelichting)

    We verwachten - evenals in 2024 - ook dit jaar een voordeel van circa 1.2 mln, waarvan circa 300.000 structureel.