Programma 4: Zorgen en samenleven

Zorgen en samenleven: Doelen en inzet

Terug naar navigatie - Zorgen en samenleven: Doelen en inzet

Inleiding Zorgen en samenleven

Terug naar navigatie - Inleiding Zorgen en samenleven

Belangrijke trends en ontwikkelingen in de Zutphense samenleving zijn de vergrijzing, de toename van inwoners die een beroep doen op een gemeentelijke inkomensregeling en de extra instroom van vluchtelingen. Ook wettelijk hebben we te maken met nieuwe ontwikkelingen zoals de landelijke Hervormingsagenda Jeugd, de Spreidingswet en de vernieuwde Participatiewet. 

Er is - mede door de onzekere politieke situatie - veel onzekerheid en onduidelijkheid met betrekking tot beleid en wetgeving. We sorteren voor op wetsvoorstellen waarvan het niet duidelijk is wanneer besluitvorming plaats vindt (bijvoorbeeld Wet aanpak Multiprobleemhuishoudens (Wams), Wet integrale Suïcidepreventie, aanpassing Jeugdwet, eigen bijdrage Wmo).  

Desondanks hebben we in de eerste helft van 2024 de grote projecten in het sociaal domein uitgevoerd zoals we ons hadden voorgenomen. Denk aan de uitbreiding van Team lichte Jeugdhulp, gezondheidsbevordering vanuit het Integraal Zorgakkoord (IZA) en het Gezond en Actief leven Akkoord (GALA) en het implementeren van de werkwijze 'Inwoner in beeld'. We hebben extra aandacht voor bestaanszekerheid. Daarnaast hebben we ruimschoots onze verantwoordelijkheid genomen voor het opvangen van vluchtelingen.

Integrale ontwikkelingen Zorgen en samenleven

Terug naar navigatie - Integrale ontwikkelingen Zorgen en samenleven

De integrale thema's in 2024 zijn:  gezondheidsbevordering (IZA en GALA), Inwoner in beeld, wijkgericht werken, aanpak huiselijk geweld, overgang jeugd naar meerderjarigheid (18-/18+ ), de Zutphense aanpak geletterdheid en inclusie en regenboogbeleid. Op deze thema's wordt in het sociaal domein nauw samengewerkt.  De voortgang hierop is toegelicht onder de verschillende producten.

Financiële tabel: Zorgen en samenleven

Terug naar navigatie - Financiële tabel: Zorgen en samenleven
Bedragen x €1.000

Toelichting op financiële afwijkingen: Zorgen en samenleven

Terug naar navigatie - Toelichting op financiële afwijkingen: Zorgen en samenleven
Productnummer Omschrijving Baten / Lasten Voordeel / Nadeel Bedrag
120-Brandweer

Wij verwachten een overschrijding van € 50.000 huisvestingskosten brandweerkazerne Zutphen als gevolg van een hogere afrekening over 2023 voor energielasten.

Lasten Nadeel €50.000
530-Sport

jaarrekeningen zwembad 2020 en 2021 € 115.000 Deze incidentele tekorten zijn in 2022 opgenomen in de beginbalans van Actief Zutphen. Dit moet nog verrekend worden met Actief Zutphen.

Lasten Nadeel €115.000
530-Sport

Startkapitaal Actief Zutphen € 100.000 uitvoering van het amendement dat op 29 maart 2021 door de gemeenteraad is aangenomen

Lasten nadeel €100.000
530-Sport

Bij de sportaccommodaties zijn zowel de lasten als de baten € 370.000 te hoog begroot. Het gaat om de energiekosten (lasten) en de doorberekening kosten (baten). Per saldo budgettair neutraal.

Lasten

Baten

voordeel

nadeel

€370.000

€370.000

605-Minimabeleid

Bijzondere bijstand

Voordeel van per saldo € 76.000, bestaande uit een nadeel op beschermingsbewind ad € 276.000 en een voordeel van € 352.000 op de diverse regelingen (onder andere bijzondere bijstand en meedoen).

Lasten Voordeel €76.000
605-Minimabeleid

Energietoeslag

Aanvragen voor de energietoeslag 2023 van € 800 konden tot en met 31 mei 2024 worden ingediend. Anders dan in 2022 hebben we het grootste gedeelte (90%) van de energietoeslagen ambtshalve (zonder aanvraag) verstrekt. Dat kon door gebruik te maken van de gratis dienstverlening van het landelijke Inlichtingenbureau. Dit legde minder beslag op de beschikbare middelen die ook bedoeld waren voor de uitvoering. Daarnaast pakte een nieuwe verdeelsleutel van de rijksmiddelen gunstig uit voor onze gemeente en is het aantal toegekende aanvragen achtergebleven bij de verwachting. Het voordeel is te verdelen op niet ingezet budget vanuit de reserve energiecrisis ad € 195.000 en een voordeel op de rijksuitkering ad € 135.000.

Lasten Voordeel €330.000
605-Minimabeleid

Energietoeslag

Het resterende bedrag ad € 195.000 dat beschikbaar is vanuit de reserve energiecrisis wordt niet ingezet en niet onttrokken aan de reserve. Dit levert een nadeel op van € 195.000 .

Baten Nadeel €195.000
608-Schuldhulpverlening

Verwacht voordeel op intensivering armoedebeleid € 195.000. 


De kosten zijn lager dan begroot. We hebben nog niet alle acties uitgevoerd. Concrete (korte termijn) acties pakken we op. De inzichten voor de langere termijn nemen we mee in de lokale aanpak bestaanszekerheid. De kosten hiervan verwachten we in 2025. 

Lasten Voordeel €195.000
610-Inkomensvoorziening

Uitkeringslasten (incl. IOAW, IOAZ en BBZ)

We verwachten een nadeel op de uitkeringslasten (incl. IOAW, IOAZ en BBZ) van € 1.009.000 ten opzichte van de begroting. Vergeleken met eind vorig jaar zien we in 2024 een stijging van gemiddeld 20 huishoudens met een uitkering (bron: Marap). Met name onder jongeren tot 21 jaar nam het aantal bijstandsuitkeringen relatief het sterkst toe. Dit is in lijn met de landelijke cijfers van het CBS.

Lasten Nadeel €1.009.000
610-Inkomensvoorziening

BUIG uitkering Rijk

In oktober 2023 is de voorlopige rijksbijdrage BUIG vastgesteld voor 2024 welke de basis is voor de begroting 2024. In mei 2024 is de bijdrage naar beneden bijgesteld en reeds in Burap I verwerkt. Deze voorlopige rijksbijdrage BUIG houdt geen rekening met de effecten van de loon- en prijsontwikkeling. De definitieve beschikking BUIG over 2024 is 1 oktober 2024 verstrekt door het Rijk en deze is naar boven bijgesteld. Dit resulteert per saldo in een voordeel van € 3.060.000 op de baten.

Baten Voordeel €3.060.000
610-Inkomensvoorziening

Bbz declarabel

Nadeel op de bijdrage Rijk BBZ leenbijstand zelfstandigen ad € 110.000. Het betreft een nadeel op de verstrekte bedrijfskapitalen (rentedragende leningen en lenigen om niet) in het kader van de BBZ regeling. De verstrekte bedrijfskapitalen kunnen in het jaar van verstrekking 100% gedeclareerd worden bij het Rijk. In de jaren erna moet de gemeente volgens een staffel 75% van de ontvangen gedeclareerde leningen terug betalen aan het Rijk. Daarnaast moet de gemeente op basis van de oude BBZ regeling (tot 2020) 75% van de door de gemeente, ontvangen rente en aflossing van de uitkeringsgerechtigde, terugbetaald worden aan het Rijk. Per saldo levert dit een nadeel op van € 110.000 ten opzichte van de geraamde baten.

Baten Nadeel €110.000
621-Wmo begeleiding De basis voor de begroting 2024 voor Zorg in natura (ZIN) bij begeleiding is de jaarrekening 2022 geweest. De werkelijke uitgaven in 2024 vallen naar verwachting €75.000 hoger uit dan begroot. De belangrijkste reden hiervoor is dat de gemiddelde tariefstijging van de zorgkosten  8,25% ten opzichte van 3,1 % die binnen de gemeentebegroting is meegenomen. Bij het opstellen van de begroting bestond over de indexering nog onzekerheid, evenals over de compensatie van het Rijk hiervoor. Dit nadeel is benoemd in de risicoparagraaf bij de programmabegroting.  Verder zien we bij begeleiding een lichte stijging van het aantal unieke cliënten ten opzichte van 2023.  Lasten Nadeel €150.000
621-Wmo begeleiding Op het innovatiebudget WMO wordt een overschot verwacht van € 75.000. Dit budget is beschikbaar voor het omzetten van maatwerkvoorzieningen naar algemene voorliggende voorzieningen.  Dit budget communiceert één op één met het budget ZIN begeleiding waar op het maatwerk wordt verantwoord waarop dit jaar een tekort wordt verwacht van €150.000. Lasten Voordeel €75.000
621-Wmo begeleiding Bij de jaarrekening 2023 zijn de verplichtingen opgenomen voor nog te betalen zorgkosten. De werkelijke kosten blijken na controle van de accountants bij de zorgaanbieders in de praktijk lager uit te komen. Dit leidt tot incidenteel voordeel op bij begeleiding van € 59.300  op ZIN en € 19.300 voor het onderdeel PGB. Lasten Voordeel €78.600
622-Wmo huishoudelijke zorg De basis voor de primitieve begroting voor Zorg in natura (ZIN) 2024 is de jaarrekening 2022 geweest. De werkelijke uitgaven in 2024 vallen naar verwachting €150.000 hoger uit dan begroot. De belangrijkste reden hiervoor is dat de cao onderhandelingen hebben geleid tot een gemiddelde tariefstijging van zorgkosten van 12,73 % ten opzichte van 3,1 % die binnen de gemeentebegroting is meegenomen. Bij het opstellen van de begroting bestond over de indexering nog onzekerheid, evenals over de compensatie van het Rijk hiervoor. Dit nadeel is benoemd in de risicoparagraaf bij de programmabegroting.  Lasten Nadeel €150.000
622-Wmo huishoudelijke zorg Bij de jaarrekening 2023 zijn de verplichtingen opgenomen voor nog te betalen zorgkosten. De werkelijke kosten blijken in de praktijk lager uit te komen. Dit leidt tot incidenteel voordeel op bij huishoudelijke zorg van € 25.000 op ZIN en € 6.300 voor het onderdeel PGB. Lasten Voordeel €31.300
623-Wmo individuele hulpmiddelen Er wordt een nadeel van €200.000 verwacht ten opzichte van de begroting, doordat er enkele dure woningaanpassingen, scootmobielen en driewielfietsen zijn verstrekt. Lasten Nadeel €200.000
624-Wmo sociale basis

Op het budget GGD blijft in 2024 een bedrag over van € 75.500. Dit komt omdat per 1 april 2024 de subsidie vangnet/procesregie is beëindigd. Deze functie is overgegaan naar team veiligheid van de gemeente waarvoor in 2024 als geld beschikbaar is gesteld. 

Daarnaast is de afrekening 2023 van de GGD ook positief uitgevallen. Dit zorgt voor een voordeel van € 14.700.

Lasten Voordeel €90.200
624-Wmo sociale basis

Er wordt een hogere inkomst verwacht dan begroot op eigenbijdrage Wmo. Dit is in lijn met de stijging van het aantal unieke cliënten binnen Wmo.

Baten Voordeel €15.000
624-Wmo sociale basis

De kosten in 2024 voor de projectmanager Zorglandschap wordt betaald uit de SPUK IZA. Waardoor het begrote bedrag hiervoor overblijft.

Lasten Voordeel €19.700
624-Wmo sociale basis Op de verschillende thematafels wordt overschot verwacht van in totaal €50.000. Dit komt doordat meerder kosten die anders op 1 van de thematafels geboekt zou worden nu ten lasten van SPUK GALA zijn gebracht. Lasten Voordeel €50.000
625-Wmo vervoer

PlusOV:

Het bestuur van PlusOV heeft besloten om een eerder opgebouwde bestemmingsreserve op te heffen. Het saldo hiervan komt ten gunste van de algemene reserve. Mede hierdoor oversteeg de algemene reserve van PlusOV het gewenste saldo. Conform afspraak betaalt PlusOV dit meerdere deel naar rato uit aan de deelnemende gemeenten. Voor de gemeente Zutphen levert dit een incidenteel voordeel op van € 30.000.

Daarnaast levert de afrekening 2023 van PlusOV een voordeel op van € 131.900. De begroting 2023 en daarmee de voorschotfacturen waren te hoog begroot want die waren gebaseerd op basis van het aantal ritten die gereden werd voor corona. In 2023 was het aantal ritten nog niet terug op dit niveau.

Lasten Voordeel €161.900
625-Wmo vervoer

Doelgroepenvervoer: 

We verwachten in 2024 ongeveer € 75.000 aan vervoer begeleiding minder uit te geven dan begroot. De reden hiervoor is het feit dat sinds de coronapandemie (door beperkende maatregelen en angst voor besmetting bleven mensen meer thuis) het aantal taxiritten aanzienlijk is gedaald. We zien sinds het opheffen van de coronamaatregelen wel een gestage stijging van het aantal taxiritten maar niet zoveel als verwacht.

Lasten Voordeel €75.000
630-Jeugdzorg in Natura

Voor Jeugdzorg in natura is de prognose voor 2024 €1.468.000 euro hoger dan begroot. De basis voor de begroting 2024 was de jaarrekening 2022 plus de toen bekende ontwikkelingen voor 2023 en 2024. De oorzaken van de afwijkingen zijn als volgt. 
1.    Het prijseffect van de indexatie in 2024 ten opzichte van de begroting 2024 is structureel 1.068.000 euro. De cao onderhandelingen hebben namelijk geleid tot een gemiddelde tariefstijging van zorgkosten van 8,66% ten opzichte van 3,1% die binnen de gemeentebegroting is meegenomen. Bij het opstellen van de begroting bestond over de indexering nog onzekerheid, evenals over de compensatie van het Rijk hiervoor. Dit nadeel is benoemd in de risicoparagraaf bij de programmabegroting.
2.    Extra kosten van €400.000 door toename van het aantal unieke cliënten op het maatwerk product verblijf Crisis/LTA/GGZ als gevolg van een aantal complexe casussen.
3. Bij de jaarrekening 2023 zijn de verplichtingen opgenomen voor nog te betalen zorgkosten. De werkelijke kosten blijken na controle van de accountants bij de zorgaanbieders in de praktijk lager uit te komen. Dit leidt tot incidenteel voordeel van 
€134.000  op ZIN.

Lasten Nadeel €1.334.000
632-Jeugd algemeen Incidenteel voordeel op Jeugdwetvervoer door €50.000 lagere kosten dan begroot. Lasten Voordeel €50.000
633-Jeugd PGB

SVB verwacht dat de kosten voor jeugd PGB in 2024 uitkomt op € 349.000. Dit alles zorgt ervoor dat er een tekort ontstaat op dit product van €126.100. Tegenover dit nadeel staat een voordeel van € 8.700 i.v.m. de ontvangen afrekening 2023.

Lasten Nadeel € 117.400
634-Preventie jeugd

De prognose voor de pilot lichte jeugdhulp is €435.000 lager dan begroot, door gefaseerde uitvoering en teruggekregen subsidiegelden na vaststelling. Het groepsaanbod is in 2024 in opbouw en daarmee €50.000 lager dan begroot. Voor jongerenwerk een incidenteel voordeel van €35.000 vanwege teruggekregen subsidies.

Lasten Voordeel €520.000
634-Preventie jeugd BSO+ binnen lichte jeugdhulp kent een incidenteel nadeel van -€20.000 vanwege een hoger aantal cliënten zonder kinderopvang toeslag. Lasten Nadeel €20.000
634-Preventie jeugd De kosten voor jeugdhulp in de school zijn naar verwachting €200.000 lager dan begroot omdat de afspraken over structurele financiering dit jaar worden gemaakt en door betaling van uitstaande rekeningen bij financieringspartners. Lasten Voordeel €200.000
634-Preventie jeugd Project 18-/ 18+ is deels uitgevoerd en nog in opbouw en daarmee €60.000 lager dan begroot. Project brede taalaanpak is in opbouw en daarmee €51.500 lager dan begroot. Project gezond opgroeien wordt incidenteel gedekt uit GALA middelen en kent daardoor een incidenteel voordeel van €51.500.  Lasten Voordeel €163.000
634-Preventie jeugd Een voordeel van €145.000 bij de afrekening van subsidies van 2022 en 2023 bij de thematafels. Met een verzoek om overheveling van €100.000 naar 2025 t.b.v. alternatieve voorziening Walhallab. Lasten Voordeel €145.000
634-Preventie jeugd Op Preventie is incidenteel €50.000 voordeel gehaald bij incidentele dekking uit GALA middelen.  Lasten Voordeel €50.000
634-Preventie jeugd Overige algemene voorzieningen heeft een incidenteel voordeel van €44.000 in vanwege incidentele dekking uit GALA middelen en teruggekregen subsidies 2023.  Lasten Voordeel €44.000

Doelen

Terug naar navigatie - Doelen

Product 120 Brandweer

Terug naar navigatie - Product 120 Brandweer
  • Regionaal sterke samenwerking op het gebied van brandweerzorg, crisisbeheersing en rampenbestrijding. Wij nemen actief deel aan de Veiligheidsregio Noord- en Oost Gelderland en aan de samenwerking in dit regioverband.
  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Tijd (indicator)
    Groen

    Geld (indicator)
    Groen

    Geld (toelichting)

    Verantwoording overschrijding € 50.000 op de Veiligheidsregio Noord- en Oost Gelderland heeft bij de 1e Burap plaatsgevonden. 

Product 140 Openbare orde en veiligheid (Integrale veiligheid)

Terug naar navigatie - Product 140 Openbare orde en veiligheid (Integrale veiligheid)
  • Beperken van de criminaliteit en overlast in onze woonomgeving.
  • Bevorderen van de veiligheid op straat door (drugs-)overlast tegen te gaan.
  • Verhogen van de veiligheid in het uitgaansgebied.
  • Een goede balans tussen een levendige horecasector en het gevoel van leefbaarheid en veiligheid, in goed overleg met de ondernemers en omwonenden.

Product 140 Openbare orde en veiligheid (Ondermijnende criminaliteit en cybercriminaliteit)

Terug naar navigatie - Product 140 Openbare orde en veiligheid (Ondermijnende criminaliteit en cybercriminaliteit)
  • Ondermijnende criminaliteit tegengaan met een effectieve gecombineerde inzet van bestuurlijke, strafrechtelijke en/of fiscale instrumenten.
  • Verbeteren van onze informatiepositie, zodat we meer zicht hebben op de aard en omvang, risicolocaties en de concrete verschijningsvormen van ondermijning in ons gebied.
  • Vergroten van de bestuurlijke en ambtelijke weerbaarheid én de maatschappelijke weerbaarheid.
  • Vergroten van de bewustwording onder inwoners en ondernemers, zodat zij signalen van ondermijning sneller herkennen én meer bereid zijn om hier ook melding van te maken.
  • Versterken van de samenwerking tussen gemeenten en relevante partnerorganisaties.
  • Inwoners, ondernemers, instellingen en medewerkers zijn weerbaar tegen digitale indringers.
  • Voldoende zicht op de aard en de omvang van digitale criminaliteit, zodat we hiertegen gerichte acties te ondernemen.
  • We spreken regelmatig met de politie en andere veiligheidspartners over de aard, omvang en trends van digitale criminaliteit zodat we gerichte voorlichtings- en bewustwordingsacties kunnen ondernemen.
  • We stimuleren inwoners om altijd melding of aangifte te doen wanneer zij slachtoffer zijn geworden van digitaal misbruik of criminaliteit.
  • We informeren kwetsbare groepen over veiligheidsrisico’s rond digitalisering. Daarbij volgen we de landelijke en regionale ontwikkelingen en acties en zetten deze waar nodig ook lokaal in.

Product 140 Openbare orde en veiligheid (Drugscriminaliteit)

Terug naar navigatie - Product 140 Openbare orde en veiligheid (Drugscriminaliteit)
  • Voorkomen dat jongeren gaan deelnemen aan de georganiseerde (drugs)criminaliteit.

Product 140 Openbare orde en veiligheid (Zorg en veiligheid)

Terug naar navigatie - Product 140 Openbare orde en veiligheid (Zorg en veiligheid)
  • Het bieden van enerzijds de juiste ondersteuning en perspectief aan inwoners die dat nodig hebben maar anderzijds wel onveilig gedrag begrenzen. Om daarmee (woon-) overlast te beperken en criminaliteit te voorkomen.

Product 140 Openbare orde en veiligheid (Jeugdcriminaliteit)

Terug naar navigatie - Product 140 Openbare orde en veiligheid (Jeugdcriminaliteit)
  • Beperken jeugdoverlast en criminaliteit.
  • Voorkomen en tegengaan van afglijden van kwetsbare (risico)jongeren door meer toezicht op de jeugd.
  • Versterken van de samenwerking tussen de zorg- en veiligheidspartners omtrent jongeren.
  • Voorkomen en tegengaan van verslaving (o.a. middelengebruik) onder jongeren.

Product 530 Sport

Terug naar navigatie - Product 530 Sport
  • Actief Zutphen (Zutphens Sport- en Accommodatiebedrijf) is een betrouwbare partner in de samenwerking en versterking van het sport- en verenigingsklimaat in de gemeente Zutphen. Het sportbedrijf is het aanspreekpunt voor alle vragen rondom sport en bewegen in onze gemeente.
  • Een beweegvriendelijke leefomgeving maakt deel uit van de nieuw te ontwikkelen Omgevingsvisie en wordt, waar mogelijk, al vormgegeven.

Product 605 Minimabeleid

Terug naar navigatie - Product 605 Minimabeleid
  • Al onze inwoners, oud & jong, zijn in staat mee te doen aan de samenleving.
  • Meer inwoners, waarvan de bestaanszekerheid onder druk staat, zijn voldoende financieel zelfredzaam en weten de weg naar ondersteuning te vinden.

Product 608 Schuldhulpverlening

Terug naar navigatie - Product 608 Schuldhulpverlening
  • We hebben de omslag gemaakt naar een preventieve en mensgerichte gemeentelijke schuldhulp.

Product 610 Inkomensvoorziening

Terug naar navigatie - Product 610 Inkomensvoorziening
  • Alle inwoners van de gemeente Zutphen met een bijstandsuitkering zijn structureel in beeld en krijgen passende begeleiding bij participatie.

Product 621 Wmo begeleiding

Terug naar navigatie - Product 621 Wmo begeleiding
  • De beweging van geïndiceerd maatwerk naar algemene voorzieningen zetten we verder door. Zo worden inwoners dichter bij huis en laagdrempeliger ondersteund en houden we de kosten beheersbaar. Als er toch maatwerk nodig is, zetten we zorg zo licht en kort als mogelijk en zo zwaar als nodig in. We borgen de zorgcontinuïteit bij de overgang van 18- (Jeugdwet) naar 18+ jaar (Wmo) (zie ook product 634).
  • We werken op regionaal en lokaal niveau aan de toegankelijkheid, kwaliteit en betaalbaarheid van begeleiding en zorg.
  • We dragen samen met de regio zorg voor beschikbare en kwalitatief goede voorzieningen beschermd wonen en maatschappelijke opvang. Doel is dat mensen zo lang mogelijk of weer zo snel mogelijk zelfstandig in de wijk kunnen wonen, maar ook beschermd kunnen wonen als dat nodig is.

Product 622 Wmo huishoudelijke zorg

Terug naar navigatie - Product 622 Wmo huishoudelijke zorg
  • We streven naar partnerschap met de uitvoeringsorganisaties voor huishoudelijke zorg om kwaliteit van zorg te monitoren.

Product 623 Wmo individuele hulpmiddelen

Terug naar navigatie - Product 623 Wmo individuele hulpmiddelen
  • Door middel van de inzet van woon-, rol- en vervoerhulpmiddelen bevorderen we dat mensen langer zelfstandig thuis kunnen wonen en beter participeren in de samenleving.

Product 624 Sociale basis (Preventie)

Terug naar navigatie - Product 624 Sociale basis (Preventie)
  • Door de vergrijzing en ambulantisering van de zorg wonen er steeds meer kwetsbare inwoners zelfstandig in de wijk en staat het zorgstelsel onder druk. Dit vraagt om een domein overstijgende en integrale aanpak waarbij we denken vanuit de prioriteiten en mogelijkheden van de inwoner en we intensief samenwerken met stakeholders en regiogemeenten.
  • We willen een gemeente zijn waar mensen in een gezonde leefomgeving wonen, waar de gezondheidsverschillen kleiner worden en waar een gezonde leefstijl steeds meer vanzelfsprekend wordt.
  • We willen dat bij de jeugd het gebruik van alcohol, drugs, roken en overgewicht afneemt.
  • We streven ernaar dat eenzaamheidsproblematiek eerder wordt gesignaleerd en dat het aanbod bijdraagt aan het verminderen van eenzaamheid én aansluit bij de diversiteit van de doelgroep.We zetten in op een woonzorgomgeving die bijdraagt aan het voorkomen van achteruitgang en het verminderen van kwetsbaarheid. We faciliteren en stimuleren dat inwoners zich tijdig kunnen voorbereiden op het ouder worden.

Product 624 Sociale basis (Wijkgericht werken)

Terug naar navigatie - Product 624 Sociale basis (Wijkgericht werken)

(zie ook programma 1)

  • Wij willen goed samenwerken met inwoners en hen een belangrijke rol geven bij ontwikkelingen die plaatsvinden in de gemeente, in hun wijk en buurt.
  • We willen een samenleving zijn met een sterke sociale basis in vitale wijken en buurten; een bijpassende ontmoetingsplek of buurthuis kan hier onderdeel van zijn. Een plek waar inwoners terecht kunnen voor vragen en advies, voor ondersteuning van een goed idee, waar statushouders begeleiding kunnen krijgen en wijkgenoten elkaar kunnen ontmoeten.

Product 624 Sociale basis (Inclusie en regenboogbeleid)

Terug naar navigatie - Product 624 Sociale basis (Inclusie en regenboogbeleid)
  • In de gemeente Zutphen is iedereen gelijk en doet iedereen mee. En dat dragen we uit. Daarmee dringen we racisme, discriminatie, uitsluiting en vooroordelen terug.
  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Tijd (indicator)
    Oranje

    Tijd (toelichting)

    Er is tot medio dit jaar conform planning uitvoering gegeven aan de regenboogagenda. De planning voor het tweede half jaar loopt vertraging op vanwege het nog niet succesvol ingevuld krijgen van de openstaande beleidsvacature.

    Geld (indicator)
    Groen

Product 624 Sociale basis (Aanpak Huiselijk geweld en kindermishandeling)

Terug naar navigatie - Product 624 Sociale basis (Aanpak Huiselijk geweld en kindermishandeling)
  • Huiselijk geweld en kindermishandeling methodisch oppakken en de kwaliteit van de dienstverlening verbeteren om eerder te signaleren en recidive te minimaliseren.

Product 625 Wmo vervoer

Terug naar navigatie - Product 625 Wmo vervoer
  • Het wetsvoorstel ‘Versterken van de democratische legitimatie van gemeenschappelijke regelingen’ is per 1 juli 2022 in werking getreden.
  • Uiterlijk 1 juli 2024 is de Gemeenschappelijke Regeling PlusOV aangepast aan de geldende wetgeving.

Product 630 Jeugdzorg in natura

Terug naar navigatie - Product 630 Jeugdzorg in natura
  • De focus in het Beleidsplan Jeugd Zutphen 2021-2024 ligt op het versterken van het pedagogisch klimaat op scholen, samen met ouders en in de gemeenschap. Ook ligt de nadruk op preventie. We gaan uit van ‘normaliseren’ in plaats van medicaliseren. We streven daarom naar een verschuiving van geïndiceerd maatwerk (zorg in natura) naar algemene vrij toegankelijke voorzieningen (preventie). De budgetten voor zorg in natura (630) en preventie (634) zijn communicerende vaten en zijn bovendien flexibel inzetbaar.
  • Ons doel is goede en betaalbare zorg, zo licht als mogelijk maar intensief en duurzaam als dat nodig is, met regie vanuit een sterk lokaal team. De nieuwe landelijke Hervormingsagenda Jeugd is het kader voor de uitvoering van de Jeugdwet.

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Tijd (indicator)
    Groen

    Geld (indicator)
    Rood

    Geld (toelichting)

    De prognose voor de pilot lichte jeugdhulp is €435.000 lager dan begroot, door gefaseerde uitvoering en teruggekregen subsidiegelden na vaststelling.

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Tijd (indicator)
    Rood

    Tijd (toelichting)

    We hebben sinds 2018 een samenwerking met huisartsen waarin jeugdconsulenten actief samenwerken met diverse huisartsenpraktijken. Dit kan op locatie zijn (op de praktijk) of meer bij mensen thuis (outreachend). In het project lichte jeugdhulp is opgenomen dat we toewerken naar een hernieuwde samenwerking tussen de huisartsenpraktijken en het team lichte jeugdhulp. Professionals van het team lichte jeugdhulp nemen de samenwerking over van de jeugdconsulenten en nemen desgewenst zitting in de praktijken. De samenwerking huisartsen in de nieuwe vorm is vertraagd. Dit heeft te maken met een beperkte beleidscapaciteit op dit thema maar ook met het project lichte jeugdhulp die in opbouw is. Naar verwachting kunnen we in 2025 gestalte geven aan de nieuwe uitgangspunten.

    Geld (indicator)
    Groen

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Oranje

    Kwaliteit (toelichting)

    Integraal groeps- en voorlichtingsaanbod (actielijn 2, lichte jeugdhulp) is in opbouw maar kent een beperkte vertraging. Delen van het project zijn reeds gerealiseerd. We verwachten dit project te realiseren in Q2 2025.

    Tijd (indicator)
    Oranje

    Tijd (toelichting)

    Integraal groeps- en voorlichtingsaanbod (actielijn 2, lichte jeugdhulp) is in opbouw maar kent een beperkte vertraging. Delen van het project zijn reeds gerealiseerd. We verwachten dit project te realiseren in Q2 2025

    Geld (indicator)
    Oranje

    Geld (toelichting)

    De uitvoering van lichte jeugdhulp: aandeel groepsaanbod is in 2024 in opbouw en daarmee €50.000 lager dan begroot.

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Tijd (indicator)
    Groen

    Geld (indicator)
    Groen

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Tijd (indicator)
    Groen

    Geld (indicator)
    Rood

    Geld (toelichting)

    We melden een tekort van € 1.334.000 op zorg in natura. Dit is in lijn met eerdere prognoses en is zelfs iets naar beneden bijgesteld. Zorg in natura en Preventie (inclusief voorliggende voorzieningen) zijn communicerende vaten. We melden een overschot op de kostenplaatsen preventie van 1.1 mln. Dit gecombineerd maakt een tekort van 234.000 euro.

    Het overschot op preventie is als volgt te verklaren:
    1.    De prognose voor de pilot lichte jeugdhulp is €435.000 lager dan begroot, door gefaseerde uitvoering en teruggekregen subsidiegelden na vaststelling.
    2.    Bij Preventie is incidenteel €50.000 voordeel gehaald bij incidentele dekking uit GALA middelen.
    3.    De kosten voor jeugdhulp in de school zijn naar verwachting 200.000 lager dan begroot omdat de maximale deelname van het aantal scholen pas in de loop van het jaar zijn bereikt. Een aantal uitstaande rekeningen bij financieringspartners (kassiersfunctie) zijn aan ons betaald.
    4.    Een voordeel van €145.000 bij de afrekening van subsidies van 2022 en 2023 bij de thematafels. Met een verzoek om overheveling van €100.000 naar 2025 t.b.v. alternatieve voorziening voortijdig schoolverlaters (alternatief Walhallab).
    5.    Het project integraal groeps- en voorlichtingsaanbod is in 2024 in opbouw en daarmee €50.000 lager dan begroot.
    6.    Het project jongerenwerk kent een incidenteel voordeel van €35.000 vanwege teruggekregen subsidies.
    7.    Het project 18-/ 18+ is deels uitgevoerd en nog in opbouw en daarmee €60.000 lager dan begroot.
    8.    Project gezond opgroeien: dit project wordt incidenteel gedekt uit GALA middelen en daarmee een incidenteel voordeel van €51.500. 
    9.    Project brede taalaanpak is in opbouw en daarmee €51.500 lager dan begroot.
    10.    Overige algemene voorzieningen heeft een incidenteel voordeel van €44.000 in vanwege incidentele dekking uit GALA middelen en teruggekregen subsidies 2023. 
    11.    Bij lichte jeugdhulp: aandeel BSO+ is een incidenteel nadeel van -€20.000 vanwege een hoger aantal cliënten zonder kinderopvang toeslag.

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Tijd (indicator)
    Groen

    Geld (indicator)
    Groen

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Tijd (indicator)
    Groen

    Geld (indicator)
    Groen

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Tijd (indicator)
    Groen

    Geld (indicator)
    Groen

  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Groen

    Tijd (indicator)
    Oranje

    Tijd (toelichting)

    We gaan het beleidsplan Jeugd Zutphen (2021-2024) herijken. We hebben deze herijking  ook opgenomen in de plannen voor 2025. We starten in het laatste kwartaal van 2024 met de evaluatie van het beleidsplan en verwachten in 2025 te komen tot herijkt beleid.  We melden daarom een beperkte vertraging, we gaan voor zorgvuldigheid boven snelheid.

    Geld (indicator)
    Groen

Product 632 Jeugd algemeen

Terug naar navigatie - Product 632 Jeugd algemeen
  • Effectieve en efficiënte ondersteuning lokaal en regionaal.
  • Voortgang

    Kwaliteit (indicator)
    Oranje

    Kwaliteit (toelichting)

    We hebben beleid rondom leerlingenvervoer maar deze is inmiddels verouderd. In de afgelopen periode is het vanwege beperkte beleidscapaciteit niet gelukt om deze te actualiseren. We verwachten de verordening en beleidsregels aan te passen in 2025.

    Tijd (indicator)
    Oranje

    Tijd (toelichting)

    We hebben beleid rondom leerlingenvervoer maar deze is inmiddels verouderd. In de afgelopen periode is het vanwege beperkte beleidscapaciteit niet gelukt om deze te actualiseren. We verwachten de verordening en beleidsregels aan te passen in 2025.

    Geld (indicator)
    Oranje

    Geld (toelichting)

    We melden een incidenteel voordeel van 50.000 euro op Jeugdwetvervoer.

Product 633 Jeugd PGB

Terug naar navigatie - Product 633 Jeugd PGB
  • Evenveel of minder ouders/kinderen die gebruik maken van een Persoonsgebonden Budget (PGB) voor jeugdhulp.

Product 634 Preventie jeugd

Terug naar navigatie - Product 634 Preventie jeugd
  • Het versterken van het pedagogisch klimaat op scholen, met ouders en in de gemeenschap. Daarbij gaan we uit van ‘normaliseren’ in plaats van medicaliseren.
  • Het realiseren van een doorlopende lijn van opvoed- en opgroeiondersteuning voor het psycho-sociaal welbevinden van kinderen en jongeren. We willen voorkomen dat kinderen geïndiceerde jeugdhulp nodig hebben. Preventie, lichte hulpverlening en specialistische jeugdhulp zijn nauw verbonden. De partners kennen elkaar, versterken elkaar en weten elkaar te vinden. Samen zorgen we voor een dekkend aanbod zonder onnodige overlap (zie ook product 630).

Product 670 Inburgering

Terug naar navigatie - Product 670 Inburgering
  • Wij nemen onze verantwoordelijkheid bij het huisvesten, integreren en participeren van asielzoekers, statushouders en Oekraïense ontheemden.
  • We bereiden ons in regionaal en provinciaal verband voor op de komst van de Spreidingswet.
  • We treden efficiënt op tegen overlast en crimineel gedrag van asielzoekers of andere ontheemden.

Toelichting Programmabegrotingswijzigingen Zorgen en samenleven

Terug naar navigatie - Toelichting Programmabegrotingswijzigingen Zorgen en samenleven

Onttrekking reserve Armoedebestrijding

Voor de witgoedregeling 2023-2025 is in totaal € 143.000 beschikbaar. De jaren 2023 en 2024 zijn inmiddels onttrokken aan deze reserve. In 2024 is het beschikbare bedrag ad € 50.000 voor 2025 al uitbetaald. Voorgesteld wordt om de lasten te verhogen met € 50.000 en de baten te verhogen middels een  aanvullende onttrekking van € 50.000 aan de reserve armoedebestrijding. 

Onttrekking reserve Energiecrisis 

Als gevolg van de energie crisis zijn voor ondernemers subsidieregelingen opengesteld om het energieverbruik omlaag te brengen. De gemeente heeft voor deze regelingen middelen beschikbaar gesteld en in de reserve energiecrisis gestort.  De baten en de lasten zijn nog niet in de begroting 2024 opgenomen. Voorgesteld wordt om de lasten te verhogen met € 480.000 en de baten te verhogen middels een  aanvullende onttrekking van € 480.000 aan de reserve Energiecrisis. 

SPUK Oekraïners
Voor de opvang van Oekraïners worden door het Rijk extra middelen beschikbaar gesteld middels een Specifieke Uitkering (SPUK), om de opvang te kunnen bekostigen.  De baten en de lasten zijn nog niet in de begroting 2024 opgenomen. Voorgesteld wordt om de lasten te verhogen met € 1.300.000 en de baten te verhogen met € 1.3000.000 vanuit de SPUK opvang Oekraïners.

SPUK Onderwijsroute

Voor de onderwijsroutes worden door het Rijk extra middelen beschikbaar gesteld middels een Specifieke Uitkering (SPUK).  De baten en de lasten zijn nog niet in de begroting 2024 opgenomen. Voorgesteld wordt om de lasten te verhogen met € 25.000 en de baten te verhogen met € 25.000 vanuit de SPUK inburgeringsvoorzieningen.

SPUK IZA 2024

In 2024 heeft de regio van uit het Rijk IZA-SPUK middelen gekregen waarmee de gemeente uitvoering kunnen geven aan het regioplan en de werkagenda.  Het aandeel voor Zutphen in 2024 is € 221.942. Voorgesteld wordt om de laten te verhogen met € 221.900 en de baten te verhogen met €221.900 vanuit de SPUK IZA.

SPUK ter voorkoming van jeugdcriminaliteit

Voor de periode 1 juli 2024 tot 1 juli 2027 heeft de gemeente SPUK gelden gekregen voor de preventieve aanpak van jeugdcriminaliteit in het kader van Preventie met Gezag. Voorgesteld wordt om de geschatte laten in 2024 te begroten. Dit gaat om een last € 25.000 en hier tegen over €25.000 aan baten.

SPUK GALA

In oktober 2024 is er een bijstelling ontvangen van het ministerie voor de 15 onderdelen van SPUK GALA. Het gaat om compensatie van Loon-prijsontwikkeling 2024. Daarom wordt voorgesteld om in totaal € 33.500 bij te begroten op de verschillende kostenplaatsen voor het SPUK GALA, zowel bij de baten als de lasten.