Algemene dekkingsmiddelen
Inleiding Algemene dekkingsmiddelen
Terug naar navigatie - Algemene dekkingsmiddelen - Inleiding Algemene dekkingsmiddelenDe paragraaf algemene dekkingsmiddelen geeft inzicht in de stand van zaken en de beleidsvoornemens rond de gemeentelijke bedrijfsvoering. Met bedrijfsvoering worden de bedrijfsprocessen bedoeld die nodig zijn om de doelstellingen in de programma’s te realiseren.
Het afgelopen jaar heeft uw raad op verschillende onderdelen in de bedrijfsvoering geïnvesteerd. Daarmee krijgt bedrijfsvoering de ruimte om zich verder te ontwikkelen en de organisatie goed te ondersteunen in uitvoering. De (bestuurlijke) ambities blijven echter onverminderd hoog en het ontwikkelen van een organisatie terwijl de ‘winkel open is’ vraagt flexibiliteit van een ieder die werkzaam is bij of voor de gemeente Zutphen. Het voorbereiden van de organisatie op de manier van werken in de toekomst en tegelijkertijd de (interne)dienstverlening borgen, is voor de komende jaren één van de grote opgaven.
Volgen van de ontwikkelingen
Terug naar navigatie - Algemene dekkingsmiddelen - Volgen van de ontwikkelingenVitaal personeelsbeleid
Doel: We streven naar een lager ziekteverzuim, vooral waar het om langdurig verzuim gaat.
• Monitoren van de ontwikkeling en de inzet van instrumenten.
Doel: We streven naar minder inhuur
• Periodiek maken we inzichtelijk wat het percentage inhuur is. Hierbij zal een onderscheid gemaakt worden tussen de verschillende categorieën. Bijvoorbeeld daar waar het gaat om inzet ten behoeve van specifieke projecten of daar waar het gaat om vervanging bij verzuim.
Financiële tabel: Algemene dekkingsmiddelen
Terug naar navigatie - Algemene dekkingsmiddelen - Financiële tabel: Algemene dekkingsmiddelen Bedragen x €1.000Exploitatie |
Primitieve begroting 2025 incl wijzigingen tot 2025 |
Wijzigingen 2025 (gedaan in 2025) |
Begroting na Wijziging 2025 |
Mutaties 2e Burap 2025 |
Mutaties 1e Burap 2025 |
Stand Burap 2025 |
|
|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten |
26.326 |
1.320 |
27.646 |
-144 |
860 |
28.362 |
|
Baten |
-150.615 |
-189 |
-150.804 |
-9.805 |
-75 |
-160.684 |
|
Stortingen |
3.090 |
3.467 |
6.557 |
0 |
0 |
6.557 |
|
Onttrekkingen |
-7.090 |
-4.646 |
-11.735 |
322 |
1.500 |
-9.913 |
|
Gerealiseerd resultaat |
-128.289 |
-48 |
-128.336 |
-9.627 |
2.285 |
-135.678 |
|
Toelichting op financiële afwijkingen: Algemene dekkingsmiddelen
Terug naar navigatie - Algemene dekkingsmiddelen - Toelichting op financiële afwijkingen: Algemene dekkingsmiddelen| Productnummer | Omschrijving | Baten / Lasten | Voordeel / Nadeel | Bedrag | Gewijzigd ten opzichte van 1e burap |
| 913-Effecten | Per saldo wordt er een voordeel verwacht van € 75.000 uit dividendopbrengsten Alliander en Bank Nederlandse Gemeenten. | Baten | Voordeel | €75.000 | nee |
| 913-Effecten | De rente inkomsten van de SVN vallen naar verwachting hoger uit. Doordat de duurzaamheidsleningen zijn stopgezet, worden de bedragen op dit moment niet opnieuw voor leningen ingezet | Baten | Voordeel | €88.000 | ja |
| 920-Belastingen | Op basis van de 3e kwartaal opgave van de gemeenschappelijke regeling Tribuut en de ontvangen belastingen wordt een hogere belastingopbrengst van € 132.000 verwacht. Oorzaak moet gezocht worden in de areaal toename. Voor de toeristenbelasting wordt op basis van voorgaande jaren een voordeel van € 20.000 verwacht. Daarnaast is de afdracht aan Tribuut met € 18.000 hoger. | Baten en Lasten | Voordeel | €132.000 | ja |
| 921-Algemene uitkering | De raming voor de algemene uitkering valt hoger uit dan bij het opstellen van de begroting was voorzien. De bijstelling van voorgaande jaren laat een nadeel van € 75.300 zien. Als gevolg van de meicirculaire wordt een voordeel verwacht van € 4.761.000 en als gevolg van de septembercirculaire een voordeel € 4.427.000. Het kabinet heeft na druk vanuit de gemeenten in 2025 alsnog € 728 miljoen vrijgemaakt om de tekorten 2023 en 2024 te compenseren. Dit is onderdeel van de septembercirculaire. |
Baten | Voordeel | €9.113.600 | ja |
| 922-Algemene baten en lasten |
1e BURAP: Er wordt een nadeel verwacht van € 70.000 op de accountantskosten. Januari 2025 heeft de raad een nieuwe accountant benoemd. De prijs, voortkomend uit de Europese aanbesteding, is hoger uitgevallen dan het vorige contract. Daarnaast hebben we in 2025 ook nog te maken met opstartkosten voor de nieuwe accountant. 2e BURAP: De accountantskosten stijgen door met € 30.000. |
Lasten | Nadeel | €100.000 | ja |
| 922-Algemene baten en lasten |
1e BURAP: Er wordt een nadeel verwacht van € 170.000 op de uitgaven voor voormalig personeel. het gaat hier om ww kosten. De gemeente is eigenrisico drager. Mochten voormalige medewerkers gedurende het jaar toch nog werk vinden, dan kan het verwacht nadeel afnemen. 2e BURAP: verwacht nadeel verhoogd met 46.000 i.v.m. kosten voor transitievergoedingen, vaststellingsovereenkomsten of ww-kosten. |
Lasten | Nadeel | €216.000 | ja |
| 922-Algemene baten en lasten | Een verwacht nadeel van € 285.000 op de uitgaven voor vennootschapsbelasting. Door hogere omzetten en lagere kosten bij, met name de lopende grondexploitaties, stijgt het belastbaar bedrag. | Lasten | Nadeel | €285.000 | nee |
| 922-Algemene baten en lasten | De raad heeft besloten bij de begroting 2025 dat er €1.500.000 uit de algemene reserve gehaald mag worden om de begroting 2025 sluitend te maken. Bij het maken van de jaarrekening wordt bekeken in hoeverre dit nodig is. In het saldo van deze bestuursrapportage is dus geen rekening gehouden met deze onttrekking. | Baten | Nadeel | €1.500.000 | nee |
| 922-Algemene baten en lasten | Actieplan informatieveiligheid en zichtbaarheid organisatie Het project Informatiebeveiliging en Privacy (IB&P) is met het versterken van de Informatieveiligheid en Privacy organisatie overgedragen aan de lijn. De projectfase is daarmee afgerond. Voor de afronding van een aantal onderwerpen is nog externe expertise nodig, waarvoor extra kosten worden gemaakt. | Lasten | Nadeel | €62.000 | nee |
| 922-Algemene baten en lasten | Tot op heden is er €87.500 uit de post onvoorzien gehaald. Als dit jaar geen beroep meer op deze post wordt gedaan, geeft dit een voordeel van €53.500 | Lasten | Voordeel | €53.500 | ja |
| 922-Algemene baten en lasten | Een verwacht voordeel op de RVU (Regeling voor Vervroegde Uittreding) uitkering. Minder medewerkers maken gebruik van deze regeling. Omdat hier een reserve voor gevormd is, wordt er ook minder uit de reserve onttrokken. |
Lasten
|
Voordeel | €60.000 | ja |
| 922-Algemene baten en lasten | RVU-uitkering is lager en daarom een lagere onttrekking uit de reserve. | Baten | Nadeel | €60.000 | ja |
| 922-Algemene baten en lasten | In het najaar van 2022 heeft de gemeente Zutphen het contract bij de Duitse tak van gasleverancier Gazprom vervroegd opgezegd. Het ministerie van Economische Zaken heeft een compensatieregeling in het leven geroepen voor de gemeenten die vervroegd het Gazprom contract hebben opgezegd. Dit geldt ook voor de gemeente Zutphen. Het regionaal inkoopcollectief waar de gemeente Zutphen gezamenlijk de energie mee inkoopt heeft een aanvraag voor deze compensatieregeling ingediend. Recent is bekend geworden dat we € 453.200 compensatie ontvangen. Een stukje van deze inkomsten wordt mogelijk nog doorbetaald. | Baten | Voordeel | €453.200 | ja |
| 960-Overhead |
1e BURAP: De kosten voor het gebruik van microsoft 365 omgeving zijn fors gestegen, een van de oorzaken is het stijgende aantal licenties welke in gebruik zijn. Daarnaast zijn de kosten per licentie ook gestegen. Nadeel €185.000. |
Lasten | Nadeel | €468.000 | ja |
| 960-Overhead |
I-Visie: De vertraging binnen de i-visie projecten komt enerzijds door technische tegenslagen, capaciteitstekort aan leverancierskant of onze eigen organisatie en verandercapaciteit van onze organisatie beperkingen kent. Daarnaast is voor met name de implementatie van de Wet Modernisering Elektronisch Bestuurlijk Verkeer gekozen voor een aanpak waarbij wij de kwaliteit van de digitale processen voor hebben laten gaan op de kwantiteit, hierdoor kent dit project een langere doorlooptijd dan voorzien. |
Lasten | Voordeel | €202.000 | ja |
| 960-Overhead | I-Visie uitgaven in 2025 zijn lager en daarom een lagere onttrekking uit de reserve. | Baten | Nadeel | €202.000 | ja |
| 960-Overhead | Data gedreven werken : Vertraging in het project waardoor in 2025 niet alles tot uitvoering komt. | Lasten | Voordeel | €60.000 | ja |
| 960-Overhead | Data gedreven werken uitgaven in 2025 zijn lager en daarom een lagere onttrekking uit de reserve. | Baten | Nadeel | €60.000 | ja |
| 960-Overhead |
1e BURAP: Per saldo een verwacht nadeel van € 88.000 op diverse facilitaire kosten. Er wordt een nadeel verwacht op de schoonmaakkosten en de aanschaf van vakliteratuur. Op de energiekosten wordt een voordeel verwacht. Voor de schoonmaak geldt dat de gecalculeerde uren bij het aangaan van het schoonmaakcontract te minimaal zijn ingeschat. Voor het nadeel op de vakliteratuur geldt dat we deze proberen te beteugelen door kritisch te kijken naar de aanvragen. Bovendien is goedkeuring van het management noodzakelijk. Teammanagers worden gevraagd lopende abonnementen te beoordelen op noodzakelijkheid. Echter, dit levert geen grove besparingen op. 2e BURAP: Er wordt een extra nadeel van € 187.000 verwacht door met name de schoonmaakkosten en overige huisvestingskosten zoals goederen en diensten van derden. De schoonmaakwerkzaamheden zijn in de periode 2024/2025 uitgebreid in verband met de gestelde kwaliteitsnormen. Deze uitbreiding was noodzakelijk om een schonere en prettigere werkomgeving te realiseren, passend bij de verwachtingen van medewerkers en bezoekers. Daarnaast speelt de prijsontwikkeling binnen de schoonmaakbranche een belangrijke rol in de kostenstijging. Nadeel €112.000. De overschrijding van €75.000 op diverse facilitaire kosten zoals duurzame goederen, overige goederen en diensten en diverse onderhoudskosten. Dit is deels te verantwoorden door de vervanging van afgeschreven, defect of niet arbo-verantwoord meubilair. Deze kosten zijn onvoorzien. |
Lasten | Nadeel | €275.000 | ja |
| 960-Overhead | Op HRM-kosten algemeen wordt een nadeel van € 130.000 doordat de kosten van de NS businesscard zijn gestegen. Enerzijds doordat de tarieven zijn gestegen en anderzijds doordat er meer gebruik van gemaakt wordt. Daarnaast zijn de kosten voor software en juridische ondersteuning hoger dan verwacht. |
Lasten | Nadeel | €130.000 | ja |
| 960-Overhead |
Er wordt een voordeel verwacht op de kapitaallasten 2025. Dit wordt vooral veroorzaakt door de investeringen van het stadhuis die nog niet zijn afgerond. |
Lasten | Voordeel | €63.000 | ja |
| Verder wordt elk jaar aan het einde van het boekjaar de voorziening dubieuze debiteuren op hoogte gebracht. Op dit moment is nog niet in te schatten welk bedrag toegevoegd moet worden aan de voorziening dubieuze debiteuren. Op basis van de ervaringscijfers van afgelopen jaren gaat het meestal om een bedrag tussen de € 125.000 en € 200.000. Dit nadeel is nog niet meegenomen in bovenstaande cijfers omdat het nog te onzeker is hoe hoog het uitvalt dit jaar. | ja | ||||
| Overschrijding investeringskredieten | |||||
| 960-Overhead | Vervanging van laptops en pc's: De aanschaf kosten per laptop zijn fors hoger dan ingeschat, vanwege de verwachting dat kosten nog verder oplopen met nieuwere type laptops door gebruik van AI-chips is de keuze gemaakt om nu te investeren, daarnaast lag het te vervangen aantal laptops hoger dan ingeschat. Naast economische levensduur blijken de huidige generatie laptops ook aan het eind van de fysieke levensduur. | Lasten | Nadeel | €222.000 | ja |
Loonsom
Terug naar navigatie - Algemene dekkingsmiddelen - LoonsomLoonsom 2025
De prognose van de loonsom 2025 is gebaseerd op de periode tot en met september. Hierbij is rekening gehouden met de nieuwe CAO 2025 en de reeds bekende personele mutaties. De prognose bevat de formatie en de bezetting, salariskosten, tijdelijke vacatureruimte, detachering van eigen personeel bij andere organisaties, kosten van ingehuurd personeel voor het tijdelijk invullen van vacatures of i.v.m. langdurige ziekte.
Per saldo wordt op de totale loonsom van ongeveer 47 miljoen een incidenteel voordeel verwacht van circa € 400.000. Dit is het resultaat van een voordeel op de loonsom van € 700.000 en een nadeel van € 300.000 op het budget ziektevervanging. Voor dit budget is € 500.000 begroot.
Toelichting Programmabegrotingswijzigingen: Algemene dekkingsmiddelen
Terug naar navigatie - Algemene dekkingsmiddelen - Toelichting Programmabegrotingswijzigingen: Algemene dekkingsmiddelen| Product | Toelichting | Bedrag |
| 922 | Bij de saldo overheveling 2023 (zaak 695182) hebben wij aan u voorgesteld om een bedrag van €350.000 over te hevelen vanuit de algemene reserve ten gunste van de bestemmingsreserve doorontwikkeling organisatie. Hiervan is €300.000 bedoelt voor de doorontwikkeling van concerncontrol. Vanuit dit bedrag stellen wij voor om een tweetal projecten te dekken (totaalbedrag €140.000). Het eerste project betreft een begrotingsanalyse (zero based review) en scenarioplanning. Tijdens de behandeling van de voorjaarsnota 2024 hebben wij u toegezegd dat wij dit zouden oppakken. In dit project analyseren wij al onze budgetten om te waarborgen dat wij realistisch blijven begroten. Daarnaast ontwikkelen wij scenario’s op basis van de omgevingsvisie die aan de raad beschikbaar worden gesteld voor de coalitie onderhandelingen. Het tweede project betreft het beter beheersen van onze bedrijfsprocessen, zoals de auditcommissie de raad heeft geadviseerd in hun advies over de boardletter 2024. In dit project willen wij een plan van aanpak op stellen om de bedrijfsprocessen de komende jaren steviger in de organisatie in te bedden. | €140.000 |
| 921 | Het begrote bedrag binnen programma 2 voor de omgevingswet op produkt 723 wordt via de Algemene uitkering ontvangen. | €70.800 |
| 696 | Aanbesteding en implementatie I-Burgerzaken. | €40.000 |
Algemene dekkingsmiddelen
Terug naar navigatie - - Algemene dekkingsmiddelenDoelen
Terug naar navigatie - Algemene dekkingsmiddelen - Doelen-
Algemene dekkingsmiddelen
- 59970100 - We zijn een integere en professionele organisatie
- 59970200 - Gastvrij stadhuis, uitnodigend en op de toekomst ingericht
- 59970300 - De bedrijfsvoering is op orde
- 59970400 - We werken aan de digitale transitie en versterken informatieveiligheid
- 59970500 - Onze inkoop is rechtmatig en doelmatig
- 59970700 - Wij zijn zo verantwoord mogelijk in onze inkoop en opdrachtverstrekking
59970100 - We zijn een integere en professionele organisatie
Terug naar navigatie - Algemene dekkingsmiddelen - Doelen - 59970100 - We zijn een integere en professionele organisatieWij geven uitvoering aan het programma doorontwikkeling van de organisatie
- We zijn deskundig in ons vak, zijn ondernemend, betrokken en werken vanuit vertrouwen.
- Wij werven op de voor de functie best passende wijze en boeien en binden mensen aan onze organisatie.
- We zijn een lerende organisatie. Onze medewerkers zijn professioneel en zelfbewust en in staat hun huidige rol in de organisatie goed te vervullen.
- Wij investeren in de duurzame inzetbaarheid van onze medewerkers in alle leeftijdsgroepen.
- Wij geven uitvoering aan onze visie op dienstverlening.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenKwaliteit (toelichting)
- Het programma doorontwikkeling bevindt zich voor de agenda van 2024-2025 in een afrondende fase. Met het vertrek van de programmamanager en de overdracht van de opdracht naar een collega, vindt een herijking van het programma plaats.
- Door inzet op duurzame inzetbaarheid is het ziekteverzuim het afgelopen jaar gedaald en blijft de dalende trend doorzetten.
Tijd (indicator)
OranjeTijd (toelichting)
- De implementatie van de HR21 functiesystematiek heeft 2 maanden vertraging opgelopen.
Geld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
RoodKwaliteit (toelichting)
In 2025 wordt geen artikel 213A uitgevoerd. De budgetanalyse, het formatie onderzoek door Berenschot en het project procesbeschrijvingen vragen zoveel tijd dat het onderzoek 213A wordt doorgeschoven naar 2026.
Tijd (indicator)
RoodTijd (toelichting)
zie toelichting bij kwaliteit
Geld (indicator)
Groen
59970200 - Gastvrij stadhuis, uitnodigend en op de toekomst ingericht
Terug naar navigatie - Algemene dekkingsmiddelen - Doelen - 59970200 - Gastvrij stadhuis, uitnodigend en op de toekomst ingerichtOns doel is een gastvrij stadhuis te creëren, waar medewerkers en partnerorganisaties elkaar kunnen ontmoeten en de dienstverlening optimaal wordt ondersteund. Met een herinrichting van het stadhuis beogen we bovendien aan te sluiten op hedendaagse behoeften van onze collega’s en moderne manieren van werken. Een andere wens is om het sociaal domein (locatie Henri Dunantweg) te integreren in het stadhuis. Dit zal bijdragen aan een meer efficiënt gebruik van het pand, een verhoogde productiviteit, aantrekkelijk werkgeverschap en één gezamenlijke cultuur.
Een andere huisvestingsuitdaging heeft betrekking op de vergaderfaciliteiten voor de raad. Doel is te komen tot de realisatie van een viertal functionele en tevens comfortabele vergaderzalen in het oude stadhuis, waarbij de audiovisuele techniek betrouwbaar en eenvoudig in gebruik is. De Burgerzaal blijft ook in de nabije toekomst de meest prominente plek voor onze raadsvergaderingen. In combinatie met drie overige zalen wordt ruimte geboden aan de beeldvormende, oordeelsvormende en besluitvormende vergaderingen.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenKwaliteit (toelichting)
De voorbereidingen voor de aanbesteding van audiovisuele middelen zijn onderhanden. Een besluit dat noodzakelijk was om te komen tot een goede uitvraag, had betrekking op de keuze voor een vaste raadsopstelling. Hierover is door de fractievoorzitters besloten. Op dit moment wordt het ontwerp verder afgestemd met de monumentencommissie.
Tijd (indicator)
RoodTijd (toelichting)
De aanbesteding van audiovisuele middelen en verdere inrichting vindt later plaats dan gepland.
Geld (indicator)
RoodGeld (toelichting)
Verwachting is dat de kosten die gemoeid zijn met de aanbesteding van audiovisuele middelen, inclusief de fysieke aanpassing van de verschillende zalen, boven budget zijn.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenKwaliteit (toelichting)
De haalbaarheidsstudie is afgerond en voorziet in een calculatie van investeringskosten, een verwachte doorlooptijd en berust op een eerste programma van wensen (uitgangspunten). Er ligt een vlekken- en voorlopig wandenplan en eerste visualisaties geven een beeld van de mogelijkheden. Verder zijn de investeringskosten doorberekend in kapitaallasten.
Tijd (indicator)
OranjeTijd (toelichting)
De haalbaarheidsstudie is tijdig uitgevoerd. De Businesscase die hierop volgt inmiddels afgerond. Echter, met het oog op een potentiele fusie met gemeente Brummen, hebben we besloten we de totale plannen pas te presenteren aan de Raad zodra er uitsluitsel is over de keuze die wordt gemaakt. Tegelijk geldt dat we de mogelijkheid onderzoeken om alleen uitvoering te geven aan de verbouwing van de begane grond.
Geld (indicator)
GroenGeld (toelichting)
De haalbaarheidsstudie is conform budget uitgevoerd.
59970300 - De bedrijfsvoering is op orde
Terug naar navigatie - Algemene dekkingsmiddelen - Doelen - 59970300 - De bedrijfsvoering is op ordeDoelen
- We verstevigen en bestendigen onze positie als aantrekkelijke werkgever.
- We communiceren in begrijpelijke taal.
- We versterken onze interne beheersing.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen
59970400 - We werken aan de digitale transitie en versterken informatieveiligheid
Terug naar navigatie - Algemene dekkingsmiddelen - Doelen - 59970400 - We werken aan de digitale transitie en versterken informatieveiligheid-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
OranjeTijd (toelichting)
Het project Informatiebeveiliging en Privacy (IB&P) is met het versterken van de Informatieveiligheid en Privacy organisatie overgedragen aan de lijn. De projectfase is daarmee afgerond. Er moeten nog wel een aantal onderwerpen worden opgepakt.
Het in beeld brengen van de architectuur vergt meer tijd dan voorzien.
Geld (indicator)
OranjeGeld (toelichting)
Er worden extra kosten gemaakt voor de afronding van een aantal onderwerpen voor het project IB&P
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenKwaliteit (toelichting)
Het levert zeer veel op voor de dienstverlening aan de inwoner én ook voor de medewerker door betere processen.
Tijd (indicator)
OranjeTijd (toelichting)
De pilot Mijn Zaken loopt uit. De samenwerking tussen verschillende partijen is complex. De WMEBV heeft minder producten kunnen digitaliseren dan gepland doordat de keuze is gemaakt in te zetten op kwaliteit en niet op kwantiteit.
Geld (indicator)
GroenGeld (toelichting)
Het is de vraag of we na 2025 voldoende middelen hebben om de doelen te halen en de huidige projecten in de huidige vorm voort te zetten.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenKwaliteit (toelichting)
We liggen op koers en er worden kwalitatief goede dingen ontwikkeld.
Tijd (indicator)
OranjeTijd (toelichting)
We lopen enige vertraging op de onderdelen dataplatform door technische complicaties, het stellen van doelen en KPI's meten en pilots voor het meten in de openbare ruimte.
Geld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen
59970500 - Onze inkoop is rechtmatig en doelmatig
Terug naar navigatie - Algemene dekkingsmiddelen - Doelen - 59970500 - Onze inkoop is rechtmatig en doelmatigWe realiseren de gemeentelijke doelstellingen via inkopen en aanbesteden, zoals rechtmatig en doelmatig inkopen, een integere en betrouwbare, zakelijke en professionele inkoper en opdrachtgever zijn, inkopen tegen de meest optimale Prijs of Prijs-Kwaliteit verhouding
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen
59970700 - Wij zijn zo verantwoord mogelijk in onze inkoop en opdrachtverstrekking
Terug naar navigatie - Algemene dekkingsmiddelen - Doelen - 59970700 - Wij zijn zo verantwoord mogelijk in onze inkoop en opdrachtverstrekkingWe zorgen voor maatschappelijk verantwoord inkopen en opdrachtgeven (MVOI). Naast prijs en kwaliteit letten we op een goede balans tussen mens, omgeving en economie (People, Planet en Profit). Zodat economische, ecologische en sociale aspecten in evenwicht zijn. Daarbij hebben we ook aandacht voor lokale ondernemers en het Midden en Kleinbedrijf.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenKwaliteit (toelichting)
Bij iedere aanbesteding die langs inkoop komt wordt gekeken naar een passende SROI eis.
Tijd (indicator)
GroenTijd (toelichting)
Het is een on-going-proces om het belang van SROI bij iedereen die zich bezighoudt met inkoop onder de aandacht te brengen en te houden.
Geld (indicator)
GroenGeld (toelichting)
Er is geen budget gekoppeld aan SROI.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenKwaliteit (toelichting)
Wat ging er goed:
- In het MVOI actieplan was een doel opgesteld om bij 10 aanbestedingen in 2024 de maximale haalbaarheid uit t e vragen op de thema's klimaat, circulariteit, milieu en social return (= SROI). In de praktijk is dit gelukt bij 21 aanbestedingen.
- Successen zijn gedeeld op Intranet en de lokale krant
- MVOI netwerk is vergroot in Brummen en Apeldoorn
- SROI op externe inhuur is goedgekeurd
- Bij Kennis to Go (april 2024) is de nieuwe interne poster door wethouder Eva Boswinkel onthuld. Dit om meer aandacht te vragen en bekendheid te geven aan lokaal, sociaal en duurzaam inkopen.
- We hebben een schitterend Sociaal Ondernemen Werkt Event georganiseerd in de Apenheul (vanuit Werkcentrum VeluweStedendriehoek) waarbij de meest sociale werkgevers van de arbeidsmarktregio een Award hebben gekregen.
Wat had er beter gekund:
- Meer betrokkenheid en draagkracht van collega's in de organisatie
- Meer gebruik maken van de expertise van de budgethouders/ projectleiders om MVI passend bij de aanbesteding op een goede manier uit te vragen
- Aandachtspunt blijft het maken van een MVOI-team met meerdere collega's uit verschillende disciplines om het draagvlak te bevorderen
- Verduidelijken van de werkprocessen in de organisatie. Weten wie wat moet doen bij een inkoop
- Wat kan de gemeente zelf doen om meer bewust en duurzamer te worden? Bijv. het behalen van de Co2 prestatieladder
- De monitoring van SROI op externe inhuur is nog niet goed ingeregeld
Tijd (indicator)
GroenTijd (toelichting)
De planning loopt op schema
Geld (indicator)
GroenGeld (toelichting)
Er is geen budget toegekend aan MVOI