Zorgen en samenleven

Voortgang activiteiten

Product 120 Brandweer

Terug naar navigatie - Product 120 Brandweer

Doelen

Terug naar navigatie - Doelen

41200100 - Regionaal werken we samen op het gebied van brandweerzorg, crisisbeheersing en rampenbestrijding

Terug naar navigatie - 41200100 - Regionaal werken we samen op het gebied van brandweerzorg, crisisbeheersing en rampenbestrijding

De Veiligheidsregio Noord- en Oost Gelderland (VNOG) is een gemeenschappelijke regeling van 22 gemeenten. We werken met elkaar samen aan publieke en fysieke veiligheid in de regio.

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Oranje

    Kwaliteit (toelichting)

    De bestuurlijke samenwerking tussen de GGD en de VNOG is onderwerp van gesprek. 

    De weerbaarheid van onze inwoners zelf in het kader van klimatologische, pandemische en digitale (en militaire) risico’s is een belangrijk punt van aandacht. Een projectgroep gaat aan de slag met de weerbaarheid en veerkracht van de samenleving en de effecten van o.a. langdurige uitval stroom, internet en betalingsverkeer, verstoring water- en voedselvoorziening etc.

    Samen met de VNOG leren we van evaluaties van branden in binnensteden zoals Arnhem. Waar nodig bepalen we andere prioriteiten voor onze inspecties brandveiligheid.

    Tijd (indicator)
    Oranje

    Tijd (toelichting)

    Er worden op dit moment geen gesprekken gevoerd omdat de toekomstige activiteiten van de GGD onderdeel zijn van een onderzoek. Daarom is er op dit moment geen ruimte om met elkaar over samenwerking te praten.

    Geld (indicator)
    Rood

    Geld (toelichting)

    Er is sprake van een overschrijding van € 30.000 in verband met aanvullende afspraken met de VNOG waar Zutphen incidenteel aan deel moet nemen. In de decembercirculaire 2024 staat dat Zutphen € 30.000 heeft ontvangen. Dit bedrag is gestort onder de naam: 1e tranche voor de uitkering bluswatervoorzieningen Gelderse Natuurgemeenten. Het is een decentralisatie uitkering natuurbrandpreventie en migratie. Dit bedrag is nodig om een nieuwe put voor natuurbrandbestrijding in Warnsveld aan te kunnen leggen. De kosten daarvan zijn € 30.000 (boeknummer 6120201 brandkranen brandweer). Er komt ook een 2e tranche aan eind van 2025 van nog een keer € 30.000. 

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Tijd (indicator)
    Groen

    Geld (indicator)
    Groen

Product 140 Openbare orde en veiligheid

Terug naar navigatie - Product 140 Openbare orde en veiligheid

Doelen

Terug naar navigatie - Doelen

41400100 - Beperken van de criminaliteit en overlast in onze woonomgeving en bevorderen van het gevoel van veiligheid

Terug naar navigatie - 41400100 - Beperken van de criminaliteit en overlast in onze woonomgeving en bevorderen van het gevoel van veiligheid

We willen zowel de feitelijke veiligheid als het veiligheidsgevoel van de inwoners in Zutphen versterken.

41400200 - Het aanpakken en voorkomen van ondermijnende criminaliteit

Terug naar navigatie - 41400200 - Het aanpakken en voorkomen van ondermijnende criminaliteit

De aard en omvang van de ondermijningsproblematiek is groter dan wij denken en dat willen we aanpakken en verminderen. Bij ondermijning hebben we het over onder andere over de productie, handel en gebruik van drugs, zorgfraude en mensenhandel.

41400300 -Samenwerking tussen de zorg- en veiligheidspartners om daarmee (woon-) overlast en criminaliteit te voorkomen

Terug naar navigatie - 41400300 -Samenwerking tussen de zorg- en veiligheidspartners om daarmee (woon-) overlast en criminaliteit te voorkomen

Zutphen scoort, in vergelijking met de Nederlandse gemiddelden, hoog op overlast en criminaliteit. Hiervoor gaan we, nog meer dan we al doen, om tafel met onze zorg- en veiligheidspartners.

41400400 - De overlast- verzuim- en criminaliteit-cijfers in Zutphen onder de jeugd nemen af

Terug naar navigatie - 41400400 - De overlast- verzuim- en criminaliteit-cijfers in Zutphen onder de jeugd nemen af

We willen voorkomen dat onze jongeren op het criminele pad komen of daar blijven. Met het programma Preventie met Gezag zetten we hier stevig op in. We  meten jaarlijks de effecten van onze inzet onder de doelgroep 8 tot en met 27 jaar.

41400500 - Inwoners, ondernemers, instellingen en medewerkers zijn weerbaarder tegen digitale criminaliteit

Terug naar navigatie - 41400500 - Inwoners, ondernemers, instellingen en medewerkers zijn weerbaarder tegen digitale criminaliteit

Het aantal slachtoffers van online criminaliteit neemt toe, de schade groeit maar de weerbaarheid blijft achter. Het inzetten op preventie en voorlichting is hier belangrijk.

Product 530 Sport

Terug naar navigatie - Product 530 Sport

Doelen

Terug naar navigatie - Doelen

45300100 - We streven naar doeltreffend beleid en uitvoering voor het stimuleren van sport, bewegen en ontmoeten

Terug naar navigatie - 45300100 - We streven naar doeltreffend beleid en uitvoering voor het stimuleren van sport, bewegen en ontmoeten

Voldoende sport en bewegen draagt bij aan gezondheid en welbevinden van de inwoners. Het is een integraal thema dat bijdraagt aan meerdere beleidsdoelen. Het sportstimuleringsbeleid wordt uitgevoerd door Actief Zutphen.

45300200 - We dragen bij aan professionele uitvoering van het sport- en accommodatiebedrijf Actief Zutphen

Terug naar navigatie - 45300200 - We dragen bij aan professionele uitvoering van het sport- en accommodatiebedrijf Actief Zutphen

Een groot deel van onze sportaccommodaties wordt geëxploiteerd door Actief Zutphen. We sturen op een effectieve uitvoering hiervan.

Product 605 Minimabeleid

Terug naar navigatie - Product 605 Minimabeleid

Doelen

Terug naar navigatie - Doelen

46050100 - We richten ons minimabeleid op vertrouwen, gelijkwaardigheid en bestaanszekerheid

Terug naar navigatie - 46050100 - We richten ons minimabeleid op vertrouwen, gelijkwaardigheid en bestaanszekerheid

Bestaansonzekerheid slaat letterlijk de bodem onder het bestaan van mensen vandaan. Niet weten of je voldoende geld hebt, of je onderdak hebt, maar ook niet weten hoe je toegang krijgt tot noodzakelijke hulp. Verdwalen in systemen en ondoorgrondelijke procedures, brieven ontvangen die je niet begrijpt, onzekerheid of je formulieren wel goed invult. In het kader van ons minimabeleid vinden we daarom een lokale aanpak voor bestaanszekerheid van cruciaal belang.

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Kwaliteit (toelichting)

    De lokale aanpak bestaanszekerheid wordt momenteel opgesteld samen met professionals, partners en inwoners. 

    Tijd (indicator)
    Groen

    Tijd (toelichting)

    De aanpak staat voor het tweede kwartaal geagendeerd op de Lange termijn Agenda van de gemeenteraad.

    Geld (indicator)
    Groen

46050200 - We stimuleren dat meer inwoners, van jong tot oud, meedoen in de samenleving

Terug naar navigatie - 46050200 - We stimuleren dat meer inwoners, van jong tot oud, meedoen in de samenleving

We streven ernaar dat zoveel mogelijk inwoners deel kunnen nemen aan activiteiten gericht op meedoen, zoals sporten. 

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Kwaliteit (toelichting)

    Het bereik van het kindpakket en meedoenregeling groeit. Het is echter nog te vroeg om hier concrete resultaten aan te geven, aangezien de aanvragen niet gelijkelijk over het jaar worden ingediend. We verwachten in Burap II hier informatie over te kunnen geven. 

    Tijd (indicator)
    Groen

    Geld (indicator)
    Oranje

    Geld (toelichting)

    We gaan het  het budget voor het Kindpakket overschrijden met minimaal €50.000 doordat we meer inwoners bereiken.

Product 608 Schuldhulpverlening

Terug naar navigatie - Product 608 Schuldhulpverlening

Doelen

Terug naar navigatie - Doelen

46080100 - We hebben een inwonersgerichte gemeentelijke schuldhulp met aandacht voor het voorkomen van (nieuwe) schulden

Terug naar navigatie - 46080100 - We hebben een inwonersgerichte gemeentelijke schuldhulp met aandacht voor het voorkomen van (nieuwe) schulden

Onze inwoners weten steeds beter de weg naar schuldhulp te vinden. Maar zij hebben niet altijd een vangnet om te voorkomen dat (nieuwe) schulden ontstaan. Preventie staat daarom centraal in onze aanpak.

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Tijd (indicator)
    Groen

    Geld (indicator)
    Groen

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Kwaliteit (toelichting)

    De nazorgaanpak vormt onderdeel van de lokale aanpak bestaanszekerheid.

    Tijd (indicator)
    Groen

    Geld (indicator)
    Groen

Product 610 Inkomensvoorziening

Terug naar navigatie - Product 610 Inkomensvoorziening

Doelen

Terug naar navigatie - Doelen

46100100 - We richten ons bijstandsbeleid op vertrouwen, gelijkwaardigheid en bestaanszekerheid

Terug naar navigatie - 46100100 - We richten ons bijstandsbeleid op vertrouwen, gelijkwaardigheid en bestaanszekerheid

Met het project Inwoner in Beeld ontwikkelen wij in drie jaar tijd een andere werkwijze bij vragen rond inkomen, werk en schuldhulp. Een werkwijze die aansluit bij wat mensen nodig hebben, een werkwijze die uitgaat van de menselijke maat en waarbij de begrippen vertrouwen, bestaanszekerheid en gelijkwaardigheid centraal staan. Een werkwijze met ruimte voor de professionals om te doen wat nodig is. Dit vraagt om aanpassing van gemeentelijke regels en verordeningen en om een andere, meer persoonlijke, benaderingswijze van de inwoners. Dit vraagt om een vorm van dienstverlening die voor inwoners logisch en begrijpelijk is. 

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Kwaliteit (toelichting)

    Naar verwachting hebben we iedereen in stroom 1 (met de grootste afstand tot de arbeidsmarkt) voor het eind van het jaar één of meerdere keren gesproken. Het nieuwe aanvraagproces (start met een gesprek in plaats van een aanvraagformulier) loopt en wordt nu geëvalueerd. De eerste signalen zijn positief. Op met name het datagestuurd werken en het structureel borgen van de aanpak hebben we nog stappen te zetten en hebben we de tijd tot medio 2026 nodig.  

    Tijd (indicator)
    Groen

    Geld (indicator)
    Groen

46100200 - We hebben alle inwoners van de gemeente Zutphen met een bijstandsuitkering structureel in beeld en zij krijgen passende begeleiding bij meedoen

Terug naar navigatie - 46100200 - We hebben alle inwoners van de gemeente Zutphen met een bijstandsuitkering structureel in beeld en zij krijgen passende begeleiding bij meedoen

Ons doel is we begrijpen wat inwoners nodig hebben om mee te kunnen doen om hen daarbij zo goed mogelijk te kunnen begeleiden. Het verzamelen van betrouwbare data is daarbij essentieel.

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Kwaliteit (toelichting)

    De lokale aanpak bestaanszekerheid wordt momenteel opgesteld samen met professionals, partners en inwoners. 

    Tijd (indicator)
    Groen

    Tijd (toelichting)

    De aanpak staat voor het tweede kwartaal geagendeerd op de Lange termijn Agenda van de gemeenteraad.

    Geld (indicator)
    Groen

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Oranje

    Kwaliteit (toelichting)

    De dashboards zijn in ontwikkeling, maar vragen tijd. We hebben een grote hoeveelheid data. We zitten in het proces om keuzes te maken voor data waarop we willen sturen, die betrouwbaar zijn en die we over een langere  periode kunnen meten, analyseren en duiden.  

    Tijd (indicator)
    Oranje

    Tijd (toelichting)

    Zie hierboven.

    Geld (indicator)
    Groen

Product 621 Wmo begeleiding

Terug naar navigatie - Product 621 Wmo begeleiding

Doelen

Terug naar navigatie - Doelen

46210100 - We ondersteunen inwoners met een begeleidingsvraag zo dichtbij huis en laagdrempelig mogelijk.

Terug naar navigatie - 46210100 - We ondersteunen inwoners met een begeleidingsvraag zo dichtbij huis en laagdrempelig mogelijk.

We willen zo veel mogelijk aansluiten bij de eigen kracht van inwoners, sociale netwerken en mogelijkheden in de sociale basis. Zo houden we ook de kosten beheersbaar.

46210200 - We bieden passende en kwalitatief goede Wmo begeleiding, zo licht en zo kort als mogelijk en aanvullend op voorliggende voorzieningen

Terug naar navigatie - 46210200 - We bieden passende en kwalitatief goede Wmo begeleiding, zo licht en zo kort als mogelijk en aanvullend op voorliggende voorzieningen

We kopen Wmo begeleiding en dagbesteding samen met andere gemeenten in de zorgregio Midden IJssel Oost Veluwe in. Dit willen we zo kort en licht als mogelijk inzetten, aansluitend op onze lokale voorzieningen. We sturen op kwaliteit en kosten en werken integraal, vooral als er sprake is van complexe problematiek. 

46210300 - We streven naar een soepele overgang van jeugd naar volwassenheid (18- /18+)

Terug naar navigatie - 46210300 - We streven naar een soepele overgang van jeugd naar volwassenheid (18- /18+)

Jongeren die begeleiding of zorg krijgen van de gemeente vallen na hun 18de verjaardag in veel gevallen onder andere wetten en regelingen. We streven ernaar deze overgang zo soepel mogelijk te laten verlopen door een integrale aanpak gericht op zowel preventie als continuïteit van zorg. Dit vraagt ook om verbinding van onder andere Jeugd en onderwijs, Wmo, (Beschermd) wonen, Participatie en inkomen. 

46210400 - We zorgen voor beschikbare en kwalitatief goede voorzieningen beschermd wonen en maatschappelijke opvang zodat mensen zo lang mogelijk of weer zo snel mogelijk zelfstandig of beschermd in de wijk kunnen wonen

Terug naar navigatie - 46210400 - We zorgen voor beschikbare en kwalitatief goede voorzieningen beschermd wonen en maatschappelijke opvang zodat mensen zo lang mogelijk of weer zo snel mogelijk zelfstandig of beschermd in de wijk kunnen wonen

Drie belangrijke bewegingen liggen hieraan ten grondslag:

  • van ziekte en zorg naar gezondheid en gedrag;
  • van beschermd wonen naar beschermd thuis;
  • van maatschappelijke opvang naar eerst een huis.

Product 622 Wmo huishoudelijke zorg

Terug naar navigatie - Product 622 Wmo huishoudelijke zorg

Doelen

Terug naar navigatie - Doelen

46220100 - We verstrekken kwalitatief goede huishoudelijke zorg die aansluit op de eigen kracht en mogelijkheden van inwoners zodat zij langer zelfstandig thuis kunnen wonen en leven

Terug naar navigatie - 46220100 - We verstrekken kwalitatief goede huishoudelijke zorg die aansluit op de eigen kracht en mogelijkheden van inwoners zodat zij langer zelfstandig thuis kunnen wonen en leven

Beoogd effect is de maatwerkvoorziening huishoudelijke zorg in deze tijd van vergrijzing en krapte op de arbeidsmarkt beschikbaar te houden voor iedereen die dat nodig heeft.

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Tijd (indicator)
    Groen

    Geld (indicator)
    Groen

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Kwaliteit (toelichting)

    Op basis van de uitkomst van de evaluatie van de overeenkomst huishoudelijke zorg is begin 2025 besloten om deze te verlengen tot en met 2027.

    Tijd (indicator)
    Groen

    Geld (indicator)
    Rood

    Geld (toelichting)

    We verwachten een overschot van € 300.000 in 2025, omdat de indexatie van het tarief voor huishoudelijke zorg lager uitvalt dan begroot.

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Tijd (indicator)
    Groen

    Geld (indicator)
    Groen

Product 623 Wmo individuele hulpmiddelen

Terug naar navigatie - Product 623 Wmo individuele hulpmiddelen

Doelen

Terug naar navigatie - Doelen

46230100 - We bevorderen, door middel van de inzet van woon-, rol- en vervoerhulpmiddelen, dat mensen langer zelfstandig thuis kunnen wonen en beter participeren in de samenleving

Terug naar navigatie - 46230100 - We bevorderen, door middel van de inzet van woon-, rol- en vervoerhulpmiddelen, dat mensen langer zelfstandig thuis kunnen wonen en beter participeren in de samenleving

Door vergrijzing en langer zelfstandig thuis wonen hebben steeds meer inwoners een hulpmiddel of woonvoorziening nodig. We willen deze zo efficiënt mogelijk inzetten door aan te sluiten bij de eigen kracht en mogelijkheden van de inwoners.

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Tijd (indicator)
    Groen

    Geld (indicator)
    Rood

    Geld (toelichting)

    Door de overgang van een koop- naar een huurconstructie onder de nieuwe overeenkomst die per 1 oktober 2024 is gestart, verwachten we in 2025 een voordeel van ruim € 550.000.

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Tijd (indicator)
    Groen

    Tijd (toelichting)

    De inkoopprocedure is bijna afgerond. Per 1 juni 2025 gaat de nieuwe overeenkomst in.

    Geld (indicator)
    Groen

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Tijd (indicator)
    Groen

    Geld (indicator)
    Groen

Product 624 Sociale basis

Terug naar navigatie - Product 624 Sociale basis

Doelen

Terug naar navigatie - Doelen

46240100 - We willen een gemeente zijn waar mensen in een gezonde leefomgeving wonen, waar de gezondheidsverschillen kleiner worden en waar een gezonde leefstijl steeds meer vanzelfsprekend wordt

Terug naar navigatie - 46240100 - We willen een gemeente zijn waar mensen in een gezonde leefomgeving wonen, waar de gezondheidsverschillen kleiner worden en waar een gezonde leefstijl steeds meer vanzelfsprekend wordt

We willen dat inwoners zo lang mogelijk gezond blijven zodat er een minder groot beroep op de gezondheidszorg wordt gedaan. 

46240200: We spelen in op vergrijzing met een integrale aanpak

Terug naar navigatie - 46240200: We spelen in op vergrijzing met een integrale aanpak

Door de vergrijzing en ambulantisering van de zorg wonen er steeds meer kwetsbare inwoners zelfstandig in de wijk en staat het zorgstelsel onder druk. We willen daarom met een integrale aanpak de sociale basis van onze inwoners versterken. 

46240300 - We werken wijkgericht en integraal voor een sterke sociale basis in alle wijken en buurten (zie ook programma 1)

Terug naar navigatie - 46240300 - We werken wijkgericht en integraal voor een sterke sociale basis in alle wijken en buurten (zie ook programma 1)

We versterken de sociale basis. Daarvoor werken we aan vitale wijken en buurten met eigen ontmoetingsplekken (al dan niet fysiek) en nabijheid van zorg en ondersteuning. Inwoners worden gestimuleerd om initiatieven te nemen voor hun eigen leefomgeving. Daarvoor werken we vanuit gelijkwaardigheid samen met verschillende partners.

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Kwaliteit (toelichting)

    Voorstellen voor structurele subsidies voor de partijen die de sociale basis versterken (onder andere in het Waterkwartier), worden door middel van de Voorjaarsnota 2025 voorgelegd aan de raad.

    Tijd (indicator)
    Groen

    Geld (indicator)
    Groen

    Geld (toelichting)

    Zie kwaliteit

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Tijd (indicator)
    Groen

    Geld (indicator)
    Groen

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Kwaliteit (toelichting)

    Op dit moment worden de gesprekken om te komen tot meerjarenafspraken met Stichting Lokaal gevoerd. Voorstellen voor de bijbehorende subsidies worden via de Voorjaarsnota 2025 voorgelegd aan de raad.

    Tijd (indicator)
    Groen

    Geld (indicator)
    Groen

    Geld (toelichting)

    De gemeente heeft per 1 januari 2025  de verantwoordelijkheid voor de exploitatie van de Kinderboerderij overgenomen van Stichting de Schouw, inclusief de financiële risico’s.

    De stichting verzorgt nog wel de administratie. Beide beheerders worden via een payroll-constructie tijdelijk betaald door de gemeente. De salariskosten zullen daarmee navenant stijgen.  Medio tweede kwartaal wordt op basis van werkelijk gemaakte kosten een financiële eindafwikkeling opgesteld. Daarna is meer zicht op het benodigde budget. Naar verwachting zal het budget niet met meer dan € 50.000 worden overschreden. 

46240400 - In de gemeente Zutphen is iedereen gelijk en doet iedereen mee. En dat dragen we uit. Daarmee dringen we racisme, discriminatie, uitsluiting en vooroordelen terug

Terug naar navigatie - 46240400 - In de gemeente Zutphen is iedereen gelijk en doet iedereen mee. En dat dragen we uit. Daarmee dringen we racisme, discriminatie, uitsluiting en vooroordelen terug

Daarmee dragen we bij aan een inclusieve samenleving waarin iedereen gelijke kansen heeft.

46240500 - We signaleren huiselijk geweld en kindermishandeling tijdig en verbeteren de kwaliteit van de dienstverlening om recidive te minimaliseren.

Terug naar navigatie - 46240500 - We signaleren huiselijk geweld en kindermishandeling tijdig en verbeteren de kwaliteit van de dienstverlening om recidive te minimaliseren.

Huiselijk geweld en kindermishandeling komt nog te vaak voor. Door middel van een gerichte aanpak willen we eerder signaleren en effectieve ondersteuning inzetten.

Product 625 Wmo vervoer

Terug naar navigatie - Product 625 Wmo vervoer

Doelen

Terug naar navigatie - Doelen

46250100 - We zorgen ervoor dat inwoners die vanwege beperkingen geen gebruik kunnen maken van eigen vervoer of het openbaar vervoer, zich toch lokaal kunnen verplaatsen

Terug naar navigatie - 46250100 - We zorgen ervoor dat inwoners die vanwege beperkingen geen gebruik kunnen maken van eigen vervoer of het openbaar vervoer, zich toch lokaal kunnen verplaatsen

Door middel van PlusOV (een Gemeenschappelijke Regeling) organiseren we een goed vervoersysteem, zodat inwoners uit Zutphen op een prettige manier kunnen reizen en mee kunnen doen. We streven naar een goede verhouding tussen openbaar vervoer, doelgroepenvervoer en vrijwilligersvervoer.

We maken nieuwe afspraken over Stap in - Stap uit voor 2025/2026, op basis van het in 2024 uitgevoerde behoeftenonderzoek. 

Product 630 Jeugdzorg in natura

Terug naar navigatie - Product 630 Jeugdzorg in natura

Doelen

Terug naar navigatie - Doelen

46300100 - Minder kinderen met geïndiceerde jeugdhulp

Terug naar navigatie - 46300100 - Minder kinderen met geïndiceerde jeugdhulp

We willen normaliseren in plaats van medicaliseren. Onze ondersteuning is zo licht als mogelijk, maar intensief als het nodig is. Daarbij streven we vier doelen na: versterken pedagogische samenleving, focus op preventie, stevige eerste lijn, en de inzet van kwalitatief goede en passende zorg en ondersteuning. Op deze manier hopen we het aantal kinderen dat geïndiceerde jeugdhulp nodig heeft terug te brengen. 

46300200 - Inkoop van kwalitatief goede en betaalbare jeugdhulp

Terug naar navigatie - 46300200 - Inkoop van kwalitatief goede en betaalbare jeugdhulp

(Specialistische) jeugdhulp kopen we in met de Zorgregio Midden IJssel oost Veluwe.  Doel van de inkoop is voldoende kwalitatief specialistisch aanbod van jeugdhulp, passend bij de behoefte van kinderen en gezinnen en aanvullend op ons lokale aanbod. 

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Tijd (indicator)
    Groen

    Geld (indicator)
    Rood

    Geld (toelichting)

    We verwachten een tekort van €918.000 op Zorg in natura. De tarieven op het product verblijf zijn duurder geworden. De producten Zorg in natura en Preventie (lichte hulp en voorliggende voorzieningen) zijn namelijk communicerende vaten. Tegenover het tekort op Zorg in natura staat een voordeel op Preventie en Lichte jeugdhulp van €795.000 waardoor het tekort op dit moment uit komt op €123.000.

    We melden een voordeel van € 70.000 op Jeugdwetvervoer.  Dit voordeel wordt gerealiseerd door een foutieve ophoging van de begroting 2025. In de begroting 2026 wordt dit hersteld.

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Tijd (indicator)
    Groen

    Geld (indicator)
    Groen

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Tijd (indicator)
    Groen

    Geld (indicator)
    Groen

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Tijd (indicator)
    Groen

    Geld (indicator)
    Groen

Product 632 Jeugd algemeen

Terug naar navigatie - Product 632 Jeugd algemeen

Doelen

Terug naar navigatie - Doelen

46320100 - Effectieve en efficiënte ondersteuning lokaal en regionaal

Terug naar navigatie - 46320100 - Effectieve en efficiënte ondersteuning lokaal en regionaal

Randvoorwaarden om de toegang tot en inkoop van jeugdhulp goed te organiseren zijn bijvoorbeeld ondersteuning door het het regionale programmateam en het organiseren van leerlingenvervoer. In 2025 heeft beleid leerlingenvervoer prioriteit.

Product 633 Jeugd PGB

Terug naar navigatie - Product 633 Jeugd PGB

Doelen

Terug naar navigatie - Doelen

46330100 - We streven er naar dat het aantal ouders/kinderen dat gebruik maakt van een Persoonsgebonden Budget (PGB) voor jeugdhulp maximaal gelijk blijft

Terug naar navigatie - 46330100 - We streven er naar dat het aantal ouders/kinderen dat gebruik maakt van een Persoonsgebonden Budget (PGB) voor jeugdhulp maximaal gelijk blijft

Een persoonsgebonden budget voor jeugdhulp is onder voorwaarden (Verordening en beleidsregels) mogelijk. Ons doel is een gevarieerd aanbod aan lichte jeugdhulp en voldoende inkoop van gespecialiseerde jeugdhulp. Een PGB hoeft dan alleen in specifieke situaties te worden ingezet.

Product 634 Preventie jeugd

Terug naar navigatie - Product 634 Preventie jeugd

Doelen

Terug naar navigatie - Doelen

46340100 - Het versterken het pedagogisch klimaat met ouders, op scholen en in de gemeenschap: 'de jeugd is van ons allemaal’. Met een preventieve aanpak willen we problemen voorkomen

Terug naar navigatie - 46340100 - Het versterken het pedagogisch klimaat met ouders, op scholen en in de gemeenschap: 'de jeugd is van ons allemaal’. Met een preventieve aanpak willen we problemen voorkomen

We beogen het pedagogisch klimaat te versterken door het stimuleren van ontmoeting, eigen regie en samen opvoeden. Dat doen we samen met kinderen/jongeren, opvoeders, scholen en organisaties. Daarnaast willen we met preventieve activiteiten problemen voorkomen.

46340200 - We realiseren een doorlopende lijn van opvoed- en opgroeiondersteuning voor het psycho-sociaal welbevinden van kinderen en jongeren

Terug naar navigatie - 46340200 - We realiseren een doorlopende lijn van opvoed- en opgroeiondersteuning voor het psycho-sociaal welbevinden van kinderen en jongeren

We hebben een preventief aanbod voor verschillende levensfasen van een kind. Daarmee ondersteunen we kinderen en ouders bij opvoed- en opgroeivragen.

Product 670 Inburgering

Terug naar navigatie - Product 670 Inburgering

Doelen

Terug naar navigatie - Doelen

46700100 - We voldoen aan de taakstelling huisvesting statushouders

Terug naar navigatie - 46700100 - We voldoen aan de taakstelling huisvesting statushouders

De gemeente Zutphen is een gastvrije gemeente voor vluchtelingen en ontheemden. De gemeente neemt haar verantwoordelijkheid om er voor te zorgen dat de nieuwe inwoners  een nieuw thuis vinden. Het is niet alleen de verantwoordelijkheid die er voor zorgt dat de gemeente Zutphen gastvrij is. Het zit ook in het DNA van onze samenleving om te zorgen voor degene die het echt nodig hebben. 

We streven ernaar dat statushouders die zijn toegewezen aan onze gemeente tijdig passende woonruimte krijgen.

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Kwaliteit (toelichting)

    De invulling van de taakstelling loopt vooralsnog volgens planning. Het vinden van voldoende huisvesting blijft wel een uitdaging.  

    Tijd (indicator)
    Groen

    Geld (indicator)
    Groen

46700200 - We hebben alle inburgeringsplichtigen gekoppeld aan de gemeente Zutphen in beeld en zij krijgen passende begeleiding bij hun inburgeringstraject en bijbehorende participatie onderdelen

Terug naar navigatie - 46700200 - We hebben alle inburgeringsplichtigen gekoppeld aan de gemeente Zutphen in beeld en zij krijgen passende begeleiding bij hun inburgeringstraject en bijbehorende participatie onderdelen

Inwoners die moeten inburgeren nemen deel aan daarop gerichte activiteiten.

46700300 - We bieden adequate opvang voor Oekraïense ontheemden

Terug naar navigatie - 46700300 - We bieden adequate opvang voor Oekraïense ontheemden

Wij houden de huidige locatie voor de opvang van Oekraïners in stand. Daarnaast nemen wij onze verantwoordelijkheid om te kijken of er nieuwe mogelijkheden zijn om bij te dragen aan de groeiende vraag voor opvang van oorlogsvluchtelingen uit Oekraïne.

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Kwaliteit (toelichting)

    De vastgoedopgave naar mogelijkheden voor uitbreiding van opvangcapaciteit (huisvesting) loopt nog.

    Tijd (indicator)
    Groen

    Geld (indicator)
    Oranje

    Geld (toelichting)

    We verwachten over 2025 een overschot van circa € 350.000 te realiseren. Dit overschot is substantieel lager dan het overschot over 2024. De reden is een vermindering van de bekostiging vanuit het Rijk met 28%. Tegelijk slagen we er in Zutphen in om, door een efficiënte inzet van mensen en middelen en het stimuleren van zelfredzaamheid, de kosten van de opvang relatief laag te houden.

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Tijd (indicator)
    Groen

    Geld (indicator)
    Groen

46700400 - We blijven onderdak aan asielzoekers bieden volgens de geldende kaders van de Spreidingswet. Daarbij werken we samen met onder andere het COA en de politie

Terug naar navigatie - 46700400 - We blijven onderdak aan asielzoekers bieden volgens de geldende kaders van de Spreidingswet. Daarbij werken we samen met onder andere het COA en de politie

We blijven ons inzetten voor een gelijkmatige verdeling van asielzoekers in de regio. De Spreidingswet is en blijft voor ons hier leidend. Wij weten dat wij ruimschoots voldoen aan de normen van de Spreidingswet, echter als je kijkt naar de regionale opvang zullen alle gemeenten in de regio, en dus ook de gemeente Zutphen, hier moeten blijven zoeken naar mogelijkheden voor opvang. 

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Tijd (indicator)
    Groen

    Geld (indicator)
    Groen

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Kwaliteit (toelichting)

    Door alle deelnemende gemeenten in de regio is uitgesproken dat iedereen zich conformeert aan de Spreidingswet zolang deze van kracht is. Zodat we in gezamenlijkheid de benodigde opvang realiseren. 

    Tijd (indicator)
    Groen

    Geld (indicator)
    Groen

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Tijd (indicator)
    Groen

    Geld (indicator)
    Groen

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Tijd (indicator)
    Groen

    Geld (indicator)
    Groen

Inleiding Zorg en samenleven

Terug naar navigatie - Inleiding Zorg en samenleven

De politieke situatie in het land blijft voor veel onzekerheid en onduidelijkheid zorgen. We hebben ook in het eerste kwartaal van 2025 voorgesorteerd op wetsvoorstellen waarvan het niet duidelijk was wanneer besluitvorming plaats vindt. Desondanks hebben we de integrale projecten, samen met onze maatschappelijke partners, uitgevoerd zoals we ons hadden voorgenomen:

•    Versterken van het opvoedkundig klimaat. Daarbij stimuleren we dat vragen over opvoeden en opgroeien door kinderen, jongeren en hun ouders sámen met kinderopvang, school en partners in de wijk worden opgelost. Dat doen we onder andere door het versterken van Team lichte jeugdhulp.
•    Inspelen op de toenemende vergrijzing met een integrale aanpak. Dit betreft bijvoorbeeld het inrichten van voorzieningen waardoor ouderen zo lang mogelijk thuis kunnen blijven wonen. Zoals maatregelen gericht op gezondheid, dementie of eenzaamheid maar ook wonen en zorg, een toegankelijke woonomgeving en mobiliteit. Gezondheidsbevordering vanuit het Integraal Zorgakkoord (IZA) en het Gezond en Actief leven Akkoord (GALA) draagt hieraan bij. 
•   Extra aandacht voor bestaanszekerheid. In het bijzonder voor gezinnen die moeilijk rondkomen en voor inwoners met een uitkering en/of schulden. Maatwerk en persoonlijke aandacht zijn sleutelbegrippen in onze dienstverlening. De inwoner vormt daarbij, vanuit de  begrippen ‘vertrouwen’, ‘gelijkwaardigheid’ en ‘bestaanszekerheid’, het vertrekpunt. In het eerste kwartaal hebben we gesprekken gevoerd in alle wijken met professionals en inwoners om beelden op te halen voor het plan van aanpak bestaanszekerheid.
•    Sterke wijken. We willen een Zutphense samenleving zijn met een sterke sociale cohesie in vitale wijken en buurten en een bijpassende sociale infrastructuur waar een ontmoetingsplek of buurthuis onderdeel van kan uitmaken. We zijn als gemeente, samen met onze partners, in de wijken dichtbij en laagdrempelig  bereikbaar. Zo zorgen we ervoor dat onze inwoners de juiste zorg/hulp/steun krijgen. Op basis van de visie Sterke wijken (2024) maken we keuzes voor investeringen in de sociale infrastructuur. We hebben besloten om in de Zuidwijken te starten met een pilot op basis van de ADDO methodiek (anders denken, doen en organiseren). 
•     Het uitvoeren van de integrale projecten zoals de Regenboogagenda, soepele overgang van jeugd naar volwassenheid (18-/18+) en de Zutphense aanpak geletterdheid. Voor de laatste twee hebben we begin 2025 een uitvoeringsplan vastgesteld. Deze implementeren we. De verschillende teams van de gemeente doen dit samen, ook met de uitvoeringspartners.
•   Het bevorderen van actieve integratie van vluchtelingen. We streven ernaar om te voldoen aan de wettelijke taakstellingen voor de opvang van vluchtelingen én bevorderen het integratieproces.
•   Extra inzet op veiligheid. Veiligheid is een onderwerp dat steeds meer aandacht vraagt, zowel qua complexiteit als qua capaciteit voor onder andere handhaving. We zien dat de criminaliteits- en overlastcijfers in de afgelopen jaren zijn gestegen. Daar waar de klassieke criminaliteit daalt, stijgt de digitale criminaliteit. We zien ook een stijgende lijn als het gaat om zorg- en veiligheidsproblematiek en ondermijning. Met de uitvoering van het integrale Veiligheidsplan spelen we op deze vragen in. Ook werken we samen aan het landelijke programma ‘Preventie met gezag'.

De prognoses voor de kosten voor zorg, welzijn en jeugdhulp in het eerste kwartaal zijn voorzichtig omdat het een korte periode betreft. Daarnaast hebben we in het sociaal domein altijd te maken met open einde regelingen. We zijn in control, maar met onzekerheden.

Volgen van de ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Volgen van de ontwikkelingen

Volgen van de ontwikkelingen

We willen in het sociaal domein een aantal specifieke ontwikkelingen monitoren om te zien of de inzet het gewenste effect heeft. Daarvoor hebben we onderstaande indicatoren opgesteld.

Deze indicatoren worden maandelijks of jaarlijks gemeten. Waar relevant zijn deze cijfers onder de verschillende producten weergegeven. 
In het kader van datagestuurd werken zijn we in het eerste kwartaal verder gegaan met het verfijnen van de dashboards sociaal domein en een analyse van de gegevens. We verwachten in Burap 2 en in het jaarverslag een overzicht en een duiding van de ontwikkelingen met betrekking tot de onderstaande indicatoren weer te geven. 

Indicatoren

Openbare orde en veiligheid
Doel: Verminderen van extreme (woon)overlast in kwetsbare buurten door intensivering van de aanpak. We zetten in op een individuele aanpak van de overlast waar we met behulp van persoonlijke-, private-, bestuurlijke- en strafrechtelijke middelen integraal werken. 
•    We monitoren de aanpak van extreme woonoverlast. We willen (in elk geval) 10 casussen op deze intensieve wijze aanpakken. 
•    We begeleiden en monitoren mensen die uit een gesloten instelling voor verwardheid, verslaving of criminaliteit, om zoveel mogelijk te voorkomen dat terugval in oud gedrag ontstaat).

Sport, bewegen en ontmoeten
Doel: We willen een gezonde leefstijl in samenhang met sport bevorderen
•    We monitoren het aantal inwoners dat voldoet aan Nederlandse Norm Gezond Bewegen (NNGB): 150 minuten matig intensief bewegen per week.

Hulp en welzijn
Doel:  Versterking van de sociale basis, preventie en de inrichting van laagdrempelige, wijkgerichte en kwalitatief goede voorzieningen ter voorkoming en vervanging van geïndiceerd maatwerk.
•    We monitoren het aantal cliënten met een Wmo indicatie, gecorrigeerd met de instroom en uitstroom vanwege de vergrijzing en extramuralisering. 
•    We monitoren het aantal cliënten dat doorstroomt naar lichtere zorgvormen van begeleiding of uitstroomt (bijvoorbeeld naar Perspectief Zutphen of de formulierenbrigade).
•    We onderzoeken de cliëntervaringen naar kwaliteit en bejegening met betrekking tot de geïndiceerde Wmo-zorg.

Jeugd en jongeren
Doel: Minder kinderen met geïndiceerde jeugdhulp, door versterken van de pedagogische samenleving, preventie en uitbouwen en borgen Team lichte jeugdhulp.
•    We monitoren de ontwikkeling van het aantal kinderen/jongeren met geïndiceerde jeugdhulp.
•    We monitoren het aantal kinderen dat Onder Toezicht (OTS) is geplaatst. 
•    We onderzoeken de cliëntervaringen met zowel geïndiceerde jeugdhulp als team lichte jeugdhulp.

 

Financiële tabel: Zorgen en samenleven

Terug naar navigatie - Financiële tabel: Zorgen en samenleven Bedragen x €1.000
Exploitatie
Primitieve begroting 2025 incl wijzigingen tot 2025
Wijzigingen 2025 (gedaan in 2025)
Begroting na Wijziging 2025
Mutaties 1e Burap 2025
Stand Burap 2025
Brandweer
3.792
0
3.792
30
3.822
Openbare orde en veiligheid
2.426
0
2.426
0
2.426
Sport
3.369
0
3.369
0
3.369
Minimabeleid
2.938
0
2.938
230
3.168
Schuldhulpverlening
2.352
0
2.352
-5
2.347
Inkomensvoorziening
3.772
0
3.772
350
4.122
Wmo begeleiding
8.260
0
8.260
874
9.134
Wmo huishoudelijke hulp
6.579
0
6.579
-304
6.274
Wmo individuele hulpmiddelen
2.117
0
2.117
-550
1.567
Wmo subsidies en overig
5.807
38
5.845
0
5.845
Wmo vervoer
951
0
951
60
1.011
Jeugdzorg in natura
25.367
0
25.367
956
26.322
Jeugd algemeen
1.222
-20
1.202
-70
1.132
Jeugd PGB
306
0
306
-38
267
Jeugd Preventie
6.544
-18
6.526
-795
5.731
Inburgering
353
0
353
-350
3

Toelichting op financiële afwijkingen: Zorg en samenleven

Terug naar navigatie - Toelichting op financiële afwijkingen: Zorg en samenleven
 Product nummer Omschrijving Baten / Lasten Voordeel / Nadeel Bedrag
120-Brandweer Het gaat om aanvullende afspraken in de VNOG waar Zutphen incidenteel aan deel moet nemen. 
Via de decembercirculaire 2024 heeft Zutphen € 30.000  ontvangen voor 1e tranche  uitkering bluswatervoorziening Gelderse Natuurgebieden. Het is een Decentralisatie uitkering natuurbrandpreventie en migratie. Dit bedrag is noodzakelijk om een nieuwe put voor natuurbrandbestrijding in Warnsveld aan te kunnen leggen.  
Lasten Nadeel € 30.000
605-Minimabeleid

Bijzondere bijstand

De kosten voor bewindvoering stijgen structureel met circa 300.000 door toename van het aantal onderbewindgestelden. Daarnaast neemt het gebruik van de regelingen bijzondere bijstand toe, door een hoger bereik en verruiming van enkele regelingen, in lijn met de ontwikkelingen in de participatiewet en bestaanszekerheid. 

Lasten Nadeel € 350.000
605-Minimabeleid We verwachten een voordeel op onder andere de zorgregelingen en de maatwerkregeling medische kosten. De meedoenregeling wordt naar verwachting voor het eerst (vrijwel) volledig benut. Lasten Voordeel € 120.000
608-Schuldhulpverlening

Thematafels armoede en schulden

Door een stijging in het bereik van het kindpakket, verwachten we een overschijding van circa 85.000 (in lijn met de stijging in 2024). 

Lasten Nadeel € 85.000
608-Schuldhulpverlening

Intensivering armoedebeleid

Het uitvoeringsplan schuldhulp loopt. We verwachten dit jaar het budget nog niet volledig nodig te hebben.  

Lasten Voordeel € 90.000
610-Inkomensvoorziening

BUIG uitkering Rijk

Op basis van de voorlopige Rijksbijdrage verwachten we vooralsnog een voordeel van ruim 1.7 miljoen. De effecten van de meicirculaire en nadere bijstelling vanuit het Rijk zijn op dit moment nog niet bekend. De effecten hiervan zijn dan ook nog niet meegenomen. De bijstellingen kunnen de uiteindelijke hoogte van de BUIG nog (behoorlijk) beïnvloeden. Omdat voorgesteld wordt € 500.000 te storten in de reserve inwoner in beeld (conform raadsbesluit) resteert in een voordeel van € 1.250.000.

Baten Voordeel € 1.250.000
610-Inkomensvoorziening

Uitkeringslasten (incl IOAW, IOAZ en BBZ)

Op dit moment voorzien we een toename in de uitkeringslasten door twee oorzaken:
- Sinds enkele jaren zien we een geleidelijke stijging van het aantal uitkeringen. Met vaak complexere problematiek alsook een beperkte arbeidsmarkt in onze gemeente voor onze doelgroep. Dit maakt uitstroom moeilijker. 
- De uitkeringslasten stijgen door verhoging van het belastingpercentage loonheffing en indexatie van de uitkeringsnorm. Deze stijgingen zijn nog niet verwerkt in de voorlopige Rijksbijdrage. 

Lasten Nadeel € 1.600.000
621-Wmo begeleiding

Op Wmo begeleiding Zorg in natura (ZIN) & PGB  wordt een nadeel verwacht van €874.300. Het regionale kostprijsonderzoek in 2024 heeft aangetoond dat de tarieven voor Wmo-begeleiding in onze regio te laag waren. De tarieven zijn daarom aangepast. Bij het opstellen van de begroting waren de nieuwe tarieven nog niet bekend. In de risico paragraaf is voor Wmo daarom een geconsolideerd risico hiervoor opgenomen. Waarbij ermee rekening  is gehouden dat een groot deel van dit tekort binnen de begroting Welzijn (lees product 622 & 623) kon worden opgevangen omdat inmiddels bekend was dat de verwachte kostenstijging hier juist lager zouden uitvallen.

Lasten Nadeel € 874.300
622-Wmo huishoudelijke zorg Op Wmo huishoudelijke zorg & PGB  wordt een voordeel verwacht van €274.300. Op het moment van opmaken van de begroting 2025 (voorjaar 2024) was de inschatting dat de werkelijke kosten 2024 hoger zouden uitvallen dan later in de praktijk is gebleken. Dit verschil werkt door in de begroting van 2025. Lasten Voordeel € 274.300
622-Wmo huishoudelijke zorg Bij de jaarrekening 2024 zijn verplichtingen opgenomen voor nog te betalen zorgkosten over 2024. De controle verklaringen van de 3 huishoudelijke zorg  aanbieders zijn inmiddels binnen en daaruit blijkt dat deze verplichting te hoog was. Dit leidt tot een incidenteel voordeel op huishoudelijke zorg van €30.000. Lasten Voordeel € 30.000
623-Wmo individuele hulpmiddelen Door de overgang van een koop- naar een huurconstructie bij Wmo hulpmiddelen onder de nieuwe overeenkomst die per 1 oktober 2024 is gestart, verwachten we  in 2025 een voordeel van € 550.000.  Lasten Voordeel

€ 550.000

625-Wmo vervoer

Er worden voor €60.000 meer vervoerskosten Wmo verwacht dan waar bij de begroting rekening mee is gehouden.

Lasten Nadeel € 60.000
630-Jeugdzorg in natura

We verwachten een tekort van €955.800 op  Jeugdzorg in natura. Het betreft een verplichte stijging in kosten door cao- en loonontwikkelingen en aanvullende correcties naar aanleiding van het kostprijsonderzoek.  De budgetten voor de producten 630 Zorg in natura en 634 Preventie (lichte hulp en voorliggende voorzieningen) zijn  communicerende vaten. Tegenover het tekort op Zorg in natura staat een voordeel op Preventie Lichte jeugdhulp van €795.400 en een voordeel op product 632 Jeugd PGB van €38.200 waardoor het tekort op dit moment uitkomt op €122.200.

Lasten Nadeel € 955.800 
632-Jeugd algemeen Voordeel van € 70.000 op jeugdwetvervoer.  Dit voordeel komt door foutieve dubbele ophoging in de begroting.  Bij de begroting 2026 wordt dit budget weer naar beneden bijgesteld. Lasten Voordeel € 70.000
633-Jeugd PGB

Op basis van tot op heden ontvangen voorschotten aan de Sociale Verzekeringsbank (SVB) verwacht we dat de kosten voor jeugd PGB in 2025 uitkomt op een voordeel van €38.200. Dit voordeel heeft tevens één op één een relatie met product 630 Jeugdzorg in natura waarop een nadeel wordt verwacht. 

Lasten Voordeel € 38.200
634-Preventie jeugd

We verwachten een overschot van €795.400 op het project lichte jeugdhulp. De reden hiervoor is dat de pilot Lichte jeugdhulp gefaseerd word ingevoerd en dat er efficiëntie is ontstaan in de samenwerking tussen partijen. Tegenover dit voordeel staat een nadeel op product 630 Jeugdzorg in natura van € 955.800.

Lasten Voordeel € 795.400
670-Inburgering

Opvang Oekraïners

We verwachten over 2025 nog altijd een overschot te realiseren. Dit overschot is substantieel lager dan het overschot over 2024. De reden is een vermindering van de bekostiging vanuit het Rijk met 28%. Tegelijk slagen we er in Zutphen in om, door een efficiënte inzet van mensen en middelen en het stimuleren van zelfredzaamheid, de kosten van de opvang relatief laag te houden.

Baten Voordeel € 350.000

 

Toelichting Programmabegrotingswijzigingen: Zorg en samenleven

Terug naar navigatie - Toelichting Programmabegrotingswijzigingen: Zorg en samenleven
Product Toelichting Bedrag
140-Openbare orde en veiligheid

Preventie met Gezag (PmG)

Voor de periode 2024 - 2027 heeft het ministerie van Justitie en Veiligheid voor het Programma Preventie met Gezag gelden beschikbaar gesteld om de jeugdcriminaliteit verder terug te dringen in de wijken van 20 gemeenten. Dit bestaat voor gemeente Zutphen uit 7 (gelabelde) interventies. Naar verwachting besteden wij €500.000 ton in 2025 ten laste van deze uitkering. Verantwoording aan het Rijk vindt plaats via de SiSa.

€500.000

530-Sport

Overheveling lasten gymzalen van product 421 naar 530

€551.800

530-Sport

Overheveling baten gymzalen van product 421 naar 530

€184.000

530-Sport

Verschuiving tussen lagere baten en lagere lasten op product 530

€128.000

530-Sport

624-Wmo sociale basis

634-Preventie jeugd

SPUK GALA

In oktober 2024 is er een bijstelling ontvangen van het ministerie voor de 15 onderdelen van SPUK GALA. Het gaat om compensatie van Loon-prijsontwikkeling. Deze bijstelling is nog niet in de begroting 2025 verwerkt. Daarom wordt voorgesteld om in totaal € 33.600 bij te begroten op de verschillende kostenplaatsen voor het SPUK GALA, zowel bij de baten als de lasten.

€33.600

610-Inkomensvoorziening

Gemeentelijke hulp gedupeerden toeslagenproblematiek betreft een open einde regeling. De kosten waren te laag geraamd, waardoor er extra middelen nodig zijn om de kosten te kunnen dekken.

€ 100.000

610-Inkomensvoorziening

Conform raadsbesluit wordt er € 500.000 in de reserve Inwoner in Beeld gestort om in de toekomst wendbaar te zijn tegen tegenvallers.

€ 500.000

621-Wmo begeleiding

Regionaal actieplan beschermd wonen

€ 151.000
624-Wmo sociale basis

SPUK IZA 2025

In 2025 heeft de regio van uit het Rijk IZA-SPUK middelen gekregen waarmee de gemeente uitvoering kunnen geven aan het regioplan en de werkagenda.  Het aandeel voor Zutphen in 2025 is € 223.163. Voorgesteld wordt om de lasten te verhogen met € 223.200 en de baten te verhogen met €223.200 vanuit de SPUK IZA.

€223.200

 

624-Wmo sociale basis

Onttrekking aan de reserve inclusie en diversiteit ten behoeve van de diverse werkzaamheden die onder andere vallen onder de regenboogagenda.

€25.400

634-Preventie jeugd

Overheveling van begrote bedragen van 2 kostenplaatsen uit programma 3 Werken en leren product 422 Kinderopvang en lokaal onderwijsbeleid naar Opvoed en opgroeiondersteuning.

€7.100

670-Inburgering

SPUK Inburgering

Ten behoeve van de dekking voor de SPUK Inburgering was er nog geen bedrag begroot om de activiteiten te financieren.

 € 300.000

670-Inburgering    

Extra middelen voor bijdrage huisv. Grote gezinnen om de kosten te kunnen dekken. 

€ 15.500