
Wonen en leefbaarheid
Product 210 Wegen
Terug naar navigatie - - Product 210 WegenDoelen
Terug naar navigatie - Product 210 Wegen - Doelen22100200 - We streven naar veilige wegen die goed beheerd en onderhouden zijn
Terug naar navigatie - Product 210 Wegen - Doelen - 22100200 - We streven naar veilige wegen die goed beheerd en onderhouden zijnVoor de verkeersveiligheid, bereikbaarheid en doelmatig gebruik van de weg is het essentieel dat de infrastructuur goed onderhouden is.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
OranjeTijd (toelichting)
Het wegenbeleidsplan is onderdeel van de mobiliteitsvisie. Het opstellen hiervan wordt opgestart na vaststelling van deze visie.
Geld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen
Product 211 Mobiliteit
Terug naar navigatie - - Product 211 MobiliteitDoelen
Terug naar navigatie - Product 211 Mobiliteit - Doelen-
Product 211 Mobiliteit
-
22110100 - We bevorderen de doorstroming van het verkeer en richten ons daarbij op duurzaam, veilig, aantrekkelijk en goede bereikbaarheid
- 22110104 - We verbeteren infrastructurele knelpunten
- 22110102 - We onderzoeken de derde IJsselbrug en de betere (regionale) ontsluiting van Zutphen en omgeving via bedrijventerrein De Mars
- 22110105 - Om tot een robuust en veilig openbaar vervoer netwerk te komen worden de onbeveiligde overgangen in Zutphen beveiligd of gesloten
- 22110106 - We denken regionaal mee over de uitgangspunten voor de dienstregelingen van bus- en treindiensten
- 22110107 - De voorbereiding van de aanpak top 10 gevaarlijkste verkeersknelpunten wordt opgestart
- 22110101 - De Omgevingsvisie en het Verkeerscirculatieplan leggen de duurzame doelen voor verkeersveiligheid, bereikbaarheid en vermindering CO2 uitstoot vast
- 22110103 - We vernieuwen het parkeerbeleid
- 22110200 - De binnenstad van Zutphen is autoluw, duurzaam, aantrekkelijk en goed bereikbaar
-
22110100 - We bevorderen de doorstroming van het verkeer en richten ons daarbij op duurzaam, veilig, aantrekkelijk en goede bereikbaarheid
22110100 - We bevorderen de doorstroming van het verkeer en richten ons daarbij op duurzaam, veilig, aantrekkelijk en goede bereikbaarheid
Terug naar navigatie - Product 211 Mobiliteit - Doelen - 22110100 - We bevorderen de doorstroming van het verkeer en richten ons daarbij op duurzaam, veilig, aantrekkelijk en goede bereikbaarheid-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
OranjeTijd (toelichting)
Het ontwerp voor de kruising Stationsplein/Nieuwstad/Isendoornstraat (Nieuwstadkruising) is ingebracht in de omgevingstafel. Tijdens de omgevingstafel zijn aanvullende eisen gesteld aan het ontwerp, mede hierdoor loopt het proces vertraging op. De inrichting van de kruising moet passen binnen het centrum en de verkeersstructuur van de stad. Op dit moment wordt het bouwteam aanbesteed. De uitvoering is verschoven naar 2026.
Voor de kruising Gerard Doustraat/van Hemstrastraat/Jan Vermeerstraat (Wibrakruising) wordt op dit moment een onderzoek uitgevoerd, dat moet leiden tot tijdelijke maatregelen op korte termijn en daarnaast tot definitieve maatregelen. Participatie met omwonenden en andere belanghebbenden, zal onderdeel van het onderzoek zijn. De maatregelen moeten passen binnen de verkeersstructuur van de stad en de functie die de Gerard Doustraat daarin heeft. De uitvoering van de definitieve maatregelen staan gepland voor begin 2026.
Geld (indicator)
OranjeGeld (toelichting)
De kosten voor de kruising Stationsplein/Nieuwstad/Isendoornstraat (Nieuwstadkruising) zijn hoger dan het beschikbare budget. Voor dit project is de rijkssubsidie SPV2030 aangevraagd. Ook voor andere projecten zijn rijks- en provincie subsidies aangevraagd. Het is nog niet duidelijk of deze subsidies verstrekt worden aan gemeente Zutphen.
Er lijkt financiële ruimte te zijn in andere infrastructurele projecten, hierdoor verwachten we dat gelden overgeheveld kunnen worden van het ene naar het andere project, waardoor waarschijnlijk geen extra budget aangevraagd hoeft te worden voor de Nieuwstadkruising. -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
OranjeTijd (toelichting)
We werken aan een nieuwe planning voor het verkeerscirculatieplan en onderzoeken wat er nog vastgesteld kan worden door de raad in deze coalitieperiode.
Dit doen we omdat het participatieproces nog gestart moet worden als gevolg van de vertraging in het vaststellen van de omgevingsvisie. Het participatietraject gaat daarmee gelijk lopen met een aantal andere beleidsprocessen zoals de Sociaal-Economische Visie, de Gebiedsvisie De Mars, het Horecaprogramma en de Parkeernota.
Geld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
OranjeTijd (toelichting)
Het participatieproces van de Parkeernota wordt afgestemd met 4 andere beleidsprocessen die zich in de gelijke periode op dezelfde doelgroepen richten. Deze beleidsprocessen zijn een vertaalslag van de Omgevingsvisie.
Afhankelijk van eventuele wijzigingen bij vaststelling van de Omgevingsvisie, bereiden we met de 4 beleidsprocessen de integrale participatie voor en werken we aan het herzien van de planning.
Geld (indicator)
Groen
22110200 - De binnenstad van Zutphen is autoluw, duurzaam, aantrekkelijk en goed bereikbaar
Terug naar navigatie - Product 211 Mobiliteit - Doelen - 22110200 - De binnenstad van Zutphen is autoluw, duurzaam, aantrekkelijk en goed bereikbaarBinnen het programma binnenstad werken wij aan de autoluwe binnenstad met als doel hiermee een bijdrage te leveren aan een fijne leefomgeving en aan een cultureel en economisch krachtige binnenstad.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
OranjeTijd (toelichting)
We werken aan een nieuwe planning voor het verkeerscirculatieplan en onderzoeken wat er nog vastgesteld kan worden door de raad in deze coalitieperiode.
Dit doen we omdat het participatieproces nog gestart moet worden als gevolg van de vertraging in het vaststellen van de omgevingsvisie. Het participatietraject gaat daarmee gelijk lopen met een aantal andere beleidsprocessen zoals de Sociaal-Economische Visie, de Gebiedsvisie De Mars, het Horecaprogramma en de Parkeernota.
Geld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen
Product 222 Havens en kaden
Terug naar navigatie - - Product 222 Havens en kadenDoelen
Terug naar navigatie - Product 222 Havens en kaden - Doelen22220100 - Goed en functioneel beheer en onderhoud van onze havens
Terug naar navigatie - Product 222 Havens en kaden - Doelen - 22220100 - Goed en functioneel beheer en onderhoud van onze havensHet beleid en het daarop vastgestelde beheerplan van de havens is erop gericht om de havens bevaarbaar en veilig te houden.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
OranjeTijd (toelichting)
Het baggeren van de Industriehaven is gepland voor 2026. We zijn nu bezig met onderzoek naar de damwanden, om te zorgen dat het baggeren zonder schade verlopen.
Geld (indicator)
GroenGeld (toelichting)
We doen nader onderzoek naar de Canadese brug in de Deventerweg. Afhankelijk van de resultaten moeten we aanvullende maatregelen nemen. Dit kan betekenen dat de brug op middellange termijn vervangen moet worden.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenKwaliteit (toelichting)
De onderzoeken zijn in volle gang
Tijd (indicator)
RoodTijd (toelichting)
De voorbereiding van het werk benodigd 2 jaar. De inspecties van onder andere de damwandconstructie is in uitvoering waarna de werkzaamheden verder voorbereid kunnen worden en de benodigde vergunningen hiervoor worden aangevraagd. De werkzaamheden worden volgens de huidige prognose in 2026 uitgevoerd.
Geld (indicator)
GroenGeld (toelichting)
De uitkomst van de inspecties tot nu geven geen aanleiding tot overschrijding van het beschikbaar gestelde budget.
Product 310 Gemeentelijke panden en gronden
Terug naar navigatie - - Product 310 Gemeentelijke panden en grondenDoelen
Terug naar navigatie - Product 310 Gemeentelijke panden en gronden - Doelen23100100 - We hebben actueel en adequaat beleid voor vastgoed
Terug naar navigatie - Product 310 Gemeentelijke panden en gronden - Doelen - 23100100 - We hebben actueel en adequaat beleid voor vastgoedGemeentelijk vastgoed heeft als doel accommodaties te bieden voor maatschappelijke functies zoals onderwijs en cultuur en andere overheidsgelieerde partijen. Daarbij horen de vraagstukken van verwerving, beheer en onderhoud.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
OranjeTijd (toelichting)
Voordat het beheerplan afgerond kan worden lopen er drie trajecten waarin kaders bepaald worden:
- onderzoek erfgoeddepots
- nota vastgoedbeleid
- Verduurzaming
Deze punten worden in 2025 en 2026 afgerond.
Geld (indicator)
Groen
23100200 - We werken aan een portefeuille vastgoed die past bij onze gemeentelijke taken
Terug naar navigatie - Product 310 Gemeentelijke panden en gronden - Doelen - 23100200 - We werken aan een portefeuille vastgoed die past bij onze gemeentelijke takenDe vastgoedportefeuille heeft onder andere het doel om accommodaties beschikbaar te hebben afgestemd op de maatschappelijke behoefte , de omgevingsvisie en specifieke visies vanuit de beleidsvelden zoals het integraal huisvestingsplan voor onderwijs. Specifiek in 2025 gaat de aandacht uit naar de verouderde gymaccommodaties.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
OranjeTijd (toelichting)
We maken het plan voor de verduurzaming in 2026 . Dit doen we omdat dat plan gebaseerd wordt op de beoogde portefeuille die in 2025 wordt vastgesteld in de Nota vastgoed.
Geld (indicator)
OranjeGeld (toelichting)
Er zitten wijzigingen in de uitvoering van het beheerplan. Dit leidt naar verwachting niet tot een aanpassing van de budgetten.
Er zijn wel extra panden bijgekomen die tijdelijk beheerd worden. Daar is een separate melding voor gemaakt in de Burap.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen
Product 543 Regionaal archief en erfgoedcentrum
Terug naar navigatie - - Product 543 Regionaal archief en erfgoedcentrumDoelen
Terug naar navigatie - Product 543 Regionaal archief en erfgoedcentrum - Doelen-
Product 543 Regionaal archief en erfgoedcentrum
- 25430100 - Het erfgoed dat in het archief is opgeslagen is goed beschermd en beheerd
-
25430200 - Het Regionaal Archief Zutphen vervult een stevige functie als informatieverstrekker voor personen, organisaties en onderzoekers naar erfgoed in de wijde regio
- 25430201 - Het archief zet in op verdere digitale ontsluiting van de collecties op het erfgoed(internet)portaal van de gemeente Zutphen
- 25430202 - We houden audits bij de lopende administraties van de gemeenten die zijn aangesloten bij het RAZ
- 25430203 - We onderhouden onze dienstverleningsovereenkomsten met omliggende gemeenten en breiden deze waar mogelijk uit.
- 25430300 - Zutphen wordt het erfgoedlaboratorium van het Oosten, het Erfgoedcentrum maakt daarvoor het historische ‘Verhaal van Zutphen’ levend, zichtbaar en toegankelijk
25430100 - Het erfgoed dat in het archief is opgeslagen is goed beschermd en beheerd
Terug naar navigatie - Product 543 Regionaal archief en erfgoedcentrum - Doelen - 25430100 - Het erfgoed dat in het archief is opgeslagen is goed beschermd en beheerd• Het rijke erfgoed in het archief van Zutphen is goed (wettelijk) beschermd en beheerd.
• De huisvesting van het Regionaal Archief en het archiefdepot is voor de komende 30 jaar toekomstbestendig.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenTijd (toelichting)
bestuursopdracht is afgerond, bureau is geworven, opdracht kan verstrekt.
Geld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen
25430200 - Het Regionaal Archief Zutphen vervult een stevige functie als informatieverstrekker voor personen, organisaties en onderzoekers naar erfgoed in de wijde regio
Terug naar navigatie - Product 543 Regionaal archief en erfgoedcentrum - Doelen - 25430200 - Het Regionaal Archief Zutphen vervult een stevige functie als informatieverstrekker voor personen, organisaties en onderzoekers naar erfgoed in de wijde regio-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen
25430300 - Zutphen wordt het erfgoedlaboratorium van het Oosten, het Erfgoedcentrum maakt daarvoor het historische ‘Verhaal van Zutphen’ levend, zichtbaar en toegankelijk
Terug naar navigatie - Product 543 Regionaal archief en erfgoedcentrum - Doelen - 25430300 - Zutphen wordt het erfgoedlaboratorium van het Oosten, het Erfgoedcentrum maakt daarvoor het historische ‘Verhaal van Zutphen’ levend, zichtbaar en toegankelijk-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenKwaliteit (toelichting)
Voor het Gelders Museum zal Gedeputeerde Staten nog voor het zomerreces van 2025 met een uitvoeringsplan komen. Zutphen is de eerste partij waar de provincie mee in gesprek zal gaan voor het huisvesten van het Gelders Museum (Witte Vleugel).
Tijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
GroenGeld (toelichting)
Voor de realisatie van de Hanzeaat ontving gemeente Zutphen subsidie van de provincie Gelderland, samen met Musea Zutphen (penvoerder en ontvanger). Ten behoeve van de inrichting van de Hanzeaat in de Bourgonjetoren is een overschrijding ontstaan van 42.000 euro als gevolg van een BTW-gat. Dat is ontstaan omdat de penvoerder (MuseaZutphen) BTW-plichtig is. Hierin was niet voorzien in de planvorming. Het tekort kan worden opgevangen in het programmabudget van het Erfgoedcentrum.
Daarnaast krijgt het Erfgoedcentrum te maken met exploitatiekosten van opengestelde monumenten. Vanaf 2026 is hiervoor budget beschikbaar. Ook heeft het Erfgoedcentrum afspraken gemaakt omtrent achterstallige huur voor de Wijnhuistoren. Bij elkaar opgeteld zal dat voor 2025 een overschrijding van het budget van 47.500 euro opleveren.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
OranjeKwaliteit (toelichting)
zie opmerkingen
Tijd (indicator)
OranjeTijd (toelichting)
zie opmerkingen
Geld (indicator)
OranjeGeld (toelichting)
zie opmerkingen
Product 544 Monumenten en erfgoed
Terug naar navigatie - - Product 544 Monumenten en erfgoedDoelen
Terug naar navigatie - Product 544 Monumenten en erfgoed - Doelen25440100 - We zetten erfgoed in als een bron van inspiratie bij ruimtelijke ontwikkelingen
Terug naar navigatie - Product 544 Monumenten en erfgoed - Doelen - 25440100 - We zetten erfgoed in als een bron van inspiratie bij ruimtelijke ontwikkelingenDe gemeente heeft de wettelijke taak om zorg te dragen voor een zorgvuldige omgang met het monumentale erfgoed. Dat geldt zowel voor de rijks- als gemeentelijke monumenten als voor de verschillende beschermde stads- en dorpsgezichten. Naast advisering bij initiatieven en vergunningaanvragen zetten we onder meer in op voorlichting over onze monumenten en de (on)mogelijkheden en kansen voor verduurzaming.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
OranjeTijd (toelichting)
De nota wordt in verband met de regelgeving van de omgevingswet een omgevingsprogramma. Het programma wordt vastgesteld in het 4e kwartaal.
Geld (indicator)
Groen
25440200 - Het rijke monumentale erfgoed van de gemeente Zutphen is goed (wettelijk) beschermd en beheerd
Terug naar navigatie - Product 544 Monumenten en erfgoed - Doelen - 25440200 - Het rijke monumentale erfgoed van de gemeente Zutphen is goed (wettelijk) beschermd en beheerdDe gemeente heeft de wettelijke taak om zorg te dragen voor een zorgvuldige omgang met het monumentale erfgoed. Dat geldt zowel voor de rijks- als gemeentelijke monumenten als voor de verschillende beschermde stads- en dorpsgezichten. Naast advisering bij initiatieven en vergunningaanvragen zetten we onder meer in op voorlichting over onze monumenten en de (on)mogelijkheden en kansen voor verduurzaming.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen
Product 545 Archeologie
Terug naar navigatie - - Product 545 ArcheologieDoelen
Terug naar navigatie - Product 545 Archeologie - Doelen25450100 - De geschiedenis, zoals vindbaar in de bodem (Archeologie) is van grote betekenis en inspiratie voor Zutphen
Terug naar navigatie - Product 545 Archeologie - Doelen - 25450100 - De geschiedenis, zoals vindbaar in de bodem (Archeologie) is van grote betekenis en inspiratie voor ZutphenDe Nederlandse gemeenten hebben de zorgplicht over ons archeologische erfgoed (Erfgoedwet, Omgevingswet). Zutphen geeft daar op inspirerende wijze invulling aan en gebruikt de kennis bij ontwikkelingen in de stad en betreft inwoners op diverse wijzen bij het verhaal van onze gemeente. We zijn kenniscentrum in de wijde regio en stralen dat op diverse manieren uit.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenKwaliteit (toelichting)
Op alle eigenschappen is inzet gepleegd, conform wet- en regelgeving en ambitie.
Tijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenKwaliteit (toelichting)
Sinds begin april is het genereren van de verplichte digitale pakbon mogelijk met de implementatie van Odile6. Aan de ontsluiting van kennis, vondsten en kaarten is voortdurend gewerkt, ook nu met een opdracht aan een HBO-scriptiestudent die een digitaal ontsluitingssysteem ontwikkeld als onderlegger onder de gemeentelijke archeologische waardenkaart. Het huisvestingsonderzoek nieuwe depots is gestart samen met P3 en Vastgoed.
Tijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen
Product 550 Cultuur
Terug naar navigatie - - Product 550 CultuurDoelen
Terug naar navigatie - Product 550 Cultuur - Doelen-
Product 550 Cultuur
- 25500100 - In de gemeente Zutphen kan iedereen kunst en cultuur (mee-)maken.
- 25500200 - Zutphen wordt het bruisend cultureel centrum van het Oosten
- 25500300 - Kunst en cultuur dragen bij aan welzijn, zingeving en preventie
- 25500400 - Inwoners, cultuurinstellingen en makers kunnen hun kunsten, talenten en aanbod op een podium in de gemeente tonen.
25500100 - In de gemeente Zutphen kan iedereen kunst en cultuur (mee-)maken.
Terug naar navigatie - Product 550 Cultuur - Doelen - 25500100 - In de gemeente Zutphen kan iedereen kunst en cultuur (mee-)maken.Van jong tot oud is er voor inwoners een divers en aantrekkelijk aanbod, verspreid over de gemeente. Inwoners doen daarvoor de nodige vaardigheden op en ontdekken hun eigen talenten. Deze talenten kunnen inwoners presenteren op diverse plekken in de gemeente.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenKwaliteit (toelichting)
Zowel het adviesrapport van 4advies, het schetsontwerp van Mecanoo, als ook de financiele onderbouwing liggen in juni voor ter besluitvorming in de raad. Het gaat hierbij om de uitvoering van fase 2 van het project van de vernieuwbouw van de Hanzehof, conform de bestuursopdracht.
Tijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
GroenGeld (toelichting)
Het college heeft op 8 april 2025 besloten om € 75.000 euro beschikbaar te stellen aan Museum Boer Kip om het onderhoud tot en met 2029 uit te voeren.
In 2024 hebben we een deel van het budget voor de uitvoering van de Cultuurnota niet uitgegeven, te weten € 20.600.
Dit zetten we in 2025 in om verder uitvoering te geven aan het cultuurbeleid en daarmee opeenvolgend het uitvoeringsprogramma voor 2025-2028. -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen
25500200 - Zutphen wordt het bruisend cultureel centrum van het Oosten
Terug naar navigatie - Product 550 Cultuur - Doelen - 25500200 - Zutphen wordt het bruisend cultureel centrum van het OostenGemeente Zutphen heeft met cultuur een regionale uitstraling, relevantie en aantrekkingskracht. Sterke voorzieningen en hun programmering dragen bij aan de uitstraling en aantrekkingskracht van bezoekers op onze gemeente. Door samen te werken met andere gemeenten in de regio bouwen we gezamenlijk aan een culturele infrastructuur van instellingen, organisaties en verenigingen. Instellingen en organisaties wisselen zo onderling kennis uit over promotie of fondsenwerving. Of kunnen elkaar opzoeken om samen te werken. Daar plukken we lokaal ook de vruchten van.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen
25500300 - Kunst en cultuur dragen bij aan welzijn, zingeving en preventie
Terug naar navigatie - Product 550 Cultuur - Doelen - 25500300 - Kunst en cultuur dragen bij aan welzijn, zingeving en preventieKunst en cultuur leveren een relevante bijdrage aan het oplossen van maatschappelijke opgaven. Bijvoorbeeld door het tegengaan van eenzaamheid en daarmee versterken van ontmoeting of het bespreekbaar maken van onderwerpen (bewustwording). In kunst en cultuur kunnen inwoners zingeving ervaren, gezien worden en sociale vaardigheden ontwikkelen.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenKwaliteit (toelichting)
Deze doelstelling is ook onderdeel van het nieuwe cultuurbeleid en vindt uiting in het uitvoeringsprogramma dat daaruit volgt.
Tijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenKwaliteit (toelichting)
De inzet van de popmakelaar ook in 2025 wordt doorgezet. Hij begeleidt nieuw (jong)talent op het gebied van onder andere popmuziek, het creeren van muziek en het produceren ervan.
Tijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen
25500400 - Inwoners, cultuurinstellingen en makers kunnen hun kunsten, talenten en aanbod op een podium in de gemeente tonen.
Terug naar navigatie - Product 550 Cultuur - Doelen - 25500400 - Inwoners, cultuurinstellingen en makers kunnen hun kunsten, talenten en aanbod op een podium in de gemeente tonen.Kunst en cultuur vinden overal in de gemeente plaats, op de podia, in wijkcentra, in voetbalkantines. Kunstenaars en creatievelingen versterken elkaar in broedplaatsen en ook de wijk waarin ze zich bevinden.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenKwaliteit (toelichting)
Meerdere ruimtes in de Wijnhofstraat zijn al verhuurd aan kunstenaars, creatieve makers en collectieven. Dit begint vorm te krijgen. Samen met kunstenaars, partners en organisaties in de gemeente werken we aan het broedplaatsenbeleid, waarbij de Stadmaker ons faciliteert. Dit beleid staat gepland voor eind 2025.
Tijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen
Product 560 Groen, water en klimaatadaptatie
Terug naar navigatie - - Product 560 Groen, water en klimaatadaptatieDoelen
Terug naar navigatie - Product 560 Groen, water en klimaatadaptatie - Doelen-
Product 560 Groen, water en klimaatadaptatie
- 25600100 - Water en bodem sturend voor ruimtelijke inrichting
-
25600200 - Groene, klimaatbestendige en natuurinclusieve ruimtelijke inrichting
- 25600201 - We geven uitvoering aan het Bomenbeleidsplan, de Klimaatadaptatiestrategie en het Biodiversiteitsplan
- 25600202 - We implementeren beleid bij gebiedsontwikkelingen, inbreiding en herstructurering (zowel woningbouw als bedrijventerreinen)
- 25600203 - We implementeren beleid bij reconstructies en herinrichting van de openbare ruimte
- 25600204 - Samen met onze inwoners en stakeholders vergroenen we de openbare (versteende) ruimte
- 25600205 - We stellen een programma op voor natuur- en milieueducatie
- 25600206 - We beheren het groen in onze openbare ruimte op de afgesproken kwaliteitsniveaus.
- 25600209 - Versterking van ecologische waarde en natuurlijke inrichting
- 25600207 - We breiden ons bomenbestand uit: in 2030 hebben we 35.000 bomen en in 2050 hebben we voor elke inwoner een boom.
- 25600208 - We zetten in op ecologisch beheer van onze bermen; in 2025 wordt 20% ecologisch beheerd en waar nodig worden bermen ingezaaid met kruidenmengsels.
- 25600300 - Toekomstbestendig stedelijk watersysteem richting 2050 om waterkwaliteit en -kwantiteit te waarborgen
25600100 - Water en bodem sturend voor ruimtelijke inrichting
Terug naar navigatie - Product 560 Groen, water en klimaatadaptatie - Doelen - 25600100 - Water en bodem sturend voor ruimtelijke inrichtingWe laten water en bodem sturend zijn voor alles wat met de ruimtelijke inrichting te maken heeft om de juiste keuzes voor nu en in de toekomst te maken voor onze inwoners.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen
25600200 - Groene, klimaatbestendige en natuurinclusieve ruimtelijke inrichting
Terug naar navigatie - Product 560 Groen, water en klimaatadaptatie - Doelen - 25600200 - Groene, klimaatbestendige en natuurinclusieve ruimtelijke inrichtingDit doel heeft hoge prioriteit in 2025. We richten de openbare ruimte klimaatadaptief in door het bieden van verkoeling, waterberging en voorkomen van wateroverlast. Hiermee geven we uitvoering aan de doelen van de Klimaatadaptatiestrategie. Daarbij hebben we de ambities:
- ruimte voor regenwater
- verkoeling altijd dichtbij
- bodem als buffer
Om dit te realiseren hanteren we de ontwerpprincipes :
- waterbodem-sturend;
- groen tenzij… ;
- geen plek onbenut.
Bij klimaatadaptief ontwerpen gelden de volgende uitgangspunten:
- ruimte voor regenwater;
- 300m afstand tot een koele plek van minimaal 200m2 vanaf elke woning en ieder gebouw;
- 40% schaduw op veelgebruikte loop- en fietsroutes;
- geen plek onbenut.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
OranjeTijd (toelichting)
Jaarlijks vormen we 10% van onze bermen om naar ecologisch beheer
Geld (indicator)
Groen
25600300 - Toekomstbestendig stedelijk watersysteem richting 2050 om waterkwaliteit en -kwantiteit te waarborgen
Terug naar navigatie - Product 560 Groen, water en klimaatadaptatie - Doelen - 25600300 - Toekomstbestendig stedelijk watersysteem richting 2050 om waterkwaliteit en -kwantiteit te waarborgenWe maken een waterrobuust watersysteem. Hiermee anticiperen we op het veranderende klimaat en behoud van de bestaande watergangen in de gemeente.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen
Product 721 Grondstoffen
Terug naar navigatie - - Product 721 GrondstoffenDoelen
Terug naar navigatie - Product 721 Grondstoffen - Doelen27210100 - Inzet op circulaire economie, afval zetten we om in grondstoffen, stimuleren van hergebruik, terugbrengen percentage restafval
Terug naar navigatie - Product 721 Grondstoffen - Doelen - 27210100 - Inzet op circulaire economie, afval zetten we om in grondstoffen, stimuleren van hergebruik, terugbrengen percentage restafval-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
OranjeKwaliteit (toelichting)
Er is een vermindering van restafval, maar we zitten nu op 100 kilo en nog niet op de beoogde 70 kilo per bewoner. We wachten op de evalutie van de pilot om helder te krijgen welke vervolgstappen we kunnen nemen.
Tijd (indicator)
OranjeTijd (toelichting)
De evaluatie van de pilot in drie buurten is aanstaande en de uitkomst zal met de raad worden gedeeld. De ontwikkeling van een CAC loopt trager dan verwacht in verband met problemen om de businesscase sluitend te krijgen.
Geld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen
Product 722 Riolering
Terug naar navigatie - - Product 722 RioleringDoelen
Terug naar navigatie - Product 722 Riolering - Doelen27220100 - Goede uitvoering wettelijke zorgplicht voor afvalwater, hemelwater en grondwater
Terug naar navigatie - Product 722 Riolering - Doelen - 27220100 - Goede uitvoering wettelijke zorgplicht voor afvalwater, hemelwater en grondwaterDe watertaken dragen bij aan een groene, gezonde én klimaatbestendige gemeente.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenTijd (toelichting)
We zijn volop bezig met het evalueren en herzien van het Watertakenplan. Planning voor de vaststelling is laatste kwartaal 2025.
Geld (indicator)
Groen
Product 723 Milieu
Terug naar navigatie - - Product 723 MilieuDoelen
Terug naar navigatie - Product 723 Milieu - Doelen27230100 - Voldaan aan de wettelijke kwaliteitseisen voor bodemkwaliteit
Terug naar navigatie - Product 723 Milieu - Doelen - 27230100 - Voldaan aan de wettelijke kwaliteitseisen voor bodemkwaliteitDe jaarlijkse inzet is het beschermen en behouden van de bodemkwaliteit opdat deze voldoet aan de wettelijke normen zoals de landelijke en regionale wetgeving voorschrijft. Extra aandacht wordt besteed aan stoffen zoals PFAS om te voorkomen dat deze zich verder via de grond en het grondwater kunnen verspreiden.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
OranjeKwaliteit (toelichting)
Nieuwe landelijke plannen met nieuwe kwaliteitsindicatoren leiden ertoe dat de omgevingsdienst wellicht een fusie moet doorlopen. Op termijn kan dit veel extra middelen en geld kosten.
Er is meer vraag naar produkten van de ODA waardoor de kosten dit jaar hoger kunnen uitvallen. De kwaliteit van de produkten is naar tevredenheid.
Tijd (indicator)
GroenTijd (toelichting)
Over de gehele linie van toezicht en handhaving, specialistische adviezen en vergunningverlening worden de producten op tijd geleverd.
Geld (indicator)
RoodGeld (toelichting)
De verwachting is dat de kosten rond 160.000 euro hoger uitvallen.
De gewijzigde ODA begroting 2025 laat een verhoogde bijdrage van 150.000 euro zien. Het bestuur van de ODA heeft de gewijzigde begroting nog niet vastgesteld. Gemeente Zutphen geeft aangegeven niet akkoord te gaan met de verhoging. Daarnaast is een rekening over het jaar 2024 binnengekomen van 63.000 euro. Positief is een in 2025 te ontvangen subsidie rond energietransitie van 50.000 euro.
Er worden nieuwe leges geheven op milieu producten, zoals adviezen bij ruimtelijke procedures en leges rondom vergunningen en meldingen. Een inschatting van de legesopbrengsten is nog niet te maken.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenKwaliteit (toelichting)
Het bodeminformatiesysteem is door de leverancier aangepast aan de BRO standaard.
Tijd (indicator)
GroenTijd (toelichting)
De bodemkwaliteitsgegevens zijn in 2025 ingevoerd.
Geld (indicator)
Groen
27230200 - We voldoen aan de eisen van het schone lucht akkoord
Terug naar navigatie - Product 723 Milieu - Doelen - 27230200 - We voldoen aan de eisen van het schone lucht akkoordDoor te voldoen aan de vereisten van het Schone Lucht Akkoord verbeteren we de luchtkwaliteit in de gemeente Zutphen
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenTijd (toelichting)
insteek dit jaar is met name gericht op houtstook. Eind derde kwartaal dient er een solide plan met regels te liggen om de nadelige gevolgen sterk te verminderen in Zutphen.
Geld (indicator)
Groen
Product 724 Gedenkparken
Terug naar navigatie - - Product 724 GedenkparkenDoelen
Terug naar navigatie - Product 724 Gedenkparken - Doelen27240100 - Gedenkparken zijn een plek waar nabestaanden hun dierbaren kunnen gedenken en zijn onderdeel van de gemeentelijke groenstructuur
Terug naar navigatie - Product 724 Gedenkparken - Doelen - 27240100 - Gedenkparken zijn een plek waar nabestaanden hun dierbaren kunnen gedenken en zijn onderdeel van de gemeentelijke groenstructuurOnze gedenkparken maken onderdeel uit van onze groenstructuur en vormen daarmee een belangrijke meerwaarde voor klimaatadaptatie en biodiversiteit.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen
Product 725 Energietransitie
Terug naar navigatie - - Product 725 EnergietransitieDoelen
Terug naar navigatie - Product 725 Energietransitie - Doelen27250100 - Uitvoering Klimaatakkoord, 55% minder uitstoot CO2 in 2030 en volledige CO2-neutraliteit in 2050.
Terug naar navigatie - Product 725 Energietransitie - Doelen - 27250100 - Uitvoering Klimaatakkoord, 55% minder uitstoot CO2 in 2030 en volledige CO2-neutraliteit in 2050.Het programma energietransitie is gericht op de uitvoering van het nationale Klimaatakkoord. Dat betekent voor de gemeente Zutphen: 55% minder CO2 uitstoot in 2030 en volledige CO2 neutraliteit in (uiterlijk) 2050. We realiseren dat in Zutphen rechtvaardig en wijkgericht.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
OranjeKwaliteit (toelichting)
De Toekomstbestendig Wonen-lening wordt gefinancierd met een gemeentelijk en een provinciaal deel. Het provinciale deel van het fonds is op dit moment leeg. Daarom kunnen er nu geen nieuwe leningen aangevraagd worden. De overige onderdelen staan op groen.
Tijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
OranjeTijd (toelichting)
Voor het project Helbergen wordt het besluit over de haalbaarheid eind 2025 aan de gemeenteraad voorgelegd. Bij een positief besluit kan verder gegaan worden met het project.
Geld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
OranjeTijd (toelichting)
Het project Smart Energy Hub De Mars is vertraagd. We zijn in afwachting van de uitspraak van de Raad van State omtrent de omgevingsvergunningen voor de windmolens.
Geld (indicator)
Groen
Product 810 Ruimtelijke ontwikkeling
Terug naar navigatie - - Product 810 Ruimtelijke ontwikkelingDoelen
Terug naar navigatie - Product 810 Ruimtelijke ontwikkeling - Doelen-
Product 810 Ruimtelijke ontwikkeling
-
28100100 - We hebben actueel en adequaat ruimtelijk beleid voor onze hele gemeente
- 28100101 - We stellen beleid voor voor hoogbouw en verdichting op wat past binnen de omgevingsvisie
- 28100102 - Voor het landelijk gebied actualiseren we de visie Landelijk Gebied
- 28100103 - We maken de ontwikkeling van een project in Collectief Particulier Opdrachtgeverschap mogelijk.
- 28100104 - We werken samen in de regio stedendriehoek aan een ontwikkelperspectief.
- 28100200 - We houden kwaliteit en leefbaarheid op orde
- 28100300 - We handelen vergunningsaanvragen tijdig en adequaat af
-
28100100 - We hebben actueel en adequaat ruimtelijk beleid voor onze hele gemeente
28100100 - We hebben actueel en adequaat ruimtelijk beleid voor onze hele gemeente
Terug naar navigatie - Product 810 Ruimtelijke ontwikkeling - Doelen - 28100100 - We hebben actueel en adequaat ruimtelijk beleid voor onze hele gemeenteDe in 2025 vastgestelde Omgevingsvisie Zutphen 2040 vormt het beleidskader op hoofdlijnen met betrekking tot de fysieke en sociale leefomgeving voor de gemeente Zutphen. De omgevingsvisie vormt de basis van diverse beleidsmatige en gebiedsgerichte uitvoeringsprogramma’s.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen
28100200 - We houden kwaliteit en leefbaarheid op orde
Terug naar navigatie - Product 810 Ruimtelijke ontwikkeling - Doelen - 28100200 - We houden kwaliteit en leefbaarheid op ordeDe Omgevingsvisie Zutphen 2040 geeft het toekomstbeeld op hoofdlijnen voor de gemeente Zutphen. Hiermee is de keuzerichting van de toekomstige ruimtelijke ontwikkeling van de gemeente Zutphen voor duidelijk. Dit is de basis voor omgevingsplannen voor de gehele gemeente Zutphen die we de komende jaren stapsgewijs opstellen en aan de raad voorleggen.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
OranjeTijd (toelichting)
Het opstarten van de transitie van het Omgevingsplan is complexer dan vooraf ingeschat, door de onderlinge samenhang tussen beleid. De opstartfase duurt daarom langer. Het moment van afronden (uiterlijk 2032) wordt nog steeds haalbaar geacht.
Geld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenKwaliteit (toelichting)
Het afwegingskader wordt vertaald in bovenstaande projecten.
Tijd (indicator)
GroenTijd (toelichting)
De projecten lopen qua tijd volgens planning. Er wordt hard gewerkt aan Leesten Schouwbroek, de Hoven Noord en afronding Noorderhaven Veld 18 en de Kleine Linie. Voor de flexwoningen zijn we mede afhankelijk van externe partijen. De Zeeheldenbuurt loopt in de pas met de planning.
Geld (indicator)
OranjeGeld (toelichting)
Voor Leesten is er extra budget aangevraagd bij de raad.
28100300 - We handelen vergunningsaanvragen tijdig en adequaat af
Terug naar navigatie - Product 810 Ruimtelijke ontwikkeling - Doelen - 28100300 - We handelen vergunningsaanvragen tijdig en adequaat afWe handelen vergunningsaanvragen tijdig en adequaat af. Met de Omgevingswet is er veel veranderd in het proces van ruimtelijke initiatieven, zowel intern (proces, advisering, samenwerking en rollen) als extern (verwachtingen, rol en betrokkenheid). De nieuwe aanpak van initiatieven wordt doorontwikkeld gericht op snelheid en zorgvuldigheid van advisering. Inzet is om initiatiefnemers binnen 6 weken duidelijkheid te geven over doorgang én wijze van aanpak.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenKwaliteit (toelichting)
De rol van de procesregisseur ruimtelijk initiatieven wordt omgezet van tijdelijk naar vast. Hiervoor wordt momenteel geworven. Continuïteit in de invulling is belangrijk om de kwaliteit van dienstverlening te borgen.
Tijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen
Product 821 Wonen
Terug naar navigatie - - Product 821 WonenDoelen
Terug naar navigatie - Product 821 Wonen - Doelen28210100 - We hebben actueel en adequaat beleid voor de volkshuisvesting
Terug naar navigatie - Product 821 Wonen - Doelen - 28210100 - We hebben actueel en adequaat beleid voor de volkshuisvestingHet beleid voor de volkshuisvesting moet op een aantal punten worden herzien. Enerzijds gaat het om wettelijke aanpassingen. Anderzijds wordt ook het lokale beleid aangepast op basis van maatschappelijke ontwikkelingen. Denk daarbij aan mogelijkheden om de oplopende woningnood aan te pakken. Ook uitwerking van beleid voor wonen en zorg is belangrijk met de toenemende vergrijzing.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
OranjeTijd (toelichting)
Het beleid rond mantelzorgwonen is op dit moment in ontwikkeling op rijksniveau. Om hier correct op aan te kunnen sluiten in de lokale beleidsontwikkeling, starten we zodra de beleidslijn op rijksniveau helder is.
Het uitwerken van beleid voor het verhuren van kamers, hospita verhuur en het splitsen van woningen volgt na het leggen van de wettelijke basis die in het volkshuisvestingsprogramma wordt uitgewerkt.
Geld (indicator)
OranjeGeld (toelichting)
Het beschikbare budget voor het mantelzorgwonen beleid wordt waarschijnlijk dit jaar niet benut. Dit komt omdat op rijksniveau nog gewerkt wordt aan het beleid.
Er wordt nog gezocht naar dekking voor het beleid voor het verhuren van kamers, hospita verhuur en het splitsen van woningen.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen
28210200 - We realiseren circa 1.800 woningen tot 2030
Terug naar navigatie - Product 821 Wonen - Doelen - 28210200 - We realiseren circa 1.800 woningen tot 2030Om de woningnood aan te pakken is het belangrijk om snel meer woningen te bouwen. We volgen daarbij de afspraken zoals die in de regionale Woondeal zijn vastgelegd. Deze afspraken gaan zowel over het aantal te bouwen woningen als over de betaalbaarheid van woningen. Voor de betaalbaarheid van het bouwprogramma toetsen we tevens aan het lokale Afwegingskader woningbouw.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
OranjeKwaliteit (toelichting)
Voor Klein Vaticaan heeft de raad in een motie aangegeven geen bebouwing te willen op het Sint Hubertusplein.
Tijd (indicator)
OranjeTijd (toelichting)
Het vaststellen van het omgevingsplan voor De Hoven fase 1 zal waarschijnlijk medio 2026 worden.
Geld (indicator)
GroenGeld (toelichting)
Binnen een toekomstbestendig woningbouwprogramma wordt ook invulling gegeven aan de behoefte aan woonwagenstandplaatsen, een van de aandachtsgroepen vanuit Rijksbeleid.
We doen een pilot op 1 locatie om de kosten voor de uitvoering van de andere voorziene woonwagenstandplaatsen helder te krijgen. De pilot-kosten leiden tot een beperkte afwijking op de begroting 2025. ruim onder de 50.000 euro.
Product 830 Grondzaken
Terug naar navigatie - - Product 830 GrondzakenDoelen
Terug naar navigatie - Product 830 Grondzaken - Doelen-
Product 830 Grondzaken
-
28300100 - We zetten in op een functionele, flexibele en beheersbare grondportefeuille op maat
- 28300101 - Waar nodig sluiten we anterieure overeenkomsten bij gewenste ruimtelijke initiatieven van derden. Hierin wordt o.a. het kostenverhaal geregeld, passend bij het proces van intake- en omgevingstafel
- 28300102 - Verwerven: we gaan onze reserves tegen het licht houden om bij ruimtelijke ontwikkelingen desgewenst de regie te kunnen voeren
-
28300100 - We zetten in op een functionele, flexibele en beheersbare grondportefeuille op maat
28300100 - We zetten in op een functionele, flexibele en beheersbare grondportefeuille op maat
Terug naar navigatie - Product 830 Grondzaken - Doelen - 28300100 - We zetten in op een functionele, flexibele en beheersbare grondportefeuille op maatDe grondportefeuille moet het mogelijk maken om de gemeentelijke doelstellingen op middellange en lange termijn, zoals vastgelegd in de omgevingsvisie en gebiedsvisies mogelijk te maken. Het betreft hierbij dan nieuwe ontwikkeling in en om de stad maar ook binnenstedelijke transformaties.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
OranjeKwaliteit (toelichting)
We zijn de huidige wijze van kostenverhaal tegen het licht aan het houden in relatie tot de omgevingswet en de laatste inzichten vanuit jurisprudentie. Tevens starten we het proces om te komen tot een Nota Kostenverhaal.
Tijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen
Inleiding Wonen en leefbaarheid
Terug naar navigatie - Wonen en leefbaarheid - Inleiding Wonen en leefbaarheidDe ontwikkelingen in de maatschappij volgen elkaar snel op. We voeren onze reguliere taken uit om te zorgen dat onze fysieke leefomgeving in goede staat is. Een aantal beleidsterreinen heeft de planning moeten aanpassen als gevolg van onzekerheid over landelijk beleid, o.a. rond wonen en energietransitie.
Met de Regio Stedendriehoek en de Provincie Gelderland hebben we op regionale schaal de start gemaakt met het Ontwikkelperspectief. Daarnaast hebben we besluitvorming voorbereid over de regionale economische ontwikkelingrichting en de ontwikkeling op bedrijventerreinen (RPW).
Binnen onze gemeente hebben we in de afgelopen periode veel werk verricht rond de onderbouwing en besluitvorming voor de omgevingsvisie. Ondanks een uitgebreid participatieproces is in een late fase onzekerheid ontstaan over de uiteindelijke vorm.
Dit heeft consequenties voor de doorontwikkeling van gemeentelijk beleid. Maar ook op de slagkracht en snelheid waarmee we aan de slag kunnen met o.a. de ontwikkeling op bedrijventerreinen, het oppakken van mobiliteitsknelpunten en de woonopgave. Bij onze maatschappelijke partners levert dit soms frustratie en onbegrip op. Dit alles vraagt extra inzet van onze organisatie.
Onze reguliere taken voeren we uit zoals voorzien.
Natuurinclusief ontwikkelen
We waarderen onze natuurlijke omgeving zoals de IJssel met haar uiterwaarden, de Berkel, het landelijk gebied, de groene zone tussen Zutphen en Warnsveld en het groen rondom de vestingwerken. We zetten in om het bomenbestand en de ecologische waarde te vergroten. Bij herinrichting, uitbreiding of inbreiding ontwikkelen we natuurinclusief waarbij groen een volwaardig uitgangspunt in het ontwerp is.
Rechtvaardige energietransitie
We willen een rechtvaardige energietransitie, waarbij we concrete doelen en haalbare doelen stellen voor de lokale opwekking van groene energie. We werken samen met inwoners en ondernemers om de energietransitie voor elkaar te krijgen. We benutten zo veel mogelijk de beschikbare bebouwde ruimte voor opwekking van zonne-energie en werken samen met inwoners, eigenaren, corporaties en ontwikkelaars om woningen en gebouwen van het aardgas af te halen of klaar te maken om van aardgas af te gaan. We zetten samen met inwoners en ondernemers onze schouders onder een duurzame, aantrekkelijke en klimaatbestendige leefomgeving.
Duurzame mobiliteit
Duurzaam openbaar vervoer, deelauto’s, de e-bike, slim parkeren en slimme mobiliteit worden belangrijker. Binnen de stad kun je snel en veilig lopen en fietsen. Iedereen kent gemeente Zutphen als een gemeente die goed bereikbaar is per spoor, over water, over de weg én over snelfietspaden.
Transformatie, inbreiding en nieuwe ontwikkelingen
De gemeente Zutphen heeft een compact stedelijk gebied. Nieuwbouw en nieuwe ontwikkelingen realiseren we in het bestaande stedelijk gebied of direct tegen de bebouwde omgeving. De herstructurering van De Mars en realisatie van Noorderhaven, transformaties in de binnenstad en de ontwikkeling van Leesten en De Hoven-noord zijn hier goede voorbeelden van. We zetten in op diverse transformaties en inbreidingen, met -waar dat kan- het herbenutten van bestaand vastgoed. We verkennen de mogelijkheden voor hoogbouw. De grotere uitbreidingslocaties Leesten en De Hoven bieden ruimte voor starters en doorstroming en voor nieuwe inwoners.
Behoud en doorontwikkeling van identiteit
We zijn trots op onze stad en het dorp en hun geschiedenis. De gemeente Zutphen heeft een rijkdom als het gaat om historisch erfgoed. Het is de drager van onze geschiedenis en het geeft stad en dorp identiteit en sfeer. We zijn zuinig op ons erfgoed. Daarom gaan we nieuwe monumenten aanwijzen en beschermen. Wij willen zowel behoud van het erfgoed én het stimuleren van (nieuwe) kunst en cultuuruitingen, zodat Zutphen het bruisend cultureel centrum van het oosten wordt.
Koers naar de toekomst
De gemeente Zutphen is aantrekkelijk om te wonen en werken, zowel voor onze inwoners als voor nieuwe inwoners. En dat willen we ook in de toekomst blijven. We zetten in op sociale en economische balans, veilige en leefbare wijken, een goed voorzieningenniveau en dynamiek en levendigheid in de stad. In de Omgevingsvisie schetsen we hoe de groei van onze gemeente vorm krijgt in relatie tot stedelijke vernieuwing, ruimtelijke kwaliteit, verduurzaming en economische versterking.
Volgen van de ontwikkelingen
Terug naar navigatie - Wonen en leefbaarheid - Volgen van de ontwikkelingenOm ontwikkelingen binnen programma wonen en leefbaarheid te kunnen volgen werken we met de volgende indicatoren:
1. Doel: het realiseren van 1.800 woningen voor 2030
2022 opgeleverd 353 | 2022 gepland 220 |
2023 opgeleverd 230 | 2023 gepland 220 |
2024 opgeleverd 124 | 2024 gepland 220 |
2025 gepland 154 | 2025 gepland 220 |
2026-2030 nog op te leveren 900 | 2026-2030 900 |
2. Doel: Vergroening van de openbare ruimte en meer bomen
We monitoren de oppervlakte aan groen (groen in de wijk, omgevingsgroen, bos en plantsoen) en stellen vast of deze aansluit op onze ambities
Deze cijfers worden gerapporteerd in Burap 2.
3. Doel: We willen in 2030 55% minder CO2 uitstoten dan in 1990 door in te zetten op een versnelling van de energietransitie om dit te realiseren monitoren wij of wij op koers liggen door de onderstaande indicatoren te meten.
• We meten de CO2 reductie ten opzichte van 1990.
Deze cijfers worden gerapporteerd in Burap 2.
• We meten het energieverbruik in de gebouwde omgeving.
• We monitoren het aantal woningen zonder aardgasverbruik.
Deze cijfers rapporteren we in Burap 2.
Financiële tabel: Wonen en leefbaarheid
Terug naar navigatie - Wonen en leefbaarheid - Financiële tabel: Wonen en leefbaarheid Bedragen x €1.000Exploitatie |
Primitieve begroting 2025 incl wijzigingen tot 2025 |
Wijzigingen 2025 (gedaan in 2025) |
Begroting na Wijziging 2025 |
Mutaties 1e Burap 2025 |
Stand Burap 2025 |
|
---|---|---|---|---|---|---|
Wegen |
7.135 |
-13 |
7.121 |
-75 |
7.046 |
|
Mobiliteit |
-1.014 |
0 |
-1.014 |
0 |
-1.014 |
|
Havens en kaden |
222 |
0 |
222 |
0 |
222 |
|
Gemeentelijke panden en gronden |
471 |
0 |
471 |
89 |
560 |
|
Regionaal archief en erfgoedcentrum |
895 |
0 |
895 |
0 |
895 |
|
Monumenten en erfgoed |
1.038 |
0 |
1.038 |
0 |
1.038 |
|
Archeologie |
40 |
0 |
40 |
0 |
40 |
|
Kunst en Cultuur |
5.212 |
0 |
5.212 |
75 |
5.287 |
|
Openbaar Groen en (openlucht) recreatie |
4.704 |
13 |
4.718 |
0 |
4.718 |
|
Grondstoffen |
-1.072 |
0 |
-1.072 |
0 |
-1.072 |
|
Riolering |
-564 |
0 |
-564 |
0 |
-564 |
|
Milieu |
1.152 |
0 |
1.152 |
169 |
1.321 |
|
Gedenkparken |
265 |
0 |
265 |
0 |
265 |
|
Energietransitie |
1.095 |
-40 |
1.055 |
0 |
1.055 |
|
Ruimtelijke ontwikkeling |
1.639 |
0 |
1.639 |
56 |
1.695 |
|
Wonen |
806 |
0 |
806 |
600 |
1.406 |
|
Grondzaken |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Gerealiseerd resultaat |
22.025 |
-40 |
21.985 |
914 |
22.899 |
Toelichting op financiële afwijkingen: Wonen en leefbaarheid
Terug naar navigatie - Wonen en leefbaarheid - Toelichting op financiële afwijkingen: Wonen en leefbaarheidProductnummer | Omschrijving | Baten / Lasten | Voordeel / Nadeel | Bedrag |
210-Wegen | € 75.000 voordeel op vergunningen en sleuven nutsbedrijven. Dit voordeel is ontstaan door straatwerkvergoedingen die nutsbedrijven betalen om de straat na het graven weer te kunnen herstellen in oorspronkelijke staat. | Baten | Voordeel | € 75.000 |
310-Huurpanden |
Diverse afwijkingen door herstelschade Waterstraat, tijdelijk beheer Coenenparkstraat en het leegstandsbeheer van de voormalige Baudartius college. Daarnaast zijn er enkele verschuivingen binnen het MJOP. Deze verschuivingen worden opgevangen binnen het MJOP en de beschikbare gelden in de voorziening. |
Lasten | Nadeel | €145.000 |
310-Huurpanden | Afwijkingen tijdelijk beheer Coenenparkstraat en het leegstandsbeheer van de voormalige Baudartius college | Baten | Voordeel | € 56.000 |
550-Kunst en Cultuur | In 2006 aanvaardde de gemeente Zutphen de erfenis van Boer Kip, Oude Touwbaan 24- 26, algemeen bekend onder de naam: Museum Boer Kip. Sinds 2009 beheert de Stichting Beheer Registergoederen Zutphen (hierna ook: SBRZ) de boerderij in opdracht van de gemeente. In 2019 is er een schriftelijke toezegging aan de SBRZ gedaan dat de stichting er op rekenen dat alle, uit de erfenis van H. Kip eventueel nog beschikbaar komende middelen, tot een maximum van €75.000,00 kunnen worden ingezet voor het in stand houden van Museum Boer Kip. De financiële middelen van de SBRZ om het onderhoud te plegen, raken echter op. SBRZ verzocht de gemeente om een bedrag van €75.000 uit te keren. Het college besloot op 8 april 2025 € 75.000 euro beschikbaar te stellen aan de SBRZ om het onderhoud tot en met 2029 te kunnen uitvoeren. | Lasten | Nadeel | € 75.000 |
723-Milieu | De verwachting is dat de kosten voor de Omgevingsdienst Achterhoek met hoger gaan uitvallen. De gewijzigde begroting van 2025 laat een dergelijk bedrag zien. Het proces aangaande deze kosten lopen nog via het AB en DB van de ODA. De afrekening 2024 liet ook een nadeel zien van € 66.000. Een meevaller is een gedeeltelijke dekking van deze kosten van 50K via de Spuk CDOKE rondom energietransitie in 2025. Deze laatste is onder de begrotingswijzigingen opgenomen. | Lasten | Nadeel | € 169.000 |
810- Ruimtelijke ontwikkeling | Visie landelijk gebied. Het project is later gestart en loopt nog door in 2025. Dit najaar wordt de visie afgerond. | Lasten | Nadeel | € 24.000 |
810-Ruimtelijke ontwikkeling | Omgevingsvisie: De overschrijding is ontstaan door de uitloop van het proces en de planning. Ook is een deel van het meerwerk door de verwerking van de zienswijzen en de daaruit volgende aanpassingen. De Omgevingsvisie Gemeente Zutphen wordt voor de zomer 2025 afgerond. | Lasten | Nadeel | € 32.000 |
821-Wonen | De legesinkomsten 2025 blijven achter op de begroting. Dit heeft de volgende oorzaken: 1. Veel aanvragen voor kleinere bouwwerken, waarbij minder leges in rekening kunnen worden gebracht. 2. Voor de op stapel staande woningbouw is eerst een planologisch traject nodig. Dit maakt dat voor de geplande nieuwbouwlocaties dit jaar geen inkomsten te verwachten zijn. 3. In de nabije toekomst gaan we meer met anterieure overeenkomsten werken bij gebiedsontwikkelingen. Dit maakt dat we de kosten wel verhalen op de initiatiefnemer, maar geen leges heffen/innen. | Baten | Nadeel | € 600.000 |
Toelichting Programmabegrotingswijzigingen Wonen en leefbaarheid
Terug naar navigatie - Wonen en leefbaarheid - Toelichting Programmabegrotingswijzigingen Wonen en leefbaarheidProduct | Toelichting | Bedrag |
210-Wegen | Onttrekking aan de reserve openbaar toilet ten behoeve van de realisatie van een openbaar toilet in de binnenstad. | €41.400 |
550-Kunst en Cultuur | Overheveling uitvoering Cultuurnota t.l.v. reserve voor de cultuur. | € 20.600 |
723-Milieu | Overheveling CDOKE gelden inzetten voor Omgevingsdienstactiviteiten. | € 50.000 |
723-Milieu | Overheveling omgevingswet t.l.v. reserve invoering omgevingswet. | € 208.900 |
725-Energietransitie | Onttrekking aan de reserve energie neutrale maatregelen ten behoeve van het burgerberaad over de energietransitie. | €226.400 |
725-Energietransitie | Overheveling SPUK aanpak isolatiearmoede | € 350.000 |
725-Energietransitie | Onttrekking aan de reserve energie neutrale maatregelen ten behoeve van de kwartiermaker energiehub de Mars | € 50.000 |
725-Energietransitie | Overheveling SPUK energiefixers (J55) | € 204.000 |
725-Energietransitie | Overheveling SPUK Lokale aanpak isolatie (J94) | € 400.000 |
725-Energietransitie | Warmtenet TEA Noordveen kernteam regiodeal | € 75.000 |
725-Energietransitie | Overheveling SPUK isolatie 2024 soortenmanagementplan | € 226.300 |
725-Energietransitie | Overheveling Isolatie 2024 soortenmanagementplan provincie | € 147.100 |
725-Energietransitie | SPUK Grootschalige Aquathermie Zutphen Zuid (GAZZ) provincie | € 81.000 |
725-Energietransitie | Onttrekking reserve hittestress ten behoeve van de uitvoering voor hittestress en droogte | € 44.300 |
725-Energietransitie | Onttrekking reserve warmtetransitie ten behoeve het warmteprogramma 2026 | € 111.400 |
210-Wegen | Onttrekking reserve ontwerpkosten ten behoeve van het ontwerp van Helbergen | € 37.100 |
725-Energietransitie | Onttrekking reserve fietsroute N348 Deventer Zutphen ten behoeve van de bijdrage aan de fietsroute | € 845.300 |
725-Energietransitie | Overheveling SPUK warmtenet TEA Noordveen | € 142.500 |
725-Energietransitie | Overheveling SPUK aquathermie tijdelijke regeling klimaat- en ernergiebeleid (CDOKE) | € 130.000 |
725-Energietransitie | Onttrekking reserve ondersteuning woningisolatie ten behoeve van lokale aanpak isolatie raadsmiddelen | € 676.000 |
725-Energietransitie | Overheveling TEO warmtenet componistenbuurt provincie | € 11.500 |
725-Energietransitie | Overheveling TEO warmtenet componistenbuurt tijdelijke regeling klimaat- en ernergiebeleid (CDOKE) | € 156.700 |
810-Ruimtelijke ontwikkeling | Werkbudget 2025 voor verkabelingsproject t.l.v. reserve verkabeling hoogspanningsleidingen. | € 55.000 |
821-Wonen | Overheveling Jongerenhuisvesting t.l.v. reserve Jongerenhuisvesting | € 297.500 |
821-Wonen | Overheveling Woonvisie uitwerking volkshuisvestingsprogramma t.l.v. reserve Betaalbaar wonen | € 17.300 |
821-Wonen | Overheveling Verhuiscoach t.l.v. reserve Betaalbaar wonen | € 15.900 |
545-Archeologie | Overheveling digitale documentenstructuur t.l.v. reserve vervanging bedrijfsmiddelen | € 25.000 |
821-Wonen | Overheveling flexwoningen Gelrehof | € 452.300 |