Wonen en leefbaarheid

Voortgang activiteiten

Product 210 Wegen

Terug naar navigatie - - Product 210 Wegen

Doelen

Terug naar navigatie - Product 210 Wegen - Doelen

22100200 - We streven naar veilige wegen die goed beheerd en onderhouden zijn

Terug naar navigatie - Product 210 Wegen - Doelen - 22100200 - We streven naar veilige wegen die goed beheerd en onderhouden zijn

Voor de verkeersveiligheid, bereikbaarheid en doelmatig gebruik van de weg is het essentieel dat de infrastructuur goed onderhouden is.

Product 211 Mobiliteit

Terug naar navigatie - - Product 211 Mobiliteit

Doelen

Terug naar navigatie - Product 211 Mobiliteit - Doelen

22110100 - We bevorderen de doorstroming van het verkeer en richten ons daarbij op duurzaam, veilig, aantrekkelijk en goede bereikbaarheid

Terug naar navigatie - Product 211 Mobiliteit - Doelen - 22110100 - We bevorderen de doorstroming van het verkeer en richten ons daarbij op duurzaam, veilig, aantrekkelijk en goede bereikbaarheid
  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Tijd (indicator)
    Oranje

    Tijd (toelichting)

    Het ontwerp voor de kruising Stationsplein/Nieuwstad/Isendoornstraat (Nieuwstadkruising) is ingebracht in de omgevingstafel. Tijdens de omgevingstafel zijn aanvullende eisen gesteld aan het ontwerp, mede hierdoor loopt het proces vertraging op. De inrichting van de kruising moet passen binnen het centrum en de verkeersstructuur van de stad. Op dit moment wordt het bouwteam aanbesteed. De uitvoering is verschoven naar 2026.

    Voor de kruising Gerard Doustraat/van Hemstrastraat/Jan Vermeerstraat (Wibrakruising) wordt op dit moment een onderzoek uitgevoerd, dat moet leiden tot tijdelijke maatregelen op korte termijn en daarnaast tot definitieve maatregelen. Participatie met omwonenden en andere belanghebbenden, zal onderdeel van het onderzoek zijn. De maatregelen moeten passen binnen de verkeersstructuur van de stad en de functie die de Gerard Doustraat daarin heeft. De uitvoering van de definitieve maatregelen staan gepland voor begin 2026.

    Geld (indicator)
    Oranje

    Geld (toelichting)

    De kosten voor de kruising Stationsplein/Nieuwstad/Isendoornstraat (Nieuwstadkruising) zijn hoger dan het beschikbare budget. Voor dit project is de rijkssubsidie SPV2030 aangevraagd. Ook voor andere projecten zijn rijks- en provincie subsidies aangevraagd. Het is nog niet duidelijk of deze subsidies verstrekt worden aan gemeente Zutphen.
    Er lijkt financiële ruimte te zijn in andere infrastructurele projecten, hierdoor verwachten we dat gelden overgeheveld kunnen worden van het ene naar het andere project, waardoor waarschijnlijk geen extra budget aangevraagd hoeft te worden voor de Nieuwstadkruising. 

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Tijd (indicator)
    Groen

    Geld (indicator)
    Groen

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Tijd (indicator)
    Groen

    Geld (indicator)
    Groen

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Tijd (indicator)
    Groen

    Geld (indicator)
    Groen

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Tijd (indicator)
    Oranje

    Tijd (toelichting)

    We werken aan een nieuwe planning voor het verkeerscirculatieplan en onderzoeken wat er nog vastgesteld kan worden door de raad in deze coalitieperiode.

    Dit doen we omdat het participatieproces nog gestart moet worden als gevolg van de vertraging in het vaststellen van de omgevingsvisie. Het participatietraject gaat daarmee gelijk lopen met een aantal andere beleidsprocessen zoals de Sociaal-Economische Visie, de Gebiedsvisie De Mars, het Horecaprogramma en de Parkeernota.

    Geld (indicator)
    Groen

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Tijd (indicator)
    Oranje

    Tijd (toelichting)

    Het participatieproces van de Parkeernota wordt afgestemd met 4 andere beleidsprocessen die zich in de gelijke periode op dezelfde doelgroepen richten. Deze beleidsprocessen zijn een vertaalslag van de Omgevingsvisie.

    Afhankelijk van eventuele wijzigingen bij vaststelling van de Omgevingsvisie, bereiden we met de 4 beleidsprocessen de integrale participatie voor en werken we aan het herzien van de planning.

    Geld (indicator)
    Groen

22110200 - De binnenstad van Zutphen is autoluw, duurzaam, aantrekkelijk en goed bereikbaar

Terug naar navigatie - Product 211 Mobiliteit - Doelen - 22110200 - De binnenstad van Zutphen is autoluw, duurzaam, aantrekkelijk en goed bereikbaar

Binnen het programma binnenstad werken wij aan de autoluwe binnenstad met als doel hiermee een bijdrage te leveren aan een fijne leefomgeving en aan  een cultureel en  economisch krachtige binnenstad. 

Product 222 Havens en kaden

Terug naar navigatie - - Product 222 Havens en kaden

Doelen

Terug naar navigatie - Product 222 Havens en kaden - Doelen

22220100 - Goed en functioneel beheer en onderhoud van onze havens

Terug naar navigatie - Product 222 Havens en kaden - Doelen - 22220100 - Goed en functioneel beheer en onderhoud van onze havens

Het beleid en het daarop vastgestelde beheerplan van de havens is erop gericht om de havens bevaarbaar en veilig te houden. 

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Tijd (indicator)
    Oranje

    Tijd (toelichting)

    Het baggeren van de Industriehaven is gepland voor 2026. We zijn nu bezig met onderzoek naar de damwanden, om te zorgen dat het baggeren zonder schade verlopen.

    Geld (indicator)
    Groen

    Geld (toelichting)

    We doen nader onderzoek naar de Canadese brug in de Deventerweg. Afhankelijk van de resultaten moeten we aanvullende maatregelen nemen. Dit kan betekenen dat de brug op middellange termijn vervangen moet worden.

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Kwaliteit (toelichting)

    De onderzoeken zijn in volle gang

    Tijd (indicator)
    Rood

    Tijd (toelichting)

    De voorbereiding van het werk benodigd 2 jaar. De inspecties van onder andere de damwandconstructie is in uitvoering waarna de werkzaamheden verder voorbereid kunnen worden en de benodigde vergunningen hiervoor worden aangevraagd. De werkzaamheden worden volgens de huidige prognose in 2026 uitgevoerd.

    Geld (indicator)
    Groen

    Geld (toelichting)

    De uitkomst van de inspecties tot nu geven geen aanleiding tot overschrijding van het beschikbaar gestelde budget. 

Product 310 Gemeentelijke panden en gronden

Terug naar navigatie - - Product 310 Gemeentelijke panden en gronden

Doelen

Terug naar navigatie - Product 310 Gemeentelijke panden en gronden - Doelen

23100100 - We hebben actueel en adequaat beleid voor vastgoed

Terug naar navigatie - Product 310 Gemeentelijke panden en gronden - Doelen - 23100100 - We hebben actueel en adequaat beleid voor vastgoed

Gemeentelijk vastgoed heeft als doel accommodaties te bieden voor maatschappelijke functies zoals onderwijs en cultuur en andere overheidsgelieerde partijen. Daarbij horen de vraagstukken van verwerving, beheer en onderhoud. 

23100200 - We werken aan een portefeuille vastgoed die past bij onze gemeentelijke taken

Terug naar navigatie - Product 310 Gemeentelijke panden en gronden - Doelen - 23100200 - We werken aan een portefeuille vastgoed die past bij onze gemeentelijke taken

De vastgoedportefeuille heeft onder andere het doel om accommodaties beschikbaar te hebben afgestemd op de maatschappelijke behoefte , de omgevingsvisie en specifieke visies vanuit de beleidsvelden zoals het integraal huisvestingsplan voor onderwijs. Specifiek in 2025 gaat de aandacht uit naar de verouderde gymaccommodaties.

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Tijd (indicator)
    Oranje

    Tijd (toelichting)

    We maken het plan voor de verduurzaming in 2026 . Dit doen we omdat dat plan gebaseerd wordt op de beoogde portefeuille die in 2025 wordt vastgesteld in de Nota vastgoed.

    Geld (indicator)
    Oranje

    Geld (toelichting)

    Er zitten wijzigingen in de uitvoering van het beheerplan. Dit leidt naar verwachting niet tot een aanpassing van de budgetten.

    Er zijn wel extra panden bijgekomen die tijdelijk beheerd worden. Daar is een separate melding voor gemaakt in de Burap.

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Tijd (indicator)
    Groen

    Geld (indicator)
    Groen

Product 543 Regionaal archief en erfgoedcentrum

Terug naar navigatie - - Product 543 Regionaal archief en erfgoedcentrum

Doelen

Terug naar navigatie - Product 543 Regionaal archief en erfgoedcentrum - Doelen

25430100 - Het erfgoed dat in het archief is opgeslagen is goed beschermd en beheerd

Terug naar navigatie - Product 543 Regionaal archief en erfgoedcentrum - Doelen - 25430100 - Het erfgoed dat in het archief is opgeslagen is goed beschermd en beheerd

•    Het rijke erfgoed in het archief van Zutphen is goed (wettelijk) beschermd en beheerd. 
•    De huisvesting van het Regionaal Archief en het archiefdepot is voor de komende 30 jaar toekomstbestendig.

25430200 - Het Regionaal Archief Zutphen vervult een stevige functie als informatieverstrekker voor personen, organisaties en onderzoekers naar erfgoed in de wijde regio

Terug naar navigatie - Product 543 Regionaal archief en erfgoedcentrum - Doelen - 25430200 - Het Regionaal Archief Zutphen vervult een stevige functie als informatieverstrekker voor personen, organisaties en onderzoekers naar erfgoed in de wijde regio

25430300 - Zutphen wordt het erfgoedlaboratorium van het Oosten, het Erfgoedcentrum maakt daarvoor het historische ‘Verhaal van Zutphen’ levend, zichtbaar en toegankelijk

Terug naar navigatie - Product 543 Regionaal archief en erfgoedcentrum - Doelen - 25430300 - Zutphen wordt het erfgoedlaboratorium van het Oosten, het Erfgoedcentrum maakt daarvoor het historische ‘Verhaal van Zutphen’ levend, zichtbaar en toegankelijk
  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Kwaliteit (toelichting)

    Voor het Gelders Museum zal Gedeputeerde Staten nog voor het zomerreces van 2025 met een uitvoeringsplan komen. Zutphen is de eerste partij waar de provincie mee in gesprek zal gaan voor het huisvesten van het Gelders Museum (Witte Vleugel). 

    Tijd (indicator)
    Groen

    Geld (indicator)
    Groen

    Geld (toelichting)

    Voor de realisatie van de Hanzeaat ontving gemeente Zutphen subsidie van de provincie Gelderland, samen met Musea Zutphen (penvoerder en ontvanger). Ten behoeve van de inrichting van de Hanzeaat in de Bourgonjetoren is een overschrijding ontstaan van 42.000 euro als gevolg van een BTW-gat. Dat is ontstaan omdat de penvoerder (MuseaZutphen)  BTW-plichtig is. Hierin was niet voorzien in de planvorming. Het tekort kan worden opgevangen in het programmabudget van het Erfgoedcentrum. 

    Daarnaast krijgt het Erfgoedcentrum te maken met exploitatiekosten van opengestelde monumenten. Vanaf 2026 is hiervoor budget beschikbaar.  Ook heeft het Erfgoedcentrum afspraken gemaakt omtrent achterstallige huur voor de Wijnhuistoren. Bij elkaar opgeteld zal dat voor 2025 een overschrijding van het budget van 47.500 euro opleveren.  

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Oranje

    Kwaliteit (toelichting)

    zie opmerkingen

    Tijd (indicator)
    Oranje

    Tijd (toelichting)

    zie opmerkingen

    Geld (indicator)
    Oranje

    Geld (toelichting)

    zie opmerkingen

Product 544 Monumenten en erfgoed

Terug naar navigatie - - Product 544 Monumenten en erfgoed

Doelen

Terug naar navigatie - Product 544 Monumenten en erfgoed - Doelen

25440100 - We zetten erfgoed in als een bron van inspiratie bij ruimtelijke ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Product 544 Monumenten en erfgoed - Doelen - 25440100 - We zetten erfgoed in als een bron van inspiratie bij ruimtelijke ontwikkelingen

De gemeente heeft de wettelijke taak om zorg te dragen voor een zorgvuldige omgang met het monumentale erfgoed. Dat geldt zowel voor de rijks- als gemeentelijke monumenten als voor de verschillende beschermde stads- en dorpsgezichten. Naast advisering bij initiatieven en vergunningaanvragen zetten we onder meer in op voorlichting over onze monumenten en de (on)mogelijkheden en kansen voor verduurzaming.

25440200 - Het rijke monumentale erfgoed van de gemeente Zutphen is goed (wettelijk) beschermd en beheerd

Terug naar navigatie - Product 544 Monumenten en erfgoed - Doelen - 25440200 - Het rijke monumentale erfgoed van de gemeente Zutphen is goed (wettelijk) beschermd en beheerd

De gemeente heeft de wettelijke taak om zorg te dragen voor een zorgvuldige omgang met het monumentale erfgoed. Dat geldt zowel voor de rijks- als gemeentelijke monumenten als voor de verschillende beschermde stads- en dorpsgezichten. Naast advisering bij initiatieven en vergunningaanvragen zetten we onder meer in op voorlichting over onze monumenten en de (on)mogelijkheden en kansen voor verduurzaming.

Product 545 Archeologie

Terug naar navigatie - - Product 545 Archeologie

Doelen

Terug naar navigatie - Product 545 Archeologie - Doelen

25450100 - De geschiedenis, zoals vindbaar in de bodem (Archeologie) is van grote betekenis en inspiratie voor Zutphen

Terug naar navigatie - Product 545 Archeologie - Doelen - 25450100 - De geschiedenis, zoals vindbaar in de bodem (Archeologie) is van grote betekenis en inspiratie voor Zutphen

De Nederlandse gemeenten hebben de zorgplicht over ons archeologische erfgoed (Erfgoedwet, Omgevingswet). Zutphen geeft daar op inspirerende wijze invulling aan en gebruikt de kennis bij ontwikkelingen in de stad en betreft inwoners op diverse wijzen bij het verhaal van onze gemeente. We zijn kenniscentrum in de wijde regio en stralen dat op diverse manieren uit. 

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Kwaliteit (toelichting)

    Op alle eigenschappen is inzet gepleegd, conform wet- en regelgeving en ambitie. 

    Tijd (indicator)
    Groen

    Geld (indicator)
    Groen

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Kwaliteit (toelichting)

    Sinds begin april is het genereren van de verplichte digitale pakbon mogelijk met de implementatie van Odile6. Aan de ontsluiting van kennis, vondsten en kaarten is voortdurend gewerkt, ook nu met een opdracht aan een HBO-scriptiestudent die een digitaal ontsluitingssysteem ontwikkeld als onderlegger onder de gemeentelijke archeologische waardenkaart. Het huisvestingsonderzoek nieuwe depots is gestart samen met P3 en Vastgoed.   

    Tijd (indicator)
    Groen

    Geld (indicator)
    Groen

Product 550 Cultuur

Terug naar navigatie - - Product 550 Cultuur

Doelen

Terug naar navigatie - Product 550 Cultuur - Doelen

25500100 - In de gemeente Zutphen kan iedereen kunst en cultuur (mee-)maken.

Terug naar navigatie - Product 550 Cultuur - Doelen - 25500100 - In de gemeente Zutphen kan iedereen kunst en cultuur (mee-)maken.

Van jong tot oud is er voor inwoners een divers en aantrekkelijk aanbod, verspreid over de gemeente. Inwoners doen daarvoor de nodige vaardigheden op en ontdekken hun eigen talenten. Deze talenten kunnen inwoners presenteren op diverse plekken in de gemeente. 

25500200 - Zutphen wordt het bruisend cultureel centrum van het Oosten

Terug naar navigatie - Product 550 Cultuur - Doelen - 25500200 - Zutphen wordt het bruisend cultureel centrum van het Oosten

Gemeente Zutphen heeft met cultuur een regionale uitstraling, relevantie en aantrekkingskracht. Sterke voorzieningen en hun programmering dragen bij aan de uitstraling en aantrekkingskracht van bezoekers op onze gemeente. Door samen te werken met andere gemeenten in de regio bouwen we gezamenlijk aan een culturele infrastructuur van instellingen, organisaties en verenigingen.  Instellingen en organisaties wisselen zo onderling kennis uit over promotie of fondsenwerving. Of kunnen elkaar opzoeken om samen te werken.  Daar plukken we lokaal ook de vruchten van.

25500300 - Kunst en cultuur dragen bij aan welzijn, zingeving en preventie

Terug naar navigatie - Product 550 Cultuur - Doelen - 25500300 - Kunst en cultuur dragen bij aan welzijn, zingeving en preventie

Kunst en cultuur leveren een relevante bijdrage aan het oplossen van maatschappelijke opgaven. Bijvoorbeeld door het tegengaan van eenzaamheid en daarmee versterken van ontmoeting of het bespreekbaar maken van onderwerpen (bewustwording). In kunst en cultuur kunnen inwoners zingeving ervaren, gezien worden en sociale vaardigheden ontwikkelen. 

25500400 - Inwoners, cultuurinstellingen en makers kunnen hun kunsten, talenten en aanbod op een podium in de gemeente tonen.

Terug naar navigatie - Product 550 Cultuur - Doelen - 25500400 - Inwoners, cultuurinstellingen en makers kunnen hun kunsten, talenten en aanbod op een podium in de gemeente tonen.

Kunst en cultuur vinden overal in de gemeente plaats, op de podia, in wijkcentra, in voetbalkantines. Kunstenaars en creatievelingen versterken elkaar in broedplaatsen en ook de wijk waarin ze zich bevinden. 

Product 560 Groen, water en klimaatadaptatie

Terug naar navigatie - - Product 560 Groen, water en klimaatadaptatie

Doelen

Terug naar navigatie - Product 560 Groen, water en klimaatadaptatie - Doelen

25600100 - Water en bodem sturend voor ruimtelijke inrichting

Terug naar navigatie - Product 560 Groen, water en klimaatadaptatie - Doelen - 25600100 - Water en bodem sturend voor ruimtelijke inrichting

We laten water en bodem sturend zijn voor alles wat met de ruimtelijke inrichting te maken heeft om de juiste keuzes voor nu en in de toekomst te maken voor onze inwoners.

 

25600200 - Groene, klimaatbestendige en natuurinclusieve ruimtelijke inrichting

Terug naar navigatie - Product 560 Groen, water en klimaatadaptatie - Doelen - 25600200 - Groene, klimaatbestendige en natuurinclusieve ruimtelijke inrichting

Dit doel heeft hoge prioriteit in 2025. We richten de openbare ruimte klimaatadaptief in door het bieden van verkoeling, waterberging en voorkomen van wateroverlast. Hiermee geven we uitvoering aan de doelen van de Klimaatadaptatiestrategie. Daarbij hebben we de ambities:

  • ruimte voor regenwater
  • verkoeling altijd dichtbij
  • bodem als buffer

Om dit te realiseren hanteren we de ontwerpprincipes :

  • waterbodem-sturend;
  • groen tenzij… ;
  • geen plek onbenut.

Bij klimaatadaptief ontwerpen gelden de volgende uitgangspunten:

  • ruimte voor regenwater;
  • 300m afstand tot een koele plek van minimaal 200m2 vanaf elke woning en ieder gebouw;
  • 40% schaduw op veelgebruikte loop- en fietsroutes;
  • geen plek onbenut.

25600300 - Toekomstbestendig stedelijk watersysteem richting 2050 om waterkwaliteit en -kwantiteit te waarborgen

Terug naar navigatie - Product 560 Groen, water en klimaatadaptatie - Doelen - 25600300 - Toekomstbestendig stedelijk watersysteem richting 2050 om waterkwaliteit en -kwantiteit te waarborgen

We  maken een waterrobuust watersysteem. Hiermee anticiperen we op het veranderende klimaat en behoud van de bestaande watergangen in de gemeente.

 

Product 721 Grondstoffen

Terug naar navigatie - - Product 721 Grondstoffen

Doelen

Terug naar navigatie - Product 721 Grondstoffen - Doelen

27210100 - Inzet op circulaire economie, afval zetten we om in grondstoffen, stimuleren van hergebruik, terugbrengen percentage restafval

Terug naar navigatie - Product 721 Grondstoffen - Doelen - 27210100 - Inzet op circulaire economie, afval zetten we om in grondstoffen, stimuleren van hergebruik, terugbrengen percentage restafval
  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Oranje

    Kwaliteit (toelichting)

    Er is een vermindering van restafval, maar we zitten nu op 100 kilo en nog niet op de beoogde 70 kilo per bewoner.  We wachten op de evalutie van de pilot om helder te krijgen welke vervolgstappen we kunnen nemen.

    Tijd (indicator)
    Oranje

    Tijd (toelichting)

    De evaluatie van de pilot in drie buurten is aanstaande en de uitkomst zal met de raad worden gedeeld. De ontwikkeling van een CAC  loopt trager dan verwacht in verband met problemen om de businesscase sluitend te krijgen.

    Geld (indicator)
    Groen

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Tijd (indicator)
    Groen

    Geld (indicator)
    Groen

Product 722 Riolering

Terug naar navigatie - - Product 722 Riolering

Doelen

Terug naar navigatie - Product 722 Riolering - Doelen

27220100 - Goede uitvoering wettelijke zorgplicht voor afvalwater, hemelwater en grondwater

Terug naar navigatie - Product 722 Riolering - Doelen - 27220100 - Goede uitvoering wettelijke zorgplicht voor afvalwater, hemelwater en grondwater

De watertaken dragen bij aan een groene, gezonde én klimaatbestendige gemeente. 

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Tijd (indicator)
    Groen

    Tijd (toelichting)

    We zijn volop bezig met het evalueren en herzien van het Watertakenplan. Planning voor de vaststelling is  laatste kwartaal 2025.

    Geld (indicator)
    Groen

Product 723 Milieu

Terug naar navigatie - - Product 723 Milieu

Doelen

Terug naar navigatie - Product 723 Milieu - Doelen

27230100 - Voldaan aan de wettelijke kwaliteitseisen voor bodemkwaliteit

Terug naar navigatie - Product 723 Milieu - Doelen - 27230100 - Voldaan aan de wettelijke kwaliteitseisen voor bodemkwaliteit

De jaarlijkse inzet is het beschermen en behouden van de bodemkwaliteit opdat deze voldoet aan de wettelijke normen zoals de landelijke en regionale  wetgeving voorschrijft.  Extra aandacht wordt besteed aan stoffen zoals PFAS om te voorkomen dat deze zich verder via de grond en het grondwater kunnen verspreiden.

 

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Oranje

    Kwaliteit (toelichting)

    Nieuwe landelijke plannen  met nieuwe kwaliteitsindicatoren leiden ertoe dat de omgevingsdienst wellicht een fusie moet doorlopen. Op termijn kan dit veel extra middelen en geld kosten.

    Er is meer vraag naar produkten van de ODA waardoor de kosten dit jaar hoger kunnen uitvallen. De kwaliteit van de produkten is naar tevredenheid.

    Tijd (indicator)
    Groen

    Tijd (toelichting)

    Over de gehele linie van toezicht en handhaving, specialistische adviezen en vergunningverlening worden de producten op tijd geleverd.

    Geld (indicator)
    Rood

    Geld (toelichting)

    De verwachting is dat de kosten rond 160.000 euro hoger uitvallen.

    De gewijzigde ODA begroting 2025 laat een verhoogde bijdrage van 150.000 euro zien. Het bestuur van de ODA heeft de gewijzigde begroting nog niet vastgesteld. Gemeente Zutphen geeft aangegeven niet akkoord te gaan met de verhoging. Daarnaast is een rekening over het jaar 2024 binnengekomen van 63.000 euro. Positief is een in 2025 te ontvangen subsidie rond energietransitie van 50.000 euro.

    Er worden nieuwe leges geheven op milieu producten, zoals adviezen bij ruimtelijke procedures en leges rondom vergunningen en meldingen. Een inschatting van de legesopbrengsten is nog niet te maken.

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Kwaliteit (toelichting)

    Het bodeminformatiesysteem  is door de leverancier aangepast aan de BRO  standaard.

     

    Tijd (indicator)
    Groen

    Tijd (toelichting)

    De bodemkwaliteitsgegevens zijn in 2025 ingevoerd.

    Geld (indicator)
    Groen

27230200 - We voldoen aan de eisen van het schone lucht akkoord

Terug naar navigatie - Product 723 Milieu - Doelen - 27230200 - We voldoen aan de eisen van het schone lucht akkoord

Door te voldoen aan de vereisten van het Schone Lucht Akkoord verbeteren we de luchtkwaliteit in de gemeente Zutphen

Product 724 Gedenkparken

Terug naar navigatie - - Product 724 Gedenkparken

Doelen

Terug naar navigatie - Product 724 Gedenkparken - Doelen

27240100 - Gedenkparken zijn een plek waar nabestaanden hun dierbaren kunnen gedenken en zijn onderdeel van de gemeentelijke groenstructuur

Terug naar navigatie - Product 724 Gedenkparken - Doelen - 27240100 - Gedenkparken zijn een plek waar nabestaanden hun dierbaren kunnen gedenken en zijn onderdeel van de gemeentelijke groenstructuur

Onze gedenkparken maken onderdeel uit van onze groenstructuur en vormen daarmee een belangrijke meerwaarde voor klimaatadaptatie en biodiversiteit.

Product 725 Energietransitie

Terug naar navigatie - - Product 725 Energietransitie

Doelen

Terug naar navigatie - Product 725 Energietransitie - Doelen

27250100 - Uitvoering Klimaatakkoord, 55% minder uitstoot CO2 in 2030 en volledige CO2-neutraliteit in 2050.

Terug naar navigatie - Product 725 Energietransitie - Doelen - 27250100 - Uitvoering Klimaatakkoord, 55% minder uitstoot CO2 in 2030 en volledige CO2-neutraliteit in 2050.

Het programma energietransitie is gericht op de uitvoering van het nationale Klimaatakkoord. Dat betekent voor de gemeente Zutphen: 55% minder CO2 uitstoot in 2030 en volledige CO2 neutraliteit in (uiterlijk) 2050. We realiseren dat in Zutphen rechtvaardig en wijkgericht.

Product 810 Ruimtelijke ontwikkeling

Terug naar navigatie - - Product 810 Ruimtelijke ontwikkeling

Doelen

Terug naar navigatie - Product 810 Ruimtelijke ontwikkeling - Doelen

28100100 - We hebben actueel en adequaat ruimtelijk beleid voor onze hele gemeente

Terug naar navigatie - Product 810 Ruimtelijke ontwikkeling - Doelen - 28100100 - We hebben actueel en adequaat ruimtelijk beleid voor onze hele gemeente

De in 2025 vastgestelde Omgevingsvisie Zutphen 2040 vormt het beleidskader op hoofdlijnen met betrekking tot de fysieke en sociale leefomgeving voor de gemeente Zutphen. De omgevingsvisie vormt de basis van diverse beleidsmatige en gebiedsgerichte uitvoeringsprogramma’s.  

28100200 - We houden kwaliteit en leefbaarheid op orde

Terug naar navigatie - Product 810 Ruimtelijke ontwikkeling - Doelen - 28100200 - We houden kwaliteit en leefbaarheid op orde

De Omgevingsvisie Zutphen 2040 geeft het toekomstbeeld op hoofdlijnen voor de gemeente Zutphen. Hiermee is de keuzerichting van de toekomstige ruimtelijke ontwikkeling van de gemeente Zutphen voor duidelijk. Dit is de basis voor omgevingsplannen voor de gehele gemeente Zutphen die we de komende jaren stapsgewijs opstellen en aan de raad voorleggen. 

28100300 - We handelen vergunningsaanvragen tijdig en adequaat af

Terug naar navigatie - Product 810 Ruimtelijke ontwikkeling - Doelen - 28100300 - We handelen vergunningsaanvragen tijdig en adequaat af

We handelen vergunningsaanvragen tijdig en adequaat af. Met de Omgevingswet is er veel veranderd in het proces van ruimtelijke initiatieven, zowel intern (proces, advisering, samenwerking en rollen) als extern (verwachtingen, rol en betrokkenheid). De nieuwe aanpak van initiatieven wordt doorontwikkeld gericht op snelheid en zorgvuldigheid van advisering. Inzet is om initiatiefnemers binnen 6 weken duidelijkheid te geven over doorgang én wijze van aanpak. 

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Kwaliteit (toelichting)

    De rol van de procesregisseur ruimtelijk initiatieven wordt omgezet van tijdelijk naar vast. Hiervoor wordt momenteel geworven. Continuïteit in de invulling is belangrijk om de kwaliteit van dienstverlening te borgen.

    Tijd (indicator)
    Groen

    Geld (indicator)
    Groen

Product 821 Wonen

Terug naar navigatie - - Product 821 Wonen

Doelen

Terug naar navigatie - Product 821 Wonen - Doelen

28210100 - We hebben actueel en adequaat beleid voor de volkshuisvesting

Terug naar navigatie - Product 821 Wonen - Doelen - 28210100 - We hebben actueel en adequaat beleid voor de volkshuisvesting

Het beleid voor de volkshuisvesting moet op een aantal punten worden herzien. Enerzijds gaat het om wettelijke aanpassingen. Anderzijds wordt ook het lokale beleid aangepast op basis van maatschappelijke ontwikkelingen.  Denk daarbij aan mogelijkheden om de oplopende woningnood aan te pakken. Ook uitwerking van beleid voor wonen en zorg is belangrijk met de toenemende vergrijzing. 

28210200 - We realiseren circa 1.800 woningen tot 2030

Terug naar navigatie - Product 821 Wonen - Doelen - 28210200 - We realiseren circa 1.800 woningen tot 2030

Om de woningnood aan te pakken is het belangrijk om snel meer woningen te bouwen. We volgen daarbij de afspraken zoals die in de regionale Woondeal zijn vastgelegd. Deze afspraken gaan zowel over het aantal te bouwen woningen als over de betaalbaarheid van woningen. Voor de betaalbaarheid van het bouwprogramma toetsen we tevens aan het lokale Afwegingskader woningbouw.

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Oranje

    Kwaliteit (toelichting)

    Voor Klein Vaticaan heeft de raad in een motie aangegeven geen bebouwing te willen op het Sint Hubertusplein.

    Tijd (indicator)
    Oranje

    Tijd (toelichting)

    Het vaststellen van het omgevingsplan voor De Hoven fase 1 zal waarschijnlijk medio 2026 worden.

    Geld (indicator)
    Groen

    Geld (toelichting)

    Binnen een toekomstbestendig woningbouwprogramma wordt ook invulling gegeven aan de behoefte aan woonwagenstandplaatsen, een van de aandachtsgroepen vanuit Rijksbeleid.

    We doen een pilot op 1 locatie om de kosten voor de uitvoering van de andere voorziene woonwagenstandplaatsen helder te krijgen. De pilot-kosten leiden tot een beperkte afwijking op de begroting 2025. ruim onder de 50.000 euro.

Product 830 Grondzaken

Terug naar navigatie - - Product 830 Grondzaken

Doelen

Terug naar navigatie - Product 830 Grondzaken - Doelen

28300100 - We zetten in op een functionele, flexibele en beheersbare grondportefeuille op maat

Terug naar navigatie - Product 830 Grondzaken - Doelen - 28300100 - We zetten in op een functionele, flexibele en beheersbare grondportefeuille op maat

De grondportefeuille moet het mogelijk maken om de gemeentelijke doelstellingen op middellange en lange termijn, zoals vastgelegd  in de omgevingsvisie en gebiedsvisies mogelijk te maken. Het betreft hierbij dan nieuwe ontwikkeling in en om de stad maar ook binnenstedelijke transformaties. 

Inleiding Wonen en leefbaarheid

Terug naar navigatie - Wonen en leefbaarheid - Inleiding Wonen en leefbaarheid

De ontwikkelingen in de maatschappij volgen elkaar snel op. We voeren onze reguliere taken uit om te zorgen dat onze fysieke leefomgeving in goede staat is. Een aantal beleidsterreinen heeft de planning moeten aanpassen als gevolg van onzekerheid over landelijk beleid, o.a. rond wonen en energietransitie.

Met de Regio Stedendriehoek en de Provincie Gelderland hebben we op regionale schaal de start gemaakt met het Ontwikkelperspectief. Daarnaast hebben we besluitvorming voorbereid over de regionale economische ontwikkelingrichting en de ontwikkeling op bedrijventerreinen (RPW).

Binnen onze gemeente hebben we in de afgelopen periode veel werk verricht rond de onderbouwing en besluitvorming voor de omgevingsvisie. Ondanks een uitgebreid participatieproces is in een late fase onzekerheid ontstaan over de uiteindelijke vorm. 

Dit heeft consequenties voor de doorontwikkeling van gemeentelijk beleid. Maar ook op de slagkracht en snelheid waarmee we aan de slag kunnen met o.a. de ontwikkeling op bedrijventerreinen, het oppakken van mobiliteitsknelpunten en de woonopgave. Bij onze maatschappelijke partners levert dit soms frustratie en onbegrip op. Dit alles vraagt extra inzet van onze organisatie.

Onze reguliere taken voeren we uit zoals voorzien. 

Natuurinclusief ontwikkelen

We waarderen onze natuurlijke omgeving zoals de IJssel met haar uiterwaarden, de Berkel, het landelijk gebied, de groene zone tussen Zutphen en Warnsveld en het groen rondom de vestingwerken. We zetten in om het bomenbestand en de ecologische waarde te vergroten. Bij herinrichting, uitbreiding of inbreiding ontwikkelen we natuurinclusief waarbij groen een volwaardig uitgangspunt in het ontwerp is.

Rechtvaardige energietransitie

We willen een rechtvaardige energietransitie, waarbij we concrete doelen en haalbare doelen stellen voor de lokale opwekking van groene energie. We werken samen met inwoners en ondernemers om de energietransitie voor elkaar te krijgen. We benutten zo veel mogelijk de beschikbare bebouwde ruimte voor opwekking van zonne-energie en werken samen met inwoners, eigenaren, corporaties en ontwikkelaars om woningen en gebouwen van het aardgas af te halen of klaar te maken om van aardgas af te gaan. We zetten samen met inwoners en ondernemers onze schouders onder een duurzame, aantrekkelijke en klimaatbestendige leefomgeving.

Duurzame mobiliteit

Duurzaam openbaar vervoer, deelauto’s, de e-bike, slim parkeren en slimme mobiliteit worden belangrijker. Binnen de stad kun je snel en veilig lopen en fietsen. Iedereen kent gemeente Zutphen als een gemeente die goed bereikbaar is per spoor, over water, over de weg én over snelfietspaden.

Transformatie, inbreiding en nieuwe ontwikkelingen

De gemeente Zutphen heeft een compact stedelijk gebied. Nieuwbouw en nieuwe ontwikkelingen realiseren we in het bestaande stedelijk gebied of direct tegen de bebouwde omgeving. De herstructurering van De Mars en realisatie van Noorderhaven, transformaties in de binnenstad en de ontwikkeling van Leesten en De Hoven-noord zijn hier goede voorbeelden van. We zetten in op diverse transformaties en inbreidingen, met -waar dat kan- het herbenutten van bestaand vastgoed. We verkennen de mogelijkheden voor hoogbouw. De grotere uitbreidingslocaties Leesten en De Hoven bieden ruimte voor starters en doorstroming en voor nieuwe inwoners.

Behoud en doorontwikkeling van identiteit

We zijn trots op onze stad en het dorp en hun geschiedenis. De gemeente Zutphen heeft een rijkdom als het gaat om historisch erfgoed. Het is de drager van onze geschiedenis en het geeft stad en dorp identiteit en sfeer. We zijn zuinig op ons erfgoed. Daarom gaan we nieuwe monumenten aanwijzen en beschermen. Wij willen zowel behoud van het erfgoed én het stimuleren van (nieuwe) kunst en cultuuruitingen, zodat Zutphen het bruisend cultureel centrum van het oosten wordt. 

Koers naar de toekomst

De gemeente Zutphen is aantrekkelijk om te wonen en werken, zowel voor onze inwoners als voor nieuwe inwoners. En dat willen we ook in de toekomst blijven. We zetten in op sociale en economische balans, veilige en leefbare wijken, een goed voorzieningenniveau en dynamiek en levendigheid in de stad. In de Omgevingsvisie schetsen we hoe de groei van onze gemeente vorm krijgt in relatie tot stedelijke vernieuwing, ruimtelijke kwaliteit, verduurzaming en economische versterking.

Volgen van de ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Wonen en leefbaarheid - Volgen van de ontwikkelingen

Om ontwikkelingen binnen programma wonen en leefbaarheid te kunnen volgen werken we met de volgende indicatoren:

1. Doel: het realiseren van 1.800 woningen voor 2030

2022 opgeleverd                              353 2022 gepland                 220
2023 opgeleverd                               230 2023 gepland                 220
2024 opgeleverd                               124 2024 gepland                 220
2025 gepland                                      154 2025 gepland                220
2026-2030 nog op te leveren    900 2026-2030                    900

 

2. Doel: Vergroening van de openbare ruimte en meer bomen

We  monitoren de oppervlakte aan groen (groen in de wijk, omgevingsgroen, bos en plantsoen) en stellen vast of deze aansluit op onze ambities

Deze cijfers worden gerapporteerd in Burap 2.

 

3. Doel: We willen in 2030 55% minder CO2 uitstoten dan in 1990 door in te zetten op een versnelling van de energietransitie om dit te realiseren monitoren wij of wij op koers liggen door de onderstaande indicatoren te meten.

•    We meten de CO2 reductie ten opzichte van 1990.

Deze cijfers worden gerapporteerd in Burap 2.

•    We meten het energieverbruik in de gebouwde omgeving.


•    We monitoren het aantal woningen zonder aardgasverbruik.

Deze cijfers rapporteren we in Burap 2.

Financiële tabel: Wonen en leefbaarheid

Terug naar navigatie - Wonen en leefbaarheid - Financiële tabel: Wonen en leefbaarheid Bedragen x €1.000
Exploitatie
Primitieve begroting 2025 incl wijzigingen tot 2025
Wijzigingen 2025 (gedaan in 2025)
Begroting na Wijziging 2025
Mutaties 1e Burap 2025
Stand Burap 2025
Wegen
7.135
-13
7.121
-75
7.046
Mobiliteit
-1.014
0
-1.014
0
-1.014
Havens en kaden
222
0
222
0
222
Gemeentelijke panden en gronden
471
0
471
89
560
Regionaal archief en erfgoedcentrum
895
0
895
0
895
Monumenten en erfgoed
1.038
0
1.038
0
1.038
Archeologie
40
0
40
0
40
Kunst en Cultuur
5.212
0
5.212
75
5.287
Openbaar Groen en (openlucht) recreatie
4.704
13
4.718
0
4.718
Grondstoffen
-1.072
0
-1.072
0
-1.072
Riolering
-564
0
-564
0
-564
Milieu
1.152
0
1.152
169
1.321
Gedenkparken
265
0
265
0
265
Energietransitie
1.095
-40
1.055
0
1.055
Ruimtelijke ontwikkeling
1.639
0
1.639
56
1.695
Wonen
806
0
806
600
1.406
Grondzaken
0
0
0
0
0

Toelichting op financiële afwijkingen: Wonen en leefbaarheid

Terug naar navigatie - Wonen en leefbaarheid - Toelichting op financiële afwijkingen: Wonen en leefbaarheid
Productnummer Omschrijving Baten / Lasten Voordeel / Nadeel Bedrag
210-Wegen € 75.000 voordeel op vergunningen en sleuven nutsbedrijven. Dit voordeel is ontstaan door straatwerkvergoedingen die nutsbedrijven betalen om de straat na het graven weer te kunnen herstellen in oorspronkelijke staat.  Baten Voordeel € 75.000
310-Huurpanden

Diverse afwijkingen door herstelschade Waterstraat, tijdelijk beheer Coenenparkstraat en het leegstandsbeheer van de voormalige Baudartius college.

Daarnaast zijn er enkele verschuivingen binnen het MJOP. Deze verschuivingen worden opgevangen binnen  het MJOP en de beschikbare gelden in de voorziening. 

Lasten Nadeel €145.000
310-Huurpanden Afwijkingen tijdelijk beheer Coenenparkstraat en het leegstandsbeheer van de voormalige Baudartius college  Baten Voordeel € 56.000
550-Kunst en Cultuur In 2006 aanvaardde de gemeente Zutphen de erfenis van Boer Kip, Oude Touwbaan 24- 26, algemeen bekend onder de naam: Museum Boer Kip. Sinds 2009 beheert de Stichting Beheer Registergoederen Zutphen (hierna ook: SBRZ) de boerderij in opdracht van de gemeente. In 2019 is er een schriftelijke toezegging aan de SBRZ gedaan dat de stichting er op rekenen dat alle, uit de erfenis van H. Kip eventueel nog beschikbaar komende middelen, tot een maximum van €75.000,00 kunnen worden ingezet voor het in stand houden van Museum Boer Kip. De financiële middelen van de SBRZ om het onderhoud te plegen, raken echter op. SBRZ verzocht de gemeente om een bedrag van €75.000 uit te keren. Het college besloot op 8 april 2025 € 75.000 euro beschikbaar te stellen aan de SBRZ om het onderhoud tot en met 2029 te kunnen uitvoeren. Lasten Nadeel € 75.000
723-Milieu De verwachting is dat  de kosten voor de Omgevingsdienst Achterhoek met hoger gaan uitvallen.  De gewijzigde begroting van 2025 laat een dergelijk bedrag zien. Het proces aangaande deze kosten lopen nog via het AB en DB van de ODA. De afrekening 2024 liet ook een nadeel zien van € 66.000. Een meevaller is een gedeeltelijke dekking van deze kosten van 50K via de Spuk CDOKE rondom energietransitie in 2025. Deze laatste is onder de begrotingswijzigingen opgenomen.  Lasten Nadeel € 169.000
810- Ruimtelijke ontwikkeling Visie landelijk gebied. Het project is later gestart en loopt  nog door in 2025. Dit najaar wordt de visie afgerond.  Lasten Nadeel € 24.000
810-Ruimtelijke ontwikkeling Omgevingsvisie:  De overschrijding is ontstaan door de uitloop van het proces en de planning. Ook is een deel van het meerwerk door de verwerking van de zienswijzen en de daaruit volgende aanpassingen. De Omgevingsvisie Gemeente Zutphen wordt voor de zomer 2025 afgerond.  Lasten  Nadeel € 32.000
821-Wonen De legesinkomsten 2025 blijven achter op de begroting. Dit heeft de volgende oorzaken: 1.     Veel aanvragen voor kleinere bouwwerken, waarbij minder leges in rekening kunnen worden gebracht.  2. Voor de op stapel staande woningbouw is eerst een planologisch traject nodig. Dit maakt dat voor de geplande nieuwbouwlocaties dit jaar geen inkomsten te verwachten zijn.  3. In de nabije toekomst gaan we meer met anterieure overeenkomsten werken bij gebiedsontwikkelingen. Dit maakt dat we de kosten wel verhalen op de initiatiefnemer, maar geen leges heffen/innen.  Baten Nadeel € 600.000

 

Toelichting Programmabegrotingswijzigingen Wonen en leefbaarheid

Terug naar navigatie - Wonen en leefbaarheid - Toelichting Programmabegrotingswijzigingen Wonen en leefbaarheid
Product Toelichting Bedrag
210-Wegen Onttrekking aan de reserve openbaar toilet ten behoeve van de realisatie van een openbaar toilet in de binnenstad. €41.400
550-Kunst en Cultuur Overheveling uitvoering Cultuurnota t.l.v. reserve voor de cultuur. € 20.600
723-Milieu     Overheveling CDOKE gelden inzetten voor Omgevingsdienstactiviteiten.  € 50.000
723-Milieu Overheveling omgevingswet t.l.v. reserve invoering omgevingswet. € 208.900
725-Energietransitie Onttrekking aan de reserve energie neutrale maatregelen ten behoeve van het burgerberaad over de energietransitie. €226.400
725-Energietransitie Overheveling SPUK aanpak isolatiearmoede € 350.000
725-Energietransitie Onttrekking aan de reserve energie neutrale maatregelen ten behoeve van de kwartiermaker energiehub de Mars € 50.000
725-Energietransitie Overheveling SPUK energiefixers (J55)  € 204.000
725-Energietransitie Overheveling SPUK Lokale aanpak isolatie (J94) € 400.000
725-Energietransitie Warmtenet TEA Noordveen kernteam regiodeal € 75.000
725-Energietransitie Overheveling SPUK isolatie 2024 soortenmanagementplan  € 226.300
725-Energietransitie Overheveling Isolatie 2024 soortenmanagementplan provincie € 147.100
725-Energietransitie SPUK  Grootschalige Aquathermie Zutphen Zuid (GAZZ) provincie € 81.000
725-Energietransitie Onttrekking reserve hittestress ten behoeve van de uitvoering voor hittestress en droogte € 44.300
725-Energietransitie Onttrekking reserve warmtetransitie ten behoeve het warmteprogramma 2026 € 111.400
210-Wegen Onttrekking reserve ontwerpkosten ten behoeve van het ontwerp van Helbergen € 37.100
725-Energietransitie Onttrekking reserve fietsroute N348 Deventer Zutphen ten behoeve  van de bijdrage aan de fietsroute € 845.300
725-Energietransitie Overheveling SPUK warmtenet TEA Noordveen  € 142.500
725-Energietransitie Overheveling SPUK aquathermie tijdelijke regeling klimaat- en ernergiebeleid (CDOKE) € 130.000
725-Energietransitie Onttrekking reserve ondersteuning woningisolatie ten behoeve van lokale aanpak isolatie raadsmiddelen € 676.000
725-Energietransitie Overheveling TEO warmtenet componistenbuurt provincie € 11.500
725-Energietransitie Overheveling TEO warmtenet componistenbuurt tijdelijke regeling klimaat- en ernergiebeleid (CDOKE) € 156.700
810-Ruimtelijke ontwikkeling Werkbudget 2025 voor verkabelingsproject t.l.v. reserve verkabeling hoogspanningsleidingen. € 55.000
821-Wonen Overheveling Jongerenhuisvesting t.l.v. reserve Jongerenhuisvesting € 297.500
821-Wonen Overheveling Woonvisie uitwerking volkshuisvestingsprogramma t.l.v. reserve Betaalbaar wonen € 17.300
821-Wonen Overheveling Verhuiscoach t.l.v. reserve Betaalbaar wonen € 15.900
545-Archeologie Overheveling digitale documentenstructuur t.l.v. reserve vervanging bedrijfsmiddelen  € 25.000
821-Wonen Overheveling flexwoningen Gelrehof € 452.300