Zorgen en samenleven

Voortgang activiteiten

Inleiding Zorg en samenleven

Terug naar navigatie - Zorgen en samenleven - Inleiding Zorg en samenleven

De politieke situatie in het land blijft voor veel onzekerheid en onduidelijkheid zorgen. We sorteren voor op wetsvoorstellen waarvan het niet duidelijk is wanneer besluitvorming plaats vindt. Desondanks hebben we de integrale projecten, samen met onze maatschappelijke partners, uitgevoerd zoals we ons hadden voorgenomen:

•    Versterken van het opvoedkundig klimaat. Daarbij stimuleren we dat vragen over opvoeden en opgroeien door kinderen, jongeren en hun ouders sámen met kinderopvang, school en partners in de wijk worden opgelost. Dat doen we onder andere door het versterken van Team lichte jeugdhulp.
•   Inspelen op de toenemende vergrijzing met een integrale aanpak. Dit betreft bijvoorbeeld het inrichten van voorzieningen waardoor ouderen zo lang mogelijk thuis kunnen blijven wonen. Zoals maatregelen gericht op gezondheid, dementie of eenzaamheid maar ook wonen en zorg, een toegankelijke woonomgeving en mobiliteit. Gezondheidsbevordering vanuit het Integraal Zorgakkoord (IZA) en het Gezond en Actief leven Akkoord (GALA) draagt hieraan bij. 
•   Extra aandacht voor bestaanszekerheid. In het bijzonder voor gezinnen die moeilijk rondkomen en voor inwoners met een uitkering en/of schulden. Maatwerk en persoonlijke aandacht zijn sleutelbegrippen in onze dienstverlening. De inwoner vormt daarbij, vanuit de  begrippen ‘vertrouwen’ en ‘gelijkwaardigheid’  het vertrekpunt. In het eerste kwartaal hebben we gesprekken gevoerd in alle wijken met professionals en inwoners om beelden op te halen voor het plan van aanpak bestaanszekerheid. In het tweede deel van het jaar is de lokale aanpak bestaanszekerheid vastgesteld. 
•    Sterke wijken. We willen een Zutphense samenleving zijn met een sterke sociale cohesie in vitale wijken en buurten en een bijpassende sociale infrastructuur waar een ontmoetingsplek of buurthuis onderdeel van kan uitmaken. We zijn als gemeente, samen met onze partners, in de wijken dichtbij en laagdrempelig  bereikbaar. Zo zorgen we ervoor dat onze inwoners de juiste zorg/hulp/steun krijgen. Op basis van de visie Sterke wijken (2024) maken we keuzes voor investeringen in de sociale infrastructuur.  In de Zuidwijken is  gestart met een pilot op basis van de ADDO methodiek (anders denken, doen en organiseren). 
•     Het uitvoeren van de integrale projecten zoals de Regenboogagenda, soepele overgang van jeugd naar volwassenheid (18-/18+) en de Zutphense aanpak geletterdheid. Voor de laatste twee hebben we begin 2025 een uitvoeringsplan vastgesteld. Deze implementeren we. De verschillende teams van de gemeente doen dit samen, ook met de uitvoeringspartners. Met 14 partners hebben we een convenant 'Samen voor taal' gesloten.
•   Het bevorderen van actieve integratie van vluchtelingen. We streven ernaar om te voldoen aan de wettelijke taakstellingen voor de opvang van vluchtelingen én bevorderen het integratieproces.
•   Extra inzet op veiligheid. Veiligheid is een onderwerp dat steeds meer aandacht vraagt, zowel qua complexiteit als qua capaciteit voor onder andere handhaving. De criminaliteits- en overlastcijfers zijn in de afgelopen jaren gestegen. Daar waar de klassieke criminaliteit daalt, stijgt de digitale criminaliteit. We zien ook een stijgende lijn als het gaat om zorg- en veiligheidsproblematiek en ondermijning. Met de uitvoering van het integrale Veiligheidsplan spelen we op deze vragen in. Ook werken we samen aan het landelijke programma ‘Preventie met gezag'.

De prognoses voor de kosten voor zorg, welzijn en jeugdhulp waren in het eerste kwartaal nog voorzichtig, nu kunnen we een betere voorspelling doen.  Kanttekening is dat we in het sociaal domein altijd te maken met open einde regelingen. We zijn in control, maar met onzekerheden.

Volgen van de ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Zorgen en samenleven - Volgen van de ontwikkelingen

Volgen van de ontwikkelingen

We willen in het sociaal domein een aantal specifieke ontwikkelingen monitoren om te zien of de inzet het gewenste effect heeft. Daarvoor hebben we onderstaande indicatoren opgesteld. Deze indicatoren worden maandelijks of jaarlijks gemeten. Waar relevant zijn de resultaten onder de verschillende producten weergegeven.  In het jaarverslag zullen we de ontwikkelingen verder duiden.
In het kader van datagestuurd werken zijn we verder gegaan met het verfijnen van de dashboards sociaal domein en een analyse van de gegevens. 

Indicatoren

Openbare orde en veiligheid
Doel: Verminderen van extreme (woon)overlast in kwetsbare buurten door intensivering van de aanpak. We zetten in op een individuele aanpak van de overlast waar we met behulp van persoonlijke-, private-, bestuurlijke- en strafrechtelijke middelen integraal werken. 
•    We monitoren de aanpak van extreme woonoverlast. We willen (in elk geval) 10 casussen op deze intensieve wijze aanpakken. 
•    We begeleiden en monitoren mensen die uit een gesloten instelling voor verwardheid, verslaving of criminaliteit, om zoveel mogelijk te voorkomen dat terugval in oud gedrag ontstaat).

Sport, bewegen en ontmoeten
Doel: We willen een gezonde leefstijl in samenhang met sport bevorderen
•    We monitoren het aantal inwoners dat voldoet aan Nederlandse Norm Gezond Bewegen (NNGB): 150 minuten matig intensief bewegen per week.

Hulp en welzijn
Doel:  Versterking van de sociale basis, preventie en de inrichting van laagdrempelige, wijkgerichte en kwalitatief goede voorzieningen ter voorkoming en vervanging van geïndiceerd maatwerk.
•    We monitoren het aantal cliënten met een Wmo indicatie, gecorrigeerd met de instroom en uitstroom vanwege de vergrijzing en extramuralisering. 
•    We monitoren het aantal cliënten dat doorstroomt naar lichtere zorgvormen van begeleiding of uitstroomt (bijvoorbeeld naar Perspectief Zutphen of de formulierenbrigade).
•    We onderzoeken de cliëntervaringen naar kwaliteit en bejegening met betrekking tot de geïndiceerde Wmo-zorg.

Jeugd en jongeren
Doel: Minder kinderen met geïndiceerde jeugdhulp, door versterken van de pedagogische samenleving, preventie en uitbouwen en borgen Team lichte jeugdhulp.
•    We monitoren de ontwikkeling van het aantal kinderen/jongeren met geïndiceerde jeugdhulp.
•    We monitoren het aantal kinderen dat Onder Toezicht (OTS) is geplaatst. 
•    We onderzoeken de cliëntervaringen met zowel geïndiceerde jeugdhulp als team lichte jeugdhulp.

 

Nieuwe ontwikkelingen

Beëindiging proces dienstencentrum COA en vervolgtraject Revelhorst IV

Het college heeft op  15 juli 2025 besloten het proces rondom de realisatie van een dienstencentrum voor het COA op bedrijventerrein de Revelhorst te beëindigen. Dit besluit is genomen naar aanleiding van de door de gemeenteraad op 23 juni 2025 aangenomen motie van treurnis. In deze motie sprak de raad haar zorgen uit over het verloop van het proces en verzocht zij het college om het traject stop te zetten. Naast het verzoek tot beëindiging van het dienstencentrum, heeft de raad het college tevens gevraagd om met een voorstel te komen waarin wordt beschreven op welke wijze inwoners en de raad in de toekomst actief worden betrokken bij eventuele aanvullende opvang van asielzoekers. Dit voorstel zal in 2026 worden voorgelegd.

Financiële tabel: Zorgen en samenleven

Terug naar navigatie - Zorgen en samenleven - Financiële tabel: Zorgen en samenleven Bedragen x €1.000
Exploitatie
Primitieve begroting 2025 incl wijzigingen tot 2025
Wijzigingen 2025 (gedaan in 2025)
Begroting na Wijziging 2025
Mutaties 2e Burap 2025
Mutaties 1e Burap 2025
Stand Burap 2025
Lasten
104.534
2.436
106.970
-1.232
1.987
107.724
Baten
-28.180
-2.136
-30.316
149
-1.600
-31.766
Stortingen
118
500
618
0
0
618
Onttrekkingen
-319
-425
-744
0
0
-744

Toelichting op financiële afwijkingen: Zorg en samenleven

Terug naar navigatie - Zorgen en samenleven - Toelichting op financiële afwijkingen: Zorg en samenleven
 Product nummer Omschrijving Baten / Lasten Voordeel / Nadeel Bedrag Gewijzigd ten opzichte van 1e burap
120-Brandweer

Het gaat om aanvullende afspraken in de VNOG waar Zutphen incidenteel aan deel moet nemen. 
Via de decembercirculaire 2024 heeft Zutphen € 30.000  ontvangen voor 1e tranche  uitkering bluswatervoorziening Gelderse Natuurgebieden.  Dit is een Decentralisatie uitkering natuurbrandpreventie en migratie. Dit bedrag is noodzakelijk om een nieuwe put voor natuurbrandbestrijding in Warnsveld aan te kunnen leggen.  

Lasten












Nadeel












€ 30.000












nee












120-Brandweer

De afrekening van de huisvestingskosten van de brandweerkazerne aan de G. Doustraat levert een nadeel op van € 30.000.

Lasten Nadeel € 30.000 ja
120-Brandweer

Incidenteel nadeel van € 100.000 op de energielasten voor de brandweerkazerne. Bij het opstellen van de nieuwe demarcatie is door het algemeen bestuur van de VNOG besloten om energielasten ten laste van de gemeente te brengen. 

Lasten Nadeel € 100.000 ja
530-Sport

In 2023 is een voor de regeling Meerkosten Energie Openbare Zwembaden  2022-2023 een voorschot ontvangen van €216.000.  In 2025 is gebleken dat van dit voorschot €81.000 terug betaald moet worden.  Met deze terug betaling was in 2023 gedeeltelijk rekening gehouden

Lasten

 

 

Baten

Nadeel

 

 

Voordeel

€ 81.000

 

 

€ 65.000

Ja

 

 

Ja

605-Minimabeleid

Bijzondere bijstand

De kosten voor bewindvoering stijgen structureel met circa €300.000 door toename van het aantal onderbewindgestelden. Daarnaast neemt het gebruik van de regelingen bijzondere bijstand toe, door een hoger bereik en verruiming van enkele regelingen, in lijn met de ontwikkelingen in de Participatiewet en bestaanszekerheid. Het nadeel is iets lager dan met de 1e burap werd verwacht.

Lasten

Nadeel

€ 325.000

Ja

605-Minimabeleid

1e BURAP: We verwachten een voordeel op onder andere de zorgregelingen en de maatwerkregeling medische kosten. De meedoenregeling wordt naar verwachting voor het eerst (vrijwel) volledig benut.

2e BURAP: We verwachten een voordeel op onder andere de zorgregelingen en de maatwerkregeling medische kosten. De meedoenregeling wordt steeds beter benut. Het voordeel is wat hoger dan met de 1e burap verwacht.

Lasten

Voordeel

€ 190.000

ja

608-Schuldhulpverlening

Thematafels armoede en schulden

Door een stijging in het bereik van het kindpakket, verwachten we een overschrijding in lijn met de stijging in 2024. 

Lasten

Nadeel

€ 100.000

ja

608-Schuldhulpverlening

Intensivering armoedebeleid

Het uitvoeringsplan schuldhulp loopt. We verwachten dit jaar het budget nog niet volledig nodig te hebben. Het voordeel is wat lager dan met de 1e burap verwacht.

Lasten

Voordeel

€ 70.000

ja

610-Inkomensvoorziening

BUIG uitkering Rijk

Op basis van de definitieve Rijksbijdrage verwachten we een voordeel van ruim 2.7 miljoen.  Conform raadsbesluit wordt €500.000 gestort in de reserve inwoner in beeld. Dit resteert in een voordeel van ruim 2.2 miljoen. Het voordeel is hiermee 1.5 mln hoger dan in de 1e burap verwacht.

Baten

Voordeel

€ 2.726.000

ja

610-Inkomensvoorziening

Uitkeringslasten (incl IOAW, IOAZ en BBZ)

Op dit moment voorzien we een toename in de uitkeringslasten door twee oorzaken:

- Sinds enkele jaren zien we een geleidelijke stijging van het aantal uitkeringen. Ook is er vaker sprake van complexe problematiek. De beperkte arbeidsmarkt in onze gemeente  bemoeilijkt de uitstroom voor deze doelgroep.

- De uitkeringslasten stijgen door verhoging van het belastingpercentage loonheffing en indexatie van de uitkeringsnorm.

Lasten

Nadeel

€ 2.200.000

ja

621-Wmo begeleiding

1e BURAP: Op Wmo begeleiding Zorg in natura (ZIN) & PGB  wordt een nadeel verwacht van €874.300. Het regionale kostprijsonderzoek in 2024 heeft aangetoond dat de tarieven voor Wmo-begeleiding in onze regio te laag waren. De tarieven zijn daarom aangepast. Bij het opstellen van de begroting waren de nieuwe tarieven nog niet bekend. In de risico paragraaf is voor Wmo daarom een geconsolideerd risico opgenomen. Daarbij is ermee rekening  gehouden dat een groot deel van dit tekort binnen de begroting Welzijn (lees product 622 & 623) kon worden opgevangen omdat bekend was dat de verwachte kostenstijging hier juist lager zou uitvallen.

2e BURAP: Door een toename van het aantal unieke cliënten in zorg en meer cliënten op duurdere zorg producten is de nieuwe prognose een tekort van €1.149.500.  

Lasten Nadeel € 1.149.500 Ja
621-Wmo begeleiding

Bij de jaarrekening 2024 zijn de verplichtingen opgenomen voor nog te betalen zorgkosten. De werkelijke kosten blijken na controle van de accountants bij de zorgaanbieders in de praktijk lager uit te komen. Dit leidt tot incidenteel voordeel op bij begeleiding van €56.200  op ZIN en €16.400 voor het onderdeel PGB.

Lasten Voordeel € 72.600 ja
 621-Wmo begeleiding

    

In 2025 worden lagere lasten verwacht bij beschermd wonen dan nu begroot staat. Dit komt doordat in de huidige begroting rekening is gehouden met een budget neutrale boeking voor mogelijke vrijval van middelen over 2023.  Ook is de werkelijke vrijval 2023 lager dan verwacht. De vrijval is gestort in een beklemd middel voor huidige/toekomstige uitgaven beschermd wonen. Tegenover dit voordeel staat een nadeel voor hetzelfde bedrag bij de baten  vanwege een lagere onttrekking uit het beklemd middel voor beschermd wonen.

Lasten   Voordeel €1.700.000 ja
  621-Wmo begeleiding

Doordat de uitvoeringskosten in 2025 na verwachting lager zullen uitvallen dan begroot, wordt er ook minder onttrokken aan het beklemd middel beschermd wonen. Dit nadeel leidt 1 op 1 tot een voordeel bij de lasten.

 Baten  Nadeel  €1.700.000 ja
622-Wmo huishoudelijke zorg

1e BURAP: Op Wmo huishoudelijke zorg & PGB  wordt een voordeel verwacht van €274.300. Op het moment van opmaken van de begroting 2025 (voorjaar 2024) was de inschatting dat de werkelijke kosten 2024 hoger zouden uitvallen dan later in de praktijk is gebleken. Dit verschil werkt door in de begroting van 2025.

2e BURAP: De huidige prognose voor 2025 ligt iets hoger dan bij burap 1 gemeld. Namelijk: een voordeel van € 299.600.

Lasten Voordeel € 299.600 Ja
622-Wmo huishoudelijke zorg

1e BURAP: Bij de jaarrekening 2024 zijn verplichtingen opgenomen voor nog te betalen zorgkosten over 2024. De controle verklaringen van de 3 huishoudelijke zorg  aanbieders zijn inmiddels binnen en daaruit blijkt dat deze verplichting te hoog was. Dit leidt tot een incidenteel voordeel op huishoudelijke zorg van €30.000.

2e BURAP:  Afrekening PGB 2024 is inmiddels ook ontvangen. Hierdoor is voordeel oude jaren gestegen met € 14.600 naar € 44.600

Lasten Voordeel € 44.600 Ja
623-Wmo individuele hulpmiddelen

1e BURAP: Door de overgang van een koop- naar een huurconstructie bij Wmo hulpmiddelen onder de nieuwe overeenkomst die per 1 oktober 2024 is gestart, verwachten we  in 2025 een voordeel van €550.000. 

2e BURAP: Het voordeel door de overgang van koop- naar huurconstructie lijkt groter te zijn dan bij burap 1 verwacht. Het voordeel wordt nu verwacht op € 700.000.

Lasten Voordeel

€ 700.000

Ja

624-Wmo subsidies en overig

De gemeente heeft per 1 januari 2025 de verantwoordelijkheid voor de exploitatie van de Kinderboerderij overgenomen van Stichting de Schouw, inclusief de financiële risico’s. Zo worden onder andere beide beheerders betaald door de gemeente maar ook het voer van de dieren en de dierenarts kosten.  Naar verwachting wordt het budget mede hierdoor met €49.000 overschreden.

Lasten Nadeel

€49.000

ja

624-Wmo subsidies en overig Op de bijdrage CAK wordt een voordeel verwacht van €9.600. Dit komt door meer unieke cliënten in ZIN wmo die deze bijdrage moeten betalen. Baten Voordeel

€9.600

ja

624-Wmo subsidies en overig Op de verschillende kostenplaatsen binnen product 624 wordt een overschot verwacht van in totaal €67.300. Dit komt doordat kosten/subsidies in 2025 ten lasten van SPUK Het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA) worden gebracht. Lasten Voordeel

€67.300

ja

625-Wmo vervoer

1e BURAP: Er worden voor €60.000 meer vervoerskosten Wmo verwacht dan waar bij de begroting rekening mee is gehouden.

2e BURAP:  op basis van de werkelijke uitnutting tot nu toe is de verwachting dat het tekort op €65.000 zal uitkomen.

Lasten Nadeel €65.000 Ja
625-Wmo vervoer

De bijdrage aan PlusOV in 2025 valt naar verwachting ongeveer €81.000 lager uit dan begroot, doordat de werkelijke indexering van de taxibranche lager is dan ingeschat, de groei van het aantal reizigers achterblijft bij de verwachting en efficiënter vervoer mogelijk is dankzij verbeterde planningssoftware.

Lasten Voordeel €81.000 ja
630-Jeugdzorg in natura

1e BURAP:  We verwachten een tekort van €955.800 op  Jeugdzorg in natura. Het betreft een verplichte stijging in kosten door cao- en loonontwikkelingen en aanvullende correcties naar aanleiding van het kostprijsonderzoek.  De budgetten voor de producten 630 Zorg in natura en 634 Preventie (lichte hulp en voorliggende voorzieningen) zijn  communicerende vaten. Tegenover het tekort op Zorg in natura staat een voordeel op Preventie Lichte jeugdhulp van €795.400 en een voordeel op product 632 Jeugd PGB van €38.200 waardoor het tekort op dit moment uitkomt op €122.200.

2e BURAP:  Na opmaken van burap 1 zijn door diverse aanbieders nog (dure) zorg nagefactureerd over de eerste maanden van het jaar. Bij opmaak van de burap 1 blijkt nu dat hier onvoldoende rekening mee is gehouden.  Hierdoor valt de huidige prognose hoger uit. Het verwacht tekort is nu €1.103.400. Tegenover dit nadeel staat een voordeel op product 634.

Lasten Nadeel € 1.103.400  Ja
630-Jeugdzorg in natura

Bij de jaarrekening 2024 zijn de verplichtingen opgenomen voor nog te betalen zorgkosten. De werkelijke kosten blijken na controle van de accountants bij de zorgaanbieders in de praktijk lager uit te komen. Dit leidt tot incidenteel voordeel van €121.400. 

Daarnaast hebben we in het kader van het woonplaatsbeginsel in 2025 zorgkosten kunnen doorbelasten over oude jaren aan andere gemeenten. Dit konden wij omdat bleek dat wij toch niet financieel verantwoordelijk zijn voor deze jeugdigen. Het gaat hierbij om een bedrag van €63.300.

Lasten Voordeel € 184.700 ja
632-Jeugd algemeen

1e BURAP: Voordeel van € 70.000 op jeugdwetvervoer.  Dit voordeel komt door foutieve dubbele ophoging in de begroting. Bij de begroting 2026 wordt dit budget weer naar beneden bijgesteld.

2e BURAP: Nieuwe inschatting op basis van werkelijke declaraties tot nu toe is dat er €10.000 meer overblijft. 

Lasten Voordeel € 80.000 Ja
632-Jeugd algemeen De verwachten kosten voor de zorgregio zijn €50.000 hoger dan begroot. Dit komt door het inrichten van een mobiele brigade i.h.k.v. Essentiële Functies en de oprichting van een GR.  Lasten Nadeel  €50.000  ja
633-Jeugd PGB

1e BURAP: Op basis van tot op heden betaalde voorschotten aan de Sociale Verzekeringsbank (SVB) verwachten we dat de kosten voor jeugd PGB in 2025 uitkomen op een voordeel van €38.200. Dit voordeel heeft één op één een relatie met product 630 Jeugdzorg in natura waarop een nadeel wordt verwacht. 

2e BURAP:  De verwachting is nu dat het voordeel op PGB iets hoger gaat uitvallen dan bij burap 1 gemeld. Namelijk een voordeel van € 52.300.

Lasten Voordeel €52.300 Ja
633-Jeugd PGB

De afrekening 2024 van de  Sociale Verzekeringsbank (SVB) is lager uitgevallen dan bij de jaarrekening 2024 meegenomen. Dit zorgt voor een incidenteel voordeel van €9.900.

Lasten Voordeel € 9.900 ja
634-Preventie jeugd

1e BURAP: We verwachten een overschot van €795.400 op het project lichte jeugdhulp. De reden hiervoor is dat de pilot Lichte jeugdhulp gefaseerd word ingevoerd en dat er efficiëntie is ontstaan in de samenwerking tussen partijen. Tegenover dit voordeel staat een nadeel op product 630 Jeugdzorg in natura van €955.800.

2e BURAP: Bij burap 2 wordt voorstel gedaan om €495.000 budget over te zetten naar product 630-Jeugdzorg in natura. Hiermee wordt er reëler begroot omdat voor dit deel het project nog niet direct verder wordt uitgebouwd. Ondanks deze mutatie is de verwachting dat het voordeel op dit onderdeel redelijk gelijk blijft. Dit komt vooral doordat er een teruggave van subsidie 2025 wordt verwacht omdat een aanbieder minder zorg levert dan waarvoor in 2025 subsidie is verstrekt. 

Lasten Voordeel € 659.000 Ja
634-Preventie jeugd

Omdat de activiteiten en ontmoetingsplek nog in opbouw is wordt er in 2025 incidenteel een overschot verwacht van €70.000 op het onderdeel jongerenwerk.

Lasten Voordeel € 70.000 ja
634-Preventie jeugd

Op de verschillende voorliggende voorzieningen verwachten we €317.400 over te houden. Dit komt voornamelijk door €208.000 de huisartsenpilot &  €54.500 brede taalaanpak die beide in voorbereidende fase zijn en €30.000 door voordelige vaststellingen van subsidies over 2024

Lasten Voordeel €317.400 ja
634-Preventie jeugd

Het project Zutphens ontwikkelnetwerk  gaat pas van van start in november 2025. Hierdoor blijft naar verwachting een bedrag over van €100.000 .

Lasten Voordeel €100.000 ja
670-Inburgering

Opvang Oekraïners

We verwachten over 2025 nog altijd een overschot te realiseren. Dit overschot is substantieel lager dan het overschot over 2024. De reden is een vermindering van de bekostiging vanuit het Rijk met 28%. Tegelijk slagen we er in Zutphen in om, door een efficiënte inzet van mensen en middelen en het stimuleren van zelfredzaamheid, de kosten van de opvang relatief laag te houden.

Baten Voordeel € 350.000 nee
670-Inburgering

Op 15 juli 2025 heeft het college besloten het proces rondom de realisatie van het dienstencentrum COA op Revelhorst IV definitief te beëindigen.

Dit besluit is genomen naar aanleiding van de door de gemeenteraad op 23 juni 2025 aangenomen motie van treurnis. Naast het verzoek tot beëindiging van het dienstencentrum, heeft de raad het college gevraagd om met een voorstel te komen, waarin wordt beschreven op welke wijze inwoners en de raad in de toekomst actief worden betrokken bij eventuele aanvullende opvang van asielzoekers. Dit voorstel wordt in 2026 aan de raad voorgelegd.

Het nadeel betreft de gemaakte  projectkosten.

Lasten Nadeel € 170.600  ja

 

Toelichting Programmabegrotingswijzigingen: Zorg en samenleven

Terug naar navigatie - Zorgen en samenleven - Toelichting Programmabegrotingswijzigingen: Zorg en samenleven
Product Toelichting Bedrag
530- Sport

Lagere energielasten sportaccommodaties,

 hierdoor ook lagere doorbelasting aan Actief Zutphen

€-184.000

€ 184.000

624-Wmo subsidies en overig

630-Jeugdzorg in natura

Overboeking van budget "Het Warnshuus" omdat dit op het verkeerde product is begroot. Dit hoort thuis in product 624.

€356.200

624-Wmo subsidies en overig

Eenmalig extra bedrag ontvangen in SPUK gala voor de aanpak ‘mentale gezondheid’ in 2025

€7.400

630-Jeugdzorg in natura

634-Preventie jeugd

Deel van budget begeleiding (€395.000) & behandeling (€100.000) binnen pilot lichte jeugdhulp weer terugzetten naar ZIN i.v.m. reëler begroten omdat sommige projectonderdelen nog niet direct worden uitgebouwd.

€495.000

670-Inburgering

Begroten van bijdrage Projectplan Provinciale Regie Tafel Migratie en Integratie Regio Stedendriehoek 2024-2025

€34.900

670-Inburgering

Hogere inkomsten vanuit het Rijk om de kosten voor Opvang Oekraïners te dekken.

Hogere lasten om de kosten voor Opvang Oekraïners te dekken.

€ 1.700.000

 

Product 120 Brandweer

Terug naar navigatie - - Product 120 Brandweer

Doelen

Terug naar navigatie - Product 120 Brandweer - Doelen

41200100 - Regionaal werken we samen op het gebied van brandweerzorg, crisisbeheersing en rampenbestrijding

Terug naar navigatie - Product 120 Brandweer - Doelen - 41200100 - Regionaal werken we samen op het gebied van brandweerzorg, crisisbeheersing en rampenbestrijding

De Veiligheidsregio Noord- en Oost Gelderland (VNOG) is een gemeenschappelijke regeling van 22 gemeenten. We werken met elkaar samen aan publieke en fysieke veiligheid in de regio.

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Tijd (indicator)
    Groen

    Geld (indicator)
    Groen

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Kwaliteit (toelichting)

    Samenwerking GGD-VNOG

    Er is nog onvoldoende duidelijkheid over de toekomst van de publieke gezondheidszorg in onze veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland en er is te weinig relatie tussen gezondheid, weerbaarheid en crisisbeheersing.

    Weerbaarheid

    De bestuursafspraken weerbaarheid en brede maatschappelijke continuïteit  Noord- en Oost-Gelderland 2025, inclusief de bijbehorende actiepuntenlijst, zijn formeel bekrachtigd. Voor de uitvoering moet nog een projectleider weerbaarheid worden aangesteld en een projectplan, inclusief financiële consequenties, worden opgesteld.

    Tijd (indicator)
    Oranje

    Tijd (toelichting)

    Samenwerking GGD-VNOG

    Het onderzoek naar de toekomstige taken van de GGD heeft langer op zich laten wachten.

    Weerbaarheid

    De gemeente kan de urgentie waarmee particuliere organisaties aan de slag willen nog onvoldoende aan onder andere omdat een projectleider weerbaarheid ontbreekt.  

    Geld (indicator)
    Groen

    Geld (toelichting)

    Aanleg nieuwe brandpunt Warnsveld

    Het betreft hier € 30.000 additionele kosten specifiek voor het aanleggen van een nieuwe put voor natuurbrandbestrijding in Warnsveld. Dit bedrag is gestort onder de naam: 1e tranche voor de uitkering bluswatervoorzieningen Gelderse Natuurgemeenten en betreft een decentralisatie uitkering natuurbrandpreventie en migratie. 

Product 140 Openbare orde en veiligheid

Terug naar navigatie - - Product 140 Openbare orde en veiligheid

Doelen

Terug naar navigatie - Product 140 Openbare orde en veiligheid - Doelen

41400100 - Beperken van de criminaliteit en overlast in onze woonomgeving en bevorderen van het gevoel van veiligheid

Terug naar navigatie - Product 140 Openbare orde en veiligheid - Doelen - 41400100 - Beperken van de criminaliteit en overlast in onze woonomgeving en bevorderen van het gevoel van veiligheid

We willen zowel de feitelijke veiligheid als het veiligheidsgevoel van de inwoners in Zutphen versterken.

41400200 - Het aanpakken en voorkomen van ondermijnende criminaliteit

Terug naar navigatie - Product 140 Openbare orde en veiligheid - Doelen - 41400200 - Het aanpakken en voorkomen van ondermijnende criminaliteit

De aard en omvang van de ondermijningsproblematiek is groter dan wij denken en dat willen we aanpakken en verminderen. Bij ondermijning hebben we het over onder andere over de productie, handel en gebruik van drugs, zorgfraude en mensenhandel.

41400300 -Samenwerking tussen de zorg- en veiligheidspartners om daarmee (woon-) overlast en criminaliteit te voorkomen

Terug naar navigatie - Product 140 Openbare orde en veiligheid - Doelen - 41400300 -Samenwerking tussen de zorg- en veiligheidspartners om daarmee (woon-) overlast en criminaliteit te voorkomen

Zutphen scoort, in vergelijking met de Nederlandse gemiddelden, hoog op overlast en criminaliteit. Hiervoor gaan we, nog meer dan we al doen, om tafel met onze zorg- en veiligheidspartners.

41400400 - De overlast- verzuim- en criminaliteit-cijfers in Zutphen onder de jeugd nemen af

Terug naar navigatie - Product 140 Openbare orde en veiligheid - Doelen - 41400400 - De overlast- verzuim- en criminaliteit-cijfers in Zutphen onder de jeugd nemen af

We willen voorkomen dat onze jongeren op het criminele pad komen of daar blijven. Met het programma Preventie met Gezag zetten we hier stevig op in. We  meten jaarlijks de effecten van onze inzet onder de doelgroep 8 tot en met 27 jaar.

41400500 - Inwoners, ondernemers, instellingen en medewerkers zijn weerbaarder tegen digitale criminaliteit

Terug naar navigatie - Product 140 Openbare orde en veiligheid - Doelen - 41400500 - Inwoners, ondernemers, instellingen en medewerkers zijn weerbaarder tegen digitale criminaliteit

Het aantal slachtoffers van online criminaliteit neemt toe, de schade groeit maar de weerbaarheid blijft achter. Het inzetten op preventie en voorlichting is hier belangrijk.

Product 530 Sport

Terug naar navigatie - - Product 530 Sport

Doelen

Terug naar navigatie - Product 530 Sport - Doelen

45300100 - We streven naar doeltreffend beleid en uitvoering voor het stimuleren van sport, bewegen en ontmoeten

Terug naar navigatie - Product 530 Sport - Doelen - 45300100 - We streven naar doeltreffend beleid en uitvoering voor het stimuleren van sport, bewegen en ontmoeten

Voldoende sport en bewegen draagt bij aan gezondheid en welbevinden van de inwoners. Het is een integraal thema dat bijdraagt aan meerdere beleidsdoelen. Het sportstimuleringsbeleid wordt uitgevoerd door Actief Zutphen.

45300200 - We dragen bij aan professionele uitvoering van het sport- en accommodatiebedrijf Actief Zutphen

Terug naar navigatie - Product 530 Sport - Doelen - 45300200 - We dragen bij aan professionele uitvoering van het sport- en accommodatiebedrijf Actief Zutphen

Een groot deel van onze sportaccommodaties wordt geëxploiteerd door Actief Zutphen. We sturen op een effectieve uitvoering hiervan.

Product 605 Minimabeleid

Terug naar navigatie - - Product 605 Minimabeleid

Doelen

Terug naar navigatie - Product 605 Minimabeleid - Doelen

46050100 - We richten ons minimabeleid op vertrouwen, gelijkwaardigheid en bestaanszekerheid

Terug naar navigatie - Product 605 Minimabeleid - Doelen - 46050100 - We richten ons minimabeleid op vertrouwen, gelijkwaardigheid en bestaanszekerheid

Bestaansonzekerheid slaat letterlijk de bodem onder het bestaan van mensen vandaan. Niet weten of je voldoende geld hebt, of je onderdak hebt, maar ook niet weten hoe je toegang krijgt tot noodzakelijke hulp. Verdwalen in systemen en ondoorgrondelijke procedures, brieven ontvangen die je niet begrijpt, onzekerheid of je formulieren wel goed invult. In het kader van ons minimabeleid vinden we daarom een lokale aanpak voor bestaanszekerheid van cruciaal belang.

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Kwaliteit (toelichting)

    De lokale aanpak bestaanszekerheid is opgesteld samen met vele professionals, partners en inwoners. In mei heeft het college de lokale aanpak vastgesteld en is op 13 oktober in de raad vastgesteld.

    Tijd (indicator)
    Groen

    Tijd (toelichting)

      

    Geld (indicator)
    Groen

46050200 - We stimuleren dat meer inwoners, van jong tot oud, meedoen in de samenleving

Terug naar navigatie - Product 605 Minimabeleid - Doelen - 46050200 - We stimuleren dat meer inwoners, van jong tot oud, meedoen in de samenleving

We streven ernaar dat zoveel mogelijk inwoners deel kunnen nemen aan activiteiten gericht op meedoen, zoals sporten. 

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Kwaliteit (toelichting)

    We bereiken steeds meer inwoners met het kindpakket en de meedoenregeling. Op basis van de laatste cijfers verwachten we dat in 2025 ongeveer 1.450 inwoners gebruik maken van de meedoenregeling (een toename van 125,  circa 9,5%, ten opzichte van 2024).

    Daarnaast zien we een toename in het bereik van het kindpakket. Naar verwachting stijgt dit over 2025 naar 1.250 kinderen (een toename van 55 kinderen,  circa 5%, ten opzichte van 2024).

    Tijd (indicator)
    Groen

    Geld (indicator)
    Oranje

    Geld (toelichting)

    Het budget voor het Kindpakket overschrijden we met minimaal €50.000 doordat we meer kinderen bereiken.

Product 608 Schuldhulpverlening

Terug naar navigatie - - Product 608 Schuldhulpverlening

Doelen

Terug naar navigatie - Product 608 Schuldhulpverlening - Doelen

46080100 - We hebben een inwonersgerichte gemeentelijke schuldhulp met aandacht voor het voorkomen van (nieuwe) schulden

Terug naar navigatie - Product 608 Schuldhulpverlening - Doelen - 46080100 - We hebben een inwonersgerichte gemeentelijke schuldhulp met aandacht voor het voorkomen van (nieuwe) schulden

Onze inwoners weten steeds beter de weg naar schuldhulp te vinden. Maar zij hebben niet altijd een vangnet om te voorkomen dat (nieuwe) schulden ontstaan. Preventie staat daarom centraal in onze aanpak.

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Kwaliteit (toelichting)

    De evaluatie op de uitvoering van schuldhulp is klaar en meegenomen in de Lokale aanpak Bestaanszekerheid. Ook het beleidsplan schuldhulp is hierin opgenomen, waarmee we steeds dichter bij een integrale aanpak voor financiële bestaanszekerheid komen. De aanbevelingen van de Rekenkamer en verdere uitwerking worden in de Uitvoeringsagenda bestaanszekerheid meegenomen. 

    Tijd (indicator)
    Groen

    Geld (indicator)
    Groen

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Kwaliteit (toelichting)

    Aandacht voor nazorg vormt onderdeel in de Lokale aanpak Bestaanszekerheid. De verdere uitwerking, wordt in de Uitvoeringsagenda meegenomen. Hierbij nemen we ook de aanbevelingen uit het Rekenkameronderzoek naar schuldhulp mee.

    Tijd (indicator)
    Groen

    Geld (indicator)
    Groen

Product 610 Inkomensvoorziening

Terug naar navigatie - - Product 610 Inkomensvoorziening

Doelen

Terug naar navigatie - Product 610 Inkomensvoorziening - Doelen

46100100 - We richten ons bijstandsbeleid op vertrouwen, gelijkwaardigheid en bestaanszekerheid

Terug naar navigatie - Product 610 Inkomensvoorziening - Doelen - 46100100 - We richten ons bijstandsbeleid op vertrouwen, gelijkwaardigheid en bestaanszekerheid

Met het project Inwoner in Beeld ontwikkelen wij in drie jaar tijd een andere werkwijze bij vragen rond inkomen, werk en schuldhulp. Een werkwijze die aansluit bij wat mensen nodig hebben, een werkwijze die uitgaat van de menselijke maat en waarbij de begrippen vertrouwen, bestaanszekerheid en gelijkwaardigheid centraal staan. Een werkwijze met ruimte voor de professionals om te doen wat nodig is. Dit vraagt om aanpassing van gemeentelijke regels en verordeningen en om een andere, meer persoonlijke, benaderingswijze van de inwoners. Dit vraagt om een vorm van dienstverlening die voor inwoners logisch en begrijpelijk is. 

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Kwaliteit (toelichting)

    De inwonersgesprekken verlopen volgens plan. Alle inwoners in stroom 1 zullen voor het einde van het project één of meerdere keren zijn gesproken. De inwoners in stroom 2-4 ontvangen (naast de gesprekken die zij al hebben met de consulenten werk) een aanbod voor een gesprek over inkomen en bestaanszekerheid. De evaluatie van het nieuwe aanvraagproces is inmiddels afgerond (zie ook onder 36400105 - Ervaren dienstverlening).

    Tijd (indicator)
    Groen

    Geld (indicator)
    Groen

46100200 - We hebben alle inwoners van de gemeente Zutphen met een bijstandsuitkering structureel in beeld en zij krijgen passende begeleiding bij meedoen

Terug naar navigatie - Product 610 Inkomensvoorziening - Doelen - 46100200 - We hebben alle inwoners van de gemeente Zutphen met een bijstandsuitkering structureel in beeld en zij krijgen passende begeleiding bij meedoen

Ons doel is we begrijpen wat inwoners nodig hebben om mee te kunnen doen om hen daarbij zo goed mogelijk te kunnen begeleiden. Het verzamelen van betrouwbare data is daarbij essentieel.

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Kwaliteit (toelichting)

    De lokale aanpak bestaanszekerheid is opgesteld samen met vele professionals, partners en inwoners. In mei heeft het college de lokale aanpak vastgesteld en is op 13 oktober in de raad vastgesteld.

    Tijd (indicator)
    Groen

    Tijd (toelichting)

      

    Geld (indicator)
    Groen

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Oranje

    Kwaliteit (toelichting)

    De dashboards zijn in ontwikkeling, maar vragen tijd.  We zitten in het proces om keuzes te maken voor data waarop we willen sturen, die betrouwbaar zijn en die we over een langere  periode kunnen meten, analyseren en duiden.  

    Tijd (indicator)
    Oranje

    Tijd (toelichting)

    Zie hierboven.

    Geld (indicator)
    Groen

Product 621 Wmo begeleiding

Terug naar navigatie - - Product 621 Wmo begeleiding

Doelen

Terug naar navigatie - Product 621 Wmo begeleiding - Doelen

46210100 - We ondersteunen inwoners met een begeleidingsvraag zo dichtbij huis en laagdrempelig mogelijk.

Terug naar navigatie - Product 621 Wmo begeleiding - Doelen - 46210100 - We ondersteunen inwoners met een begeleidingsvraag zo dichtbij huis en laagdrempelig mogelijk.

We willen zo veel mogelijk aansluiten bij de eigen kracht van inwoners, sociale netwerken en mogelijkheden in de sociale basis. Zo houden we ook de kosten beheersbaar.

46210200 - We bieden passende en kwalitatief goede Wmo begeleiding, zo licht en zo kort als mogelijk en aanvullend op voorliggende voorzieningen

Terug naar navigatie - Product 621 Wmo begeleiding - Doelen - 46210200 - We bieden passende en kwalitatief goede Wmo begeleiding, zo licht en zo kort als mogelijk en aanvullend op voorliggende voorzieningen

We kopen Wmo begeleiding en dagbesteding samen met andere gemeenten in de zorgregio Midden IJssel Oost Veluwe in. Dit willen we zo kort en licht als mogelijk inzetten, aansluitend op onze lokale voorzieningen. We sturen op kwaliteit en kosten en werken integraal, vooral als er sprake is van complexe problematiek. 

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Oranje

    Kwaliteit (toelichting)

    De Wams wordt voorlopig niet ingevoerd.

    Binnen de verschillende teams geven we vorm aan procesregie bij multiprobleemsituaties.

    Tijd (indicator)
    Oranje

    Tijd (toelichting)

    Landelijk is er nog geen besluit over het wetsvoorstel Wams. 

    Geld (indicator)
    Groen

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Tijd (indicator)
    Groen

    Geld (indicator)
    Groen

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Tijd (indicator)
    Oranje

    Tijd (toelichting)

    Gemeenten hebben meer tijd nodig voor de besluitvorming over de regionale samenwerking Wmo binnen de Zorgregio Midden-IJssel/Oost-Veluwe. Een besluit hierover wordt verwacht in het laatste kwartaal van 2025.

    Geld (indicator)
    Rood

    Geld (toelichting)

    Een kostprijsonderzoek heeft aangetoond dat de tarieven voor Wmo-begeleiding  in onze regio te laag waren. De tarieven zijn daarom aangepast. Tevens zien we een stijging van het aantal unieke cliënten. Dit leidt naar verwachting tot een tekort van ongeveer €1.100.000,-

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Tijd (indicator)
    Groen

    Geld (indicator)
    Groen

46210300 - We streven naar een soepele overgang van jeugd naar volwassenheid (18- /18+)

Terug naar navigatie - Product 621 Wmo begeleiding - Doelen - 46210300 - We streven naar een soepele overgang van jeugd naar volwassenheid (18- /18+)

Jongeren die begeleiding of zorg krijgen van de gemeente vallen na hun 18de verjaardag in veel gevallen onder andere wetten en regelingen. We streven ernaar deze overgang zo soepel mogelijk te laten verlopen door een integrale aanpak gericht op zowel preventie als continuïteit van zorg. Dit vraagt ook om verbinding van onder andere Jeugd en onderwijs, Wmo, (Beschermd) wonen, Participatie en inkomen. 

46210400 - We zorgen voor beschikbare en kwalitatief goede voorzieningen beschermd wonen en maatschappelijke opvang zodat mensen zo lang mogelijk of weer zo snel mogelijk zelfstandig of beschermd in de wijk kunnen wonen

Terug naar navigatie - Product 621 Wmo begeleiding - Doelen - 46210400 - We zorgen voor beschikbare en kwalitatief goede voorzieningen beschermd wonen en maatschappelijke opvang zodat mensen zo lang mogelijk of weer zo snel mogelijk zelfstandig of beschermd in de wijk kunnen wonen

Drie belangrijke bewegingen liggen hieraan ten grondslag:

  • van ziekte en zorg naar gezondheid en gedrag;
  • van beschermd wonen naar beschermd thuis;
  • van maatschappelijke opvang naar eerst een huis.

Product 622 Wmo huishoudelijke zorg

Terug naar navigatie - - Product 622 Wmo huishoudelijke zorg

Doelen

Terug naar navigatie - Product 622 Wmo huishoudelijke zorg - Doelen

46220100 - We verstrekken kwalitatief goede huishoudelijke zorg die aansluit op de eigen kracht en mogelijkheden van inwoners zodat zij langer zelfstandig thuis kunnen wonen en leven

Terug naar navigatie - Product 622 Wmo huishoudelijke zorg - Doelen - 46220100 - We verstrekken kwalitatief goede huishoudelijke zorg die aansluit op de eigen kracht en mogelijkheden van inwoners zodat zij langer zelfstandig thuis kunnen wonen en leven

Beoogd effect is de maatwerkvoorziening huishoudelijke zorg in deze tijd van vergrijzing en krapte op de arbeidsmarkt beschikbaar te houden voor iedereen die dat nodig heeft.

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Tijd (indicator)
    Groen

    Geld (indicator)
    Groen

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Kwaliteit (toelichting)

    Op basis van de uitkomst van de evaluatie van de overeenkomst huishoudelijke zorg is begin 2025 besloten om deze te verlengen tot en met 2027.

    Tijd (indicator)
    Groen

    Geld (indicator)
    Rood

    Geld (toelichting)

    We verwachten een overschot van € 340.000 in 2025, omdat de indexatie van het tarief voor huishoudelijke zorg lager uitvalt dan begroot. 

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Kwaliteit (toelichting)

    Recentelijk hebben we de uitkomsten van het cliëntervaringsonderzoek over 2024 ontvangen. Daaruit blijkt dat cliënten de huishoudelijke zorg een 7,9 als rapportcijfer geven. Een lichte stijging ten opzichte van 2023, toen was het rapportcijfer een 7,7. 

    Tijd (indicator)
    Groen

    Geld (indicator)
    Groen

Product 623 Wmo individuele hulpmiddelen

Terug naar navigatie - - Product 623 Wmo individuele hulpmiddelen

Doelen

Terug naar navigatie - Product 623 Wmo individuele hulpmiddelen - Doelen

46230100 - We bevorderen, door middel van de inzet van woon-, rol- en vervoerhulpmiddelen, dat mensen langer zelfstandig thuis kunnen wonen en beter participeren in de samenleving

Terug naar navigatie - Product 623 Wmo individuele hulpmiddelen - Doelen - 46230100 - We bevorderen, door middel van de inzet van woon-, rol- en vervoerhulpmiddelen, dat mensen langer zelfstandig thuis kunnen wonen en beter participeren in de samenleving

Door vergrijzing en langer zelfstandig thuis wonen hebben steeds meer inwoners een hulpmiddel of woonvoorziening nodig. We willen deze zo efficiënt mogelijk inzetten door aan te sluiten bij de eigen kracht en mogelijkheden van de inwoners.

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Tijd (indicator)
    Groen

    Geld (indicator)
    Groen

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Tijd (indicator)
    Groen

    Tijd (toelichting)

    De inkoopprocedure is afgerond. De nieuwe overeenkomst met de aanbieder van trapliften in juni 2025 ingegaan. 

    Geld (indicator)
    Groen

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Tijd (indicator)
    Groen

    Geld (indicator)
    Rood

    Geld (toelichting)

    Door de overgang van een koop- naar een huurconstructie onder de nieuwe overeenkomst die per 1 oktober 2024 is gestart, verwachten we in 2025 een voordeel van ruim € 700.000.

Product 624 Sociale basis

Terug naar navigatie - - Product 624 Sociale basis

Doelen

Terug naar navigatie - Product 624 Sociale basis - Doelen

46240100 - We willen een gemeente zijn waar mensen in een gezonde leefomgeving wonen, waar de gezondheidsverschillen kleiner worden en waar een gezonde leefstijl steeds meer vanzelfsprekend wordt

Terug naar navigatie - Product 624 Sociale basis - Doelen - 46240100 - We willen een gemeente zijn waar mensen in een gezonde leefomgeving wonen, waar de gezondheidsverschillen kleiner worden en waar een gezonde leefstijl steeds meer vanzelfsprekend wordt

We willen dat inwoners zo lang mogelijk gezond blijven zodat er een minder groot beroep op de gezondheidszorg wordt gedaan. 

46240200: We spelen in op vergrijzing met een integrale aanpak

Terug naar navigatie - Product 624 Sociale basis - Doelen - 46240200: We spelen in op vergrijzing met een integrale aanpak

Door de vergrijzing en ambulantisering van de zorg wonen er steeds meer kwetsbare inwoners zelfstandig in de wijk en staat het zorgstelsel onder druk. We willen daarom met een integrale aanpak de sociale basis van onze inwoners versterken. 

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Tijd (indicator)
    Groen

    Geld (indicator)
    Groen

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Oranje

    Kwaliteit (toelichting)

    De Bovenkamer stopt per 2026. Samen met onze partners onderzoeken we de mogelijkheden om zo snel mogelijk vervangend aanbod te kunnen realiseren.

    Tijd (indicator)
    Groen

    Geld (indicator)
    Groen

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Tijd (indicator)
    Oranje

    Tijd (toelichting)

    Naar verwachting verschuift de herziening van het huidige Convenant huisvesting bijzondere doelgroepen door naar begin 2026. De voorbereiding start wel in 2025.

    Geld (indicator)
    Groen

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Tijd (indicator)
    Groen

    Geld (indicator)
    Groen

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Tijd (indicator)
    Groen

    Geld (indicator)
    Groen

46240300 - We werken wijkgericht en integraal voor een sterke sociale basis in alle wijken en buurten (zie ook programma 1)

Terug naar navigatie - Product 624 Sociale basis - Doelen - 46240300 - We werken wijkgericht en integraal voor een sterke sociale basis in alle wijken en buurten (zie ook programma 1)

We versterken de sociale basis. Daarvoor werken we aan vitale wijken en buurten met eigen ontmoetingsplekken (al dan niet fysiek) en nabijheid van zorg en ondersteuning. Inwoners worden gestimuleerd om initiatieven te nemen voor hun eigen leefomgeving. Daarvoor werken we vanuit gelijkwaardigheid samen met verschillende partners.

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Kwaliteit (toelichting)

    Structurele subsidies voor de partijen die de sociale basis versterken (onder andere in het Waterkwartier) zijn door de raad toegekend door middel van vaststelling van de Voorjaarsnota 2025.

    Met Actief Zutphen worden gesprekken gevoerd over het overnemen van de exploitatie van de kinderboerderij. De kosten voor de kinderboerderij stijgen de komende jaren daarmee naar verwachting sterk. 

    Tijd (indicator)
    Groen

    Geld (indicator)
    Oranje

    Geld (toelichting)

    De gemeente heeft per 1 januari 2025  de verantwoordelijkheid voor de exploitatie van de Kinderboerderij overgenomen van Stichting de Schouw, inclusief de financiële risico’s. Beide beheerders worden via een payroll-constructie tijdelijk betaald door de gemeente. De salariskosten stijgen daardoor. Naar verwachting wordt het budget met € 49.000 overschreden.

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Tijd (indicator)
    Groen

    Geld (indicator)
    Groen

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Kwaliteit (toelichting)

    Structurele subsidies voor de partijen die de sociale basis versterken (onder andere in het Waterkwartier) zijn door de raad toegekend door middel van vaststelling van de Voorjaarsnota 2025.

    Tijd (indicator)
    Groen

    Geld (indicator)
    Groen

    Geld (toelichting)

    Zie kwaliteit

46240400 - In de gemeente Zutphen is iedereen gelijk en doet iedereen mee. En dat dragen we uit. Daarmee dringen we racisme, discriminatie, uitsluiting en vooroordelen terug

Terug naar navigatie - Product 624 Sociale basis - Doelen - 46240400 - In de gemeente Zutphen is iedereen gelijk en doet iedereen mee. En dat dragen we uit. Daarmee dringen we racisme, discriminatie, uitsluiting en vooroordelen terug

Daarmee dragen we bij aan een inclusieve samenleving waarin iedereen gelijke kansen heeft.

46240500 - We signaleren huiselijk geweld en kindermishandeling tijdig en verbeteren de kwaliteit van de dienstverlening om recidive te minimaliseren.

Terug naar navigatie - Product 624 Sociale basis - Doelen - 46240500 - We signaleren huiselijk geweld en kindermishandeling tijdig en verbeteren de kwaliteit van de dienstverlening om recidive te minimaliseren.

Huiselijk geweld en kindermishandeling komt nog te vaak voor. Door middel van een gerichte aanpak willen we eerder signaleren en effectieve ondersteuning inzetten.

Product 625 Wmo vervoer

Terug naar navigatie - - Product 625 Wmo vervoer

Doelen

Terug naar navigatie - Product 625 Wmo vervoer - Doelen

46250100 - We zorgen ervoor dat inwoners die vanwege beperkingen geen gebruik kunnen maken van eigen vervoer of het openbaar vervoer, zich toch lokaal kunnen verplaatsen

Terug naar navigatie - Product 625 Wmo vervoer - Doelen - 46250100 - We zorgen ervoor dat inwoners die vanwege beperkingen geen gebruik kunnen maken van eigen vervoer of het openbaar vervoer, zich toch lokaal kunnen verplaatsen

Door middel van PlusOV (een Gemeenschappelijke Regeling) organiseren we een goed vervoersysteem, zodat inwoners uit Zutphen op een prettige manier kunnen reizen en mee kunnen doen. We streven naar een goede verhouding tussen openbaar vervoer, doelgroepenvervoer en vrijwilligersvervoer.

We maken nieuwe afspraken over Stap in - Stap uit voor 2025/2026, op basis van het in 2024 uitgevoerde behoeftenonderzoek. 

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Oranje

    Kwaliteit (toelichting)

    Het bestuur van Stap In Stap Uit heeft aangegeven per eind september 2026 te stoppen. We verkennen daarom of en hoe vrijwillig vervoer in de gemeente Zutphen vanaf 2027 een passend vervolg kan krijgen.

    Tijd (indicator)
    Oranje

    Tijd (toelichting)

    De bijdrage aan PlusOV in 2025 valt naar verwachting ongeveer € 80.000 lager uit dan begroot, doordat de werkelijke indexering van de taxibranche lager is dan ingeschat, de groei van het aantal reizigers achterblijft bij de verwachting en efficiënter vervoer mogelijk is dankzij verbeterde planningssoftware.

    Geld (indicator)
    Groen

Product 630 Jeugdzorg in natura

Terug naar navigatie - - Product 630 Jeugdzorg in natura

Doelen

Terug naar navigatie - Product 630 Jeugdzorg in natura - Doelen

46300100 - Minder kinderen met geïndiceerde jeugdhulp

Terug naar navigatie - Product 630 Jeugdzorg in natura - Doelen - 46300100 - Minder kinderen met geïndiceerde jeugdhulp

We willen normaliseren in plaats van medicaliseren. Onze ondersteuning is zo licht als mogelijk, maar intensief als het nodig is. Daarbij streven we vier doelen na: versterken pedagogische samenleving, focus op preventie, stevige eerste lijn, en de inzet van kwalitatief goede en passende zorg en ondersteuning. Op deze manier hopen we het aantal kinderen dat geïndiceerde jeugdhulp nodig heeft terug te brengen. 

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Kwaliteit (toelichting)

    De uitwerking van de Hervormingsagenda Jeugd verloopt volgens planning. Voor de inmiddels 13 resterende interventies zijn projectplannen in de maak en er ligt een uitvoeringsagenda. 

    Tijd (indicator)
    Groen

    Geld (indicator)
    Groen

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Tijd (indicator)
    Groen

    Geld (indicator)
    Groen

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Tijd (indicator)
    Oranje

    Tijd (toelichting)

    We hebben de trainingen rondom sociale vaardigheden, omgaan met faalangst en versterken ouderschap inmiddels gerealiseerd in de vorm van collectieve trainingen en toegevoegd aan Team Lichte Jeugdhulp. We zijn gestart met het inventariseren van het voorlichtingsaanbod in het preventieve veld. We denken het voorlichtingsaanbod te kunnen realiseren in 2026.

    Geld (indicator)
    Groen

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Tijd (indicator)
    Oranje

    Tijd (toelichting)

    We zijn in 2025 gestart met het evalueren van het beleidsplan Jeugd 2021-2024. Het herijkte beleidsplan is nu gepland in 2026. Daarin wordt bijzondere aandacht besteed aan het versterken van de pedagogische samenleving in de vorm van de beleidsnotitie 'het jonge kind'. Het herijkte beleidsplan Jeugd en de deelplannen 'het jonge kind' en het herijkte preventieplan Jeugd kennen daarmee een beperkte vertraging. 

    Geld (indicator)
    Groen

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Kwaliteit (toelichting)

    We starten nog in 2025 met het trainen van jeugdregisseurs in de top3 methodiek. Dit is een specifieke methodiek in het regisseren van veiligheidszaken. We beginnen met de uitvoering van de pilot 'drang' waarbij we complexe casussen die aanschuren tegen onvrijwillige hulpverlening  intensief gaan begeleiden/ regisseren. De pilot willen we in 2026 voortzetten en evalueren.

    Tijd (indicator)
    Groen

    Geld (indicator)
    Groen

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Tijd (indicator)
    Groen

    Geld (indicator)
    Rood

    Geld (toelichting)

    De prognose voor de pilot Lichte jeugdhulp en andere voorliggende voorzieningen is €975.400 lager dan begroot, door een gefaseerde opbouw van de pilots en projecten.  Tegenover dit voordeel staat een verwacht tekort van €856.500 op Zorg in natura (zie 46300201). De producten Preventie (lichte hulp en voorliggende voorzieningen) en Zorg in natura zijn namelijk communicerende vaten. Verwachting is per saldo een voordeel van €118.900.

    Meer specifiek melden we onder het product Preventie de volgende incidentele voordelen:

    • €100.000 bij het project Zutphens Ontwikkelnetwerk. Dit project is nog in de startfase, de startnotitie wordt vastgesteld in november 2025.
    • €165.000 op de post preventie vanwege teruggekregen subsidies na vaststelling en vanwege overhevelingen van kosten naar onder andere GALA middelen.
    • €70.000 op de post Jongerenwerk omdat het project nog in opbouw is en niet alle onderdelen volledig worden uitgevoerd.

46300200 - Inkoop van kwalitatief goede en betaalbare jeugdhulp

Terug naar navigatie - Product 630 Jeugdzorg in natura - Doelen - 46300200 - Inkoop van kwalitatief goede en betaalbare jeugdhulp

(Specialistische) jeugdhulp kopen we in met de Zorgregio Midden IJssel oost Veluwe.  Doel van de inkoop is voldoende kwalitatief specialistisch aanbod van jeugdhulp, passend bij de behoefte van kinderen en gezinnen en aanvullend op ons lokale aanbod. 

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Tijd (indicator)
    Groen

    Geld (indicator)
    Groen

    Geld (toelichting)

    Zie ook 46300201.

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Tijd (indicator)
    Groen

    Geld (indicator)
    Rood

    Geld (toelichting)

    We verwachten een tekort van €856.500 op Zorg in natura. Dat komt onder andere doordat de tarieven voor het product verblijf hoger zijn geworden. De producten Zorg in natura en Preventie (lichte hulp en voorliggende voorzieningen) zijn communicerende vaten. Tegenover het tekort op Zorg in natura staat een voordeel op Preventie en Lichte jeugdhulp van €975.400 waardoor het voordeel op dit moment uit komt op €118.900.

    We melden een structureel voordeel op Jeugdwetvervoer van €80.000. Dit voordeel is reeds gemeld in de eerste bestuursrapportage en wordt budgettair gecorrigeerd in 2026.

    We melden een incidenteel nadeel van €48.000 bij het aandeel regionale samenwerking, programma Jeugd. Dit komt doordat er extra kosten zijn gemaakt bij de oprichting van de gemeenschappelijke regeling (GR).

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Kwaliteit (toelichting)

    De eerste metingen zijn gedaan in het cliënt ervaringsonderzoek. We melden een positief resultaat op onze ervaren dienstverlening.

    Tijd (indicator)
    Groen

    Geld (indicator)
    Groen

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Tijd (indicator)
    Groen

    Geld (indicator)
    Groen

Product 632 Jeugd algemeen

Terug naar navigatie - - Product 632 Jeugd algemeen

Doelen

Terug naar navigatie - Product 632 Jeugd algemeen - Doelen

46320100 - Effectieve en efficiënte ondersteuning lokaal en regionaal

Terug naar navigatie - Product 632 Jeugd algemeen - Doelen - 46320100 - Effectieve en efficiënte ondersteuning lokaal en regionaal

Randvoorwaarden om de toegang tot en inkoop van jeugdhulp goed te organiseren zijn bijvoorbeeld ondersteuning door het het regionale programmateam en het organiseren van leerlingenvervoer. In 2025 heeft beleid leerlingenvervoer prioriteit.

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Tijd (indicator)
    Oranje

    Tijd (toelichting)

    Het aanpassen van de verordening leerlingenvervoer en daarbij horende werkwijze wordt in het laatste kwartaal van 2025 uitgevoerd. We verwachten deze verordening in 2026 op te leveren inclusief implementatieplan.

    Geld (indicator)
    Rood

    Geld (toelichting)

    We melden een incidenteel voordeel op de post leerlingenvervoer van €100.000 vanwege minder aanvragen leerlingenvervoer en scherpte in de weging bij aanvragen.

Product 633 Jeugd PGB

Terug naar navigatie - - Product 633 Jeugd PGB

Doelen

Terug naar navigatie - Product 633 Jeugd PGB - Doelen

46330100 - We streven er naar dat het aantal ouders/kinderen dat gebruik maakt van een Persoonsgebonden Budget (PGB) voor jeugdhulp maximaal gelijk blijft

Terug naar navigatie - Product 633 Jeugd PGB - Doelen - 46330100 - We streven er naar dat het aantal ouders/kinderen dat gebruik maakt van een Persoonsgebonden Budget (PGB) voor jeugdhulp maximaal gelijk blijft

Een persoonsgebonden budget voor jeugdhulp is onder voorwaarden (Verordening en beleidsregels) mogelijk. Ons doel is een gevarieerd aanbod aan lichte jeugdhulp en voldoende inkoop van gespecialiseerde jeugdhulp. Een PGB hoeft dan alleen in specifieke situaties te worden ingezet.

Product 634 Preventie jeugd

Terug naar navigatie - - Product 634 Preventie jeugd

Doelen

Terug naar navigatie - Product 634 Preventie jeugd - Doelen

46340100 - Het versterken het pedagogisch klimaat met ouders, op scholen en in de gemeenschap: 'de jeugd is van ons allemaal’. Met een preventieve aanpak willen we problemen voorkomen

Terug naar navigatie - Product 634 Preventie jeugd - Doelen - 46340100 - Het versterken het pedagogisch klimaat met ouders, op scholen en in de gemeenschap: 'de jeugd is van ons allemaal’. Met een preventieve aanpak willen we problemen voorkomen

We beogen het pedagogisch klimaat te versterken door het stimuleren van ontmoeting, eigen regie en samen opvoeden. Dat doen we samen met kinderen/jongeren, opvoeders, scholen en organisaties. Daarnaast willen we met preventieve activiteiten problemen voorkomen.

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Tijd (indicator)
    Groen

    Geld (indicator)
    Groen

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Kwaliteit (toelichting)

    Na een  onderzoeksjaar waarin we jongeren onder hebben bevraagd in enquete vorm, proefbalonnen hebben opgelaten, netwerken hebben gecreëerd, activiteiten structureel en in vakantieperiode hebben vormgegeven, wordt het nieuwe plan jongerenwerk contourenplan 2.0 en het bijhorende uitvoeringsplan in oktober 2025 vastgesteld.

    De financiering van het  jongerenwerk in de school verdient nog aandacht. Onderwijs, FERM, het samenwerkingsverband passend onderwijs en gemeenten voeren intensieve gesprekken over structurele financiering. 

    In het PIT wordt een methodische manier van werken uitgewerkt volgens het 7 stappen model (voor groepsaanpak en een persoonsgebonden aanpak). 

    Tijd (indicator)
    Groen

    Geld (indicator)
    Groen

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Tijd (indicator)
    Oranje

    Tijd (toelichting)

    We zijn in 2025 gestart met het evalueren van Onderwijs Achterstanden Beleid (OAB) en schrijven een nieuwe beleidsnotitie gericht op 'het jonge kind'. Gelijktijdig werken we aan het herijken van het beleidsplan Jeugd en het preventieplan Jeugd. Het herijkte beleidsplan Jeugd, de beleidsnotitie 'het jonge kind' en het herijkte preventieplan Jeugd  willen we in samenhang opleveren, dit kost wat meer tijd en kent een beperkte vertraging.

    Geld (indicator)
    Groen

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Oranje

    Kwaliteit (toelichting)

    Het project kinderen in armoede staat opgenomen in het Beleidsplan Jeugd 2021-2024 en in de notitie over bestaanszekerheid. Omwille van het groot aantal lopende projecten van het afgelopen jaar zijn we genoodzaakt om dit project door te schuiven naar 2026.

    Tijd (indicator)
    Groen

    Geld (indicator)
    Groen

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Tijd (indicator)
    Oranje

    Tijd (toelichting)

    We zijn in 2025 gestart met het evalueren van het beleidsplan Jeugd 2021-2024. Het herijkte beleidsplan is nu gepland in 2026,  met daarin bijzondere aandacht voor het versterken van de pedagogische samenleving en de focus op preventie. Het herijkte beleidsplan Jeugd kent enkele aanverwante deelplannen die we gezamenlijk opleveren, namelijk de Beleidsnotitie 'het jonge kind' en het herijkte preventieplan Jeugd. Het   preventieplan Jeugd  kent daarmee een beperkte vertraging. 

    Geld (indicator)
    Groen

46340200 - We realiseren een doorlopende lijn van opvoed- en opgroeiondersteuning voor het psycho-sociaal welbevinden van kinderen en jongeren

Terug naar navigatie - Product 634 Preventie jeugd - Doelen - 46340200 - We realiseren een doorlopende lijn van opvoed- en opgroeiondersteuning voor het psycho-sociaal welbevinden van kinderen en jongeren

We hebben een preventief aanbod voor verschillende levensfasen van een kind. Daarmee ondersteunen we kinderen en ouders bij opvoed- en opgroeivragen.

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Tijd (indicator)
    Groen

    Geld (indicator)
    Groen

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Kwaliteit (toelichting)

    We hebben meerjarige (5 jarige) afspraken gemaakt tussen onderwijs, gemeenten en het samenwerkingsverband over de collectieve financiering van jeugdhulp in het speciaal onderwijs (s(b)o).

    Tijd (indicator)
    Groen

    Geld (indicator)
    Groen

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Tijd (indicator)
    Groen

    Geld (indicator)
    Groen

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Tijd (indicator)
    Groen

    Geld (indicator)
    Groen

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Kwaliteit (toelichting)

    Er is het afgelopen jaar stevig ingezet op borging en positionering van de verschillende onderdelen van het Actieplan Kinderen in Echtscheidingssituaties (KIES) en dit zorgt voor een toename in het aantal aanmeldingen bij het relatiespreekuur en verschillende trainingsvormen. We hebben het aanbod uitgebreid waar dat passend is, waaronder KIES trainingen voor het jonge kind.

    Tijd (indicator)
    Groen

    Geld (indicator)
    Groen

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Kwaliteit (toelichting)

    We borgen de werkwijze voor Jeugdhulp in de school in een uitvoeringsplan die de reeds ontstane werkwijze vastlegt, we verwachten dit plan nog in 2025 op te kunnen leveren.

    Tijd (indicator)
    Groen

    Geld (indicator)
    Groen

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Tijd (indicator)
    Groen

    Geld (indicator)
    Groen

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Kwaliteit (toelichting)

    De Zutphense aanpak geletterdheid is vastgesteld. De verschillende actielijnen verbonden aan dit plan worden in separate projectplannen uitgewerkt, zijn in voorbereiding of worden reeds uitgevoerd. Inmiddels hebben we met 14 maatschappelijk betrokken partners een convenant ondertekend en daarmee is de gezamenlijk aanpak onderschreven.

    Tijd (indicator)
    Groen

    Geld (indicator)
    Groen

Product 670 Inburgering

Terug naar navigatie - - Product 670 Inburgering

Doelen

Terug naar navigatie - Product 670 Inburgering - Doelen

46700100 - We voldoen aan de taakstelling huisvesting statushouders

Terug naar navigatie - Product 670 Inburgering - Doelen - 46700100 - We voldoen aan de taakstelling huisvesting statushouders

De gemeente Zutphen is een gastvrije gemeente voor vluchtelingen en ontheemden. De gemeente neemt haar verantwoordelijkheid om er voor te zorgen dat de nieuwe inwoners  een nieuw thuis vinden. Het is niet alleen de verantwoordelijkheid die er voor zorgt dat de gemeente Zutphen gastvrij is. Het zit ook in het DNA van onze samenleving om te zorgen voor degene die het echt nodig hebben. 

We streven ernaar dat statushouders die zijn toegewezen aan onze gemeente tijdig passende woonruimte krijgen.

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Kwaliteit (toelichting)

    De invulling van de taakstelling loopt vooralsnog volgens planning. Het vinden van voldoende huisvesting blijft wel een uitdaging.  

    Tijd (indicator)
    Groen

    Geld (indicator)
    Groen

46700200 - We hebben alle inburgeringsplichtigen gekoppeld aan de gemeente Zutphen in beeld en zij krijgen passende begeleiding bij hun inburgeringstraject en bijbehorende participatie onderdelen

Terug naar navigatie - Product 670 Inburgering - Doelen - 46700200 - We hebben alle inburgeringsplichtigen gekoppeld aan de gemeente Zutphen in beeld en zij krijgen passende begeleiding bij hun inburgeringstraject en bijbehorende participatie onderdelen

Inwoners die moeten inburgeren nemen deel aan daarop gerichte activiteiten.

46700300 - We bieden adequate opvang voor Oekraïense ontheemden

Terug naar navigatie - Product 670 Inburgering - Doelen - 46700300 - We bieden adequate opvang voor Oekraïense ontheemden

Wij houden de huidige locatie voor de opvang van Oekraïners in stand. Daarnaast nemen wij onze verantwoordelijkheid om te kijken of er nieuwe mogelijkheden zijn om bij te dragen aan de groeiende vraag voor opvang van oorlogsvluchtelingen uit Oekraïne.

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Tijd (indicator)
    Groen

    Geld (indicator)
    Groen

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Kwaliteit (toelichting)

    Het onderzoek naar mogelijkheden voor uitbreiding van opvangcapaciteit (huisvesting) is gestaakt.

    Tijd (indicator)
    Groen

    Geld (indicator)
    Oranje

    Geld (toelichting)

    We verwachten over 2025 een overschot van circa €350.000 te realiseren, zoals ook in de eerste bestuursrapportage gemeld. 

46700400 - We blijven onderdak aan asielzoekers bieden volgens de geldende kaders van de Spreidingswet. Daarbij werken we samen met onder andere het COA en de politie

Terug naar navigatie - Product 670 Inburgering - Doelen - 46700400 - We blijven onderdak aan asielzoekers bieden volgens de geldende kaders van de Spreidingswet. Daarbij werken we samen met onder andere het COA en de politie

We blijven ons inzetten voor een gelijkmatige verdeling van asielzoekers in de regio. De Spreidingswet is en blijft voor ons hier leidend. Wij weten dat wij ruimschoots voldoen aan de normen van de Spreidingswet, echter als je kijkt naar de regionale opvang zullen alle gemeenten in de regio, en dus ook de gemeente Zutphen, hier moeten blijven zoeken naar mogelijkheden voor opvang. 

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Tijd (indicator)
    Groen

    Geld (indicator)
    Groen

    Geld (toelichting)

    Voor een toelichting op het Dienstencentrum COA verwijzingen we naar Pr 4 algemene ontwikkelingen.  

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Kwaliteit (toelichting)

    Door alle deelnemende gemeenten in de regio is uitgesproken dat iedereen zich conformeert aan de Spreidingswet zolang deze van kracht is. Zodat we in gezamenlijkheid de benodigde opvang realiseren. 

    Tijd (indicator)
    Groen

    Geld (indicator)
    Groen

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Tijd (indicator)
    Groen

    Geld (indicator)
    Groen

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Tijd (indicator)
    Groen

    Geld (indicator)
    Groen