Werken en leren: Ambitie

Terug naar navigatie - Werken en leren: Ambitie

Ambitie

Terug naar navigatie - Ambitie

Ondernemers staan voor grote uitdagingen en kijken naar een onzekere toekomst. Grondstoftekorten, personeelstekorten, problemen in de wereldwijde distributieketens, sterk gestegen kosten als gevolg van inflatie, stikstofproblematiek, energietransitie en in een aantal sectoren een sterk gestegen schuldenlast maken duidelijk dat er op veel plekken knelpunten zullen ontstaan. Daar komt de druk op ruimte bij, waarbij o.a. vanuit wonen, klimaatadaptatie en energietransitie claims op bedrijventerreinen worden gelegd.

Dit vraagt om twee sporen: een gezamenlijke stabiele koers inzetten om samen complexe grote opgaven op te pakken die een lange adem vragen en aan de andere kant flexibel de problemen van nu oppakken. Dit organiseren we in de periode 2022-2026.

In 2024 wordt de sociaal-economische visie vastgesteld door de raad die de koersvastheid moet borgen. Een visie die we samen ontwikkelen met bedrijven en organisaties. Een visie waarin we duidelijk maken hoe we in de gemeente Zutphen een aantrekkelijk en onderscheidend werk- en leerklimaat kunnen maken dat goed aansluit op de wensen en behoeften van inwoners, bedrijven en scholen, nu en in de toekomst.

De actuele problemen pakken we o.a. op door samen met de Regio Stedendriehoek in 2024 regiodeals te ontwikkelen, die we samen met bedrijven, maatschappelijke organisaties en onderwijsinstellingen ontwikkelen.

Een van die actuele opgaven is het aanpakken van personeelstekort. Het belang om daarin samen te werken neemt alleen maar toe. Ondernemers hebben praktisch en theoretisch opgeleide medewerkers nodig en innovatieve ideeën. Scholen hebben behoefte aan goede input van bedrijven voor de ontwikkeling en actualisatie van lesprogramma’s maar ook plekken waar leerlingen praktijkervaring kunnen opdoen. Inwoners zoeken een passende baan of dagbesteding waarin ze hun talenten kunnen benutten en ontwikkelen.

Daar hebben we ervaring mee in de gemeente Zutphen, o.a. via de regiodeal in het Waterkwartier die in 2023 is afgerond, in het Zutphens Ontwikkel Netwerk, via GelreWerkt! en de doorontwikkeling van de Techniekfabriek.

In de gemeente Zutphen zetten we als gemeentelijke organisatie de komende jaren in op intensievere en effectievere samenwerking tussen inwoners, bedrijven, onderwijsinstellingen en maatschappelijke organisaties. Ook besteden we veel aandacht aan het organiseren van passende randvoorwaarden om werken en leren toegankelijk te krijgen voor alle inwoners.

Het stimuleren van inclusiviteit in het onderwijs en de ontwikkeling van integrale kindcentra spelen daarin een belangrijke rol. Dit zijn instrumenten om de algemene ontwikkeling en kansengelijkheid van kinderen te bevorderen.

Werken en leren: Doelen en inzet

Terug naar navigatie - Werken en leren: Doelen en inzet

Doelen

Terug naar navigatie - Doelen

Product 320 Economie

Terug naar navigatie - Product 320 Economie
  • We versterken de sociaal-economische structuur van de gemeente Zutphen. Dat doen we door ons economisch profiel aan te scherpen in de komende periode door heldere keuzes te maken voor de toekomst. Ambitie is om te komen tot een gezamenlijke en gedragen koers. Deze koers wordt bepaald in dezelfde periode als de Omgevingsvisie. Zo komen we tot optimale synergie tussen plannen van Zutphense organisaties en bedrijven en de gemeentelijke opgaven.
  • Het ondernemersklimaat in de gemeente Zutphen is aantrekkelijk en effectief en efficiënt georganiseerd. We pakken tijdig en adequaat zaken op die spelen bij ondernemers en organisaties via accountmanagement binnen de gehele gemeentelijke organisatie inclusief GelreWerkt!.
  • Er is voldoende ruimte beschikbaar voor onze bedrijven, niet alleen nu, maar ook in de toekomst. We verwachten een ruimtebehoefte van 35-50 hectare.

Product 421 Onderwijshuisvesting

Terug naar navigatie - Product 421 Onderwijshuisvesting
  • We stimuleren de ontwikkeling van integrale kindcentra, omdat dit de algemene ontwikkeling en kansengelijkheid van kinderen bevordert.
  • We willen in elke wijk of dorp een school met voldoende kwaliteit aan basisonderwijs.
  • We zorgen voor randvoorwaarden voor de kwaliteit van onderwijs, zoals toekomstbestendige onderwijshuisvesting.
  • Ook de inrichting van groene schoolpleinen blijven we stimuleren; schoolpleinen worden toegankelijker en beweegvriendelijker gemaakt.
  • We sluiten aan bij de energietransitie vanuit een gezamenlijke verantwoordelijkheid van gemeente en schoolbesturen.
  • We bieden vluchtelingen en andere nieuwkomers een passende leeromgeving in een internationale schakelklas (ISK).

Product 422 Kinderopvang en lokaal onderwijsbeleid

Terug naar navigatie - Product 422 Kinderopvang en lokaal onderwijsbeleid
  • Elk kind kan naar een voorschoolse voorziening ter voorbereiding op de basisschool, dit bevordert de algemene ontwikkeling en kansengelijkheid van kinderen.
  • Jonge kinderen met een (dreigende) (taal)achterstand krijgen de kans om door middel van intensieve voorschoolse educatie zich verder te ontwikkelen.
  • We streven naar een doorgaande lijn tussen kinderopvang, basisschool, voortgezet onderwijs en het MBO.
  • Het percentage laaggeletterden moet omlaag om kansengelijkheid te bevorderen.
  • We zetten ons in om voortijdig schoolverlaten en jeugdwerkloosheid te voorkomen. We willen álle leerlingen (in een kwetsbare situatie) in beeld hebben, op school of daarbuiten.
  • We verstevigen de aansluiting van het MBO met de arbeidsmarkt. We werken samen aan de positionering van Aventus en aan ‘onderwijs-hubs’.

Product 562 Toerisme en recreatie

Terug naar navigatie - Product 562 Toerisme en recreatie
  • We zetten in op het aantrekkelijk houden van onze belangrijkste toeristisch-recreatieve trekpleister, de historische binnenstad van Zutphen en zetten daarbij ook in op het aanbod van cultuurhistorie.
  • De kwaliteit van onze retail en onze horeca is voor toerisme en recreatie evenzeer van belang. De wenselijke uitbouw daarvan zal in balans moeten zijn met de kwaliteit van de historische binnenstad.
  • Evenementen zijn grote trekkers van (in hoofdzaak) dag-toerisme. De wenselijke uitbouw daarvan zal in balans moeten zijn met de kwaliteit van de historische binnenstad en vraagt ook daarom professionalisering en spreiding.
  • We streven naar groei van zowel kwaliteitsbezoek als gemiddelde uitgaven per bezoeker en verlenging van de verblijfsduur. De versterking van ons overnachtingsaanbod is daarbij onontbeerlijk.
  • We profileren ons als Hanzestad en bouwen voort op het succes van het Hanzejaar in 2023.

Programma Binnenstad

Terug naar navigatie - Programma Binnenstad

Het programma Binnenstad 2023 – 2026 is gericht op een duurzaam aantrekkelijke en vitale binnenstad, met daarbij de volgende subdoelen:

  • kwaliteit en functionele samenhang van inrichting en gebruik: De actuele ontwikkelingen rond digitalisering, demografie en gedrag veranderen het winkelaanbod en bevorderen functies, zoals wonen, in de binnenstad. De compacte monumentale binnenstad vraagt om uniformiteit en kwaliteit bij inrichting en gebruik.
  • Een autoluwe binnenstad: Om de aantrekkelijkheid van het verblijven in de binnenstad te vergroten en duurzame vormen van mobiliteit te bevorderen streven we naar een autoluwe binnenstad. Deze ambitie vraagt om aanpassing van het verkeersnetwerk en de bijbehorende faciliteiten.
  • Een duurzame toekomstbestendige binnenstad: De monumentale binnenstad is ’s zomers warmer dan andere gebieden. Via klimaatadaptieve maatregelen bevorderen we de leefbaarheid en verblijfsmogelijkheden voor menselijke en niet-menselijke bewoners in de binnenstad.

Werken en leren: Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Werken en leren: Wat mag het kosten?

Financiën werken en leren

Terug naar navigatie - Financiën werken en leren Bedragen x €1.000
Exploitatie
Begroting 2023 na wijziging
Begroting 2024
Begroting 2025
Begroting 2026
Begroting 2027
Begroting 2028
Lasten
Straatmarkten
169
164
170
170
170
170
Economie
1.530
1.838
1.756
1.496
1.496
1.496
Onderwijshuisvesting
5.462
7.392
5.875
6.060
5.754
5.939
Kinderopvang en lokaal onderwijsbeleid
3.608
3.690
3.656
3.656
3.656
3.656
Toerisme en recreatie
472
958
885
839
839
839
Participatie werk
6.224
4.848
4.295
4.295
4.246
4.246
Gelrewerkt!
11.255
12.222
12.369
12.719
12.769
12.739
Totaal Lasten
28.720
31.112
29.007
29.236
28.930
29.084
Baten
Straatmarkten
-158
-166
-170
-170
-170
-170
Economie
-37
0
0
0
0
0
Onderwijshuisvesting
-465
-538
-553
-553
-553
-553
Kinderopvang en lokaal onderwijsbeleid
-1.505
-1.548
-1.587
-1.587
-1.587
-1.587
Toerisme en recreatie
-19
-19
-20
-20
-20
-20
Participatie werk
-67
-1.315
-1.352
-1.852
-1.852
-1.852
Gelrewerkt!
-1.398
-1.441
-1.511
-1.511
-1.511
-1.481
Totaal Baten
-3.649
-5.026
-5.193
-5.693
-5.693
-5.663
Gerealiseerd saldo van baten en lasten
25.071
26.086
23.814
23.543
23.237
23.421
Onttrekkingen
Economie
0
-36
0
0
0
0
Onderwijshuisvesting
0
-1.719
-506
-582
-711
-817
Toerisme en recreatie
0
-150
0
0
0
0
Participatie werk
-2.451
-841
0
0
0
0
Gelrewerkt!
-45
-45
0
0
0
0
Totaal Onttrekkingen
-2.496
-2.790
-506
-582
-711
-817
Stortingen
Onderwijshuisvesting
344
395
474
473
473
595
Totaal Stortingen
344
395
474
473
473
595
Mutaties reserves
-2.152
-2.395
-32
-108
-238
-222