
Zorgen en samenleven
Zorgen en samenleven: Ambitie
Terug naar navigatie - Zorgen en samenleven: AmbitieEen sterke inclusieve samenleving
Terug naar navigatie - Een sterke inclusieve samenlevingWe gaan uit van de kracht van onze inwoners en blijven inzetten op een sterke inclusieve samenleving. De gemeente Zutphen is voor iedereen een veilige en gezonde plek om te wonen, te werken, te bewegen, te sporten en naar school te gaan. Niemand wordt gediscrimineerd op grond van afkomst, huidskleur, seksualiteit, gender, leeftijd, geloof of het hebben van een beperking. Onze inwoners zijn zelfredzaam en krijgen hulp dichtbij huis.
Wij koesteren de dynamiek in de wijken, in de eigen netwerken van inwoners en andere partijen en in de gemeente als geheel. Daarbij streven we naar kansengelijkheid en sociale samenhang in de wijken, waar mensen elkaar kennen, helpen en opzoeken. Preventie, het voorkomen dat problemen ontstaan of verergeren, is het sleutelwoord. We ondersteunen inwoners in de buurt en bij versterking van hun netwerk, daar waar dat nodig is. Onze grondhouding is werken vanuit de inwoner, integraal en gebiedsgericht.
Integrale ambities 2024
Terug naar navigatie - Integrale ambities 2024Het voorgaande zien we terug in onze integrale ambities voor het Sociaal domein in 2024:
Preventie voorop
We zetten meer in op preventie, bijvoorbeeld door het versterken van de verschillende thematafels gezondheid , dementie en eenzaamheid. We spelen in op de effecten van de vergrijzing zoals het dreigende personeelstekort in relatie tot de toenemende zorgvraag. De ingezette lijn voor transformatie van de jeugdzorg geven we verder vorm. We willen geïndiceerde zorg verminderen en meer middelen beschikbaar stellen om met name lichte jeugdhulp te versterken. Het jongerenwerk heeft de afgelopen jaren met de straatcoaches en de activiteiten gezorgd voor minder overlast op straat en dat willen we voortzetten, versterken en uitbreiden.
Op basis van het Integraal Plan van Aanpak GALA (Gezond en Actief Leven Akkoord) 2023 werken we preventief aan het bevorderen van de gezondheid van onze inwoners. Hierin komen onderdelen uit het sportbeleid, gezondheidsbeleid, jeugdbeleid en Wmo/sociale basis, samen. Daarnaast raakt het ook de samenwerking met het minimabeleid en beleid in het fysieke domein.
Bestaanszekerheid vergroten
Het aantal huishoudens dat niet meer structureel kan rondkomen neemt toe in de gemeente Zutphen. Er is meer armoede en de bestaanszekerheid van onze inwoners staat steeds meer onder druk. Inwoners zijn minder zeker van een voldoende en voorspelbaar inkomen. Als gemeente hebben we, in samenwerking met inwoners en maatschappelijke organisaties, een wettelijke en collectieve verantwoordelijkheid voor inwoners die ondersteuning nodig hebben om op de arbeidsmarkt en in de maatschappij te kunnen participeren. In 2024 zetten we hier op in met het ontwikkelen van een lokaal beleid bestaanszekerheid, het doorontwikkelen van het noodfonds en één toegang voor ouders van kinderen in armoede.
Inwoner in beeld
De inwoner vormt bij ons het vertrekpunt bij beleid en uitvoering in het sociaal domein. De oplossingen en ideeën van de inwoner gaan voor ons leidend zijn, niet de afzonderlijke wet- en regelgeving en systemen. Dit vraagt van ons als gemeente dat we dingen anders durven doen en (meer) integraal werken. Vertrouwen en gelijkwaardigheid zijn daarbij sleutelbegrippen. Vertrouwen van de overheid in de inwoners én inwoners die vertrouwen hebben in de overheid. Hier gaan wij het komende jaar en de jaren daarna vol op inzetten met een duidelijk en gefaseerd projectplan.
Sterke wijken
We streven naar een samenleving met een sterke sociale basis in vitale buurten en wijken, waarin inwoners naar elkaar omzien, initiatieven nemen en elkaar ontmoeten. Door als overheid samen met onze partners laagdrempelig nabij te zijn in de wijken zorgen we ervoor dat inwoners de juiste hulp krijgen. We stimuleren buurtinitiatieven en zetten zo veel mogelijk ervaringsdeskundigen in. Wijkgericht werken baseren we op een sociale wijkanalyse zodat we kunnen inzetten op dat wat in een wijk of buurt nodig is.
Verbinden veiligheid, leefbaarheid en zorg
De gemeente Zutphen streeft ernaar om voor al haar inwoners en bezoekers een veilige gemeente te zijn. We verkennen continu waar we de veiligheid en leefbaarheid kunnen verbeteren. Dit doen we samen met onze inwoners. We werken daarbij nauw samen met politie en justitie, omliggende gemeenten, organisaties, (horeca-)ondernemers en particulieren.
Ambities 2024 per subprogramma
Terug naar navigatie - Ambities 2024 per subprogrammaProgramma 4 bestaat uit vijf subprogramma's. De ambities per subprogramma zijn als volgt:
Veiligheid
Het veiligheidsbeleid is er op gericht dat bewoners en bezoekers zich in onze gemeente veilig voelen. Wij hechten veel waarde aan samenwerking, korte lijnen met partners, in een sterk netwerk. Hierbij werken we nauw samen met politie en Openbaar Ministerie, omliggende gemeenten, organisaties, (horeca-) ondernemers en inwoners. We maken daarbij onderscheid tussen de feitelijke veiligheid en de veiligheidsbeleving. Voor beide thema’s voert de gemeente actief beleid.
Een kleine groep inwoners kampt met ernstige en complexe problemen. We zetten stevig in op zorg en veiligheid om te voorkomen dat deze mensen tussen wal en schip raken en/of overlast veroorzaken. Samen bereiden we maatregelen voor, zetten we waar nodig instrumenten in en bedenken we creatieve oplossingen. De komende jaren zetten we, naast andere meer reguliere werkzaamheden specifiek in op: ondermijnende activiteiten en zorg en veiligheid met specifieke aandacht voor woonoverlast en drugs.
Sport, bewegen en verenigingen
We zijn een gemeente waar alle inwoners uitgenodigd worden tot een gezonde leefstijl waarin sport, beweging en/of deelname aan het verenigingsleven vanzelfsprekend is. Daarom zorgen we voor een beweegvriendelijke leefomgeving, waarin sporten en bewegen in de openbare ruimte wordt gestimuleerd en schoolpleinen, sportvelden en parken toegankelijker worden.
Hulp en welzijn
Iedereen heeft recht op een veilige plek en de mogelijkheid een toekomst op te bouwen. We spelen in op een toename van inwoners met een hulpvraag door vergrijzing, wachtlijsten bij professionele hulpaanbieders en de wens om zo lang mogelijk thuis te blijven wonen. Hiermee continueren en intensiveren we de lijn die de afgelopen periode is ingezet. Dit bestendigen we in het beleidsplan Welzijn. Daarbij zetten we, op basis van het Integraal Plan van Aanpak GALA (Gezond en Actief Leven Akkoord), in op preventie.
Vergroten financiële zelfredzaamheid
Een laag inkomen, armoede en schulden zijn nauw verbonden met elkaar. Met goede inkomensondersteunende regelingen dragen we eraan bij dat onze inwoners kunnen rondkomen, meedoen en bieden we een vangnet om te voorkomen dat schulden ontstaan. Daarbij hebben we speciale aandacht voor kinderen in gezinnen met armoede. De inwoner vormt bij ons het vertrekpunt bij beleid en uitvoering. Gelijkwaardigheid en vertrouwen staan centraal.
Jeugd en Jongeren
De visie in het Beleidsplan Jeugd Zutphen 2021-2024 is: álle kinderen groeien gezond, veilig en kansrijk op. De focus van het jeugdbeleid ligt op het versterken van het pedagogisch klimaat op scholen, met ouders en in de gemeenschap. We gaan uit van ‘normaliseren’ in plaats van medicaliseren. Samen met onze sociale partners voeren we het Beleidsplan Jeugd uit. Ondersteuning en zorg zetten we in als het echt nodig is. Zo licht als mogelijk, maar intensief en duurzaam als het moet. Een sterke eerste lijn is daarvoor essentieel. De budgetten voor zorg in natura (geïndiceerd) en preventie zijn flexibel inzetbaar om een verschuiving van maatwerk naar een algemene voorziening te realiseren. We pionieren met nieuwe initiatieven, we analyseren, monitoren en borgen de bestaande projecten.
Zorgen en samenleven: Doelen en inzet
Terug naar navigatie - Zorgen en samenleven: Doelen en inzetIntegrale thema’s sociaal domein
Terug naar navigatie - Integrale thema’s sociaal domeinDe Strategische visie sociaal domein Zutphen (2020) is de basis voor het realiseren van de opgaven in het sociaal domein.
De belangrijkste wetten binnen het sociaal domein zijn de Participatiewet, de Wet Gemeentelijke Schuldhulpverlening, de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) en de Jeugdwet. Veel inwoners hebben hiermee te maken. Beleidsmatig en in de uitvoering hebben we integraliteit, samenwerking en afstemming hoog in het vaandel staan. We streven naar een domeinoverstijgende aanpak.
De thema’s die we in 2024 integraal, sociaal domein-breed en met ketenpartners oppakken zijn:
Het Integraal Zorg Akkoord (IZA) en het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA)
Op basis van het plan van aanpak IZA en GALA (2023) werken we in verschillende projecten zowel lokaal als regionaal vanuit het fysieke en sociale domein samen aan het bevorderen van de gezondheid van onze inwoners.
Inwoner centraal
De inwoner staat voor ons centraal. We maken een omslag van denken in systemen naar wat mensen nodig hebben en werken vanuit gelijkwaardigheid en vertrouwen. Daarvoor realiseren we onder andere het project Inwoner in beeld, intensiveren we de Doorbraakmethode en gaan we aan de slag met het implementeren van de Wet aanpak meervoudige problematiek sociaal domein (Wams).
Wijkgericht werken
De doorontwikkeling van de sociale wijkanalyses wordt actief opgepakt. Dit vormt de basis voor te maken beleidskeuzes voor wijkgericht werken (zie ook programma 1).
Aanpak huiselijk geweld
We ontwikkelen een gezamenlijke aanpak om huiselijk geweld bij kinderen en volwassenen methodisch aan te pakken en de kwaliteit van de dienstverlening te verbeteren.
Overgang 18-/18+ jaar
We willen de overgang naar meerderjarigheid voor alle jongeren zo soepel mogelijk laten verlopen. Daarom zetten we in op een preventieve aanpak op meerdere levensgebieden.
Integrale brede aanpak geletterdheid
Samen met interne en externe partners stroomlijnen we de aanpak om de taal-, digitale en rekenvaardigheden van álle inwoners te versterken (zie ook programma 3). Daarmee bevorderen we kansengelijkheid.
Inclusie en regenboogbeleid
In de gemeente Zutphen is iedereen gelijk en doet iedereen mee. Dat dragen we uit, onder andere door in samenspraak met relevante belangengroepen, maatschappelijke organisaties en inwoners een 'regenboogagenda' uit te voeren. Daarmee dringen we racisme, discriminatie, uitsluiting en vooroordelen terug.
Deze thema’s worden onder de verschillende producten verder toegelicht.
Doelen
Terug naar navigatie - DoelenProduct 120 Brandweer
Terug naar navigatie - Product 120 Brandweer- Regionaal sterke samenwerking op het gebied van brandweerzorg, crisisbeheersing en rampenbestrijding. Wij nemen actief deel aan de Veiligheidsregio Noord- en Oost Gelderland en aan de samenwerking in dit regioverband.
Product 140 Openbare orde en veiligheid (Integrale veiligheid)
Terug naar navigatie - Product 140 Openbare orde en veiligheid (Integrale veiligheid)- Beperken van de criminaliteit en overlast in onze woonomgeving.
- Bevorderen van de veiligheid op straat door (drugs-)overlast tegen te gaan.
- Verhogen van de veiligheid in het uitgaansgebied.
- Een goede balans tussen een levendige horecasector en het gevoel van leefbaarheid en veiligheid, in goed overleg met de ondernemers en omwonenden.
Product 140 Openbare orde en veiligheid (Ondermijnende criminaliteit en cybercriminaliteit)
Terug naar navigatie - Product 140 Openbare orde en veiligheid (Ondermijnende criminaliteit en cybercriminaliteit)- Ondermijnende criminaliteit tegengaan met een effectieve gecombineerde inzet van bestuurlijke, strafrechtelijke en/of fiscale instrumenten.
- Verbeteren van onze informatiepositie, zodat we meer zicht hebben op de aard en omvang, risicolocaties en de concrete verschijningsvormen van ondermijning in ons gebied.
- Vergroten van de bestuurlijke en ambtelijke weerbaarheid én de maatschappelijke weerbaarheid.
- Vergroten van de bewustwording onder inwoners en ondernemers, zodat zij signalen van ondermijning sneller herkennen én meer bereid zijn om hier ook melding van te maken.
- Versterken van de samenwerking tussen gemeenten en relevante partnerorganisaties.
- Inwoners, ondernemers, instellingen en medewerkers zijn weerbaar tegen digitale indringers.
- Voldoende zicht op de aard en de omvang van digitale criminaliteit, zodat we hiertegen gerichte acties te ondernemen.
- We spreken regelmatig met de politie en andere veiligheidspartners over de aard, omvang en trends van digitale criminaliteit zodat we gerichte voorlichtings- en bewustwordingsacties kunnen ondernemen.
- We stimuleren inwoners om altijd melding of aangifte te doen wanneer zij slachtoffer zijn geworden van digitaal misbruik of criminaliteit.
- We informeren kwetsbare groepen over veiligheidsrisico’s rond digitalisering. Daarbij volgen we de landelijke en regionale ontwikkelingen en acties en zetten deze waar nodig ook lokaal in.
Product 140 Openbare orde en veiligheid (Drugscriminaliteit)
Terug naar navigatie - Product 140 Openbare orde en veiligheid (Drugscriminaliteit)- Voorkomen dat jongeren gaan deelnemen aan de georganiseerde (drugs)criminaliteit.
Product 140 Openbare orde en veiligheid (Zorg en veiligheid)
Terug naar navigatie - Product 140 Openbare orde en veiligheid (Zorg en veiligheid)- Het bieden van enerzijds de juiste ondersteuning en perspectief aan inwoners die dat nodig hebben maar anderzijds wel onveilig gedrag begrenzen. Om daarmee (woon-) overlast te beperken en criminaliteit te voorkomen.
Product 140 Openbare orde en veiligheid (Jeugdcriminaliteit)
Terug naar navigatie - Product 140 Openbare orde en veiligheid (Jeugdcriminaliteit)- Beperken jeugdoverlast en criminaliteit.
- Voorkomen en tegengaan van afglijden van kwetsbare (risico)jongeren door meer toezicht op de jeugd.
- Versterken van de samenwerking tussen de zorg- en veiligheidspartners omtrent jongeren.
- Voorkomen en tegengaan van verslaving (o.a. middelengebruik) onder jongeren.
Product 530 Sport
Terug naar navigatie - Product 530 Sport- Actief Zutphen (Zutphens Sport- en Accommodatiebedrijf) is een betrouwbare partner in de samenwerking en versterking van het sport- en verenigingsklimaat in de gemeente Zutphen. Het sportbedrijf is het aanspreekpunt voor alle vragen rondom sport en bewegen in onze gemeente.
- Een beweegvriendelijke leefomgeving maakt deel uit van de nieuw te ontwikkelen Omgevingsvisie en wordt, waar mogelijk, al vormgegeven.
Product 605 Minimabeleid
Terug naar navigatie - Product 605 Minimabeleid- Al onze inwoners, oud & jong, zijn in staat mee te doen aan de samenleving.
- Meer inwoners, waarvan de bestaanszekerheid onder druk staat, zijn voldoende financieel zelfredzaam en weten de weg naar ondersteuning te vinden.
Product 608 Schuldhulpverlening
Terug naar navigatie - Product 608 Schuldhulpverlening- We hebben de omslag gemaakt naar een preventieve en mensgerichte gemeentelijke schuldhulp.
Product 610 Inkomensvoorziening
Terug naar navigatie - Product 610 Inkomensvoorziening- Alle inwoners van de gemeente Zutphen met een bijstandsuitkering zijn structureel in beeld en krijgen passende begeleiding bij participatie.
Product 621 Wmo begeleiding
Terug naar navigatie - Product 621 Wmo begeleiding- De beweging van geïndiceerd maatwerk naar algemene voorzieningen zetten we verder door. Zo worden inwoners dichter bij huis en laagdrempeliger ondersteund en houden we de kosten beheersbaar. Als er toch maatwerk nodig is, zetten we zorg zo licht en kort als mogelijk en zo zwaar als nodig in. We borgen de zorgcontinuïteit bij de overgang van 18- (Jeugdwet) naar 18+ jaar (Wmo) (zie ook product 634).
- We werken op regionaal en lokaal niveau aan de toegankelijkheid, kwaliteit en betaalbaarheid van begeleiding en zorg.
- We dragen samen met de regio zorg voor beschikbare en kwalitatief goede voorzieningen beschermd wonen en maatschappelijke opvang. Doel is dat mensen zo lang mogelijk of weer zo snel mogelijk zelfstandig in de wijk kunnen wonen, maar ook beschermd kunnen wonen als dat nodig is.
Product 622 Wmo huishoudelijke zorg
Terug naar navigatie - Product 622 Wmo huishoudelijke zorg- We streven naar partnerschap met de uitvoeringsorganisaties voor huishoudelijke zorg om kwaliteit van zorg te monitoren.
Product 623 Wmo individuele hulpmiddelen
Terug naar navigatie - Product 623 Wmo individuele hulpmiddelen- Door middel van de inzet van woon-, rol- en vervoerhulpmiddelen bevorderen we dat mensen langer zelfstandig thuis kunnen wonen en beter participeren in de samenleving.
Product 624 Sociale basis (Preventie)
Terug naar navigatie - Product 624 Sociale basis (Preventie)- Door de vergrijzing en ambulantisering van de zorg wonen er steeds meer kwetsbare inwoners zelfstandig in de wijk en staat het zorgstelsel onder druk. Dit vraagt om een domein overstijgende en integrale aanpak waarbij we denken vanuit de prioriteiten en mogelijkheden van de inwoner en we intensief samenwerken met stakeholders en regiogemeenten.
- We willen een gemeente zijn waar mensen in een gezonde leefomgeving wonen, waar de gezondheidsverschillen kleiner worden en waar een gezonde leefstijl steeds meer vanzelfsprekend wordt.
- We willen dat bij de jeugd het gebruik van alcohol, drugs, roken en overgewicht afneemt.
- We streven ernaar dat eenzaamheidsproblematiek eerder wordt gesignaleerd en dat het aanbod bijdraagt aan het verminderen van eenzaamheid én aansluit bij de diversiteit van de doelgroep.We zetten in op een woonzorgomgeving die bijdraagt aan het voorkomen van achteruitgang en het verminderen van kwetsbaarheid. We faciliteren en stimuleren dat inwoners zich tijdig kunnen voorbereiden op het ouder worden.
Product 624 Sociale basis (Wijkgericht werken)
Terug naar navigatie - Product 624 Sociale basis (Wijkgericht werken)(zie ook programma 1)
- Wij willen goed samenwerken met inwoners en hen een belangrijke rol geven bij ontwikkelingen die plaatsvinden in de gemeente, in hun wijk en buurt.
- We willen een samenleving zijn met een sterke sociale basis in vitale wijken en buurten; een bijpassende ontmoetingsplek of buurthuis kan hier onderdeel van zijn. Een plek waar inwoners terecht kunnen voor vragen en advies, voor ondersteuning van een goed idee, waar statushouders begeleiding kunnen krijgen en wijkgenoten elkaar kunnen ontmoeten.
Product 624 Sociale basis (Inclusie en regenboogbeleid)
Terug naar navigatie - Product 624 Sociale basis (Inclusie en regenboogbeleid)- In de gemeente Zutphen is iedereen gelijk en doet iedereen mee. En dat dragen we uit. Daarmee dringen we racisme, discriminatie, uitsluiting en vooroordelen terug.
Product 624 Sociale basis (Aanpak Huiselijk geweld en kindermishandeling)
Terug naar navigatie - Product 624 Sociale basis (Aanpak Huiselijk geweld en kindermishandeling)- Huiselijk geweld en kindermishandeling methodisch oppakken en de kwaliteit van de dienstverlening verbeteren om eerder te signaleren en recidive te minimaliseren.
Product 625 Wmo vervoer
Terug naar navigatie - Product 625 Wmo vervoer- Door middel van PlusOV (een Gemeenschappelijke Regeling waar 9 gemeenten deelnemer van zijn) organiseren we een goed vervoersysteem, zodat inwoners uit de gemeente Zutphen op een prettige manier kunnen reizen en mee kunnen doen.
- We streven naar een goede verhouding tussen openbaar vervoer, doelgroepenvervoer en vrijwilligersvervoer.
Product 630 Jeugdzorg in natura
Terug naar navigatie - Product 630 Jeugdzorg in natura- De focus in het Beleidsplan Jeugd Zutphen 2021-2024 ligt op het versterken van het pedagogisch klimaat op scholen, samen met ouders en in de gemeenschap. Ook ligt de nadruk op preventie. We gaan uit van ‘normaliseren’ in plaats van medicaliseren. We streven daarom naar een verschuiving van geïndiceerd maatwerk (zorg in natura) naar algemene vrij toegankelijke voorzieningen (preventie). De budgetten voor zorg in natura (630) en preventie (634) zijn communicerende vaten en zijn bovendien flexibel inzetbaar.
-
Ons doel is goede en betaalbare zorg, zo licht als mogelijk maar intensief en duurzaam als dat nodig is, met regie vanuit een sterk lokaal team. De nieuwe landelijke Hervormingsagenda Jeugd is het kader voor de uitvoering van de Jeugdwet.
Product 632 Jeugd algemeen
Terug naar navigatie - Product 632 Jeugd algemeen- Effectieve en efficiënte ondersteuning lokaal en regionaal.
Product 633 Jeugd PGB
Terug naar navigatie - Product 633 Jeugd PGB- Evenveel of minder ouders/kinderen die gebruik maken van een Persoonsgebonden Budget (PGB) voor jeugdhulp.
Product 634 Preventie jeugd
Terug naar navigatie - Product 634 Preventie jeugd- Het versterken van het pedagogisch klimaat op scholen, met ouders en in de gemeenschap. Daarbij gaan we uit van ‘normaliseren’ in plaats van medicaliseren.
- Het realiseren van een doorlopende lijn van opvoed- en opgroeiondersteuning voor het psycho-sociaal welbevinden van kinderen en jongeren. We willen voorkomen dat kinderen geïndiceerde jeugdhulp nodig hebben. Preventie, lichte hulpverlening en specialistische jeugdhulp zijn nauw verbonden. De partners kennen elkaar, versterken elkaar en weten elkaar te vinden. Samen zorgen we voor een dekkend aanbod zonder onnodige overlap (zie ook product 630).
Product 670 Inburgering
Terug naar navigatie - Product 670 Inburgering- Wij nemen onze verantwoordelijkheid bij het huisvesten, integreren en participeren van asielzoekers, statushouders en Oekraïense ontheemden.
- We bereiden ons in regionaal en provinciaal verband voor op de komst van de Spreidingswet.
- We treden efficiënt op tegen overlast en crimineel gedrag van asielzoekers of andere ontheemden.
Zorgen en samenleven: Wat mag het kosten?
Terug naar navigatie - Zorgen en samenleven: Wat mag het kosten?Financiën zorgen en samenleven
Terug naar navigatie - Financiën zorgen en samenleven Bedragen x €1.000Exploitatie |
Begroting 2023 na wijziging |
Begroting 2024 |
Begroting 2025 |
Begroting 2026 |
Begroting 2027 |
Begroting 2028 |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten |
|||||||
Brandweer |
3.358 |
3.543 |
3.892 |
3.880 |
3.939 |
4.032 |
|
Openbare orde en veiligheid |
2.254 |
2.129 |
2.440 |
2.435 |
2.435 |
2.435 |
|
Sport |
3.263 |
5.221 |
5.526 |
5.296 |
4.988 |
4.931 |
|
Minimabeleid |
5.699 |
3.206 |
3.451 |
3.451 |
3.511 |
3.511 |
|
Schuldhulpverlening |
5.301 |
3.379 |
1.994 |
1.994 |
1.894 |
1.894 |
|
Inkomensvoorziening |
24.524 |
24.525 |
25.834 |
25.834 |
25.834 |
25.834 |
|
Wmo begeleiding |
7.542 |
7.362 |
10.740 |
9.139 |
9.139 |
9.139 |
|
Wmo huishoudelijke hulp |
6.095 |
6.291 |
6.579 |
6.579 |
6.579 |
6.579 |
|
Wmo individuele hulpmiddelen |
2.374 |
2.534 |
2.117 |
2.117 |
2.117 |
2.117 |
|
Wmo subsidies en overig |
5.932 |
7.125 |
6.946 |
6.662 |
6.334 |
6.105 |
|
Wmo vervoer |
1.278 |
1.358 |
1.012 |
1.066 |
1.122 |
1.187 |
|
Jeugdzorg in natura |
23.512 |
22.292 |
24.490 |
24.346 |
25.223 |
25.223 |
|
Jeugd algemeen |
1.048 |
1.138 |
1.228 |
1.228 |
1.228 |
1.228 |
|
Jeugd PGB |
231 |
223 |
306 |
306 |
306 |
306 |
|
Jeugd Preventie |
4.293 |
5.956 |
6.577 |
6.733 |
6.688 |
6.688 |
|
Inburgering |
360 |
1.795 |
403 |
403 |
403 |
403 |
|
Totaal Lasten |
97.064 |
98.078 |
103.533 |
101.467 |
101.739 |
101.610 |
|
Baten |
|||||||
Brandweer |
-60 |
-62 |
-95 |
-95 |
-95 |
-95 |
|
Openbare orde en veiligheid |
-301 |
-34 |
-10 |
-10 |
-10 |
-10 |
|
Sport |
-1.459 |
-2.028 |
-2.071 |
-2.054 |
-1.781 |
-1.781 |
|
Minimabeleid |
-96 |
-96 |
-99 |
-99 |
-99 |
-99 |
|
Schuldhulpverlening |
-53 |
-54 |
-56 |
-56 |
-56 |
-56 |
|
Inkomensvoorziening |
-20.635 |
-20.980 |
-22.068 |
-22.068 |
-22.068 |
-22.068 |
|
Wmo begeleiding |
-1.158 |
-1.027 |
-2.480 |
-879 |
-879 |
-879 |
|
Wmo subsidies en overig |
-1.117 |
-1.418 |
-1.127 |
-976 |
-640 |
-640 |
|
Wmo vervoer |
-65 |
-60 |
-62 |
-62 |
-62 |
-62 |
|
Jeugd Preventie |
-70 |
-56 |
-45 |
-57 |
0 |
0 |
|
Inburgering |
0 |
-1.375 |
-50 |
-50 |
-50 |
-50 |
|
Totaal Baten |
-25.014 |
-27.190 |
-28.162 |
-26.404 |
-25.738 |
-25.738 |
|
Gerealiseerd saldo van baten en lasten |
72.050 |
70.888 |
75.371 |
75.063 |
76.001 |
75.872 |
|
Onttrekkingen |
|||||||
Brandweer |
-5 |
-5 |
-5 |
-5 |
-5 |
-5 |
|
Openbare orde en veiligheid |
-50 |
-4 |
-4 |
0 |
0 |
0 |
|
Sport |
-690 |
-737 |
-203 |
-88 |
-122 |
-80 |
|
Minimabeleid |
-2.219 |
-295 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Schuldhulpverlening |
-3.195 |
-480 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Wmo subsidies en overig |
0 |
-247 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Jeugd algemeen |
-45 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Jeugd Preventie |
-30 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Inburgering |
-28 |
-28 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Totaal Onttrekkingen |
-6.262 |
-1.797 |
-213 |
-93 |
-127 |
-85 |
|
Stortingen |
|||||||
Sport |
680 |
680 |
118 |
118 |
118 |
118 |
|
Totaal Stortingen |
680 |
680 |
118 |
118 |
118 |
118 |
|
Mutaties reserves |
-5.581 |
-1.117 |
-95 |
25 |
-9 |
33 |
|
Gerealiseerd resultaat |
66.469 |
69.772 |
75.276 |
75.088 |
75.992 |
75.905 |