Programma 2: Wonen en leefbaarheid

Wonen en leefbaarheid: Doelen en inzet

Terug naar navigatie - Wonen en leefbaarheid: Doelen en inzet

Inleiding Wonen en leefbaarheid

Terug naar navigatie - Inleiding Wonen en leefbaarheid

Er zijn diverse trends die weerslag hebben om het Programma 2, Wonen en Leefbaarheid zoals de woondeal. Allereerst is er het woningtekort, met name in de betaalbare categorieën. Om dit aan te pakken wordt er een Volkshuisvestingsprogramma opgesteld. Daarnaast merken we de eerste effecten van de klimaatverandering, bij nieuwe ruimtelijke plannen en bij de herinrichting van de openbare ruimte wordt er ontworpen en uitgevoerd met aandacht voor klimaatadaptatie. Hetzelfde geldt voor natuur en biodiversiteit. Ruimtelijk krijgen deze vraagstukken ook een vertaling in de Omgevingsvisie Zutphen 2040, Deze zal als een basis dienen voor beleid rondom verkeer, woon- en werklocaties en ook vergroening. Ook het biodiversiteitsplan is richtinggevend voor verdere uitwerking. 

Ten aanzien van Cultuur en erfgoed is er extra inzet voor de kwaliteit en beleving van Zutphen als stad met een rijke geschiedenis en een bruisend heden. 

 

Integrale ontwikkelingen Wonen en leefbaarheid

Terug naar navigatie - Integrale ontwikkelingen Wonen en leefbaarheid

integrale thema's in programma 2, wonen en leefbaarheid zijn beleidsontwikkeling: 2024 heeft in het teken gestaan van het opstellen van de omgevingsvisie Zutphen 2040, welke als hoofdlijn en kader zal gelden voor nader beleid op gebied van werkgelegenheid, wonen, verkeer en ruimtelijke inrichting.  De omgevingsvisie heeft geleid tot nauwe samenwerking binnen het gehele stadhuis én in verbinding met de samenleving, want de omgevingsvisie verbindt "ruimte" ook met sociaal.

Meer specifieke thema's waaraan wordt samengewerkt zijn wonen (volkshuisvestingsprogramma), cultuur, erfgoed en archeologie. Over de gehele breedte wordt er gewerkt om het beleid op orde en toekomstbestendig te krijgen. Enkele projecten hebben vertraging opgelopen in de fase van participatie met belanghebbenden en besluitvorming. 

 

Financiële tabel: Wonen en leefbaarheid

Terug naar navigatie - Financiële tabel: Wonen en leefbaarheid
Bedragen x €1.000

Toelichting financiële afwijkingen: Wonen en leefbaarheid

Terug naar navigatie - Toelichting financiële afwijkingen: Wonen en leefbaarheid
Productnummer Omschrijving Baten / Lasten Voordeel / Nadeel Bedrag
210-Wegen Door storingen vanwege slijtage van onderdelen van de Oude IJsselbrug en door meer gebruik van de Oude IJsselbrug vanwege hoogwater in Nederland (andere waterwegen waren tijdelijk dicht) ontstaat een nadeel van € 50.000. Lasten Nadeel €50.000
210-Wegen

Er is € 198.000 voordeel op de afschrijvingen van wegen. Een deel van de investeringen aan wegen zijn nog niet geheel afgerond in 2024. Deze investeringen worden doorgeschoven naar 2025 waardoor dit tot gevolg heeft dat de afschrijvingskosten zijn uitgesteld naar toekomstige jaren. 

Lasten Voordeel €198.000
210-Wegen

Er is een voordeel van € 50.000 op de rentelasten wegen. Dit komt doordat de werkelijke uitgaven op de investeringen eind 2023 minder hoog waren dan voorafgaand bij het opmaken van de begroting 2024 was voorzien.

Lasten Voordeel

€50.000

 

210-Wegen

Op de openbare verlichting is het voordeel € 119.000 op de afschrijving. Het investeringsprogramma openbare verlichting 2023 worden niet zoals bij de begroting verwacht opgeleverd in 2024. Deze investering is doorgeschoven naar 2025 waardoor dit tot gevolg heeft dat de afschrijvingskosten zijn uitgesteld naar toekomstige jaren. Dit geldt ook voor het project revisie verlichting onderdoorgangen. 

Lasten Voordeel €119.000
210-Wegen

Doordat een deel van de investeringen aan wegen en openbare verlichting niet in 2024 word afgerond maar doorgeschoven naar 2025 zorgt dit voor een nadeel omdat er minder wordt onttrokken uit de reserve mobiliteit.

Baten Nadeel €296.000
310-Huurpanden

Inhuur van derden  voor het beheer en onderhoudsplan  van het gemeentelijk vastgoed.  Alle gebouwen moeten hiervoor geïnspecteerd worden en uitkomsten in het meerjarenplansysteem ingevoerd worden.

Lasten Nadeel €116.000
310-Huurpanden

Exploitatievergoeding 't Warnshuus, verwerking conform de raadsmemo over het DVO tussen Actief Zutphen en de gemeente Zutphen. 

Lasten Nadeel €385.000
310-Huurpanden

Conform de verkoopportefeuille is het pand Kerkhof 1 verkocht. Na aftrek van de kosten  komt het voordeel uit op € 482.000.

Baten Voordeel € 482.000
544- Monumenten en erfgoed

Er is € 35.000 voordeel op de afschrijvingen en rentelasten van monumenten en erfgoed. Een deel van de investeringen zijn naar verwachting nog niet geheel afgerond in 2024. Deze investeringen worden doorgeschoven naar 2025 waardoor dit tot gevolg heeft dat de afschrijvingskosten zijn uitgesteld naar toekomstige jaren.

Lasten Nadeel €35.000
544- Monumenten en erfgoed

Enkele budgetten laten een voordeel zien. Oorzaak is dat door langdurige ziekte niet alle onderwerpen opgepakt konden worden.

Lasten  Voordeel €50.000
544-Monumenten en erfgoed

In  2024 wordt gestart met de aanbesteding van het actualiseren erfgoedportaal en de Erfgoednota voorbereid. In 2025 loopt dit nog door.  Bij de jaarrekening zal voor dit incidentele budget overheveling naar 2025 worden gevraagd.

Lasten Voordeel €130.000
545-Archeologie

Door extreme regenval zijn diverse projecten voor het uitvoeren van archeologisch onderzoek vertraagd (zoals Schouwbroek), doordat de terreinen ontoegankelijk waren. Verwacht wordt dat daarom de inkomsten voor 2024 achterblijven.  Het nadeel kan in 2024 mogelijk niet geheel worden opgevangen uit de egalisatiereserve archeologie doordat de reserve niet toereikend is. 

Baten  Nadeel €146.000
545-Archeologie

Inzet egalisatiereserve archeologie voor achterblijvende inkomsten 2024.

Baten Voordeel €79.000
560-Openbaar groen

Werkzaamheden kunnen niet tijdig worden weggezet doordat aannemers vol in het werk zitten.  Minimaal voordeel komt op € 50.000.

Lasten Voordeel €50.000
721-Huishoudelijk afval

Vanwege de Pilot omgekeerd inzamelen wordt voor 2024 een voordeel verwacht. Gerealiseerde uitgaven worden in het DVO van 2025 opgenomen. Voordeel loopt in de voorziening

Lasten

Baten

Voordeel

Nadeel

€50.000

€50.000

722-Riolering

Naar verwachting volgt er op riolering een overschrijding op de lasten van € 361.000 door:

  • een incidenteel nadeel van € 411.000 op de afschrijving van de afgeronde investeringen in 2024. In het watertakenplan is opgenomen om de investeringen in één jaar af te schrijven en te dekken uit de spaarvoorziening riolering. De opgenomen investeringen die naar verwachting eind 2024 gereed zijn blijken een jaar eerder gereed dan bij de begroting rekening mee is gehouden. Bij de baten ontstaat hierdoor een voordeel.
  • Door de hoge grondwaterstand zijn er meer riool reparaties nodig geweest. Het gaat hierbij op reparaties na verzakkingen van tegels op het moment dat het grondwater weer zakte naar normale niveaus. (€ 95.000 nadeel)
  • Binnen de planvorming, advisering en de drukrioleringen volgt een voordeel van € 145.000.

Incidentele dekking komt t.l.v. de voorziening, zodat het geen effect heeft op het resultaat 2024.

Lasten

Baten

Nadeel

Voordeel

€ 361.000

€ 361.000

810- Ruimtelijke ontwikkeling Toekomstfestival gaat niet door. Lasten Voordeel €50.000
821-Wonen De legesinkomsten 2024 blijven achter op de begroting. Dit heeft de volgende oorzaken: 1. Eind 2023 zijn veel aanvragen ingediend om niet onder de Omgevingswet te vallen,  waardoor we vooral  het eerste halfjaar minder aanvragen  hebben ontvangen; 2. De aanvragen die ontvangen zijn gelden vooral voor kleine bouwwerken; 3. De legesverordening bevat een verrekening van leges bij een aanvraag die ongewijzigd is ingediend, nadat de initiatievenroute is doorlopen. Dit kost tijd; 4. Op basis van de Omgevingswet zijn er informatieplichten en meldingen ontstaan, waar geen legesheffing voor mogelijk is.  Baten Nadeel €400.000
821-Wonen Een nadeel van € 168.000 door werkzaamheden voor een vooronderzoek of we 100 Flex-woningen kunnen realiseren vanwege het grote woningtekort. De invulling van de flexwoningen is op basis van een motie van de raad. Het begroten van de voorbereidingskosten waren niet eenvoudig.  Het afgelopen jaar is hier hard aan gewerkt met als resultaat dat er een voorstel naar de raad onderweg is. In dat voorstel wordt budget gevraagd voor de realisatie van 100 Flex-woningen. En dit betreft een resterend bedrag waarvoor geen dekking is.  Lasten Nadeel €168.000
830-Grondzaken Er is een rentevoordeel van € 78.000 op de rentelasten Grondzaken doordat de grondexploitaties van Noordrand De Hoven, Schouwbroek en De Kleine Linie nog in voorbereiding zijn. Lasten Voordeel €78.000
830-Grondzaken Door lagere rente lasten op de grondexploitaties van Noordrand De Hoven, Schouwbroek en De Kleine Linie hoeft er minder onttrokken te worden uit de reserve Grondexploitaties. Baten Nadeel €78.000
  Overschrijding Investeringskredieten      
210- Aanpassing Deventerweg Het totale krediet bedraag € 2.437.000 hierop is € 2.621.200 uitgegeven. Het krediet bestaat uit 2 delen namelijk de Deventerweg en de LaRGaS-kruising. De overschrijding betreft het deel van de Deventerweg. De overschrijding is door 3 verschillende oorzaken ontstaan. De eerste oorzaak is door de aanwezigheid van explosieven. Vooraf was ingecalculeerd dat het risico hierop klein zou zijn maar er zijn veel niet gesprongen explosieven aangetroffen in de schuttersputjes, hierdoor zijn extra kosten ontstaan van € 43.700. Door deze aanwezigheid van de schuttersputjes met afval uit WW2 is er door archeologie extra kosten gemaakt van € 64.500. De derde oorzaak van de overschrijding is dat het hele traject langer heeft geduurd dan vooraf voorzien, dit heeft met name te maken door de Corona en de oorlog in Oekraïne. Tijdens de Coronaperiode waren door ziekte minder werknemers beschikbaar van de aannemer en de oorlog in Oekraïne zorgde voor flink gestegen brandstofprijzen. Daarbovenop was niet alle materieel beschikbaar wat resulteerde in langere levertijden, alternatieve producten en extra onderhoud. De kosten zijn hierdoor tot nu toe 17.300 hoger uitgevallen. Daarnaast is er in 2024 nog een afrekening van het werk geweest van € 58.700. Lasten Nadeel €184.200
210-IJsselbouevards Marszijde/Haven In 2015/2016 is de haven in de Noorderhaven aangelegd. Al tijdens de realisatie hebben zich een aantal risico's voorgedaan. Afgelopen jaren zijn er extra werkzaamheden geweest zoals het opruimen van explosieven, verwijderen van oude muurresten, herstellen van steigers en toegangsbruggen en is de rechtszaak met de aannemer gewonnen. Ondanks de gewonnen rechtszaak  en onze inspanningen is het tot op dit moment nog niet gelukt om de kosten verhaald te krijgen. Bij de jaarrekening 2023 was het tekort € 2,1 miljoen. Tenslotte worden nu een aantal laatste werkzaamheden uitgevoerd om de haven toekomstbestendig te krijgen. Denk hierbij aan het realiseren van een sanitair gebouw op het water en het verbeterd terugbrengen van de (eerder verwijderde) korte loopbrug. Deze werkzaamheden zijn in het voorjaar 2024 uitgevoerd door een nieuwe aannemer. Nu kan het eindresultaat worden opgemaakt en middels een dekkingsvoorstel naar de raad worden verantwoord. Het totaal tekort is op dit moment €2.683.000.   Lasten Nadeel € 2.683.000
560-Vervangen bomen 2021 Het krediet bedraagt € 162.500, hierop is € 270.500 uitgegeven. De overschrijding is ontstaan door de hogere kosten voor nazorg van de aangeplante bomen. Dit budget kan afgesloten worden, verwacht hier geen kosten meer op, aanplant gaat over naar regulier beheer. Lasten Nadeel €108.000

Doelen

Terug naar navigatie - Doelen

Product 210 Wegen

Terug naar navigatie - Product 210 Wegen
  • Onze wegen zijn veilig voor al het verkeer, goed beheerd en onderhouden en bevorderen de doorstroming van het verkeer.
  • We hebben een actueel meerjarenonderhoudsprogramma voor wegen.
  • Onze straatverlichting is technisch op orde en duurzaam.

Product 211 Mobiliteit

Terug naar navigatie - Product 211 Mobiliteit
  • De binnenstad van Zutphen is duurzaam, aantrekkelijk en goed bereikbaar. Ons parkeerbeleid, de verkeerscirculatie, de bevoorrading en ruimte voor fietsers en voetgangers passen we hierop aan.
  • De stadslogistiek ondersteunt de duurzaamheidsambities.
  • De gemeente Zutphen is goed bereikbaar met de fiets, het openbaar vervoer en de auto. De bedrijven zijn goed bereikbaar. Je verplaatst je gemakkelijk te voet of met de fiets.
  • Verkeersveiligheid, bereikbaarheid en minder CO2 uitstoot zijn het uitgangspunt voor verkeer en mobiliteit in de in 2024 af te ronden omgevingsvisie en VCP.
  • Voor bedrijven, werkenden en lokaal verkeer is van belang dat de N314, N345, N346 en met name de N348 goed blijven doorstromen.
  • We stimuleren MaaS (Mobility as a Service).
  • Waar dat kan werken we samen met andere overheden (regio, provincie, rijk) bijvoorbeeld bij de fietsroute F348, stimuleren van vervoer over water, en zero-emissie binnensteden.
  • We onderzoeken bedrijfsmatige mobiliteit via spoor en water om tot een optimale mix te komen.

Product 222 Havens en kaden

Terug naar navigatie - Product 222 Havens en kaden
  • We beheren en onderhouden onze havens, kaden en infrastructuur goed en functioneel en kijken naar mogelijke koppelkansen bij uitvoering.
  • We hebben voor de langere termijn in beeld waar onze werkzaamheden liggen, welke investeringen nodig zijn en hoe we deze willen uitvoeren. Voor kleinere en urgente zaken hebben we een direct werkbudget om in te zetten.
  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Oranje

    Kwaliteit (toelichting)

    In het meerjarenonderhoudsprogramma Havens en kades is het baggerwerk van de Industriehaven opgenomen. Het regelmatig baggeren van de Industriehaven is regulier onderhoudswerk. Met het baggeren is de haven weer geschikt voor schepen met lading van 1500 ton. Er loopt een verkenning om de Industriehaven te verdiepen, waarmee de haven geschikt wordt voor schepen met een lading van 2500 ton. De benodigde maatschappelijke kostenbaten-analyse (‘businesscase’) voor de verdieping van de Industriehaven is nog niet afgerond, waarmee ook nog geen go/no go besluit voorgelegd kan worden. 

    Tijd (indicator)
    Rood

    Tijd (toelichting)

    Het baggeren van de Industriehaven is voorzien in 2025. Dit jaar is het budget ter beschikking gesteld voor de voorbereiding. Het baggerwerk vergt een gedegen voorbereiding, zoals ook ervaren met de baggerwerkzaamheden aan de overige havens. Dit omdat wordt gewerkt op een locatie die grenst aan een natura2000-gebied (stikstofuitstoot, beschermde soorten), de kwaliteit van materiaal kan betekenen dat er bagger afgevoerd moet worden, er sprake is van diverse gebruikers in en nabij het te baggeren gebied en de veiligheid van de primaire kering geborgd moet zijn. Na voorbereiding volgt aanbesteding en uitvoering van het baggerwerk.

    Het go / no go besluit op een eventuele verdieping van de Industriehaven moet in het eerste kwartaal van 2025 verricht worden om mee te kunnen nemen in de aanbesteding in 2025. Indien er sprake is van verdieping van de haven, vergt dit in uitvoering extra voorbereidingstijd en is de verwachting dat het werk in 2026 verricht kan worden, afhankelijk van de technische randvoorwaarden en afspraken met de huidige gebruikers.

    Geld (indicator)
    Rood

    Geld (toelichting)

    Voor het baggerwerk zijn in 2021 door de gemeenteraad middelen beschikbaar gesteld via het meerjarenonderhoudsprogramma. Voor een verdieping van de Industriehaven zijn geen middelen gereserveerd omdat hier nog geen besluit over genomen is of dit een maatschappelijk-economisch rendabele investering is. Bij een positieve mkba-analyse over de verdieping van de Industriehaven is er een grondslag om hiervoor extra krediet beschikbaar te stellen. 

Product 310 Gemeentelijke panden en gronden

Terug naar navigatie - Product 310 Gemeentelijke panden en gronden
  • We werken aan een portefeuille vastgoed die past bij onze gemeentelijke taken. Waar we vastgoed hebben, zetten we dat maatschappelijk in conform het vastgestelde vastgoedbeleid.
  • De panden die we hebben, houden we duurzaam en kwalitatief op orde.
  • Vastgoed dat niet tot de kernportefeuille hoort, gaan we verkopen. Waarbij we kijken naar de toekomstige bestemming van de panden in relatie tot stedelijke ontwikkelingen en de maatschappelijke wensen vanuit de beleidsvelden.

Product 543 Regionaal archief en erfgoedcentrum (Regionaal Archief Zutphen)

Terug naar navigatie - Product 543 Regionaal archief en erfgoedcentrum (Regionaal Archief Zutphen)
  • Het rijke archivalische erfgoed van de gemeente Zutphen is goed (wettelijk) beschermd en beheerd.
  • Het Regionaal Archief Zutphen groeit verder in zijn functie als informatiecentrum voor erfgoed in de wijde regio.
  • De huisvesting van het Regionaal Archief en het archiefdepot is voor de komende 30 jaar toekomstbestendig.

Product 543 Regionaal archief en erfgoedcentrum (Erfgoedcentrum)

Terug naar navigatie - Product 543 Regionaal archief en erfgoedcentrum (Erfgoedcentrum)
  • Het merk en de organisatie van het Erfgoedcentrum Zutphen staan als een huis.
  • Het erfgoedcentrum vervult steeds meer een centrale rol in het leren, ontdekken en presenteren van ons erfgoed. Er is sprake van een toename van het aantal bezoekers (online en fysiek) en van de activiteiten. Professionele coördinatie is daarbij van belang.
  • De missie van het Erfgoedcentrum is om het historische ‘Verhaal van Zutphen’ levend, zichtbaar en toegankelijk voor het voetlicht te brengen, waarmee we bijdragen aan het doel om Zutphen tot het bruisend cultureel centrum van het oosten te maken.
  • Het netwerk van opengestelde monumenten als geheel is vergroot en de toegang in de bestaande opengestelde locaties is verbeterd.
  • Het ‘Verhaal van Zutphen’ is breed bekend en leeft bij inwoners en bezoekers.
  • In de gemeente Zutphen is er praktisch onderwijsaanbod op het gebied van erfgoed. We koppelen deze ambitie aan de sociaal-economische visie die in 2024 wordt vastgesteld. Zo leggen we vragen op de arbeidsmarkt, ambities op kennisbevordering en sociale ontwikkeling (een leven lang leren) bij elkaar.

Product 544 Monumenten en erfgoed

Terug naar navigatie - Product 544 Monumenten en erfgoed
  • Het rijke monumentale erfgoed van de gemeente Zutphen is goed (wettelijk) beschermd en beheerd.
  • Erfgoed is een bron van inspiratie voor ruimtelijke plannen en de identiteit van de wijk.
  • Er zijn kaders om verduurzaming van monumentale panden mogelijk te maken.
  • De gegevens over monumenten zijn toegankelijk digitaal ontsloten.
  • De huidige kwaliteit van onze aantrekkelijke en monumentale binnenstad is behouden en waar mogelijk versterkt.
  • Er ligt een door het college vastgestelde erfgoednota.
  • De erfgoedwaarden van de gemeente Zutphen zijn op een goede wijze ingebed in de ruimtelijke ontwikkelingen.
  • Het leveren van vakinhoudelijke kennis ten behoeve van ontsluiting en publiciteit.

Product 545 Archeologie

Terug naar navigatie - Product 545 Archeologie
  • Het rijke archeologische erfgoed is goed (wettelijk) beschermd en beheerd.
  • De positie van team archeologie als archeologisch kenniscentrum van Oost Gelderland is behouden en versterkt.
  • Archeologie is in de gemeente Zutphen een bron van inspiratie voor ruimtelijke plannen en de identiteit van de wijk.
  • Het fysieke en digitale archeologisch depot is goed toegankelijk voor een breed publiek.
  • Het (brede) publiek is meer betrokken bij het werk van team archeologie.

Product 550 Cultuur

Terug naar navigatie - Product 550 Cultuur
  • De gemeente Zutphen is met een gevarieerd en inclusief aanbod van (nieuwe) kunst en cultuuruitingen het bruisend cultureel centrum van het oosten.
  • De Buitensociëteit is hét podium van de gemeente Zutphen. Ook voor amateurverenigingen moet het mogelijk zijn zonder hoge financiële drempels dat podium te pakken.
  • Zutphen is muziekstad. Op veel plekken valt er veel te genieten voor muzikale fijnproevers. Dit willen we behouden en versterken. De Buitensociëteit biedt een podium aan een breed spectrum aan stijlen, van klassiek, pop tot urban.
  • Bibliotheek Berkel en IJssel blijft gevestigd op de locaties Broederenkerk en Warnshuus. Daarnaast worden in de wijken activiteiten aangeboden gericht op het stimuleren van geletterdheid (taalvaardigheid, digitale vaardigheid) ter bevordering van kansengelijkheid.
  • Alle inwoners voelen zich uitgenodigd en aangetrokken om cultuur te beleven en zelf te maken.
  • Inwoners en bezoekers vinden makkelijk wat er cultureel is en kan in Zutphen en Warnsveld.
  • Ieder kind komt vanzelfsprekend in aanraking met cultuur. We streven er naar dat cultuur onderdeel is van het dagelijks leven: thuis, familie, kinderopvang, school en buiten school in de wijk.
  • Zorg-, welzijnsorganisaties en zorgcoördinatoren op scholen zijn bekend met de preventieve werking van cultuur en het aanbod van culturele activiteiten in de gemeente Zutphen.
  • Culturele organisaties hebben hun krachten gebundeld. Ze maken gebruik van elkaars expertise, faciliteiten en ondersteunen culturele initiatieven in de gemeente.

Product 560 Groen, water en klimaatadaptatie

Terug naar navigatie - Product 560 Groen, water en klimaatadaptatie
  • We streven er naar water en bodemsysteem sturend telaten zijn voor alles wat met de ruimtelijke inrichting te maken heeft om de juiste keuzes voor nu en in de toekomst te maken voor onze inwoners.
  • De openbare ruimte nodigt uit voor recreatief medegebruik en draagt bij aan de leefkwaliteit van onze inwoners. We streven naar een groene, klimaatbestendige en natuurinclusieve ruimtelijke inrichting en daarmee verkleinen wij onze ecologische voetafdruk.
  • We versterken de huidige groenstructuur en het landschap waarbij groene verbindingen tussen dorp, stad en buitengebied leidende principes zijn. Zo creëren we een robuuste groen-blauwe dooradering van het landschap en de stedelijke omgeving als netwerk voor mens en natuur. Hiervoor worden de perspectieven en ambities uit de Groenatlas en Visie landelijk gebied gehanteerd.
  • We geven uitvoering aan de doelen van het Bomenbeleidsplan. Dit doen we door het uitbreiden van het bomenbestand, het verbeteren van de vitaliteit van onze bomen en te zorgen voor de juiste boom op de juiste plek. De groeiambitie vanuit het beleid is: In de komende 10 jaar willen we een groei van ons bomenbestand realiseren van 10% in de openbare ruimte; In 2050 willen we voor elke inwoner een boom.
  • We geven uitvoering aan de doelen van het Klimaatadaptatiebeleid, dat in 2023 is vastgesteld en waarin de kaders voor het beperken van wateroverlast, hitte en droogte beschreven staan. Dit doen we door de openbare ruimte klimaatadaptief in te richten door het bieden van verkoeling, waterberging en voorkomen van wateroverlast.
  • We geven uitvoering aan de doelen van het Biodiversiteitsplan, dat in 2023 is vastgesteld inclusief uitvoeringsagenda. We werken het puntensysteem voor natuurinclusief bouwen verder uit en stellen een kaart met natuurambities op. Daarnaast verwerken we de doelen uit het Biodiversiteitsplan in de omgevingsvisie. Ook stellen we een maatregelencatalogus op voor het beheer van de openbare ruimte.
  • We doen regionaal onderzoek naar soortenmanagement. Op basis hiervan maken we een plan.
  • We richten ons op een waterrobuust systeem waarbij de kwaliteit en kwantiteit van water in onze gemeente wordt gewaarborgd. Hiermee anticiperen we op het veranderende klimaat en geven we invulling aan de wettelijke zorgplichten uit het Watertakenplan 2021-2025.
  • We onderzoeken in overleg met het Waterschap de mogelijkheid om op een verantwoorde wijze zichtbaar, natuurlijk water toe te voegen aan het watersysteem binnen de gemeente Zutphen.
  • We voeren de Kader Richtlijn Water (KRW)-maatregelen uit samen met het waterschap om te voldoen aan de gestelde kwaliteitseisen voor het oppervlakte- en grondwater (deadline 2027).

Product 721 Grondstoffen

Terug naar navigatie - Product 721 Grondstoffen
  • Afval zetten we zo veel mogelijk om in nieuwe grondstoffen.
  • We stimuleren hergebruik van materiaalstromen en blijven scheiden aan de bron.
  • Terugbrengen van restafval naar 70 kilogram per persoon en een recyclepercentage van minimaal 55% in 2025.
  • Reststromen en de koppeling van bedrijfsprocessen: met zo min mogelijk vervoersbewegingen zorgen we voor het inzamelen en verwerken van grondstoffen.

Product 722 Riolering

Terug naar navigatie - Product 722 Riolering
  • We voeren de 3 wettelijke zorgplichten uit op het gebied van afvalwater, hemelwater en grondwater.
  • We beheren de afvalwaterketen, houden ons riool op orde en vervangen dit waar nodig, in het kader van de volksgezondheid en ter bescherming van het milieu.
  • We anticiperen op extreme buien, droge perioden en hogere temperaturen als gevolg van de klimaatverandering door maatregelen te treffen zowel in het watersysteem als in de ruimtelijke inrichting.
  • We zetten in op een integrale aanpak van aanpassingen in de openbare ruimte waardoor we overlast voorkomen en efficiënt te werk gaan.

Product 723 Milieu

Terug naar navigatie - Product 723 Milieu
  • We houden de bodemkwaliteit op orde en verbeteren deze voor het gebruik, en we handhaven waar nodig.
  • De beleidstaken zoals gedecentraliseerd naar de gemeenten, zijn ondergebracht bij de Omgevingsdienst Achterhoek.
  • De geluidsnormering van de verschillende gebieden houden we actueel.
  • In 2023 is het Schone Lucht Akkoord door gemeente Zutphen ondertekend. Dit betekent dat we lokale luchtverontreiniging aanpakken volgens dit akkoord.

Product 724 Gedenkparken

Terug naar navigatie - Product 724 Gedenkparken
  • Onze drie gedenkparken zijn een plek waar nabestaanden in een rustige, parkachtige omgeving hun dierbaren kunnen gedenken.
  • De gedenkparken zijn een onderdeel van de gemeentelijke groenstructuur en fungeren ook als park.

Product 725 Energietransitie

Terug naar navigatie - Product 725 Energietransitie
  • Het programma Energietransitie is gericht op de uitvoering van het Klimaatakkoord. Dat betekent voor de gemeente Zutphen: 55% minder CO2-uitstoot in 2030 en volledige energieneutraliteit in (uiterlijk) 2050. Vanuit het programma Energietransitie werken we in samenhang aan de onderdelen van deze energietransitie: energie besparen, warmtetransitie, energie opwekken en duurzame mobiliteit.

Product 810 Ruimtelijke ontwikkeling

Terug naar navigatie - Product 810 Ruimtelijke ontwikkeling
  • De nieuwe Omgevingsvisie Zutphen 2040 is het kader voor de ruimtelijke ontwikkeling. De visie vormt de basis voor verschillende uitvoeringsprogramma's die gericht zijn op beleid en specifieke gebieden. Deze programma's worden in 2025 ontwikkeld. 
  • We zijn in 2024 gestart met de actualisatie van het Hoogbouwbeleid van de  volgend op de hoofdlijnen van de Omgevingsvisie. Hiermee benoemen we kaders voor stedelijke verdichting en de ruimtelijke beleving van de gemeente Zutphen. Besluitvorming in 2025.
  • We zijn in 2024 gestart met de actualisatie van de Visie Landelijk gebied. De nieuwe opgaven in het landelijk gebied, de regionale ontwikkelingen en ook de eigen Omgevingsvisie leiden tot aanpassingen van de vigerende visie. Besluitvorming in 2025.  
  • Vanuit Ruimtelijke ontwikkeling en Wonen ligt de focus in 2025 op de projecten Leesten Schouwbroek, De Hoven Noord en diverse projecten in en direct om de  Binnenstad van Zutphen. Dit is in de lijn van de regionale woondeal 2022-2030 Stedendriehoek. We houden de kwaliteit en leefbaarheid van onze omgeving op orde. De ruimtelijke ontwikkelingen dragen hieraan bij.
  • De aanpassingen van de proces rondom ruimtelijke initiatieven binnen de omgevingswet leiden tot meer inzet richting de initiatiefnemers. 
  • Een verplichting van de Omgevingswet is het digitaliseren van ons ruimtelijk beleid in omgevingsplannen. Dit zijn bijgewerkte bestemmingsplannen die onder één standaard worden samengebracht. In 2030 moeten we nieuwe omgevingsplannen voor het hele gebied van de gemeente Zutphen hebben vastgesteld. Hiervoor willen we elk jaar twee gebieden aanpakken.

Product 821 Wonen

Terug naar navigatie - Product 821 Wonen
  • We voeren de Woondeal 2022-2030 Stedendriehoek uit. In 2024 realiseren we circa 230 woningen, volgens de daarin vastgelegde prijscategorieën.
  • We voeren in 2024 voor het laatste jaar onze Woonvisie 2019 – 2024 uit conform het daarin vastgelegde woonbeleid. Conform de Wet Regie op de Volkshuisvesting stellen we in 2024 een Volkshuisvestingsprogramma op. Daarvoor hebben we in 2023, aansluitend op de 
  • Omgevingsvisie, gegevens over de woningmarktontwikkelingen geactualiseerd. In het Volkshuisvestingsprogramma wordt gelijktijdig ook een visie op wonen en zorg verwerkt en wordt het beleid met betrekking tot woonwagenstandplaatsen geborgd.
  • In 2024 maken we gebruik van een praktisch en doeltreffend instrumentarium om de betaalbaarheid en beschikbaarheid van woningen op de lokale woningmarkt te borgen.
  • Aan de hand van ons strategisch woningbouwprogramma zetten we als centrumgemeente in op groei en werken we verder aan de balans in onze woningvoorraad, bevolkingsopbouw, inkomenspositie van inwoners, mogelijkheden voor doorstroming en (flexibele) woonoplossingen om de wooncrisis het hoofd te kunnen bieden.
  • We zijn ambitieus in de energietransitie voor de woonbebouwing: investeren in duurzaamheid, betekent een goede grip op onder meer de energielasten.
  • Tegelijkertijd werken we hard aan het sociaaleconomisch evenwicht in de wijken. We voeren onze doelen voor wonen gebiedsgericht, en waar mogelijk samen met onze partners (ontwikkelaars, grond- en pandeigenaren en corporaties) en inwoners, uit.
  • We werken samen met corporaties, eigenaren en inwoners aan de gevarieerdheid en leefbaarheid van en sociale balans in de wijken en haken aan bij de leefbaarheidsplannen van de corporaties. De wijkanalyses vormen een goed uitgangspunt hiervoor.
  • We actualiseren in regionaal verband de visie op beschermd wonen en maatschappelijke opvang.
  • In een regionaal verband voeren we het in 2023 opgestelde plan van aanpak Huisvesting Arbeidsmigranten uit. We bekijken in 2024 of de bestaande kaders toereikend zijn om het plan van aanpak uit te voeren, zo nodig vindt bijstelling plaats.
  • De nieuwe Wet Regie op de Volkshuisvesting, de Wet Regulering Middenhuur en de Wet Bevorderen Goed Verhuurderschap, vragen om meer regie op het volkshuisvestingsprogramma. We plegen inzet op het gebied van het realiseren van woningbouwafspraken, het faciliteren van de Wet Regulering Middenhuur en het inrichten van een gemeentelijk Meldpunt Ongewenste Verhuursituaties.

Product 830 Grondzaken

Terug naar navigatie - Product 830 Grondzaken
  • We zetten in op een functionele, flexibele en beheersbare grondportefeuille op maat;
  • We maken afspraken met initiatiefnemers van gewenste ruimtelijke ontwikkelingen en leggen deze afspraken vast in overeenkomsten.

Toelichting Programmabegrotingswijzigingen Wonen en leefbaarheid

Terug naar navigatie - Toelichting Programmabegrotingswijzigingen Wonen en leefbaarheid

Drinkwaterpunten

Het budget voor het realiseren van de drinkwaterpunten verspreid door de stad was nog niet begroot in 2024. Het gaat hierbij om een onttrekking uit de corona reserve zoals ook in de begroting 2023 was begroot. Voorgesteld wordt om dit als nog te doen en de lasten te verhogen met € 75.000 en daarnaast de baten te verhogen middels een onttrekking van € 75.000 aan de reserve corona.

Delta Fiber

Voor het project aanleggen glasvezel Deltafiber was de geschatte uitgave voor 2024 nog niet in de begroting geraamd. Omdat de volledige kosten hiervoor worden vergoed door Delta fiber zijn deze kosten budgetneutraal in onze begroting. Voorgesteld wordt om de lasten te verhogen met € 52.000 en daarnaast ook de baten te verhogen met € 52.000.

SPUK Startbouwimplus

Voor het realiseren van 24 betaalbare woningen heeft de gemeente geld van Rijk ontvangen door middel een SPUK Startbouwimplus. Om dit te begroten in de begroting van 2024 wordt voorgesteld om de lasten te verhogen met € 300.000 en daarnaast ook de baten te verhogen met € 300.000.

Wijk van de toekomst Noordveen

De ontvangen subsidie van de provincie voor procesondersteuning Wijk van de toekomst Noordveen moet nog worden begroot in 2024. Daarom wordt voorgesteld om €22.900 aan lasten te begroten en ook €22.900 aan baten.

Wijk van de toekomst Leesten Oost

De ontvangen subsidie van de provincie voor procesondersteuning Wijk van de toekomst Leesten Oost moet nog worden begroot in 2024. Daarom wordt voorgesteld om €40.000 aan lasten te begroten en ook €40.000 aan baten.

Instandhouding gemeentelijke monumenten

Voorgesteld wordt om de lasten te verhogen met € 18.200 en daarnaast ook de baten te verhogen met € 18.200 zodat het restant van subsidie 2023 kan worden terugbetaald aan de provincie wanneer we de afrekening 2023 gaan ontvangen.

Subsidie Regioplan Stedendriehoek

Van de provincie hebben we voor de transformatie van de cultuursector door duurzame versterking van de regionale culturele infrastructuur subsidie ontvangen. Voorgesteld wordt om de lasten en de baten extra te verhogen met € 162.000.

Rivier in de Stad

Voor het project Rivier in de Stad zijn door de Provincie Gelderland middelen beschikbaar gesteld via meerdere subsidies. De baten en de lasten zijn nog niet in de begroting 2024 opgenomen. Voorgesteld wordt om de lasten te verhogen met € 1.350.000 en de baten te verhogen met € 1.350.000 vanuit de beklemde middelen (ontvangen subsidies Prov. Gelderland).

Warmtenet TEO Helbergen

Voor de het project Warmtenet TEO Helbergen hebben we van de provincie Gelderland een subsidie ontvangen ikv de Gelderse Proeftuin aardgasvrije wijk. Dit betreft een meerjarig project waarvoor ook al lasten en baten in de begroting 2024 zijn opgenomen. Nu blijkt dat de werkelijk uitgaven naar alle waarschijnlijkheid iets hoger zullen uitvallen dan tot nu toe is geraamd. Daarom wordt er voorgesteld om de lasten te verhogen met € 75.000 en de baten te verhogen met € 75.000 met als dekking de ontvangen subsidie van de provincie.

SPUK lokale aanpak woningisolatie

Voor de subsidieregeling woningisolatie hebben we van het rijk middelen ontvangen. De baten en de lasten zijn nog niet opgenomen in de begroting. Dit project loopt meerdere jaren. Voor 2024 is er een inschatting van €200.000 gemaakt van de woningisolatiesubsidies die verstrekt gaan worden in 2024.