Wonen en leefbaarheid

Voortgang activiteiten

Inleiding Wonen en leefbaarheid

Terug naar navigatie - Wonen en leefbaarheid - Inleiding Wonen en leefbaarheid

De ontwikkelingen in de maatschappij volgen elkaar snel op. We voeren onze reguliere taken uit om te zorgen dat onze fysieke leefomgeving in goede staat is. Een aantal beleidsterreinen heeft de planning moeten aanpassen als gevolg van onzekerheid over landelijk beleid, o.a. rond wonen en energietransitie.

Met de Regio Stedendriehoek en de Provincie Gelderland hebben we op regionale schaal de start gemaakt met het Ontwikkelperspectief. Daarnaast hebben we besluitvorming afgerond over de regionale economische ontwikkelingrichting en de ontwikkeling op bedrijventerreinen (RPW).

Binnen de gemeente Zutphen is in het voorjaar van 2025 de Omgevingsvisie Zutphen 2040 vastgesteld. Hiermee is de basis gelegd voor de doorontwikkeling van gemeentelijk beleid. Ook kunnen we nu aan de slag met binnenstedelijke ontwikkeling van woningbouwlocaties. Hiertoe wordt de kadernota Hoogbouw en verdichting opgesteld. De uitwerking van de omgevingsvisie vraagt extra inzet van onze organisatie.

Onze reguliere taken voeren we uit zoals voorzien. 

Natuurinclusief ontwikkelen

We waarderen onze natuurlijke omgeving zoals de IJssel met haar uiterwaarden, de Berkel, het landelijk gebied, de groene zone tussen Zutphen en Warnsveld en het groen rondom de vestingwerken. We zetten in om het bomenbestand en de ecologische waarde te vergroten. Bij herinrichting, uitbreiding of inbreiding ontwikkelen we natuurinclusief waarbij groen een volwaardig uitgangspunt in het ontwerp is.

Rechtvaardige energietransitie

We willen een rechtvaardige energietransitie, waarbij we concrete doelen en haalbare doelen stellen voor de lokale opwekking van groene energie. We werken samen met inwoners en ondernemers om de energietransitie voor elkaar te krijgen. We benutten zo veel mogelijk de beschikbare bebouwde ruimte voor opwekking van zonne-energie en werken samen met inwoners, eigenaren, corporaties en ontwikkelaars om woningen en gebouwen van het aardgas af te halen of klaar te maken om van aardgas af te gaan. We zetten samen met inwoners en ondernemers onze schouders onder een duurzame, aantrekkelijke en klimaatbestendige leefomgeving.

Duurzame mobiliteit

Duurzaam openbaar vervoer, deelauto’s, de e-bike, slim parkeren en slimme mobiliteit worden belangrijker. Binnen de stad kun je snel en veilig lopen en fietsen. Iedereen kent gemeente Zutphen als een gemeente die goed bereikbaar is per spoor, over water, over de weg én over snelfietspaden.

Transformatie, inbreiding en nieuwe ontwikkelingen

De gemeente Zutphen heeft een compact stedelijk gebied. Nieuwbouw en nieuwe ontwikkelingen realiseren we in het bestaande stedelijk gebied of direct tegen de bebouwde omgeving. De herstructurering van De Mars en realisatie van Noorderhaven, transformaties in de binnenstad en de ontwikkeling van Leesten en De Hoven-noord zijn hier goede voorbeelden van. We zetten in op diverse transformaties en inbreidingen, met -waar dat kan- het herbenutten van bestaand vastgoed. We verkennen de mogelijkheden voor hoogbouw. De grotere uitbreidingslocaties Leesten en De Hoven bieden ruimte voor starters en doorstroming en voor nieuwe inwoners.

Behoud en doorontwikkeling van identiteit

We zijn trots op onze stad en het dorp en hun geschiedenis. De gemeente Zutphen heeft een rijkdom als het gaat om historisch erfgoed. Het is de drager van onze geschiedenis en het geeft stad en dorp identiteit en sfeer. We zijn zuinig op ons erfgoed. Daarom gaan we nieuwe monumenten aanwijzen en beschermen. Wij willen zowel behoud van het erfgoed én het stimuleren van (nieuwe) kunst en cultuuruitingen, zodat Zutphen het bruisend cultureel centrum van het oosten wordt. 

Koers naar de toekomst

De gemeente Zutphen is aantrekkelijk om te wonen en werken, zowel voor onze inwoners als voor nieuwe inwoners. En dat willen we ook in de toekomst blijven. We zetten in op sociale en economische balans, veilige en leefbare wijken, een goed voorzieningenniveau en dynamiek en levendigheid in de stad. In de Omgevingsvisie schetsen we hoe de groei van onze gemeente vorm krijgt in relatie tot stedelijke vernieuwing, ruimtelijke kwaliteit, verduurzaming en economische versterking.

Volgen van de ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Wonen en leefbaarheid - Volgen van de ontwikkelingen

We willen in het domein ruimte en economie een aantal specifieke ontwikkelingen monitoren om te zien of de inzet het gewenste effect heeft. Daarvoor hebben we onderstaande indicatoren opgesteld. Deze indicatoren worden maandelijks of jaarlijks gemeten. Waar relevant zijn de resultaten onder de verschillende producten weergegeven. In het jaarverslag zullen we de ontwikkelingen verder duiden.

Indicatoren

1. Doel: het realiseren van 1.800 woningen voor 2030

2. Doel: Vergroening van de openbare ruimte en meer bomen

We  monitoren de oppervlakte aan groen (groen in de wijk, omgevingsgroen, bos en plantsoen) en stellen vast of deze aansluit op onze ambities

3. Doel: We willen in 2030 55% minder CO2 uitstoten dan in 1990 door in te zetten op een versnelling van de energietransitie om dit te realiseren monitoren wij of wij op koers liggen door de onderstaande indicatoren te meten.

•    We meten de CO2 reductie ten opzichte van 1990.

•    We meten het energieverbruik in de gebouwde omgeving.

•    We monitoren het aantal woningen zonder aardgasverbruik.

Financiële tabel: Wonen en leefbaarheid

Terug naar navigatie - Wonen en leefbaarheid - Financiële tabel: Wonen en leefbaarheid Bedragen x €1.000
Exploitatie
Primitieve begroting 2025 incl wijzigingen tot 2025
Wijzigingen 2025 (gedaan in 2025)
Begroting na Wijziging 2025
Mutaties 2e Burap 2025
Mutaties 1e Burap 2025
Stand Burap 2025
Lasten
56.353
7.679
64.032
-2.759
445
61.718
Baten
-31.245
-3.217
-34.462
204
469
-33.789
Stortingen
1.252
0
1.252
125
0
1.377
Onttrekkingen
-4.336
-4.502
-8.838
2.279
0
-6.559

Toelichting op financiële afwijkingen: Wonen en leefbaarheid

Terug naar navigatie - Wonen en leefbaarheid - Toelichting op financiële afwijkingen: Wonen en leefbaarheid
Productnummer Omschrijving Baten / Lasten Voordeel / Nadeel Bedrag Gewijzigd ten opzichte van 1e burap
210-Wegen

€ 75.000 voordeel op vergunningen en sleuven nutsbedrijven. Dit voordeel is ontstaan door straatwerkvergoedingen die nutsbedrijven betalen om de straat na het graven weer te kunnen herstellen in oorspronkelijke staat. 

Baten






Voordeel






€ 75.000






nee






210-Wegen

€ 400. 000 incidenteel voordeel. Voorgenomen investeringen (infrastructurele werken, verlichting onderdoorgangen) zijn later opgestart en hierdoor ontstaat een voordeel op de kapitaallasten van € 400.000.

Lasten Voordeel € 400.000 ja
210-Wegen

Door het voordeel op de kapitaallasten (infrastructurele werken) staat een lagere onttrekking uit de reserve van € 300.000(nadeel).

Baten Nadeel € 300.000 ja
210-Wegen

€ 60.000 incidenteel nadeel door afrekening 2024 brugbediening en verrekening 2fte 2024. 

Lasten Nadeel € 60.000 ja
210-Wegen

€ 845.300 voordeel fietsroute N348 Deventer Zutphen. De bijdrage aan de provincie moet later in het project aan de provincie worden betaald. 

Lasten Voordeel € 845.000 ja
210-Wegen

€ 845.300 incidenteel nadeel doordat er geen onttrekking aan de reserve plaatsvindt doordat de bijdrage dit jaar niet wordt betaald voor de fietsroute Deventer Zutphen.

Baten Nadeel € 845.000 ja
211-Mobiliteit

€ 60.000 incidenteel nadeel door de eindafrekening exploitatiekosten fietsenstalling 2024.

Lasten Nadeel € 60.000 ja
211-mobiliteit

€ 138.000 incidenteel voordeel doordat de bijdrage aan de NABO (niet actief beveiligde overwegen) voordeliger uitvalt. 

Lasten Voordeel  € 138.000 ja
310-Gemeentelijke panden en gronden

1e BURAP: Diverse afwijkingen door herstelschade Waterstraat, tijdelijk beheer Coenenparkstraat en het leegstandsbeheer van de voormalige Baudartius college.

2e BURAP: De ontwikkeling met betrekking tot het pand aan de Isendoornstraat is uitgesteld. De totalen kosten voor het leegbestandsbeheer  van het pand zijn in 2025 € 200.000

Lasten









Nadeel €240.000 ja
310-Gemeentelijke panden en gronden Afwijkingen tijdelijk beheer Coenenparkstraat en het leegstandsbeheer van de voormalige Baudartius college  Baten Voordeel € 56.000 nee
310- Gemeentelijke panden en gronden Hogere opbrengsten door meer verkoop van grond.  Baten Voordeel € 125.000 ja
310-Gemeentelijke panden en gronden Hogere storting reserve strategische aankopen door een hogere opbrengst verkoop Lasten Nadeel € 125.000 ja
544-Monumenten en Erfgoed Scenario’s huisvesting erfgoeddepots is wat later gestart omdat er geen projectleider was. In 2025 wordt de eerste fase afgerond.  Lasten Voordeel € 41.000 ja
544-Monumenten en Erfgoed Actualiseren Erfgoedportal: 

Dit jaar is gestart met het opstellen van een digitale erfgoedstrategie, als onderlegger voor de actualisatie van het erfgoedportal. De op te stellen strategie zal in 2026 opgeleverd worden. In 2026 zal binnen dit project extra inzet gepleegd worden, waarvoor binnen de ambtelijke organisatie te weinig capaciteit beschikbaar is. 

Lasten Voordeel €90.000 ja
544-Monumenten en Erfgoed Actualiseren Erfgoedportaal, in verband met de lagere uitgaven voor 2025, vindt er ook een lagere onttrekking uit de reserve plaats. Baten Nadeel €90.000 ja
550-Kunst en Cultuur In 2006 aanvaardde de gemeente Zutphen de erfenis van Boer Kip,  algemeen bekend onder de naam: Museum Boer Kip. Sinds 2009 beheert de Stichting Beheer Registergoederen Zutphen (hierna ook: SBRZ) de boerderij in opdracht van de gemeente. In 2019 is een schriftelijke toezegging aan de SBRZ gedaan dat de stichting er op rekenen dat alle, uit de erfenis van H. Kip eventueel nog beschikbaar komende middelen, tot een maximum van €75.000,00 kunnen worden ingezet voor het in stand houden van Museum Boer Kip. De financiële middelen van de SBRZ om het onderhoud te plegen, raken echter op. SBRZ verzocht de gemeente om een bedrag van €75.000 uit te keren. Het college besloot op 8 april 2025 € 75.000 euro beschikbaar te stellen aan de SBRZ om het onderhoud tot en met 2029 te kunnen uitvoeren. Lasten Nadeel € 75.000 nee
550-Kunst en Cultuur

1. Cultuur in de wijk: voor het verzorgen van muzieklessen voor vluchtelingen in het AZC, Oekraïense ontheemden en statushouders. Naast de muzieklessen gaat het om het verbinden van deze doelgroepen aan de inwoners van Zutphen door concerten, jamsessies en optreden in gezamenlijkheid. Nadeel € 15.000
2. Door de ontvlechting van de Hanzehof en Muzehof zijn in 2022 extra kosten gemaakt, die in overleg in 2025 financieel zijn afgerond. Nadeel 11.000.
3. Programma Erfgoed:  nadeel wordt vooral veroorzaakt door de bijdrage in de kosten voor software service en onderhoud.
Nadeel € 21.000.

Lasten Nadeel €47.000 ja
560-Openbaar groen Incidenteel voordeel van € 100.000 voor het vergroenen programma binnenstad. Door capaciteitsproblemen is het project later gestart en loopt door in 2026.  Lasten Voordeel € 100.000 ja
723-Milieu De verwachting is dat  de kosten voor de Omgevingsdienst Achterhoek met hoger gaan uitvallen.  De gewijzigde begroting van 2025 laat een dergelijk bedrag zien. Het proces aangaande deze kosten lopen nog via het AB en DB van de ODA. De afrekening 2024 liet ook een nadeel zien van € 66.000. Een meevaller is een gedeeltelijke dekking van deze kosten van 50K via de Spuk CDOKE rondom energietransitie in 2025. Deze laatste is onder de begrotingswijzigingen opgenomen.  Lasten Nadeel € 169.000 nee
725-Energietransitie Het budget voor energie-neutrale gemeenten is in 2025 niet ingezet door capaciteitsproblemen en in afwachting van de aanbevelingen van het inwonersberaad. Lasten Voordeel € 100.000 ja
725-Energietranisitie De raadsmiddelen voor de lokale aanpak isolatie wordt pas ingezet als de middelen van het Rijk zijn ingezet.  Lasten  Voordeel € 676.000 ja
725-Energietransitie Incidenteel nadeel doordat de uitgaven van de raadsmiddelen later worden ingezet. Dit houdt een lagere onttrekking aan de reserve ondersteuning woningisolatie in. Baten Nadeel € 676.000 ja
725-Energietransitie Minder uitgaven omdat het opstellen van de SMP twee jaar duurt.  Lasten Voordeel €129.000 ja
725-Energietransitie Door de lagere uitgaven, wordt minder beroep gedaan op de subsidie.   Baten Nadeel €129.000 ja
810- Ruimtelijke ontwikkeling

1e BURAP: Visie landelijk gebied. Het project is later gestart en loopt  nog door in 2025. Dit najaar wordt de visie afgerond. Nadeel € 24.000.

Lasten Nadeel € 24.000 nee
810-Ruimtelijke ontwikkeling

1e BURAP: Omgevingsvisie:  De overschrijding  van €32.000 is ontstaan door de uitloop van het proces en de planning. Ook is een deel van het meerwerk door de verwerking van de zienswijzen en de daaruit volgende aanpassingen. De Omgevingsvisie Gemeente Zutphen wordt voor de zomer 2025 afgerond. 

Lasten  Nadeel € 32.000 nee
810-Ruimtelijke ontwikkeling

Er wordt naar verwachting minder uitgegeven  aan de actualisatie omgevingsplan. De opgenomen nadelen bij de 1e BURAP worden nagenoeg opgevangen met dit voordeel.  

Lasten Voordeel

€54.500

ja
821-Wonen

1e Burap: De legesinkomsten 2025 blijven met € 600.000 achter op de begroting. Dit heeft de volgende oorzaken: 1.     Veel aanvragen voor kleinere bouwwerken, waarbij minder leges in rekening kunnen worden gebracht.  2. Voor de op stapel staande woningbouw is eerst een planologisch traject nodig. Dit maakt dat voor de geplande nieuwbouwlocaties dit jaar geen inkomsten te verwachten zijn.  3. In de nabije toekomst gaan we meer met anterieure overeenkomsten werken bij gebiedsontwikkelingen. Dit maakt dat we de kosten wel verhalen op de initiatiefnemer, maar geen leges heffen/innen. 

2e Burap: bijstelling met € 200.000

Baten Nadeel € 800.000 ja
821-Wonen De subsidieregeling jongerenhuisvesting wordt in 2025 beëindigd.  Er zal een afweging moeten worden gemaakt over het blijven inzetten voor jongerenhuisvesting.   Lasten Voordeel €297.500 ja
821-Wonen Jongerenhuisvesting. Er worden in 2025 geen uitgaven verwacht en daarom wordt er ook geen beroep gedaan op de reserve. Baten Nadeel €297.500 ja
821-Wonen

Doorstroming: de beleidsvorming voor het centrale woonbeleid (in het Volkshuisvestingsprogramma) is verschoven in de tijd naar 2026. Dit komt door enerzijds wettelijke ontwikkelingen die in de tijd naar achter zijn geschoven op Rijksniveau en door de ontwikkeling van het voorliggend beleid in de Omgevingsvisie. 

Lasten Voordeel €40.000 ja
821-Wonen Doorstroming. Er worden in 2025 geen uitgaven verwacht en daarom wordt er ook geen beroep gedaan op de reserve. Baten Nadeel €40.000 ja
821-Wonen

Voor de volgende onderdelen verwachten we in 2025 nog geen uitgaven omdat de wettelijke ontwikkelingen in de tijd zijn opgeschoven. Het lokale beleid kan worden gemaakt, wanneer het landelijke beleid duidelijkheid geeft. 

Lasten Voordeel €80.000 ja
821-Wonen Strategische RO knelpunten woningbouwstrategie kunnen pas effectief in beeld worden gebracht en in een woningbouwstrategie voor de komende jaren worden omgezet als vanuit het handelingsperspectief op de Omgevingsvisie helder is geworden op welke locaties de focus ligt voor de woningbouwopgave voor de middellange termijn (na 2030). Lasten Voordeel € 30.000 ja
821-Wonen Strategische RO knelpunten woningbouwstrategie. Er worden in 2025 geen uitgaven verwacht en daarom wordt er ook geen beroep gedaan op de reserve. Baten  Nadeel € 30.000 ja
  Overschrijding Investeringskredieten        
544-Monumenten en Erfgoed

Renovatie Bourgonjetoren
De overschrijding wordt veroorzaakt door een aantal bouwkundige tegenvallers en extra noodzakelijke voorzieningen richting de oplevering, waaronder extra advieskosten architect, afwateringsproblemen in en bij de toren en stadsmuur, meerwerk tegelwerk en extra veiligheidsvoorzieningen. Op dit moment wordt met de aannemer nog uitgezocht welke meer- en minderwerkzaken afgerond moeten worden, en welke zaken in een later stadium opgepakt kunnen worden tijdens regulier onderhoud

Lasten Nadeel € 25.000 ja
544-Monumenten en Erfgoed Inrichting Bourgonjetoren
het tekort wordt in hoofdzaak veroorzaakt door een btw-kwestie. Het project was oorspronkelijk  begroot met als uitgangspunt dat de kosten van de gemeente btw-compensabel zijn. De gemeente heeft in de eerste fase de rekeningen op die basis betaald. Maar de provincie verlangde dat niet de gemeente maar een andere partner is het project penvoerder zou worden en de subsidie zou verkrijgen. Dat werd Musea Zutphen. Die kunnen echter de btw niet compenseren, met € 42.000 als nadeel.  Verder zijn in dit project ook wat onvoorziene tegenvallers opgetreden, waardoor de investering ca. € 55.000,- lijkt te gaan overschrijden. 
Lasten Nadeel € 55.000 ja

 

Toelichting Programmabegrotingswijzigingen Wonen en leefbaarheid

Terug naar navigatie - Wonen en leefbaarheid - Toelichting Programmabegrotingswijzigingen Wonen en leefbaarheid
Product Toelichting Bedrag
210-Wegen Hogere uitgaven door straatwerk door het sleuven van nutsbedrijven € 130.000
211-Mobiliteit Uitgaven door het project bushaltes € 60.000
211-Mobiliteit Uitgaven voor de reconstructie van de verkeersborden € 130.000
222-Havens en kaden De uitvoering van het baggeren van de industriehaven vindt plaats in 2026 € -587.000
310-gemeentelijke panden en gronden Storting reserve strategische aankopen door hogere opbrengsten verkoop grond € 125.000
550- Kunst en Cultuur Subsidie voor Informatiepunt Digitale Overheid  €46.200
550- Kunst en Cultuur Subsidie afronding Regioplan Stedendriehoek €36.500
550- Kunst en Cultuur Subsidie Cultuur en Erfgoedpact 2025 (259.000 met € 15.000 eigen aandeel) € 259.000
723-Milieu Uitvoeringskosten omgevingswet worden via het Gemeentefonds ontvangen i.p.v. specifieke uitkering. € 70.800
725-Energietransitie Lagere uitgaven door eerst inzet SPUK uit 2024/2025 € -300.000
725-Energietransitie Hogere uitgaven SPUK lokale aanpak isolatie 2024 € 350.000
725-Energietransitie Hogere uitgaven SPUK lokale aanpak isolatie 2025 (doe het zelf middelen) € 80.000
725-Energietransitie Subsidie voor het project energieloket/-fixers Zutphen 2025-2027 € 62.000
725-Energietransitie Subsidie van Provincie voor 100% opnemen voor de SPUK  energie SMP € 36.800
725-Energietransitie Subsidie voor project gebonden proces- en advieskosten warmtenet TEO Componistenbuurt € 230.000
725-Energietransitie Uitgaven voor het warmtenet project Noordveen € 267.200
821-Wonen Hogere uitgaven ten behoeve van de RIDS projecten € 300.000
830-Grondzaken Uitgaven voor diverse afgesloten grondexploitaties € 50.000
830-Grondzaken     Uitgaven voor de afgesloten grondexploitatie Lunettentuin € 25.000

 

Product 210 Wegen

Terug naar navigatie - - Product 210 Wegen

Doelen

Terug naar navigatie - Product 210 Wegen - Doelen

22100200 - We streven naar veilige wegen die goed beheerd en onderhouden zijn

Terug naar navigatie - Product 210 Wegen - Doelen - 22100200 - We streven naar veilige wegen die goed beheerd en onderhouden zijn

Voor de verkeersveiligheid, bereikbaarheid en doelmatig gebruik van de weg is het essentieel dat de infrastructuur goed onderhouden is.

Product 211 Mobiliteit

Terug naar navigatie - - Product 211 Mobiliteit

Doelen

Terug naar navigatie - Product 211 Mobiliteit - Doelen

22110100 - We bevorderen de doorstroming van het verkeer en richten ons daarbij op duurzaam, veilig, aantrekkelijk en goede bereikbaarheid

Terug naar navigatie - Product 211 Mobiliteit - Doelen - 22110100 - We bevorderen de doorstroming van het verkeer en richten ons daarbij op duurzaam, veilig, aantrekkelijk en goede bereikbaarheid
  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Tijd (indicator)
    Oranje

    Tijd (toelichting)

    Dit proces kon pas gestart worden na de vaststelling van de omgevingsvisie. 

    Geld (indicator)
    Oranje

    Geld (toelichting)

    De kosten zijn hoger dan verwacht doordat er meer tijd en aandacht wordt gegeven aan de participatie en doordat de participatie in een relatief krap tijdsbestek moet plaatsvinden als gevolg van de vertraging in de behandeling van de omgevingsvisie. 

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Tijd (indicator)
    Groen

    Geld (indicator)
    Groen

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Tijd (indicator)
    Oranje

    Tijd (toelichting)

    We werken aan een nieuwe planning voor het verkeerscirculatieplan (nu: mobiliteitsplan) en onderzoeken welke onderwerpen nog vastgesteld kunnen worden door de raad in deze coalitieperiode.

    Dit doen we omdat het participatieproces nog gestart moet worden als gevolg van de vertraging in het vaststellen van de omgevingsvisie. Het participatietraject gaat daarmee gelijk lopen met een aantal andere beleidsprocessen zoals de Sociaal-Economische Visie, het Horecaprogramma en de Parkeernota.

    Geld (indicator)
    Groen

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Tijd (indicator)
    Groen

    Geld (indicator)
    Groen

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Tijd (indicator)
    Oranje

    Tijd (toelichting)

    Het ontwerp voor de kruising Stationsplein/Nieuwstad/Isendoornstraat (Nieuwstadkruising) is ingebracht in de omgevingstafel. Bij de omgevingstafel zijn aanvullende eisen gesteld aan het ontwerp, mede hierdoor loopt het proces vertraging op. De inrichting van de kruising moet passen binnen het centrum en de verkeersstructuur van de stad. Op dit moment wordt het bouwteam aanbesteed. De uitvoering is verschoven naar 2026.

    Voor de kruising Gerard Doustraat/van Hemstrastraat/Jan Vermeerstraat (Wibrakruising) wordt op dit moment een onderzoek uitgevoerd. Dat moet leiden tot tijdelijke maatregelen op korte termijn en daarnaast tot definitieve maatregelen. Participatie met omwonenden en andere belanghebbenden, zal onderdeel van het onderzoek zijn. De maatregelen moeten passen binnen de verkeersstructuur van de stad en de functie die de Gerard Doustraat daarin heeft. De uitvoering van de definitieve maatregelen staan gepland voor begin 2026.

    Geld (indicator)
    Oranje

    Geld (toelichting)

    De kosten voor de kruising Stationsplein/Nieuwstad/Isendoornstraat (Nieuwstadkruising) zijn hoger dan het beschikbare budget. Voor dit project is de rijkssubsidie SPV2030 aangevraagd en toegekend. Het project is uitgebreid met het wegvak Nieuwstad - Burgemeester Dijckmeesterweg. Er wordt een provinciale subsidie aangevraagd om de meerkosten te kunnen dekken.

    Er lijkt financiële ruimte te zijn in andere infrastructurele projecten. We onderzoeken of er financiële ruimte is in andere infrastructurele projecten en of die middelen overgeheveld kunnen worden van het ene naar het andere project. We verwachten dat geen extra budget aangevraagd hoeft te worden voor de Nieuwstadkruising. 

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Tijd (indicator)
    Oranje

    Tijd (toelichting)

    Het participatieproces van de Parkeernota wordt afgestemd met 4 andere beleidsprocessen die zich in dezelfde periode op dezelfde doelgroepen richten. Deze beleidsprocessen zijn een vertaalslag van de Omgevingsvisie.

    Afhankelijk van eventuele wijzigingen bij vaststelling van de Omgevingsvisie, bereiden we met de 4 beleidsprocessen de integrale participatie voor en werken we aan het herzien van de planning.

    Geld (indicator)
    Groen

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Tijd (indicator)
    Groen

    Geld (indicator)
    Groen

22110200 - De binnenstad van Zutphen is autoluw, duurzaam, aantrekkelijk en goed bereikbaar

Terug naar navigatie - Product 211 Mobiliteit - Doelen - 22110200 - De binnenstad van Zutphen is autoluw, duurzaam, aantrekkelijk en goed bereikbaar

Binnen het programma binnenstad werken wij aan de autoluwe binnenstad met als doel hiermee een bijdrage te leveren aan een fijne leefomgeving en aan  een cultureel en  economisch krachtige binnenstad. 

Product 222 Havens en kaden

Terug naar navigatie - - Product 222 Havens en kaden

Doelen

Terug naar navigatie - Product 222 Havens en kaden - Doelen

22220100 - Goed en functioneel beheer en onderhoud van onze havens

Terug naar navigatie - Product 222 Havens en kaden - Doelen - 22220100 - Goed en functioneel beheer en onderhoud van onze havens

Het beleid en het daarop vastgestelde beheerplan van de havens is erop gericht om de havens bevaarbaar en veilig te houden. 

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Tijd (indicator)
    Oranje

    Tijd (toelichting)

    Het baggeren van de Industriehaven is gepland voor 2026. We zijn nu bezig met onderzoek naar de damwanden, om te zorgen dat het baggeren zonder schade verlopen.

    Geld (indicator)
    Groen

    Geld (toelichting)

    We doen nader onderzoek naar de Canadese brug in de Deventerweg. Afhankelijk van de resultaten moeten we aanvullende maatregelen nemen. Dit kan betekenen dat de brug op middellange termijn vervangen moet worden.

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Kwaliteit (toelichting)

    De onderzoeken zijn in volle gang

    Tijd (indicator)
    Rood

    Tijd (toelichting)

    De voorbereidingstijd voor de werkzaamheden voor het baggeren is 2 jaar. De inspecties van onder andere de damwandconstructie zijn in uitvoering. Daarna kunnen de werkzaamheden verder voorbereid worden en de benodigde vergunningen hiervoor worden aangevraagd. De werkzaamheden worden volgens de huidige prognose in 2026 uitgevoerd.

    Geld (indicator)
    Groen

    Geld (toelichting)

    De uitkomst van de inspecties tot nu geven geen aanleiding tot overschrijding van het beschikbaar gestelde budget. 

Product 310 Gemeentelijke panden en gronden

Terug naar navigatie - - Product 310 Gemeentelijke panden en gronden

Doelen

Terug naar navigatie - Product 310 Gemeentelijke panden en gronden - Doelen

23100100 - We hebben actueel en adequaat beleid voor vastgoed

Terug naar navigatie - Product 310 Gemeentelijke panden en gronden - Doelen - 23100100 - We hebben actueel en adequaat beleid voor vastgoed

Gemeentelijk vastgoed heeft als doel accommodaties te bieden voor maatschappelijke functies zoals onderwijs en cultuur en andere overheidsgelieerde partijen. Daarbij horen de vraagstukken van verwerving, beheer en onderhoud. 

23100200 - We werken aan een portefeuille vastgoed die past bij onze gemeentelijke taken

Terug naar navigatie - Product 310 Gemeentelijke panden en gronden - Doelen - 23100200 - We werken aan een portefeuille vastgoed die past bij onze gemeentelijke taken

De vastgoedportefeuille heeft onder andere het doel om accommodaties beschikbaar te hebben afgestemd op de maatschappelijke behoefte , de omgevingsvisie en specifieke visies vanuit de beleidsvelden zoals het integraal huisvestingsplan voor onderwijs. Specifiek in 2025 gaat de aandacht uit naar de verouderde gymaccommodaties.

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Tijd (indicator)
    Oranje

    Tijd (toelichting)

    We maken het plan voor de verduurzaming in 2026 . Dit doen we omdat dat plan gebaseerd wordt op de beoogde portefeuille die in 2025 wordt vastgesteld in de Nota vastgoed.

    Geld (indicator)
    Oranje

    Geld (toelichting)

    Er zitten wijzigingen in de uitvoering van het beheerplan. Dit leidt naar verwachting niet tot een aanpassing van de budgetten.

    Er zijn wel extra panden bijgekomen die tijdelijk beheerd worden. Daar is een separate melding voor gemaakt in de Burap.

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Tijd (indicator)
    Groen

    Geld (indicator)
    Groen

Product 543 Regionaal archief en erfgoedcentrum

Terug naar navigatie - - Product 543 Regionaal archief en erfgoedcentrum

Doelen

Terug naar navigatie - Product 543 Regionaal archief en erfgoedcentrum - Doelen

25430100 - Het erfgoed dat in het archief is opgeslagen is goed beschermd en beheerd

Terug naar navigatie - Product 543 Regionaal archief en erfgoedcentrum - Doelen - 25430100 - Het erfgoed dat in het archief is opgeslagen is goed beschermd en beheerd

•    Het rijke erfgoed in het archief van Zutphen is goed (wettelijk) beschermd en beheerd. 
•    De huisvesting van het Regionaal Archief en het archiefdepot is voor de komende 30 jaar toekomstbestendig.

25430200 - Het Regionaal Archief Zutphen vervult een stevige functie als informatieverstrekker voor personen, organisaties en onderzoekers naar erfgoed in de wijde regio

Terug naar navigatie - Product 543 Regionaal archief en erfgoedcentrum - Doelen - 25430200 - Het Regionaal Archief Zutphen vervult een stevige functie als informatieverstrekker voor personen, organisaties en onderzoekers naar erfgoed in de wijde regio

25430300 - Zutphen wordt het erfgoedlaboratorium van het Oosten, het Erfgoedcentrum maakt daarvoor het historische ‘Verhaal van Zutphen’ levend, zichtbaar en toegankelijk

Terug naar navigatie - Product 543 Regionaal archief en erfgoedcentrum - Doelen - 25430300 - Zutphen wordt het erfgoedlaboratorium van het Oosten, het Erfgoedcentrum maakt daarvoor het historische ‘Verhaal van Zutphen’ levend, zichtbaar en toegankelijk
  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Kwaliteit (toelichting)

    De Hanzeaat nadert de opleveringsfase. Voor de verbouwing  en inrichting zijn tekorten ontstaan bij de de meer- en minderwerkopgaven. 

    Tijd (indicator)
    Groen

    Tijd (toelichting)

    De oplevering van de Hanzeaat (de Bourgonjetoren) staat gepland op 8 oktober 2025.

    Geld (indicator)
    Oranje

    Geld (toelichting)

    De Bourgonjetoren en de Hanzeaat naderen de opleveringsfase. Voor zowel de verbouwing  en inrichting zijn tekorten ontstaan bij de de meer- en minderwerkopgaven.  

    Bij de renovatie van de Bourgonjetoren verwachten we incidenteel een negatief resultaat tussen € 15.000,- en € 25.000,-. Het tekort wordt veroorzaakt door een aantal bouwkundige tegenvallers en extra noodzakelijke voorzieningen voor de oplevering. Het gaat o.a. om afwateringsproblemen in en bij de toren en stadsmuur, meerwerk voor tegelwerk en extra veiligheidsvoorzieningen en extra advieskosten voor de architect.

    We zoeken met de aannemer uit welke meer- en minderwerkzaken bij de oplevering afgerond moeten worden en welke zaken in een later stadium opgepakt kunnen worden tijdens regulier onderhoud.

    Voor de inrichting van de Bourgonjetoren, de Hanzeaat, verwachten we incidenteel een negatief resultaat van circa € 55.000,-.  Het tekort wordt vooral veroorzaakt door een btw-kwestie.

    Het project was oorspronkelijk begroot op €200.000,-, gedekt uit gemeentelijke middelen en subsidie van de provincie. Uitgangspunt bij het begroten was dat de kosten van de gemeente btw-compensabel zijn. De gemeente heeft in de eerste fase de rekeningen op die basis betaald.

    De provincie verlangde echter dat niet de gemeente, maar een andere partner, Musea Zutphen, penvoerder zou worden voor het ontvangen van de provinciale subsidie. Zij kunnen echter de btw niet compenseren. Daardoor viel een gat in de begroting van € 42.000,- . De door de gemeente betaalde facturen worden gecrediteerd. De btw blijft echter voor rekening gemeente.

    Verder zijn in dit project ook wat onvoorziene tegenvallers opgetreden, waardoor we een totale overschrijding van ca. € 55.000,- verwachten. 

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Kwaliteit (toelichting)

    Bij product 562 Recreatie en Toerisme wordt over deze inzet gerapporteerd. Het erfgoedcentrum faciliteert inhoudelijk waar gewenst.

    Tijd (indicator)
    Groen

    Geld (indicator)
    Groen

Product 544 Monumenten en erfgoed

Terug naar navigatie - - Product 544 Monumenten en erfgoed

Doelen

Terug naar navigatie - Product 544 Monumenten en erfgoed - Doelen

25440100 - We zetten erfgoed in als een bron van inspiratie bij ruimtelijke ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Product 544 Monumenten en erfgoed - Doelen - 25440100 - We zetten erfgoed in als een bron van inspiratie bij ruimtelijke ontwikkelingen

De gemeente heeft de wettelijke taak om zorg te dragen voor een zorgvuldige omgang met het monumentale erfgoed. Dat geldt zowel voor de rijks- als gemeentelijke monumenten als voor de verschillende beschermde stads- en dorpsgezichten. Naast advisering bij initiatieven en vergunningaanvragen zetten we onder meer in op voorlichting over onze monumenten en de (on)mogelijkheden en kansen voor verduurzaming.

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Oranje

    Kwaliteit (toelichting)

    De nota wordt in verband met de regelgeving van de omgevingswet een omgevingsprogramma.

    Voor we het erfgoedprogramma laten vaststellen door het college wordt een kadernotitie voorgelegd aan de raad. 

    Tijd (indicator)
    Oranje

    Tijd (toelichting)

    Zowel de kadernotitie als het erfgoedprogramma worden in de nieuwe raads- en collegeperiode voorgelegd ter vaststelling. Daarmee zal naar verwachting dit omgevingsprogramma niet eerder dan medio 2026 vastgesteld kunnen worden.

    Geld (indicator)
    Oranje

    Geld (toelichting)

    Als gevolg van de wijzigingen in het proces (omgevingsprogramma én kadernotitie) en de planning (vaststelling in nieuwe raads- en collegeperiode) zal dit project extra inzet in uren (en daarmee geld) vragen. Dit komt bovenop het reeds beschikbaar gestelde budget.

25440200 - Het rijke monumentale erfgoed van de gemeente Zutphen is goed (wettelijk) beschermd en beheerd

Terug naar navigatie - Product 544 Monumenten en erfgoed - Doelen - 25440200 - Het rijke monumentale erfgoed van de gemeente Zutphen is goed (wettelijk) beschermd en beheerd

De gemeente heeft de wettelijke taak om zorg te dragen voor een zorgvuldige omgang met het monumentale erfgoed. Dat geldt zowel voor de rijks- als gemeentelijke monumenten als voor de verschillende beschermde stads- en dorpsgezichten. Naast advisering bij initiatieven en vergunningaanvragen zetten we onder meer in op voorlichting over onze monumenten en de (on)mogelijkheden en kansen voor verduurzaming.

Product 545 Archeologie

Terug naar navigatie - - Product 545 Archeologie

Doelen

Terug naar navigatie - Product 545 Archeologie - Doelen

25450100 - De geschiedenis, zoals vindbaar in de bodem (Archeologie) is van grote betekenis en inspiratie voor Zutphen

Terug naar navigatie - Product 545 Archeologie - Doelen - 25450100 - De geschiedenis, zoals vindbaar in de bodem (Archeologie) is van grote betekenis en inspiratie voor Zutphen

De Nederlandse gemeenten hebben de zorgplicht over ons archeologische erfgoed (Erfgoedwet, Omgevingswet). Zutphen geeft daar op inspirerende wijze invulling aan en gebruikt de kennis bij ontwikkelingen in de stad en betreft inwoners op diverse wijzen bij het verhaal van onze gemeente. We zijn kenniscentrum in de wijde regio en stralen dat op diverse manieren uit. 

Product 550 Cultuur

Terug naar navigatie - - Product 550 Cultuur

Doelen

Terug naar navigatie - Product 550 Cultuur - Doelen

25500100 - In de gemeente Zutphen kan iedereen kunst en cultuur (mee-)maken.

Terug naar navigatie - Product 550 Cultuur - Doelen - 25500100 - In de gemeente Zutphen kan iedereen kunst en cultuur (mee-)maken.

Van jong tot oud is er voor inwoners een divers en aantrekkelijk aanbod, verspreid over de gemeente. Inwoners doen daarvoor de nodige vaardigheden op en ontdekken hun eigen talenten. Deze talenten kunnen inwoners presenteren op diverse plekken in de gemeente. 

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Kwaliteit (toelichting)

    In juni 2025 heeft de raad het krediet beschikbaar gesteld voor het realiseren van de vernieuwbouw van de Hanzehof. Hiermee is fase 2 van de bestuursopdracht afgerond. Fase 3 (plan van eisen, aanbesteding en start bouw) van de bestuursopdracht is van start gegaan.

    Tijd (indicator)
    Groen

    Geld (indicator)
    Groen

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Kwaliteit (toelichting)

    In juli 2025 is de cultuurnota "Zutphen als inspiratie voor makers en verhalen" vastgesteld. De bovengenoemde ontwikkelingen zijn hier onderdeel van. Hieruit volgt eind 2025 het uitvoeringsprogramma voor de komende jaren tot en met 2028.

    Tijd (indicator)
    Groen

    Geld (indicator)
    Groen

    Geld (toelichting)

    Het college heeft op 8 april 2025 besloten om € 75.000 euro beschikbaar te stellen aan Museum Boer Kip om het onderhoud tot en met 2029 uit te voeren. 

    In 2024 hebben we een deel van het budget voor de uitvoering van de Cultuurnota niet uitgegeven, te weten € 20.600. 
    Dit zetten we in 2025 in om verder uitvoering te geven aan het cultuurbeleid en daarmee opeenvolgend het uitvoeringsprogramma voor 2025-2028.

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Tijd (indicator)
    Groen

    Geld (indicator)
    Groen

25500200 - Zutphen wordt het bruisend cultureel centrum van het Oosten

Terug naar navigatie - Product 550 Cultuur - Doelen - 25500200 - Zutphen wordt het bruisend cultureel centrum van het Oosten

Gemeente Zutphen heeft met cultuur een regionale uitstraling, relevantie en aantrekkingskracht. Sterke voorzieningen en hun programmering dragen bij aan de uitstraling en aantrekkingskracht van bezoekers op onze gemeente. Door samen te werken met andere gemeenten in de regio bouwen we gezamenlijk aan een culturele infrastructuur van instellingen, organisaties en verenigingen.  Instellingen en organisaties wisselen zo onderling kennis uit over promotie of fondsenwerving. Of kunnen elkaar opzoeken om samen te werken.  Daar plukken we lokaal ook de vruchten van.

25500300 - Kunst en cultuur dragen bij aan welzijn, zingeving en preventie

Terug naar navigatie - Product 550 Cultuur - Doelen - 25500300 - Kunst en cultuur dragen bij aan welzijn, zingeving en preventie

Kunst en cultuur leveren een relevante bijdrage aan het oplossen van maatschappelijke opgaven. Bijvoorbeeld door het tegengaan van eenzaamheid en daarmee versterken van ontmoeting of het bespreekbaar maken van onderwerpen (bewustwording). In kunst en cultuur kunnen inwoners zingeving ervaren, gezien worden en sociale vaardigheden ontwikkelen. 

25500400 - Inwoners, cultuurinstellingen en makers kunnen hun kunsten, talenten en aanbod op een podium in de gemeente tonen.

Terug naar navigatie - Product 550 Cultuur - Doelen - 25500400 - Inwoners, cultuurinstellingen en makers kunnen hun kunsten, talenten en aanbod op een podium in de gemeente tonen.

Kunst en cultuur vinden overal in de gemeente plaats, op de podia, in wijkcentra, in voetbalkantines. Kunstenaars en creatievelingen versterken elkaar in broedplaatsen en ook de wijk waarin ze zich bevinden. 

Product 560 Groen, water en klimaatadaptatie

Terug naar navigatie - - Product 560 Groen, water en klimaatadaptatie

Doelen

Terug naar navigatie - Product 560 Groen, water en klimaatadaptatie - Doelen

25600100 - Water en bodem sturend voor ruimtelijke inrichting

Terug naar navigatie - Product 560 Groen, water en klimaatadaptatie - Doelen - 25600100 - Water en bodem sturend voor ruimtelijke inrichting

We laten water en bodem sturend zijn voor alles wat met de ruimtelijke inrichting te maken heeft om de juiste keuzes voor nu en in de toekomst te maken voor onze inwoners.

 

25600200 - Groene, klimaatbestendige en natuurinclusieve ruimtelijke inrichting

Terug naar navigatie - Product 560 Groen, water en klimaatadaptatie - Doelen - 25600200 - Groene, klimaatbestendige en natuurinclusieve ruimtelijke inrichting

Dit doel heeft hoge prioriteit in 2025. We richten de openbare ruimte klimaatadaptief in door het bieden van verkoeling, waterberging en voorkomen van wateroverlast. Hiermee geven we uitvoering aan de doelen van de Klimaatadaptatiestrategie. Daarbij hebben we de ambities:

  • ruimte voor regenwater
  • verkoeling altijd dichtbij
  • bodem als buffer

Om dit te realiseren hanteren we de ontwerpprincipes :

  • waterbodem-sturend;
  • groen tenzij… ;
  • geen plek onbenut.

Bij klimaatadaptief ontwerpen gelden de volgende uitgangspunten:

  • ruimte voor regenwater;
  • 300m afstand tot een koele plek van minimaal 200m2 vanaf elke woning en ieder gebouw;
  • 40% schaduw op veelgebruikte loop- en fietsroutes;
  • geen plek onbenut.

25600300 - Toekomstbestendig stedelijk watersysteem richting 2050 om waterkwaliteit en -kwantiteit te waarborgen

Terug naar navigatie - Product 560 Groen, water en klimaatadaptatie - Doelen - 25600300 - Toekomstbestendig stedelijk watersysteem richting 2050 om waterkwaliteit en -kwantiteit te waarborgen

We  maken een waterrobuust watersysteem. Hiermee anticiperen we op het veranderende klimaat en behoud van de bestaande watergangen in de gemeente.

 

Product 721 Grondstoffen

Terug naar navigatie - - Product 721 Grondstoffen

Doelen

Terug naar navigatie - Product 721 Grondstoffen - Doelen

27210100 - Inzet op circulaire economie, afval zetten we om in grondstoffen, stimuleren van hergebruik, terugbrengen percentage restafval

Terug naar navigatie - Product 721 Grondstoffen - Doelen - 27210100 - Inzet op circulaire economie, afval zetten we om in grondstoffen, stimuleren van hergebruik, terugbrengen percentage restafval
  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Tijd (indicator)
    Groen

    Geld (indicator)
    Groen

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Oranje

    Kwaliteit (toelichting)

    Er is een vermindering van restafval, maar we zitten nu op 100 kilo en nog niet op de beoogde 70 kilo per bewoner.  We wachten op de evalutie van de pilot om helder te krijgen welke vervolgstappen we kunnen nemen.

    Tijd (indicator)
    Oranje

    Tijd (toelichting)

    De evaluatie van de pilot in drie buurten is aanstaande en de uitkomst zal met de raad worden gedeeld. De ontwikkeling van een Circulair Ambachtscentrum (CAC)  loopt trager dan verwacht in verband met problemen om de businesscase sluitend te krijgen.

    Geld (indicator)
    Groen

Product 722 Riolering

Terug naar navigatie - - Product 722 Riolering

Doelen

Terug naar navigatie - Product 722 Riolering - Doelen

27220100 - Goede uitvoering wettelijke zorgplicht voor afvalwater, hemelwater en grondwater

Terug naar navigatie - Product 722 Riolering - Doelen - 27220100 - Goede uitvoering wettelijke zorgplicht voor afvalwater, hemelwater en grondwater

De watertaken dragen bij aan een groene, gezonde én klimaatbestendige gemeente. 

Product 723 Milieu

Terug naar navigatie - - Product 723 Milieu

Doelen

Terug naar navigatie - Product 723 Milieu - Doelen

27230100 - Voldaan aan de wettelijke kwaliteitseisen voor bodemkwaliteit

Terug naar navigatie - Product 723 Milieu - Doelen - 27230100 - Voldaan aan de wettelijke kwaliteitseisen voor bodemkwaliteit

De jaarlijkse inzet is het beschermen en behouden van de bodemkwaliteit opdat deze voldoet aan de wettelijke normen zoals de landelijke en regionale  wetgeving voorschrijft.  Extra aandacht wordt besteed aan stoffen zoals PFAS om te voorkomen dat deze zich verder via de grond en het grondwater kunnen verspreiden.

 

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Oranje

    Kwaliteit (toelichting)

    Nieuwe landelijke plannen  met nieuwe kwaliteitsindicatoren leiden ertoe dat de omgevingsdienst wellicht een fusie moet doorlopen. Op termijn kan dit veel extra middelen en geld kosten.

    Er is meer vraag naar produkten van de ODA waardoor de kosten dit jaar hoger kunnen uitvallen. De kwaliteit van de produkten is naar tevredenheid.

    Tijd (indicator)
    Groen

    Tijd (toelichting)

    Over de gehele linie van toezicht en handhaving, specialistische adviezen en vergunningverlening worden de producten op tijd geleverd.

    Geld (indicator)
    Rood

    Geld (toelichting)

    De verwachting is dat de kosten rond 240.000 euro hoger uitvallen. Dit is een prognose op basis van tussentijdse realisatie.

    Uit de tussentijdse rapportage van de ODA van begin oktober blijkt een toename van werkuitvraag voor specialistische adviezen en meer werk voor Toezicht en Handhaving als gevolg van langlopende handhavingszaken en toename van klachten naast verplichte handhavingsprogramma's.  De bijsturingsmogelijkheden zijn gering in het lopende het jaar.

    Er is daarnaast een rekening over het jaar 2024 binnengekomen van 63.000 euro. Positief is een in 2025 te ontvangen subsidie rond energietransitie van 50.000 euro.

    Er worden nieuwe leges geheven op milieu producten, zoals adviezen bij ruimtelijke procedures en leges rondom vergunningen en meldingen. Een inschatting van de legesopbrengsten is nog niet te maken.

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Kwaliteit (toelichting)

    Het bodeminformatiesysteem  is door de leverancier aangepast aan de BRO  standaard.

     

    Tijd (indicator)
    Groen

    Tijd (toelichting)

    De bodemkwaliteitsgegevens zijn in 2025 ingevoerd.

    Geld (indicator)
    Groen

    Geld (toelichting)

    De invoer van bodemkwaliteitsgegevens worden elk jaar gedekt uit het bodembudget.  Eventuele extra kosten rondom het beheer van de kaart vallen onder het budget van team Informatie/ automatisering.

27230200 - We voldoen aan de eisen van het schone lucht akkoord

Terug naar navigatie - Product 723 Milieu - Doelen - 27230200 - We voldoen aan de eisen van het schone lucht akkoord

Door te voldoen aan de vereisten van het Schone Lucht Akkoord verbeteren we de luchtkwaliteit in de gemeente Zutphen

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Kwaliteit (toelichting)

    Eind van het jaar volgt een evaluatie van het akkoord. Daarin worden  o.a. de landelijke inspanningen gevolgd die thematisch worden ingevuld.

    Een deel van de aanpak is een lokale pilot voor houtstook. De pilot is bedoeld om inzicht te bieden in de benodigde tijd en middelen om goed te reageren op overlastsituaties. We behandelen in de pilot binnen de huidige regels een aantal verzoeken om handhaving. Daarnaast doen we onderzoek naar een beperkt aantal vaak gemelde overlastsituaties.  We zijn begonnen met de ontwikkeling van een plan om eigen regels op te stellen.

    Tijd (indicator)
    Oranje

    Tijd (toelichting)

    Naast de pilot is een begin gemaakt met het plan om eigen regels op te stellen. De verwachting is dat dat het eerste kwartaal van 2026 opgeleverd wordt.

     

    Geld (indicator)
    Groen

    Geld (toelichting)

    Er wordt gewerkt binnen het budget.

Product 724 Gedenkparken

Terug naar navigatie - - Product 724 Gedenkparken

Doelen

Terug naar navigatie - Product 724 Gedenkparken - Doelen

27240100 - Gedenkparken zijn een plek waar nabestaanden hun dierbaren kunnen gedenken en zijn onderdeel van de gemeentelijke groenstructuur

Terug naar navigatie - Product 724 Gedenkparken - Doelen - 27240100 - Gedenkparken zijn een plek waar nabestaanden hun dierbaren kunnen gedenken en zijn onderdeel van de gemeentelijke groenstructuur

Onze gedenkparken maken onderdeel uit van onze groenstructuur en vormen daarmee een belangrijke meerwaarde voor klimaatadaptatie en biodiversiteit.

Product 725 Energietransitie

Terug naar navigatie - - Product 725 Energietransitie

Doelen

Terug naar navigatie - Product 725 Energietransitie - Doelen

27250100 - Uitvoering Klimaatakkoord, 55% minder uitstoot CO2 in 2030 en volledige CO2-neutraliteit in 2050.

Terug naar navigatie - Product 725 Energietransitie - Doelen - 27250100 - Uitvoering Klimaatakkoord, 55% minder uitstoot CO2 in 2030 en volledige CO2-neutraliteit in 2050.

Het programma energietransitie is gericht op de uitvoering van het nationale Klimaatakkoord. Dat betekent voor de gemeente Zutphen: 55% minder CO2 uitstoot in 2030 en volledige CO2 neutraliteit in (uiterlijk) 2050. We realiseren dat in Zutphen rechtvaardig en wijkgericht.

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Oranje

    Kwaliteit (toelichting)

    De Toekomstbestendig Wonen-lening is tijdelijk gesloten, omdat het provinciale budget was uitgeput. De provincie heeft het fonds weer aangevuld.

    We gaan de regeling daarom eind 2025 weer open stellen. We stellen een aantal wijzigingen voor in de voorwaarden. De belangrijkste zijn dat de rente voor woningeigenaren met 1% wordt verhoogd en dat alleen eigenaren van slecht geïsoleerde woningen een lening mogen aanvragen.  Hiervoor volgt een raadsvoorstel.

    Tijd (indicator)
    Groen

    Geld (indicator)
    Groen

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Tijd (indicator)
    Oranje

    Tijd (toelichting)

    Voor het project Helbergen was de planning dat het besluit over de haalbaarheid eind 2025 aan de gemeenteraad zou worden voorgelegd. Dit proces loopt vertraging op als gevolg van  maandenlange - en nog lopende - gesprekken met Tennet en Liander over de elektra-aansluiting van het project.

    We starten daarom met de fase Voorlopig Ontwerp (VO). Pas na toestemming voor een elektra-aansluiting kunnen we dit voorleggen aan de Raad; dat zal in het 1e of 2e kwartaal van 2026 zijn.

    Geld (indicator)
    Groen

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Tijd (indicator)
    Oranje

    Tijd (toelichting)

    Het project Smart Energy Hub De Mars is vertraagd. Dit heeft te maken met de uitspraak van de Raad van State. Het provinciale inpassingsplan "Windpark IJsselwind Zutphen" is aangepast en gewijzigd vastgesteld. Dit plan ligt nu ter inzage. Na de einduitspraak kunnen we verder met dit deel Smart Energy Hub.

    Geld (indicator)
    Groen

Product 810 Ruimtelijke ontwikkeling

Terug naar navigatie - - Product 810 Ruimtelijke ontwikkeling

Doelen

Terug naar navigatie - Product 810 Ruimtelijke ontwikkeling - Doelen

28100100 - We hebben actueel en adequaat ruimtelijk beleid voor onze hele gemeente

Terug naar navigatie - Product 810 Ruimtelijke ontwikkeling - Doelen - 28100100 - We hebben actueel en adequaat ruimtelijk beleid voor onze hele gemeente

De in 2025 vastgestelde Omgevingsvisie Zutphen 2040 vormt het beleidskader op hoofdlijnen met betrekking tot de fysieke en sociale leefomgeving voor de gemeente Zutphen. De omgevingsvisie vormt de basis van diverse beleidsmatige en gebiedsgerichte uitvoeringsprogramma’s.  

28100200 - We houden kwaliteit en leefbaarheid op orde

Terug naar navigatie - Product 810 Ruimtelijke ontwikkeling - Doelen - 28100200 - We houden kwaliteit en leefbaarheid op orde

De Omgevingsvisie Zutphen 2040 geeft het toekomstbeeld op hoofdlijnen voor de gemeente Zutphen. Hiermee is de keuzerichting van de toekomstige ruimtelijke ontwikkeling van de gemeente Zutphen voor duidelijk. Dit is de basis voor omgevingsplannen voor de gehele gemeente Zutphen die we de komende jaren stapsgewijs opstellen en aan de raad voorleggen. 

28100300 - We handelen vergunningsaanvragen tijdig en adequaat af

Terug naar navigatie - Product 810 Ruimtelijke ontwikkeling - Doelen - 28100300 - We handelen vergunningsaanvragen tijdig en adequaat af

We handelen vergunningsaanvragen tijdig en adequaat af. Met de Omgevingswet is er veel veranderd in het proces van ruimtelijke initiatieven, zowel intern (proces, advisering, samenwerking en rollen) als extern (verwachtingen, rol en betrokkenheid). De nieuwe aanpak van initiatieven wordt doorontwikkeld gericht op snelheid en zorgvuldigheid van advisering. Inzet is om initiatiefnemers binnen 6 weken duidelijkheid te geven over doorgang én wijze van aanpak. 

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Kwaliteit (toelichting)

    De rol van de procesregisseur ruimtelijk initiatieven is omgezet van tijdelijk naar vast. We hebben de rol inmiddels ingevuld. Daarmee kunnen we de de kwaliteit van dienstverlening borgen.

    Tijd (indicator)
    Groen

    Geld (indicator)
    Groen

Product 821 Wonen

Terug naar navigatie - - Product 821 Wonen

Doelen

Terug naar navigatie - Product 821 Wonen - Doelen

28210100 - We hebben actueel en adequaat beleid voor de volkshuisvesting

Terug naar navigatie - Product 821 Wonen - Doelen - 28210100 - We hebben actueel en adequaat beleid voor de volkshuisvesting

Het beleid voor de volkshuisvesting moet op een aantal punten worden herzien. Enerzijds gaat het om wettelijke aanpassingen. Anderzijds wordt ook het lokale beleid aangepast op basis van maatschappelijke ontwikkelingen.  Denk daarbij aan mogelijkheden om de oplopende woningnood aan te pakken. Ook uitwerking van beleid voor wonen en zorg is belangrijk met de toenemende vergrijzing. 

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Tijd (indicator)
    Oranje

    Tijd (toelichting)

    De beleidsvorming voor het centrale woonbeleid (in het Volkshuisvestingsprogramma) wordt verschoven naar 2026. Het woonbeleid is nog in ontwikkeling op Rijksniveau en loopt daar vertraging op voor de Wet versterking regie op de volkshuisvesting.

    Ook de gewijzigde vaststelling van de Omgevingsvisie heeft gevolgen voor het uit te werken woningbouwbeleid, omdat de amendementen gevolgen hebben voor de beschikbare bouwgrond voor nieuwbouwwoningen. Het woningbouwprogramma, dat onderdeel uitmaakt van het Volkshuisvestingsprogramma, kan pas uitgewerkt worden na vaststelling van het handelingsperspectief op de Omgevingsvisie (in 2026).

    Het verschuiven van de ontwikkeling van het Volkshuisvestingsprogramma heeft ook gevolgen voor beleidsontwikkeling die daar aan gekoppeld is. Dit geldt bijvoorbeeld voor de ontwikkeling van 'doorstroombeleid' en het bijpassende instrumentarium om doorstroming op de woningmarkt te bevorderen. Dit schuift in de tijd mee met de ontwikkeling van het Volkshuisvestingsprogramma.

    Het beleid rond mantelzorgwonen is op dit moment in ontwikkeling op rijksniveau. Om hier correct op aan te kunnen sluiten in de lokale beleidsontwikkeling,  starten we zodra de beleidslijn op rijksniveau helder is.

    Het uitwerken van beleid voor het verhuren van kamers, hospita verhuur en het splitsen van woningen was voorzien na het leggen van de wettelijke basis voor het centrale woonbeleid, die in het Volkshuisvestingsprogramma wordt uitgewerkt. Omdat dit onder andere door wettelijke ontwikkelingen langer op zich laat wachten, wordt met dit onderdeel in najaar 2025 wel vast een start gemaakt in de beleidsontwikkeling.

    Geld (indicator)
    Oranje

    Geld (toelichting)

    Er wordt een onderbesteding verwacht van €60.000. Dit bestaat uit het beleid voor mantelzorgwoningen (€20.000) en het doorstroombeleid en instrumentarium (€40.000). De oorzaak hiervan is omdat op rijksniveau nog gewerkt wordt aan het beleid. 

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Tijd (indicator)
    Oranje

    Tijd (toelichting)

    We laten onderzoek doen naar de omvang van de structurele leegstand en mogelijke beheers- en beleidsmaatregelen.  Het onderzoek is arbeidsintensief vanwege locatiebezoek en duurt daarom een paar maanden langer dan verwacht. 

    Geld (indicator)
    Groen

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Tijd (indicator)
    Oranje

    Tijd (toelichting)

    Door vertraging in de beleidsontwikkeling op Rijksniveau (Wet versterking regie op de volkshuisvesting) is de beleidsontwikkeling op lokaal niveau ook vertraagd. Het Volkshuisvestingsprogramma zal in 2026 nader worden uitgewerkt. We zijn in 2025 wel begonnen met de voorbereidingen hiervoor.

    Ook voor de op te stellen urgentieverordening met uitvoeringsregeling heeft de vertraging in wetgeving op Rijksniveau gevolgen. De urgentieverordening is in 2025 inhoudelijk voor circa 90% voorbereid. Vaststelling van de verordening en uitwerken van de uitvoeringsregeling is voorzien voor 2026.

    Geld (indicator)
    Groen

28210200 - We realiseren circa 1.800 woningen tot 2030

Terug naar navigatie - Product 821 Wonen - Doelen - 28210200 - We realiseren circa 1.800 woningen tot 2030

Om de woningnood aan te pakken is het belangrijk om snel meer woningen te bouwen. We volgen daarbij de afspraken zoals die in de regionale Woondeal zijn vastgelegd. Deze afspraken gaan zowel over het aantal te bouwen woningen als over de betaalbaarheid van woningen. Voor de betaalbaarheid van het bouwprogramma toetsen we tevens aan het lokale Afwegingskader woningbouw.

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Oranje

    Kwaliteit (toelichting)

    Voor Klein Vaticaan heeft de raad in een motie aangegeven geen bebouwing te willen op het Sint Hubertusplein.

    Voor De Hoven Noord wordt het aantal van circa 600 woningen opgehoogd naar circa 800-900 woningen.

    Voor de Zeeheldenbuurt wordt een ophoging van het aantal woningen onderzocht tussen 370 en 390 woningen.

    Noorderhave (de Kleine Linie/Veld 18) is in onderzoek voor een verhoging van het aantal woningen naar in totaal 250 woningen.

    De gemeente onderzoekt samen met Woonbedrijf Ieder1 de realisatie van circa 100 flexwoningen.

    De subsidieregeling Jongerenhuisvesting loopt sinds 2018. Er is destijds 500.000 Euro beschikbaar gesteld voor het realiseren van jongerenhuisvesting. De eerste jaren zijn woningen voor jongeren gerealiseerd met stimulans van de regeling. De afgelopen jaren zijn er geen aanvragen meer geweest.

    De realisatiekosten voor aanbieders zijn gestegen, terwijl de regeling een verhoging in huurprijsklasse niet toestaat. Daarmee is de regeling niet meer concurrerend in de huidige woningmarkt waarin aanbieders een hogere huur voor wooneenheden kunnen vragen dan de regeling toestaat. De regeling zal eind 2025 worden beëindigd.

    Tijd (indicator)
    Oranje

    Tijd (toelichting)

    Het vaststellen van het omgevingsplan voor De Hoven fase 1 staat gepland medio 2026.

    Door de gewijzigd vastgestelde Omgevingsvisie kunnen we het volledige woningbouwprogramma met lange termijn ontwikkelingen pas in 2026 uitwerken, na vaststelling van het handelingsperspectief op de Omgevingsvisie.

    Na vaststelling van het woningbouwprogramma werken we de beoogde versnellingsstrategie voor de woningbouwopgave (inclusief knelpuntenanalyse) uit. Deze versnellingsstrategie is gekoppeld aan de beschikbare gronden voor de woningbouw, die door de amendementen op de Omgevingsvisie zijn gewijzigd.

    Geld (indicator)
    Groen

    Geld (toelichting)

    Binnen een toekomstbestendig woningbouwprogramma wordt ook invulling gegeven aan de behoefte aan woonwagenstandplaatsen, een van de aandachtsgroepen vanuit Rijksbeleid. We doen een pilot op 1 locatie om de kosten voor uitvoering van de beoogde woonwagenstandplaatsen helder te krijgen. De pilot-kosten leiden tot een beperkte afwijking op de begroting 2025.

    Doordat het uitwerken van de woningbouwstrategie (inclusief versnellingsmogelijkheden en knelpuntenanalyse) verschuift naar 2026 blijft het daarvoor beschikbaar gestelde budget van 30.000 Euro in 2025 onbenut en wordt een verzoek tot overheveling gedaan naar 2026.

    Vanuit de regeling jongerenhuisvesting resteert een bedrag van 297.500 euro uit de reserve, dat naar verwachting niet uitgegeven wordt in 2025.  Het college komt met een voorstel voor besteding van het resterende bedrag binnen het door de raad gestelde doel van het realiseren van jongerenhuisvesting. 

Product 830 Grondzaken

Terug naar navigatie - - Product 830 Grondzaken

Doelen

Terug naar navigatie - Product 830 Grondzaken - Doelen

28300100 - We zetten in op een functionele, flexibele en beheersbare grondportefeuille op maat

Terug naar navigatie - Product 830 Grondzaken - Doelen - 28300100 - We zetten in op een functionele, flexibele en beheersbare grondportefeuille op maat

De grondportefeuille moet het mogelijk maken om de gemeentelijke doelstellingen op middellange en lange termijn, zoals vastgelegd  in de omgevingsvisie en gebiedsvisies mogelijk te maken. Het betreft hierbij dan nieuwe ontwikkeling in en om de stad maar ook binnenstedelijke transformaties.