
Zorgen en samenleven
Product 120 Brandweer
Terug naar navigatie - Product 120 BrandweerDoelen
Terug naar navigatie - Doelen41200100 - Regionaal werken we samen op het gebied van brandweerzorg, crisisbeheersing en rampenbestrijding
Terug naar navigatie - 41200100 - Regionaal werken we samen op het gebied van brandweerzorg, crisisbeheersing en rampenbestrijdingDe Veiligheidsregio Noord- en Oost Gelderland (VNOG) is een gemeenschappelijke regeling van 22 gemeenten. We werken met elkaar samen aan publieke en fysieke veiligheid in de regio.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
OranjeKwaliteit (toelichting)
De bestuurlijke samenwerking tussen de GGD en de VNOG is onderwerp van gesprek.
De weerbaarheid van onze inwoners zelf in het kader van klimatologische, pandemische en digitale (en militaire) risico’s is een belangrijk punt van aandacht. Een projectgroep gaat aan de slag met de weerbaarheid en veerkracht van de samenleving en de effecten van o.a. langdurige uitval stroom, internet en betalingsverkeer, verstoring water- en voedselvoorziening etc.
Samen met de VNOG leren we van evaluaties van branden in binnensteden zoals Arnhem. Waar nodig bepalen we andere prioriteiten voor onze inspecties brandveiligheid.
Tijd (indicator)
OranjeTijd (toelichting)
Er worden op dit moment geen gesprekken gevoerd omdat de toekomstige activiteiten van de GGD onderdeel zijn van een onderzoek. Daarom is er op dit moment geen ruimte om met elkaar over samenwerking te praten.
Geld (indicator)
RoodGeld (toelichting)
Er is sprake van een overschrijding van € 30.000 in verband met aanvullende afspraken met de VNOG waar Zutphen incidenteel aan deel moet nemen. In de decembercirculaire 2024 staat dat Zutphen € 30.000 heeft ontvangen. Dit bedrag is gestort onder de naam: 1e tranche voor de uitkering bluswatervoorzieningen Gelderse Natuurgemeenten. Het is een decentralisatie uitkering natuurbrandpreventie en migratie. Dit bedrag is nodig om een nieuwe put voor natuurbrandbestrijding in Warnsveld aan te kunnen leggen. De kosten daarvan zijn € 30.000 (boeknummer 6120201 brandkranen brandweer). Er komt ook een 2e tranche aan eind van 2025 van nog een keer € 30.000.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen
Product 140 Openbare orde en veiligheid
Terug naar navigatie - Product 140 Openbare orde en veiligheidDoelen
Terug naar navigatie - Doelen-
Product 140 Openbare orde en veiligheid
-
41400100 - Beperken van de criminaliteit en overlast in onze woonomgeving en bevorderen van het gevoel van veiligheid
- 41400101 - Uitvoeren van het Integraal Veiligheidsplan 2024-2028
- 41400102 - Opzetten vernieuwd onderzoek op naar Leefbaarheid en Veiligheid
- 41400103 - Evenementen vinden op een veilige manier plaats
- 41400104 - Uitvoeren van het handhavingsuitvoeringsprogramma 2025 (HUP) Toezicht en Handhaving
- 41400105 - Uitvoeren actieplan Veilig Uitgaan
- 41400106 - Integrale samenwerking politie, boa’s, straatcoaches en het sociale wijkteam
- 41400107 - Voorkomen dat maatschappelijk ongenoegen doorgroeit naar maatschappelijke onrust
- 41400108 – Versterken bestuursrechtelijke maatregelen
-
41400200 - Het aanpakken en voorkomen van ondermijnende criminaliteit
- 41400201 - Gerichte publiekscampagnes om het meldpunt ondermijning onder de aandacht te brengen
- 41400202 - Verzamelen van signalen uit de gemeente om risico’s meer in beeld te krijgen en betere preventieve acties in te kunnen zetten
- 41400203 - Vergroten maatschappelijke, ambtelijke en bestuurlijke weerbaarheid tegen ondermijning
- 41400204 - Verstevigen aanpak op de thema’s drugscriminaliteit, zorgfraude, mensenhandel en jonge aanwas in de criminaliteit
- 41400205 - Afname van drugscriminaliteit
- 41400206 - Organiseren van integrale controles met partners
-
41400300 -Samenwerking tussen de zorg- en veiligheidspartners om daarmee (woon-) overlast en criminaliteit te voorkomen
- 41400301 - Persoonsgerichte zorg en ondersteuning voor kwetsbare inwoners
- 41400302 - Samenwerken met de zorg- en veiligheidspartners bij complexe en meervoudige problematiek
- 41400303 - Versterken procesregie-veiligheid
- 41400304 - Actief begeleiden van ex-gedetineerden
- 41400305 - Alternatieve huisvestingsmogelijkheden organiseren voor mensen overlast veroorzaken
- 41400306 - Onderzoek naar afwijkende veiligheids- en criminaliteitscijfers
-
41400400 - De overlast- verzuim- en criminaliteit-cijfers in Zutphen onder de jeugd nemen af
- 41400401 - Versterken samenwerking tussen de zorg- en veiligheidspartners omtrent jongeren
- 41400402 - Deelname programma Preventie met Gezag van het Ministerie van Justitie en Veiligheid
- 41400403 - Creëren bewustzijn onder jongeren van de risico’s van alcohol- en middelengebruik en criminele ronselpraktijken
- 41400404 - Boa’s en straatcoaches zijn zoveel mogelijk fysiek in de wijk aanwezig
- 41400500 - Inwoners, ondernemers, instellingen en medewerkers zijn weerbaarder tegen digitale criminaliteit
-
41400100 - Beperken van de criminaliteit en overlast in onze woonomgeving en bevorderen van het gevoel van veiligheid
41400100 - Beperken van de criminaliteit en overlast in onze woonomgeving en bevorderen van het gevoel van veiligheid
Terug naar navigatie - 41400100 - Beperken van de criminaliteit en overlast in onze woonomgeving en bevorderen van het gevoel van veiligheidWe willen zowel de feitelijke veiligheid als het veiligheidsgevoel van de inwoners in Zutphen versterken.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenKwaliteit (toelichting)
Samen met zorg- en veiligheidspartners werken we aan het uitvoeringsplan 2025, waarin de prioriteiten uit het Integraal Veiligheidsplan 2024-2028 zijn uitgewerkt.
Tijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenKwaliteit (toelichting)
Opzet onderzoek loopt samen met de monitor Sterke Wijken. In deze monitor zitten vragen over leefbaarheid en veiligheid.
Tijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
OranjeTijd (toelichting)
Hoewel het over het algemeen goed lukt om vacatures te vullen, blijft het voor sommige specialistische functies lastig. Hierdoor is deze inzet vertraagd.
Geld (indicator)
OranjeGeld (toelichting)
Zie toelichting tijd.
41400200 - Het aanpakken en voorkomen van ondermijnende criminaliteit
Terug naar navigatie - 41400200 - Het aanpakken en voorkomen van ondermijnende criminaliteitDe aard en omvang van de ondermijningsproblematiek is groter dan wij denken en dat willen we aanpakken en verminderen. Bij ondermijning hebben we het over onder andere over de productie, handel en gebruik van drugs, zorgfraude en mensenhandel.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
OranjeKwaliteit (toelichting)
Het versterken van de signaleringscapaciteit binnen de gemeente vraagt aandacht.
Tijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenKwaliteit (toelichting)
Het actieplan drugscriminaliteit is ondergebracht bij het programma Preventie met Gezag.
Tijd (indicator)
OranjeTijd (toelichting)
We beschikken pas over de cijfers drugscriminaliteit aan het eind van het jaar. Dan kunnen we bekijken of er sprake is van een afname.
Geld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen
41400300 -Samenwerking tussen de zorg- en veiligheidspartners om daarmee (woon-) overlast en criminaliteit te voorkomen
Terug naar navigatie - 41400300 -Samenwerking tussen de zorg- en veiligheidspartners om daarmee (woon-) overlast en criminaliteit te voorkomenZutphen scoort, in vergelijking met de Nederlandse gemiddelden, hoog op overlast en criminaliteit. Hiervoor gaan we, nog meer dan we al doen, om tafel met onze zorg- en veiligheidspartners.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
RoodKwaliteit (toelichting)
Hoewel het over het algemeen goed lukt om vacatures te vullen, blijft het voor sommige specialistische functies lastig. Hierdoor kunnen wij op deze inzet nog niet het gewenste kwaliteitsdoel behalen.
Tijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
RoodKwaliteit (toelichting)
Er zijn nog geen concrete alternatieve huisvestingsmogelijkheden.
Tijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
RoodKwaliteit (toelichting)
Adviesbureau Beke heeft de mogelijkheden van een dergelijk onderzoek bekeken. Er is geen basis is voor een diepteonderzoek gelet op privacy bezwaren en ethische bezwaren. De raad zal hierover nader worden geïnformeerd.
Tijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen
41400400 - De overlast- verzuim- en criminaliteit-cijfers in Zutphen onder de jeugd nemen af
Terug naar navigatie - 41400400 - De overlast- verzuim- en criminaliteit-cijfers in Zutphen onder de jeugd nemen afWe willen voorkomen dat onze jongeren op het criminele pad komen of daar blijven. Met het programma Preventie met Gezag zetten we hier stevig op in. We meten jaarlijks de effecten van onze inzet onder de doelgroep 8 tot en met 27 jaar.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
OranjeKwaliteit (toelichting)
De versterking van de samenwerking tussen zorg- en veiligheidspartners vraagt aandacht. Het programma Preventie met Gezag is nodig om dit goed te organiseren voor de toekomst
Tijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenKwaliteit (toelichting)
De uitvoering van het plan van aanpak Preventie met Gezag loopt en zeven interventies zijn in gang gezet.
Tijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen
41400500 - Inwoners, ondernemers, instellingen en medewerkers zijn weerbaarder tegen digitale criminaliteit
Terug naar navigatie - 41400500 - Inwoners, ondernemers, instellingen en medewerkers zijn weerbaarder tegen digitale criminaliteitHet aantal slachtoffers van online criminaliteit neemt toe, de schade groeit maar de weerbaarheid blijft achter. Het inzetten op preventie en voorlichting is hier belangrijk.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenKwaliteit (toelichting)
We hebben deelgenomen aan de landelijke actiedag EchtNietVandaag op 2 april 2025.
Tijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen
Product 530 Sport
Terug naar navigatie - Product 530 SportDoelen
Terug naar navigatie - Doelen45300100 - We streven naar doeltreffend beleid en uitvoering voor het stimuleren van sport, bewegen en ontmoeten
Terug naar navigatie - 45300100 - We streven naar doeltreffend beleid en uitvoering voor het stimuleren van sport, bewegen en ontmoetenVoldoende sport en bewegen draagt bij aan gezondheid en welbevinden van de inwoners. Het is een integraal thema dat bijdraagt aan meerdere beleidsdoelen. Het sportstimuleringsbeleid wordt uitgevoerd door Actief Zutphen.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen
45300200 - We dragen bij aan professionele uitvoering van het sport- en accommodatiebedrijf Actief Zutphen
Terug naar navigatie - 45300200 - We dragen bij aan professionele uitvoering van het sport- en accommodatiebedrijf Actief ZutphenEen groot deel van onze sportaccommodaties wordt geëxploiteerd door Actief Zutphen. We sturen op een effectieve uitvoering hiervan.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
OranjeTijd (toelichting)
Het proces om de buitensportparken over te dragen naar Actief Zutphens is gaande. De officiële datum is nog niet bekend, maar de overdracht gaat in 2025 plaatsvinden.
Geld (indicator)
Groen
Product 605 Minimabeleid
Terug naar navigatie - Product 605 MinimabeleidDoelen
Terug naar navigatie - Doelen46050100 - We richten ons minimabeleid op vertrouwen, gelijkwaardigheid en bestaanszekerheid
Terug naar navigatie - 46050100 - We richten ons minimabeleid op vertrouwen, gelijkwaardigheid en bestaanszekerheidBestaansonzekerheid slaat letterlijk de bodem onder het bestaan van mensen vandaan. Niet weten of je voldoende geld hebt, of je onderdak hebt, maar ook niet weten hoe je toegang krijgt tot noodzakelijke hulp. Verdwalen in systemen en ondoorgrondelijke procedures, brieven ontvangen die je niet begrijpt, onzekerheid of je formulieren wel goed invult. In het kader van ons minimabeleid vinden we daarom een lokale aanpak voor bestaanszekerheid van cruciaal belang.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenKwaliteit (toelichting)
De lokale aanpak bestaanszekerheid wordt momenteel opgesteld samen met professionals, partners en inwoners.
Tijd (indicator)
GroenTijd (toelichting)
De aanpak staat voor het tweede kwartaal geagendeerd op de Lange termijn Agenda van de gemeenteraad.
Geld (indicator)
Groen
46050200 - We stimuleren dat meer inwoners, van jong tot oud, meedoen in de samenleving
Terug naar navigatie - 46050200 - We stimuleren dat meer inwoners, van jong tot oud, meedoen in de samenlevingWe streven ernaar dat zoveel mogelijk inwoners deel kunnen nemen aan activiteiten gericht op meedoen, zoals sporten.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenKwaliteit (toelichting)
Het bereik van het kindpakket en meedoenregeling groeit. Het is echter nog te vroeg om hier concrete resultaten aan te geven, aangezien de aanvragen niet gelijkelijk over het jaar worden ingediend. We verwachten in Burap II hier informatie over te kunnen geven.
Tijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
OranjeGeld (toelichting)
We gaan het het budget voor het Kindpakket overschrijden met minimaal €50.000 doordat we meer inwoners bereiken.
Product 608 Schuldhulpverlening
Terug naar navigatie - Product 608 SchuldhulpverleningDoelen
Terug naar navigatie - Doelen46080100 - We hebben een inwonersgerichte gemeentelijke schuldhulp met aandacht voor het voorkomen van (nieuwe) schulden
Terug naar navigatie - 46080100 - We hebben een inwonersgerichte gemeentelijke schuldhulp met aandacht voor het voorkomen van (nieuwe) schuldenOnze inwoners weten steeds beter de weg naar schuldhulp te vinden. Maar zij hebben niet altijd een vangnet om te voorkomen dat (nieuwe) schulden ontstaan. Preventie staat daarom centraal in onze aanpak.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenKwaliteit (toelichting)
De nazorgaanpak vormt onderdeel van de lokale aanpak bestaanszekerheid.
Tijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen
Product 610 Inkomensvoorziening
Terug naar navigatie - Product 610 InkomensvoorzieningDoelen
Terug naar navigatie - Doelen46100100 - We richten ons bijstandsbeleid op vertrouwen, gelijkwaardigheid en bestaanszekerheid
Terug naar navigatie - 46100100 - We richten ons bijstandsbeleid op vertrouwen, gelijkwaardigheid en bestaanszekerheidMet het project Inwoner in Beeld ontwikkelen wij in drie jaar tijd een andere werkwijze bij vragen rond inkomen, werk en schuldhulp. Een werkwijze die aansluit bij wat mensen nodig hebben, een werkwijze die uitgaat van de menselijke maat en waarbij de begrippen vertrouwen, bestaanszekerheid en gelijkwaardigheid centraal staan. Een werkwijze met ruimte voor de professionals om te doen wat nodig is. Dit vraagt om aanpassing van gemeentelijke regels en verordeningen en om een andere, meer persoonlijke, benaderingswijze van de inwoners. Dit vraagt om een vorm van dienstverlening die voor inwoners logisch en begrijpelijk is.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenKwaliteit (toelichting)
Naar verwachting hebben we iedereen in stroom 1 (met de grootste afstand tot de arbeidsmarkt) voor het eind van het jaar één of meerdere keren gesproken. Het nieuwe aanvraagproces (start met een gesprek in plaats van een aanvraagformulier) loopt en wordt nu geëvalueerd. De eerste signalen zijn positief. Op met name het datagestuurd werken en het structureel borgen van de aanpak hebben we nog stappen te zetten en hebben we de tijd tot medio 2026 nodig.
Tijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen
46100200 - We hebben alle inwoners van de gemeente Zutphen met een bijstandsuitkering structureel in beeld en zij krijgen passende begeleiding bij meedoen
Terug naar navigatie - 46100200 - We hebben alle inwoners van de gemeente Zutphen met een bijstandsuitkering structureel in beeld en zij krijgen passende begeleiding bij meedoenOns doel is we begrijpen wat inwoners nodig hebben om mee te kunnen doen om hen daarbij zo goed mogelijk te kunnen begeleiden. Het verzamelen van betrouwbare data is daarbij essentieel.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenKwaliteit (toelichting)
De lokale aanpak bestaanszekerheid wordt momenteel opgesteld samen met professionals, partners en inwoners.
Tijd (indicator)
GroenTijd (toelichting)
De aanpak staat voor het tweede kwartaal geagendeerd op de Lange termijn Agenda van de gemeenteraad.
Geld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
OranjeKwaliteit (toelichting)
De dashboards zijn in ontwikkeling, maar vragen tijd. We hebben een grote hoeveelheid data. We zitten in het proces om keuzes te maken voor data waarop we willen sturen, die betrouwbaar zijn en die we over een langere periode kunnen meten, analyseren en duiden.
Tijd (indicator)
OranjeTijd (toelichting)
Zie hierboven.
Geld (indicator)
Groen
Product 621 Wmo begeleiding
Terug naar navigatie - Product 621 Wmo begeleidingDoelen
Terug naar navigatie - Doelen-
Product 621 Wmo begeleiding
- 46210100 - We ondersteunen inwoners met een begeleidingsvraag zo dichtbij huis en laagdrempelig mogelijk.
- 46210200 - We bieden passende en kwalitatief goede Wmo begeleiding, zo licht en zo kort als mogelijk en aanvullend op voorliggende voorzieningen
- 46210300 - We streven naar een soepele overgang van jeugd naar volwassenheid (18- /18+)
-
46210400 - We zorgen voor beschikbare en kwalitatief goede voorzieningen beschermd wonen en maatschappelijke opvang zodat mensen zo lang mogelijk of weer zo snel mogelijk zelfstandig of beschermd in de wijk kunnen wonen
- 46210401 - Uitvoering lokaal actieplan van de Regiovisie 2024-2026 voor beschermd wonen
- 46210402 - Ontwikkeling tussenvoorzieningen voor jongeren, voor wie beschermd wonen te zwaar is en zelfstandig wonen (met begeleiding) te licht
- 46210403 - Preventie dakloosheid
- 46210404 - Samenwerking regiogemeenten voor verkorten wachtduur beschermd wonen en kortere trajectduur maatschappelijke opvang
46210100 - We ondersteunen inwoners met een begeleidingsvraag zo dichtbij huis en laagdrempelig mogelijk.
Terug naar navigatie - 46210100 - We ondersteunen inwoners met een begeleidingsvraag zo dichtbij huis en laagdrempelig mogelijk.We willen zo veel mogelijk aansluiten bij de eigen kracht van inwoners, sociale netwerken en mogelijkheden in de sociale basis. Zo houden we ook de kosten beheersbaar.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
OranjeTijd (toelichting)
Het aantal cliënten dat doorstroomt naar lichtere zorgvormen hebben we inmiddels in beeld. Ons registratiesysteem moet nog worden aangepast om de uitstroom van cliënten naar de partners in het voorveld te kunnen meten.
Geld (indicator)
Groen
46210200 - We bieden passende en kwalitatief goede Wmo begeleiding, zo licht en zo kort als mogelijk en aanvullend op voorliggende voorzieningen
Terug naar navigatie - 46210200 - We bieden passende en kwalitatief goede Wmo begeleiding, zo licht en zo kort als mogelijk en aanvullend op voorliggende voorzieningenWe kopen Wmo begeleiding en dagbesteding samen met andere gemeenten in de zorgregio Midden IJssel Oost Veluwe in. Dit willen we zo kort en licht als mogelijk inzetten, aansluitend op onze lokale voorzieningen. We sturen op kwaliteit en kosten en werken integraal, vooral als er sprake is van complexe problematiek.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
OranjeTijd (toelichting)
Gemeenten hebben meer tijd nodig voor de besluitvorming over de regionale samenwerking Wmo binnen de Zorgregio Midden-IJssel/Oost-Veluwe. De besluitvorming is daarom uitgesteld naar het derde kwartaal van 2025.
Geld (indicator)
RoodGeld (toelichting)
Een kostprijsonderzoek heeft aangetoond dat de tarieven voor Wmo-begeleiding in onze regio te laag waren. De tarieven zijn daarom aangepast. Dit leidt naar verwachting tot een tekort van ongeveer € 875.000.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
OranjeKwaliteit (toelichting)
De Wams wordt voorlopig niet ingevoerd.
Binnen de verschillende teams geven we vorm aan procesregie bij multiprobleemsituaties.
Tijd (indicator)
OranjeTijd (toelichting)
Landelijk is er nog geen besluit over het wetsvoorstel Wams.
Geld (indicator)
Groen
46210300 - We streven naar een soepele overgang van jeugd naar volwassenheid (18- /18+)
Terug naar navigatie - 46210300 - We streven naar een soepele overgang van jeugd naar volwassenheid (18- /18+)Jongeren die begeleiding of zorg krijgen van de gemeente vallen na hun 18de verjaardag in veel gevallen onder andere wetten en regelingen. We streven ernaar deze overgang zo soepel mogelijk te laten verlopen door een integrale aanpak gericht op zowel preventie als continuïteit van zorg. Dit vraagt ook om verbinding van onder andere Jeugd en onderwijs, Wmo, (Beschermd) wonen, Participatie en inkomen.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen
46210400 - We zorgen voor beschikbare en kwalitatief goede voorzieningen beschermd wonen en maatschappelijke opvang zodat mensen zo lang mogelijk of weer zo snel mogelijk zelfstandig of beschermd in de wijk kunnen wonen
Terug naar navigatie - 46210400 - We zorgen voor beschikbare en kwalitatief goede voorzieningen beschermd wonen en maatschappelijke opvang zodat mensen zo lang mogelijk of weer zo snel mogelijk zelfstandig of beschermd in de wijk kunnen wonenDrie belangrijke bewegingen liggen hieraan ten grondslag:
- van ziekte en zorg naar gezondheid en gedrag;
- van beschermd wonen naar beschermd thuis;
- van maatschappelijke opvang naar eerst een huis.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenKwaliteit (toelichting)
Begin 2025 is het project Housing First gestart.
Tijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenKwaliteit (toelichting)
Het project 'kamers met aandacht' is gestart en de eerste jongere uit Zutphen is inmiddels geplaatst.
Tijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenKwaliteit (toelichting)
Tactus heeft subsidie gekregen voor het uitbreiden van de formatie van ervaringsdeskundigen voor de periode 2025 t/m 2027 (1 fte).
Tijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen
Product 622 Wmo huishoudelijke zorg
Terug naar navigatie - Product 622 Wmo huishoudelijke zorgDoelen
Terug naar navigatie - Doelen46220100 - We verstrekken kwalitatief goede huishoudelijke zorg die aansluit op de eigen kracht en mogelijkheden van inwoners zodat zij langer zelfstandig thuis kunnen wonen en leven
Terug naar navigatie - 46220100 - We verstrekken kwalitatief goede huishoudelijke zorg die aansluit op de eigen kracht en mogelijkheden van inwoners zodat zij langer zelfstandig thuis kunnen wonen en levenBeoogd effect is de maatwerkvoorziening huishoudelijke zorg in deze tijd van vergrijzing en krapte op de arbeidsmarkt beschikbaar te houden voor iedereen die dat nodig heeft.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenKwaliteit (toelichting)
Op basis van de uitkomst van de evaluatie van de overeenkomst huishoudelijke zorg is begin 2025 besloten om deze te verlengen tot en met 2027.
Tijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
RoodGeld (toelichting)
We verwachten een overschot van € 300.000 in 2025, omdat de indexatie van het tarief voor huishoudelijke zorg lager uitvalt dan begroot.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen
Product 623 Wmo individuele hulpmiddelen
Terug naar navigatie - Product 623 Wmo individuele hulpmiddelenDoelen
Terug naar navigatie - Doelen46230100 - We bevorderen, door middel van de inzet van woon-, rol- en vervoerhulpmiddelen, dat mensen langer zelfstandig thuis kunnen wonen en beter participeren in de samenleving
Terug naar navigatie - 46230100 - We bevorderen, door middel van de inzet van woon-, rol- en vervoerhulpmiddelen, dat mensen langer zelfstandig thuis kunnen wonen en beter participeren in de samenlevingDoor vergrijzing en langer zelfstandig thuis wonen hebben steeds meer inwoners een hulpmiddel of woonvoorziening nodig. We willen deze zo efficiënt mogelijk inzetten door aan te sluiten bij de eigen kracht en mogelijkheden van de inwoners.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
RoodGeld (toelichting)
Door de overgang van een koop- naar een huurconstructie onder de nieuwe overeenkomst die per 1 oktober 2024 is gestart, verwachten we in 2025 een voordeel van ruim € 550.000.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenTijd (toelichting)
De inkoopprocedure is bijna afgerond. Per 1 juni 2025 gaat de nieuwe overeenkomst in.
Geld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen
Product 624 Sociale basis
Terug naar navigatie - Product 624 Sociale basisDoelen
Terug naar navigatie - Doelen-
Product 624 Sociale basis
-
46240100 - We willen een gemeente zijn waar mensen in een gezonde leefomgeving wonen, waar de gezondheidsverschillen kleiner worden en waar een gezonde leefstijl steeds meer vanzelfsprekend wordt
- 46240101 - Met Beleidsplan Wmo/Welzijn meer inzetten op versterken sociale basis
- 46240102 - Inspelen op de (toekomstige) zorgvraag door uitvoering Integraal zorgakkoord (IZA) Werkagenda Apeldoorn Zutphen
- 46240103 - Gezondheidspreventie door uitvoering Plan van aanpak Gezond en actief leven akkoord (GALA)
- 46240104 - Betrokkenheid bij ontwikkelingen ziekenhuis
- 46240105 - Mantelzorgsteunpunt
- 46240106 - Uitvoering Zutphense Aanpak tegen Eenzaamheid 2021-2025
- 46240107 - Ontwikkelen regionaal mentaal gezondheidsnetwerk
- 46240108 - Uitvoeren actieplan suïcide preventie
- 46240109 - Verminderen alcohol- en drugsgebruik, roken en overgewicht bij jeugdigen
- 46240200: We spelen in op vergrijzing met een integrale aanpak
- 46240300 - We werken wijkgericht en integraal voor een sterke sociale basis in alle wijken en buurten (zie ook programma 1)
- 46240400 - In de gemeente Zutphen is iedereen gelijk en doet iedereen mee. En dat dragen we uit. Daarmee dringen we racisme, discriminatie, uitsluiting en vooroordelen terug
- 46240500 - We signaleren huiselijk geweld en kindermishandeling tijdig en verbeteren de kwaliteit van de dienstverlening om recidive te minimaliseren.
-
46240100 - We willen een gemeente zijn waar mensen in een gezonde leefomgeving wonen, waar de gezondheidsverschillen kleiner worden en waar een gezonde leefstijl steeds meer vanzelfsprekend wordt
46240100 - We willen een gemeente zijn waar mensen in een gezonde leefomgeving wonen, waar de gezondheidsverschillen kleiner worden en waar een gezonde leefstijl steeds meer vanzelfsprekend wordt
Terug naar navigatie - 46240100 - We willen een gemeente zijn waar mensen in een gezonde leefomgeving wonen, waar de gezondheidsverschillen kleiner worden en waar een gezonde leefstijl steeds meer vanzelfsprekend wordtWe willen dat inwoners zo lang mogelijk gezond blijven zodat er een minder groot beroep op de gezondheidszorg wordt gedaan.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
OranjeTijd (toelichting)
De planvorming is vertraagd maar wordt nog wel in de loop van dit jaar verwacht.
Geld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen
46240200: We spelen in op vergrijzing met een integrale aanpak
Terug naar navigatie - 46240200: We spelen in op vergrijzing met een integrale aanpakDoor de vergrijzing en ambulantisering van de zorg wonen er steeds meer kwetsbare inwoners zelfstandig in de wijk en staat het zorgstelsel onder druk. We willen daarom met een integrale aanpak de sociale basis van onze inwoners versterken.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
OranjeTijd (toelichting)
Naar verwachting verschuift de herziening van het huidige Convenant huisvesting bijzondere doelgroepen door naar begin 2026. De voorbereiding hierop start wel in 2025.
Geld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen
46240300 - We werken wijkgericht en integraal voor een sterke sociale basis in alle wijken en buurten (zie ook programma 1)
Terug naar navigatie - 46240300 - We werken wijkgericht en integraal voor een sterke sociale basis in alle wijken en buurten (zie ook programma 1)We versterken de sociale basis. Daarvoor werken we aan vitale wijken en buurten met eigen ontmoetingsplekken (al dan niet fysiek) en nabijheid van zorg en ondersteuning. Inwoners worden gestimuleerd om initiatieven te nemen voor hun eigen leefomgeving. Daarvoor werken we vanuit gelijkwaardigheid samen met verschillende partners.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenKwaliteit (toelichting)
Voorstellen voor structurele subsidies voor de partijen die de sociale basis versterken (onder andere in het Waterkwartier), worden door middel van de Voorjaarsnota 2025 voorgelegd aan de raad.
Tijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
GroenGeld (toelichting)
Zie kwaliteit
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenKwaliteit (toelichting)
Op dit moment worden de gesprekken om te komen tot meerjarenafspraken met Stichting Lokaal gevoerd. Voorstellen voor de bijbehorende subsidies worden via de Voorjaarsnota 2025 voorgelegd aan de raad.
Tijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
GroenGeld (toelichting)
De gemeente heeft per 1 januari 2025 de verantwoordelijkheid voor de exploitatie van de Kinderboerderij overgenomen van Stichting de Schouw, inclusief de financiële risico’s.
De stichting verzorgt nog wel de administratie. Beide beheerders worden via een payroll-constructie tijdelijk betaald door de gemeente. De salariskosten zullen daarmee navenant stijgen. Medio tweede kwartaal wordt op basis van werkelijk gemaakte kosten een financiële eindafwikkeling opgesteld. Daarna is meer zicht op het benodigde budget. Naar verwachting zal het budget niet met meer dan € 50.000 worden overschreden.
46240400 - In de gemeente Zutphen is iedereen gelijk en doet iedereen mee. En dat dragen we uit. Daarmee dringen we racisme, discriminatie, uitsluiting en vooroordelen terug
Terug naar navigatie - 46240400 - In de gemeente Zutphen is iedereen gelijk en doet iedereen mee. En dat dragen we uit. Daarmee dringen we racisme, discriminatie, uitsluiting en vooroordelen terugDaarmee dragen we bij aan een inclusieve samenleving waarin iedereen gelijke kansen heeft.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
OranjeTijd (toelichting)
De zichtbaarheidsactie vindt plaats in 2026. De voorbereidingen daarvoor zijn gestart.
Geld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
RoodTijd (toelichting)
Het gesprek over inclusieve zorg wordt vermoedelijk doorgeschoven naar 2026.
Geld (indicator)
Groen
46240500 - We signaleren huiselijk geweld en kindermishandeling tijdig en verbeteren de kwaliteit van de dienstverlening om recidive te minimaliseren.
Terug naar navigatie - 46240500 - We signaleren huiselijk geweld en kindermishandeling tijdig en verbeteren de kwaliteit van de dienstverlening om recidive te minimaliseren.Huiselijk geweld en kindermishandeling komt nog te vaak voor. Door middel van een gerichte aanpak willen we eerder signaleren en effectieve ondersteuning inzetten.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen
Product 625 Wmo vervoer
Terug naar navigatie - Product 625 Wmo vervoerDoelen
Terug naar navigatie - Doelen46250100 - We zorgen ervoor dat inwoners die vanwege beperkingen geen gebruik kunnen maken van eigen vervoer of het openbaar vervoer, zich toch lokaal kunnen verplaatsen
Terug naar navigatie - 46250100 - We zorgen ervoor dat inwoners die vanwege beperkingen geen gebruik kunnen maken van eigen vervoer of het openbaar vervoer, zich toch lokaal kunnen verplaatsenDoor middel van PlusOV (een Gemeenschappelijke Regeling) organiseren we een goed vervoersysteem, zodat inwoners uit Zutphen op een prettige manier kunnen reizen en mee kunnen doen. We streven naar een goede verhouding tussen openbaar vervoer, doelgroepenvervoer en vrijwilligersvervoer.
We maken nieuwe afspraken over Stap in - Stap uit voor 2025/2026, op basis van het in 2024 uitgevoerde behoeftenonderzoek.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen
Product 630 Jeugdzorg in natura
Terug naar navigatie - Product 630 Jeugdzorg in naturaDoelen
Terug naar navigatie - Doelen-
Product 630 Jeugdzorg in natura
-
46300100 - Minder kinderen met geïndiceerde jeugdhulp
- 46300101 - Herijking Beleidsplan Jeugd Zutphen
- 46300102 -Team lichte jeugdhulp (actielijn 1)
- 46300103 - Samenhangend pakket aan groepsaanbod en voorlichting (actielijn 2)
- 46300104 - Deskundigheid toegang (actielijn 3)
- 46300105 - Regie uitvoering vrijwillige jeugdbescherming en aanpak huiselijk geweld-kindermishandeling (actielijn 4)
- 46300106 - Implementatie Hervormingsagenda Jeugd (actielijn 5)
- 46300200 - Inkoop van kwalitatief goede en betaalbare jeugdhulp
-
46300100 - Minder kinderen met geïndiceerde jeugdhulp
46300100 - Minder kinderen met geïndiceerde jeugdhulp
Terug naar navigatie - 46300100 - Minder kinderen met geïndiceerde jeugdhulpWe willen normaliseren in plaats van medicaliseren. Onze ondersteuning is zo licht als mogelijk, maar intensief als het nodig is. Daarbij streven we vier doelen na: versterken pedagogische samenleving, focus op preventie, stevige eerste lijn, en de inzet van kwalitatief goede en passende zorg en ondersteuning. Op deze manier hopen we het aantal kinderen dat geïndiceerde jeugdhulp nodig heeft terug te brengen.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
RoodGeld (toelichting)
De prognose voor de pilot Lichte jeugdhulp is €795.000 lager dan begroot, door een gefaseerde opbouw van de pilot. Tegenover dit voordeel staat een verwacht tekort van €918.000 op Zorg in natura (zie 46300201). De producten Preventie (lichte hulp en voorliggende voorzieningen) en Zorg in natura zijn namelijk communicerende vaten. Verwachting is nu een tekort van €123.000.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen
46300200 - Inkoop van kwalitatief goede en betaalbare jeugdhulp
Terug naar navigatie - 46300200 - Inkoop van kwalitatief goede en betaalbare jeugdhulp(Specialistische) jeugdhulp kopen we in met de Zorgregio Midden IJssel oost Veluwe. Doel van de inkoop is voldoende kwalitatief specialistisch aanbod van jeugdhulp, passend bij de behoefte van kinderen en gezinnen en aanvullend op ons lokale aanbod.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
RoodGeld (toelichting)
We verwachten een tekort van €918.000 op Zorg in natura. De tarieven op het product verblijf zijn duurder geworden. De producten Zorg in natura en Preventie (lichte hulp en voorliggende voorzieningen) zijn namelijk communicerende vaten. Tegenover het tekort op Zorg in natura staat een voordeel op Preventie en Lichte jeugdhulp van €795.000 waardoor het tekort op dit moment uit komt op €123.000.
We melden een voordeel van € 70.000 op Jeugdwetvervoer. Dit voordeel wordt gerealiseerd door een foutieve ophoging van de begroting 2025. In de begroting 2026 wordt dit hersteld.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen
Product 632 Jeugd algemeen
Terug naar navigatie - Product 632 Jeugd algemeenDoelen
Terug naar navigatie - Doelen46320100 - Effectieve en efficiënte ondersteuning lokaal en regionaal
Terug naar navigatie - 46320100 - Effectieve en efficiënte ondersteuning lokaal en regionaalRandvoorwaarden om de toegang tot en inkoop van jeugdhulp goed te organiseren zijn bijvoorbeeld ondersteuning door het het regionale programmateam en het organiseren van leerlingenvervoer. In 2025 heeft beleid leerlingenvervoer prioriteit.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen
Product 633 Jeugd PGB
Terug naar navigatie - Product 633 Jeugd PGBDoelen
Terug naar navigatie - Doelen46330100 - We streven er naar dat het aantal ouders/kinderen dat gebruik maakt van een Persoonsgebonden Budget (PGB) voor jeugdhulp maximaal gelijk blijft
Terug naar navigatie - 46330100 - We streven er naar dat het aantal ouders/kinderen dat gebruik maakt van een Persoonsgebonden Budget (PGB) voor jeugdhulp maximaal gelijk blijftEen persoonsgebonden budget voor jeugdhulp is onder voorwaarden (Verordening en beleidsregels) mogelijk. Ons doel is een gevarieerd aanbod aan lichte jeugdhulp en voldoende inkoop van gespecialiseerde jeugdhulp. Een PGB hoeft dan alleen in specifieke situaties te worden ingezet.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen
Product 634 Preventie jeugd
Terug naar navigatie - Product 634 Preventie jeugdDoelen
Terug naar navigatie - Doelen-
Product 634 Preventie jeugd
- 46340100 - Het versterken het pedagogisch klimaat met ouders, op scholen en in de gemeenschap: 'de jeugd is van ons allemaal’. Met een preventieve aanpak willen we problemen voorkomen
-
46340200 - We realiseren een doorlopende lijn van opvoed- en opgroeiondersteuning voor het psycho-sociaal welbevinden van kinderen en jongeren
- 46340201 - Jeugdhulp in het regulier primair onderwijs (PO)
- 46340202 - Jeugdhulp in het Voortgezet Onderwijs (VO)
- 46340203 - Collectieve financiering van jeugdhulp in het speciaal onderwijs (S(B)O)
- 46340204 - Nationaal Programma Onderwijs (NPO)
- 46340205 - Kansrijke start
- 46340206 - Kinderen in echtscheidingssituaties
- 46340207 - Overgang van minderjarig naar volwassenheid (18-/18+)
- 46340208 - Zutphense aanpak geletterdheid (ZAG)
46340100 - Het versterken het pedagogisch klimaat met ouders, op scholen en in de gemeenschap: 'de jeugd is van ons allemaal’. Met een preventieve aanpak willen we problemen voorkomen
Terug naar navigatie - 46340100 - Het versterken het pedagogisch klimaat met ouders, op scholen en in de gemeenschap: 'de jeugd is van ons allemaal’. Met een preventieve aanpak willen we problemen voorkomenWe beogen het pedagogisch klimaat te versterken door het stimuleren van ontmoeting, eigen regie en samen opvoeden. Dat doen we samen met kinderen/jongeren, opvoeders, scholen en organisaties. Daarnaast willen we met preventieve activiteiten problemen voorkomen.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen
46340200 - We realiseren een doorlopende lijn van opvoed- en opgroeiondersteuning voor het psycho-sociaal welbevinden van kinderen en jongeren
Terug naar navigatie - 46340200 - We realiseren een doorlopende lijn van opvoed- en opgroeiondersteuning voor het psycho-sociaal welbevinden van kinderen en jongerenWe hebben een preventief aanbod voor verschillende levensfasen van een kind. Daarmee ondersteunen we kinderen en ouders bij opvoed- en opgroeivragen.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen
Product 670 Inburgering
Terug naar navigatie - Product 670 InburgeringDoelen
Terug naar navigatie - Doelen-
Product 670 Inburgering
- 46700100 - We voldoen aan de taakstelling huisvesting statushouders
- 46700200 - We hebben alle inburgeringsplichtigen gekoppeld aan de gemeente Zutphen in beeld en zij krijgen passende begeleiding bij hun inburgeringstraject en bijbehorende participatie onderdelen
- 46700300 - We bieden adequate opvang voor Oekraïense ontheemden
- 46700400 - We blijven onderdak aan asielzoekers bieden volgens de geldende kaders van de Spreidingswet. Daarbij werken we samen met onder andere het COA en de politie
46700100 - We voldoen aan de taakstelling huisvesting statushouders
Terug naar navigatie - 46700100 - We voldoen aan de taakstelling huisvesting statushoudersDe gemeente Zutphen is een gastvrije gemeente voor vluchtelingen en ontheemden. De gemeente neemt haar verantwoordelijkheid om er voor te zorgen dat de nieuwe inwoners een nieuw thuis vinden. Het is niet alleen de verantwoordelijkheid die er voor zorgt dat de gemeente Zutphen gastvrij is. Het zit ook in het DNA van onze samenleving om te zorgen voor degene die het echt nodig hebben.
We streven ernaar dat statushouders die zijn toegewezen aan onze gemeente tijdig passende woonruimte krijgen.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenKwaliteit (toelichting)
De invulling van de taakstelling loopt vooralsnog volgens planning. Het vinden van voldoende huisvesting blijft wel een uitdaging.
Tijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen
46700200 - We hebben alle inburgeringsplichtigen gekoppeld aan de gemeente Zutphen in beeld en zij krijgen passende begeleiding bij hun inburgeringstraject en bijbehorende participatie onderdelen
Terug naar navigatie - 46700200 - We hebben alle inburgeringsplichtigen gekoppeld aan de gemeente Zutphen in beeld en zij krijgen passende begeleiding bij hun inburgeringstraject en bijbehorende participatie onderdelenInwoners die moeten inburgeren nemen deel aan daarop gerichte activiteiten.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen
46700300 - We bieden adequate opvang voor Oekraïense ontheemden
Terug naar navigatie - 46700300 - We bieden adequate opvang voor Oekraïense ontheemdenWij houden de huidige locatie voor de opvang van Oekraïners in stand. Daarnaast nemen wij onze verantwoordelijkheid om te kijken of er nieuwe mogelijkheden zijn om bij te dragen aan de groeiende vraag voor opvang van oorlogsvluchtelingen uit Oekraïne.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenKwaliteit (toelichting)
De vastgoedopgave naar mogelijkheden voor uitbreiding van opvangcapaciteit (huisvesting) loopt nog.
Tijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
OranjeGeld (toelichting)
We verwachten over 2025 een overschot van circa € 350.000 te realiseren. Dit overschot is substantieel lager dan het overschot over 2024. De reden is een vermindering van de bekostiging vanuit het Rijk met 28%. Tegelijk slagen we er in Zutphen in om, door een efficiënte inzet van mensen en middelen en het stimuleren van zelfredzaamheid, de kosten van de opvang relatief laag te houden.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen
46700400 - We blijven onderdak aan asielzoekers bieden volgens de geldende kaders van de Spreidingswet. Daarbij werken we samen met onder andere het COA en de politie
Terug naar navigatie - 46700400 - We blijven onderdak aan asielzoekers bieden volgens de geldende kaders van de Spreidingswet. Daarbij werken we samen met onder andere het COA en de politieWe blijven ons inzetten voor een gelijkmatige verdeling van asielzoekers in de regio. De Spreidingswet is en blijft voor ons hier leidend. Wij weten dat wij ruimschoots voldoen aan de normen van de Spreidingswet, echter als je kijkt naar de regionale opvang zullen alle gemeenten in de regio, en dus ook de gemeente Zutphen, hier moeten blijven zoeken naar mogelijkheden voor opvang.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenKwaliteit (toelichting)
Door alle deelnemende gemeenten in de regio is uitgesproken dat iedereen zich conformeert aan de Spreidingswet zolang deze van kracht is. Zodat we in gezamenlijkheid de benodigde opvang realiseren.
Tijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen
Inleiding Zorg en samenleven
Terug naar navigatie - Inleiding Zorg en samenlevenDe politieke situatie in het land blijft voor veel onzekerheid en onduidelijkheid zorgen. We hebben ook in het eerste kwartaal van 2025 voorgesorteerd op wetsvoorstellen waarvan het niet duidelijk was wanneer besluitvorming plaats vindt. Desondanks hebben we de integrale projecten, samen met onze maatschappelijke partners, uitgevoerd zoals we ons hadden voorgenomen:
• Versterken van het opvoedkundig klimaat. Daarbij stimuleren we dat vragen over opvoeden en opgroeien door kinderen, jongeren en hun ouders sámen met kinderopvang, school en partners in de wijk worden opgelost. Dat doen we onder andere door het versterken van Team lichte jeugdhulp.
• Inspelen op de toenemende vergrijzing met een integrale aanpak. Dit betreft bijvoorbeeld het inrichten van voorzieningen waardoor ouderen zo lang mogelijk thuis kunnen blijven wonen. Zoals maatregelen gericht op gezondheid, dementie of eenzaamheid maar ook wonen en zorg, een toegankelijke woonomgeving en mobiliteit. Gezondheidsbevordering vanuit het Integraal Zorgakkoord (IZA) en het Gezond en Actief leven Akkoord (GALA) draagt hieraan bij.
• Extra aandacht voor bestaanszekerheid. In het bijzonder voor gezinnen die moeilijk rondkomen en voor inwoners met een uitkering en/of schulden. Maatwerk en persoonlijke aandacht zijn sleutelbegrippen in onze dienstverlening. De inwoner vormt daarbij, vanuit de begrippen ‘vertrouwen’, ‘gelijkwaardigheid’ en ‘bestaanszekerheid’, het vertrekpunt. In het eerste kwartaal hebben we gesprekken gevoerd in alle wijken met professionals en inwoners om beelden op te halen voor het plan van aanpak bestaanszekerheid.
• Sterke wijken. We willen een Zutphense samenleving zijn met een sterke sociale cohesie in vitale wijken en buurten en een bijpassende sociale infrastructuur waar een ontmoetingsplek of buurthuis onderdeel van kan uitmaken. We zijn als gemeente, samen met onze partners, in de wijken dichtbij en laagdrempelig bereikbaar. Zo zorgen we ervoor dat onze inwoners de juiste zorg/hulp/steun krijgen. Op basis van de visie Sterke wijken (2024) maken we keuzes voor investeringen in de sociale infrastructuur. We hebben besloten om in de Zuidwijken te starten met een pilot op basis van de ADDO methodiek (anders denken, doen en organiseren).
• Het uitvoeren van de integrale projecten zoals de Regenboogagenda, soepele overgang van jeugd naar volwassenheid (18-/18+) en de Zutphense aanpak geletterdheid. Voor de laatste twee hebben we begin 2025 een uitvoeringsplan vastgesteld. Deze implementeren we. De verschillende teams van de gemeente doen dit samen, ook met de uitvoeringspartners.
• Het bevorderen van actieve integratie van vluchtelingen. We streven ernaar om te voldoen aan de wettelijke taakstellingen voor de opvang van vluchtelingen én bevorderen het integratieproces.
• Extra inzet op veiligheid. Veiligheid is een onderwerp dat steeds meer aandacht vraagt, zowel qua complexiteit als qua capaciteit voor onder andere handhaving. We zien dat de criminaliteits- en overlastcijfers in de afgelopen jaren zijn gestegen. Daar waar de klassieke criminaliteit daalt, stijgt de digitale criminaliteit. We zien ook een stijgende lijn als het gaat om zorg- en veiligheidsproblematiek en ondermijning. Met de uitvoering van het integrale Veiligheidsplan spelen we op deze vragen in. Ook werken we samen aan het landelijke programma ‘Preventie met gezag'.
De prognoses voor de kosten voor zorg, welzijn en jeugdhulp in het eerste kwartaal zijn voorzichtig omdat het een korte periode betreft. Daarnaast hebben we in het sociaal domein altijd te maken met open einde regelingen. We zijn in control, maar met onzekerheden.
Volgen van de ontwikkelingen
Terug naar navigatie - Volgen van de ontwikkelingenVolgen van de ontwikkelingen
We willen in het sociaal domein een aantal specifieke ontwikkelingen monitoren om te zien of de inzet het gewenste effect heeft. Daarvoor hebben we onderstaande indicatoren opgesteld.
Deze indicatoren worden maandelijks of jaarlijks gemeten. Waar relevant zijn deze cijfers onder de verschillende producten weergegeven.
In het kader van datagestuurd werken zijn we in het eerste kwartaal verder gegaan met het verfijnen van de dashboards sociaal domein en een analyse van de gegevens. We verwachten in Burap 2 en in het jaarverslag een overzicht en een duiding van de ontwikkelingen met betrekking tot de onderstaande indicatoren weer te geven.
Indicatoren
Openbare orde en veiligheid
Doel: Verminderen van extreme (woon)overlast in kwetsbare buurten door intensivering van de aanpak. We zetten in op een individuele aanpak van de overlast waar we met behulp van persoonlijke-, private-, bestuurlijke- en strafrechtelijke middelen integraal werken.
• We monitoren de aanpak van extreme woonoverlast. We willen (in elk geval) 10 casussen op deze intensieve wijze aanpakken.
• We begeleiden en monitoren mensen die uit een gesloten instelling voor verwardheid, verslaving of criminaliteit, om zoveel mogelijk te voorkomen dat terugval in oud gedrag ontstaat).
Sport, bewegen en ontmoeten
Doel: We willen een gezonde leefstijl in samenhang met sport bevorderen
• We monitoren het aantal inwoners dat voldoet aan Nederlandse Norm Gezond Bewegen (NNGB): 150 minuten matig intensief bewegen per week.
Hulp en welzijn
Doel: Versterking van de sociale basis, preventie en de inrichting van laagdrempelige, wijkgerichte en kwalitatief goede voorzieningen ter voorkoming en vervanging van geïndiceerd maatwerk.
• We monitoren het aantal cliënten met een Wmo indicatie, gecorrigeerd met de instroom en uitstroom vanwege de vergrijzing en extramuralisering.
• We monitoren het aantal cliënten dat doorstroomt naar lichtere zorgvormen van begeleiding of uitstroomt (bijvoorbeeld naar Perspectief Zutphen of de formulierenbrigade).
• We onderzoeken de cliëntervaringen naar kwaliteit en bejegening met betrekking tot de geïndiceerde Wmo-zorg.
Jeugd en jongeren
Doel: Minder kinderen met geïndiceerde jeugdhulp, door versterken van de pedagogische samenleving, preventie en uitbouwen en borgen Team lichte jeugdhulp.
• We monitoren de ontwikkeling van het aantal kinderen/jongeren met geïndiceerde jeugdhulp.
• We monitoren het aantal kinderen dat Onder Toezicht (OTS) is geplaatst.
• We onderzoeken de cliëntervaringen met zowel geïndiceerde jeugdhulp als team lichte jeugdhulp.
Financiële tabel: Zorgen en samenleven
Terug naar navigatie - Financiële tabel: Zorgen en samenleven Bedragen x €1.000Exploitatie |
Primitieve begroting 2025 incl wijzigingen tot 2025 |
Wijzigingen 2025 (gedaan in 2025) |
Begroting na Wijziging 2025 |
Mutaties 1e Burap 2025 |
Stand Burap 2025 |
|
---|---|---|---|---|---|---|
Brandweer |
3.792 |
0 |
3.792 |
30 |
3.822 |
|
Openbare orde en veiligheid |
2.426 |
0 |
2.426 |
0 |
2.426 |
|
Sport |
3.369 |
0 |
3.369 |
0 |
3.369 |
|
Minimabeleid |
2.938 |
0 |
2.938 |
230 |
3.168 |
|
Schuldhulpverlening |
2.352 |
0 |
2.352 |
-5 |
2.347 |
|
Inkomensvoorziening |
3.772 |
0 |
3.772 |
350 |
4.122 |
|
Wmo begeleiding |
8.260 |
0 |
8.260 |
874 |
9.134 |
|
Wmo huishoudelijke hulp |
6.579 |
0 |
6.579 |
-304 |
6.274 |
|
Wmo individuele hulpmiddelen |
2.117 |
0 |
2.117 |
-550 |
1.567 |
|
Wmo subsidies en overig |
5.807 |
38 |
5.845 |
0 |
5.845 |
|
Wmo vervoer |
951 |
0 |
951 |
60 |
1.011 |
|
Jeugdzorg in natura |
25.367 |
0 |
25.367 |
956 |
26.322 |
|
Jeugd algemeen |
1.222 |
-20 |
1.202 |
-70 |
1.132 |
|
Jeugd PGB |
306 |
0 |
306 |
-38 |
267 |
|
Jeugd Preventie |
6.544 |
-18 |
6.526 |
-795 |
5.731 |
|
Inburgering |
353 |
0 |
353 |
-350 |
3 |
|
Gerealiseerd resultaat |
76.153 |
0 |
76.153 |
387 |
76.540 |
Toelichting op financiële afwijkingen: Zorg en samenleven
Terug naar navigatie - Toelichting op financiële afwijkingen: Zorg en samenlevenProduct nummer | Omschrijving | Baten / Lasten | Voordeel / Nadeel | Bedrag |
120-Brandweer | Het gaat om aanvullende afspraken in de VNOG waar Zutphen incidenteel aan deel moet nemen. Via de decembercirculaire 2024 heeft Zutphen € 30.000 ontvangen voor 1e tranche uitkering bluswatervoorziening Gelderse Natuurgebieden. Het is een Decentralisatie uitkering natuurbrandpreventie en migratie. Dit bedrag is noodzakelijk om een nieuwe put voor natuurbrandbestrijding in Warnsveld aan te kunnen leggen. |
Lasten | Nadeel | € 30.000 |
605-Minimabeleid |
Bijzondere bijstand De kosten voor bewindvoering stijgen structureel met circa 300.000 door toename van het aantal onderbewindgestelden. Daarnaast neemt het gebruik van de regelingen bijzondere bijstand toe, door een hoger bereik en verruiming van enkele regelingen, in lijn met de ontwikkelingen in de participatiewet en bestaanszekerheid. |
Lasten | Nadeel | € 350.000 |
605-Minimabeleid | We verwachten een voordeel op onder andere de zorgregelingen en de maatwerkregeling medische kosten. De meedoenregeling wordt naar verwachting voor het eerst (vrijwel) volledig benut. | Lasten | Voordeel | € 120.000 |
608-Schuldhulpverlening |
Thematafels armoede en schulden Door een stijging in het bereik van het kindpakket, verwachten we een overschijding van circa 85.000 (in lijn met de stijging in 2024). |
Lasten | Nadeel | € 85.000 |
608-Schuldhulpverlening |
Intensivering armoedebeleid Het uitvoeringsplan schuldhulp loopt. We verwachten dit jaar het budget nog niet volledig nodig te hebben. |
Lasten | Voordeel | € 90.000 |
610-Inkomensvoorziening |
BUIG uitkering Rijk Op basis van de voorlopige Rijksbijdrage verwachten we vooralsnog een voordeel van ruim 1.7 miljoen. De effecten van de meicirculaire en nadere bijstelling vanuit het Rijk zijn op dit moment nog niet bekend. De effecten hiervan zijn dan ook nog niet meegenomen. De bijstellingen kunnen de uiteindelijke hoogte van de BUIG nog (behoorlijk) beïnvloeden. Omdat voorgesteld wordt € 500.000 te storten in de reserve inwoner in beeld (conform raadsbesluit) resteert in een voordeel van € 1.250.000. |
Baten | Voordeel | € 1.250.000 |
610-Inkomensvoorziening |
Uitkeringslasten (incl IOAW, IOAZ en BBZ) Op dit moment voorzien we een toename in de uitkeringslasten door twee oorzaken: |
Lasten | Nadeel | € 1.600.000 |
621-Wmo begeleiding |
Op Wmo begeleiding Zorg in natura (ZIN) & PGB wordt een nadeel verwacht van €874.300. Het regionale kostprijsonderzoek in 2024 heeft aangetoond dat de tarieven voor Wmo-begeleiding in onze regio te laag waren. De tarieven zijn daarom aangepast. Bij het opstellen van de begroting waren de nieuwe tarieven nog niet bekend. In de risico paragraaf is voor Wmo daarom een geconsolideerd risico hiervoor opgenomen. Waarbij ermee rekening is gehouden dat een groot deel van dit tekort binnen de begroting Welzijn (lees product 622 & 623) kon worden opgevangen omdat inmiddels bekend was dat de verwachte kostenstijging hier juist lager zouden uitvallen. |
Lasten | Nadeel | € 874.300 |
622-Wmo huishoudelijke zorg | Op Wmo huishoudelijke zorg & PGB wordt een voordeel verwacht van €274.300. Op het moment van opmaken van de begroting 2025 (voorjaar 2024) was de inschatting dat de werkelijke kosten 2024 hoger zouden uitvallen dan later in de praktijk is gebleken. Dit verschil werkt door in de begroting van 2025. | Lasten | Voordeel | € 274.300 |
622-Wmo huishoudelijke zorg | Bij de jaarrekening 2024 zijn verplichtingen opgenomen voor nog te betalen zorgkosten over 2024. De controle verklaringen van de 3 huishoudelijke zorg aanbieders zijn inmiddels binnen en daaruit blijkt dat deze verplichting te hoog was. Dit leidt tot een incidenteel voordeel op huishoudelijke zorg van €30.000. | Lasten | Voordeel | € 30.000 |
623-Wmo individuele hulpmiddelen | Door de overgang van een koop- naar een huurconstructie bij Wmo hulpmiddelen onder de nieuwe overeenkomst die per 1 oktober 2024 is gestart, verwachten we in 2025 een voordeel van € 550.000. | Lasten | Voordeel |
€ 550.000 |
625-Wmo vervoer |
Er worden voor €60.000 meer vervoerskosten Wmo verwacht dan waar bij de begroting rekening mee is gehouden. |
Lasten | Nadeel | € 60.000 |
630-Jeugdzorg in natura |
We verwachten een tekort van €955.800 op Jeugdzorg in natura. Het betreft een verplichte stijging in kosten door cao- en loonontwikkelingen en aanvullende correcties naar aanleiding van het kostprijsonderzoek. De budgetten voor de producten 630 Zorg in natura en 634 Preventie (lichte hulp en voorliggende voorzieningen) zijn communicerende vaten. Tegenover het tekort op Zorg in natura staat een voordeel op Preventie Lichte jeugdhulp van €795.400 en een voordeel op product 632 Jeugd PGB van €38.200 waardoor het tekort op dit moment uitkomt op €122.200. |
Lasten | Nadeel | € 955.800 |
632-Jeugd algemeen | Voordeel van € 70.000 op jeugdwetvervoer. Dit voordeel komt door foutieve dubbele ophoging in de begroting. Bij de begroting 2026 wordt dit budget weer naar beneden bijgesteld. | Lasten | Voordeel | € 70.000 |
633-Jeugd PGB |
Op basis van tot op heden ontvangen voorschotten aan de Sociale Verzekeringsbank (SVB) verwacht we dat de kosten voor jeugd PGB in 2025 uitkomt op een voordeel van €38.200. Dit voordeel heeft tevens één op één een relatie met product 630 Jeugdzorg in natura waarop een nadeel wordt verwacht. |
Lasten | Voordeel | € 38.200 |
634-Preventie jeugd |
We verwachten een overschot van €795.400 op het project lichte jeugdhulp. De reden hiervoor is dat de pilot Lichte jeugdhulp gefaseerd word ingevoerd en dat er efficiëntie is ontstaan in de samenwerking tussen partijen. Tegenover dit voordeel staat een nadeel op product 630 Jeugdzorg in natura van € 955.800. |
Lasten | Voordeel | € 795.400 |
670-Inburgering |
Opvang Oekraïners We verwachten over 2025 nog altijd een overschot te realiseren. Dit overschot is substantieel lager dan het overschot over 2024. De reden is een vermindering van de bekostiging vanuit het Rijk met 28%. Tegelijk slagen we er in Zutphen in om, door een efficiënte inzet van mensen en middelen en het stimuleren van zelfredzaamheid, de kosten van de opvang relatief laag te houden. |
Baten | Voordeel | € 350.000 |
Toelichting Programmabegrotingswijzigingen: Zorg en samenleven
Terug naar navigatie - Toelichting Programmabegrotingswijzigingen: Zorg en samenlevenProduct | Toelichting | Bedrag |
140-Openbare orde en veiligheid |
Preventie met Gezag (PmG) Voor de periode 2024 - 2027 heeft het ministerie van Justitie en Veiligheid voor het Programma Preventie met Gezag gelden beschikbaar gesteld om de jeugdcriminaliteit verder terug te dringen in de wijken van 20 gemeenten. Dit bestaat voor gemeente Zutphen uit 7 (gelabelde) interventies. Naar verwachting besteden wij €500.000 ton in 2025 ten laste van deze uitkering. Verantwoording aan het Rijk vindt plaats via de SiSa. |
€500.000 |
530-Sport |
Overheveling lasten gymzalen van product 421 naar 530 |
€551.800 |
530-Sport |
Overheveling baten gymzalen van product 421 naar 530 |
€184.000 |
530-Sport |
Verschuiving tussen lagere baten en lagere lasten op product 530 |
€128.000 |
530-Sport 624-Wmo sociale basis 634-Preventie jeugd |
SPUK GALA In oktober 2024 is er een bijstelling ontvangen van het ministerie voor de 15 onderdelen van SPUK GALA. Het gaat om compensatie van Loon-prijsontwikkeling. Deze bijstelling is nog niet in de begroting 2025 verwerkt. Daarom wordt voorgesteld om in totaal € 33.600 bij te begroten op de verschillende kostenplaatsen voor het SPUK GALA, zowel bij de baten als de lasten. |
€33.600 |
610-Inkomensvoorziening |
Gemeentelijke hulp gedupeerden toeslagenproblematiek betreft een open einde regeling. De kosten waren te laag geraamd, waardoor er extra middelen nodig zijn om de kosten te kunnen dekken. |
€ 100.000 |
610-Inkomensvoorziening |
Conform raadsbesluit wordt er € 500.000 in de reserve Inwoner in Beeld gestort om in de toekomst wendbaar te zijn tegen tegenvallers. |
€ 500.000 |
621-Wmo begeleiding |
Regionaal actieplan beschermd wonen |
€ 151.000 |
624-Wmo sociale basis |
SPUK IZA 2025 In 2025 heeft de regio van uit het Rijk IZA-SPUK middelen gekregen waarmee de gemeente uitvoering kunnen geven aan het regioplan en de werkagenda. Het aandeel voor Zutphen in 2025 is € 223.163. Voorgesteld wordt om de lasten te verhogen met € 223.200 en de baten te verhogen met €223.200 vanuit de SPUK IZA. |
€223.200
|
624-Wmo sociale basis |
Onttrekking aan de reserve inclusie en diversiteit ten behoeve van de diverse werkzaamheden die onder andere vallen onder de regenboogagenda. |
€25.400 |
634-Preventie jeugd |
Overheveling van begrote bedragen van 2 kostenplaatsen uit programma 3 Werken en leren product 422 Kinderopvang en lokaal onderwijsbeleid naar Opvoed en opgroeiondersteuning. |
€7.100 |
670-Inburgering |
SPUK Inburgering Ten behoeve van de dekking voor de SPUK Inburgering was er nog geen bedrag begroot om de activiteiten te financieren. |
€ 300.000 |
670-Inburgering |
Extra middelen voor bijdrage huisv. Grote gezinnen om de kosten te kunnen dekken. |
€ 15.500 |