Programma 2: Wonen en leefbaarheid
Wonen en leefbaarheid: Doelen en inzet
Terug naar navigatie - Wonen en leefbaarheid: Doelen en inzetInleiding Wonen en leefbaarheid
Terug naar navigatie - Inleiding Wonen en leefbaarheidEr zijn diverse trends die weerslag hebben om het Programma 2, Wonen en Leefbaarheid zoals de woondeal. Allereerst is er het woningtekort, met name in de betaalbare categorieën. Om dit aan te pakken wordt er een Volkshuisvestingsprogramma opgesteld. Daarnaast merken we de eerste effecten van de klimaatverandering, bij nieuwe ruimtelijke plannen en bij de herinrichting van de openbare ruimte wordt er ontworpen en uitgevoerd met aandacht voor klimaatadaptatie. Hetzelfde geldt voor natuur en biodiversiteit. Ruimtelijk krijgen deze vraagstukken ook een vertaling in de Omgevingsvisie Zutphen 2040, Deze zal als een basis dienen voor beleid rondom verkeer, woon- en werklocaties en ook vergroening. Ook het biodiversiteitsplan is richtinggevend voor verdere uitwerking.
Ten aanzien van Cultuur en erfgoed is er extra inzet voor de kwaliteit en beleving van Zutphen als stad met een rijke geschiedenis en een bruisend heden.
Integrale ontwikkelingen Wonen en leefbaarheid
Terug naar navigatie - Integrale ontwikkelingen Wonen en leefbaarheidintegrale thema's in programma 2, wonen en leefbaarheid zijn beleidsontwikkeling: 2024 heeft in het teken gestaan van het opstellen van de omgevingsvisie Zutphen 2040, welke als hoofdlijn en kader zal gelden voor nader beleid op gebied van werkgelegenheid, wonen, verkeer en ruimtelijke inrichting. De omgevingsvisie heeft geleid tot nauwe samenwerking binnen het gehele stadhuis én in verbinding met de samenleving, want de omgevingsvisie verbindt "ruimte" ook met sociaal.
Meer specifieke thema's waaraan wordt samengewerkt zijn wonen (volkshuisvestingsprogramma), cultuur, erfgoed en archeologie. Over de gehele breedte wordt er gewerkt om het beleid op orde en toekomstbestendig te krijgen. Enkele projecten hebben vertraging opgelopen in de fase van participatie met belanghebbenden en besluitvorming.
Financiële tabel: Wonen en leefbaarheid
Terug naar navigatie - Financiële tabel: Wonen en leefbaarheidToelichting financiële afwijkingen: Wonen en leefbaarheid
Terug naar navigatie - Toelichting financiële afwijkingen: Wonen en leefbaarheidProductnummer | Omschrijving | Baten / Lasten | Voordeel / Nadeel | Bedrag |
210-Wegen | Door storingen vanwege slijtage van onderdelen van de Oude IJsselbrug en door meer gebruik van de Oude IJsselbrug vanwege hoogwater in Nederland (andere waterwegen waren tijdelijk dicht) ontstaat een nadeel van € 50.000. | Lasten | Nadeel | €50.000 |
210-Wegen |
Er is € 198.000 voordeel op de afschrijvingen van wegen. Een deel van de investeringen aan wegen zijn nog niet geheel afgerond in 2024. Deze investeringen worden doorgeschoven naar 2025 waardoor dit tot gevolg heeft dat de afschrijvingskosten zijn uitgesteld naar toekomstige jaren. |
Lasten | Voordeel | €198.000 |
210-Wegen |
Er is een voordeel van € 50.000 op de rentelasten wegen. Dit komt doordat de werkelijke uitgaven op de investeringen eind 2023 minder hoog waren dan voorafgaand bij het opmaken van de begroting 2024 was voorzien. |
Lasten | Voordeel |
€50.000
|
210-Wegen |
Op de openbare verlichting is het voordeel € 119.000 op de afschrijving. Het investeringsprogramma openbare verlichting 2023 worden niet zoals bij de begroting verwacht opgeleverd in 2024. Deze investering is doorgeschoven naar 2025 waardoor dit tot gevolg heeft dat de afschrijvingskosten zijn uitgesteld naar toekomstige jaren. Dit geldt ook voor het project revisie verlichting onderdoorgangen. |
Lasten | Voordeel | €119.000 |
210-Wegen |
Doordat een deel van de investeringen aan wegen en openbare verlichting niet in 2024 word afgerond maar doorgeschoven naar 2025 zorgt dit voor een nadeel omdat er minder wordt onttrokken uit de reserve mobiliteit. |
Baten | Nadeel | €296.000 |
310-Huurpanden |
Inhuur van derden voor het beheer en onderhoudsplan van het gemeentelijk vastgoed. Alle gebouwen moeten hiervoor geïnspecteerd worden en uitkomsten in het meerjarenplansysteem ingevoerd worden. |
Lasten | Nadeel | €116.000 |
310-Huurpanden |
Exploitatievergoeding 't Warnshuus, verwerking conform de raadsmemo over het DVO tussen Actief Zutphen en de gemeente Zutphen. |
Lasten | Nadeel | €385.000 |
310-Huurpanden |
Conform de verkoopportefeuille is het pand Kerkhof 1 verkocht. Na aftrek van de kosten komt het voordeel uit op € 482.000. |
Baten | Voordeel | € 482.000 |
544- Monumenten en erfgoed |
Er is € 35.000 voordeel op de afschrijvingen en rentelasten van monumenten en erfgoed. Een deel van de investeringen zijn naar verwachting nog niet geheel afgerond in 2024. Deze investeringen worden doorgeschoven naar 2025 waardoor dit tot gevolg heeft dat de afschrijvingskosten zijn uitgesteld naar toekomstige jaren. |
Lasten | Nadeel | €35.000 |
544- Monumenten en erfgoed |
Enkele budgetten laten een voordeel zien. Oorzaak is dat door langdurige ziekte niet alle onderwerpen opgepakt konden worden. |
Lasten | Voordeel | €50.000 |
544-Monumenten en erfgoed |
In 2024 wordt gestart met de aanbesteding van het actualiseren erfgoedportaal en de Erfgoednota voorbereid. In 2025 loopt dit nog door. Bij de jaarrekening zal voor dit incidentele budget overheveling naar 2025 worden gevraagd. |
Lasten | Voordeel | €130.000 |
545-Archeologie |
Door extreme regenval zijn diverse projecten voor het uitvoeren van archeologisch onderzoek vertraagd (zoals Schouwbroek), doordat de terreinen ontoegankelijk waren. Verwacht wordt dat daarom de inkomsten voor 2024 achterblijven. Het nadeel kan in 2024 mogelijk niet geheel worden opgevangen uit de egalisatiereserve archeologie doordat de reserve niet toereikend is. |
Baten | Nadeel | €146.000 |
545-Archeologie |
Inzet egalisatiereserve archeologie voor achterblijvende inkomsten 2024. |
Baten | Voordeel | €79.000 |
560-Openbaar groen |
Werkzaamheden kunnen niet tijdig worden weggezet doordat aannemers vol in het werk zitten. Minimaal voordeel komt op € 50.000. |
Lasten | Voordeel | €50.000 |
721-Huishoudelijk afval |
Vanwege de Pilot omgekeerd inzamelen wordt voor 2024 een voordeel verwacht. Gerealiseerde uitgaven worden in het DVO van 2025 opgenomen. Voordeel loopt in de voorziening |
Lasten Baten |
Voordeel Nadeel |
€50.000 €50.000 |
722-Riolering |
Naar verwachting volgt er op riolering een overschrijding op de lasten van € 361.000 door:
Incidentele dekking komt t.l.v. de voorziening, zodat het geen effect heeft op het resultaat 2024. |
Lasten Baten |
Nadeel Voordeel |
€ 361.000 € 361.000 |
810- Ruimtelijke ontwikkeling | Toekomstfestival gaat niet door. | Lasten | Voordeel | €50.000 |
821-Wonen | De legesinkomsten 2024 blijven achter op de begroting. Dit heeft de volgende oorzaken: 1. Eind 2023 zijn veel aanvragen ingediend om niet onder de Omgevingswet te vallen, waardoor we vooral het eerste halfjaar minder aanvragen hebben ontvangen; 2. De aanvragen die ontvangen zijn gelden vooral voor kleine bouwwerken; 3. De legesverordening bevat een verrekening van leges bij een aanvraag die ongewijzigd is ingediend, nadat de initiatievenroute is doorlopen. Dit kost tijd; 4. Op basis van de Omgevingswet zijn er informatieplichten en meldingen ontstaan, waar geen legesheffing voor mogelijk is. | Baten | Nadeel | €400.000 |
821-Wonen | Een nadeel van € 168.000 door werkzaamheden voor een vooronderzoek of we 100 Flex-woningen kunnen realiseren vanwege het grote woningtekort. De invulling van de flexwoningen is op basis van een motie van de raad. Het begroten van de voorbereidingskosten waren niet eenvoudig. Het afgelopen jaar is hier hard aan gewerkt met als resultaat dat er een voorstel naar de raad onderweg is. In dat voorstel wordt budget gevraagd voor de realisatie van 100 Flex-woningen. En dit betreft een resterend bedrag waarvoor geen dekking is. | Lasten | Nadeel | €168.000 |
830-Grondzaken | Er is een rentevoordeel van € 78.000 op de rentelasten Grondzaken doordat de grondexploitaties van Noordrand De Hoven, Schouwbroek en De Kleine Linie nog in voorbereiding zijn. | Lasten | Voordeel | €78.000 |
830-Grondzaken | Door lagere rente lasten op de grondexploitaties van Noordrand De Hoven, Schouwbroek en De Kleine Linie hoeft er minder onttrokken te worden uit de reserve Grondexploitaties. | Baten | Nadeel | €78.000 |
Overschrijding Investeringskredieten | ||||
210- Aanpassing Deventerweg | Het totale krediet bedraag € 2.437.000 hierop is € 2.621.200 uitgegeven. Het krediet bestaat uit 2 delen namelijk de Deventerweg en de LaRGaS-kruising. De overschrijding betreft het deel van de Deventerweg. De overschrijding is door 3 verschillende oorzaken ontstaan. De eerste oorzaak is door de aanwezigheid van explosieven. Vooraf was ingecalculeerd dat het risico hierop klein zou zijn maar er zijn veel niet gesprongen explosieven aangetroffen in de schuttersputjes, hierdoor zijn extra kosten ontstaan van € 43.700. Door deze aanwezigheid van de schuttersputjes met afval uit WW2 is er door archeologie extra kosten gemaakt van € 64.500. De derde oorzaak van de overschrijding is dat het hele traject langer heeft geduurd dan vooraf voorzien, dit heeft met name te maken door de Corona en de oorlog in Oekraïne. Tijdens de Coronaperiode waren door ziekte minder werknemers beschikbaar van de aannemer en de oorlog in Oekraïne zorgde voor flink gestegen brandstofprijzen. Daarbovenop was niet alle materieel beschikbaar wat resulteerde in langere levertijden, alternatieve producten en extra onderhoud. De kosten zijn hierdoor tot nu toe 17.300 hoger uitgevallen. Daarnaast is er in 2024 nog een afrekening van het werk geweest van € 58.700. | Lasten | Nadeel | €184.200 |
210-IJsselbouevards Marszijde/Haven | In 2015/2016 is de haven in de Noorderhaven aangelegd. Al tijdens de realisatie hebben zich een aantal risico's voorgedaan. Afgelopen jaren zijn er extra werkzaamheden geweest zoals het opruimen van explosieven, verwijderen van oude muurresten, herstellen van steigers en toegangsbruggen en is de rechtszaak met de aannemer gewonnen. Ondanks de gewonnen rechtszaak en onze inspanningen is het tot op dit moment nog niet gelukt om de kosten verhaald te krijgen. Bij de jaarrekening 2023 was het tekort € 2,1 miljoen. Tenslotte worden nu een aantal laatste werkzaamheden uitgevoerd om de haven toekomstbestendig te krijgen. Denk hierbij aan het realiseren van een sanitair gebouw op het water en het verbeterd terugbrengen van de (eerder verwijderde) korte loopbrug. Deze werkzaamheden zijn in het voorjaar 2024 uitgevoerd door een nieuwe aannemer. Nu kan het eindresultaat worden opgemaakt en middels een dekkingsvoorstel naar de raad worden verantwoord. Het totaal tekort is op dit moment €2.683.000. | Lasten | Nadeel | € 2.683.000 |
560-Vervangen bomen 2021 | Het krediet bedraagt € 162.500, hierop is € 270.500 uitgegeven. De overschrijding is ontstaan door de hogere kosten voor nazorg van de aangeplante bomen. Dit budget kan afgesloten worden, verwacht hier geen kosten meer op, aanplant gaat over naar regulier beheer. | Lasten | Nadeel | €108.000 |
Doelen
Terug naar navigatie - Doelen-
Wonen en leefbaarheid: Doelen en inzet
- Product 210 Wegen
-
Product 211 Mobiliteit
- We ronden het verkeerscirculatieplan af. Onderdeel hiervan is onder meer de afweging over de verkeerssnelheden op de wegen binnen de bebouwde kom.
- We formuleren in 2024 een nieuwe parkeervisie en een uitvoeringsplan behorend bij deze parkeervisie.
- Voor zowel het VCP als de parkeervisie is een uitgangspunt een autoluwe binnenstad.
- De bereikbaarheid van Zutphen is belangrijk nu en in de toekomst. Dit krijgt zijn plek in de Omgevingsvisie. De oude IJsselbrug is daarin een belangrijke oeververbinding, maar kent ook beperkingen voor scheepvaart en verkeer.
- We denken regionaal mee over de uitgangspunten voor de concessie van regionale treindiensten en de aanbesteding van de concessie busvervoer.
- We laten onderzoek doen naar de Kruising Gerard Doustraat – Jan Vermeerstraat. Deze staat op nummer 1 in de meest verkeersonveilige punten in het politiedistrict Noord en Oost Gelderland (maart 2023).
- Het kruispunt bij De Dreef – Rigastraat is een druk verkeerspunt met bezoekers van de Family Mall, fietsverkeer en verkeer van het bedrijventerrein.
- Veilige route Kompaancollege: De Kostverlorentunnel is in 2015 gerealiseerd. De route heeft geen voorrang en kruist het stationsplein.
- Mobiliteit is een belangrijk thema in de gemeente Zutphen en de regio. Er komt extra verkeerskundige capaciteit voor ondersteuning bij tal van projecten.
- Op basis van de vastgestelde integrale laadvisie en plaatsingsbeleidsplan werken we in 2024 verder aan de uitrol van laadpalen. Dit doen we door (net als in 2023) proactief laadpalen te plaatsen en op aanvraag.
- In 2024 gaan we in samenwerking met de provincie en de regio Stedendriehoek verder met de uitwerking van snelladen en laadinfrastructuur voor de logistieke sector.
- Product 222 Havens en kaden
-
Product 310 Gemeentelijke panden en gronden
- Onderhoud vindt plaats conform het vastgoedbeleid en wordt uitgevoerd conform het vastgestelde beheerplan 2021-2025.
- De uitgifte van panden vindt plaats volgens de “leidraad uitgifte onroerende zaken” die in 2023 is vastgesteld door het college.
- We gaan aan de slag met de portefeuille-indeling, wat ook een onderdeel is van de actualisatie van het beheerplan.
- De vergaande verduurzaming bereiden we in 2023 op hoofdlijnen voor, de globale investering die hiervoor nodig is en de fasering in uitvoering, leggen we aan de raad voor.
- Accommodaties:
-
Product 543 Regionaal archief en erfgoedcentrum (Regionaal Archief Zutphen)
- Het archief zet in op verdere digitale ontsluiting van de collecties op het erfgoed(internet)portaal van de gemeente Zutphen.
- We onderhouden onze dienstverleningsovereenkomsten met omliggende gemeenten en breiden deze waar mogelijk uit.
- We beantwoorden vragen van inwoners, bezoekers en onderzoekers en helpen hen op weg bij hun onderzoeken.
- We houden audits bij de lopende administraties van de gemeenten die zijn aangesloten bij het RAZ.
- We conserveren en restaureren archiefstukken en boeken uit de gemeentelijke archiefcollectie.
- De uitkomsten van het huisvestingsonderzoek (rapport van BMC) voor het Regionaal Archief Zutphen en het erfgoeddepot van het archief (samen met die van archeologie en het Stedelijk Museum) worden meegenomen in de te ontwikkelen Erfgoednota.
-
Product 543 Regionaal archief en erfgoedcentrum (Erfgoedcentrum)
- We zijn trekker voor erfgoed binnen het regionaal Cultuur en Erfgoedpact en jagen samenwerking tussen de vijf gemeenten en de daarbinnen opererende culturele partners aan.
- Voor de centrale en coördinerende rol van het Erfgoedcentrum zetten we in op leren (erfgoededucatie, maar ook onderzoek, stagiairs en kennisopbouw),
- Het Erfgoedcentrum vormt de spil in de samenwerking met kennis- en vrijwilligersorganisaties, vormt voor hen een thuis en een plek van samenkomst.
- We blijven ons inzetten om meer monumenten open te stellen voor publiek. Daarbij hebben we bijzondere aandacht voor monumenten in eigendom van de gemeente, we trekken daarin op met de collega’s van Vastgoed.
- We doen een update en maken een professionaliseringsslag op de samenwerkingsovereenkomsten met onze erfgoedpartners.
- We updaten en vervangen verouderde bebording van erfgoedlocaties en monumenten.
- Met het hanteren van een jaarlijks erfgoedthema stimuleren we ons werk van de vier werklijnen uit het jaarplan van het Erfgoedcentrum: collectie onderzoek, educatie en toegang & aanbod. Het erfgoedthema voor 2024 is ‘Gedrukt in Zutphen’.
- We verbinden erfgoed (waaronder het erfgoed-themajaar) aan culturele evenementen, Stichting Zutphen Promotie en toeristisch beleid.
- We werken samen met onderwijsinstellingen op alle niveaus op het thema erfgoed, wakkeren de belangstelling voor erfgoed aan en delen onze kennis op het vakgebied.
-
Product 544 Monumenten en erfgoed
- We helpen ondernemers en eigenaren met kennis, advies en subsidies om monumenten te onderhouden en gevels te verbeteren.
- We verkennen en wijzen nieuwe gemeentelijke monumenten aan.
- We maken bestaande overheidsgegevens en documentaties over monumenten toegankelijk via het erfgoedportaal op internet.
- We stimuleren innovatieve verduurzaming van monumenten. We helpen eigenaren met advies over het verduurzamen én het behoud van de monumentale waarden. We stemmen daarin af met overig duurzaamheidsbeleid.
- We stellen samen met de overige erfgoedteams nieuw en samenhangend erfgoedbeleid op. We zetten participatie in en betrekken erfgoedpartners, stakeholders en bewoners bij het opstellen van de nieuwe erfgoednota.
- Met erfgoedpartners, stakeholders en bewoners brengen we de erfgoedwaarden van de gemeente in kaart.
-
Product 545 Archeologie
- We voeren archeologisch onderzoek uit (veldwerk, uitwerking, rapportage, conservering en deponering).
- We beschermen archeologisch erfgoed bij ruimtelijke plannen in het licht van de Omgevingswet.
- We delen onze kennis door middel van dienstverleningsovereenkomsten met omliggende gemeenten en de Omgevingsdienst Achterhoek en we breiden waar mogelijk onze dienstverlening uit.
- Om de dienstverlening voor archeologisch onderzoek uit te breiden naar andere gemeenten en opdrachtgevers ontwikkelen we een nieuw digitaal documentatiesysteem dat de wettelijk verplichte pakbonnen kan generen.
- We maken archeologische resten zichtbaar en toegankelijk in de openbare ruimte.
- We betrekken archeologisch erfgoed als inspiratie bij ruimtelijke plannen (herstel structuren, naamgeving, kunst, identiteitsdragers in wijken).
- We maken een digitale ontsluiting van de archeologische kennis, vondsten en kaarten (ten behoeve van de Omgevingswet).
- We zetten in op publieksactiviteiten met onder andere de inzet van de archeohotspot.
- Grote collectiestukken (gevelstenen etc.) die nu in het depot liggen, herplaatsen we op een passende wijze in de stad en dorp in overleg met pandeigenaren.
-
Product 550 Cultuur
- Wij zetten meer in op (de kwaliteit van) culturele evenementen en verspreiden de evenementen deels over de wijken en Warnsveld in overleg met de wijkregisseurs.
- Om Zutphen regionaal en landelijk op de kaart te zetten als cultuurstad van het oosten zetten we het budget van het cultuurstipendium in om het kunstklimaat in de provincie in het algemeen en in de gemeente Zutphen in het bijzonder te bevorderen.
- De Specifieke Uitkering (SPUK) voor herstel van het bibliotheekstelsel wordt aangewend voor het Warnshuus, de Broederenkerk en de activiteiten in de wijken.
- Wij stimuleren een inclusief cultuuraanbod dat recht doet aan de verscheidenheid aan culturen, leeftijden, mogelijkheden/beperkingen en etniciteiten in onze gemeente.
- De culturele basisorganisaties houden we aan de afspraak over ‘nomadisch programmeren’: niet alleen programmeren binnen de eigen muren, maar ook in de wijken en op straat. Dit is vervat in herziene prestatieafspraken.
- Stichting Zutphen Promotie krijgt de opdracht voor het maken en onderhouden van een actueel en compleet overzicht van het cultuuraanbod in de stad.
- Wijkcentra en buurthuizen worden gestimuleerd om aan inwoners een podium te bieden voor culturele activiteiten.
- Wij stimuleren het cultureel ondernemerschap door partijen binnen en buiten de cultuursector te verbinden en te faciliteren met kennis, ruimte, vergunningen en subsidie.
- Wij zetten in op 'vernieuwbouw' van de Hanzehof en herinrichting van de openbare ruimte rondom de Hanzehof. Dit is een grote investering waarvan we nu reeds kunnen voorzien dat deze verricht moet gaan worden.
- Wij ondersteunen lokale makers. De Subsidieregeling Cultuurinitiatieven gemeente Zutphen 2019 is in 2024 uitgebreid met de mogelijkheid voor het aanvragen van een meerjarige subsidie.
- De realisering van het Uitvoeringsprogramma Cultuur staat onder druk.
- We stimuleren en versterken verder de samenwerking tussen popcultuurmakers in de gemeente Zutphen.
- We starten met beleidsontwikkeling voor beeldende kunst in de openbare ruimte.
-
Product 560 Groen, water en klimaatadaptatie
- We vergroenen onze leefomgeving, waarbij we een meerwaarde bieden voor biodiversiteit, een klimaatadaptieve en waterrobuuste inrichting, in bestaande wijken zoals de binnenstad, Noorderhaven en het Waterkwartier.
- We vergroenen bedrijventerrein De Mars en maken het aantrekkelijker voor medewerkers van de bedrijven om een ommetje te maken in de omgeving van de bedrijven.
- Bij herstuctureringsprojecten en gebiedsontwikkelingen stellen we een groene leefomgeving als norm: het bergen van hemelwater op eigen terrein, natuurinclusief bouwen en verbindende (openbare) groenstructuren.
- Bij herinrichtingen en reconstructies worden maatregelen ten behoeve van groen en klimaatadaptatie toegepast.
- We zorgen voor een goede implementatie van onze (integrale) doelen In de Omgevingsvisie op het gebied van biodiversiteit, groen, klimaatadaptatie en water.
- We adviseren en toetsen (vergunnings)aanvragen op het gebied van vergroening, klimaatadaptatie en biodiversiteit.
- We faciliteren en stimuleren inwonersinitiatieven zoals de Linie van Hooff, Berkel In De Stad en de Hamersplaats om verhard oppervlakte te verminderen, bomen en groen toe te voegen
- We zetten in op een groene inrichting en ecologisch beheer van de openbare ruimte vanuit het Biodiversiteitsplan. Bermen en gazons worden minder vaak gemaaid en worden ingezaaid met bloemen en kruiden.
- We planten extra bomen aan: Vanaf 2022 willen we in 10 jaar groeien naar een bomenbestand van 34.100 bomen in 2032: circa 310 bomen per jaar.
- We onderzoeken locaties binnen en buiten de bebouwde kom waar we bomen kunnen toevoegen zonder daarbij de omgeving of landschappelijke kenmerken uit het oog te verliezen.
- Bomen worden tijdig vervangen als ze ziek zijn of in verval. Op veel plekken in onze gemeente geldt dit voor kastanjes, essen en beuken.
- We onderzoeken hoe de waterverdeling tussen het stedelijk en landelijk gebied kan worden geoptimaliseerd. Met een kansenkaart brengen we de mogelijkheden hiervoor in beeld.
- Samen met Woonbedrijf Ieder1 en Waterschap Rijn en IJssel geven we een vervolg aan de pilot in de Zuidwijken om water langer vast te houden en droogte tegen te gaan. Het vervangen van verharding door groen is hierbij het uitgangspunt.
- Samen met Waterschap Rijn en IJssel gaan we:
- We geven een vervolg aan de pilot schapenbegrazing. Daarbij nemen we de leerpunten vanuit de evaluatie mee en passen dit beleid aan op de gestelde doelen uit het Biodiversiteitsplan.
- We gaan onderzoeken hoe we natuur- en milieueducatie verder vorm kunnen geven. Samen met partners zoals bijvoorbeeld De Kaardebol, ZutphenEnergie, scholen, IVN, Bomenstichting en Vogelwerkgroep geven we hier invulling aan.
- We starten met een Groenpunt samen met de Werkmakers. Doel is om inwonersinitiatieven beter te kunnen inspireren, stimuleren en faciliteren bij het vergroenen van hun directe leefomgeving.
- We stellen prestatieafspraken op met woningcorporaties op het gebied van vergroening, klimaatadaptatie en natuur.
-
Product 721 Grondstoffen
- Samen met Circulus geven we uitvoering aan het grondstoffenplan “Grondstofrijk Zutphen” met het accent op het inzamelen van schone grondstoffen.
- Bewoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties betrekken we actief bij het grondstoffenplan en de uitvoering er van. Dit pakken we zoveel mogelijk wijkgericht op.
- We starten in 3 pilotgebieden met het omgekeerd inzamelen van restafval.
- Wij geven als gemeentelijke organisatie het goede voorbeeld op het gebied van circulair inkopen en afvalscheiding.
- In de binnenstad en bij hoogbouw plaatsen we voldoende GFE-zuilen om inname van groen, fruit en etensresten te borgen.
- Met behulp van inwoners en ondernemers gaan we op weg naar minder afval en meer schone grondstoffen.
-
Product 722 Riolering
- We geven uitvoering aan ons Watertakenplan 2021 – 2025. Het plan bevat een jaarlijks uitvoeringsprogramma.
- Vanaf 2023 wordt het riool in Waterkwartier Zuid grootschalig vervangen en toekomstbestendig ingericht.
- We stimuleren inwoners gebruik te maken van de afkoppelsubsidie om hemelwater op eigen terrein af te koppelen.
- We stellen eisen bij ruimtelijke ontwikkelingen zoals voor hemelwaterberging, ontwateringsdieptes en bouwpeilen.
- We maken afspraken met het waterschap om samen het watersysteem in dorp, stad en land toekomstbestendig te maken.
-
Product 723 Milieu
- We hebben een actuele bodemkwaliteitskaart.
- Het herinrichtingsproject de Marswaard wordt eind 2023 afgerond. Begin 2024 vindt de eindafwerking van de plas plaats en zal een eindcontrole worden uitgevoerd op bodem- en waterkwaliteit en op de flora en fauna.
- Bedrijven zijn verplicht om conform de Omgevingswet en Besluit activiteiten leefomgeving de “best bestaande technieken” toe te passen. Dit is een extra stimulans voor innovatie en verbetering van luchtkwaliteit en reductie van geur.
- De verlening van omgevingsvergunningen en het beoordelen van milieumeldingen verloopt gestroomlijnd in goed overleg met de aanvrager, gemeente en ODA. De ODA informeert en adviseert aanvragers
- De Omgevingsdienst Achterhoek voert een belangrijk deel van de uitvoering van de wettelijke milieutaken uit. De impact van de nieuwe Omgevingswet, maar ook de stijging van de personeelslasten vraagt om een hogere jaarlijkse bijdrage.
- In 2024 wordt het Schone Luchtakkoord uitgevoerd overeenkomstig het actieprogramma. Tevens doen we aan voorlichting.
- Product 724 Gedenkparken
-
Product 725 Energietransitie
- We hebben een samenwerkingsovereenkomst met Zutphen Energie gericht op het bevorderen van energiebesparing; het versnellen van de transitie naar duurzame energiebronnen en het lokaal eigenaarschap van de productie en levering van duurzame energie.
- We verbinden de opgaven van de energietransitie aan zowel wijkgericht integraal werken als aan het lokale beleid bestaanszekerheid.
- We verzamelen informatie over de woningvoorraad en over de motivatie en behoeften van inwoners per wijk en buurt.
- We stemmen onze inzet af op de mogelijkheden en kansen per buurt of wijk. Onze inzet is dus verschillend en afhankelijk van de doelgroep, initiatieven, woningen en de wijk.
- We nemen zelf initiatief om bewonersgroepen te bewegen tot energiebesparing en warmtetransitie, te beginnen in de startwijken van de warmtetransitie én gericht op bewoners die de energierekening niet of nauwelijks kunnen betalen.
-
Product 810 Ruimtelijke ontwikkeling
- In 2024 leggen we de Omgevingsvisie 2040 voor aan de raad voor vaststelling.
- De actualisatie van de Visie Landelijk Gebied vraagt om goede inzet op het vertalen van de opgaven naar lokale oplossingen met draagvlak. Aan het eind van 2024 is de inventarisatie van opgaven en zijn concept-oplossingsrichtingen bekend.
- De reguliere vraag naar ruimtelijke advisering (in het kader van projecten, beleid en ruimtelijke initiatieven van derden) is aanzienlijk. De gemeente Zutphen is in trek voor de vestiging van bedrijven en bewoners.
- De invoering van de Omgevingswet vraagt om een omzetting van ons huidig ruimtelijk beleid in bestemmingsplannen en de verordening fysieke leefomgeving naar het nieuwe instrumentarium van omgevingsplannen
- De invoering van de Omgevingswet leidt tot aanpassing van de informele fase van de aanvraag van een omgevingsvergunning.
- We overleggen met de vereniging van eigenaren van de recreatiewoningen in recreatiepark Bronsbergen over de toekomst en bestemming van het park.
- We werken in 2024 verder aan de verbeterdoelen van de Omgevingswet, zoals een samenhangende benadering van de fysieke leefomgeving in beleid, besluitvorming en regelgeving.
- Voor Leesten Schouwbroek, De Kleine Linie en De Hoven Noord werken we een stedenbouwkundig plan en landschapsplan uit. Dit doen we met participatie van de omgeving.
- In goede samenwerking met woningcorporatie Ieder1 stellen we kaders voor het stedenbouwkundig- en landschapsplan voor de herstructurering van de Zeeheldenbuurt (onderdeel wijk Waterkwartier).
- Met de invoering van de Omgevingswet gaan we voortvarend aan de slag met de omzetting van de bestemmingsplannen naar een omgevingsplan op basis van het in 2023 vastgestelde plan van aanpak.
-
Product 821 Wonen
- We gaan aan de slag om de nieuwe wetgeving (Wet Regie op de Volkshuisvesting, de Wet Regulering Middenhuur en de Wet Bevorderen Goed Verhuurderschap) te implementeren en uit te voeren.
- In 2024 sorteren we voor op de aanpassing van de Huisvestingswet door waar nodig een passend instrumentarium te ontwikkelen voor de toewijzing van nieuwe betaalbare woningen.
- We geven uitvoering aan de regionale woondeal, we maken afspraken met ontwikkelende partijen en prestatieafspraken met de woningcorporaties. We ontwikkelen hiertoe waar nodig passend instrumentarium.
- Ten aanzien van aanvullend woningbouwprogramma in de gemeente werken we verder aan de plannen voor Klein Vaticaan en de Baudartiuslocatie, in overleg met de initiatiefnemers.
- Tevens werken we, samen met de eigenaren en ontwikkelaar van Polsbroek, aan de uitwerking van de plannen binnen de gestelde kaders voor het gebied.
- We zetten samen met de corporaties in op doorstroming en goede mogelijkheden en vernieuwing van sociale huisvesting en middenhuur.
- We zetten extra in op de groeiende aantrekkelijkheid van de gemeente Zutphen als vestigingsplaats.
- We zetten in op doorstroming en gevarieerd en betaalbaar bouwen, ten behoeve van starters, jongeren, jonge gezinnen en nieuwe inwoners. We gebruiken hiervoor een doeltreffend instrumentarium.
- We zetten extra in op meer betaalbare huur en middenhuur. Onder meer voor huishoudens die vanwege hun inkomen niet in aanmerking komen voor sociale huur en/of geen koopwoning kunnen kopen.
- We zijn voornemens om 100 flexwoningen te realiseren, we verkennen hiervoor verschillende locaties.
- We stellen een geactualiseerde regiovisie op voor beschermd wonen en maatschappelijke opvang.
-
Product 830 Grondzaken
- Zowel binnen als buiten projecten draagt grondzaken bij aan het verwerven, transformeren, beheren en uitgeven van grond inclusief de verantwoording daarvan.
- Verwerven: we gaan onze reserves tegen het licht houden om bij ruimtelijke ontwikkelingen desgewenst de regie te kunnen voeren.
- Beheren: we gaan een grondinformatiesysteem inrichten en het grondbeheer professionaliseren.
- Uitgeven: gronduitgifte vindt plaats volgens de “leidraad gronduitgifte” die in 2023 is vastgesteld door het college.
- Waar nodig sluiten we anterieure overeenkomsten bij gewenste ruimtelijke initiatieven van derden. Hierin wordt o.a. het kostenverhaal geregeld.
Product 210 Wegen
Terug naar navigatie - Product 210 Wegen- Onze wegen zijn veilig voor al het verkeer, goed beheerd en onderhouden en bevorderen de doorstroming van het verkeer.
- We hebben een actueel meerjarenonderhoudsprogramma voor wegen.
- Onze straatverlichting is technisch op orde en duurzaam.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
RoodTijd (toelichting)
De capaciteit binnen team DIOR is niet voldoende om alle projecten op te pakken. Door prioriteit op andere zaken is het opstellen van het wegenbeleidsplan nog niet opgestart.
Geld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen
Product 211 Mobiliteit
Terug naar navigatie - Product 211 Mobiliteit- De binnenstad van Zutphen is duurzaam, aantrekkelijk en goed bereikbaar. Ons parkeerbeleid, de verkeerscirculatie, de bevoorrading en ruimte voor fietsers en voetgangers passen we hierop aan.
- De stadslogistiek ondersteunt de duurzaamheidsambities.
- De gemeente Zutphen is goed bereikbaar met de fiets, het openbaar vervoer en de auto. De bedrijven zijn goed bereikbaar. Je verplaatst je gemakkelijk te voet of met de fiets.
- Verkeersveiligheid, bereikbaarheid en minder CO2 uitstoot zijn het uitgangspunt voor verkeer en mobiliteit in de in 2024 af te ronden omgevingsvisie en VCP.
- Voor bedrijven, werkenden en lokaal verkeer is van belang dat de N314, N345, N346 en met name de N348 goed blijven doorstromen.
- We stimuleren MaaS (Mobility as a Service).
- Waar dat kan werken we samen met andere overheden (regio, provincie, rijk) bijvoorbeeld bij de fietsroute F348, stimuleren van vervoer over water, en zero-emissie binnensteden.
- We onderzoeken bedrijfsmatige mobiliteit via spoor en water om tot een optimale mix te komen.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
OranjeTijd (toelichting)
Door de vertraging van de Omgevingsvisie is het verkeerscirculatieplan ook vertraagd.
Geld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
OranjeTijd (toelichting)
Door de vertraging van de Omgevingsvisie is de parkeervisie ook vertraagd.
Geld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
OranjeKwaliteit (toelichting)
Doordat de vacature voor Verkeerskundige recent ingevuld is, worden niet alle projecten opgepakt. We hebben dit tijdelijk opgelost door inhuur, maar hierdoor gaat veel kennis verloren.
Tijd (indicator)
OranjeTijd (toelichting)
Doordat de vacature voor Verkeerskundige recent ingevuld is, worden niet alle projecten opgepakt. We hebben dit tijdelijk opgelost door inhuur, maar hierdoor gaat veel kennis verloren.
Geld (indicator)
GroenGeld (toelichting)
Extra capaciteit wordt niet vanuit dit budget betaald.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen
Product 222 Havens en kaden
Terug naar navigatie - Product 222 Havens en kaden- We beheren en onderhouden onze havens, kaden en infrastructuur goed en functioneel en kijken naar mogelijke koppelkansen bij uitvoering.
- We hebben voor de langere termijn in beeld waar onze werkzaamheden liggen, welke investeringen nodig zijn en hoe we deze willen uitvoeren. Voor kleinere en urgente zaken hebben we een direct werkbudget om in te zetten.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
OranjeKwaliteit (toelichting)
In het meerjarenonderhoudsprogramma Havens en kades is het baggerwerk van de Industriehaven opgenomen. Het regelmatig baggeren van de Industriehaven is regulier onderhoudswerk. Met het baggeren is de haven weer geschikt voor schepen met lading van 1500 ton. Er loopt een verkenning om de Industriehaven te verdiepen, waarmee de haven geschikt wordt voor schepen met een lading van 2500 ton. De benodigde maatschappelijke kostenbaten-analyse (‘businesscase’) voor de verdieping van de Industriehaven is nog niet afgerond, waarmee ook nog geen go/no go besluit voorgelegd kan worden.
Tijd (indicator)
RoodTijd (toelichting)
Het baggeren van de Industriehaven is voorzien in 2025. Dit jaar is het budget ter beschikking gesteld voor de voorbereiding. Het baggerwerk vergt een gedegen voorbereiding, zoals ook ervaren met de baggerwerkzaamheden aan de overige havens. Dit omdat wordt gewerkt op een locatie die grenst aan een natura2000-gebied (stikstofuitstoot, beschermde soorten), de kwaliteit van materiaal kan betekenen dat er bagger afgevoerd moet worden, er sprake is van diverse gebruikers in en nabij het te baggeren gebied en de veiligheid van de primaire kering geborgd moet zijn. Na voorbereiding volgt aanbesteding en uitvoering van het baggerwerk.
Het go / no go besluit op een eventuele verdieping van de Industriehaven moet in het eerste kwartaal van 2025 verricht worden om mee te kunnen nemen in de aanbesteding in 2025. Indien er sprake is van verdieping van de haven, vergt dit in uitvoering extra voorbereidingstijd en is de verwachting dat het werk in 2026 verricht kan worden, afhankelijk van de technische randvoorwaarden en afspraken met de huidige gebruikers.
Geld (indicator)
RoodGeld (toelichting)
Voor het baggerwerk zijn in 2021 door de gemeenteraad middelen beschikbaar gesteld via het meerjarenonderhoudsprogramma. Voor een verdieping van de Industriehaven zijn geen middelen gereserveerd omdat hier nog geen besluit over genomen is of dit een maatschappelijk-economisch rendabele investering is. Bij een positieve mkba-analyse over de verdieping van de Industriehaven is er een grondslag om hiervoor extra krediet beschikbaar te stellen.
Product 310 Gemeentelijke panden en gronden
Terug naar navigatie - Product 310 Gemeentelijke panden en gronden- We werken aan een portefeuille vastgoed die past bij onze gemeentelijke taken. Waar we vastgoed hebben, zetten we dat maatschappelijk in conform het vastgestelde vastgoedbeleid.
- De panden die we hebben, houden we duurzaam en kwalitatief op orde.
- Vastgoed dat niet tot de kernportefeuille hoort, gaan we verkopen. Waarbij we kijken naar de toekomstige bestemming van de panden in relatie tot stedelijke ontwikkelingen en de maatschappelijke wensen vanuit de beleidsvelden.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
GroenGeld (toelichting)
afwijkingen passen binnen de voorziening
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen
Product 543 Regionaal archief en erfgoedcentrum (Regionaal Archief Zutphen)
Terug naar navigatie - Product 543 Regionaal archief en erfgoedcentrum (Regionaal Archief Zutphen)- Het rijke archivalische erfgoed van de gemeente Zutphen is goed (wettelijk) beschermd en beheerd.
- Het Regionaal Archief Zutphen groeit verder in zijn functie als informatiecentrum voor erfgoed in de wijde regio.
- De huisvesting van het Regionaal Archief en het archiefdepot is voor de komende 30 jaar toekomstbestendig.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
OranjeTijd (toelichting)
Het beleidsvoornemen voor een nieuw depot wordt meegenomen in de erfgoednota.
Geld (indicator)
Groen
Product 543 Regionaal archief en erfgoedcentrum (Erfgoedcentrum)
Terug naar navigatie - Product 543 Regionaal archief en erfgoedcentrum (Erfgoedcentrum)- Het merk en de organisatie van het Erfgoedcentrum Zutphen staan als een huis.
- Het erfgoedcentrum vervult steeds meer een centrale rol in het leren, ontdekken en presenteren van ons erfgoed. Er is sprake van een toename van het aantal bezoekers (online en fysiek) en van de activiteiten. Professionele coördinatie is daarbij van belang.
- De missie van het Erfgoedcentrum is om het historische ‘Verhaal van Zutphen’ levend, zichtbaar en toegankelijk voor het voetlicht te brengen, waarmee we bijdragen aan het doel om Zutphen tot het bruisend cultureel centrum van het oosten te maken.
- Het netwerk van opengestelde monumenten als geheel is vergroot en de toegang in de bestaande opengestelde locaties is verbeterd.
- Het ‘Verhaal van Zutphen’ is breed bekend en leeft bij inwoners en bezoekers.
- In de gemeente Zutphen is er praktisch onderwijsaanbod op het gebied van erfgoed. We koppelen deze ambitie aan de sociaal-economische visie die in 2024 wordt vastgesteld. Zo leggen we vragen op de arbeidsmarkt, ambities op kennisbevordering en sociale ontwikkeling (een leven lang leren) bij elkaar.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen
Product 544 Monumenten en erfgoed
Terug naar navigatie - Product 544 Monumenten en erfgoed- Het rijke monumentale erfgoed van de gemeente Zutphen is goed (wettelijk) beschermd en beheerd.
- Erfgoed is een bron van inspiratie voor ruimtelijke plannen en de identiteit van de wijk.
- Er zijn kaders om verduurzaming van monumentale panden mogelijk te maken.
- De gegevens over monumenten zijn toegankelijk digitaal ontsloten.
- De huidige kwaliteit van onze aantrekkelijke en monumentale binnenstad is behouden en waar mogelijk versterkt.
- Er ligt een door het college vastgestelde erfgoednota.
- De erfgoedwaarden van de gemeente Zutphen zijn op een goede wijze ingebed in de ruimtelijke ontwikkelingen.
- Het leveren van vakinhoudelijke kennis ten behoeve van ontsluiting en publiciteit.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenKwaliteit (toelichting)
In 2024 is voor duurzame kwaliteitsborging van de digitale erfgoedinformatievoorziening gewerkt aan de ontwikkeling van een integraal plan (de Digitale Erfgoedstrategie).
Tijd (indicator)
OranjeTijd (toelichting)
Het opstellen en de uitvoering van de Digitale erfgoedstrategie vindt in 2025 plaats.
Geld (indicator)
OranjeGeld (toelichting)
Het restant van het incidenteel budget voor het actualiseren van de erfgoedportaal, om te voldoen aan de wettelijke minimale vereisten, wordt overgeheveld naar 2025.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
OranjeTijd (toelichting)
verwachting is oplevering medio 2025.
Geld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
RoodTijd (toelichting)
Het in kaart brengen van de erfgoedwaarden komt op de uitvoeringsagenda van het Erfgoedprogramma te staan dat medio 2025 wordt opgeleverd.
Geld (indicator)
GroenGeld (toelichting)
Aan deze inzet is geen specifiek budget gekoppeld.
Product 545 Archeologie
Terug naar navigatie - Product 545 Archeologie- Het rijke archeologische erfgoed is goed (wettelijk) beschermd en beheerd.
- De positie van team archeologie als archeologisch kenniscentrum van Oost Gelderland is behouden en versterkt.
- Archeologie is in de gemeente Zutphen een bron van inspiratie voor ruimtelijke plannen en de identiteit van de wijk.
- Het fysieke en digitale archeologisch depot is goed toegankelijk voor een breed publiek.
- Het (brede) publiek is meer betrokken bij het werk van team archeologie.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
OranjeKwaliteit (toelichting)
Door de extreme regenval in het seizoen 2023/24 zijn diverse projecten vertraagd doordat de terreinen ontoegankelijk waren (o.a Schouwbroek). Ook de langdurige uitval van een van de projectarcheoloog van het team zorgde voor vertraging van projecten en de uitwerking ervan.
Tijd (indicator)
OranjeTijd (toelichting)
Door de extreme regenval in het seizoen 2023/24 zijn diverse projecten vertraagd doordat de terreinen ontoegankelijk waren (o.a Schouwbroek). Ook de langdurige uitval van een van de projectarcheoloog van het team zorgde voor vertraging van projecten en de uitwerking ervan.
Geld (indicator)
OranjeGeld (toelichting)
De raming is dat het ongeveer € 75.000,- zal zijn. Deze inkomsten komen uiteindelijk in 2025 wel binnen omdat dan de vertragingen kunnen worden ingelopen. Voor het boekjaar 2024 kan het tekort gedekt worden uit de egalisatiereserve archeologie.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen
Product 550 Cultuur
Terug naar navigatie - Product 550 Cultuur- De gemeente Zutphen is met een gevarieerd en inclusief aanbod van (nieuwe) kunst en cultuuruitingen het bruisend cultureel centrum van het oosten.
- De Buitensociëteit is hét podium van de gemeente Zutphen. Ook voor amateurverenigingen moet het mogelijk zijn zonder hoge financiële drempels dat podium te pakken.
- Zutphen is muziekstad. Op veel plekken valt er veel te genieten voor muzikale fijnproevers. Dit willen we behouden en versterken. De Buitensociëteit biedt een podium aan een breed spectrum aan stijlen, van klassiek, pop tot urban.
- Bibliotheek Berkel en IJssel blijft gevestigd op de locaties Broederenkerk en Warnshuus. Daarnaast worden in de wijken activiteiten aangeboden gericht op het stimuleren van geletterdheid (taalvaardigheid, digitale vaardigheid) ter bevordering van kansengelijkheid.
- Alle inwoners voelen zich uitgenodigd en aangetrokken om cultuur te beleven en zelf te maken.
- Inwoners en bezoekers vinden makkelijk wat er cultureel is en kan in Zutphen en Warnsveld.
- Ieder kind komt vanzelfsprekend in aanraking met cultuur. We streven er naar dat cultuur onderdeel is van het dagelijks leven: thuis, familie, kinderopvang, school en buiten school in de wijk.
- Zorg-, welzijnsorganisaties en zorgcoördinatoren op scholen zijn bekend met de preventieve werking van cultuur en het aanbod van culturele activiteiten in de gemeente Zutphen.
- Culturele organisaties hebben hun krachten gebundeld. Ze maken gebruik van elkaars expertise, faciliteiten en ondersteunen culturele initiatieven in de gemeente.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
RoodKwaliteit (toelichting)
Zie bovenstaand.
Tijd (indicator)
RoodTijd (toelichting)
Zie bovenstaand.
Geld (indicator)
RoodGeld (toelichting)
Het budget van het cultuurstipendium is door de gemeenteraad niet beschikbaar gesteld. Het plan voor artist in residence is door de gemeente niet ondersteund.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
RoodTijd (toelichting)
Loopt conform planning: aantal activiteiten in de wijken zijn ingezet. Bibliotheek (als uitvoerder van het plan) heeft voor een aantal activiteiten (oa. activiteiten in bibliotheek Warnshuus, opzetten bieblab) uitstel aangevraagd tot en met 31 december 2025.
Geld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenKwaliteit (toelichting)
Het is een voornemen om dit zoveel mogelijk te stimuleren. Hierin werken we samen met de culturele basisorganisaties en hebben we er aandacht voor om een zo inclusief mogelijk aanbod te bieden voor alle inwoners van Zutphen en Warnsveld.
Tijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
GroenGeld (toelichting)
Geen specifiek budget voor beschikbaar gesteld.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenKwaliteit (toelichting)
De lokale cultuurnetwerker ondersteunt cultuurorganisaties bij vraagstukken op het gebied van subsidie en organisatie. Ze legt verbindingen. Dit jaar werd er voor het eerst een Cultureel inspiratiebijeenkomst georganiseerd om uitwisseling te laten plaats vinden.
Tijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
OranjeKwaliteit (toelichting)
De subsidieregeling is aangepast op het huidige beleid, echter is de mogelijkheid voor het aanvragen van meerjarige subsidies niet toegevoegd aan deze regeling. Dit volgt na het herzien van het cultuurbeleid.
Tijd (indicator)
GroenTijd (toelichting)
De subsidieregeling is in 2024 aangepast. De uitbreiding naar meerjarige subsidies volgt in 2025.
Geld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
RoodKwaliteit (toelichting)
De prestatie-afspraken met basisafspraken herzien we op basis van het nieuwe beleid.
Tijd (indicator)
GroenTijd (toelichting)
De herijking van het cultuurbeleid loopt.
Geld (indicator)
GroenGeld (toelichting)
Er is geen extra incidenteel budget beschikbaar gesteld behalve de overbruggingssubsidies en CAO-compensatie voor basisorganisaties.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenKwaliteit (toelichting)
Beleid op kunst in de openbare ruimte wordt meegenomen in het herziene cultuurbeleid. De uitwerking volgt in de uitvoeringsagenda.
Tijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen
Product 560 Groen, water en klimaatadaptatie
Terug naar navigatie - Product 560 Groen, water en klimaatadaptatie- We streven er naar water en bodemsysteem sturend telaten zijn voor alles wat met de ruimtelijke inrichting te maken heeft om de juiste keuzes voor nu en in de toekomst te maken voor onze inwoners.
- De openbare ruimte nodigt uit voor recreatief medegebruik en draagt bij aan de leefkwaliteit van onze inwoners. We streven naar een groene, klimaatbestendige en natuurinclusieve ruimtelijke inrichting en daarmee verkleinen wij onze ecologische voetafdruk.
- We versterken de huidige groenstructuur en het landschap waarbij groene verbindingen tussen dorp, stad en buitengebied leidende principes zijn. Zo creëren we een robuuste groen-blauwe dooradering van het landschap en de stedelijke omgeving als netwerk voor mens en natuur. Hiervoor worden de perspectieven en ambities uit de Groenatlas en Visie landelijk gebied gehanteerd.
- We geven uitvoering aan de doelen van het Bomenbeleidsplan. Dit doen we door het uitbreiden van het bomenbestand, het verbeteren van de vitaliteit van onze bomen en te zorgen voor de juiste boom op de juiste plek. De groeiambitie vanuit het beleid is: In de komende 10 jaar willen we een groei van ons bomenbestand realiseren van 10% in de openbare ruimte; In 2050 willen we voor elke inwoner een boom.
- We geven uitvoering aan de doelen van het Klimaatadaptatiebeleid, dat in 2023 is vastgesteld en waarin de kaders voor het beperken van wateroverlast, hitte en droogte beschreven staan. Dit doen we door de openbare ruimte klimaatadaptief in te richten door het bieden van verkoeling, waterberging en voorkomen van wateroverlast.
- We geven uitvoering aan de doelen van het Biodiversiteitsplan, dat in 2023 is vastgesteld inclusief uitvoeringsagenda. We werken het puntensysteem voor natuurinclusief bouwen verder uit en stellen een kaart met natuurambities op. Daarnaast verwerken we de doelen uit het Biodiversiteitsplan in de omgevingsvisie. Ook stellen we een maatregelencatalogus op voor het beheer van de openbare ruimte.
- We doen regionaal onderzoek naar soortenmanagement. Op basis hiervan maken we een plan.
- We richten ons op een waterrobuust systeem waarbij de kwaliteit en kwantiteit van water in onze gemeente wordt gewaarborgd. Hiermee anticiperen we op het veranderende klimaat en geven we invulling aan de wettelijke zorgplichten uit het Watertakenplan 2021-2025.
- We onderzoeken in overleg met het Waterschap de mogelijkheid om op een verantwoorde wijze zichtbaar, natuurlijk water toe te voegen aan het watersysteem binnen de gemeente Zutphen.
- We voeren de Kader Richtlijn Water (KRW)-maatregelen uit samen met het waterschap om te voldoen aan de gestelde kwaliteitseisen voor het oppervlakte- en grondwater (deadline 2027).
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
OranjeGeld (toelichting)
We hebben een overschrijding op het budget laanvervanging vanwege extra uitval van laanbomen door ziekten en aantastingen. Vanuit zorgplicht hebben wij als boomeigenaar de wettelijke verplichting om veiligheid van de weggebruiker en aanwonenden te garanderen.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
RoodKwaliteit (toelichting)
Woonbedrijf Ieder1 kiest ervoor om tot 2026 aan de hand van pilots regentonnen te plaatsen. Zij doen dit op eigen initiatief. Het is een goedkope manier om te laten zien dat het woonbedrijf zich inzet voor klimaatadaptatie en bewustwording bij de huurders. Een pilot samen met het waterschap in de Zuidwijken is nog niet aan de orde voor het woonbedrijf.
Tijd (indicator)
RoodTijd (toelichting)
In 2025 wordt de gemeente uitgenodigd om mee te denken in een renovatieproject van woningen in Stokebrand. Het gaat om ruim 200 woningen. Klimaatadaptie maakt onderdeel uit van het project.
Geld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
OranjeTijd (toelichting)
Dit wordt opgenomen in het uitvoeringsprogramma Biodiversiteit
Geld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
RoodKwaliteit (toelichting)
Ieder1 heeft de bestuurlijke keuze gemaakt om klimaatadaptatie door te schuiven naar 2026. Pas dan gaan ze hiermee aan de slag.
Tijd (indicator)
RoodTijd (toelichting)
Ieder1 heeft de bestuurlijke keuze gemaakt om klimaatadaptatie door te schuiven naar 2026. Pas dan gaan ze hiermee aan de slag.
Geld (indicator)
GroenGeld (toelichting)
geen financiele consequenties
Product 721 Grondstoffen
Terug naar navigatie - Product 721 Grondstoffen- Afval zetten we zo veel mogelijk om in nieuwe grondstoffen.
- We stimuleren hergebruik van materiaalstromen en blijven scheiden aan de bron.
- Terugbrengen van restafval naar 70 kilogram per persoon en een recyclepercentage van minimaal 55% in 2025.
- Reststromen en de koppeling van bedrijfsprocessen: met zo min mogelijk vervoersbewegingen zorgen we voor het inzamelen en verwerken van grondstoffen.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
OranjeKwaliteit (toelichting)
De pilot "anders inzamelen" is gestart in 3 buurten en loopt goed. Vanuit het inzamelen grondstoffen uit huishoudens is de invloed op bedrijven minimaal. Omdat wetgeving "markt en overheid" niet toestaat dat zaken van bedrijven door de overheid wordt ingezameld. Voor zaken m.b.t. de binnenstad is er een verkenning samen met de gemeenten Apeldoorn en Deventer gestart.
Tijd (indicator)
OranjeTijd (toelichting)
Er is beperkt capaciteit beschikbaar vanuit de organisatie.
Geld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen
Product 722 Riolering
Terug naar navigatie - Product 722 Riolering- We voeren de 3 wettelijke zorgplichten uit op het gebied van afvalwater, hemelwater en grondwater.
- We beheren de afvalwaterketen, houden ons riool op orde en vervangen dit waar nodig, in het kader van de volksgezondheid en ter bescherming van het milieu.
- We anticiperen op extreme buien, droge perioden en hogere temperaturen als gevolg van de klimaatverandering door maatregelen te treffen zowel in het watersysteem als in de ruimtelijke inrichting.
- We zetten in op een integrale aanpak van aanpassingen in de openbare ruimte waardoor we overlast voorkomen en efficiënt te werk gaan.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen
Product 723 Milieu
Terug naar navigatie - Product 723 Milieu- We houden de bodemkwaliteit op orde en verbeteren deze voor het gebruik, en we handhaven waar nodig.
- De beleidstaken zoals gedecentraliseerd naar de gemeenten, zijn ondergebracht bij de Omgevingsdienst Achterhoek.
- De geluidsnormering van de verschillende gebieden houden we actueel.
- In 2023 is het Schone Lucht Akkoord door gemeente Zutphen ondertekend. Dit betekent dat we lokale luchtverontreiniging aanpakken volgens dit akkoord.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
OranjeKwaliteit (toelichting)
De uitvoering van de werkzaamheden is vertraagd waardoor dit project eind 2024 wordt afgerond.
Tijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen
Product 724 Gedenkparken
Terug naar navigatie - Product 724 Gedenkparken- Onze drie gedenkparken zijn een plek waar nabestaanden in een rustige, parkachtige omgeving hun dierbaren kunnen gedenken.
- De gedenkparken zijn een onderdeel van de gemeentelijke groenstructuur en fungeren ook als park.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen
Product 725 Energietransitie
Terug naar navigatie - Product 725 Energietransitie- Het programma Energietransitie is gericht op de uitvoering van het Klimaatakkoord. Dat betekent voor de gemeente Zutphen: 55% minder CO2-uitstoot in 2030 en volledige energieneutraliteit in (uiterlijk) 2050. Vanuit het programma Energietransitie werken we in samenhang aan de onderdelen van deze energietransitie: energie besparen, warmtetransitie, energie opwekken en duurzame mobiliteit.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenKwaliteit (toelichting)
Op basis van de samenwerkingsovereenkomst, afgesloten in 2023, verlenen we in 2024 subsidies aan de coöperatie Zutphen Energie voor de winkel, energiecoaches en een stabiele bedrijfsvoering.
Tijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenKwaliteit (toelichting)
We verzamelen informatie over de woningvoorraad en over de motivatie en behoeften van inwoners per wijk en buurt.
Tijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenKwaliteit (toelichting)
In de wijk Waterkwartier hebben we structureel overleg met communicatiemedewerkers van Ieder1 en Zutphen Energie en bewoners over energiebesparing, isolatie en over de voortgang van het warmtenet.
In de wijk Noordveen werken we samen met bewonersinitiatief Energiek Noordveen aan energiebesparing en isolatie en is er een klankbordgroep voor het haalbaarheidsonderzoek naar een warmtenet.
In de wijk Leesten hebben we een procesregisseur aangesteld om bewoners te begeleiden met de warmtetransitie.
In de Zeeheldenbuurt zijn we nog niet gestart, omdat nog met Ieder1 wordt overlegd over de voorgenomen herstructurering van deze buurt.Tijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
GroenGeld (toelichting)
In juli 2024 is SPUK Lokale Aanpak Isolatie opengesteld. Voor twee doelgroepen plegen we extra inzet: meer begeleiding voor VvE’s en vergroten van de mogelijkheden voor inwoners via de Toekomstbestendig Wonen Lening.
Product 810 Ruimtelijke ontwikkeling
Terug naar navigatie - Product 810 Ruimtelijke ontwikkeling- De nieuwe Omgevingsvisie Zutphen 2040 is het kader voor de ruimtelijke ontwikkeling. De visie vormt de basis voor verschillende uitvoeringsprogramma's die gericht zijn op beleid en specifieke gebieden. Deze programma's worden in 2025 ontwikkeld.
- We zijn in 2024 gestart met de actualisatie van het Hoogbouwbeleid van de volgend op de hoofdlijnen van de Omgevingsvisie. Hiermee benoemen we kaders voor stedelijke verdichting en de ruimtelijke beleving van de gemeente Zutphen. Besluitvorming in 2025.
- We zijn in 2024 gestart met de actualisatie van de Visie Landelijk gebied. De nieuwe opgaven in het landelijk gebied, de regionale ontwikkelingen en ook de eigen Omgevingsvisie leiden tot aanpassingen van de vigerende visie. Besluitvorming in 2025.
- Vanuit Ruimtelijke ontwikkeling en Wonen ligt de focus in 2025 op de projecten Leesten Schouwbroek, De Hoven Noord en diverse projecten in en direct om de Binnenstad van Zutphen. Dit is in de lijn van de regionale woondeal 2022-2030 Stedendriehoek. We houden de kwaliteit en leefbaarheid van onze omgeving op orde. De ruimtelijke ontwikkelingen dragen hieraan bij.
- De aanpassingen van de proces rondom ruimtelijke initiatieven binnen de omgevingswet leiden tot meer inzet richting de initiatiefnemers.
- Een verplichting van de Omgevingswet is het digitaliseren van ons ruimtelijk beleid in omgevingsplannen. Dit zijn bijgewerkte bestemmingsplannen die onder één standaard worden samengebracht. In 2030 moeten we nieuwe omgevingsplannen voor het hele gebied van de gemeente Zutphen hebben vastgesteld. Hiervoor willen we elk jaar twee gebieden aanpakken.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
OranjeTijd (toelichting)
Door uitloop van de behandeling van het Ontwerp van de Omgevingsvisie in de gemeenteraad schuift de uiteindelijke vaststelling naar het eerste kwartaal van 2025
Geld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
OranjeGeld (toelichting)
Naar verwachting is er een overschrijding van het budget voor Ruimtelijke Advisering
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
OranjeTijd (toelichting)
De vaststelling van de Verordening Fysieke Leefomgeving schuift door naar 2025
Geld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen
Product 821 Wonen
Terug naar navigatie - Product 821 Wonen- We voeren de Woondeal 2022-2030 Stedendriehoek uit. In 2024 realiseren we circa 230 woningen, volgens de daarin vastgelegde prijscategorieën.
- We voeren in 2024 voor het laatste jaar onze Woonvisie 2019 – 2024 uit conform het daarin vastgelegde woonbeleid. Conform de Wet Regie op de Volkshuisvesting stellen we in 2024 een Volkshuisvestingsprogramma op. Daarvoor hebben we in 2023, aansluitend op de
- Omgevingsvisie, gegevens over de woningmarktontwikkelingen geactualiseerd. In het Volkshuisvestingsprogramma wordt gelijktijdig ook een visie op wonen en zorg verwerkt en wordt het beleid met betrekking tot woonwagenstandplaatsen geborgd.
- In 2024 maken we gebruik van een praktisch en doeltreffend instrumentarium om de betaalbaarheid en beschikbaarheid van woningen op de lokale woningmarkt te borgen.
- Aan de hand van ons strategisch woningbouwprogramma zetten we als centrumgemeente in op groei en werken we verder aan de balans in onze woningvoorraad, bevolkingsopbouw, inkomenspositie van inwoners, mogelijkheden voor doorstroming en (flexibele) woonoplossingen om de wooncrisis het hoofd te kunnen bieden.
- We zijn ambitieus in de energietransitie voor de woonbebouwing: investeren in duurzaamheid, betekent een goede grip op onder meer de energielasten.
- Tegelijkertijd werken we hard aan het sociaaleconomisch evenwicht in de wijken. We voeren onze doelen voor wonen gebiedsgericht, en waar mogelijk samen met onze partners (ontwikkelaars, grond- en pandeigenaren en corporaties) en inwoners, uit.
- We werken samen met corporaties, eigenaren en inwoners aan de gevarieerdheid en leefbaarheid van en sociale balans in de wijken en haken aan bij de leefbaarheidsplannen van de corporaties. De wijkanalyses vormen een goed uitgangspunt hiervoor.
- We actualiseren in regionaal verband de visie op beschermd wonen en maatschappelijke opvang.
- In een regionaal verband voeren we het in 2023 opgestelde plan van aanpak Huisvesting Arbeidsmigranten uit. We bekijken in 2024 of de bestaande kaders toereikend zijn om het plan van aanpak uit te voeren, zo nodig vindt bijstelling plaats.
- De nieuwe Wet Regie op de Volkshuisvesting, de Wet Regulering Middenhuur en de Wet Bevorderen Goed Verhuurderschap, vragen om meer regie op het volkshuisvestingsprogramma. We plegen inzet op het gebied van het realiseren van woningbouwafspraken, het faciliteren van de Wet Regulering Middenhuur en het inrichten van een gemeentelijk Meldpunt Ongewenste Verhuursituaties.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
OranjeTijd (toelichting)
Het proces loopt beperkte vertraging op.
Geld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
RoodKwaliteit (toelichting)
De voorgenomen bebouwing op en om het Hubertusplein zijn behandeld in de gemeenteraad. De gemeenteraad heeft op 23 september 2024 een motie met nummer 2024-M0035 aangenomen. Hierin is opgenomen om de beeld- en kwaliteitseisen voor het Hubertusplein aan te passen en hierbij uit te gaan van geen bebouwing op het Hubertusplein en om samen met de indiener van de omgevingsvergunning een passende oplossing te vinden voor het gewenste parochiehuis.
Tijd (indicator)
RoodTijd (toelichting)
Door de veranderende inzichten zal er opnieuw gerekend en getekend moeten worden aan de locaties Klein Vaticaan en het Baudartius en zijn ook opties komen te vervallen.
Geld (indicator)
RoodGeld (toelichting)
Het is op dit moment nog onduidelijk wat de precieze gevolgen zijn van de Motie 2024-M0035. Een optie was, om met de opbrengsten van woningen op het Hubertesplein een tekort op het project Baudartius op te lossen, of te verkleinen. Door geen bebouwing op het Hubertesplein toe te staan is deze optie komen te vervallen.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
RoodKwaliteit (toelichting)
Planvorming heeft verdere vertraging opgelopen tijdens participatie en behandeling van de uitgangspunten in de gemeenteraad
Tijd (indicator)
RoodTijd (toelichting)
Planvorming heeft verdere vertraging opgelopen tijdens participatie en behandeling van de uitgangspunten in de gemeenteraad
Geld (indicator)
OranjeGeld (toelichting)
financiele effecten vertraging en aanpassingen onbekend
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
OranjeTijd (toelichting)
Het project loopt beperkt vertraging op.
Geld (indicator)
OranjeGeld (toelichting)
Een nadeel van € 168.000 door werkzaamheden voor een vooronderzoek of we 100 Flex-woningen kunnen realiseren vanwege het grote woningtekort. De invulling van de flexwoningen is op basis van een motie van de raad. Het begroten van de voorbereidingskosten waren niet eenvoudig. Het afgelopen jaar is hier hard aan gewerkt met als resultaat dat er een voorstel naar de raad onderweg is. In dat voorstel wordt budget gevraagd voor de realisatie van 100 Flex-woningen. En dit betreft een resterend bedrag waarvoor geen dekking is.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen
Product 830 Grondzaken
Terug naar navigatie - Product 830 Grondzaken- We zetten in op een functionele, flexibele en beheersbare grondportefeuille op maat;
- We maken afspraken met initiatiefnemers van gewenste ruimtelijke ontwikkelingen en leggen deze afspraken vast in overeenkomsten.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
OranjeTijd (toelichting)
Als gevolg van onderbezetting is het inrichten van een grondinformatiesysteem vertraagd.
Geld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen
Toelichting Programmabegrotingswijzigingen Wonen en leefbaarheid
Terug naar navigatie - Toelichting Programmabegrotingswijzigingen Wonen en leefbaarheidDrinkwaterpunten
Het budget voor het realiseren van de drinkwaterpunten verspreid door de stad was nog niet begroot in 2024. Het gaat hierbij om een onttrekking uit de corona reserve zoals ook in de begroting 2023 was begroot. Voorgesteld wordt om dit als nog te doen en de lasten te verhogen met € 75.000 en daarnaast de baten te verhogen middels een onttrekking van € 75.000 aan de reserve corona.
Delta Fiber
Voor het project aanleggen glasvezel Deltafiber was de geschatte uitgave voor 2024 nog niet in de begroting geraamd. Omdat de volledige kosten hiervoor worden vergoed door Delta fiber zijn deze kosten budgetneutraal in onze begroting. Voorgesteld wordt om de lasten te verhogen met € 52.000 en daarnaast ook de baten te verhogen met € 52.000.
SPUK Startbouwimplus
Voor het realiseren van 24 betaalbare woningen heeft de gemeente geld van Rijk ontvangen door middel een SPUK Startbouwimplus. Om dit te begroten in de begroting van 2024 wordt voorgesteld om de lasten te verhogen met € 300.000 en daarnaast ook de baten te verhogen met € 300.000.
Wijk van de toekomst Noordveen
De ontvangen subsidie van de provincie voor procesondersteuning Wijk van de toekomst Noordveen moet nog worden begroot in 2024. Daarom wordt voorgesteld om €22.900 aan lasten te begroten en ook €22.900 aan baten.
Wijk van de toekomst Leesten Oost
De ontvangen subsidie van de provincie voor procesondersteuning Wijk van de toekomst Leesten Oost moet nog worden begroot in 2024. Daarom wordt voorgesteld om €40.000 aan lasten te begroten en ook €40.000 aan baten.
Instandhouding gemeentelijke monumenten
Voorgesteld wordt om de lasten te verhogen met € 18.200 en daarnaast ook de baten te verhogen met € 18.200 zodat het restant van subsidie 2023 kan worden terugbetaald aan de provincie wanneer we de afrekening 2023 gaan ontvangen.
Subsidie Regioplan Stedendriehoek
Van de provincie hebben we voor de transformatie van de cultuursector door duurzame versterking van de regionale culturele infrastructuur subsidie ontvangen. Voorgesteld wordt om de lasten en de baten extra te verhogen met € 162.000.
Rivier in de Stad
Voor het project Rivier in de Stad zijn door de Provincie Gelderland middelen beschikbaar gesteld via meerdere subsidies. De baten en de lasten zijn nog niet in de begroting 2024 opgenomen. Voorgesteld wordt om de lasten te verhogen met € 1.350.000 en de baten te verhogen met € 1.350.000 vanuit de beklemde middelen (ontvangen subsidies Prov. Gelderland).
Warmtenet TEO Helbergen
Voor de het project Warmtenet TEO Helbergen hebben we van de provincie Gelderland een subsidie ontvangen ikv de Gelderse Proeftuin aardgasvrije wijk. Dit betreft een meerjarig project waarvoor ook al lasten en baten in de begroting 2024 zijn opgenomen. Nu blijkt dat de werkelijk uitgaven naar alle waarschijnlijkheid iets hoger zullen uitvallen dan tot nu toe is geraamd. Daarom wordt er voorgesteld om de lasten te verhogen met € 75.000 en de baten te verhogen met € 75.000 met als dekking de ontvangen subsidie van de provincie.
SPUK lokale aanpak woningisolatie
Voor de subsidieregeling woningisolatie hebben we van het rijk middelen ontvangen. De baten en de lasten zijn nog niet opgenomen in de begroting. Dit project loopt meerdere jaren. Voor 2024 is er een inschatting van €200.000 gemaakt van de woningisolatiesubsidies die verstrekt gaan worden in 2024.