Bedrijfsvoering: Doelen en inzet

Terug naar navigatie - Bedrijfsvoering: Doelen en inzet

Doelen

Terug naar navigatie - Doelen

Digitale transitie en informatieveiligheid

Terug naar navigatie - Digitale transitie en informatieveiligheid
  • Verder vormgeven van digitale dienstverlening op basis van wetgeving en maatschappelijke ontwikkelingen.
  • We gaan data meer gebruiken voor het krijgen van inzicht en als onderbouwing voor beleid en het nemen van besluiten.
  • Toekomst bestendige informatievoorziening: onze ICT is veilig en ingericht op maximale ondersteuning van medewerker en inwoner.
  • Verder implementeren van de Common Ground principes in ons applicatielandschap en gegevensuitwisseling.

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

De paragraaf bedrijfsvoering geeft inzicht in de stand van zaken en de beleidsvoornemens rond de gemeentelijke bedrijfsvoering. Met bedrijfsvoering worden de bedrijfsprocessen bedoeld die nodig zijn om de doelstellingen in de programma’s te realiseren.

De afgelopen jaren is er, mede vanwege de bezuinigingen, beperkt geïnvesteerd in onze bedrijfsvoering. Ondertussen blijven we als Gemeente Zutphen onverminderd ambitieus, is de wereld om ons heen meer complex geworden en zijn ontwikkelingen doorgegaan, zoals het meer informatie gestuurd werken. We hebben te maken gehad met crises als opvang van Oekraïners en Corona en een ramp zoals de gasexplosie in een appartementencomplex.

Al met al wordt in toenemende mate een beroep gedaan op bedrijfsvoering en komt de interne dienstverlening onder druk te staan. Voor het leveren van gewenste informatie, maar ook om teams te begeleiden/ ondersteunen bij activiteiten. Door krapte in de formatie en de genoemde ontwikkelingen kan bedrijfsvoering de teams niet op de gewenste manier ondersteunen. Hiermee lopen we niet alleen intern risico qua bedrijfsvoering in zijn geheel, maar staat ook, zij het indirect, de dienstverlening aan onze inwoner onder druk.

Deze ontwikkelingen maken eens te meer helder dat we als gemeentelijke organisatie flexibel en wendbaar moeten zijn. Hierop voorbereid zijn en tegelijkertijd de (interne)dienstverlening borgen, zal voor de komende jaren een van de grote opgaven zijn.