Weerstandsvermogen en risicobeheersing

Weerstandsvermogen en risicobeheersing: Doelen en inzet

Terug naar navigatie - Weerstandsvermogen en risicobeheersing: Doelen en inzet

Doelen

Terug naar navigatie - Doelen

Wij hebben een actueel risicoprofiel en een actueel overzicht van het weerstandsvermogen. Risicomanagement is integraal onderdeel van de werkzaamheden

Terug naar navigatie - Wij hebben een actueel risicoprofiel en een actueel overzicht van het weerstandsvermogen. Risicomanagement is integraal onderdeel van de werkzaamheden

Medewerkers zijn risicobewust en kunnen passende beheersmaatregelen nemen. Door het inzicht in de risico's kunnen de raad, het college en de organisatie op een verantwoorde wijze besluiten nemen.

Financieel overzicht

Terug naar navigatie - Financieel overzicht

In de volgende tabel staat de top 10 van risico's met de grootste financiële impact, gerangschikt op percentage van invloed.

Nr

Risico

Kans

Financieel gevolg maximaal

Invloed

1

De in de meerjarenbegroting extra opgenomen bedragen voor prijscompensatie kunnen onvoldoende zijn om stijgende prijzen als gevolg van schaarste en inflatie te compenseren. Het gaat hier om prijsstijgingen en inflatie in het algemeen. Bijvoorbeeld prijzen voor bouwmaterialen, grondstoffen, energie, loonkosten etc.

70%

€ 3.000.000

24.99%

2

Sociaal Domein Jeugdzorg: Beperkte sturingsmogelijkheden op budgetten. De zorgbehoefte en daaraan gerelateerde kosten kunnen hoger uitpakken door een mogelijke toename van de zorgvraag, de complexiteit daarvan en de beperkte invloed op externe verwijzers naar Jeugdzorg.

60%

€ 700.000

12.21%

3

Een vereniging of instelling kan niet meer voldoen aan de betalingsverplichting voor rente en aflossing van de lening waarvoor de gemeente een garantie heeft afgegeven.

50%

€ 1.000.000

9.12%

4

Langdurige uitval van computersystemen door hacken en gijzelsoftware.

50%

€ 1.000.000

7.73%

5

Kosten voor uitkeringen van ex-medewerkers omdat de gemeente verplicht eigenrisicodrager is voor de Werkloosheidswet (WW).

50%

€ 250.000

2.55%

6

De leverancier stopt met een ICT-product dat in gebruik is bij de gemeente waardoor nieuwe contracten afgesloten moeten worden.

50%

€ 250.000

2.17%

7

Datalekken van persoonsgegevens: Extra kosten voor

noodmaatregelen zoals beveiligingsmaatregelen en herstelkosten. Schadeclaims.

50%

€ 200.000

2.13%

8

Verzwakken van stammen en takken van bomen waardoor extra kosten ontstaan voor beheer en onderhoud.

50%

€ 250.000

2.00%

9

Lagere opbrengsten uit leges omgevingsvergunningen door een afname van bouwprojecten.

30%

€ 400.000

1.75%

10

Extreem weer zoals storm, hitte en droogte kan leiden tot schade aan bomen en beplanting, speeltoestellen, wegen etc. waardoor extra kosten ontstaan voor herstelwerkzaamheden.

40%

€ 250.000

1.72%

Totalen

Terug naar navigatie - Totalen

Totaal maximaal financieel gevolg top 10 risico's: € 7.300.000
Totaal maximaal financieel gevolg overige risico's: € 9.790.000
Totaal maximaal financieel gevolg alle risico's: € 17.090.000

De belangrijkste wijzigingen ten opzichte van de vorige risico-inventarisatie (voor de jaarrekening 2022):

  • Risico 1: Prijsstijgingen: Het maximaal financieel gevolg is verhoogd van € 1.000.000 naar € 3.000.000 omdat alle risico's met betrekking tot prijsstijgingen zijn samengevoegd. Naast het risico op prijsstijgingen van bouwmaterialen en energie heeft dit risico ook betrekking op stijging van loonkosten van zorgaanbieders in de Jeugdzorg en Wmo.
  • Bij de vorige risico-inventarisatie stond het risico in verband met achterstallig onderhoud van De Hanzehof op nummer 1. Dat risico was gekwantificeerd op 95% kans op een maximaal financieel gevolg van € 3.500.000. Dit risico is verwijderd omdat de middelen hiervoor nu in de begroting zijn opgenomen.

Beheersmaatregelen top 3 risico's

  • Risico 1 Stijgende prijzen: Inflatie is een niet beïnvloedbaar risico maar uiteraard nemen wij maatregelen om de gevolgen van het risico te verkleinen. We monitoren de inflatiecijfers en bij het opstellen van de begroting kijken we voor welke uitgaven helder is dat het risico zich voordoet. Deze verwachte stijging van de prijzen wordt dan overgebracht naar de voorgestelde programmabegroting.
  • Risico 2 Sociaal Domein Jeugdzorg: We monitoren en voeren periodiek overleg met zorgaanbieders. Er wordt ingezet op preventie en de transformatie naar lichtere vormen van zorg en ondersteuning. Er wordt gestuurd op zo kort mogelijk verblijf in de hoog- specialistische zorg en alternatieven daarvoor.
  • Risico 3 Garanties: Aanvragen worden beoordeeld en getoetst aan de hand van criteria zoals opgenomen in beleidsregels. De risico's worden beoordeeld. Aan garantieverstrekkingen worden voorwaarden verbonden waardoor de risico's beperkt worden.

Benodigde weerstandscapaciteit
Op basis van de ingevoerde risico's is een risicosimulatie uitgevoerd. De risicosimulatie doen we omdat het reserveren van het maximale bedrag van € 17.090.000 ongewenst is. De risico's zullen immers niet allemaal tegelijk en in hun maximale omvang optreden. Het is voor 90% zeker dat alle risico's kunnen worden afgedekt met een bedrag van € 4.853.012. Dit is dan ook onze benodigde weerstandscapaciteit.

De benodigde weerstandscapaciteit is met € 1.472.148 gedaald. Bij de vorige risico-inventarisatie bedroeg de benodigde weerstandscapaciteit namelijk € 6.325.160 .

Beschikbare weerstandscapaciteit
De beschikbare weerstandscapaciteit bestaat uit de middelen die we hebben om de risico's in financiële zin af te dekken. De berekening van de beschikbare weerstandscapaciteit is gebaseerd op de stand per 1 januari 2024.

Beschikbare weerstandscapaciteit

 

(bedragen * € 1)

 

Algemene reserve

€ 20.465.400

Raming voor onvoorzien

€ 141.000

Reserve exploitatieresultaten grondbedrijf (niet geblokkeerd deel)*

€ 0

Totaal beschikbare weerstandscapaciteit

€ 20.606.400

 

Relatie benodigde en beschikbare weerstandscapaciteit

Terug naar navigatie - Relatie benodigde en beschikbare weerstandscapaciteit

Om te bepalen of het weerstandsvermogen voldoende is moet de relatie worden gelegd tussen:

  1. de financiële gekwantificeerde risico's en
  2. de daarbij gewenste en beschikbare weerstandscapaciteit

Onderstaande figuur laat de relatie zien:

Risico's

 

Weerstandscapaciteit

Bedrijfsproces, Financieel

 

Algemene reserve

Letsel / Veiligheid

 

Raming voor onvoorzien

Materieel, Milieu

 

Reserve exploitatieresultaten grondbedrijf

Personeel / arbo

 

(niet geblokkeerd deel)

Product

 

 

 

 

 

Weerstandsvermogen

 

Ratio weerstandsvermogen

Terug naar navigatie - Ratio weerstandsvermogen

Als we de benodigde weerstandscapaciteit die uit de risicosimulatie voortvloeit afzetten tegen de beschikbare weerstandscapaciteit ontstaat als uitkomst de volgende ratio:

 

Ratio weerstandsvermogen =

Beschikbare

weerstandscapaciteit       

 

=

 

€ 20.606.400           

 

= 4,2

Benodigde

weerstandscapaciteit

€ 4.853.012

 

Onderstaande normtabel biedt een waardering van de berekende ratio. De normtabel is ontwikkeld door Naris in samenwerking met de Universiteit Twente. De formele ratio van onze gemeente valt per 1 januari 2024 in klasse A. Dit duidt op uitstekend. In het gemeentelijk beleid is vastgelegd dat de ratio weerstandsvermogen minimaal 1.5 moet zijn.

Normtabel

 

 

Waarderingscijfer

Ratio

Betekenis

A

>2.0

Uitstekend

B

1.4-2.0

Ruim voldoende

C

1.0-1.4

Voldoende

D

0.8-1.0

Matig

E

0.6-0.8

Onvoldoende

F

<0.6

Ruim onvoldoende

 

Verloop van de ratio

Terug naar navigatie - Verloop van de ratio

Onderstaand figuur laat het verloop zien van de ratio weerstandsvermogen en de –capaciteit.

Verloop ratio weerstandsvermogen en –capaciteit

Toelichting bij de X-as (horizontale as): deze as is opgesteld op basis van de chronologische volgorde van het maken van het gemeentelijk risicoprofiel. Dus in het kalenderjaar 2020 maken we in het voorjaar het risicoprofiel voor de jaarrekening 2019 (R2019) en in het najaar het risicoprofiel voor de begroting 2021 (B2021). In het voorjaar van 2021 maken we het risicoprofiel voor de jaarrekening 2020 (R2020) en in het najaar maken we het risicoprofiel voor de begroting 2022 (B2022). In chronologische volgorde wordt het dan R2019, B2021, R2020, B2022 et cetera.

Verplichte financiële kengetallen

Terug naar navigatie - Verplichte financiële kengetallen

Financiële kengetallen zijn getallen die de verhouding uitdrukken tussen bepaalde onderdelen van de begroting/jaarrekening of de balans en kunnen helpen bij de beoordeling van de financiële positie van de gemeente. Gemeenten zijn verplicht onderstaande financiële kengetallen op te nemen in de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing. Bij ministeriële regeling is vastgesteld hoe de kengetallen worden berekend en hoe deze in de begroting en jaarrekening moeten staan.

2022

 

2023

2024

2025

2026

2027

Netto schuldquote

44%

63%

62%

57%

59%

63%

 

Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen

 

 

39%

 

 

60%

 

 

59%

 

 

54%

 

 

56%

 

 

60%

Solvabiliteitsratio

32%

31%

28%

31%

31%

31%

Grondexploitatie

-2%

-2%

-3%

-3%

-2%

0%

Structurele exploitatieruimte

5%

1%

2%

4%

0%

1%

Belastingcapaciteit

97%

100%

100%

100%

100%

100%

 

 

Signaleringswaarden verplichte financiële kengetallen

Terug naar navigatie - Signaleringswaarden verplichte financiële kengetallen

Er is geen wettelijke normering voor de kengetallen. Het Ministerie van BZK heeft samen met enkele provincies, waaronder de provincie Gelderland, signaleringswaarden opgesteld waaraan de kengetallen kunnen worden getoetst. De signaleringswaarden zijn in 3 categorieën verdeeld, waarbij categorie A als minst en categorie C als meest risicovol wordt bestempeld.

Omschrijving

 

Signaleringswaarden

 

Categorie A

Categorie B

Categorie C

Netto schuldquote

<90%

90-130%

>130%

Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen

 

<90%

 

90-130%

 

>130%

Solvabiliteitsratio

>50%

20-50%

<20%

Grondexploitatie

<20%

20-35%

>35%

Structurele exploitatieruimte

begr. én mjr.>0%

begr. of mjr.>0%

begr. én mjr.<0%

Gemeentelijke belastingcapaciteit

<95%

95-105%

>105%

 

Op verzoek van de auditcommissie worden de relevante financiële kengetallen ook grafisch weergegeven.

Verloop netto schuldquote en netto schuldquote gecorrigeerd voor alle leningen

 

Verloop solvabiliteitsratio

 

Verloop grondexploitatie

 

Verloop structurele exploitatieruimte

 

Verloop belastingcapaciteit

Toelichting financiële kengetallen

Terug naar navigatie - Toelichting financiële kengetallen

De financiële positie is te beoordelen op basis van een aantal indicatoren. De belangrijkste zijn het meerjarig overzicht van baten en lasten en de balans, waarbij het realiseren van structureel en reëel evenwicht het primaire doel is. Daarnaast zijn ook de kengetallen en de weerstandsratio belangrijke graadmeters voor de beoordeling van de financiële positie.

De wettelijke verplichte kengetallen geven inzicht in de financiële weer- en wendbaarheid. Zij leggen verbanden tussen een aantal aspecten die elk voor een verantwoord oordeel van de financiële positie relevant zijn. De uitkomst van één individueel kengetal zegt niet zo veel over de financiële positie van de gemeente Zutphen. De kengetallen moet altijd in samenhang worden bezien, omdat ze alleen gezamenlijk en in hun onderlinge verhouding een goed beeld geven van de financiële positie.

Netto schuldquote
De netto schuldquote weerspiegelt het niveau van de schuldenlast van de gemeente ten opzichte van de eigen middelen. Het geeft daarmee een indicatie van de mate waarin de rente en de aflossingen op de exploitatie drukken. Hoe hoger de schuld, hoe hoger de netto schuldquote.
De netto schuldquote laat de hoogte van de schuldenlast van de gemeente zien ten opzichte van de eigen middelen en geeft een indicatie van de druk van de rentelasten en de aflossingen op de exploitatie. Een hoge netto schuldquote hoeft geen probleem te zijn.

Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle leningen
Dit kengetal geeft inzicht in het niveau van de gemeentelijke schuldenlast ten opzichte van het totaal van de baten. Het geeft daarmee een indicatie van het beslag dat de financieringslasten op de exploitatie leggen en daarmee op de vrije ruimte in de exploitatiebegroting. Hoe hoger de schuld, hoe hoger de netto schuldquote.

Het kengetal wordt op dezelfde wijze berekend als de netto schuldquote maar bij de financiële activa worden ook alle verstrekte leningen betrokken. Een aanzienlijk deel van de opgenomen gelden is doorgeleend aan woningcorporaties en deelnemingen.

Solvabiliteitsratio
De solvabiliteitsratio geeft inzicht in de mate waarin de gemeente in staat is aan zijn financiële verplichtingen te voldoen. Het wordt berekend door het eigen vermogen af te zetten tegen het totale vermogen (i.c. het balanstotaal). Het eigen vermogen is opgebouwd uit de algemene reserve, de bestemmingsreserves en het (reguliere) exploitatiesaldo.

Grondexploitatie
Het kengetal grondexploitatie geeft aan hoe groot de grondpositie (de waarde van de grond) is ten opzichte van de totale (geraamde) baten van de gemeente. In het algemeen geldt: hoe lager dit percentage hoe beter.

De afgelopen jaren is gebleken dat grondexploitatie een forse impact kan hebben op de financiële positie van een gemeente. Het kengetal wordt berekend door de boekwaarde van de grondexploitaties af te zetten tegen de totale baten van de gemeente (exclusief onttrekkingen aan reserves).

Structurele exploitatieruimte
In dit kengetal komt tot uitdrukking of een gemeente over voldoende structurele baten beschikt om de structurele lasten te dekken. Dit cijfer helpt mee om te beoordelen welke structurele ruimte een gemeente heeft om de eigen lasten te dragen of welke structurele stijging van de baten of structurele daling van de lasten daarvoor nodig is. Wanneer dit percentage negatief is, betekent het dat het structurele deel van de baten onvoldoende ruimte biedt om de structurele lasten te blijven dragen. Een positief percentage betekent dat de structurele baten toereikend zijn om de structurele lasten (waaronder de financieringslasten) te dekken.

Voor de structurele exploitatieruimte geldt dat het uitgangspunt wettelijk al is dat er een structureel evenwicht moet zijn. Hierop toetst de provincie als toezichthouder.

Belastingcapaciteit
De onroerende zaakbelasting (OZB) is voor gemeenten de belangrijkste eigen belasting inkomst. De belastingcapaciteit geeft inzicht in de mate waarin een financiële tegenvaller in het volgende begrotingsjaar kan worden opgevangen of dat er ruimte is voor nieuw beleid.
Om deze ruimte weer te kunnen geven is een ijkpunt nodig. De belastingcapaciteit wordt gerelateerd aan landelijk gemiddelde tarieven. In de Meicirculaire van het Gemeentefonds staat een overzicht met de (ontwikkeling van de) gemiddelde lastendruk van de woonlasten van een meerpersoonshuishouden.

Voor de gemeenten wordt de belastingcapaciteit gerelateerd aan de hoogte van de gemiddelde woonlasten (OZB, rioolheffing en reinigingsheffing). Naast de OZB wordt ook gekeken naar de riool- en afvalstoffenheffing omdat de heffing niet kostendekkend hoeft te zijn, maar ook lager mag worden vastgesteld. Er is dan sprake van belastingcapaciteit die niet gebruikt wordt.

Niet verplichte financiële kengetallen 1

Terug naar navigatie - Niet verplichte financiële kengetallen 1 Bedragen x €1.000
Exploitatie
Begroting 2023 na wijziging
Begroting 2024
Begroting 2025
Begroting 2026
Begroting 2027
Begroting 2028
Lasten
Bestuur
3.196
3.609
3.860
3.738
3.738
3.738
Burgerzaken
1.370
2.008
1.920
2.127
2.169
2.019
Communicatie
91
93
111
111
111
111
Wijkgericht werken
1.098
1.137
1.396
1.396
1.396
1.396
Brandweer
3.358
3.543
3.892
3.880
3.939
4.032
Openbare orde en veiligheid
2.254
2.129
2.440
2.435
2.435
2.435
Wegen
7.742
7.805
7.418
7.372
7.456
7.377
Mobiliteit
1.382
1.345
1.655
1.289
1.287
1.278
Havens en kaden
1.539
480
1.071
233
228
227
Gemeentelijke panden en gronden
4.136
4.852
2.615
2.511
3.643
3.782
Straatmarkten
169
164
170
170
170
170
Economie
1.530
1.838
1.756
1.496
1.496
1.496
Onderwijshuisvesting
5.462
7.392
5.875
6.060
5.754
5.939
Kinderopvang en lokaal onderwijsbeleid
3.608
3.690
3.656
3.656
3.656
3.656
Sport
3.263
5.221
5.526
5.296
4.988
4.931
Regionaal archief en erfgoedcentrum
954
1.015
1.081
1.078
1.078
1.078
Monumenten en erfgoed
1.301
1.157
1.054
988
987
1.000
Archeologie
224
295
316
304
304
314
Kunst en Cultuur
5.487
5.695
5.426
5.282
5.031
5.047
Openbaar Groen en (openlucht) recreatie
3.720
3.873
4.666
4.488
4.565
4.561
Toerisme en recreatie
472
958
885
839
839
839
Participatie werk
6.224
4.848
4.295
4.295
4.246
4.246
Minimabeleid
5.699
3.206
3.451
3.451
3.511
3.511
Schuldhulpverlening
5.301
3.379
1.994
1.994
1.894
1.894
Inkomensvoorziening
24.524
24.525
25.834
25.834
25.834
25.834
Wmo begeleiding
7.542
7.362
10.740
9.139
9.139
9.139
Wmo huishoudelijke hulp
6.095
6.291
6.579
6.579
6.579
6.579
Wmo individuele hulpmiddelen
2.374
2.534
2.117
2.117
2.117
2.117
Wmo subsidies en overig
5.932
7.125
6.946
6.662
6.334
6.105
Wmo vervoer
1.278
1.358
1.012
1.066
1.122
1.187
Jeugdzorg in natura
23.512
22.292
24.490
24.346
25.223
25.223
Jeugd algemeen
1.048
1.138
1.228
1.228
1.228
1.228
Jeugd PGB
231
223
306
306
306
306
Jeugd Preventie
4.293
5.956
6.577
6.733
6.688
6.688
Gelrewerkt!
11.255
12.222
12.369
12.719
12.769
12.739
Inburgering
360
1.795
403
403
403
403
Grondstoffen
5.549
5.633
5.821
5.827
5.826
5.826
Riolering
5.403
4.399
7.000
5.187
4.526
4.528
Milieu
2.115
1.687
1.223
1.219
1.219
1.219
Gedenkparken
581
608
637
637
636
636
Energietransitie
5.102
4.864
4.358
1.858
1.858
1.858
Ruimtelijke ontwikkeling
2.805
1.760
1.693
1.643
1.618
1.618
Wonen
3.064
5.546
2.795
2.660
2.645
2.645
Grondzaken
9.216
4.920
4.794
3.063
1.176
26
Effecten
7
6
6
6
6
6
Belastingen
776
741
800
833
864
864
Algemene baten en lasten
2.842
2.893
1.461
2.037
2.591
3.145
Overhead
21.000
24.963
23.912
22.566
22.894
22.801
Totaal Lasten
216.482
220.576
219.627
209.155
208.520
207.792
Baten
Bestuur
-25
-15
-15
-15
-15
-15
Burgerzaken
-450
-888
-942
-1.071
-1.144
-1.144
Brandweer
-60
-62
-95
-95
-95
-95
Openbare orde en veiligheid
-301
-34
-10
-10
-10
-10
Wegen
-406
-316
-271
-271
-271
-271
Mobiliteit
-2.726
-2.811
-3.090
-3.090
-3.090
-3.090
Havens en kaden
-12
-13
-13
-13
-13
-13
Gemeentelijke panden en gronden
-2.775
-2.891
-2.470
-2.470
-2.718
-2.718
Straatmarkten
-158
-166
-170
-170
-170
-170
Economie
-37
0
0
0
0
0
Onderwijshuisvesting
-465
-538
-553
-553
-553
-553
Kinderopvang en lokaal onderwijsbeleid
-1.505
-1.548
-1.587
-1.587
-1.587
-1.587
Sport
-1.459
-2.028
-2.071
-2.054
-1.781
-1.781
Regionaal archief en erfgoedcentrum
-176
-182
-187
-187
-187
-187
Monumenten en erfgoed
-26
-20
-1
-1
-1
-1
Archeologie
-222
-223
-258
-258
-258
-258
Kunst en Cultuur
-595
-431
0
0
0
0
Openbaar Groen en (openlucht) recreatie
-13
-13
-13
-13
-13
-13
Toerisme en recreatie
-19
-19
-20
-20
-20
-20
Participatie werk
-67
-1.315
-1.352
-1.852
-1.852
-1.852
Minimabeleid
-96
-96
-99
-99
-99
-99
Schuldhulpverlening
-53
-54
-56
-56
-56
-56
Inkomensvoorziening
-20.635
-20.980
-22.068
-22.068
-22.068
-22.068
Wmo begeleiding
-1.158
-1.027
-2.480
-879
-879
-879
Wmo subsidies en overig
-1.117
-1.418
-1.127
-976
-640
-640
Wmo vervoer
-65
-60
-62
-62
-62
-62
Jeugd Preventie
-70
-56
-45
-57
0
0
Gelrewerkt!
-1.398
-1.441
-1.511
-1.511
-1.511
-1.481
Inburgering
0
-1.375
-50
-50
-50
-50
Grondstoffen
-6.579
-6.682
-6.893
-6.899
-6.899
-6.899
Riolering
-5.925
-4.926
-7.564
-5.751
-5.090
-5.091
Milieu
-394
-273
-72
-72
-72
-72
Gedenkparken
-371
-382
-393
-393
-393
-393
Energietransitie
-3.372
-2.760
-762
-762
-762
-762
Ruimtelijke ontwikkeling
-130
-403
-54
-54
-54
-54
Wonen
-2.324
-3.682
-1.921
-1.921
-1.921
-1.921
Grondzaken
-8.118
-4.794
-4.848
-3.117
-1.213
0
Effecten
-723
-728
-723
-723
-723
-723
Belastingen
-14.829
-14.962
-15.381
-15.381
-15.381
-15.381
Algemene uitkering
-117.738
-129.331
-132.867
-129.126
-134.025
-137.537
Algemene baten en lasten
-183
-138
-399
-399
-142
-142
Overhead
-799
-669
-626
-579
-432
-432
Totaal Baten
-197.571
-209.744
-213.118
-204.662
-206.246
-208.517
Gerealiseerd saldo van baten en lasten
18.911
10.832
6.510
4.494
2.274
-725
Onttrekkingen
Bestuur
0
-100
0
0
0
0
Brandweer
-5
-5
-5
-5
-5
-5
Openbare orde en veiligheid
-50
-4
-4
0
0
0
Wegen
-608
-1.651
-592
-699
-706
-749
Mobiliteit
-102
-66
-24
-23
-23
-17
Havens en kaden
-1.333
-250
-836
1
0
0
Gemeentelijke panden en gronden
-1.258
-2.149
-151
-151
-151
-150
Economie
0
-36
0
0
0
0
Onderwijshuisvesting
0
-1.719
-506
-582
-711
-817
Sport
-690
-737
-203
-88
-122
-80
Monumenten en erfgoed
-510
-55
-15
-15
-14
-27
Archeologie
-12
-41
-24
-12
-12
-21
Kunst en Cultuur
-177
-423
17
16
16
0
Openbaar Groen en (openlucht) recreatie
-105
-75
0
0
0
0
Toerisme en recreatie
0
-150
0
0
0
0
Participatie werk
-2.451
-841
0
0
0
0
Minimabeleid
-2.219
-295
0
0
0
0
Schuldhulpverlening
-3.195
-480
0
0
0
0
Wmo subsidies en overig
0
-247
0
0
0
0
Jeugd algemeen
-45
0
0
0
0
0
Jeugd Preventie
-30
0
0
0
0
0
Gelrewerkt!
-45
-45
0
0
0
0
Inburgering
-28
-28
0
0
0
0
Milieu
-452
-297
0
0
0
0
Gedenkparken
-14
-15
0
0
0
0
Energietransitie
-1.040
-3.622
-2.500
0
0
0
Ruimtelijke ontwikkeling
-2.451
-170
0
0
0
0
Wonen
-388
-928
-70
-15
0
0
Grondzaken
-935
-742
54
54
37
-26
Algemene baten en lasten
-12.588
-7.247
-6.124
-5.199
-2.740
-470
Overhead
-687
-1.417
-461
-258
-324
-282
Totaal Onttrekkingen
-31.418
-23.835
-11.444
-6.974
-4.754
-2.645
Stortingen
Wegen
465
565
565
565
565
565
Mobiliteit
500
500
500
500
500
500
Gemeentelijke panden en gronden
192
317
127
127
127
127
Onderwijshuisvesting
344
395
474
473
473
595
Sport
680
680
118
118
118
118
Archeologie
6
6
6
6
6
6
Kunst en Cultuur
76
76
20
20
20
20
Openbaar Groen en (openlucht) recreatie
8
8
8
8
8
8
Milieu
3
3
3
3
3
3
Gedenkparken
22
22
22
22
22
22
Energietransitie
0
2.500
0
0
0
0
Wonen
2
2
2
2
2
2
Grondzaken
0
628
0
0
0
0
Algemene baten en lasten
10.210
6.831
2.619
166
166
934
Overhead
0
471
471
471
471
471
Totaal Stortingen
12.507
13.003
4.935
2.480
2.480
3.371
Mutaties reserves
-18.911
-10.832
-6.510
-4.494
-2.274
725

Niet verplichte financiële kengetallen 2

Terug naar navigatie - Niet verplichte financiële kengetallen 2 Bedragen x €1.000
Exploitatie
Begroting 2023 na wijziging
Begroting 2024
Begroting 2025
Begroting 2026
Begroting 2027
Begroting 2028
Lasten
Bestuur
3.196
3.609
3.860
3.738
3.738
3.738
Burgerzaken
1.370
2.008
1.920
2.127
2.169
2.019
Communicatie
91
93
111
111
111
111
Wijkgericht werken
1.098
1.137
1.396
1.396
1.396
1.396
Brandweer
3.358
3.543
3.892
3.880
3.939
4.032
Openbare orde en veiligheid
2.254
2.129
2.440
2.435
2.435
2.435
Wegen
7.742
7.805
7.418
7.372
7.456
7.377
Mobiliteit
1.382
1.345
1.655
1.289
1.287
1.278
Havens en kaden
1.539
480
1.071
233
228
227
Gemeentelijke panden en gronden
4.136
4.852
2.615
2.511
3.643
3.782
Straatmarkten
169
164
170
170
170
170
Economie
1.530
1.838
1.756
1.496
1.496
1.496
Onderwijshuisvesting
5.462
7.392
5.875
6.060
5.754
5.939
Kinderopvang en lokaal onderwijsbeleid
3.608
3.690
3.656
3.656
3.656
3.656
Sport
3.263
5.221
5.526
5.296
4.988
4.931
Regionaal archief en erfgoedcentrum
954
1.015
1.081
1.078
1.078
1.078
Monumenten en erfgoed
1.301
1.157
1.054
988
987
1.000
Archeologie
224
295
316
304
304
314
Kunst en Cultuur
5.487
5.695
5.426
5.282
5.031
5.047
Openbaar Groen en (openlucht) recreatie
3.720
3.873
4.666
4.488
4.565
4.561
Toerisme en recreatie
472
958
885
839
839
839
Participatie werk
6.224
4.848
4.295
4.295
4.246
4.246
Minimabeleid
5.699
3.206
3.451
3.451
3.511
3.511
Schuldhulpverlening
5.301
3.379
1.994
1.994
1.894
1.894
Inkomensvoorziening
24.524
24.525
25.834
25.834
25.834
25.834
Wmo begeleiding
7.542
7.362
10.740
9.139
9.139
9.139
Wmo huishoudelijke hulp
6.095
6.291
6.579
6.579
6.579
6.579
Wmo individuele hulpmiddelen
2.374
2.534
2.117
2.117
2.117
2.117
Wmo subsidies en overig
5.932
7.125
6.946
6.662
6.334
6.105
Wmo vervoer
1.278
1.358
1.012
1.066
1.122
1.187
Jeugdzorg in natura
23.512
22.292
24.490
24.346
25.223
25.223
Jeugd algemeen
1.048
1.138
1.228
1.228
1.228
1.228
Jeugd PGB
231
223
306
306
306
306
Jeugd Preventie
4.293
5.956
6.577
6.733
6.688
6.688
Gelrewerkt!
11.255
12.222
12.369
12.719
12.769
12.739
Inburgering
360
1.795
403
403
403
403
Grondstoffen
5.549
5.633
5.821
5.827
5.826
5.826
Riolering
5.403
4.399
7.000
5.187
4.526
4.528
Milieu
2.115
1.687
1.223
1.219
1.219
1.219
Gedenkparken
581
608
637
637
636
636
Energietransitie
5.102
4.864
4.358
1.858
1.858
1.858
Ruimtelijke ontwikkeling
2.805
1.760
1.693
1.643
1.618
1.618
Wonen
3.064
5.546
2.795
2.660
2.645
2.645
Grondzaken
9.216
4.920
4.794
3.063
1.176
26
Effecten
7
6
6
6
6
6
Belastingen
776
741
800
833
864
864
Algemene baten en lasten
2.842
2.893
1.461
2.037
2.591
3.145
Overhead
21.000
24.963
23.912
22.566
22.894
22.801
Totaal Lasten
216.482
220.576
219.627
209.155
208.520
207.792
Baten
Bestuur
-25
-15
-15
-15
-15
-15
Burgerzaken
-450
-888
-942
-1.071
-1.144
-1.144
Brandweer
-60
-62
-95
-95
-95
-95
Openbare orde en veiligheid
-301
-34
-10
-10
-10
-10
Wegen
-406
-316
-271
-271
-271
-271
Mobiliteit
-2.726
-2.811
-3.090
-3.090
-3.090
-3.090
Havens en kaden
-12
-13
-13
-13
-13
-13
Gemeentelijke panden en gronden
-2.775
-2.891
-2.470
-2.470
-2.718
-2.718
Straatmarkten
-158
-166
-170
-170
-170
-170
Economie
-37
0
0
0
0
0
Onderwijshuisvesting
-465
-538
-553
-553
-553
-553
Kinderopvang en lokaal onderwijsbeleid
-1.505
-1.548
-1.587
-1.587
-1.587
-1.587
Sport
-1.459
-2.028
-2.071
-2.054
-1.781
-1.781
Regionaal archief en erfgoedcentrum
-176
-182
-187
-187
-187
-187
Monumenten en erfgoed
-26
-20
-1
-1
-1
-1
Archeologie
-222
-223
-258
-258
-258
-258
Kunst en Cultuur
-595
-431
0
0
0
0
Openbaar Groen en (openlucht) recreatie
-13
-13
-13
-13
-13
-13
Toerisme en recreatie
-19
-19
-20
-20
-20
-20
Participatie werk
-67
-1.315
-1.352
-1.852
-1.852
-1.852
Minimabeleid
-96
-96
-99
-99
-99
-99
Schuldhulpverlening
-53
-54
-56
-56
-56
-56
Inkomensvoorziening
-20.635
-20.980
-22.068
-22.068
-22.068
-22.068
Wmo begeleiding
-1.158
-1.027
-2.480
-879
-879
-879
Wmo subsidies en overig
-1.117
-1.418
-1.127
-976
-640
-640
Wmo vervoer
-65
-60
-62
-62
-62
-62
Jeugd Preventie
-70
-56
-45
-57
0
0
Gelrewerkt!
-1.398
-1.441
-1.511
-1.511
-1.511
-1.481
Inburgering
0
-1.375
-50
-50
-50
-50
Grondstoffen
-6.579
-6.682
-6.893
-6.899
-6.899
-6.899
Riolering
-5.925
-4.926
-7.564
-5.751
-5.090
-5.091
Milieu
-394
-273
-72
-72
-72
-72
Gedenkparken
-371
-382
-393
-393
-393
-393
Energietransitie
-3.372
-2.760
-762
-762
-762
-762
Ruimtelijke ontwikkeling
-130
-403
-54
-54
-54
-54
Wonen
-2.324
-3.682
-1.921
-1.921
-1.921
-1.921
Grondzaken
-8.118
-4.794
-4.848
-3.117
-1.213
0
Effecten
-723
-728
-723
-723
-723
-723
Belastingen
-14.829
-14.962
-15.381
-15.381
-15.381
-15.381
Algemene uitkering
-117.738
-129.331
-132.867
-129.126
-134.025
-137.537
Algemene baten en lasten
-183
-138
-399
-399
-142
-142
Overhead
-799
-669
-626
-579
-432
-432
Totaal Baten
-197.571
-209.744
-213.118
-204.662
-206.246
-208.517
Gerealiseerd saldo van baten en lasten
18.911
10.832
6.510
4.494
2.274
-725
Onttrekkingen
Bestuur
0
-100
0
0
0
0
Brandweer
-5
-5
-5
-5
-5
-5
Openbare orde en veiligheid
-50
-4
-4
0
0
0
Wegen
-608
-1.651
-592
-699
-706
-749
Mobiliteit
-102
-66
-24
-23
-23
-17
Havens en kaden
-1.333
-250
-836
1
0
0
Gemeentelijke panden en gronden
-1.258
-2.149
-151
-151
-151
-150
Economie
0
-36
0
0
0
0
Onderwijshuisvesting
0
-1.719
-506
-582
-711
-817
Sport
-690
-737
-203
-88
-122
-80
Monumenten en erfgoed
-510
-55
-15
-15
-14
-27
Archeologie
-12
-41
-24
-12
-12
-21
Kunst en Cultuur
-177
-423
17
16
16
0
Openbaar Groen en (openlucht) recreatie
-105
-75
0
0
0
0
Toerisme en recreatie
0
-150
0
0
0
0
Participatie werk
-2.451
-841
0
0
0
0
Minimabeleid
-2.219
-295
0
0
0
0
Schuldhulpverlening
-3.195
-480
0
0
0
0
Wmo subsidies en overig
0
-247
0
0
0
0
Jeugd algemeen
-45
0
0
0
0
0
Jeugd Preventie
-30
0
0
0
0
0
Gelrewerkt!
-45
-45
0
0
0
0
Inburgering
-28
-28
0
0
0
0
Milieu
-452
-297
0
0
0
0
Gedenkparken
-14
-15
0
0
0
0
Energietransitie
-1.040
-3.622
-2.500
0
0
0
Ruimtelijke ontwikkeling
-2.451
-170
0
0
0
0
Wonen
-388
-928
-70
-15
0
0
Grondzaken
-935
-742
54
54
37
-26
Algemene baten en lasten
-12.588
-7.247
-6.124
-5.199
-2.740
-470
Overhead
-687
-1.417
-461
-258
-324
-282
Totaal Onttrekkingen
-31.418
-23.835
-11.444
-6.974
-4.754
-2.645
Stortingen
Wegen
465
565
565
565
565
565
Mobiliteit
500
500
500
500
500
500
Gemeentelijke panden en gronden
192
317
127
127
127
127
Onderwijshuisvesting
344
395
474
473
473
595
Sport
680
680
118
118
118
118
Archeologie
6
6
6
6
6
6
Kunst en Cultuur
76
76
20
20
20
20
Openbaar Groen en (openlucht) recreatie
8
8
8
8
8
8
Milieu
3
3
3
3
3
3
Gedenkparken
22
22
22
22
22
22
Energietransitie
0
2.500
0
0
0
0
Wonen
2
2
2
2
2
2
Grondzaken
0
628
0
0
0
0
Algemene baten en lasten
10.210
6.831
2.619
166
166
934
Overhead
0
471
471
471
471
471
Totaal Stortingen
12.507
13.003
4.935
2.480
2.480
3.371
Mutaties reserves
-18.911
-10.832
-6.510
-4.494
-2.274
725