
Zorgen en samenleven
Zorgen en samenleven: Ambitie
Terug naar navigatie - - Zorgen en samenleven: AmbitieAmbitie
Terug naar navigatie - Zorgen en samenleven: Ambitie - AmbitieInclusieve samenleving
De gemeente Zutphen is voor iedereen een veilige en gezonde plek om te wonen, te werken, te ondernemen, te sporten en naar school te gaan. Niemand wordt gediscrimineerd op grond van afkomst, huidskleur, seksualiteit, gender, leeftijd, geloof of het hebben van een beperking. We gaan uit van de kracht van onze inwoners en zetten in op een sterke inclusieve samenleving waarin iedereen mee kan doen.
Wij koesteren de dynamiek in de wijken, in de eigen netwerken van inwoners en andere partijen en in de gemeente als geheel. We streven naar kansengelijkheid en sociale samenhang in de wijken, waar mensen elkaar kennen, helpen en opzoeken. Onze focus ligt op preventie; het voorkomen dat problemen ontstaan of verergeren. Daar waar het inwoners in hun netwerk, in de buurt of daarbuiten zelf niet lukt, ondersteunen wij. Onze grondhouding is werken vanuit de inwoner, integraal en gebiedsgericht. Elke wijk heeft z’n eigen dna en die verschillen omarmen en versterken we. Dat vraagt verschillende investeringen en manieren van faciliteren vanuit de gemeente.
De gemeente Zutphen is een fijne gemeente voor kinderen en jongeren om op te groeien, met ruimte om te spelen en elkaar te ontmoeten, ouders die elkaar helpen, goed onderwijs, een breed aanbod aan sport en cultuur. We zetten preventieve activiteiten en lichte jeugdhulp in voor kinderen met risicofactoren. Gespecialiseerde jeugdhulp zetten we in als het écht nodig is. We hebben aandacht voor een duurzaam en betaalbaar zorglandschap.
Hulp aan inwoners willen we zoveel mogelijk lokaal en dichtbij huis kunnen aanbieden. Een sterke sociale basis is daarvoor cruciaal. We gaan eenzaamheid tegen, bij ouderen, maar ook bij jongeren en/of mantelzorgers. De toenemende vergrijzing heeft onze aandacht. We spelen daarop in door ‘zo lang mogelijk thuis wonen’ mogelijk te maken met een aanbod aan dagbesteding, laagdrempelige ontmoetingsplekken en huishoudelijke zorg.
We werken preventief aan het bevorderen van de gezondheid van onze inwoners. Daar draagt ook ons sportbeleid aan bij.
Bestaanszekerheid vergroten
Het aantal huishoudens dat niet meer structureel kan rondkomen neemt toe in de gemeente Zutphen. Als gemeente hebben we, samen met maatschappelijke organisaties, een wettelijke en collectieve verantwoordelijkheid voor inwoners die ondersteuning nodig hebben om op de arbeidsmarkt en in de maatschappij te kunnen participeren. De begrippen vertrouwen, gelijkwaardigheid en bestaanszekerheid staan centraal bij ons beleid en de uitvoering. Vertrouwen van de overheid in de inwoners én inwoners die vertrouwen hebben in de overheid. De oplossingen en ideeën van de inwoner zijn voor ons leidend, niet de afzonderlijke wet- en regelgeving en systemen. Dit vraagt van ons dat we dingen anders durven doen en (meer) integraal werken.
Verbinden veiligheid, leefbaarheid en zorg
We willen een veilige gemeente te zijn voor inwoners en bezoekers. We verkennen continu waar we de veiligheid en leefbaarheid kunnen verbeteren. We werken daarbij nauw samen met politie en justitie, omliggende gemeenten, organisaties en (horeca-)ondernemers.
Integrale opgave sociaal domein
Terug naar navigatie - Zorgen en samenleven: Ambitie - Integrale opgave sociaal domeinIn het sociaal domein werken we op steeds meer onderwerpen integraal samen, ook met het fysieke domein. Zeker als het gaat om huishoudens met meerdere of onderliggende vragen of problematiek. We willen dit zo simpel en overzichtelijk mogelijk voor de inwoner organiseren, over de domeinen heen.
De grote inhoudelijke opgaven waar we in 2026 samen aan werken zijn:
• Weerbare en veerkrachtige samenleving
De weerbaarheid van onze inwoners tegen klimatologische, pandemische, digitale en militaire risico’s is een belangrijk aandachtspunt. Gemeenten hebben de verantwoordelijkheid zich goed voor te bereiden op grootschalige crises. Samen met de Veiligheidsregio starten we in 2026 met een pilot voor weerbaarheidscentra in wijken en buurten. We voeren het Integraal Veiligheidsplan 2024-2028 uit waarbij de belangrijkste thema’s zijn: ondermijning, zorg en veiligheid en aanpak van digitale criminaliteit. Met het programma Preventie met Gezag werken we integraal samen om jeugdcriminaliteit te voorkomen.
• Lokale aanpak bestaanszekerheid
Een (té) grote groep mensen in onze gemeente leeft in bestaansonzekerheid, wat leidt tot stress en beperkte mogelijkheden om te functioneren in onze complexe maatschappij. Om volwaardig aan de samenleving mee te kunnen doen, hebben mensen een stabiel inkomen nodig, ondersteuning bij geldzorgen, een woning, toegang tot onderwijs en zorg, en een financiële buffer voor onverwachte uitgaven. Met onze lokale aanpak bestaanszekerheid gaan we in 2026 volop aan de slag.
• Aandacht voor vergrijzing en positieve gezondheid
Zutphen vergrijst bovengemiddeld. We zorgen voor een vindbaar, toegankelijk en laagdrempelig zorg- en ondersteuningsaanbod, dat aansluit op behoeften van onze oudere inwoners. We werken samen met het fysieke domein voor passende huisvesting.
We willen ook een gemeente zijn waar een gezonde leefstijl vanzelfsprekend is. Het maken van gezonde keuzes moet gemakkelijk en logisch zijn. Door meedoen te stimuleren helpen we onze inwoners zich ook mentaal gezond te voelen. Gezondheid maakt onderdeel uit van ruimtelijke plannen.
• Sterke wijken
We streven naar kansengelijkheid en sociale samenhang in de wijken, waar mensen elkaar kennen, helpen en opzoeken. Dat doen we onder andere door het versterken van voorzieningen in de wijk die ontmoeten stimuleren, zoals buurthuizen en jongerenwerk, laagdrempelig en inclusief, voor iedereen bereikbaar. In 2026 werken we verder aan de Zutphense ADDO methodiek (Anders Denken, Doen en Organiseren). De behoeften en mogelijkheden van inwoners zijn hierin leidend. In de startwijk Zuidwijken werken we samen in een alliantie met bewoners, professionals en organisaties (zie ook programma 1).
• Begeleiding en ontwikkeling naar werk, onderwijs en participatie
Iedereen moet mee kunnen doen en zich kunnen ontwikkelen. Sommige inwoners hebben hier extra ondersteuning bij nodig. We werken vanuit het sociaal domein samen voor het realiseren van een herkenbaar netwerk van plekken waar leren, werken en ontwikkelen centraal staat en waar verbinding is tussen onderwijs, werk en zorg (zie ook programma 3).
Volgen van de ontwikkelingen
Terug naar navigatie - Zorgen en samenleven: Ambitie - Volgen van de ontwikkelingenWe willen in het sociaal domein een aantal specifieke ontwikkelingen monitoren om te zien of de inzet het gewenste effect heeft. Daarvoor hebben we onderstaande indicatoren opgesteld.
Openbare orde en veiligheid
Doel: Verminderen van extreme (woon)overlast in kwetsbare buurten door intensivering van de aanpak. We zetten in op een individuele aanpak van de overlast waar we met behulp van persoonlijke-, private-, bestuurlijke- en strafrechtelijke middelen integraal werken.
Indicatoren:
• de aanpak van extreme woonoverlast. We willen (in elk geval) 10 casussen op deze intensieve wijze aanpakken;
• de begeleiding van mensen die uit een gesloten instelling komen, om zoveel mogelijk te voorkomen dat terugval in oud gedrag (verwardheid, verslaving of criminaliteit) ontstaat. De aantallen en resultaten monitoren we.
Sport, bewegen en ontmoeten
Doel: We willen een gezonde leefstijl in samenhang met sport bevorderen.
Indicator:
• het aantal inwoners dat voldoet aan de Nederlandse Norm Gezond Bewegen (NNGB) (150 minuten matig intensief bewegen per week).
Participatie
Doel: inwoners doen mee in de samenleving door (gesubsidieerd) werk of een vorm van maatschappelijke participatie.
Indicatoren:
• in- en uitstroom inkomensondersteuning (bijstand);
• het aantal inwoners met en zonder inkomensondersteuning (uitkering) dat deelneemt aan sociale activiteiten met gebruik van het kindpakket of de meedoenregeling;
• hoe inwoners onze dienstverlening ervaren, gericht op alle activiteiten met betrekking tot loopbaanontwikkeling en bestaanszekerheid.
Hulp en welzijn
Doel: Versterking van de sociale basis, preventie en de inrichting van laagdrempelige, wijkgerichte en kwalitatief goede voorzieningen ter voorkoming en vervanging van geïndiceerd maatwerk.
Indicatoren:
• het aantal cliënten met een Wmo indicatie, gecorrigeerd met de instroom en uitstroom vanwege de vergrijzing en extramuralisering;
• het aantal cliënten dat doorstroomt naar lichtere zorgvormen van begeleiding of uitstroomt (bijvoorbeeld naar Perspectief Zutphen);
• de cliëntervaringen naar kwaliteit en bejegening met betrekking tot de geïndiceerde Wmo-zorg.
Jeugd en jongeren
Doel: Minder kinderen met geïndiceerde jeugdhulp, door versterken van de pedagogische samenleving, preventie en uitbouwen en borgen Team lichte jeugdhulp.
Indicatoren:
• de ontwikkeling van het aantal kinderen/jongeren met geïndiceerde jeugdhulp;
• de cliëntervaringen met zowel geïndiceerde jeugdhulp als team lichte jeugdhulp.
Product 120 Brandweer
Terug naar navigatie - - Product 120 BrandweerDoelen
Terug naar navigatie - Product 120 Brandweer - Doelen41200100 - Regionaal werken we samen op het gebied van brandweerzorg, crisisbeheersing en rampenbestrijding
Terug naar navigatie - Product 120 Brandweer - Doelen - 41200100 - Regionaal werken we samen op het gebied van brandweerzorg, crisisbeheersing en rampenbestrijdingDe Veiligheidsregio Noord- en Oost Gelderland (VNOG) is een gemeenschappelijke regeling van 22 gemeenten. We werken met elkaar samen aan publieke en fysieke veiligheid in de regio.
Product 140 Openbare orde en veiligheid
Terug naar navigatie - - Product 140 Openbare orde en veiligheidDoelen
Terug naar navigatie - Product 140 Openbare orde en veiligheid - Doelen41400100 - Beperken van de criminaliteit en overlast in onze woonomgeving en bevorderen van het gevoel van veiligheid
Terug naar navigatie - Product 140 Openbare orde en veiligheid - Doelen - 41400100 - Beperken van de criminaliteit en overlast in onze woonomgeving en bevorderen van het gevoel van veiligheidWe gaan aan de slag om de feitelijke veiligheid en het veiligheidsgevoel in Zutphen te versterken.
41400200 - Het aanpakken en voorkomen van ondermijnende criminaliteit
Terug naar navigatie - Product 140 Openbare orde en veiligheid - Doelen - 41400200 - Het aanpakken en voorkomen van ondermijnende criminaliteitDe aard en omvang van de ondermijningsproblematiek is groter dan wij denken en dat willen we aanpakken en verminderen. Bij ondermijning hebben we het onder andere over de productie, handel en gebruik van drugs, zorgfraude en mensenhandel.
41400300 - Versterken van de samenwerking tussen de zorg- en veiligheidspartners om daarmee (woon-) overlast en criminaliteit te voorkomen.
Terug naar navigatie - Product 140 Openbare orde en veiligheid - Doelen - 41400300 - Versterken van de samenwerking tussen de zorg- en veiligheidspartners om daarmee (woon-) overlast en criminaliteit te voorkomen.Zutphen scoort, in vergelijking met de Nederlandse gemiddelden, hoog op overlast en criminaliteit. Hiervoor gaan we, nog meer dan we al doen, om tafel met onze zorg- en veiligheidspartners.
41400400 - De overlast- verzuim- en criminaliteit-cijfers in Zutphen onder de jeugd nemen af
Terug naar navigatie - Product 140 Openbare orde en veiligheid - Doelen - 41400400 - De overlast- verzuim- en criminaliteit-cijfers in Zutphen onder de jeugd nemen afMet het programma Preventie met Gezag voorkomen we dat jongeren (8-27 jaar) in de criminaliteit belanden of blijven. We investeren extra in Halt in de wijk, jeugdboa’s, jongerenwerk, ontmoetingsplekken, school en werk, en zetten sportcoaches in. De effecten meten we jaarlijks.
41400500 - Inwoners, ondernemers, instellingen en medewerkers zijn weerbaarder tegen digitale criminaliteit
Terug naar navigatie - Product 140 Openbare orde en veiligheid - Doelen - 41400500 - Inwoners, ondernemers, instellingen en medewerkers zijn weerbaarder tegen digitale criminaliteitWe zien meer cyberaanvallen op burgers, bedrijven en overheden. Het aantal slachtoffers van online criminaliteit neemt toe, de schade groeit maar de weerbaarheid blijft achter. Het inzetten op preventie en voorlichting is hier belangrijk.
Product 530 Sport
Terug naar navigatie - - Product 530 SportDoelen
Terug naar navigatie - Product 530 Sport - Doelen45300100 - We streven naar doeltreffend beleid en uitvoering voor het stimuleren van sport, bewegen en ontmoeten
Terug naar navigatie - Product 530 Sport - Doelen - 45300100 - We streven naar doeltreffend beleid en uitvoering voor het stimuleren van sport, bewegen en ontmoetenVoldoende sport en bewegen draagt bij aan gezondheid en welbevinden van de inwoners. Het is een integraal thema dat bijdraagt aan meerdere beleidsdoelen. Het sportstimuleringsbeleid wordt uitgevoerd door Actief Zutphen.
45300200 - We dragen bij aan professionele uitvoering van het sport- en accommodatiebedrijf Actief Zutphen
Terug naar navigatie - Product 530 Sport - Doelen - 45300200 - We dragen bij aan professionele uitvoering van het sport- en accommodatiebedrijf Actief ZutphenEen groot deel van onze sportaccommodaties wordt geëxploiteerd door Actief Zutphen. We sturen op een effectieve uitvoering hiervan.
Product 605 Minimabeleid
Terug naar navigatie - - Product 605 MinimabeleidDoelen
Terug naar navigatie - Product 605 Minimabeleid - Doelen46050100 - We willen meer inwoners bereiken met ons minimabeleid, zodat zoveel mogelijk mensen kunnen meedoen in de samenleving
Terug naar navigatie - Product 605 Minimabeleid - Doelen - 46050100 - We willen meer inwoners bereiken met ons minimabeleid, zodat zoveel mogelijk mensen kunnen meedoen in de samenlevingFinanciële bestaansonzekerheid slaat letterlijk de bodem onder het bestaan van mensen vandaan. Voor diegenen die (tijdelijk) financieel niet rondkomen willen we als gemeente een vangnet zijn. Samen met verschillende partners bieden we laagdrempelige financiële hulp. Met onder andere de inzet van minimaregelingen stimuleren we dat iedereen mee kan doen, met extra focus op gelijke kansen voor kinderen en werkenden die moeite hebben met rondkomen.
Product 608 Schuldhulpverlening
Terug naar navigatie - - Product 608 SchuldhulpverleningDoelen
Terug naar navigatie - Product 608 Schuldhulpverlening - Doelen46080100 - We vergroten de duurzame financiële zelfredzaamheid van inwoners van jong tot oud
Terug naar navigatie - Product 608 Schuldhulpverlening - Doelen - 46080100 - We vergroten de duurzame financiële zelfredzaamheid van inwoners van jong tot oudWe zien schuldhulp als een integraal onderdeel van onze bredere inzet voor bestaanszekerheid. Naast de hulp bij het aflossen van schulden is de inzet op preventie, begeleiding, voorzorg en nazorg nog belangrijker. Begeleiding en coaching is een centraal instrument, met als uitgangspunt 'iedereen zo financieel zelfstandig mogelijk'.
46080200 - We willen meer inwoners in vroeg stadium bereiken bij geldzorgen of beginnende schulden, zodat we tijdig passende hulp kunnen bieden
Terug naar navigatie - Product 608 Schuldhulpverlening - Doelen - 46080200 - We willen meer inwoners in vroeg stadium bereiken bij geldzorgen of beginnende schulden, zodat we tijdig passende hulp kunnen biedenAls gemeente vinden we het belangrijk om geldzorgen vroeg te signaleren en passende begeleiding te bieden, zodat financiële problemen niet groter worden.
Product 610 Inkomensvoorziening
Terug naar navigatie - - Product 610 InkomensvoorzieningDoelen
Terug naar navigatie - Product 610 Inkomensvoorziening - Doelen46100100 - We ondersteunen iedere inwoner die dat nodig heeft met inkomensondersteuning, zodat iedereen een stabiele financiële basis heeft
Terug naar navigatie - Product 610 Inkomensvoorziening - Doelen - 46100100 - We ondersteunen iedere inwoner die dat nodig heeft met inkomensondersteuning, zodat iedereen een stabiele financiële basis heeftDe vraag en behoeften van de inwoner zijn voor ons leidend, niet de afzonderlijke wet- en regelgeving en systemen. Daarbij staan gelijkwaardigheid en vertrouwen, doen wat nodig is, professionaliteit en samenwerking centraal.
46100200 - We hebben iedere inwoner met inkomensondersteuning structureel in beeld en zorgen voor passende begeleiding om mee te kunnen doen
Terug naar navigatie - Product 610 Inkomensvoorziening - Doelen - 46100200 - We hebben iedere inwoner met inkomensondersteuning structureel in beeld en zorgen voor passende begeleiding om mee te kunnen doenOns doel is dat we begrijpen wat inwoners nodig hebben om mee te kunnen doen om hen daarbij zo goed mogelijk te kunnen begeleiden.
Product 621 Wmo begeleiding
Terug naar navigatie - - Product 621 Wmo begeleidingDoelen
Terug naar navigatie - Product 621 Wmo begeleiding - Doelen46210100 - We ondersteunen inwoners met een begeleidingsvraag zo dichtbij huis en laagdrempelig mogelijk
Terug naar navigatie - Product 621 Wmo begeleiding - Doelen - 46210100 - We ondersteunen inwoners met een begeleidingsvraag zo dichtbij huis en laagdrempelig mogelijkWe gaan uit van de kracht van onze inwoners. Wanneer ondersteuning nodig is, bieden we deze zoveel mogelijk lokaal en dichtbij huis. We sluiten daarbij aan bij de mogelijkheden vanuit de sociale basis en hebben aandacht voor een duurzaam en betaalbaar zorglandschap.
46210200 - We bieden passende en kwalitatief goede Wmo begeleiding, zo licht en zo kort als mogelijk en aanvullend op voorliggende voorzieningen
Terug naar navigatie - Product 621 Wmo begeleiding - Doelen - 46210200 - We bieden passende en kwalitatief goede Wmo begeleiding, zo licht en zo kort als mogelijk en aanvullend op voorliggende voorzieningenWe kopen Wmo begeleiding en dagbesteding samen met andere gemeenten in de zorgregio Midden IJssel Oost Veluwe in. Dit willen we zo kort en licht als mogelijk inzetten, aansluitend op onze lokale voorzieningen. We sturen op kwaliteit en kosten en werken integraal, vooral als er sprake is van complexe problematiek.
46210300 - We streven naar een soepele overgang van jeugd naar volwassenheid (18- /18+)
Terug naar navigatie - Product 621 Wmo begeleiding - Doelen - 46210300 - We streven naar een soepele overgang van jeugd naar volwassenheid (18- /18+)Jongeren die begeleiding of zorg krijgen van de gemeente vallen na hun 18de verjaardag in veel gevallen onder andere wetten en regelingen. We streven ernaar deze overgang zo soepel mogelijk te laten verlopen door een integrale aanpak gericht op zowel preventie als continuïteit van zorg. De teams in het sociaal domein (Jeugd en onderwijs, Wmo/Welzijn, (beschermd) wonen, GelreWerkt! en Inkomen) werken op dit thema nauw samen.
46210400 - We zorgen voor beschikbare en kwalitatief goede voorzieningen beschermd wonen en maatschappelijke opvang zodat mensen zo lang mogelijk of weer zo snel mogelijk zelfstandig of beschermd in de wijk kunnen wonen
Terug naar navigatie - Product 621 Wmo begeleiding - Doelen - 46210400 - We zorgen voor beschikbare en kwalitatief goede voorzieningen beschermd wonen en maatschappelijke opvang zodat mensen zo lang mogelijk of weer zo snel mogelijk zelfstandig of beschermd in de wijk kunnen wonenBovenstaande doelstelling staat centraal in de Regiovisie beschermd wonen en maatschappelijke opvang 2024-2026. Voor de gemeente Zutphen is dit uitgewerkt in een lokaal uitvoeringsplan. Bij de inzetten wordt uitgewerkt op welke thema's we de focus leggen in 2026.
Product 622 Wmo huishoudelijke zorg
Terug naar navigatie - - Product 622 Wmo huishoudelijke zorgDoelen
Terug naar navigatie - Product 622 Wmo huishoudelijke zorg - Doelen46220100 - We verstrekken kwalitatief goede huishoudelijke zorg die aansluit op de eigen mogelijkheden van inwoners zodat zij langer zelfstandig thuis kunnen wonen en leven
Terug naar navigatie - Product 622 Wmo huishoudelijke zorg - Doelen - 46220100 - We verstrekken kwalitatief goede huishoudelijke zorg die aansluit op de eigen mogelijkheden van inwoners zodat zij langer zelfstandig thuis kunnen wonen en levenBeoogd effect is de maatwerkvoorziening huishoudelijke zorg in deze tijd van vergrijzing en krapte op de arbeidsmarkt beschikbaar te houden voor iedereen die dat nodig heeft.
Product 623 Wmo individuele hulpmiddelen
Terug naar navigatie - - Product 623 Wmo individuele hulpmiddelenDoelen
Terug naar navigatie - Product 623 Wmo individuele hulpmiddelen - Doelen46230100 - We bevorderen, door middel van de inzet van woon-, rol- en vervoerhulpmiddelen, dat mensen langer zelfstandig thuis kunnen wonen en beter participeren in de samenleving
Terug naar navigatie - Product 623 Wmo individuele hulpmiddelen - Doelen - 46230100 - We bevorderen, door middel van de inzet van woon-, rol- en vervoerhulpmiddelen, dat mensen langer zelfstandig thuis kunnen wonen en beter participeren in de samenlevingDoor vergrijzing en langer zelfstandig thuis wonen hebben steeds meer inwoners een hulpmiddel of woonvoorziening nodig. We willen deze zo efficiënt mogelijk inzetten door aan te sluiten bij de mogelijkheden van de inwoners.
Product 624 Sociale basis
Terug naar navigatie - - Product 624 Sociale basisDoelen
Terug naar navigatie - Product 624 Sociale basis - Doelen46240100 - We willen een gemeente zijn waar mensen in een gezonde leefomgeving wonen, waar de gezondheidsverschillen kleiner worden en waar een gezonde leefstijl steeds meer vanzelfsprekend wordt
Terug naar navigatie - Product 624 Sociale basis - Doelen - 46240100 - We willen een gemeente zijn waar mensen in een gezonde leefomgeving wonen, waar de gezondheidsverschillen kleiner worden en waar een gezonde leefstijl steeds meer vanzelfsprekend wordtWe streven naar wijken waar kinderen gezond opgroeien en waar ouderen vitaal blijven. Waar sociale samenhang is en waar mensen elkaar kennen, helpen en opzoeken. Daarmee wordt er ook een minder groot beroep op de gezondheidszorg gedaan. We richten ons daarom op het verbinden van inwoners met elkaar en het bevorderen van de (mentale) gezondheid. Samen met onze partners zetten we ons in voor verbinding in de wijken en voor vrijwilligers. Zo versterken we de sociale basis.
46240200 - We spelen in op de vergrijzing met een integrale aanpak
Terug naar navigatie - Product 624 Sociale basis - Doelen - 46240200 - We spelen in op de vergrijzing met een integrale aanpakDoor de vergrijzing en ambulantisering van de zorg wonen er steeds meer kwetsbare inwoners zelfstandig in de wijk en staat het zorgstelsel onder druk. We willen daarom met een integrale aanpak de sociale basis van onze inwoners versterken. Dit doen we bij alle doelen gericht op welzijn, zorg en wonen. Meer specifiek werken we in 2026 aan een dementievriendelijke gemeente en maken we afspraken over wonen en zorg.
46240300 - We werken met onze inwoners en partners aan een sterke sociale basis in de wijk (zie ook programma 1)
Terug naar navigatie - Product 624 Sociale basis - Doelen - 46240300 - We werken met onze inwoners en partners aan een sterke sociale basis in de wijk (zie ook programma 1)Vanuit het programma ‘Sterke Wijken’ werken we aan sociale samenhang en vitale wijken. We vertalen ‘Sterke Wijken’ naar samenwerkingsafspraken en concrete projecten, voorzieningen en activiteiten en faciliteren deze waar nodig. In 2026 werken we verder met de Zutphense ADDO methodiek (Anders Denken, Doen en Organiseren) om de samenwerking in de wijken vorm te geven. De vragen en behoeften van bewoners zijn hierin leidend. We starten hiermee in de Zuidwijken.
46240400 - We dragen uit dat iedereen gelijk is en meedoet in de gemeente Zutphen
Terug naar navigatie - Product 624 Sociale basis - Doelen - 46240400 - We dragen uit dat iedereen gelijk is en meedoet in de gemeente ZutphenWe ondersteunen onze anti-discriminatievoorziening Art.1 NOG. Daarmee dragen we bij aan een inclusieve samenleving waarin iedereen gelijke kansen heeft. En dringen we racisme, discriminatie, uitsluiting en vooroordelen terug.
46240500 - We signaleren huiselijk geweld en kindermishandeling tijdig en verbeteren de kwaliteit van de dienstverlening om recidive te minimaliseren.
Terug naar navigatie - Product 624 Sociale basis - Doelen - 46240500 - We signaleren huiselijk geweld en kindermishandeling tijdig en verbeteren de kwaliteit van de dienstverlening om recidive te minimaliseren.Huiselijk geweld en kindermishandeling komen nog te vaak voor. Door middel van een gerichte aanpak willen we eerder signaleren en effectieve ondersteuning inzetten.
Product 625 Wmo vervoer
Terug naar navigatie - - Product 625 Wmo vervoerDoelen
Terug naar navigatie - Product 625 Wmo vervoer - Doelen46250100 - We zorgen ervoor dat inwoners die vanwege beperkingen geen gebruik kunnen maken van eigen vervoer of het openbaar vervoer, zich toch lokaal kunnen verplaatsen
Terug naar navigatie - Product 625 Wmo vervoer - Doelen - 46250100 - We zorgen ervoor dat inwoners die vanwege beperkingen geen gebruik kunnen maken van eigen vervoer of het openbaar vervoer, zich toch lokaal kunnen verplaatsenWe hebben als gemeente de taak om vervoer aan te bieden aan mensen die daar op grond van de Wmo voor in aanmerking komen. Het grootste deel van dit vervoer betreft vraagafhankelijk vervoer (sociaal-recreatief taxivervoer op afroep). Dit vervoer is bedoeld om naar familie, vrienden, winkels en andere plekken reizen. Voor de gemeente Zutphen voert PlusOV dit uit.
We bieden daarnaast aan inwoners met Wmo-indicatie voor dagbesteding vervoer aan als zij dit nodig hebben. Dit wordt uitgevoerd door taxibedrijven die voor dit doel door de gemeente zijn gecontracteerd.
Tenslotte ondersteunen we kleinschalig vrijwillig busvervoer (Stap In Stap Uit) als aanvulling op andere vormen van vervoer. Naast het voorzien in een vervoersbehoefte, draagt dit ook bij aan het verminderen van eenzaamheid.
Product 630 Jeugdzorg in natura
Terug naar navigatie - - Product 630 Jeugdzorg in naturaDoelen
Terug naar navigatie - Product 630 Jeugdzorg in natura - Doelen46300100 - Minder kinderen met geïndiceerde jeugdhulp
Terug naar navigatie - Product 630 Jeugdzorg in natura - Doelen - 46300100 - Minder kinderen met geïndiceerde jeugdhulpWe willen normaliseren in plaats van medicaliseren. Onze ondersteuning is zo licht als mogelijk, maar intensief als het nodig is. Daarbij streven we vier doelen na: versterken pedagogische samenleving, focus op preventie, stevige eerste lijn, en de inzet van kwalitatief goede en passende zorg en ondersteuning. Op deze manier hopen we het aantal kinderen dat geïndiceerde jeugdhulp nodig heeft terug te brengen.
46300200 - Inkoop van kwalitatief goede en betaalbare jeugdhulp
Terug naar navigatie - Product 630 Jeugdzorg in natura - Doelen - 46300200 - Inkoop van kwalitatief goede en betaalbare jeugdhulpHet meerjarig jeugdbeleid met een projectmatige aanpak gericht op preventie werpt zijn vruchten af. Inwoners weten het Team Lichte Jeugdhulp goed te vinden en krijgen laagdrempelige hulp in een vroegtijdig stadium. De samenwerking met zorgaanbieders willen we ook voor de lange termijn borgen omdat het zorgt voor meer efficiëntie en innovatie in het zorgaanbod, vanuit de vraag van de inwoner. Ook is het project Jeugdhulp in de school structureel verankerd in alle basisscholen. Daarbij werken jeugdconsulenten nauw samen met scholen en zorgpartijen. We hebben meer grip en regie op de zorgtrajecten van kwetsbare kinderen en jongeren door de inzet van jeugdregisseurs in de toegang. We zetten zo veel mogelijk in op (intensieve) ambulante begeleiding in plaats van verblijf. Deze lijn zetten we voort in 2026. We gaan voor goede specialistische hulp en willen minder kinderen met geïndiceerde jeugdhulp en/of een persoonsgebonden Budget (PGB).
Product 632 Jeugd algemeen
Terug naar navigatie - - Product 632 Jeugd algemeenDoelen
Terug naar navigatie - Product 632 Jeugd algemeen - Doelen46320100 - Effectieve en efficiënte ondersteuning lokaal en regionaal
Terug naar navigatie - Product 632 Jeugd algemeen - Doelen - 46320100 - Effectieve en efficiënte ondersteuning lokaal en regionaalRandvoorwaarden om de toegang tot en inkoop van jeugdhulp goed te organiseren zijn bijvoorbeeld ondersteuning door het het regionale programmateam en het organiseren van leerlingenvervoer. In 2026 heeft beleid leerlingenvervoer prioriteit.
Product 634 Preventie jeugd
Terug naar navigatie - - Product 634 Preventie jeugdDoelen
Terug naar navigatie - Product 634 Preventie jeugd - Doelen46340100 - Versterken pedagogische samenleving en focus op preventie
Terug naar navigatie - Product 634 Preventie jeugd - Doelen - 46340100 - Versterken pedagogische samenleving en focus op preventieWe beogen het pedagogisch klimaat te versterken door het stimuleren van ontmoeting, eigen regie en samen opvoeden. Dat doen we samen met kinderen/jongeren, opvoeders, scholen en organisaties. Daarnaast willen we met preventieve activiteiten problemen voorkomen.
Product 670 Inburgering
Terug naar navigatie - - Product 670 InburgeringDoelen
Terug naar navigatie - Product 670 Inburgering - Doelen46700100 - We voldoen aan de taakstelling huisvesting statushouders
Terug naar navigatie - Product 670 Inburgering - Doelen - 46700100 - We voldoen aan de taakstelling huisvesting statushoudersDe gemeente Zutphen is een gastvrije gemeente voor vluchtelingen en ontheemden. De gemeente neemt haar verantwoordelijkheid om er voor te zorgen dat de nieuwe inwoners een thuis vinden.
46700200 - We hebben alle inburgeringsplichtigen binnen de gemeente Zutphen in beeld en zij krijgen passende begeleiding bij hun inburgeringstraject
Terug naar navigatie - Product 670 Inburgering - Doelen - 46700200 - We hebben alle inburgeringsplichtigen binnen de gemeente Zutphen in beeld en zij krijgen passende begeleiding bij hun inburgeringstrajectNieuwe inwoners met een verblijfsvergunning worden geacht in te burgeren in Nederland volgens de Wet inburgering. Daarvoor volgen zij taallessen en nemen deel aan activiteiten.
46700300 - We bieden adequate opvang voor Oekraïense ontheemden
Terug naar navigatie - Product 670 Inburgering - Doelen - 46700300 - We bieden adequate opvang voor Oekraïense ontheemdenDe Richtlijn Tijdelijke Bescherming (RTB) op grond waarvan Oekraïense ontheemden in Europa recht hebben op opvang, is verlengd tot 4 maart 2027. Gemeenten hebben de verantwoordelijkheid om adequate opvang te organiseren.
46700400 - We blijven onderdak aan asielzoekers bieden volgens de geldende kaders van de Spreidingswet en werken hieraan met de provincie Gelderland en de subregio samen
Terug naar navigatie - Product 670 Inburgering - Doelen - 46700400 - We blijven onderdak aan asielzoekers bieden volgens de geldende kaders van de Spreidingswet en werken hieraan met de provincie Gelderland en de subregio samenOp basis van de langjarige bestuursovereenkomst met het COA is er een AZC voor 740 mensen in Zutphen. We werken hierin samen met de provincie Gelderland en de subregio.
Zorgen en samenleven: Wat mag het kosten?
Terug naar navigatie - - Zorgen en samenleven: Wat mag het kosten?Financiën zorgen en samenleven
Terug naar navigatie - Zorgen en samenleven: Wat mag het kosten? - Financiën zorgen en samenleven Bedragen x €1.000Exploitatie |
Realisatie 2024 |
Begroting 2025 |
Begroting 2026 |
Begroting 2027 |
Begroting 2028 |
Begroting 2029 |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten |
|||||||
Brandweer |
3.734 |
3.892 |
4.019 |
4.203 |
4.295 |
4.294 |
|
Openbare orde en veiligheid |
2.196 |
2.440 |
2.592 |
2.542 |
2.542 |
2.542 |
|
Sport |
5.855 |
5.526 |
6.494 |
6.180 |
6.141 |
6.127 |
|
Minimabeleid |
2.933 |
3.451 |
3.142 |
3.102 |
3.102 |
3.102 |
|
Schuldhulpverlening |
3.405 |
1.994 |
5.042 |
5.042 |
5.042 |
5.042 |
|
Inkomensvoorziening |
25.667 |
25.834 |
24.125 |
24.125 |
24.125 |
24.125 |
|
Wmo begeleiding |
6.779 |
10.740 |
9.176 |
9.173 |
9.173 |
9.173 |
|
Wmo huishoudelijke hulp |
6.378 |
6.579 |
8.230 |
8.230 |
8.230 |
8.230 |
|
Wmo individuele hulpmiddelen |
2.609 |
2.117 |
2.006 |
2.006 |
2.006 |
2.006 |
|
Wmo subsidies en overig |
6.611 |
6.946 |
7.345 |
7.053 |
6.816 |
6.816 |
|
Wmo vervoer |
1.085 |
1.012 |
1.063 |
1.120 |
1.184 |
1.184 |
|
Jeugdzorg in natura |
23.613 |
24.490 |
26.473 |
26.473 |
26.257 |
26.250 |
|
Jeugd algemeen |
985 |
1.228 |
1.092 |
1.092 |
1.092 |
1.092 |
|
Jeugd PGB |
330 |
306 |
316 |
316 |
316 |
316 |
|
Jeugd Preventie |
4.555 |
6.577 |
7.067 |
7.014 |
7.014 |
7.014 |
|
Inburgering |
2.544 |
403 |
2.167 |
2.167 |
417 |
417 |
|
Totaal Lasten |
99.279 |
103.533 |
110.350 |
109.837 |
107.752 |
107.731 |
|
Baten |
|||||||
Brandweer |
-95 |
-95 |
-98 |
-98 |
-98 |
-98 |
|
Openbare orde en veiligheid |
-235 |
-10 |
-10 |
-10 |
-10 |
-10 |
|
Sport |
-2.148 |
-2.071 |
-2.440 |
-2.185 |
-2.185 |
-2.185 |
|
Minimabeleid |
-121 |
-99 |
-102 |
-102 |
-102 |
-102 |
|
Schuldhulpverlening |
-47 |
-56 |
-58 |
-58 |
-58 |
-58 |
|
Inkomensvoorziening |
-24.264 |
-22.068 |
-22.840 |
-22.840 |
-22.840 |
-22.840 |
|
Wmo begeleiding |
-311 |
-2.480 |
-910 |
-906 |
-906 |
-906 |
|
Wmo huishoudelijke hulp |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Wmo individuele hulpmiddelen |
-1 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Wmo subsidies en overig |
-1.449 |
-1.127 |
-991 |
-676 |
-676 |
-676 |
|
Wmo vervoer |
-101 |
-62 |
-79 |
-79 |
-79 |
-79 |
|
Jeugdzorg in natura |
0 |
0 |
0 |
0 |
-829 |
-854 |
|
Jeugd algemeen |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Jeugd Preventie |
-50 |
-45 |
-53 |
0 |
0 |
0 |
|
Inburgering |
-3.630 |
-50 |
-1.750 |
-1.750 |
0 |
0 |
|
Totaal Baten |
-32.452 |
-28.162 |
-29.331 |
-28.705 |
-27.784 |
-27.809 |
|
Gerealiseerd saldo van baten en lasten |
66.827 |
75.371 |
81.019 |
81.133 |
79.969 |
79.922 |
|
Stortingen |
|||||||
Sport |
680 |
118 |
118 |
118 |
118 |
118 |
|
Totaal Stortingen |
680 |
118 |
118 |
118 |
118 |
118 |
|
Onttrekkingen |
|||||||
Brandweer |
-5 |
-5 |
-5 |
-5 |
-5 |
-5 |
|
Openbare orde en veiligheid |
-4 |
-4 |
-79 |
-79 |
0 |
0 |
|
Sport |
-759 |
-203 |
-229 |
-236 |
-214 |
-226 |
|
Minimabeleid |
-100 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Schuldhulpverlening |
-537 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Wmo subsidies en overig |
-222 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Totaal Onttrekkingen |
-1.628 |
-213 |
-313 |
-319 |
-219 |
-231 |
|
Mutaties reserves |
-948 |
-95 |
-195 |
-201 |
-101 |
-113 |
|
Gerealiseerd resultaat |
65.879 |
75.276 |
80.824 |
80.932 |
79.868 |
79.810 |