Werken en leren
Werken en leren: Ambitie
Terug naar navigatie - - Werken en leren: AmbitieAmbitie
Terug naar navigatie - Werken en leren: Ambitie - AmbitieWij vinden het van belang dat het naast goed wonen ook goed werken is in onze gemeente. We koesteren het diverse aanbod aan bedrijvigheid in onze gemeente met aandacht voor de milieubelasting, fysieke veiligheid, gezondheid, toekomstbestendigheid, voldoende werkgelegenheid en maatschappelijke meerwaarde.
Wij realiseren ons dat ondernemers voor grote uitdagingen staan. De toekomst is onzeker. Grondstoftekorten, personeelstekorten, problemen in wereldwijde distributieketens, sterk gestegen kosten als gevolg van inflatie, stikstofproblematiek, energietransitie, waterschaarste en in een aantal sectoren een sterk gestegen schuldenlast maken duidelijk dat er op veel plekken knelpunten zullen ontstaan. Daar komt de druk op ruimte bij, waarbij o.a. vanuit wonen, klimaatadaptatie en energietransitie claims op bedrijventerreinen worden gelegd.
Vervolg op vaststelling Omgevingsvisie Zutphen
In mei 2025 heeft de gemeenteraad de Omgevingsvisie Zutphen vastgesteld. Deze visie schetst de ruimtelijke en maatschappelijke ontwikkelrichting tot 2040 en vormt het kader voor onderliggend beleid. De omgevingsvisie geeft de ambities voor 2040 weer op tal van thema’s waaronder die voor economie. Een van de drie kernambities is ‘Zutphen onderneemt’. We streven naar een vitale en duurzame economie die slim verbonden is.
De ambities en uitganspunten uit de omgevingsvisie worden verder uitgewerkt in de Sociaal-economische visie. Planning is om deze begin 2026 vast te laten stellen. Bij de Sociaal-economische visie betrekken we ook de verschillende moties en amendementen die met de vaststelling van de omgevingsvisie zijn aangenomen zoals de keuze over een eventuele uitbreiding van bedrijventerreinen bij Eefde-West en de Revelhorst.
Een van de andere opgaven is de toekomstbestendige doorontwikkeling van onze bestaande bedrijventerreinen. Bedrijventerreinen zijn van belang voor een gezonde economie en aantrekkelijk vestigingsklimaat. Ook dragen ze bij aan voldoende arbeidsplaatsen binnen de gemeentegrenzen.
Daarnaast is in de omgevingsvisie aangegeven dat we in woonwijken inzetten op optimale bereikbaarheid van het wijkhart. In de wijkharten spelen in een aantal gevallen ook opgaven rondom dagelijkse winkels en de wijze waarop we werk- en maatschappelijke functies integreren in de wijkharten.
Regionale ontwikkelingen
Zutphen werkt samen in verschillende regionale verbanden. Voor wonen, werken en energie maken wij afspraken binnen de Regio Stedendriehoek. De komende periode wordt het Ontwikkelperspectief voor de regio verder vorm gegeven. Ruimte voor Economie (o.a. bedrijventerreinen) maakt hier onderdeel vanuit.
Intensiever samenwerken en realiseren randvoorwaarden
Werkgelegenheid is voor inwoners, bedrijven en onderwijsorganisaties relevant. Het belang om daarin samen te werken neemt alleen maar toe. Ondernemers hebben praktisch en theoretisch opgeleide medewerkers nodig en innovatieve ideeën. Scholen hebben behoefte aan goede input van bedrijven voor de ontwikkeling en actualisatie van lesprogramma’s maar ook plekken waar leerlingen praktijkervaring kunnen opdoen. Inwoners zoeken een passende baan of dagbesteding waarin ze hun talenten kunnen benutten en ontwikkelen.
In de gemeente Zutphen zetten we als gemeentelijke organisatie de komende jaren in op intensievere en effectievere samenwerking. Ook besteden we veel aandacht aan het organiseren van passende randvoorwaarden om werken en leren toegankelijk te krijgen voor alle inwoners. GelreWerkt! speelt hierin een belangrijke rol. Dat doen we samen met onze partners in de Regio Stedendriehoek en de arbeidsmarktregio Regio Veluwe Stedendriehoek. Samen met deze partners ontwikkelen we een regionaal werkbedrijf.
Begeleiding en ontwikkeling naar werk, onderwijs en participatie
Iedereen moet mee kunnen doen, zich kunnen ontwikkelen en - naar vermogen - kunnen werken. Voor veel inwoners is dit gelukkig de realiteit. Tegelijkertijd zien we ook groepen voor wie dit minder vanzelfsprekend is en die daarbij extra ondersteuning nodig hebben. Er is behoefte aan een samenhangend, flexibel en herkenbaar netwerk van plekken waar leren, werken en ontwikkelen centraal staat voor mensen met verschillende talenten. Waar onderwijs, arbeid en zorg geïntegreerd worden zodat zij stappen kunnen zetten richting school, werk of zich gewoon weer onderdeel voelen van de maatschappij. Via het Zutphens Ontwikkelnetwerk willen we hen - samen met ondernemers, onderwijs en maatschappelijke organisaties - die plek en die kans bieden. De teams GelreWerkt!, Inkomen, Jeugd en Wmo/Welzijn werken samen om dit te realiseren (zie ook programma 4).
Inclusie en integrale kindcentra
Het stimuleren van inclusiviteit in het onderwijs en de ontwikkeling van integrale kindcentra spelen een belangrijke rol. We streven daarbij naar een goede school in elke wijk. Dit zijn instrumenten om de algemene ontwikkeling en kansengelijkheid van kinderen te bevorderen.
Volgen van de ontwikkelingen
Terug naar navigatie - Werken en leren: Ambitie - Volgen van de ontwikkelingenOm de ontwikkelingen te kunnen volgen werken we met een aantal indicatoren voor het programma Werken en Leren. We monitoren om te zien of de inzet het gewenste effect heeft.
Doel: Stabiliseren en versterken sociaal-economische structuur gemeente Zutphen door beter benutten beschikbare ruimte bedrijventerreinen en goede dienstverlening aan ondernemers.
Indicatoren:
• We monitoren de ontwikkeling van het ruimtegebruik en van de arbeidsintensiteit;
• We onderzoeken de ervaring van de ondernemers met onze dienstverlening.
Doel: inwoners doen mee in de samenleving door (gesubsidieerd) werk
Indicatoren:
• We monitoren het aantal inwoners met inkomensondersteuning (uitkering) dat betaald werk gaat doen, zonder verdere ondersteuning van GelreWerkt! en met ondersteuning van GelreWerkt! (loonkostensubsidie, jobcoaching);
• We monitoren het aantal deelnemers dat zich aanmeldt voor een leerwerktraject via GelreWerkt!;
• We onderzoeken hoe inwoners onze dienstverlening ervaren, gericht op alle activiteiten met betrekking tot loopbaanontwikkeling.
Product 320 Economie
Terug naar navigatie - - Product 320 EconomieDoelen
Terug naar navigatie - Product 320 Economie - Doelen31110100 - We streven naar aantrekkelijke en goed georganiseerde markten
Terug naar navigatie - Product 320 Economie - Doelen - 31110100 - We streven naar aantrekkelijke en goed georganiseerde marktenWe streven naar goed georganiseerde markten, met een gevarieerd en kwalitatief goed aanbod, dat aantrekkelijk is voor bezoekers. De markten dienen zelfvoorzienend te zijn, de opbrengsten zijn bestemd voor de gemaakte kosten.
32010100 - We versterken de sociaal-economische structuur in Zutphen
Terug naar navigatie - Product 320 Economie - Doelen - 32010100 - We versterken de sociaal-economische structuur in ZutphenWe versterken de sociaal-economische structuur van de gemeente Zutphen, waarbij we toewerken naar optimale synergie tussen plannen van Zutphense organisaties en bedrijven en de gemeentelijke opgaven.
32010200 - We hebben een aantrekkelijk vestigingsklimaat
Terug naar navigatie - Product 320 Economie - Doelen - 32010200 - We hebben een aantrekkelijk vestigingsklimaatHet ondernemersklimaat in de gemeente Zutphen is aantrekkelijk en effectief en efficiënt georganiseerd. We pakken tijdig en adequaat zaken op die spelen bij ondernemers en organisaties en communiceren zorgvuldig.
32010300 - We zorgen voor voldoende ruimte voor bedrijven, nu en in de toekomst
Terug naar navigatie - Product 320 Economie - Doelen - 32010300 - We zorgen voor voldoende ruimte voor bedrijven, nu en in de toekomstEr is voldoende ruimte beschikbaar voor onze bedrijven, niet alleen nu, maar ook in de toekomst. We verwachten een ruimtebehoefte van 35-50 hectare op de bedrijventerreinen tot 2040.
Product 421 Onderwijshuisvesting
Terug naar navigatie - - Product 421 OnderwijshuisvestingDoelen
Terug naar navigatie - Product 421 Onderwijshuisvesting - Doelen34210100 - We streven naar een sterke, toekomstbestendige en duurzame school in iedere wijk
Terug naar navigatie - Product 421 Onderwijshuisvesting - Doelen - 34210100 - We streven naar een sterke, toekomstbestendige en duurzame school in iedere wijkSchoolbesturen en gemeente hebben een gezamenlijke verantwoordelijkheid voor toekomstbestendige en duurzame onderwijshuisvesting. De afspraken hierover zijn vastgelegd in het Integraal huisvestingsplan (IHP). Belangrijk doel is een goede spreiding van de kindcentra- en onderwijsvoorzieningen per wijk.
Product 422 Kinderopvang en lokaal onderwijsbeleid
Terug naar navigatie - - Product 422 Kinderopvang en lokaal onderwijsbeleidDoelen
Terug naar navigatie - Product 422 Kinderopvang en lokaal onderwijsbeleid - Doelen34220100 - Elk kind kan naar een voorschoolse voorziening ter voorbereiding op de basisschool om kansengelijkheid te bevorderen
Terug naar navigatie - Product 422 Kinderopvang en lokaal onderwijsbeleid - Doelen - 34220100 - Elk kind kan naar een voorschoolse voorziening ter voorbereiding op de basisschool om kansengelijkheid te bevorderenWe willen dat alle kinderen worden gezien, meedoen en gelijke kansen krijgen. Dat stimuleren we door het versterken van het opvoedkundig klimaat, voor- en vroegschoolse educatie en door toezicht op de kwaliteit van de kinderopvangvoorzieningen.
34220200 - We streven naar een doorgaande lijn tussen kinderopvang, basisschool, voortgezet onderwijs en het MBO
Terug naar navigatie - Product 422 Kinderopvang en lokaal onderwijsbeleid - Doelen - 34220200 - We streven naar een doorgaande lijn tussen kinderopvang, basisschool, voortgezet onderwijs en het MBOMet een soepele overgang van alle vormen van voor-en vroegschoolse educatie en kinderopvang naar het primair onderwijs worden kinderen beter ondersteund en voorkomen we onderwijsachterstanden.
34220400 - We willen voortijdig schoolverlaten en jeugdwerkloosheid voorkomen
Terug naar navigatie - Product 422 Kinderopvang en lokaal onderwijsbeleid - Doelen - 34220400 - We willen voortijdig schoolverlaten en jeugdwerkloosheid voorkomenMet een focus op een preventieve aanpak en het inzichtelijk maken van schoolaanwezigheid in het primair- en voortgezet onderwijs streven we naar 100% schoolaanwezigheid en voorkomen we (frequent) verzuim en schooluitval.
Met ingang van 1 januari 2026 (na de vaststelling van het wetsvoorstel Van school naar duurzaam werk) begeleiden we jongeren in een kwetsbare situatie tot 27 jaar zonder én met startkwalificatie via het Doorstroompunt naar een passende opleiding of naar passend werk.
Product 562 Toerisme en recreatie
Terug naar navigatie - - Product 562 Toerisme en recreatieDoelen
Terug naar navigatie - Product 562 Toerisme en recreatie - Doelen35620100 - We realiseren een passende groei van de toeristische sector, zowel in onze historische binnenstad als in Warnsveld, De Hoven en het buitengebied
Terug naar navigatie - Product 562 Toerisme en recreatie - Doelen - 35620100 - We realiseren een passende groei van de toeristische sector, zowel in onze historische binnenstad als in Warnsveld, De Hoven en het buitengebied- We zetten in op het aantrekkelijk maken en verder uitbouwen van onze belangrijkste toeristisch-recreatieve trekpleisters: binnenstad (funshopping, horeca en cultuurhistorie); evenementen (verdere professionalisering en spreiding over gehele gemeente).
- We streven naar groei van zowel kwaliteitsbezoekers, gemiddelde uitgaven per bezoeker als verlenging van de verblijfsduur. De versterking van ons overnachtingsaanbod is daarbij heel belangrijk.
- Zutphen laat zich zien als Hanzestad en we bouwen voort op eerdere successen zoals het Hanzejaar in 2023 en opening museum het Hanzeaat in 2024.
35620200 - Kwaliteit retail en horeca in balans met kwaliteit historische binnenstad
Terug naar navigatie - Product 562 Toerisme en recreatie - Doelen - 35620200 - Kwaliteit retail en horeca in balans met kwaliteit historische binnenstadWe willen dat het winkelgebied inclusief de horeca en de verblijfsfunctie zich verder ontwikkelt richting kwaliteitsbezoek. Zo kunnen we groeien in bezoekersaantallen in balans met levendigheid en leefbaarheid. Ook zetten we ons in om onze monumentale binnenstad gastvrijer en toegankelijker te maken voor mensen met een beperking.
35620300 - We bouwen het aanbod van evenementen uit, in een goede balans van leefbaar-levendig
Terug naar navigatie - Product 562 Toerisme en recreatie - Doelen - 35620300 - We bouwen het aanbod van evenementen uit, in een goede balans van leefbaar-levendigSamen met Stichting Zutphen Promotie zetten we in op verdere professionalisering van evenementen. Daarbij zetten we ook in op een kwalitatief nog aantrekkelijker evenementenaanbod dat past bij Zutphen. Ook willen we evenementen zoveel mogelijk spreiden over de gehele gemeente.
35620400 - We dragen zorg voor de kwaliteit van onze binnenstad, zowel nu als bij ontwikkeling
Terug naar navigatie - Product 562 Toerisme en recreatie - Doelen - 35620400 - We dragen zorg voor de kwaliteit van onze binnenstad, zowel nu als bij ontwikkelingHet programma Binnenstad 2024 – 2026 is gericht op een duurzaam aantrekkelijke en vitale binnenstad. Een binnenstad
- Waar de historie van de binnenstad wordt gezien en benut als een kwaliteit
- Waar klimaat en natuur belangrijke speerpunten zijn en
- Die verblijfsvriendelijk is
Daarom werken we samen met de bewoners, ondernemers en bezoekers aan een verblijfsvriendelijke, bereikbare, groene binnenstad.
35620500 - Onze binnenstad wordt klimaatadaptief
Terug naar navigatie - Product 562 Toerisme en recreatie - Doelen - 35620500 - Onze binnenstad wordt klimaatadaptiefHittestress, extreme wateroverlast en droogte vragen om maatregelen om de binnenstad klimaatadaptief te maken. Vanuit verschillende beleidsterreinen wordt hieraan gewerkt, waarbij het behoud van het historische karakter van de binnenstad centraal staat.
We zetten vooral in op het groen rond de vestingwerken, het planten van bomen en transformeren van versteende ruimtes.
35620600 - We zetten in op een verblijfsvriendelijke binnenstad
Terug naar navigatie - Product 562 Toerisme en recreatie - Doelen - 35620600 - We zetten in op een verblijfsvriendelijke binnenstadOp 26 mei 2025 heeft de gemeenteraad de Omgevingsvisie Zutphen vastgesteld. Deze visie schetst de ruimtelijke en maatschappelijke ontwikkeling tot 2040 en vormt het kader voor onderliggend beleid.
Grote opgaven zoals woningbouw, energietransitie en economische versterking vragen om een toekomstbestendige inrichting van mobiliteit.
Daarom werken we in de volgende raadsperiode aan fase 2 van de Mobiliteitsvisie en een actuele Parkeernota. Beide beleidsstukken worden uitgewerkt volgens het STOMP-principe en spelen in op de toenemende druk op de openbare ruimte.
Ze richten zich op een goed georganiseerde mobiliteitsstructuur voor de hele gemeente Zutphen en op een verblijfsvriendelijke binnenstad.
De uitwerking van het beleid gebeurt gefaseerd en met brede participatie, zodat mobiliteitsbeleid integraal en gedragen tot stand komt. De projecten die hieruit ontstaan, krijgen daarna een plek in o.a. het programma Binnenstad.
Product 600 Participatie werk
Terug naar navigatie - - Product 600 Participatie werkDoelen
Terug naar navigatie - Product 600 Participatie werk - Doelen36000100 - We streven naar een lokale en regionale inclusieve arbeidsmarkt waarin voor iedereen een zinvolle en passende werkplek beschikbaar is
Terug naar navigatie - Product 600 Participatie werk - Doelen - 36000100 - We streven naar een lokale en regionale inclusieve arbeidsmarkt waarin voor iedereen een zinvolle en passende werkplek beschikbaar isWe werken als 3 O's (Onderwijs, Overheid en Ondernemers) in de arbeidsmarktregio samen om vraag en aanbod op de arbeidsmarkt bij elkaar te brengen. De basis hiervoor is de regionale Human Capital Agenda.
36000200 - We voorzien in zinvolle, passende en lonende arbeid voor inwoners waarbij zij minimaal in staat zijn om in hun levensonderhoud te voorzien
Terug naar navigatie - Product 600 Participatie werk - Doelen - 36000200 - We voorzien in zinvolle, passende en lonende arbeid voor inwoners waarbij zij minimaal in staat zijn om in hun levensonderhoud te voorzienHet aantal inwoners dat een uitkering van de gemeente ontvangt neemt toe, dit is een landelijke trend. Veel mensen vinden snel werk, voor anderen is dat lastiger. We ondersteunen inwoners om mee te kunnen doen en naar vermogen te kunnen leren en werken.
36000300 - We zorgen voor een soepele overgang van onderwijs naar de arbeidsmarkt
Terug naar navigatie - Product 600 Participatie werk - Doelen - 36000300 - We zorgen voor een soepele overgang van onderwijs naar de arbeidsmarktSommige schoolverlaters hebben ondersteuning nodig bij het vinden van werk. Dit betreft onder andere jongeren zonder startkwalificatie. We zien ook meer thuiswonende jongeren uit het Voortgezet Speciaal Onderwijs en het Praktijkonderwijs die geen uitkering aanvragen maar wel hulp willen bij het vinden en behouden van werk. We willen samen met hen zoeken naar een passende (vervolg)opleiding en/of werk.
Product 640 Gelrewerkt!
Terug naar navigatie - - Product 640 Gelrewerkt!Doelen
Terug naar navigatie - Product 640 Gelrewerkt! - Doelen36400100 - We bieden passend, zinvol en lonend werk aan inwoners met een indicatie in het kader van de Wet sociale werkvoorziening en Beschut werk
Terug naar navigatie - Product 640 Gelrewerkt! - Doelen - 36400100 - We bieden passend, zinvol en lonend werk aan inwoners met een indicatie in het kader van de Wet sociale werkvoorziening en Beschut werkBeschut werk betreft werk in een beschutte werkomgeving door Wsw-medewerkers en medewerkers op grond van de Participatiewet. De werksoort, de werkomgeving en het werktempo zijn aangepast aan de capaciteiten en talenten van de inwoners.
Werken en leren: Wat mag het kosten?
Terug naar navigatie - - Werken en leren: Wat mag het kosten?Financiën werken en leren
Terug naar navigatie - Werken en leren: Wat mag het kosten? - Financiën werken en leren Bedragen x €1.000Exploitatie |
Realisatie 2024 |
Begroting 2025 |
Begroting 2026 |
Begroting 2027 |
Begroting 2028 |
Begroting 2029 |
|
|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten |
|||||||
Straatmarkten |
183 |
170 |
175 |
175 |
175 |
175 |
|
Economie |
1.708 |
1.756 |
1.716 |
1.716 |
1.716 |
1.716 |
|
Onderwijshuisvesting |
6.139 |
5.875 |
5.135 |
5.659 |
5.776 |
5.745 |
|
Kinderopvang en lokaal onderwijsbeleid |
3.895 |
3.656 |
3.795 |
3.795 |
3.795 |
3.795 |
|
Toerisme en recreatie |
859 |
885 |
1.127 |
977 |
977 |
977 |
|
Participatie werk |
5.286 |
4.295 |
4.659 |
4.659 |
4.659 |
4.659 |
|
Gelrewerkt! |
10.518 |
12.369 |
13.141 |
13.141 |
13.111 |
13.111 |
|
Totaal Lasten |
28.588 |
29.007 |
29.748 |
30.121 |
30.209 |
30.178 |
|
Baten |
|||||||
Straatmarkten |
-164 |
-170 |
-180 |
-176 |
-176 |
-176 |
|
Economie |
-53 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Onderwijshuisvesting |
-1.003 |
-553 |
-382 |
-382 |
-382 |
-382 |
|
Kinderopvang en lokaal onderwijsbeleid |
-1.767 |
-1.587 |
-1.545 |
-1.545 |
-1.545 |
-1.545 |
|
Toerisme en recreatie |
-27 |
-20 |
-21 |
-21 |
-21 |
-21 |
|
Participatie werk |
-3.184 |
-1.352 |
-1.917 |
-1.917 |
-1.917 |
-1.917 |
|
Gelrewerkt! |
-1.335 |
-1.511 |
-1.564 |
-1.564 |
-1.534 |
-1.534 |
|
Totaal Baten |
-7.534 |
-5.193 |
-5.608 |
-5.604 |
-5.574 |
-5.574 |
|
Gerealiseerd saldo van baten en lasten |
21.055 |
23.814 |
24.141 |
24.517 |
24.635 |
24.604 |
|
Stortingen |
|||||||
Onderwijshuisvesting |
399 |
474 |
395 |
395 |
595 |
595 |
|
Totaal Stortingen |
399 |
474 |
395 |
395 |
595 |
595 |
|
Onttrekkingen |
|||||||
Onderwijshuisvesting |
0 |
-506 |
-698 |
-1.000 |
-1.107 |
-1.107 |
|
Toerisme en recreatie |
-3 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Participatie werk |
-666 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Totaal Onttrekkingen |
-669 |
-506 |
-698 |
-1.000 |
-1.107 |
-1.107 |
|
Mutaties reserves |
-270 |
-32 |
-303 |
-605 |
-512 |
-512 |
|
Gerealiseerd resultaat |
20.784 |
23.781 |
23.837 |
23.912 |
24.123 |
24.092 |
|