Wonen en leefbaarheid
Inleiding Wonen en leefbaarheid
Terug naar navigatie - Wonen en leefbaarheid - Inleiding Wonen en leefbaarheidDe ontwikkelingen in de maatschappij volgen elkaar snel op. We voeren onze reguliere taken uit om te zorgen dat onze fysieke leefomgeving in goede staat is. Een aantal beleidsterreinen heeft de planning moeten aanpassen als gevolg van onzekerheid over landelijk beleid, o.a. rond wonen en energietransitie.
Met de Regio Stedendriehoek en de Provincie Gelderland hebben we op regionale schaal de start gemaakt met het Ontwikkelperspectief. Daarnaast hebben we besluitvorming afgerond over de regionale economische ontwikkelingrichting en de ontwikkeling op bedrijventerreinen (RPW).
Binnen de gemeente Zutphen is in het voorjaar van 2025 de Omgevingsvisie Zutphen 2040 vastgesteld. Hiermee is de basis gelegd voor de doorontwikkeling van gemeentelijk beleid. Ook kunnen we nu aan de slag met binnenstedelijke ontwikkeling van woningbouwlocaties. Hiertoe wordt de kadernota Hoogbouw en verdichting opgesteld. De uitwerking van de omgevingsvisie vraagt extra inzet van onze organisatie.
Onze reguliere taken voeren we uit zoals voorzien.
Natuurinclusief ontwikkelen
We waarderen onze natuurlijke omgeving zoals de IJssel met haar uiterwaarden, de Berkel, het landelijk gebied, de groene zone tussen Zutphen en Warnsveld en het groen rondom de vestingwerken. We zetten in om het bomenbestand en de ecologische waarde te vergroten. Bij herinrichting, uitbreiding of inbreiding ontwikkelen we natuurinclusief waarbij groen een volwaardig uitgangspunt in het ontwerp is.
Rechtvaardige energietransitie
We willen een rechtvaardige energietransitie, waarbij we concrete doelen en haalbare doelen stellen voor de lokale opwekking van groene energie. We werken samen met inwoners en ondernemers om de energietransitie voor elkaar te krijgen. We benutten zo veel mogelijk de beschikbare bebouwde ruimte voor opwekking van zonne-energie en werken samen met inwoners, eigenaren, corporaties en ontwikkelaars om woningen en gebouwen van het aardgas af te halen of klaar te maken om van aardgas af te gaan. We zetten samen met inwoners en ondernemers onze schouders onder een duurzame, aantrekkelijke en klimaatbestendige leefomgeving.
Duurzame mobiliteit
Duurzaam openbaar vervoer, deelauto’s, de e-bike, slim parkeren en slimme mobiliteit worden belangrijker. Binnen de stad kun je snel en veilig lopen en fietsen. Iedereen kent gemeente Zutphen als een gemeente die goed bereikbaar is per spoor, over water, over de weg én over snelfietspaden.
Transformatie, inbreiding en nieuwe ontwikkelingen
De gemeente Zutphen heeft een compact stedelijk gebied. Nieuwbouw en nieuwe ontwikkelingen realiseren we in het bestaande stedelijk gebied of direct tegen de bebouwde omgeving. De herstructurering van De Mars en realisatie van Noorderhaven, transformaties in de binnenstad en de ontwikkeling van Leesten en De Hoven-noord zijn hier goede voorbeelden van. We zetten in op diverse transformaties en inbreidingen, met -waar dat kan- het herbenutten van bestaand vastgoed. We verkennen de mogelijkheden voor hoogbouw. De grotere uitbreidingslocaties Leesten en De Hoven bieden ruimte voor starters en doorstroming en voor nieuwe inwoners.
Behoud en doorontwikkeling van identiteit
We zijn trots op onze stad en het dorp en hun geschiedenis. De gemeente Zutphen heeft een rijkdom als het gaat om historisch erfgoed. Het is de drager van onze geschiedenis en het geeft stad en dorp identiteit en sfeer. We zijn zuinig op ons erfgoed. Daarom gaan we nieuwe monumenten aanwijzen en beschermen. Wij willen zowel behoud van het erfgoed én het stimuleren van (nieuwe) kunst en cultuuruitingen, zodat Zutphen het bruisend cultureel centrum van het oosten wordt.
Koers naar de toekomst
De gemeente Zutphen is aantrekkelijk om te wonen en werken, zowel voor onze inwoners als voor nieuwe inwoners. En dat willen we ook in de toekomst blijven. We zetten in op sociale en economische balans, veilige en leefbare wijken, een goed voorzieningenniveau en dynamiek en levendigheid in de stad. In de Omgevingsvisie schetsen we hoe de groei van onze gemeente vorm krijgt in relatie tot stedelijke vernieuwing, ruimtelijke kwaliteit, verduurzaming en economische versterking.
Volgen van de ontwikkelingen
Terug naar navigatie - Wonen en leefbaarheid - Volgen van de ontwikkelingenWe willen in het domein ruimte en economie een aantal specifieke ontwikkelingen monitoren om te zien of de inzet het gewenste effect heeft. Daarvoor hebben we onderstaande indicatoren opgesteld. Deze indicatoren worden maandelijks of jaarlijks gemeten. Waar relevant zijn de resultaten onder de verschillende producten weergegeven. In het jaarverslag zullen we de ontwikkelingen verder duiden.
Indicatoren
1. Doel: het realiseren van 1.800 woningen voor 2030
2. Doel: Vergroening van de openbare ruimte en meer bomen
We monitoren de oppervlakte aan groen (groen in de wijk, omgevingsgroen, bos en plantsoen) en stellen vast of deze aansluit op onze ambities
3. Doel: We willen in 2030 55% minder CO2 uitstoten dan in 1990 door in te zetten op een versnelling van de energietransitie om dit te realiseren monitoren wij of wij op koers liggen door de onderstaande indicatoren te meten.
• We meten de CO2 reductie ten opzichte van 1990.
• We meten het energieverbruik in de gebouwde omgeving.
• We monitoren het aantal woningen zonder aardgasverbruik.
Financiële tabel: Wonen en leefbaarheid
Terug naar navigatie - Wonen en leefbaarheid - Financiële tabel: Wonen en leefbaarheid Bedragen x €1.000Exploitatie |
Primitieve begroting 2025 incl wijzigingen tot 2025 |
Wijzigingen 2025 (gedaan in 2025) |
Begroting na Wijziging 2025 |
Mutaties 2e Burap 2025 |
Mutaties 1e Burap 2025 |
Stand Burap 2025 |
|
|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten |
56.353 |
7.679 |
64.032 |
-2.759 |
445 |
61.718 |
|
Baten |
-31.245 |
-3.217 |
-34.462 |
204 |
469 |
-33.789 |
|
Stortingen |
1.252 |
0 |
1.252 |
125 |
0 |
1.377 |
|
Onttrekkingen |
-4.336 |
-4.502 |
-8.838 |
2.279 |
0 |
-6.559 |
|
Gerealiseerd resultaat |
22.025 |
-40 |
21.985 |
-152 |
914 |
22.747 |
|
Toelichting op financiële afwijkingen: Wonen en leefbaarheid
Terug naar navigatie - Wonen en leefbaarheid - Toelichting op financiële afwijkingen: Wonen en leefbaarheid| Productnummer | Omschrijving | Baten / Lasten | Voordeel / Nadeel | Bedrag | Gewijzigd ten opzichte van 1e burap |
| 210-Wegen |
€ 75.000 voordeel op vergunningen en sleuven nutsbedrijven. Dit voordeel is ontstaan door straatwerkvergoedingen die nutsbedrijven betalen om de straat na het graven weer te kunnen herstellen in oorspronkelijke staat. |
Baten |
Voordeel |
€ 75.000 |
nee |
| 210-Wegen |
€ 400. 000 incidenteel voordeel. Voorgenomen investeringen (infrastructurele werken, verlichting onderdoorgangen) zijn later opgestart en hierdoor ontstaat een voordeel op de kapitaallasten van € 400.000. |
Lasten | Voordeel | € 400.000 | ja |
| 210-Wegen |
Door het voordeel op de kapitaallasten (infrastructurele werken) staat een lagere onttrekking uit de reserve van € 300.000(nadeel). |
Baten | Nadeel | € 300.000 | ja |
| 210-Wegen |
€ 60.000 incidenteel nadeel door afrekening 2024 brugbediening en verrekening 2fte 2024. |
Lasten | Nadeel | € 60.000 | ja |
| 210-Wegen |
€ 845.300 voordeel fietsroute N348 Deventer Zutphen. De bijdrage aan de provincie moet later in het project aan de provincie worden betaald. |
Lasten | Voordeel | € 845.000 | ja |
| 210-Wegen |
€ 845.300 incidenteel nadeel doordat er geen onttrekking aan de reserve plaatsvindt doordat de bijdrage dit jaar niet wordt betaald voor de fietsroute Deventer Zutphen. |
Baten | Nadeel | € 845.000 | ja |
| 211-Mobiliteit |
€ 60.000 incidenteel nadeel door de eindafrekening exploitatiekosten fietsenstalling 2024. |
Lasten | Nadeel | € 60.000 | ja |
| 211-mobiliteit |
€ 138.000 incidenteel voordeel doordat de bijdrage aan de NABO (niet actief beveiligde overwegen) voordeliger uitvalt. |
Lasten | Voordeel | € 138.000 | ja |
| 310-Gemeentelijke panden en gronden |
1e BURAP: Diverse afwijkingen door herstelschade Waterstraat, tijdelijk beheer Coenenparkstraat en het leegstandsbeheer van de voormalige Baudartius college. 2e BURAP: De ontwikkeling met betrekking tot het pand aan de Isendoornstraat is uitgesteld. De totalen kosten voor het leegbestandsbeheer van het pand zijn in 2025 € 200.000 |
Lasten |
Nadeel | €240.000 | ja |
| 310-Gemeentelijke panden en gronden | Afwijkingen tijdelijk beheer Coenenparkstraat en het leegstandsbeheer van de voormalige Baudartius college | Baten | Voordeel | € 56.000 | nee |
| 310- Gemeentelijke panden en gronden | Hogere opbrengsten door meer verkoop van grond. | Baten | Voordeel | € 125.000 | ja |
| 310-Gemeentelijke panden en gronden | Hogere storting reserve strategische aankopen door een hogere opbrengst verkoop | Lasten | Nadeel | € 125.000 | ja |
| 544-Monumenten en Erfgoed | Scenario’s huisvesting erfgoeddepots is wat later gestart omdat er geen projectleider was. In 2025 wordt de eerste fase afgerond. | Lasten | Voordeel | € 41.000 | ja |
| 544-Monumenten en Erfgoed | Actualiseren Erfgoedportal:
Dit jaar is gestart met het opstellen van een digitale erfgoedstrategie, als onderlegger voor de actualisatie van het erfgoedportal. De op te stellen strategie zal in 2026 opgeleverd worden. In 2026 zal binnen dit project extra inzet gepleegd worden, waarvoor binnen de ambtelijke organisatie te weinig capaciteit beschikbaar is. |
Lasten | Voordeel | €90.000 | ja |
| 544-Monumenten en Erfgoed | Actualiseren Erfgoedportaal, in verband met de lagere uitgaven voor 2025, vindt er ook een lagere onttrekking uit de reserve plaats. | Baten | Nadeel | €90.000 | ja |
| 550-Kunst en Cultuur | In 2006 aanvaardde de gemeente Zutphen de erfenis van Boer Kip, algemeen bekend onder de naam: Museum Boer Kip. Sinds 2009 beheert de Stichting Beheer Registergoederen Zutphen (hierna ook: SBRZ) de boerderij in opdracht van de gemeente. In 2019 is een schriftelijke toezegging aan de SBRZ gedaan dat de stichting er op rekenen dat alle, uit de erfenis van H. Kip eventueel nog beschikbaar komende middelen, tot een maximum van €75.000,00 kunnen worden ingezet voor het in stand houden van Museum Boer Kip. De financiële middelen van de SBRZ om het onderhoud te plegen, raken echter op. SBRZ verzocht de gemeente om een bedrag van €75.000 uit te keren. Het college besloot op 8 april 2025 € 75.000 euro beschikbaar te stellen aan de SBRZ om het onderhoud tot en met 2029 te kunnen uitvoeren. | Lasten | Nadeel | € 75.000 | nee |
| 550-Kunst en Cultuur |
1. Cultuur in de wijk: voor het verzorgen van muzieklessen voor vluchtelingen in het AZC, Oekraïense ontheemden en statushouders. Naast de muzieklessen gaat het om het verbinden van deze doelgroepen aan de inwoners van Zutphen door concerten, jamsessies en optreden in gezamenlijkheid. Nadeel € 15.000 |
Lasten | Nadeel | €47.000 | ja |
| 560-Openbaar groen | Incidenteel voordeel van € 100.000 voor het vergroenen programma binnenstad. Door capaciteitsproblemen is het project later gestart en loopt door in 2026. | Lasten | Voordeel | € 100.000 | ja |
| 723-Milieu | De verwachting is dat de kosten voor de Omgevingsdienst Achterhoek met hoger gaan uitvallen. De gewijzigde begroting van 2025 laat een dergelijk bedrag zien. Het proces aangaande deze kosten lopen nog via het AB en DB van de ODA. De afrekening 2024 liet ook een nadeel zien van € 66.000. Een meevaller is een gedeeltelijke dekking van deze kosten van 50K via de Spuk CDOKE rondom energietransitie in 2025. Deze laatste is onder de begrotingswijzigingen opgenomen. | Lasten | Nadeel | € 169.000 | nee |
| 725-Energietransitie | Het budget voor energie-neutrale gemeenten is in 2025 niet ingezet door capaciteitsproblemen en in afwachting van de aanbevelingen van het inwonersberaad. | Lasten | Voordeel | € 100.000 | ja |
| 725-Energietranisitie | De raadsmiddelen voor de lokale aanpak isolatie wordt pas ingezet als de middelen van het Rijk zijn ingezet. | Lasten | Voordeel | € 676.000 | ja |
| 725-Energietransitie | Incidenteel nadeel doordat de uitgaven van de raadsmiddelen later worden ingezet. Dit houdt een lagere onttrekking aan de reserve ondersteuning woningisolatie in. | Baten | Nadeel | € 676.000 | ja |
| 725-Energietransitie | Minder uitgaven omdat het opstellen van de SMP twee jaar duurt. | Lasten | Voordeel | €129.000 | ja |
| 725-Energietransitie | Door de lagere uitgaven, wordt minder beroep gedaan op de subsidie. | Baten | Nadeel | €129.000 | ja |
| 810- Ruimtelijke ontwikkeling |
1e BURAP: Visie landelijk gebied. Het project is later gestart en loopt nog door in 2025. Dit najaar wordt de visie afgerond. Nadeel € 24.000. |
Lasten | Nadeel | € 24.000 | nee |
| 810-Ruimtelijke ontwikkeling |
1e BURAP: Omgevingsvisie: De overschrijding van €32.000 is ontstaan door de uitloop van het proces en de planning. Ook is een deel van het meerwerk door de verwerking van de zienswijzen en de daaruit volgende aanpassingen. De Omgevingsvisie Gemeente Zutphen wordt voor de zomer 2025 afgerond. |
Lasten | Nadeel | € 32.000 | nee |
| 810-Ruimtelijke ontwikkeling |
Er wordt naar verwachting minder uitgegeven aan de actualisatie omgevingsplan. De opgenomen nadelen bij de 1e BURAP worden nagenoeg opgevangen met dit voordeel. |
Lasten | Voordeel |
€54.500 |
ja |
| 821-Wonen |
1e Burap: De legesinkomsten 2025 blijven met € 600.000 achter op de begroting. Dit heeft de volgende oorzaken: 1. Veel aanvragen voor kleinere bouwwerken, waarbij minder leges in rekening kunnen worden gebracht. 2. Voor de op stapel staande woningbouw is eerst een planologisch traject nodig. Dit maakt dat voor de geplande nieuwbouwlocaties dit jaar geen inkomsten te verwachten zijn. 3. In de nabije toekomst gaan we meer met anterieure overeenkomsten werken bij gebiedsontwikkelingen. Dit maakt dat we de kosten wel verhalen op de initiatiefnemer, maar geen leges heffen/innen. 2e Burap: bijstelling met € 200.000 |
Baten | Nadeel | € 800.000 | ja |
| 821-Wonen | De subsidieregeling jongerenhuisvesting wordt in 2025 beëindigd. Er zal een afweging moeten worden gemaakt over het blijven inzetten voor jongerenhuisvesting. | Lasten | Voordeel | €297.500 | ja |
| 821-Wonen | Jongerenhuisvesting. Er worden in 2025 geen uitgaven verwacht en daarom wordt er ook geen beroep gedaan op de reserve. | Baten | Nadeel | €297.500 | ja |
| 821-Wonen |
Doorstroming: de beleidsvorming voor het centrale woonbeleid (in het Volkshuisvestingsprogramma) is verschoven in de tijd naar 2026. Dit komt door enerzijds wettelijke ontwikkelingen die in de tijd naar achter zijn geschoven op Rijksniveau en door de ontwikkeling van het voorliggend beleid in de Omgevingsvisie. |
Lasten | Voordeel | €40.000 | ja |
| 821-Wonen | Doorstroming. Er worden in 2025 geen uitgaven verwacht en daarom wordt er ook geen beroep gedaan op de reserve. | Baten | Nadeel | €40.000 | ja |
| 821-Wonen |
Voor de volgende onderdelen verwachten we in 2025 nog geen uitgaven omdat de wettelijke ontwikkelingen in de tijd zijn opgeschoven. Het lokale beleid kan worden gemaakt, wanneer het landelijke beleid duidelijkheid geeft. |
Lasten | Voordeel | €80.000 | ja |
| 821-Wonen | Strategische RO knelpunten woningbouwstrategie kunnen pas effectief in beeld worden gebracht en in een woningbouwstrategie voor de komende jaren worden omgezet als vanuit het handelingsperspectief op de Omgevingsvisie helder is geworden op welke locaties de focus ligt voor de woningbouwopgave voor de middellange termijn (na 2030). | Lasten | Voordeel | € 30.000 | ja |
| 821-Wonen | Strategische RO knelpunten woningbouwstrategie. Er worden in 2025 geen uitgaven verwacht en daarom wordt er ook geen beroep gedaan op de reserve. | Baten | Nadeel | € 30.000 | ja |
| Overschrijding Investeringskredieten | |||||
| 544-Monumenten en Erfgoed |
Renovatie Bourgonjetoren |
Lasten | Nadeel | € 25.000 | ja |
| 544-Monumenten en Erfgoed | Inrichting Bourgonjetoren het tekort wordt in hoofdzaak veroorzaakt door een btw-kwestie. Het project was oorspronkelijk begroot met als uitgangspunt dat de kosten van de gemeente btw-compensabel zijn. De gemeente heeft in de eerste fase de rekeningen op die basis betaald. Maar de provincie verlangde dat niet de gemeente maar een andere partner is het project penvoerder zou worden en de subsidie zou verkrijgen. Dat werd Musea Zutphen. Die kunnen echter de btw niet compenseren, met € 42.000 als nadeel. Verder zijn in dit project ook wat onvoorziene tegenvallers opgetreden, waardoor de investering ca. € 55.000,- lijkt te gaan overschrijden. |
Lasten | Nadeel | € 55.000 | ja |
Toelichting Programmabegrotingswijzigingen Wonen en leefbaarheid
Terug naar navigatie - Wonen en leefbaarheid - Toelichting Programmabegrotingswijzigingen Wonen en leefbaarheid| Product | Toelichting | Bedrag |
| 210-Wegen | Hogere uitgaven door straatwerk door het sleuven van nutsbedrijven | € 130.000 |
| 211-Mobiliteit | Uitgaven door het project bushaltes | € 60.000 |
| 211-Mobiliteit | Uitgaven voor de reconstructie van de verkeersborden | € 130.000 |
| 222-Havens en kaden | De uitvoering van het baggeren van de industriehaven vindt plaats in 2026 | € -587.000 |
| 310-gemeentelijke panden en gronden | Storting reserve strategische aankopen door hogere opbrengsten verkoop grond | € 125.000 |
| 550- Kunst en Cultuur | Subsidie voor Informatiepunt Digitale Overheid | €46.200 |
| 550- Kunst en Cultuur | Subsidie afronding Regioplan Stedendriehoek | €36.500 |
| 550- Kunst en Cultuur | Subsidie Cultuur en Erfgoedpact 2025 (259.000 met € 15.000 eigen aandeel) | € 259.000 |
| 723-Milieu | Uitvoeringskosten omgevingswet worden via het Gemeentefonds ontvangen i.p.v. specifieke uitkering. | € 70.800 |
| 725-Energietransitie | Lagere uitgaven door eerst inzet SPUK uit 2024/2025 | € -300.000 |
| 725-Energietransitie | Hogere uitgaven SPUK lokale aanpak isolatie 2024 | € 350.000 |
| 725-Energietransitie | Hogere uitgaven SPUK lokale aanpak isolatie 2025 (doe het zelf middelen) | € 80.000 |
| 725-Energietransitie | Subsidie voor het project energieloket/-fixers Zutphen 2025-2027 | € 62.000 |
| 725-Energietransitie | Subsidie van Provincie voor 100% opnemen voor de SPUK energie SMP | € 36.800 |
| 725-Energietransitie | Subsidie voor project gebonden proces- en advieskosten warmtenet TEO Componistenbuurt | € 230.000 |
| 725-Energietransitie | Uitgaven voor het warmtenet project Noordveen | € 267.200 |
| 821-Wonen | Hogere uitgaven ten behoeve van de RIDS projecten | € 300.000 |
| 830-Grondzaken | Uitgaven voor diverse afgesloten grondexploitaties | € 50.000 |
| 830-Grondzaken | Uitgaven voor de afgesloten grondexploitatie Lunettentuin | € 25.000 |
Product 210 Wegen
Terug naar navigatie - - Product 210 WegenDoelen
Terug naar navigatie - Product 210 Wegen - Doelen22100200 - We streven naar veilige wegen die goed beheerd en onderhouden zijn
Terug naar navigatie - Product 210 Wegen - Doelen - 22100200 - We streven naar veilige wegen die goed beheerd en onderhouden zijnVoor de verkeersveiligheid, bereikbaarheid en doelmatig gebruik van de weg is het essentieel dat de infrastructuur goed onderhouden is.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
OranjeTijd (toelichting)
Het wegenbeleidsplan volgt uit keuzes die gemaakt worden in de omgevingsvisie en de mobiliteitsvisie. Het opstellen van het wegenbeleidsplan wordt opgestart na vaststelling van de mobiliteitsvisie. Dit proces heeft vertraging opgelopen door de behandeling van de omgevingsvisie.
Geld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen
Product 211 Mobiliteit
Terug naar navigatie - - Product 211 MobiliteitDoelen
Terug naar navigatie - Product 211 Mobiliteit - Doelen-
Product 211 Mobiliteit
-
22110100 - We bevorderen de doorstroming van het verkeer en richten ons daarbij op duurzaam, veilig, aantrekkelijk en goede bereikbaarheid
- 22110101 - De Omgevingsvisie en het Verkeerscirculatieplan leggen de duurzame doelen voor verkeersveiligheid, bereikbaarheid en vermindering CO2 uitstoot vast
- 22110102 - We onderzoeken de derde IJsselbrug en de betere (regionale) ontsluiting van Zutphen en omgeving via bedrijventerrein De Mars
- 22110107 - De voorbereiding van de aanpak top 10 gevaarlijkste verkeersknelpunten wordt opgestart
- 22110106 - We denken regionaal mee over de uitgangspunten voor de dienstregelingen van bus- en treindiensten
- 22110104 - We verbeteren infrastructurele knelpunten
- 22110103 - We vernieuwen het parkeerbeleid
- 22110105 - Om tot een robuust en veilig openbaar vervoer netwerk te komen worden de onbeveiligde overgangen in Zutphen beveiligd of gesloten
- 22110200 - De binnenstad van Zutphen is autoluw, duurzaam, aantrekkelijk en goed bereikbaar
-
22110100 - We bevorderen de doorstroming van het verkeer en richten ons daarbij op duurzaam, veilig, aantrekkelijk en goede bereikbaarheid
22110100 - We bevorderen de doorstroming van het verkeer en richten ons daarbij op duurzaam, veilig, aantrekkelijk en goede bereikbaarheid
Terug naar navigatie - Product 211 Mobiliteit - Doelen - 22110100 - We bevorderen de doorstroming van het verkeer en richten ons daarbij op duurzaam, veilig, aantrekkelijk en goede bereikbaarheid-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
OranjeTijd (toelichting)
Dit proces kon pas gestart worden na de vaststelling van de omgevingsvisie.
Geld (indicator)
OranjeGeld (toelichting)
De kosten zijn hoger dan verwacht doordat er meer tijd en aandacht wordt gegeven aan de participatie en doordat de participatie in een relatief krap tijdsbestek moet plaatsvinden als gevolg van de vertraging in de behandeling van de omgevingsvisie.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
OranjeTijd (toelichting)
We werken aan een nieuwe planning voor het verkeerscirculatieplan (nu: mobiliteitsplan) en onderzoeken welke onderwerpen nog vastgesteld kunnen worden door de raad in deze coalitieperiode.
Dit doen we omdat het participatieproces nog gestart moet worden als gevolg van de vertraging in het vaststellen van de omgevingsvisie. Het participatietraject gaat daarmee gelijk lopen met een aantal andere beleidsprocessen zoals de Sociaal-Economische Visie, het Horecaprogramma en de Parkeernota.
Geld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
OranjeTijd (toelichting)
Het ontwerp voor de kruising Stationsplein/Nieuwstad/Isendoornstraat (Nieuwstadkruising) is ingebracht in de omgevingstafel. Bij de omgevingstafel zijn aanvullende eisen gesteld aan het ontwerp, mede hierdoor loopt het proces vertraging op. De inrichting van de kruising moet passen binnen het centrum en de verkeersstructuur van de stad. Op dit moment wordt het bouwteam aanbesteed. De uitvoering is verschoven naar 2026.
Voor de kruising Gerard Doustraat/van Hemstrastraat/Jan Vermeerstraat (Wibrakruising) wordt op dit moment een onderzoek uitgevoerd. Dat moet leiden tot tijdelijke maatregelen op korte termijn en daarnaast tot definitieve maatregelen. Participatie met omwonenden en andere belanghebbenden, zal onderdeel van het onderzoek zijn. De maatregelen moeten passen binnen de verkeersstructuur van de stad en de functie die de Gerard Doustraat daarin heeft. De uitvoering van de definitieve maatregelen staan gepland voor begin 2026.
Geld (indicator)
OranjeGeld (toelichting)
De kosten voor de kruising Stationsplein/Nieuwstad/Isendoornstraat (Nieuwstadkruising) zijn hoger dan het beschikbare budget. Voor dit project is de rijkssubsidie SPV2030 aangevraagd en toegekend. Het project is uitgebreid met het wegvak Nieuwstad - Burgemeester Dijckmeesterweg. Er wordt een provinciale subsidie aangevraagd om de meerkosten te kunnen dekken.
Er lijkt financiële ruimte te zijn in andere infrastructurele projecten. We onderzoeken of er financiële ruimte is in andere infrastructurele projecten en of die middelen overgeheveld kunnen worden van het ene naar het andere project. We verwachten dat geen extra budget aangevraagd hoeft te worden voor de Nieuwstadkruising.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
OranjeTijd (toelichting)
Het participatieproces van de Parkeernota wordt afgestemd met 4 andere beleidsprocessen die zich in dezelfde periode op dezelfde doelgroepen richten. Deze beleidsprocessen zijn een vertaalslag van de Omgevingsvisie.
Afhankelijk van eventuele wijzigingen bij vaststelling van de Omgevingsvisie, bereiden we met de 4 beleidsprocessen de integrale participatie voor en werken we aan het herzien van de planning.
Geld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen
22110200 - De binnenstad van Zutphen is autoluw, duurzaam, aantrekkelijk en goed bereikbaar
Terug naar navigatie - Product 211 Mobiliteit - Doelen - 22110200 - De binnenstad van Zutphen is autoluw, duurzaam, aantrekkelijk en goed bereikbaarBinnen het programma binnenstad werken wij aan de autoluwe binnenstad met als doel hiermee een bijdrage te leveren aan een fijne leefomgeving en aan een cultureel en economisch krachtige binnenstad.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
OranjeTijd (toelichting)
Het opstarten van de participatie rondom het mobiliteitsplan Zutphen heeft vertraging opgelopen door de behandeling van de omgevingsvisie.
We nemen daarnaast meer tijd om samen met ondernemers te onderzoeken hoeveel parkeerplaatsen noodzakelijk zijn voor een economisch vitale binnenstad. Dit is een complex vraagstuk dat zorgvuldig moet worden uitgevoerd.
Geld (indicator)
Oranje
Product 222 Havens en kaden
Terug naar navigatie - - Product 222 Havens en kadenDoelen
Terug naar navigatie - Product 222 Havens en kaden - Doelen22220100 - Goed en functioneel beheer en onderhoud van onze havens
Terug naar navigatie - Product 222 Havens en kaden - Doelen - 22220100 - Goed en functioneel beheer en onderhoud van onze havensHet beleid en het daarop vastgestelde beheerplan van de havens is erop gericht om de havens bevaarbaar en veilig te houden.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
OranjeTijd (toelichting)
Het baggeren van de Industriehaven is gepland voor 2026. We zijn nu bezig met onderzoek naar de damwanden, om te zorgen dat het baggeren zonder schade verlopen.
Geld (indicator)
GroenGeld (toelichting)
We doen nader onderzoek naar de Canadese brug in de Deventerweg. Afhankelijk van de resultaten moeten we aanvullende maatregelen nemen. Dit kan betekenen dat de brug op middellange termijn vervangen moet worden.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenKwaliteit (toelichting)
De onderzoeken zijn in volle gang
Tijd (indicator)
RoodTijd (toelichting)
De voorbereidingstijd voor de werkzaamheden voor het baggeren is 2 jaar. De inspecties van onder andere de damwandconstructie zijn in uitvoering. Daarna kunnen de werkzaamheden verder voorbereid worden en de benodigde vergunningen hiervoor worden aangevraagd. De werkzaamheden worden volgens de huidige prognose in 2026 uitgevoerd.
Geld (indicator)
GroenGeld (toelichting)
De uitkomst van de inspecties tot nu geven geen aanleiding tot overschrijding van het beschikbaar gestelde budget.
Product 310 Gemeentelijke panden en gronden
Terug naar navigatie - - Product 310 Gemeentelijke panden en grondenDoelen
Terug naar navigatie - Product 310 Gemeentelijke panden en gronden - Doelen23100100 - We hebben actueel en adequaat beleid voor vastgoed
Terug naar navigatie - Product 310 Gemeentelijke panden en gronden - Doelen - 23100100 - We hebben actueel en adequaat beleid voor vastgoedGemeentelijk vastgoed heeft als doel accommodaties te bieden voor maatschappelijke functies zoals onderwijs en cultuur en andere overheidsgelieerde partijen. Daarbij horen de vraagstukken van verwerving, beheer en onderhoud.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenKwaliteit (toelichting)
2026 is aangegeven als tussenjaar. Hiervoor is met diverse teams afstemming geweest. In 2026 wordt het nieuwe beheerplan opnieuw geactualiseerd.
Tijd (indicator)
OranjeTijd (toelichting)
Voordat het beheerplan afgerond kan worden lopen er drie trajecten waarin kaders bepaald worden:
- onderzoek erfgoeddepots
- nota vastgoedbeleid
- Verduurzaming
Deze punten worden in 2025 en 2026 afgerond.
Geld (indicator)
Groen
23100200 - We werken aan een portefeuille vastgoed die past bij onze gemeentelijke taken
Terug naar navigatie - Product 310 Gemeentelijke panden en gronden - Doelen - 23100200 - We werken aan een portefeuille vastgoed die past bij onze gemeentelijke takenDe vastgoedportefeuille heeft onder andere het doel om accommodaties beschikbaar te hebben afgestemd op de maatschappelijke behoefte , de omgevingsvisie en specifieke visies vanuit de beleidsvelden zoals het integraal huisvestingsplan voor onderwijs. Specifiek in 2025 gaat de aandacht uit naar de verouderde gymaccommodaties.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
OranjeTijd (toelichting)
We maken het plan voor de verduurzaming in 2026 . Dit doen we omdat dat plan gebaseerd wordt op de beoogde portefeuille die in 2025 wordt vastgesteld in de Nota vastgoed.
Geld (indicator)
OranjeGeld (toelichting)
Er zitten wijzigingen in de uitvoering van het beheerplan. Dit leidt naar verwachting niet tot een aanpassing van de budgetten.
Er zijn wel extra panden bijgekomen die tijdelijk beheerd worden. Daar is een separate melding voor gemaakt in de Burap.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen
Product 543 Regionaal archief en erfgoedcentrum
Terug naar navigatie - - Product 543 Regionaal archief en erfgoedcentrumDoelen
Terug naar navigatie - Product 543 Regionaal archief en erfgoedcentrum - Doelen-
Product 543 Regionaal archief en erfgoedcentrum
- 25430100 - Het erfgoed dat in het archief is opgeslagen is goed beschermd en beheerd
-
25430200 - Het Regionaal Archief Zutphen vervult een stevige functie als informatieverstrekker voor personen, organisaties en onderzoekers naar erfgoed in de wijde regio
- 25430202 - We houden audits bij de lopende administraties van de gemeenten die zijn aangesloten bij het RAZ
- 25430203 - We onderhouden onze dienstverleningsovereenkomsten met omliggende gemeenten en breiden deze waar mogelijk uit.
- 25430201 - Het archief zet in op verdere digitale ontsluiting van de collecties op het erfgoed(internet)portaal van de gemeente Zutphen
- 25430300 - Zutphen wordt het erfgoedlaboratorium van het Oosten, het Erfgoedcentrum maakt daarvoor het historische ‘Verhaal van Zutphen’ levend, zichtbaar en toegankelijk
25430100 - Het erfgoed dat in het archief is opgeslagen is goed beschermd en beheerd
Terug naar navigatie - Product 543 Regionaal archief en erfgoedcentrum - Doelen - 25430100 - Het erfgoed dat in het archief is opgeslagen is goed beschermd en beheerd• Het rijke erfgoed in het archief van Zutphen is goed (wettelijk) beschermd en beheerd.
• De huisvesting van het Regionaal Archief en het archiefdepot is voor de komende 30 jaar toekomstbestendig.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenKwaliteit (toelichting)
Bestuursopdracht is afgerond, bureau is geworven, opdracht is verstrekt en onderzoek loopt.
Tijd (indicator)
OranjeTijd (toelichting)
Het proces is wat later opgestart door het ontbreken van een projectleider. Vanaf medio 2025 is een bureau aan de slag gegaan met de eerste fase van het huisvestingsonderzoek. De eerste fase wordt afgerond eind 2025. Het resultaat (scenario’s met adviezen) wordt voorgelegd aan het college. De besluitvorming door de raad vindt plaats in de volgende raadsperiode.
Geld (indicator)
OranjeGeld (toelichting)
De kosten van fase 1 van het huisvestingsonderzoek bedragen ongeveer € 24.000,-. Fase 2 loopt door in 2026.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen
25430200 - Het Regionaal Archief Zutphen vervult een stevige functie als informatieverstrekker voor personen, organisaties en onderzoekers naar erfgoed in de wijde regio
Terug naar navigatie - Product 543 Regionaal archief en erfgoedcentrum - Doelen - 25430200 - Het Regionaal Archief Zutphen vervult een stevige functie als informatieverstrekker voor personen, organisaties en onderzoekers naar erfgoed in de wijde regio-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen
25430300 - Zutphen wordt het erfgoedlaboratorium van het Oosten, het Erfgoedcentrum maakt daarvoor het historische ‘Verhaal van Zutphen’ levend, zichtbaar en toegankelijk
Terug naar navigatie - Product 543 Regionaal archief en erfgoedcentrum - Doelen - 25430300 - Zutphen wordt het erfgoedlaboratorium van het Oosten, het Erfgoedcentrum maakt daarvoor het historische ‘Verhaal van Zutphen’ levend, zichtbaar en toegankelijk-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenKwaliteit (toelichting)
De Hanzeaat nadert de opleveringsfase. Voor de verbouwing en inrichting zijn tekorten ontstaan bij de de meer- en minderwerkopgaven.
Tijd (indicator)
GroenTijd (toelichting)
De oplevering van de Hanzeaat (de Bourgonjetoren) staat gepland op 8 oktober 2025.
Geld (indicator)
OranjeGeld (toelichting)
De Bourgonjetoren en de Hanzeaat naderen de opleveringsfase. Voor zowel de verbouwing en inrichting zijn tekorten ontstaan bij de de meer- en minderwerkopgaven.
Bij de renovatie van de Bourgonjetoren verwachten we incidenteel een negatief resultaat tussen € 15.000,- en € 25.000,-. Het tekort wordt veroorzaakt door een aantal bouwkundige tegenvallers en extra noodzakelijke voorzieningen voor de oplevering. Het gaat o.a. om afwateringsproblemen in en bij de toren en stadsmuur, meerwerk voor tegelwerk en extra veiligheidsvoorzieningen en extra advieskosten voor de architect.
We zoeken met de aannemer uit welke meer- en minderwerkzaken bij de oplevering afgerond moeten worden en welke zaken in een later stadium opgepakt kunnen worden tijdens regulier onderhoud.
Voor de inrichting van de Bourgonjetoren, de Hanzeaat, verwachten we incidenteel een negatief resultaat van circa € 55.000,-. Het tekort wordt vooral veroorzaakt door een btw-kwestie.
Het project was oorspronkelijk begroot op €200.000,-, gedekt uit gemeentelijke middelen en subsidie van de provincie. Uitgangspunt bij het begroten was dat de kosten van de gemeente btw-compensabel zijn. De gemeente heeft in de eerste fase de rekeningen op die basis betaald.
De provincie verlangde echter dat niet de gemeente, maar een andere partner, Musea Zutphen, penvoerder zou worden voor het ontvangen van de provinciale subsidie. Zij kunnen echter de btw niet compenseren. Daardoor viel een gat in de begroting van € 42.000,- . De door de gemeente betaalde facturen worden gecrediteerd. De btw blijft echter voor rekening gemeente.
Verder zijn in dit project ook wat onvoorziene tegenvallers opgetreden, waardoor we een totale overschrijding van ca. € 55.000,- verwachten.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenKwaliteit (toelichting)
Bij product 562 Recreatie en Toerisme wordt over deze inzet gerapporteerd. Het erfgoedcentrum faciliteert inhoudelijk waar gewenst.
Tijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen
Product 544 Monumenten en erfgoed
Terug naar navigatie - - Product 544 Monumenten en erfgoedDoelen
Terug naar navigatie - Product 544 Monumenten en erfgoed - Doelen25440100 - We zetten erfgoed in als een bron van inspiratie bij ruimtelijke ontwikkelingen
Terug naar navigatie - Product 544 Monumenten en erfgoed - Doelen - 25440100 - We zetten erfgoed in als een bron van inspiratie bij ruimtelijke ontwikkelingenDe gemeente heeft de wettelijke taak om zorg te dragen voor een zorgvuldige omgang met het monumentale erfgoed. Dat geldt zowel voor de rijks- als gemeentelijke monumenten als voor de verschillende beschermde stads- en dorpsgezichten. Naast advisering bij initiatieven en vergunningaanvragen zetten we onder meer in op voorlichting over onze monumenten en de (on)mogelijkheden en kansen voor verduurzaming.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
OranjeKwaliteit (toelichting)
De nota wordt in verband met de regelgeving van de omgevingswet een omgevingsprogramma.
Voor we het erfgoedprogramma laten vaststellen door het college wordt een kadernotitie voorgelegd aan de raad.
Tijd (indicator)
OranjeTijd (toelichting)
Zowel de kadernotitie als het erfgoedprogramma worden in de nieuwe raads- en collegeperiode voorgelegd ter vaststelling. Daarmee zal naar verwachting dit omgevingsprogramma niet eerder dan medio 2026 vastgesteld kunnen worden.
Geld (indicator)
OranjeGeld (toelichting)
Als gevolg van de wijzigingen in het proces (omgevingsprogramma én kadernotitie) en de planning (vaststelling in nieuwe raads- en collegeperiode) zal dit project extra inzet in uren (en daarmee geld) vragen. Dit komt bovenop het reeds beschikbaar gestelde budget.
25440200 - Het rijke monumentale erfgoed van de gemeente Zutphen is goed (wettelijk) beschermd en beheerd
Terug naar navigatie - Product 544 Monumenten en erfgoed - Doelen - 25440200 - Het rijke monumentale erfgoed van de gemeente Zutphen is goed (wettelijk) beschermd en beheerdDe gemeente heeft de wettelijke taak om zorg te dragen voor een zorgvuldige omgang met het monumentale erfgoed. Dat geldt zowel voor de rijks- als gemeentelijke monumenten als voor de verschillende beschermde stads- en dorpsgezichten. Naast advisering bij initiatieven en vergunningaanvragen zetten we onder meer in op voorlichting over onze monumenten en de (on)mogelijkheden en kansen voor verduurzaming.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen
Product 545 Archeologie
Terug naar navigatie - - Product 545 ArcheologieDoelen
Terug naar navigatie - Product 545 Archeologie - Doelen25450100 - De geschiedenis, zoals vindbaar in de bodem (Archeologie) is van grote betekenis en inspiratie voor Zutphen
Terug naar navigatie - Product 545 Archeologie - Doelen - 25450100 - De geschiedenis, zoals vindbaar in de bodem (Archeologie) is van grote betekenis en inspiratie voor ZutphenDe Nederlandse gemeenten hebben de zorgplicht over ons archeologische erfgoed (Erfgoedwet, Omgevingswet). Zutphen geeft daar op inspirerende wijze invulling aan en gebruikt de kennis bij ontwikkelingen in de stad en betreft inwoners op diverse wijzen bij het verhaal van onze gemeente. We zijn kenniscentrum in de wijde regio en stralen dat op diverse manieren uit.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenKwaliteit (toelichting)
Op alle eigenschappen is inzet gepleegd, conform wet- en regelgeving en ambitie.
Tijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
GroenGeld (toelichting)
De inzet van de beschikbare middelen op de herplaatsing van gevelstenen is op dit moment afhankelijk van een impasse (buiten gemeente) over de herplaatsing van een grote gevelsteen.
Product 550 Cultuur
Terug naar navigatie - - Product 550 CultuurDoelen
Terug naar navigatie - Product 550 Cultuur - Doelen-
Product 550 Cultuur
- 25500100 - In de gemeente Zutphen kan iedereen kunst en cultuur (mee-)maken.
- 25500200 - Zutphen wordt het bruisend cultureel centrum van het Oosten
- 25500300 - Kunst en cultuur dragen bij aan welzijn, zingeving en preventie
- 25500400 - Inwoners, cultuurinstellingen en makers kunnen hun kunsten, talenten en aanbod op een podium in de gemeente tonen.
25500100 - In de gemeente Zutphen kan iedereen kunst en cultuur (mee-)maken.
Terug naar navigatie - Product 550 Cultuur - Doelen - 25500100 - In de gemeente Zutphen kan iedereen kunst en cultuur (mee-)maken.Van jong tot oud is er voor inwoners een divers en aantrekkelijk aanbod, verspreid over de gemeente. Inwoners doen daarvoor de nodige vaardigheden op en ontdekken hun eigen talenten. Deze talenten kunnen inwoners presenteren op diverse plekken in de gemeente.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenKwaliteit (toelichting)
In juni 2025 heeft de raad het krediet beschikbaar gesteld voor het realiseren van de vernieuwbouw van de Hanzehof. Hiermee is fase 2 van de bestuursopdracht afgerond. Fase 3 (plan van eisen, aanbesteding en start bouw) van de bestuursopdracht is van start gegaan.
Tijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenKwaliteit (toelichting)
In juli 2025 is de cultuurnota "Zutphen als inspiratie voor makers en verhalen" vastgesteld. De bovengenoemde ontwikkelingen zijn hier onderdeel van. Hieruit volgt eind 2025 het uitvoeringsprogramma voor de komende jaren tot en met 2028.
Tijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
GroenGeld (toelichting)
Het college heeft op 8 april 2025 besloten om € 75.000 euro beschikbaar te stellen aan Museum Boer Kip om het onderhoud tot en met 2029 uit te voeren.
In 2024 hebben we een deel van het budget voor de uitvoering van de Cultuurnota niet uitgegeven, te weten € 20.600.
Dit zetten we in 2025 in om verder uitvoering te geven aan het cultuurbeleid en daarmee opeenvolgend het uitvoeringsprogramma voor 2025-2028. -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen
25500200 - Zutphen wordt het bruisend cultureel centrum van het Oosten
Terug naar navigatie - Product 550 Cultuur - Doelen - 25500200 - Zutphen wordt het bruisend cultureel centrum van het OostenGemeente Zutphen heeft met cultuur een regionale uitstraling, relevantie en aantrekkingskracht. Sterke voorzieningen en hun programmering dragen bij aan de uitstraling en aantrekkingskracht van bezoekers op onze gemeente. Door samen te werken met andere gemeenten in de regio bouwen we gezamenlijk aan een culturele infrastructuur van instellingen, organisaties en verenigingen. Instellingen en organisaties wisselen zo onderling kennis uit over promotie of fondsenwerving. Of kunnen elkaar opzoeken om samen te werken. Daar plukken we lokaal ook de vruchten van.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenKwaliteit (toelichting)
Het vervolgplan is in 2025 opgezet en goedgekeurd door de provincie. Met dit plan " Samen voor de makers van de toekomst - De Gelderse Stedendriehoek zet in op culturele infrastructuur en projecten met impact" werken we de komende jaren verder aan samenwerking op het gebied van popmuziek, jongerencultuur, amateurkunst, erfgoed en de versterking van de infrastructuur voor theaters in de betreffende gemeenten.
Tijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen
25500300 - Kunst en cultuur dragen bij aan welzijn, zingeving en preventie
Terug naar navigatie - Product 550 Cultuur - Doelen - 25500300 - Kunst en cultuur dragen bij aan welzijn, zingeving en preventieKunst en cultuur leveren een relevante bijdrage aan het oplossen van maatschappelijke opgaven. Bijvoorbeeld door het tegengaan van eenzaamheid en daarmee versterken van ontmoeting of het bespreekbaar maken van onderwerpen (bewustwording). In kunst en cultuur kunnen inwoners zingeving ervaren, gezien worden en sociale vaardigheden ontwikkelen.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenKwaliteit (toelichting)
De culturele infrastructuur en specifiek talentontwikkeling is onderdeel van de cultuurnota 2025-2028 "Zutphen als inspiratie voor makers en verhalen" en daarmee ook onderdeel van het uitvoeringsprogramma.
De inzet van de popmakelaar wordt ook in de periode 2025-2028 doorgezet. Hij begeleidt nieuw (jong)talent op het gebied van onder andere popmuziek, het creeren van muziek en het produceren ervan.
Tijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenKwaliteit (toelichting)
Deze doelstelling is ook onderdeel van het nieuwe cultuurbeleid. Het wordt uitgewerkt in in het uitvoeringsprogramma dat daaruit volgt.
Tijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen
25500400 - Inwoners, cultuurinstellingen en makers kunnen hun kunsten, talenten en aanbod op een podium in de gemeente tonen.
Terug naar navigatie - Product 550 Cultuur - Doelen - 25500400 - Inwoners, cultuurinstellingen en makers kunnen hun kunsten, talenten en aanbod op een podium in de gemeente tonen.Kunst en cultuur vinden overal in de gemeente plaats, op de podia, in wijkcentra, in voetbalkantines. Kunstenaars en creatievelingen versterken elkaar in broedplaatsen en ook de wijk waarin ze zich bevinden.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenKwaliteit (toelichting)
Meerdere ruimtes in de Wijnhofstraat zijn al verhuurd aan kunstenaars, creatieve makers en collectieven. Samen met kunstenaars, partners en organisaties in de gemeente werken we aan het broedplaatsenbeleid en beleid voor maakplaatsen.
Tijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen
Product 560 Groen, water en klimaatadaptatie
Terug naar navigatie - - Product 560 Groen, water en klimaatadaptatieDoelen
Terug naar navigatie - Product 560 Groen, water en klimaatadaptatie - Doelen-
Product 560 Groen, water en klimaatadaptatie
- 25600100 - Water en bodem sturend voor ruimtelijke inrichting
-
25600200 - Groene, klimaatbestendige en natuurinclusieve ruimtelijke inrichting
- 25600205 - We stellen een programma op voor natuur- en milieueducatie
- 25600202 - We implementeren beleid bij gebiedsontwikkelingen, inbreiding en herstructurering (zowel woningbouw als bedrijventerreinen)
- 25600209 - Versterking van ecologische waarde en natuurlijke inrichting
- 25600208 - We zetten in op ecologisch beheer van onze bermen; in 2025 wordt 20% ecologisch beheerd en waar nodig worden bermen ingezaaid met kruidenmengsels.
- 25600203 - We implementeren beleid bij reconstructies en herinrichting van de openbare ruimte
- 25600207 - We breiden ons bomenbestand uit: in 2030 hebben we 35.000 bomen en in 2050 hebben we voor elke inwoner een boom.
- 25600206 - We beheren het groen in onze openbare ruimte op de afgesproken kwaliteitsniveaus.
- 25600204 - Samen met onze inwoners en stakeholders vergroenen we de openbare (versteende) ruimte
- 25600201 - We geven uitvoering aan het Bomenbeleidsplan, de Klimaatadaptatiestrategie en het Biodiversiteitsplan
- 25600300 - Toekomstbestendig stedelijk watersysteem richting 2050 om waterkwaliteit en -kwantiteit te waarborgen
25600100 - Water en bodem sturend voor ruimtelijke inrichting
Terug naar navigatie - Product 560 Groen, water en klimaatadaptatie - Doelen - 25600100 - Water en bodem sturend voor ruimtelijke inrichtingWe laten water en bodem sturend zijn voor alles wat met de ruimtelijke inrichting te maken heeft om de juiste keuzes voor nu en in de toekomst te maken voor onze inwoners.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen
25600200 - Groene, klimaatbestendige en natuurinclusieve ruimtelijke inrichting
Terug naar navigatie - Product 560 Groen, water en klimaatadaptatie - Doelen - 25600200 - Groene, klimaatbestendige en natuurinclusieve ruimtelijke inrichtingDit doel heeft hoge prioriteit in 2025. We richten de openbare ruimte klimaatadaptief in door het bieden van verkoeling, waterberging en voorkomen van wateroverlast. Hiermee geven we uitvoering aan de doelen van de Klimaatadaptatiestrategie. Daarbij hebben we de ambities:
- ruimte voor regenwater
- verkoeling altijd dichtbij
- bodem als buffer
Om dit te realiseren hanteren we de ontwerpprincipes :
- waterbodem-sturend;
- groen tenzij… ;
- geen plek onbenut.
Bij klimaatadaptief ontwerpen gelden de volgende uitgangspunten:
- ruimte voor regenwater;
- 300m afstand tot een koele plek van minimaal 200m2 vanaf elke woning en ieder gebouw;
- 40% schaduw op veelgebruikte loop- en fietsroutes;
- geen plek onbenut.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenKwaliteit (toelichting)
Op dit moment wordt het bermbeheerplan opgesteld als uitwerking op het Biodiversiteitsplan en het uitvoeringsprogramma Biodiversiteit. Het bermbeheerplan is gereed in het voorjaar van 2026.
Tijd (indicator)
OranjeTijd (toelichting)
Jaarlijks vormen we 10% van onze bermen om naar ecologisch beheer.
Geld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
OranjeTijd (toelichting)
De herinrichting van de Berkelsingel is doorgeschoven naar 2026.
Geld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen
25600300 - Toekomstbestendig stedelijk watersysteem richting 2050 om waterkwaliteit en -kwantiteit te waarborgen
Terug naar navigatie - Product 560 Groen, water en klimaatadaptatie - Doelen - 25600300 - Toekomstbestendig stedelijk watersysteem richting 2050 om waterkwaliteit en -kwantiteit te waarborgenWe maken een waterrobuust watersysteem. Hiermee anticiperen we op het veranderende klimaat en behoud van de bestaande watergangen in de gemeente.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenTijd (toelichting)
De KRW opgaven zijn opgaven van het Waterschap en Rijkswaterstaat. Het is nog onduidelijk of zij de planning in deze projecten gaan halen. Wel ondersteunen we daar waar nodig. Dit heeft echter geen negatieve consequenties voor ons als gemeente.
Geld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen
Product 721 Grondstoffen
Terug naar navigatie - - Product 721 GrondstoffenDoelen
Terug naar navigatie - Product 721 Grondstoffen - Doelen27210100 - Inzet op circulaire economie, afval zetten we om in grondstoffen, stimuleren van hergebruik, terugbrengen percentage restafval
Terug naar navigatie - Product 721 Grondstoffen - Doelen - 27210100 - Inzet op circulaire economie, afval zetten we om in grondstoffen, stimuleren van hergebruik, terugbrengen percentage restafval-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
OranjeKwaliteit (toelichting)
Er is een vermindering van restafval, maar we zitten nu op 100 kilo en nog niet op de beoogde 70 kilo per bewoner. We wachten op de evalutie van de pilot om helder te krijgen welke vervolgstappen we kunnen nemen.
Tijd (indicator)
OranjeTijd (toelichting)
De evaluatie van de pilot in drie buurten is aanstaande en de uitkomst zal met de raad worden gedeeld. De ontwikkeling van een Circulair Ambachtscentrum (CAC) loopt trager dan verwacht in verband met problemen om de businesscase sluitend te krijgen.
Geld (indicator)
Groen
Product 722 Riolering
Terug naar navigatie - - Product 722 RioleringDoelen
Terug naar navigatie - Product 722 Riolering - Doelen27220100 - Goede uitvoering wettelijke zorgplicht voor afvalwater, hemelwater en grondwater
Terug naar navigatie - Product 722 Riolering - Doelen - 27220100 - Goede uitvoering wettelijke zorgplicht voor afvalwater, hemelwater en grondwaterDe watertaken dragen bij aan een groene, gezonde én klimaatbestendige gemeente.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
OranjeTijd (toelichting)
Planning voor de vaststelling van het nieuwe Watertakenplan 2026-2030 is het eerste kwartaal van 2026.
Geld (indicator)
Groen
Product 723 Milieu
Terug naar navigatie - - Product 723 MilieuDoelen
Terug naar navigatie - Product 723 Milieu - Doelen27230100 - Voldaan aan de wettelijke kwaliteitseisen voor bodemkwaliteit
Terug naar navigatie - Product 723 Milieu - Doelen - 27230100 - Voldaan aan de wettelijke kwaliteitseisen voor bodemkwaliteitDe jaarlijkse inzet is het beschermen en behouden van de bodemkwaliteit opdat deze voldoet aan de wettelijke normen zoals de landelijke en regionale wetgeving voorschrijft. Extra aandacht wordt besteed aan stoffen zoals PFAS om te voorkomen dat deze zich verder via de grond en het grondwater kunnen verspreiden.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
OranjeKwaliteit (toelichting)
Nieuwe landelijke plannen met nieuwe kwaliteitsindicatoren leiden ertoe dat de omgevingsdienst wellicht een fusie moet doorlopen. Op termijn kan dit veel extra middelen en geld kosten.
Er is meer vraag naar produkten van de ODA waardoor de kosten dit jaar hoger kunnen uitvallen. De kwaliteit van de produkten is naar tevredenheid.
Tijd (indicator)
GroenTijd (toelichting)
Over de gehele linie van toezicht en handhaving, specialistische adviezen en vergunningverlening worden de producten op tijd geleverd.
Geld (indicator)
RoodGeld (toelichting)
De verwachting is dat de kosten rond 240.000 euro hoger uitvallen. Dit is een prognose op basis van tussentijdse realisatie.
Uit de tussentijdse rapportage van de ODA van begin oktober blijkt een toename van werkuitvraag voor specialistische adviezen en meer werk voor Toezicht en Handhaving als gevolg van langlopende handhavingszaken en toename van klachten naast verplichte handhavingsprogramma's. De bijsturingsmogelijkheden zijn gering in het lopende het jaar.
Er is daarnaast een rekening over het jaar 2024 binnengekomen van 63.000 euro. Positief is een in 2025 te ontvangen subsidie rond energietransitie van 50.000 euro.
Er worden nieuwe leges geheven op milieu producten, zoals adviezen bij ruimtelijke procedures en leges rondom vergunningen en meldingen. Een inschatting van de legesopbrengsten is nog niet te maken.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenKwaliteit (toelichting)
Het bodeminformatiesysteem is door de leverancier aangepast aan de BRO standaard.
Tijd (indicator)
GroenTijd (toelichting)
De bodemkwaliteitsgegevens zijn in 2025 ingevoerd.
Geld (indicator)
GroenGeld (toelichting)
De invoer van bodemkwaliteitsgegevens worden elk jaar gedekt uit het bodembudget. Eventuele extra kosten rondom het beheer van de kaart vallen onder het budget van team Informatie/ automatisering.
27230200 - We voldoen aan de eisen van het schone lucht akkoord
Terug naar navigatie - Product 723 Milieu - Doelen - 27230200 - We voldoen aan de eisen van het schone lucht akkoordDoor te voldoen aan de vereisten van het Schone Lucht Akkoord verbeteren we de luchtkwaliteit in de gemeente Zutphen
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenKwaliteit (toelichting)
Eind van het jaar volgt een evaluatie van het akkoord. Daarin worden o.a. de landelijke inspanningen gevolgd die thematisch worden ingevuld.
Een deel van de aanpak is een lokale pilot voor houtstook. De pilot is bedoeld om inzicht te bieden in de benodigde tijd en middelen om goed te reageren op overlastsituaties. We behandelen in de pilot binnen de huidige regels een aantal verzoeken om handhaving. Daarnaast doen we onderzoek naar een beperkt aantal vaak gemelde overlastsituaties. We zijn begonnen met de ontwikkeling van een plan om eigen regels op te stellen.
Tijd (indicator)
OranjeTijd (toelichting)
Naast de pilot is een begin gemaakt met het plan om eigen regels op te stellen. De verwachting is dat dat het eerste kwartaal van 2026 opgeleverd wordt.
Geld (indicator)
GroenGeld (toelichting)
Er wordt gewerkt binnen het budget.
Product 724 Gedenkparken
Terug naar navigatie - - Product 724 GedenkparkenDoelen
Terug naar navigatie - Product 724 Gedenkparken - Doelen27240100 - Gedenkparken zijn een plek waar nabestaanden hun dierbaren kunnen gedenken en zijn onderdeel van de gemeentelijke groenstructuur
Terug naar navigatie - Product 724 Gedenkparken - Doelen - 27240100 - Gedenkparken zijn een plek waar nabestaanden hun dierbaren kunnen gedenken en zijn onderdeel van de gemeentelijke groenstructuurOnze gedenkparken maken onderdeel uit van onze groenstructuur en vormen daarmee een belangrijke meerwaarde voor klimaatadaptatie en biodiversiteit.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen
Product 725 Energietransitie
Terug naar navigatie - - Product 725 EnergietransitieDoelen
Terug naar navigatie - Product 725 Energietransitie - Doelen27250100 - Uitvoering Klimaatakkoord, 55% minder uitstoot CO2 in 2030 en volledige CO2-neutraliteit in 2050.
Terug naar navigatie - Product 725 Energietransitie - Doelen - 27250100 - Uitvoering Klimaatakkoord, 55% minder uitstoot CO2 in 2030 en volledige CO2-neutraliteit in 2050.Het programma energietransitie is gericht op de uitvoering van het nationale Klimaatakkoord. Dat betekent voor de gemeente Zutphen: 55% minder CO2 uitstoot in 2030 en volledige CO2 neutraliteit in (uiterlijk) 2050. We realiseren dat in Zutphen rechtvaardig en wijkgericht.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
OranjeKwaliteit (toelichting)
De Toekomstbestendig Wonen-lening is tijdelijk gesloten, omdat het provinciale budget was uitgeput. De provincie heeft het fonds weer aangevuld.
We gaan de regeling daarom eind 2025 weer open stellen. We stellen een aantal wijzigingen voor in de voorwaarden. De belangrijkste zijn dat de rente voor woningeigenaren met 1% wordt verhoogd en dat alleen eigenaren van slecht geïsoleerde woningen een lening mogen aanvragen. Hiervoor volgt een raadsvoorstel.
Tijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
OranjeTijd (toelichting)
Voor het project Helbergen was de planning dat het besluit over de haalbaarheid eind 2025 aan de gemeenteraad zou worden voorgelegd. Dit proces loopt vertraging op als gevolg van maandenlange - en nog lopende - gesprekken met Tennet en Liander over de elektra-aansluiting van het project.
We starten daarom met de fase Voorlopig Ontwerp (VO). Pas na toestemming voor een elektra-aansluiting kunnen we dit voorleggen aan de Raad; dat zal in het 1e of 2e kwartaal van 2026 zijn.
Geld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
OranjeTijd (toelichting)
Het project Smart Energy Hub De Mars is vertraagd. Dit heeft te maken met de uitspraak van de Raad van State. Het provinciale inpassingsplan "Windpark IJsselwind Zutphen" is aangepast en gewijzigd vastgesteld. Dit plan ligt nu ter inzage. Na de einduitspraak kunnen we verder met dit deel Smart Energy Hub.
Geld (indicator)
Groen
Product 810 Ruimtelijke ontwikkeling
Terug naar navigatie - - Product 810 Ruimtelijke ontwikkelingDoelen
Terug naar navigatie - Product 810 Ruimtelijke ontwikkeling - Doelen-
Product 810 Ruimtelijke ontwikkeling
-
28100100 - We hebben actueel en adequaat ruimtelijk beleid voor onze hele gemeente
- 28100101 - We stellen beleid voor voor hoogbouw en verdichting op wat past binnen de omgevingsvisie
- 28100104 - We werken samen in de regio stedendriehoek aan een ontwikkelperspectief.
- 28100103 - We maken de ontwikkeling van een project in Collectief Particulier Opdrachtgeverschap mogelijk.
- 28100102 - Voor het landelijk gebied actualiseren we de visie Landelijk Gebied
- 28100200 - We houden kwaliteit en leefbaarheid op orde
- 28100300 - We handelen vergunningsaanvragen tijdig en adequaat af
-
28100100 - We hebben actueel en adequaat ruimtelijk beleid voor onze hele gemeente
28100100 - We hebben actueel en adequaat ruimtelijk beleid voor onze hele gemeente
Terug naar navigatie - Product 810 Ruimtelijke ontwikkeling - Doelen - 28100100 - We hebben actueel en adequaat ruimtelijk beleid voor onze hele gemeenteDe in 2025 vastgestelde Omgevingsvisie Zutphen 2040 vormt het beleidskader op hoofdlijnen met betrekking tot de fysieke en sociale leefomgeving voor de gemeente Zutphen. De omgevingsvisie vormt de basis van diverse beleidsmatige en gebiedsgerichte uitvoeringsprogramma’s.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
OranjeTijd (toelichting)
Er is een start gemaakt met het ontwikkelen van het beleidskader voor CPO en de verkenning van ontwikkellocaties voor CPO. De verwachting is dat dit eerste helft 2026 wordt afgerond.
Geld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen
28100200 - We houden kwaliteit en leefbaarheid op orde
Terug naar navigatie - Product 810 Ruimtelijke ontwikkeling - Doelen - 28100200 - We houden kwaliteit en leefbaarheid op ordeDe Omgevingsvisie Zutphen 2040 geeft het toekomstbeeld op hoofdlijnen voor de gemeente Zutphen. Hiermee is de keuzerichting van de toekomstige ruimtelijke ontwikkeling van de gemeente Zutphen voor duidelijk. Dit is de basis voor omgevingsplannen voor de gehele gemeente Zutphen die we de komende jaren stapsgewijs opstellen en aan de raad voorleggen.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
OranjeTijd (toelichting)
Het opstarten van de transitie van het Omgevingsplan is complexer dan vooraf ingeschat, door de onderlinge samenhang tussen beleid. De opstartfase duurt daarom langer. De wettelijke verplichting om de transitie uiterlijk 2032 af te ronden schatten we nog steeds in als haalbaar.
Geld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenKwaliteit (toelichting)
Het afwegingskader wordt vertaald in bovenstaande projecten.
Tijd (indicator)
OranjeTijd (toelichting)
Doordat de herstructurering Zeeheldenbuurt een negatieve exploitatie oplevert is de planning vertraagd.
Geld (indicator)
OranjeGeld (toelichting)
De Herstructurering Zeeheldenbuurt is financieel uitdagender dan voorheen verwacht.
28100300 - We handelen vergunningsaanvragen tijdig en adequaat af
Terug naar navigatie - Product 810 Ruimtelijke ontwikkeling - Doelen - 28100300 - We handelen vergunningsaanvragen tijdig en adequaat afWe handelen vergunningsaanvragen tijdig en adequaat af. Met de Omgevingswet is er veel veranderd in het proces van ruimtelijke initiatieven, zowel intern (proces, advisering, samenwerking en rollen) als extern (verwachtingen, rol en betrokkenheid). De nieuwe aanpak van initiatieven wordt doorontwikkeld gericht op snelheid en zorgvuldigheid van advisering. Inzet is om initiatiefnemers binnen 6 weken duidelijkheid te geven over doorgang én wijze van aanpak.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenKwaliteit (toelichting)
De rol van de procesregisseur ruimtelijk initiatieven is omgezet van tijdelijk naar vast. We hebben de rol inmiddels ingevuld. Daarmee kunnen we de de kwaliteit van dienstverlening borgen.
Tijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen
Product 821 Wonen
Terug naar navigatie - - Product 821 WonenDoelen
Terug naar navigatie - Product 821 Wonen - Doelen28210100 - We hebben actueel en adequaat beleid voor de volkshuisvesting
Terug naar navigatie - Product 821 Wonen - Doelen - 28210100 - We hebben actueel en adequaat beleid voor de volkshuisvestingHet beleid voor de volkshuisvesting moet op een aantal punten worden herzien. Enerzijds gaat het om wettelijke aanpassingen. Anderzijds wordt ook het lokale beleid aangepast op basis van maatschappelijke ontwikkelingen. Denk daarbij aan mogelijkheden om de oplopende woningnood aan te pakken. Ook uitwerking van beleid voor wonen en zorg is belangrijk met de toenemende vergrijzing.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
OranjeTijd (toelichting)
De beleidsvorming voor het centrale woonbeleid (in het Volkshuisvestingsprogramma) wordt verschoven naar 2026. Het woonbeleid is nog in ontwikkeling op Rijksniveau en loopt daar vertraging op voor de Wet versterking regie op de volkshuisvesting.
Ook de gewijzigde vaststelling van de Omgevingsvisie heeft gevolgen voor het uit te werken woningbouwbeleid, omdat de amendementen gevolgen hebben voor de beschikbare bouwgrond voor nieuwbouwwoningen. Het woningbouwprogramma, dat onderdeel uitmaakt van het Volkshuisvestingsprogramma, kan pas uitgewerkt worden na vaststelling van het handelingsperspectief op de Omgevingsvisie (in 2026).
Het verschuiven van de ontwikkeling van het Volkshuisvestingsprogramma heeft ook gevolgen voor beleidsontwikkeling die daar aan gekoppeld is. Dit geldt bijvoorbeeld voor de ontwikkeling van 'doorstroombeleid' en het bijpassende instrumentarium om doorstroming op de woningmarkt te bevorderen. Dit schuift in de tijd mee met de ontwikkeling van het Volkshuisvestingsprogramma.
Het beleid rond mantelzorgwonen is op dit moment in ontwikkeling op rijksniveau. Om hier correct op aan te kunnen sluiten in de lokale beleidsontwikkeling, starten we zodra de beleidslijn op rijksniveau helder is.
Het uitwerken van beleid voor het verhuren van kamers, hospita verhuur en het splitsen van woningen was voorzien na het leggen van de wettelijke basis voor het centrale woonbeleid, die in het Volkshuisvestingsprogramma wordt uitgewerkt. Omdat dit onder andere door wettelijke ontwikkelingen langer op zich laat wachten, wordt met dit onderdeel in najaar 2025 wel vast een start gemaakt in de beleidsontwikkeling.
Geld (indicator)
OranjeGeld (toelichting)
Er wordt een onderbesteding verwacht van €60.000. Dit bestaat uit het beleid voor mantelzorgwoningen (€20.000) en het doorstroombeleid en instrumentarium (€40.000). De oorzaak hiervan is omdat op rijksniveau nog gewerkt wordt aan het beleid.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
OranjeTijd (toelichting)
We laten onderzoek doen naar de omvang van de structurele leegstand en mogelijke beheers- en beleidsmaatregelen. Het onderzoek is arbeidsintensief vanwege locatiebezoek en duurt daarom een paar maanden langer dan verwacht.
Geld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
OranjeTijd (toelichting)
Door vertraging in de beleidsontwikkeling op Rijksniveau (Wet versterking regie op de volkshuisvesting) is de beleidsontwikkeling op lokaal niveau ook vertraagd. Het Volkshuisvestingsprogramma zal in 2026 nader worden uitgewerkt. We zijn in 2025 wel begonnen met de voorbereidingen hiervoor.
Ook voor de op te stellen urgentieverordening met uitvoeringsregeling heeft de vertraging in wetgeving op Rijksniveau gevolgen. De urgentieverordening is in 2025 inhoudelijk voor circa 90% voorbereid. Vaststelling van de verordening en uitwerken van de uitvoeringsregeling is voorzien voor 2026.
Geld (indicator)
Groen
28210200 - We realiseren circa 1.800 woningen tot 2030
Terug naar navigatie - Product 821 Wonen - Doelen - 28210200 - We realiseren circa 1.800 woningen tot 2030Om de woningnood aan te pakken is het belangrijk om snel meer woningen te bouwen. We volgen daarbij de afspraken zoals die in de regionale Woondeal zijn vastgelegd. Deze afspraken gaan zowel over het aantal te bouwen woningen als over de betaalbaarheid van woningen. Voor de betaalbaarheid van het bouwprogramma toetsen we tevens aan het lokale Afwegingskader woningbouw.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
OranjeKwaliteit (toelichting)
Voor Klein Vaticaan heeft de raad in een motie aangegeven geen bebouwing te willen op het Sint Hubertusplein.
Voor De Hoven Noord wordt het aantal van circa 600 woningen opgehoogd naar circa 800-900 woningen.
Voor de Zeeheldenbuurt wordt een ophoging van het aantal woningen onderzocht tussen 370 en 390 woningen.
Noorderhave (de Kleine Linie/Veld 18) is in onderzoek voor een verhoging van het aantal woningen naar in totaal 250 woningen.
De gemeente onderzoekt samen met Woonbedrijf Ieder1 de realisatie van circa 100 flexwoningen.
De subsidieregeling Jongerenhuisvesting loopt sinds 2018. Er is destijds 500.000 Euro beschikbaar gesteld voor het realiseren van jongerenhuisvesting. De eerste jaren zijn woningen voor jongeren gerealiseerd met stimulans van de regeling. De afgelopen jaren zijn er geen aanvragen meer geweest.
De realisatiekosten voor aanbieders zijn gestegen, terwijl de regeling een verhoging in huurprijsklasse niet toestaat. Daarmee is de regeling niet meer concurrerend in de huidige woningmarkt waarin aanbieders een hogere huur voor wooneenheden kunnen vragen dan de regeling toestaat. De regeling zal eind 2025 worden beëindigd.
Tijd (indicator)
OranjeTijd (toelichting)
Het vaststellen van het omgevingsplan voor De Hoven fase 1 staat gepland medio 2026.
Door de gewijzigd vastgestelde Omgevingsvisie kunnen we het volledige woningbouwprogramma met lange termijn ontwikkelingen pas in 2026 uitwerken, na vaststelling van het handelingsperspectief op de Omgevingsvisie.
Na vaststelling van het woningbouwprogramma werken we de beoogde versnellingsstrategie voor de woningbouwopgave (inclusief knelpuntenanalyse) uit. Deze versnellingsstrategie is gekoppeld aan de beschikbare gronden voor de woningbouw, die door de amendementen op de Omgevingsvisie zijn gewijzigd.
Geld (indicator)
GroenGeld (toelichting)
Binnen een toekomstbestendig woningbouwprogramma wordt ook invulling gegeven aan de behoefte aan woonwagenstandplaatsen, een van de aandachtsgroepen vanuit Rijksbeleid. We doen een pilot op 1 locatie om de kosten voor uitvoering van de beoogde woonwagenstandplaatsen helder te krijgen. De pilot-kosten leiden tot een beperkte afwijking op de begroting 2025.
Doordat het uitwerken van de woningbouwstrategie (inclusief versnellingsmogelijkheden en knelpuntenanalyse) verschuift naar 2026 blijft het daarvoor beschikbaar gestelde budget van 30.000 Euro in 2025 onbenut en wordt een verzoek tot overheveling gedaan naar 2026.
Vanuit de regeling jongerenhuisvesting resteert een bedrag van 297.500 euro uit de reserve, dat naar verwachting niet uitgegeven wordt in 2025. Het college komt met een voorstel voor besteding van het resterende bedrag binnen het door de raad gestelde doel van het realiseren van jongerenhuisvesting.
Product 830 Grondzaken
Terug naar navigatie - - Product 830 GrondzakenDoelen
Terug naar navigatie - Product 830 Grondzaken - Doelen-
Product 830 Grondzaken
-
28300100 - We zetten in op een functionele, flexibele en beheersbare grondportefeuille op maat
- 28300101 - Waar nodig sluiten we anterieure overeenkomsten bij gewenste ruimtelijke initiatieven van derden. Hierin wordt o.a. het kostenverhaal geregeld, passend bij het proces van intake- en omgevingstafel
- 28300102 - Verwerven: we gaan onze reserves tegen het licht houden om bij ruimtelijke ontwikkelingen desgewenst de regie te kunnen voeren
-
28300100 - We zetten in op een functionele, flexibele en beheersbare grondportefeuille op maat
28300100 - We zetten in op een functionele, flexibele en beheersbare grondportefeuille op maat
Terug naar navigatie - Product 830 Grondzaken - Doelen - 28300100 - We zetten in op een functionele, flexibele en beheersbare grondportefeuille op maatDe grondportefeuille moet het mogelijk maken om de gemeentelijke doelstellingen op middellange en lange termijn, zoals vastgelegd in de omgevingsvisie en gebiedsvisies mogelijk te maken. Het betreft hierbij dan nieuwe ontwikkeling in en om de stad maar ook binnenstedelijke transformaties.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
OranjeKwaliteit (toelichting)
We zijn de huidige wijze van kostenverhaal tegen het licht aan het houden in relatie tot de omgevingswet en de laatste inzichten vanuit jurisprudentie. Tevens starten we het proces om te komen tot een Nota Kostenverhaal, als programma onder de Omgevingsvisie.
Tijd (indicator)
OranjeTijd (toelichting)
Het programma kostenverhaal wordt in 2026 ter besluitvorming voorgelegd en zal na vaststelling direct in werking treden voor alle projecten waarbij kostenverhaal aan de orde is.
Geld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen