Wonen en leefbaarheid
Wonen en leefbaarheid: Ambitie
Terug naar navigatie - - Wonen en leefbaarheid: AmbitieAmbitie
Terug naar navigatie - Wonen en leefbaarheid: Ambitie - AmbitieJongeren, ouderen, gezinnen en mensen met een laag, midden of hoog inkomen: iedereen voelt zich thuis in de gemeente Zutphen. We willen dat woningen betaalbaar zijn. De binnenstad is aantrekkelijk, de daar omheen liggende woonwijken en Warnsveld zijn prettig leefbaar en groen, de werklocaties zijn goed bereikbaar en zijn goed onderhouden. We hebben voorzieningen die passen bij het verzorgingsgebied en de behoeften van onze inwoners.
We willen een rechtvaardige energietransitie, waarbij we concrete doelen en haalbare doelen stellen voor de lokale opwekking van groene energie. We werken samen met inwoners en ondernemers om de energietransitie voor elkaar te krijgen. We benutten zo veel mogelijk de beschikbare bebouwde ruimte voor opwekking van zonne-energie en gaan samen met inwoners, eigenaren, corporaties en ontwikkelaars aan de slag om woningen en gebouwen van het aardgas af te halen of klaar te maken om van aardgas af te gaan. We zetten samen met inwoners en ondernemers onze schouders onder een duurzame, aantrekkelijke en klimaatbestendige leefomgeving.
Duurzaam openbaar vervoer, deelauto’s, de e-bike, slim parkeren en slimme mobiliteit worden belangrijker. Binnen de stad kun je snel en veilig lopen en fietsen. Iedereen kent gemeente Zutphen als een gemeente die goed bereikbaar is per spoor, over water, over de weg én over snelfietspaden.
Voor duurzaam wonen, werken en verplaatsen is denk-, doorzettings- en uitvoeringskracht nodig. We doen dit samen met bewoners, bedrijven en instellingen. Waar dat kan ondersteunen we maatschappelijke initiatieven. Juist onze inwoners dragen bij aan sterke wijken met een stevige sociale cohesie en een eigen identiteit die grotendeels door wijkbewoners zelf bepaald, beheerd en verrijkt wordt.
We waarderen onze natuurlijke omgeving zoals de IJssel met haar uiterwaarden, de Berkel, het landelijk gebied, de groene zone tussen Zutphen en Warnsveld en het groen rondom de vestingwerken. We zetten ons in om het bomenbestand en de ecologische waarde te vergroten. Bij herinrichting, uitbreiding of inbreiding ontwikkelen we natuurinclusief waarbij groen een volwaardig uitgangspunt in het ontwerp is.
De gemeente Zutphen heeft een compact stedelijk gebied. Nieuwbouw en nieuwe ontwikkelingen realiseren we in het bestaande stedelijk gebied of direct tegen de bebouwde omgeving. De herstructurering van De Mars en realisatie van Noorderhaven, transformaties in de binnenstad en de ontwikkeling van Leesten Schouwbroek en De Hoven Noord zijn hier goede voorbeelden van. We zetten in op diverse transformaties en inbreidingen, met -waar dat kan- het herbenutten van bestaand vastgoed. We verkennen de mogelijkheden voor hoogbouw. De grotere uitbreidingslocaties Leesten en De Hoven Noord bieden ruimte voor starters en doorstroming en voor nieuwe inwoners.
We zijn trots op onze stad en het dorp en hun geschiedenis. De gemeente Zutphen heeft een rijkdom als het gaat om historisch erfgoed. Het is de drager van onze geschiedenis en het geeft stad en dorp identiteit en sfeer. We zijn zuinig op ons erfgoed. Daarom gaan we nieuwe monumenten aanwijzen en beschermen. Wij willen zowel behoud van het erfgoed én het stimuleren van (nieuwe) kunst en cultuuruitingen, zodat Zutphen het bruisend cultureel centrum van het oosten wordt.
De gemeente Zutphen is aantrekkelijk om te wonen en werken, zowel voor onze inwoners als voor nieuwe inwoners. En dat willen we ook in de toekomst blijven. We zetten in op sociale en economische balans, veilige en leefbare wijken, een goed voorzieningenniveau en dynamiek en levendigheid in de stad. In de Omgevingsvisie Zutphen schetsen we hoe de groei van onze gemeente vorm krijgt in relatie tot stedelijke vernieuwing, ruimtelijke kwaliteit, verduurzaming en economische versterking.
Integrale opgave
Terug naar navigatie - Wonen en leefbaarheid: Ambitie - Integrale opgaveOmgevingswet
De omgevingswet vraagt om een meer integrale manier van werken. Dit blijft tijd en aandacht vragen voor het wijzigen en optimaliseren van werkprocessen, zowel bij het ontwikkelen van beleid als in de uitvoering. We werken hier gezamenlijk organisatiebreed aan.
Uiterlijk 1 januari 2030 zijn we wettelijk verplicht om alle bestemmingsplannen omgezet te hebben naar omgevingsplannen. Dit betekent dat al het relevante beleid per gebied omgezet moet worden en integraal gecheckt en/of geactualiseerd moet zijn. In 2026 komen we met een voorstel voor de volgorde van deze vertaalslag en prioritering om te zorgen dat we aan deze verplichting kunnen voldoen.
Omgevingsvisie
Met de in 2025 vastgestelde omgevingsvisie is een koers uitgezet voor de gemeente Zutphen richting 2040. Het handhaven van het huidige voorzieningenniveau is daarbij een belangrijk uitgangspunt voor ontwikkeling.
De impact van de aangenomen amendementen en moties is stevig en vraagt om onderzoek, verduidelijking en -waar nodig- bijstelling. Het handelingsperspectief geeft aan hoe we komen tot een uitvoeringsplan van de omgevingsvisie. In dat uitvoeringsplan zullen ook de volgordelijkheid van uitwerking (gebieden en beleid) van de visie worden beschreven. .
Vooruitlopend op de uitwerking zijn met de Sociaal economische visie en de Kadernota hoogbouw en verdichting belangrijke richtinggevende nota’s vastgesteld die duiding geven aan de ontwikkelmogelijkheden voor o.a. woningbouw en ruimte voor werkgelegenheid.
Regionale samenwerking
In regionaal verband werken we de komende jaren aan het Ontwikkelperspectief. Hierin geven de deelnemende gemeenten samen aan hoe zij zich als regio willen ontwikkelen en hoe we dat samen vorm geven. Het Ontwikkelperspectief heeft een doorkijk naar 2050 en kijkt onder andere naar de woonopgave, ontsluiting van de regio, voorzieningen, ruimte voor ondernemers, water, klimaatadaptatie, groen en biodiversiteit op de langere termijn en in samenhang met provinciale en landelijke opgaven. Het ontwikkelperspectief zal in 2026 als ontwerp worden voorgelegd.
Grootschalige ruimtelijke ontwikkelingen en programma’s
Voorbereidende fase
In 2026 start de voorbereiding voor de ontwikkeling van de Hanzehof met de inrichting van de projectorganisatie en de aanbesteding.
Voor de Zeeheldenbuurt zijn we in de voorbereidingsfase van ontwikkeling.
Het Programma energietransitie raakt inwoners en ondernemers in de gemeente. We zetten in op lokale opwek, het koppelen van vraag en aanbod en het besparen van energie. In 2026 zetten we een belangrijke stap met een quick scan voor het toepassen van grootschalige aquathermie, werken we aan de voorbereiding voor de ontwikkeling van het warmtenet, de oprichting van het warmtebedrijf en gaat de voorbereiding van de Smart Energy Hub op bedrijventerrein De Mars in 2026 een nieuwe fase in.
Aan de hand van het Handelingsperspectief gaan we vanaf 2026 aan de slag met de grotere inbreidingslocaties vanuit de omgevingsvisie. Hierbij gaat in eerste instantie de aandacht naar de Bufferzone en naar De Stoven.
Uitvoeringsfase
We gaan door met de ontwikkeling van Leesten-Schouwbroek, De Hoven, Ooijerpark en de Kleine Linie.
Volgen van de ontwikkelingen
Terug naar navigatie - Wonen en leefbaarheid: Ambitie - Volgen van de ontwikkelingenIn de begroting hebben we de aangenomen moties en amendementen verwerkt.
Om ontwikkelingen binnen programma wonen en leefbaarheid te kunnen volgen werken we met de volgende indicatoren:
1. Doel: het realiseren van ruim 1.900 woningen voor 2030
We monitoren de jaarlijkse realisatie nieuwbouwopgave als benoemd in de Regionale Woondeal met vergelijking met provincie en regio om te vast te stellen dat wij op koers liggen.
2. Doel: Vergroening van de openbare ruimte en meer bomen
We monitoren de oppervlakte aan groen (groen in de wijk, omgevingsgroen, bos en plantsoen) en stellen vast of deze aansluit op onze ambities
3. Doel: We willen in 2030 55% minder CO2 uitstoten dan in 1990 door in te zetten op een versnelling van de energietransitie om dit te realiseren monitoren wij of wij op koers liggen door de onderstaande indicatoren te meten.
• We meten de CO2 reductie ten opzichte van 1990.
• We meten het energieverbruik in de gebouwde omgeving.
• We monitoren het aantal woningen zonder aardgasverbruik.
Product 210 Wegen
Terug naar navigatie - - Product 210 WegenDoelen
Terug naar navigatie - Product 210 Wegen - Doelen22100200 - We streven naar veilige wegen die goed en efficiënt beheerd en onderhouden zijn
Terug naar navigatie - Product 210 Wegen - Doelen - 22100200 - We streven naar veilige wegen die goed en efficiënt beheerd en onderhouden zijnVoor de verkeersveiligheid, bereikbaarheid en aantrekkelijkheid van Zutphen is het van groot belang dat de infrastructuur goed wordt onderhouden.
Product 211 Mobiliteit
Terug naar navigatie - - Product 211 MobiliteitDoelen
Terug naar navigatie - Product 211 Mobiliteit - Doelen22110100 - We richten ons op duurzame, veilige, en aantrekkelijke bereikbaarheid
Terug naar navigatie - Product 211 Mobiliteit - Doelen - 22110100 - We richten ons op duurzame, veilige, en aantrekkelijke bereikbaarheidMet het vaststellen van de Omgevingsvisie Zutphen 2040 zijn de lange termijn doelstellingen ten aanzien van verkeersveiligheid, bereikbaarheid en het verminderen van de CO2-uitstoot vastgesteld.
Binnen deze kaders stellen we een Mobiliteitsvisie op waarmee we Zutphen toekomstbestendig bereikbaar houden. Dit doen we in verschillende fases. Gepland is om de eerste fase in december 2025 af te ronden met een voorstel aan de gemeenteraad.
22110200 - We zetten in op een duurzame, aantrekkelijke en goed bereikbare binnenstad
Terug naar navigatie - Product 211 Mobiliteit - Doelen - 22110200 - We zetten in op een duurzame, aantrekkelijke en goed bereikbare binnenstadVanuit het programma binnenstad werken wij aan een verblijfsvriendelijke binnenstad met als doel een bijdrage te leveren aan een fijne leefomgeving en een cultureel en economisch krachtige binnenstad.
Product 222 Havens en kaden
Terug naar navigatie - - Product 222 Havens en kadenDoelen
Terug naar navigatie - Product 222 Havens en kaden - Doelen22220100 - We zetten in op goed en functioneel beheer en onderhoud van onze havens
Terug naar navigatie - Product 222 Havens en kaden - Doelen - 22220100 - We zetten in op goed en functioneel beheer en onderhoud van onze havensWe voeren het beleid en het beheerplan uit 2022 uit om de havens bevaarbaar en veilig te houden.
Product 310 Gemeentelijke panden en gronden
Terug naar navigatie - - Product 310 Gemeentelijke panden en grondenDoelen
Terug naar navigatie - Product 310 Gemeentelijke panden en gronden - Doelen23100100 - We hebben actueel en adequaat beleid voor vastgoed
Terug naar navigatie - Product 310 Gemeentelijke panden en gronden - Doelen - 23100100 - We hebben actueel en adequaat beleid voor vastgoedGemeentelijk vastgoed heeft als doel accommodaties te bieden voor maatschappelijke functies zoals onderwijs, cultuur en andere overheidsgelieerde partijen. Daarbij horen de vraagstukken van verwerving, beheer en onderhoud.
In 2026 vernieuwen we het huidige vastgoedbeleid.
23100200 - We werken aan een portefeuille vastgoed die past bij onze gemeentelijke taken
Terug naar navigatie - Product 310 Gemeentelijke panden en gronden - Doelen - 23100200 - We werken aan een portefeuille vastgoed die past bij onze gemeentelijke takenDe vastgoedportefeuille heeft onder andere als doel om accommodaties beschikbaar te hebben die afgestemd zijn op de maatschappelijke behoefte, de omgevingsvisie en specifieke visies vanuit beleidsvelden zoals het integraal huisvestingsplan voor onderwijs.
We nemen de planning voor de aanscherping van de portefeuille op in de planning voor de middellange termijn.
Product 543 Regionaal archief en erfgoedcentrum
Terug naar navigatie - - Product 543 Regionaal archief en erfgoedcentrumDoelen
Terug naar navigatie - Product 543 Regionaal archief en erfgoedcentrum - Doelen25430100 - We beschermen en beheren het in ons archief opgeslagen erfgoed goed
Terug naar navigatie - Product 543 Regionaal archief en erfgoedcentrum - Doelen - 25430100 - We beschermen en beheren het in ons archief opgeslagen erfgoed goed- Het rijke erfgoed in het archief van Zutphen is goed (wettelijk) beschermd en beheerd.
- De huisvesting van het Regionaal Archief en het archiefdepot is voor de komende 30 jaar toekomstbestendig.
25430200 - Het Regionaal Archief Zutphen is een belangrijke informatieverstrekker voor erfgoed in de wijde regio
Terug naar navigatie - Product 543 Regionaal archief en erfgoedcentrum - Doelen - 25430200 - Het Regionaal Archief Zutphen is een belangrijke informatieverstrekker voor erfgoed in de wijde regioWe geven onze bronnen, collectie en vondsten (fysiek en digitaal) ruimhartig vrij aan eenieder die daarvan kennis wil nemen of verder onderzoek wil doen. Daarmee geven we vorm aan onze functie als "Erfgoedlaboratorium".
25430300 - Zutphen wordt het erfgoedlaboratorium van het Oosten
Terug naar navigatie - Product 543 Regionaal archief en erfgoedcentrum - Doelen - 25430300 - Zutphen wordt het erfgoedlaboratorium van het OostenAls "Erfgoedlaboratorium" geven we onze bronnen (digitaal en fysiek) ruimhartig vrij aan eenieder die daarvan kennis wil nemen of daar verder onderzoek naar wil doen. Hierbij gaat het om onze archieven, collectie en vondsten. Ook werken we samen met inwoners en instellingen om gezamenlijk ons Verhaal van Zutphen te schrijven.
Product 544 Monumenten en erfgoed
Terug naar navigatie - - Product 544 Monumenten en erfgoedDoelen
Terug naar navigatie - Product 544 Monumenten en erfgoed - Doelen25440100 - We zetten erfgoed in als een bron van inspiratie bij ruimtelijke ontwikkelingen
Terug naar navigatie - Product 544 Monumenten en erfgoed - Doelen - 25440100 - We zetten erfgoed in als een bron van inspiratie bij ruimtelijke ontwikkelingenHet erfgoed van Zutphen is van en voor iedereen. We bewaren en vertellen het verhaal van Zutphen als gezamenlijke schatkamer die inwoners, bezoekers en toekomstige generaties verbindt.
Bij ruimtelijke ontwikkelingen en vergunningaanvragen zetten we erfgoed in als bron van inspiratie.
Daarnaast gaan we meer voorlichting geven over onze monumenten en de (on)mogelijkheden en kansen voor verduurzaming.
25440200 - We zorgen voor goede (wettelijke) bescherming en beheer van monumentaal erfgoed
Terug naar navigatie - Product 544 Monumenten en erfgoed - Doelen - 25440200 - We zorgen voor goede (wettelijke) bescherming en beheer van monumentaal erfgoedIn de Omgevingswet en de Erfgoedwet is vastgelegd dat gemeente de wettelijke taak heeft om zorg te dragen voor een zorgvuldige omgang met het monumentale erfgoed. Dit geldt zowel voor de rijks- en gemeentelijke monumenten, als voor de beschermde stads- en dorpsgezichten. Daarnaast wordt ook de zorg voor het immateriële erfgoed steeds belangrijker.
Voor het beschermen, behouden, benutten en beheren van dit erfgoed zetten we, naast advisering bij initiatieven en vergunningaanvragen, onder meer in op voorlichting over ons erfgoed en de (on)mogelijkheden en kansen voor verduurzaming.
Product 545 Archeologie
Terug naar navigatie - - Product 545 ArcheologieDoelen
Terug naar navigatie - Product 545 Archeologie - Doelen25450100 - Onze archeologie is van grote betekenis en inspiratie
Terug naar navigatie - Product 545 Archeologie - Doelen - 25450100 - Onze archeologie is van grote betekenis en inspiratieDe Nederlandse gemeenten hebben de zorgplicht over ons archeologische erfgoed (Erfgoedwet, Omgevingswet). Zutphen geeft daar op inspirerende wijze invulling aan en gebruikt de kennis bij ontwikkelingen in de stad en betrekt inwoners op diverse wijzen bij het verhaal van onze gemeente.
We zijn kenniscentrum in de wijde regio en stralen dat op diverse manieren uit.
Product 550 Cultuur
Terug naar navigatie - - Product 550 CultuurDoelen
Terug naar navigatie - Product 550 Cultuur - Doelen25500100 - In de gemeente Zutphen kan iedereen kunst en cultuur (mee-)maken
Terug naar navigatie - Product 550 Cultuur - Doelen - 25500100 - In de gemeente Zutphen kan iedereen kunst en cultuur (mee-)makenIn de beleidsperiode 2025-2028 willen we meer ruimte bieden aan makers. Fysieke ruimte door plekken beschikbaar te stellen en figuurlijke ruimte door in te zetten op het culturele netwerk, talentontwikkeling en educatie. Want in Zutphen wordt gemaakt. En kan iedereen kunst en cultuur meemaken. Toegankelijkheid en cultuur in de wijk(en) staan hierbij centraal.
25500200 - Zutphen heeft een regionale betekenis, relevantie en aantrekkingskracht
Terug naar navigatie - Product 550 Cultuur - Doelen - 25500200 - Zutphen heeft een regionale betekenis, relevantie en aantrekkingskrachtGemeente Zutphen heeft met cultuur een regionale uitstraling, relevantie en aantrekkingskracht. Sterke voorzieningen en programmering van onze organisaties dragen bij aan de uitstraling en aantrekkingskracht van bezoekers op onze gemeente.
Door samen te werken met andere gemeenten in de regio bouwen we gezamenlijk aan een culturele infrastructuur van instellingen, organisaties en verenigingen. Instellingen en organisaties wisselen zo onderling kennis uit over promotie of fondsenwerving. Of kunnen elkaar opzoeken om samen te werken. Daar plukken we lokaal ook de vruchten van.
Product 560 Groen, water en klimaatadaptatie
Terug naar navigatie - - Product 560 Groen, water en klimaatadaptatieDoelen
Terug naar navigatie - Product 560 Groen, water en klimaatadaptatie - Doelen25600100 - Water en bodem sturend voor ruimtelijke inrichting
Terug naar navigatie - Product 560 Groen, water en klimaatadaptatie - Doelen - 25600100 - Water en bodem sturend voor ruimtelijke inrichtingWe houden rekening met het principe water en bodem sturend voor alles wat met de ruimtelijke inrichting te maken heeft . Zo kunnen we de juiste keuzes voor onze inwoners maken voor nu en in de toekomst.
25600200 - We zetten in op groene, klimaatbestendige en natuurinclusieve ruimtelijke inrichting
Terug naar navigatie - Product 560 Groen, water en klimaatadaptatie - Doelen - 25600200 - We zetten in op groene, klimaatbestendige en natuurinclusieve ruimtelijke inrichtingDit doel heeft hoge prioriteit in 2026. We richten de openbare ruimte klimaatadaptief in door het bieden van verkoeling, waterberging en voorkomen van wateroverlast. Hiermee geven we uitvoering aan de doelen van de Klimaatadaptatiestrategie.
25600300 - We maken een toekomstbestendig stedelijk watersysteem om waterkwaliteit en -kwantiteit te waarborgen
Terug naar navigatie - Product 560 Groen, water en klimaatadaptatie - Doelen - 25600300 - We maken een toekomstbestendig stedelijk watersysteem om waterkwaliteit en -kwantiteit te waarborgenWe maken een waterrobuust watersysteem. Hiermee anticiperen we op het veranderende klimaat en behoud van de bestaande watergangen in de gemeente.
Product 721 Grondstoffen
Terug naar navigatie - - Product 721 GrondstoffenDoelen
Terug naar navigatie - Product 721 Grondstoffen - Doelen27210100 - Inzet op circulaire economie, afval zetten we om in grondstoffen, stimuleren van hergebruik, terugbrengen percentage restafval
Terug naar navigatie - Product 721 Grondstoffen - Doelen - 27210100 - Inzet op circulaire economie, afval zetten we om in grondstoffen, stimuleren van hergebruik, terugbrengen percentage restafvalWe geven als gemeentelijke organisatie het goede voorbeeld en hergebruiken producten zoveel mogelijk en stimuleren het verzamelen, samenbrengen en hergebruik van grondstoffen. Door communicatie en educatie zorgen we voor schone grondstofstromen, hierdoor neemt het te verbranden restafval af.
We blijven mogelijkheden onderzoeken om met zo min mogelijk vervoersbewegingen zaken te verzamelen en te laten hergebruiken.
Voor nieuwe bouwontwikkelingen streven we ernaar om minstens 30% van de bouwopgave te realiseren met natuurlijke materialen.
Product 722 Riolering
Terug naar navigatie - - Product 722 RioleringDoelen
Terug naar navigatie - Product 722 Riolering - Doelen27220100 - We zetten in op een goede uitvoering van de wettelijke zorgplicht voor afval-, hemel- en grondwater
Terug naar navigatie - Product 722 Riolering - Doelen - 27220100 - We zetten in op een goede uitvoering van de wettelijke zorgplicht voor afval-, hemel- en grondwaterDe watertaken dragen bij aan een groene, gezonde én klimaatbestendige gemeente.
Product 723 Milieu
Terug naar navigatie - - Product 723 MilieuDoelen
Terug naar navigatie - Product 723 Milieu - Doelen27230100 - We voldoen aan de wettelijke kwaliteitseisen voor bodemkwaliteit
Terug naar navigatie - Product 723 Milieu - Doelen - 27230100 - We voldoen aan de wettelijke kwaliteitseisen voor bodemkwaliteitDe jaarlijkse inzet is het beschermen en behouden van de bodemkwaliteit zodat deze voldoet aan de wettelijke landelijke en regionale normen. Extra aandacht wordt besteed aan stoffen zoals PFAS om te voorkomen dat deze zich verder kunnen verspreiden via de grond en het grondwater.
Het Bodembeheerplan Regio Achterhoek 2021 -2031 met daaraan gekoppelde bodemkwaliteitskaarten is de basis van ons werk..
27230200 - We voldoen aan de eisen van het schone lucht akkoord
Terug naar navigatie - Product 723 Milieu - Doelen - 27230200 - We voldoen aan de eisen van het schone lucht akkoordDoor te voldoen aan de vereisten van het Schone Lucht Akkoord verbeteren we de luchtkwaliteit in de gemeente Zutphen. Aan het einde van het jaar wordt de verplichte evaluatie uitgevoerd. In het uitvoeringsprogramma zijn de doelen aangegeven.
Product 724 Gedenkparken
Terug naar navigatie - - Product 724 GedenkparkenDoelen
Terug naar navigatie - Product 724 Gedenkparken - Doelen27240100 - We zorgen dat gedenkparken niet alleen een plek zijn waar nabestaanden hun dierbaren kunnen gedenken, maar ook onderdeel zijn van de gemeentelijke groenstructuur
Terug naar navigatie - Product 724 Gedenkparken - Doelen - 27240100 - We zorgen dat gedenkparken niet alleen een plek zijn waar nabestaanden hun dierbaren kunnen gedenken, maar ook onderdeel zijn van de gemeentelijke groenstructuurOnze gedenkparken maken onderdeel uit van onze groenstructuur en vormen daarmee een belangrijke meerwaarde voor klimaatadaptatie en biodiversiteit.
Product 725 Energietransitie
Terug naar navigatie - - Product 725 EnergietransitieDoelen
Terug naar navigatie - Product 725 Energietransitie - Doelen27250100 - We zetten in op uitvoering Klimaatakkoord
Terug naar navigatie - Product 725 Energietransitie - Doelen - 27250100 - We zetten in op uitvoering KlimaatakkoordHet programma energietransitie is gericht op de uitvoering van het nationale Klimaatakkoord. Dat betekent voor de gemeente Zutphen: 55% minder CO2 uitstoot in 2030 en volledige CO2 neutraliteit in (uiterlijk) 2050. We realiseren dat in Zutphen rechtvaardig en wijkgericht.
Product 810 Ruimtelijke ontwikkeling
Terug naar navigatie - - Product 810 Ruimtelijke ontwikkelingDoelen
Terug naar navigatie - Product 810 Ruimtelijke ontwikkeling - Doelen28100100 - We hebben actueel en adequaat ruimtelijk beleid voor onze hele gemeente
Terug naar navigatie - Product 810 Ruimtelijke ontwikkeling - Doelen - 28100100 - We hebben actueel en adequaat ruimtelijk beleid voor onze hele gemeenteDe in 2025 vastgestelde Omgevingsvisie Zutphen 2040 vormt het beleidskader op hoofdlijnen voor de gemeente Zutphen voor de fysieke en sociale leefomgeving. Op diverse punten is een verdiepingsslag nodig. De omgevingsvisie vormt daarmee de basis van beleidsmatige en gebiedsgerichte (omgevings-)programma’s.
28100200 - We houden kwaliteit en leefbaarheid op orde
Terug naar navigatie - Product 810 Ruimtelijke ontwikkeling - Doelen - 28100200 - We houden kwaliteit en leefbaarheid op ordeDe Omgevingsvisie Zutphen 2040 geeft het toekomstbeeld op hoofdlijnen voor de gemeente Zutphen. Hiermee is de keuzerichting van de toekomstige ruimtelijke ontwikkeling van de gemeente Zutphen duidelijk. Dit is de basis voor gebiedsprogramma's en omgevingsplannen voor de gehele gemeente Zutphen. Deze werken we de komende jaren stapsgewijs uit en leggen ze voor aan de raad.
28100300 - We handelen vergunningsaanvragen tijdig en adequaat af
Terug naar navigatie - Product 810 Ruimtelijke ontwikkeling - Doelen - 28100300 - We handelen vergunningsaanvragen tijdig en adequaat afWe handelen vergunningsaanvragen tijdig en adequaat af. Met de Omgevingswet is er veel veranderd in het proces van ruimtelijke initiatieven, zowel intern (proces, advisering, samenwerking en rollen) als extern (verwachtingen, rol en betrokkenheid).
De nieuwe aanpak van initiatieven wordt doorontwikkeld, gericht op snelheid en zorgvuldigheid van advisering. Inzet is om initiatiefnemers binnen 6 weken duidelijkheid te geven over doorgang én wijze van aanpak.
Product 821 Wonen
Terug naar navigatie - - Product 821 WonenDoelen
Terug naar navigatie - Product 821 Wonen - Doelen28210100 - We hebben actueel en adequaat beleid voor de volkshuisvesting
Terug naar navigatie - Product 821 Wonen - Doelen - 28210100 - We hebben actueel en adequaat beleid voor de volkshuisvestingHet beleid voor de volkshuisvesting moet op een aantal punten worden herzien. Enerzijds gaat het om wettelijke aanpassingen. Anderzijds wordt ook het lokale beleid aangepast op basis van maatschappelijke ontwikkelingen. Denk daarbij aan mogelijkheden om de oplopende woningnood aan te pakken. Ook uitwerking van beleid voor wonen en zorg is belangrijk met de toenemende vergrijzing.
28210200 - We realiseren circa 1.900 woningen tot 2030
Terug naar navigatie - Product 821 Wonen - Doelen - 28210200 - We realiseren circa 1.900 woningen tot 2030Om de woningnood aan te pakken is het belangrijk om snel meer woningen te bouwen. We volgen daarbij de afspraken zoals die in de regionale Woondeal zijn vastgelegd, inclusief het afsprakenkader ouderenhuisvesting en de inspanningsparagraaf toekomstbestendig bouwen.
Deze afspraken gaan zowel over het aantal te bouwen woningen als over de betaalbaarheid van woningen.
Voor de betaalbaarheid van het bouwprogramma toetsen we tevens aan het lokale Afwegingskader woningbouw.
Product 830 Grondzaken
Terug naar navigatie - - Product 830 GrondzakenDoelen
Terug naar navigatie - Product 830 Grondzaken - Doelen28300100 - We zetten in op een functionele, flexibele en beheersbare grondportefeuille op maat
Terug naar navigatie - Product 830 Grondzaken - Doelen - 28300100 - We zetten in op een functionele, flexibele en beheersbare grondportefeuille op maatDe grondportefeuille moet het mogelijk maken om de gemeentelijke doelstellingen te realiseren op middellange en lange termijn, zoals vastgelegd in de omgevingsvisie en gebiedsvisies. Het gaat over nieuwe ontwikkelingen in en om de stad maar ook over binnenstedelijke transformaties.
Wonen en leefbaarheid: Wat mag het kosten?
Terug naar navigatie - - Wonen en leefbaarheid: Wat mag het kosten?Financiën Wonen en leefbaarheid
Terug naar navigatie - Wonen en leefbaarheid: Wat mag het kosten? - Financiën Wonen en leefbaarheid Bedragen x €1.000Exploitatie |
Realisatie 2024 |
Begroting 2025 |
Begroting 2026 |
Begroting 2027 |
Begroting 2028 |
Begroting 2029 |
|
|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten |
|||||||
Wegen |
6.198 |
7.418 |
7.970 |
7.956 |
7.996 |
7.971 |
|
Mobiliteit |
1.245 |
1.655 |
1.277 |
1.302 |
1.292 |
1.288 |
|
Havens en kaden |
280 |
1.071 |
1.073 |
228 |
228 |
227 |
|
Gemeentelijke panden en gronden |
4.689 |
2.615 |
3.624 |
5.253 |
3.252 |
3.502 |
|
Regionaal archief en erfgoedcentrum |
983 |
1.081 |
1.192 |
1.117 |
1.117 |
1.115 |
|
Monumenten en erfgoed |
938 |
1.054 |
919 |
919 |
918 |
918 |
|
Archeologie |
193 |
316 |
616 |
616 |
625 |
626 |
|
Kunst en Cultuur |
6.350 |
5.426 |
5.632 |
5.386 |
5.411 |
5.436 |
|
Openbaar Groen en (openlucht) recreatie |
4.040 |
4.666 |
4.725 |
4.879 |
4.881 |
4.808 |
|
Grondstoffen |
5.797 |
5.821 |
6.626 |
6.637 |
6.637 |
6.636 |
|
Riolering |
4.134 |
7.000 |
6.803 |
4.429 |
4.498 |
4.604 |
|
Milieu |
1.271 |
1.223 |
2.035 |
2.035 |
2.035 |
2.035 |
|
Gedenkparken |
646 |
637 |
641 |
640 |
640 |
639 |
|
Energietransitie |
2.158 |
4.358 |
1.539 |
1.389 |
1.389 |
1.389 |
|
Ruimtelijke ontwikkeling |
1.557 |
1.693 |
2.000 |
1.924 |
1.873 |
1.873 |
|
Wonen |
4.207 |
2.795 |
3.214 |
3.194 |
3.193 |
3.191 |
|
Grondzaken |
4.052 |
4.794 |
6.554 |
7.137 |
4.454 |
5.398 |
|
Totaal Lasten |
48.737 |
53.623 |
56.440 |
55.042 |
50.437 |
51.656 |
|
Baten |
|||||||
Wegen |
-508 |
-271 |
-280 |
-280 |
-280 |
-280 |
|
Mobiliteit |
-3.137 |
-3.090 |
-3.198 |
-3.198 |
-3.198 |
-3.198 |
|
Havens en kaden |
-22 |
-13 |
-14 |
-14 |
-14 |
-14 |
|
Gemeentelijke panden en gronden |
-3.970 |
-2.470 |
-2.833 |
-2.561 |
-2.561 |
-2.561 |
|
Regionaal archief en erfgoedcentrum |
-199 |
-187 |
-193 |
-193 |
-193 |
-193 |
|
Monumenten en erfgoed |
-85 |
-1 |
-1 |
-1 |
-1 |
-1 |
|
Archeologie |
-126 |
-258 |
-267 |
-267 |
-267 |
-267 |
|
Kunst en Cultuur |
-471 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Openbaar Groen en (openlucht) recreatie |
-61 |
-13 |
-14 |
-14 |
-14 |
-14 |
|
Grondstoffen |
-6.971 |
-6.893 |
-7.710 |
-7.710 |
-7.710 |
-7.709 |
|
Riolering |
-4.679 |
-7.564 |
-7.394 |
-5.031 |
-5.105 |
-5.200 |
|
Milieu |
-235 |
-72 |
-74 |
-74 |
-74 |
-74 |
|
Gedenkparken |
-354 |
-393 |
-407 |
-407 |
-407 |
-407 |
|
Energietransitie |
-1.094 |
-762 |
-762 |
-762 |
-762 |
-762 |
|
Ruimtelijke ontwikkeling |
-138 |
-54 |
-346 |
-346 |
-346 |
-346 |
|
Wonen |
-2.467 |
-1.921 |
-1.633 |
-1.633 |
-1.633 |
-1.633 |
|
Grondzaken |
-4.148 |
-4.848 |
-6.443 |
-7.027 |
-4.343 |
-5.288 |
|
Totaal Baten |
-28.665 |
-28.810 |
-31.569 |
-29.517 |
-26.907 |
-27.948 |
|
Gerealiseerd saldo van baten en lasten |
20.071 |
24.813 |
24.871 |
25.524 |
23.530 |
23.708 |
|
Stortingen |
|||||||
Wegen |
565 |
565 |
565 |
565 |
565 |
565 |
|
Mobiliteit |
500 |
500 |
500 |
500 |
500 |
500 |
|
Gemeentelijke panden en gronden |
779 |
127 |
2.356 |
127 |
127 |
127 |
|
Archeologie |
7 |
6 |
6 |
6 |
6 |
6 |
|
Kunst en Cultuur |
76 |
20 |
20 |
20 |
20 |
20 |
|
Openbaar Groen en (openlucht) recreatie |
8 |
8 |
8 |
8 |
8 |
8 |
|
Milieu |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
|
Gedenkparken |
22 |
22 |
22 |
22 |
22 |
22 |
|
Energietransitie |
2.500 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Wonen |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
|
Grondzaken |
1.752 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Totaal Stortingen |
6.214 |
1.252 |
3.481 |
1.252 |
1.252 |
1.252 |
|
Onttrekkingen |
|||||||
Wegen |
-422 |
-592 |
-887 |
-876 |
-918 |
-909 |
|
Mobiliteit |
-66 |
-24 |
-6 |
-6 |
0 |
0 |
|
Havens en kaden |
-51 |
-836 |
-837 |
0 |
0 |
0 |
|
Gemeentelijke panden en gronden |
-1.182 |
-151 |
-2.473 |
-2.428 |
-198 |
-198 |
|
Monumenten en erfgoed |
-1 |
-15 |
-26 |
-25 |
-25 |
-25 |
|
Archeologie |
-12 |
-24 |
-17 |
-12 |
-26 |
-27 |
|
Kunst en Cultuur |
-385 |
17 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Openbaar Groen en (openlucht) recreatie |
-31 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Milieu |
-88 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Gedenkparken |
-4 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Energietransitie |
-2.558 |
-2.500 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Ruimtelijke ontwikkeling |
-14 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Wonen |
-53 |
-70 |
-15 |
0 |
0 |
0 |
|
Grondzaken |
-1.656 |
54 |
-111 |
-111 |
-111 |
-111 |
|
Totaal Onttrekkingen |
-6.522 |
-4.141 |
-4.371 |
-3.457 |
-1.278 |
-1.269 |
|
Mutaties reserves |
-309 |
-2.889 |
-890 |
-2.205 |
-26 |
-17 |
|
Gerealiseerd resultaat |
19.763 |
21.924 |
23.981 |
23.319 |
23.504 |
23.691 |
|