Programma 4: Zorgen en samenleven
Zorgen en samenleven: Doelen en inzet
Terug naar navigatie - Zorgen en samenleven: Doelen en inzetInleiding Zorgen en samenleven
Terug naar navigatie - Inleiding Zorgen en samenlevenBelangrijke trends en ontwikkelingen in de Zutphense samenleving zijn de vergrijzing, de toename van inwoners die een beroep doen op een gemeentelijke inkomensregeling en de extra instroom van vluchtelingen. Ook wettelijk hebben we te maken met nieuwe ontwikkelingen zoals de landelijke Hervormingsagenda Jeugd, de Spreidingswet en de vernieuwde Participatiewet.
Er is - mede door de onzekere politieke situatie - veel onzekerheid en onduidelijkheid met betrekking tot beleid en wetgeving. We sorteren voor op wetsvoorstellen waarvan het niet duidelijk is wanneer besluitvorming plaats vindt (bijvoorbeeld Wet aanpak Multiprobleemhuishoudens (Wams), Wet integrale Suïcidepreventie, aanpassing Jeugdwet, eigen bijdrage Wmo).
Desondanks hebben we in de eerste helft van 2024 de grote projecten in het sociaal domein uitgevoerd zoals we ons hadden voorgenomen. Denk aan de uitbreiding van Team lichte Jeugdhulp, gezondheidsbevordering vanuit het Integraal Zorgakkoord (IZA) en het Gezond en Actief leven Akkoord (GALA) en het implementeren van de werkwijze 'Inwoner in beeld'. We hebben extra aandacht voor bestaanszekerheid. Daarnaast hebben we ruimschoots onze verantwoordelijkheid genomen voor het opvangen van vluchtelingen.
Integrale ontwikkelingen Zorgen en samenleven
Terug naar navigatie - Integrale ontwikkelingen Zorgen en samenlevenDe integrale thema's in 2024 zijn: gezondheidsbevordering (IZA en GALA), Inwoner in beeld, wijkgericht werken, aanpak huiselijk geweld, overgang jeugd naar meerderjarigheid (18-/18+ ), de Zutphense aanpak geletterdheid en inclusie en regenboogbeleid. Op deze thema's wordt in het sociaal domein nauw samengewerkt. De voortgang hierop is toegelicht onder de verschillende producten.
Financiële tabel: Zorgen en samenleven
Terug naar navigatie - Financiële tabel: Zorgen en samenlevenToelichting op financiële afwijkingen: Zorgen en samenleven
Terug naar navigatie - Toelichting op financiële afwijkingen: Zorgen en samenlevenProductnummer | Omschrijving | Baten / Lasten | Voordeel / Nadeel | Bedrag |
120-Brandweer |
Wij verwachten een overschrijding van € 50.000 huisvestingskosten brandweerkazerne Zutphen als gevolg van een hogere afrekening over 2023 voor energielasten. |
Lasten | Nadeel | €50.000 |
530-Sport |
jaarrekeningen zwembad 2020 en 2021 € 115.000 Deze incidentele tekorten zijn in 2022 opgenomen in de beginbalans van Actief Zutphen. Dit moet nog verrekend worden met Actief Zutphen. |
Lasten | Nadeel | €115.000 |
530-Sport |
Startkapitaal Actief Zutphen € 100.000 uitvoering van het amendement dat op 29 maart 2021 door de gemeenteraad is aangenomen |
Lasten | nadeel | €100.000 |
530-Sport |
Bij de sportaccommodaties zijn zowel de lasten als de baten € 370.000 te hoog begroot. Het gaat om de energiekosten (lasten) en de doorberekening kosten (baten). Per saldo budgettair neutraal. |
Lasten Baten |
voordeel nadeel |
€370.000 €370.000 |
605-Minimabeleid |
Bijzondere bijstand Voordeel van per saldo € 76.000, bestaande uit een nadeel op beschermingsbewind ad € 276.000 en een voordeel van € 352.000 op de diverse regelingen (onder andere bijzondere bijstand en meedoen). |
Lasten | Voordeel | €76.000 |
605-Minimabeleid |
Energietoeslag Aanvragen voor de energietoeslag 2023 van € 800 konden tot en met 31 mei 2024 worden ingediend. Anders dan in 2022 hebben we het grootste gedeelte (90%) van de energietoeslagen ambtshalve (zonder aanvraag) verstrekt. Dat kon door gebruik te maken van de gratis dienstverlening van het landelijke Inlichtingenbureau. Dit legde minder beslag op de beschikbare middelen die ook bedoeld waren voor de uitvoering. Daarnaast pakte een nieuwe verdeelsleutel van de rijksmiddelen gunstig uit voor onze gemeente en is het aantal toegekende aanvragen achtergebleven bij de verwachting. Het voordeel is te verdelen op niet ingezet budget vanuit de reserve energiecrisis ad € 195.000 en een voordeel op de rijksuitkering ad € 135.000. |
Lasten | Voordeel | €330.000 |
605-Minimabeleid |
Energietoeslag Het resterende bedrag ad € 195.000 dat beschikbaar is vanuit de reserve energiecrisis wordt niet ingezet en niet onttrokken aan de reserve. Dit levert een nadeel op van € 195.000 . |
Baten | Nadeel | €195.000 |
608-Schuldhulpverlening |
Verwacht voordeel op intensivering armoedebeleid € 195.000.
|
Lasten | Voordeel | €195.000 |
610-Inkomensvoorziening |
Uitkeringslasten (incl. IOAW, IOAZ en BBZ) We verwachten een nadeel op de uitkeringslasten (incl. IOAW, IOAZ en BBZ) van € 1.009.000 ten opzichte van de begroting. Vergeleken met eind vorig jaar zien we in 2024 een stijging van gemiddeld 20 huishoudens met een uitkering (bron: Marap). Met name onder jongeren tot 21 jaar nam het aantal bijstandsuitkeringen relatief het sterkst toe. Dit is in lijn met de landelijke cijfers van het CBS. |
Lasten | Nadeel | €1.009.000 |
610-Inkomensvoorziening |
BUIG uitkering Rijk In oktober 2023 is de voorlopige rijksbijdrage BUIG vastgesteld voor 2024 welke de basis is voor de begroting 2024. In mei 2024 is de bijdrage naar beneden bijgesteld en reeds in Burap I verwerkt. Deze voorlopige rijksbijdrage BUIG houdt geen rekening met de effecten van de loon- en prijsontwikkeling. De definitieve beschikking BUIG over 2024 is 1 oktober 2024 verstrekt door het Rijk en deze is naar boven bijgesteld. Dit resulteert per saldo in een voordeel van € 3.060.000 op de baten. |
Baten | Voordeel | €3.060.000 |
610-Inkomensvoorziening |
Bbz declarabel Nadeel op de bijdrage Rijk BBZ leenbijstand zelfstandigen ad € 110.000. Het betreft een nadeel op de verstrekte bedrijfskapitalen (rentedragende leningen en lenigen om niet) in het kader van de BBZ regeling. De verstrekte bedrijfskapitalen kunnen in het jaar van verstrekking 100% gedeclareerd worden bij het Rijk. In de jaren erna moet de gemeente volgens een staffel 75% van de ontvangen gedeclareerde leningen terug betalen aan het Rijk. Daarnaast moet de gemeente op basis van de oude BBZ regeling (tot 2020) 75% van de door de gemeente, ontvangen rente en aflossing van de uitkeringsgerechtigde, terugbetaald worden aan het Rijk. Per saldo levert dit een nadeel op van € 110.000 ten opzichte van de geraamde baten. |
Baten | Nadeel | €110.000 |
621-Wmo begeleiding | De basis voor de begroting 2024 voor Zorg in natura (ZIN) bij begeleiding is de jaarrekening 2022 geweest. De werkelijke uitgaven in 2024 vallen naar verwachting €75.000 hoger uit dan begroot. De belangrijkste reden hiervoor is dat de gemiddelde tariefstijging van de zorgkosten 8,25% ten opzichte van 3,1 % die binnen de gemeentebegroting is meegenomen. Bij het opstellen van de begroting bestond over de indexering nog onzekerheid, evenals over de compensatie van het Rijk hiervoor. Dit nadeel is benoemd in de risicoparagraaf bij de programmabegroting. Verder zien we bij begeleiding een lichte stijging van het aantal unieke cliënten ten opzichte van 2023. | Lasten | Nadeel | €150.000 |
621-Wmo begeleiding | Op het innovatiebudget WMO wordt een overschot verwacht van € 75.000. Dit budget is beschikbaar voor het omzetten van maatwerkvoorzieningen naar algemene voorliggende voorzieningen. Dit budget communiceert één op één met het budget ZIN begeleiding waar op het maatwerk wordt verantwoord waarop dit jaar een tekort wordt verwacht van €150.000. | Lasten | Voordeel | €75.000 |
621-Wmo begeleiding | Bij de jaarrekening 2023 zijn de verplichtingen opgenomen voor nog te betalen zorgkosten. De werkelijke kosten blijken na controle van de accountants bij de zorgaanbieders in de praktijk lager uit te komen. Dit leidt tot incidenteel voordeel op bij begeleiding van € 59.300 op ZIN en € 19.300 voor het onderdeel PGB. | Lasten | Voordeel | €78.600 |
622-Wmo huishoudelijke zorg | De basis voor de primitieve begroting voor Zorg in natura (ZIN) 2024 is de jaarrekening 2022 geweest. De werkelijke uitgaven in 2024 vallen naar verwachting €150.000 hoger uit dan begroot. De belangrijkste reden hiervoor is dat de cao onderhandelingen hebben geleid tot een gemiddelde tariefstijging van zorgkosten van 12,73 % ten opzichte van 3,1 % die binnen de gemeentebegroting is meegenomen. Bij het opstellen van de begroting bestond over de indexering nog onzekerheid, evenals over de compensatie van het Rijk hiervoor. Dit nadeel is benoemd in de risicoparagraaf bij de programmabegroting. | Lasten | Nadeel | €150.000 |
622-Wmo huishoudelijke zorg | Bij de jaarrekening 2023 zijn de verplichtingen opgenomen voor nog te betalen zorgkosten. De werkelijke kosten blijken in de praktijk lager uit te komen. Dit leidt tot incidenteel voordeel op bij huishoudelijke zorg van € 25.000 op ZIN en € 6.300 voor het onderdeel PGB. | Lasten | Voordeel | €31.300 |
623-Wmo individuele hulpmiddelen | Er wordt een nadeel van €200.000 verwacht ten opzichte van de begroting, doordat er enkele dure woningaanpassingen, scootmobielen en driewielfietsen zijn verstrekt. | Lasten | Nadeel | €200.000 |
624-Wmo sociale basis |
Op het budget GGD blijft in 2024 een bedrag over van € 75.500. Dit komt omdat per 1 april 2024 de subsidie vangnet/procesregie is beëindigd. Deze functie is overgegaan naar team veiligheid van de gemeente waarvoor in 2024 als geld beschikbaar is gesteld. Daarnaast is de afrekening 2023 van de GGD ook positief uitgevallen. Dit zorgt voor een voordeel van € 14.700. |
Lasten | Voordeel | €90.200 |
624-Wmo sociale basis |
Er wordt een hogere inkomst verwacht dan begroot op eigenbijdrage Wmo. Dit is in lijn met de stijging van het aantal unieke cliënten binnen Wmo. |
Baten | Voordeel | €15.000 |
624-Wmo sociale basis |
De kosten in 2024 voor de projectmanager Zorglandschap wordt betaald uit de SPUK IZA. Waardoor het begrote bedrag hiervoor overblijft. |
Lasten | Voordeel | €19.700 |
624-Wmo sociale basis | Op de verschillende thematafels wordt overschot verwacht van in totaal €50.000. Dit komt doordat meerder kosten die anders op 1 van de thematafels geboekt zou worden nu ten lasten van SPUK GALA zijn gebracht. | Lasten | Voordeel | €50.000 |
625-Wmo vervoer |
PlusOV: Het bestuur van PlusOV heeft besloten om een eerder opgebouwde bestemmingsreserve op te heffen. Het saldo hiervan komt ten gunste van de algemene reserve. Mede hierdoor oversteeg de algemene reserve van PlusOV het gewenste saldo. Conform afspraak betaalt PlusOV dit meerdere deel naar rato uit aan de deelnemende gemeenten. Voor de gemeente Zutphen levert dit een incidenteel voordeel op van € 30.000. Daarnaast levert de afrekening 2023 van PlusOV een voordeel op van € 131.900. De begroting 2023 en daarmee de voorschotfacturen waren te hoog begroot want die waren gebaseerd op basis van het aantal ritten die gereden werd voor corona. In 2023 was het aantal ritten nog niet terug op dit niveau. |
Lasten | Voordeel | €161.900 |
625-Wmo vervoer |
Doelgroepenvervoer: We verwachten in 2024 ongeveer € 75.000 aan vervoer begeleiding minder uit te geven dan begroot. De reden hiervoor is het feit dat sinds de coronapandemie (door beperkende maatregelen en angst voor besmetting bleven mensen meer thuis) het aantal taxiritten aanzienlijk is gedaald. We zien sinds het opheffen van de coronamaatregelen wel een gestage stijging van het aantal taxiritten maar niet zoveel als verwacht. |
Lasten | Voordeel | €75.000 |
630-Jeugdzorg in Natura |
Voor Jeugdzorg in natura is de prognose voor 2024 €1.468.000 euro hoger dan begroot. De basis voor de begroting 2024 was de jaarrekening 2022 plus de toen bekende ontwikkelingen voor 2023 en 2024. De oorzaken van de afwijkingen zijn als volgt. |
Lasten | Nadeel | €1.334.000 |
632-Jeugd algemeen | Incidenteel voordeel op Jeugdwetvervoer door €50.000 lagere kosten dan begroot. | Lasten | Voordeel | €50.000 |
633-Jeugd PGB |
SVB verwacht dat de kosten voor jeugd PGB in 2024 uitkomt op € 349.000. Dit alles zorgt ervoor dat er een tekort ontstaat op dit product van €126.100. Tegenover dit nadeel staat een voordeel van € 8.700 i.v.m. de ontvangen afrekening 2023. |
Lasten | Nadeel | € 117.400 |
634-Preventie jeugd |
De prognose voor de pilot lichte jeugdhulp is €435.000 lager dan begroot, door gefaseerde uitvoering en teruggekregen subsidiegelden na vaststelling. Het groepsaanbod is in 2024 in opbouw en daarmee €50.000 lager dan begroot. Voor jongerenwerk een incidenteel voordeel van €35.000 vanwege teruggekregen subsidies. |
Lasten | Voordeel | €520.000 |
634-Preventie jeugd | BSO+ binnen lichte jeugdhulp kent een incidenteel nadeel van -€20.000 vanwege een hoger aantal cliënten zonder kinderopvang toeslag. | Lasten | Nadeel | €20.000 |
634-Preventie jeugd | De kosten voor jeugdhulp in de school zijn naar verwachting €200.000 lager dan begroot omdat de afspraken over structurele financiering dit jaar worden gemaakt en door betaling van uitstaande rekeningen bij financieringspartners. | Lasten | Voordeel | €200.000 |
634-Preventie jeugd | Project 18-/ 18+ is deels uitgevoerd en nog in opbouw en daarmee €60.000 lager dan begroot. Project brede taalaanpak is in opbouw en daarmee €51.500 lager dan begroot. Project gezond opgroeien wordt incidenteel gedekt uit GALA middelen en kent daardoor een incidenteel voordeel van €51.500. | Lasten | Voordeel | €163.000 |
634-Preventie jeugd | Een voordeel van €145.000 bij de afrekening van subsidies van 2022 en 2023 bij de thematafels. Met een verzoek om overheveling van €100.000 naar 2025 t.b.v. alternatieve voorziening Walhallab. | Lasten | Voordeel | €145.000 |
634-Preventie jeugd | Op Preventie is incidenteel €50.000 voordeel gehaald bij incidentele dekking uit GALA middelen. | Lasten | Voordeel | €50.000 |
634-Preventie jeugd | Overige algemene voorzieningen heeft een incidenteel voordeel van €44.000 in vanwege incidentele dekking uit GALA middelen en teruggekregen subsidies 2023. | Lasten | Voordeel | €44.000 |
Doelen
Terug naar navigatie - Doelen-
Zorgen en samenleven: Doelen en inzet
- Product 120 Brandweer
-
Product 140 Openbare orde en veiligheid (Integrale veiligheid)
- We voeren de ambities en doelstellingen uit van ons Integraal Veiligheidsplan 2024-2028 en uitvoeringsplan 2024.
- We starten een vernieuwd onderzoek naar Leefbaarheid en Veiligheid met ‘Zutphen in Cijfers’.
- We houden beleid en regelgeving op het gebied van openbare orde en veiligheid actueel.
- We blijven in verbinding met de organisatoren van de lokale evenementen met behulp van onze jaarlijkse evenementenkalender en actualiseren de beleidsregels voor de lokale evenementen.
- We voeren het handhavingsuitvoeringsprogramma (HUP) Toezicht en Handhaving uit.
- Buitengewoon opsporingsambtenaren (boa’s) werken samen met de politie op basis van samenwerkingsafspraken.
- We voeren het actieplan Wapens en messen uit.
- We voeren toezicht uit op het gebruik van het Digitaal Opkopers Register (DOR) om heling te voorkomen.
- We versterken onze bestuursrechtelijke maatregelen ter ondersteuning van de handhaving ( naast strafrechtelijke ingrepen).
- We voeren de actiepunten uit van het Keurmerk Veilig Ondernemen binnenstad Zutphen.
- We voeren de acties uit van het gezamenlijke actieplan Veilig Uitgaan, samen met politie, gemeente en horeca.
- We werken samen met het landelijke Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid om de veiligheid en de beleving van veiligheid in de horeca te vergroten.
-
Product 140 Openbare orde en veiligheid (Ondermijnende criminaliteit en cybercriminaliteit)
- We versterken de regionale samenwerking door intensiever en gestructureerd samen te werken met andere gemeenten binnen de regio.
- Voor de aanpak van zorgfraude werken we samen met het sociaal domein en de zorgregio. Zo krijgen we meer zicht op zorgfraude en kunnen we deze vorm van ondermijning beter aanpakken.
- We voeren het plan van aanpak mensenhandel uit en sluiten daarbij aan op de regionale werkwijze.
- Samen met de politie brengen we in kaart welke gebieden risicovol zijn voor criminele activiteiten of beschouwd worden als ‘onveilig’, zodat we gerichter acties kunnen inzetten.
- We versterken onze informatiepositie door interne en externe informatie, binnen de wettelijke mogelijkheden, bij elkaar te brengen.
- We continueren en vergroten de weerbaarheid van onze eigen organisatie om te voorkomen dat we criminelen onbedoeld faciliteren. Bijvoorbeeld door middel van vergunningverlening.
- We versterken de informatievoorziening aan onze inwoners. Met name over het Meldpunt ondermijning, waar zij terecht kunnen met meldingen van overlast en onveiligheid.
- Product 140 Openbare orde en veiligheid (Drugscriminaliteit)
-
Product 140 Openbare orde en veiligheid (Zorg en veiligheid)
- We intensiveren de samenwerking tussen het sociaal domein en openbare orde en veiligheid voor (complexe, meervoudige en domein-overstijgende) zorg- en veiligheidsvraagstukken.
- We versterken de positie van ons integraal werkende team procesregie-veiligheid.
- We versterken de gezamenlijke lokale aanpak van huiselijk geweld, óók bij volwassenen. In situaties van ernstige geweldsescalatie, leggen we de pleger een tijdelijk huis- en contactverbod op zodat hulpverlening kan worden gestart.
- We houden actief zicht op de in- door- en uitstroom van gedetineerden.
- We versterken de samenwerking met de woningcorporaties en ketenpartners tegen ernstige woonoverlast situaties en verkennen de mogelijkheden van alternatieve woon- en begeleidingsvormen, om overlast in de wijk tegen te gaan
-
Product 140 Openbare orde en veiligheid (Jeugdcriminaliteit)
- We werken samen met lokale organisaties van onderwijs, jongerenwerk, zorg en veiligheid aan het tegengaan van alcohol & drugs, wapens en messen, overlastgevende jeugd en het afglijden van jongeren naar criminaliteit.
- We versterken de aanpak van kwetsbare (risico)jongeren, jeugdoverlast en jeugdcriminaliteit door middel van samenwerking met de partners in de lokale jeugd-, zorg- en veiligheidsstructuur (zie ook product 634).
- We zetten preventieve acties in rondom het alcohol- en middelengebruik onder de jeugd, in samenwerking met jongerenwerk, Halt, onderwijsinstellingen, verslavingszorg en de horeca.
- Toezicht en Handhaving en de straatcoaches zijn zoveel mogelijk fysiek in de wijk aanwezig.
- Samen met de politie en de scholen voeren we op scholen acties uit tegen messen- en wapenbezit (onder andere kluisjescontroles).
-
Product 530 Sport
- Verdere professionalisering van Actief Zutphen. Monitoring op prestaties wordt gedaan door middel van de prestatieafspraken uit de opdrachtverstrekking.
- De vijf buitensportparken worden in 2025 geëxploiteerd door Actief Zutphen.
- We zetten sport en bewegen in als middel om gezondheidsdoelen te bereiken (uit zowel het Integraal Zorgakkoord als het Gezond & Actief Leven Akkoord). Dit gebeurt door middel van het uitvoeringsprogramma van de buurtsportcoaches.
- De buurtsportcoaches zorgen in samenwerking met lokale sportaanbieders voor een groepsgericht sport- en beweegaanbod voor diverse doelgroepen om het (regelmatig) bewegen te stimuleren.
- We gaan in 2024 aan de slag met een nieuwe visie op sport en bewegen in de gemeente Zutphen.
- In 2024 vindt het sport- en verenigingsgala plaats
- We faciliteren voorzieningen in de buurt die spelen en bewegen stimuleren.
-
Product 605 Minimabeleid
- We gaan het effect van onze inspanningen onderzoeken. We willen weten of we met ons armoedebeleid alle mensen bereiken die het nodig hebben. Aan de hand hiervan ontwikkelen we een lokaal beleid bestaanszekerheid.
- We gaan een structurele samenwerking aan met noodhulporganisatie Stichting Urgente Noden. Daarbij leveren charitatieve fondsen de gelden voor de noodhulp en voorziet de gemeente in een bijdrage voor de overhead.
- Stichting Leergeld gaat één toegang organiseren en biedt alle (inkomens-)voorzieningen voor kinderen die in armoede leven. Zij krijgen mandaat om het Kindpakket uit te voeren.
-
Product 608 Schuldhulpverlening
- We versterken de activiteiten om schulden te voorkomen en aan te pakken, en de nazorg om een duurzame schuldenvrije toekomst te bevorderen. We gaan verder met de doorontwikkeling van vroegsignalering van schulden.
- We gaan aan de slag met een (preventieve) aanpak voor jongeren met schulden en haken daarbij onder meer aan bij het programma 18-/18+ (zie product 634).
-
Product 610 Inkomensvoorziening
- We zetten de komende jaren vol in op de uitvoering van het project 'Inwoner in Beeld'.
- We onderzoeken de ervaringen van de inwoners met een bijstandsuitkering ten aanzien van de gemeentelijke dienstverlening (0-meting), en gaan in gesprek met medewerkers en samenwerkingspartners.
- We voeren frequent gesprekken met de inwoners, in de geest van de doorbraakmethode, waarbij we in samenspraak de ondersteuningsbehoefte van de inwoner bepalen.
- We ontwikkelen een nieuwe visie op participatie (zie ook programma 3).
- We geven datagestuurd werken vorm (slimmer en integraler data verzamelen en gebruiken). Daarvoor brengen we eerst de huidige stand van zaken met betrekking tot de beschikbare data en bestanden in beeld.
- We bereiden ons voor op de implementatie van wijzigingen die voortkomen uit het wetsvoorstel Participatiewet in Balans (invoering voorzien per 1 januari 2025), met meer oog voor de menselijke maat.
-
Product 621 Wmo begeleiding
- Zorgaanbieder Philadelphia organiseert een inloopvoorziening in een hopwoning van Perspectief voor haar cliënten met Wmo-begeleiding voor wie dit passend is.
- We gaan door met de inzet van een Wmo-consulent bij de Formuliereninloop in Waterkracht. Cliënten worden hier geholpen met hun administratie en komen tegelijk in contact met een breed sociaal aanbod.
- We intensiveren de uitrol van de doorbraakmethodiek zodat élke consulent in de geest van deze methode werkt en élke inwoner van de gemeente Zutphen hiervan kan profiteren.
- Vooruitlopend op de vaststelling van de Wet aanpak meervoudige problematiek sociaal domein (Wams) werken we samen aan de aanpak van meervoudige problematiek.
- De ingezette lijn om middels prestatie-indicatoren grip en sturing op uitgaven en kwaliteit van geleverde zorg te hebben en houden, zetten we voort en scherpen we aan.
- Begin 2025 besluiten we regionaal hoe we de samenwerking in de Zorgregio Midden-IJssel/Oost-Veluwe vanuit de Wmo vorm willen geven.
- We geven samen met de regiogemeenten uitvoering aan de herziene Regiovisie beschermd wonen en maatschappelijke opvang, inclusief openbare geestelijke gezondheidszorg en verslavingsbeleid.
- We ontwikkelen zogenaamde tussenvoorzieningen voor jongeren, voor wie beschermd wonen te zwaar is en zelfstandig wonen (met begeleiding) te licht is.
- We zetten in op het voorkomen van dakloosheid, pakken acties uit het Nationaal actieplan dakloosheid op en hebben specifieke aandacht voor jongvolwassenen. We investeren in preventie en ondersteunen in bestaanscondities.
- We werken met de regiogemeenten aan een korte wachtduur voor beschermd wonen en een kortere trajectduur in de maatschappelijke opvang.
- Product 622 Wmo huishoudelijke zorg
- Product 623 Wmo individuele hulpmiddelen
-
Product 624 Sociale basis (Preventie)
- We voeren de IZA Werkagenda Apeldoorn-Zutphen uit waarmee we de zorg in de regio willen verbeteren en de toekomstige zorgvraag als gevolg van onder andere de vergrijzing proberen te beperken.
- Samen met onze partners voeren we het plan van aanpak GALA uit.
- We bevorderen doorstroming om de effecten van de vergrijzing op de woningmarkt op te vangen door onder andere de inzet van een verhuiscoach door Woningbedrijf ieder1
- JOGG is een methode om de hele leefomgeving (thuis, buurt, school, vrije tijd, sport, werk en media) waarin kinderen opgroeien, blijvend gezonder te maken. Daarbij is er aandacht voor gezonde voeding, voldoende beweging, ontspanning en slaap.
- De keuzes die het ziekenhuis maakt met betrekking tot het niveau van zorg- en dienstverlening, hebben impact hebben op onze inwoners.
- We versterken de ondersteuning van mantelzorgers en vrijwilligers.
- We werken samen met onze partners aan de uitvoering van de Zutphense Aanpak tegen Eenzaamheid 2021-2025. We richten ons op het verbreden, versterken en verduurzamen van de lokale coalitie tegen eenzaamheid.
- We voeren de Nota Naar een dementievriendelijke gemeente Zutphen uit. We versterken de samenwerking met de Bovenkamer en het Odensehuis.
- We geven uitvoering aan de uitkomsten van het onderzoek onder inwoners met dementie en hun mantelzorgers naar hun behoefte aan dagactiviteiten.
- We voeren de (verwachte) Wet Versterking Regie Volkshuisvesting en het nieuwe Wonen en Zorg voor Ouderen Akkoord (WOZO) uit.
-
Product 624 Sociale basis (Wijkgericht werken)
- We doen voorstellen voor een structurele subsidie aan instellingen en organisaties voor sociaal makelaars, vrijwilligerscentrale, bewonersinitiatieven en laagdrempelige ontmoetingspunten.
- Programma's als GALA, ter uitvoering van het Gezond en Actief Leven Akkoord, voeren we zoveel mogelijk samen met inwoners in de wijken uit én we bereiden een structurele verankering in onze gemeente voor.
- Ook geven we een extra impuls aan Stichting Lokaal voor het realiseren van een ontmoetingsplek in Waterkracht en de opstart van wijkrestaurant Geweldig! in Sint Elisabeth.
- Als gemeente vinden wij het belangrijk dat Kinderboerderij de Schouw als wijkvoorziening blijft bestaan en dat deze gratis toegankelijk is.
- Product 624 Sociale basis (Inclusie en regenboogbeleid)
-
Product 624 Sociale basis (Aanpak Huiselijk geweld en kindermishandeling)
- We ontwikkelen een integrale aanpak van huiselijk geweld en kindermishandeling (0-100 jaar).
- Het landelijke toekomstscenario kind- en jeugdbescherming vereist dat lokale teams verantwoordelijkheid dragen voor signalering van huiselijk geweld en regie op de hulpverlening.
- We implementeren de visie gefaseerde ketenzorg (veiligheid, hulpverlening, herstel) in de toegang Jeugd en Wmo door het trainen van de medewerkers en het aanpassen van de werkprocessen.
- We intensiveren de samenwerking met Veilig Thuis, het preventieve veld en de zorgorganisaties en lijnen deze verder uit.
-
Product 625 Wmo vervoer
- Het wetsvoorstel ‘Versterken van de democratische legitimatie van gemeenschappelijke regelingen’ is per 1 juli 2022 in werking getreden. Uiterlijk 1 juli 2024 is de Gemeenschappelijke Regeling PlusOV aangepast aan de geldende wetgeving.
- Omdat de ziekenhuiszorg in de gemeente Zutphen wordt afgeschaald moeten inwoners voor bepaalde zorg uitwijken naar ziekenhuislocaties in Apeldoorn of Deventer.
-
Product 630 Jeugdzorg in natura
- We versterken het aanbod van Team lichte jeugdhulp (actielijn 1) (zie ook product 634).
- We komen tot een vernieuwde samenwerkingsvorm met huisartsen.
- Samenhangend groeps- en voorlichtingsaanbod ontwikkelen (actielijn 2, lichte jeugdhulp)
- Versterken toegang voor regie op vrijwillige jeugdbescherming, huiselijk geweld en kindermishandeling (actielijn 3 en 4)
- Passende en kwalitatief goede jeugdhulp
- We vertalen de landelijke Hervormingsagenda Jeugd naar concrete lokale actiepunten
- het contractmanagement gaan verder professionaliseren door budgetsturing en strategisch partnerschap voor transformatie.
- Vertaling landelijke Hervormingsagenda jeugd in lokale acties en vorming regionale Gemeenschappelijke Regeling (GR) (Actielijn 5)
- We gaan het Beleidsplan Jeugd Zutphen (2021-2024) herijken
- Product 632 Jeugd algemeen
- Product 633 Jeugd PGB
-
Product 634 Preventie jeugd
- We evalueren samen met de scholen het Nationaal Programma Onderwijs (NPO) en ronden het af. De extra middelen zijn geïnvesteerd om de achterstanden door corona in te halen.
- We voeren de Zutphense aanpak geletterdheid uit
- We borgen de pilots jeugdhulp in het primair onderwijs, eerder gefinancierd vanuit NPO, met structurele middelen.
- We maken nieuwe afspraken over collectieve financiering van jeugdhulp in het speciaal onderwijs
- We maken nadere afspraken over jeugdhulp in het Voortgezet Onderwijs (VO)
- We stellen een Lokaal educatieve Agenda op en houden toezicht op kinderopvang
- Jongerenwerk, activiteiten en ontmoetingsplekken
- We implementeren de visie 'soepele overgang van jeugd naar volwassenheid' .
- Evalueren en borgen Actieprogramma Kansrijke Start, eerste 1000 dagen
- We voeren het project ‘Voor ieder kind een thuis’ uit met daarin de beweging #opladers (ouders helpen ouders) en Inhuis steungezinnen.
- We monitoren de Buitenschoolse Opvang plus (BSO+) in Warnsveld en Zutphen.
- We herijken het beleid op kinderopvang en lokaal onderwijsbeleid en werken samen aan een integrale taalaanpak (zie programma 3).
- Actieplan kinderen van ouders in echtscheidingssituaties
-
Product 670 Inburgering
- We zetten ons in voor het huisvesten en opvangen van vluchtelingen, het realiseren van de taakstelling huisvesting statushouders en de opvang van ontheemden in onze regio.
- We bevorderen het integratieproces voor alle statushouders in de gemeente Zutphen door een op maat gesneden persoonlijk plan inburgering en participatie.
- De opvang van Oekraïense vluchtelingen krijgt een langduriger karakter en vraagt om een omslag van crisis- naar een structureler beleid.
- Asielzoekers en andere ontheemden die overlast veroorzaken worden maandelijks besproken in een casusoverleg met politie en COA en worden waar nodig aangepakt.
Product 120 Brandweer
Terug naar navigatie - Product 120 Brandweer- Regionaal sterke samenwerking op het gebied van brandweerzorg, crisisbeheersing en rampenbestrijding. Wij nemen actief deel aan de Veiligheidsregio Noord- en Oost Gelderland en aan de samenwerking in dit regioverband.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
GroenGeld (toelichting)
Verantwoording overschrijding € 50.000 op de Veiligheidsregio Noord- en Oost Gelderland heeft bij de 1e Burap plaatsgevonden.
Product 140 Openbare orde en veiligheid (Integrale veiligheid)
Terug naar navigatie - Product 140 Openbare orde en veiligheid (Integrale veiligheid)- Beperken van de criminaliteit en overlast in onze woonomgeving.
- Bevorderen van de veiligheid op straat door (drugs-)overlast tegen te gaan.
- Verhogen van de veiligheid in het uitgaansgebied.
- Een goede balans tussen een levendige horecasector en het gevoel van leefbaarheid en veiligheid, in goed overleg met de ondernemers en omwonenden.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenKwaliteit (toelichting)
Samen met zorg- en veiligheidspartners werken we aan het uitvoeringsplan 2024, waarin de prioriteiten uit het Integraal Veiligheidsplan 2024-2028 zijn uitgewerkt.
Tijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenKwaliteit (toelichting)
Opzet onderzoek is opgestart en loopt samen met monitor Sterke Wijken en Buurten.
Tijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenKwaliteit (toelichting)
Onder andere door de vaststelling van een geactualiseerde APV.
Tijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenKwaliteit (toelichting)
Dit programma voeren we uit met een landelijke werkgroep.
Tijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
OranjeKwaliteit (toelichting)
We zoeken uit wat er nog meer aan mogelijkheden is, maar hebben op dit moment te maken met een tekort aan juridische capaciteit.
Tijd (indicator)
OranjeGeld (indicator)
Oranje -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen
Product 140 Openbare orde en veiligheid (Ondermijnende criminaliteit en cybercriminaliteit)
Terug naar navigatie - Product 140 Openbare orde en veiligheid (Ondermijnende criminaliteit en cybercriminaliteit)- Ondermijnende criminaliteit tegengaan met een effectieve gecombineerde inzet van bestuurlijke, strafrechtelijke en/of fiscale instrumenten.
- Verbeteren van onze informatiepositie, zodat we meer zicht hebben op de aard en omvang, risicolocaties en de concrete verschijningsvormen van ondermijning in ons gebied.
- Vergroten van de bestuurlijke en ambtelijke weerbaarheid én de maatschappelijke weerbaarheid.
- Vergroten van de bewustwording onder inwoners en ondernemers, zodat zij signalen van ondermijning sneller herkennen én meer bereid zijn om hier ook melding van te maken.
- Versterken van de samenwerking tussen gemeenten en relevante partnerorganisaties.
- Inwoners, ondernemers, instellingen en medewerkers zijn weerbaar tegen digitale indringers.
- Voldoende zicht op de aard en de omvang van digitale criminaliteit, zodat we hiertegen gerichte acties te ondernemen.
- We spreken regelmatig met de politie en andere veiligheidspartners over de aard, omvang en trends van digitale criminaliteit zodat we gerichte voorlichtings- en bewustwordingsacties kunnen ondernemen.
- We stimuleren inwoners om altijd melding of aangifte te doen wanneer zij slachtoffer zijn geworden van digitaal misbruik of criminaliteit.
- We informeren kwetsbare groepen over veiligheidsrisico’s rond digitalisering. Daarbij volgen we de landelijke en regionale ontwikkelingen en acties en zetten deze waar nodig ook lokaal in.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenKwaliteit (toelichting)
Er wordt gewerkt aan initiatieven om in Stedendriehoekverband de samenwerking op ondermijning te versterken.
Tijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
OranjeKwaliteit (toelichting)
Op regionaal niveau moet de aanpak zorgfraude nog verder vorm krijgen.
Tijd (indicator)
OranjeGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
RoodKwaliteit (toelichting)
De totstandkoming van een regionale werkwijze heeft vertraging opgelopen. Op 1 oktober 2024 is wel een ketenregisseur mensenhandel voor Noord- en Oost Gelderland gestart. Samen met de ketenregisseur wordt het plan van aanpak ontwikkeld.
Tijd (indicator)
RoodGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
OranjeKwaliteit (toelichting)
We zijn gestart met het in kaart brengen van de gebieden.
Tijd (indicator)
OranjeGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
OranjeKwaliteit (toelichting)
Dit vindt nu voornamelijk signaalgestuurd plaats. Er is nog een doorontwikkeling nodig, zodat de informatie meer op risicogestuurde en preventieve aanpak gericht kan worden.
Tijd (indicator)
OranjeGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenKwaliteit (toelichting)
Voorbeeld: weerbaarheidsdagen, trainingen voor toezichthouders, toepassing wet bibob.
Tijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenKwaliteit (toelichting)
Bijvoorbeeld door het organiseren van een bijeenkomst in het Waterkwartier, inzet van de ondermijningsbus in de wijk, verspreiden van brieven etc. In oktober start een grote campagne op de bedrijventerreinen.
Tijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen
Product 140 Openbare orde en veiligheid (Drugscriminaliteit)
Terug naar navigatie - Product 140 Openbare orde en veiligheid (Drugscriminaliteit)- Voorkomen dat jongeren gaan deelnemen aan de georganiseerde (drugs)criminaliteit.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenKwaliteit (toelichting)
Dit plan gaat op in het programma Preventie met Gezag. De gemeente Zutphen heeft voor 3 jaar financiële middelen ontvangen van het ministerie van Justitie en Veiligheid.
Tijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen
Product 140 Openbare orde en veiligheid (Zorg en veiligheid)
Terug naar navigatie - Product 140 Openbare orde en veiligheid (Zorg en veiligheid)- Het bieden van enerzijds de juiste ondersteuning en perspectief aan inwoners die dat nodig hebben maar anderzijds wel onveilig gedrag begrenzen. Om daarmee (woon-) overlast te beperken en criminaliteit te voorkomen.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenKwaliteit (toelichting)
Als er sprake is van extreme woonoverlast werken we met een top 10 aanpak. Woonbedrijf ieder1 speelt hier een belangrijke rol en er is sprake van een intensieve samenwerking.
Tijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen
Product 140 Openbare orde en veiligheid (Jeugdcriminaliteit)
Terug naar navigatie - Product 140 Openbare orde en veiligheid (Jeugdcriminaliteit)- Beperken jeugdoverlast en criminaliteit.
- Voorkomen en tegengaan van afglijden van kwetsbare (risico)jongeren door meer toezicht op de jeugd.
- Versterken van de samenwerking tussen de zorg- en veiligheidspartners omtrent jongeren.
- Voorkomen en tegengaan van verslaving (o.a. middelengebruik) onder jongeren.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenKwaliteit (toelichting)
Dit loopt via het programma Preventie met Gezag. Hiervoor heeft de gemeente Zutphen voor 3 jaar financiële middelen ontvangen van het ministerie van Justitie en Veiligheid.
Tijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenKwaliteit (toelichting)
Dit loopt via het programma Preventie met Gezag. Hiervoor heeft de gemeente Zutphen voor 3 jaar financiële middelen ontvangen vanuit het ministerie van Justitie en Veiligheid.
Tijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen
Product 530 Sport
Terug naar navigatie - Product 530 Sport- Actief Zutphen (Zutphens Sport- en Accommodatiebedrijf) is een betrouwbare partner in de samenwerking en versterking van het sport- en verenigingsklimaat in de gemeente Zutphen. Het sportbedrijf is het aanspreekpunt voor alle vragen rondom sport en bewegen in onze gemeente.
- Een beweegvriendelijke leefomgeving maakt deel uit van de nieuw te ontwikkelen Omgevingsvisie en wordt, waar mogelijk, al vormgegeven.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
RoodTijd (toelichting)
Vanwege de complexiteit rondom de overeenkomsten, de afstemming met de verenigingen en de daarbij vereiste zorgvuldigheid, worden de sportparken niet in 2024 maar per 1 januari 2025 overgedragen aan Actief Zutphen
Geld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenTijd (toelichting)
Dit wordt naar verwachting in Q2 2025 afgerond.
Geld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
OranjeTijd (toelichting)
Dit wordt meegenomen bij de ontwikkeling van het nieuwe speelbeleid in 2025.
Geld (indicator)
Groen
Product 605 Minimabeleid
Terug naar navigatie - Product 605 Minimabeleid- Al onze inwoners, oud & jong, zijn in staat mee te doen aan de samenleving.
- Meer inwoners, waarvan de bestaanszekerheid onder druk staat, zijn voldoende financieel zelfredzaam en weten de weg naar ondersteuning te vinden.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
OranjeKwaliteit (toelichting)
We hebben een inwonersonderzoek uitgevoerd via Moventem. Het minimabeleid is hierin beperkt meegenomen. Desondanks vormen de resultaten een waardevolle basis voor verdere actie en input voor de lokale aanpak bestaanszekerheid.
Tijd (indicator)
GroenTijd (toelichting)
Recent zijn we gestart met het ontwikkelen van een lokaal beleid voor bestaanszekerheid.
Geld (indicator)
OranjeGeld (toelichting)
We hebben een voordeel op diverse regelingen. Zie product 605
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenKwaliteit (toelichting)
Per 1 januari 2024 is SUN (Stichting Urgente Noden) Zutphen gestart en volop bezig met het ondersteunen van kwetsbare inwoners in samenwerking met andere professionals.
Tijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenKwaliteit (toelichting)
Op 1 januari 2024 is het Kindloket van Stichting Leergeld van start gegaan. Veel ouders weten dit loket inmiddels te vinden.
Tijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen
Product 608 Schuldhulpverlening
Terug naar navigatie - Product 608 Schuldhulpverlening- We hebben de omslag gemaakt naar een preventieve en mensgerichte gemeentelijke schuldhulp.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenKwaliteit (toelichting)
We zetten in op preventie door communicatiecampagnes en vroegsignalering. We bereiken (mede) daardoor meer mensen; het aantal aanmeldingen voor schuldhulp stijgt. Van alle aanvragen wordt 100% toegelaten tot de schuldhulp.
We werken daarnaast continu aan het verbeteren van onze schuldhulpactiviteiten.
Tijd (indicator)
OranjeTijd (toelichting)
Nog niet alle acties zijn in gang gezet. Concrete (korte termijn) acties pakken we op, waaronder aandacht voor nazorg. De inzichten voor de langere termijn nemen we mee in de lokale aanpak bestaanszekerheid.
Geld (indicator)
OranjeGeld (toelichting)
De kosten zijn lager dan begroot; nog niet alle acties zijn in gang gezet. Zie product 608
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenKwaliteit (toelichting)
We zijn goed aangesloten bij het programma 18-/18+.
Tijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen
Product 610 Inkomensvoorziening
Terug naar navigatie - Product 610 Inkomensvoorziening- Alle inwoners van de gemeente Zutphen met een bijstandsuitkering zijn structureel in beeld en krijgen passende begeleiding bij participatie.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenKwaliteit (toelichting)
We zijn op koers met inwoner in beeld (zie ook voortgangsrapportage nr 789820).
Zo is het aanvraagproces voor een inkomensvoorziening opnieuw vormgegeven. We hebben aandacht voor taalgebruik in brieven en beschikkingen en het vereenvoudigen van processen.Tijd (indicator)
OranjeTijd (toelichting)
De startdatum van het nieuwe aanvraagproces is vanwege vertragingen bij de technische implementatie verplaatst naar 1 januari 2025.
Geld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenKwaliteit (toelichting)
De 0-meting is opgeleverd (zie voortgangsrapportage nr 789820 met onderzoeksresultaten Moventem). Onze dienstverlening is beoordeeld met een 7,3. Met de verbeterpunten gaan we aan de slag, onder andere op het gebied van duidelijke communicatie en meer begeleiding.
Tijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenKwaliteit (toelichting)
De pilotfase inwonersgesprekken in het kader van 'Inwoner in beeld' is afgerond. Er is een nieuwe gespreksmethodiek en aanpak ontwikkeld die nu verder uitgerold wordt. Vanaf 1 oktober 2024 voeren alle klantregisseurs gesprekken met inwoners in stroom 1 (op dit moment geen perspectief op werk) vanuit dezelfde methodiek. Vervolgens worden ook de inwoners in de andere stromen door de klantregisseurs benaderd en uitgenodigd voor een gesprek.
Tijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenKwaliteit (toelichting)
In samenwerking met de gemeenten, het UWV en de sociale partners binnen de Arbeidsmarktregio worden de effecten van de komende wetswijzigingen in kaart gebracht en vertaald naar een visie.
Tijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
OranjeKwaliteit (toelichting)
We zijn bezig met het op orde brengen van de cijfers, het koppelen van systemen en het ontwikkelen van een dashboard. Dit vraagt inzet en tijd.
Tijd (indicator)
OranjeTijd (toelichting)
Het traject vraagt meer tijd dan verwacht.
Geld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen
Product 621 Wmo begeleiding
Terug naar navigatie - Product 621 Wmo begeleiding- De beweging van geïndiceerd maatwerk naar algemene voorzieningen zetten we verder door. Zo worden inwoners dichter bij huis en laagdrempeliger ondersteund en houden we de kosten beheersbaar. Als er toch maatwerk nodig is, zetten we zorg zo licht en kort als mogelijk en zo zwaar als nodig in. We borgen de zorgcontinuïteit bij de overgang van 18- (Jeugdwet) naar 18+ jaar (Wmo) (zie ook product 634).
- We werken op regionaal en lokaal niveau aan de toegankelijkheid, kwaliteit en betaalbaarheid van begeleiding en zorg.
- We dragen samen met de regio zorg voor beschikbare en kwalitatief goede voorzieningen beschermd wonen en maatschappelijke opvang. Doel is dat mensen zo lang mogelijk of weer zo snel mogelijk zelfstandig in de wijk kunnen wonen, maar ook beschermd kunnen wonen als dat nodig is.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenKwaliteit (toelichting)
We zijn gestart met een wekelijkse, kleinschalige inloopvoorziening voor Turkse vrouwen met een ondersteuningsbehoefte. Deze heeft als doel om de eenzaamheid van bij de deelnemers terug te dringen en aan hun zelfredzaamheid te werken.
Tijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenKwaliteit (toelichting)
We werken met een doorbraakteam. We onderzoeken hoe we de uitrol binnen de teams het beste vorm kunnen geven.
Tijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
OranjeTijd (toelichting)
De behandeling van het wetsvoorstel voor de Wams is uitgesteld. Het is onduidelijk wanneer de wet in werking zal treden. We hebben in het voorjaar van 2024 een verkenning afgerond. Op basis daarvan kunnen we in de komende periode waar nodig veranderingen in onze manier van werken doorvoeren. De reikwijdte en het tempo hangen mede af van de voortgang van de behandeling van het wetsvoorstel Wams.
Geld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
OranjeGeld (toelichting)
Op dit moment zijn nog niet alle middelen voor 2024 besteed. Deze worden echter meegenomen worden naar 2025 en 2026. Het bestedingsplan van de beklemde middelen beschermd wonen en maatschappelijke opvang wordt onderdeel van het lokale uitvoeringsplan beschermd wonen en maatschappelijke opvang.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenKwaliteit (toelichting)
Pilot Kamers met Aandacht en eerste gesprekken over beschermd thuis zijn van start gegaan.
Tijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenKwaliteit (toelichting)
De voorbereidingen voor de start van Housing First zijn gaande.
Tijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
OranjeKwaliteit (toelichting)
Het aantal cliënten op de wachtlijst voor beschermd wonen loopt licht op. Daarom hebben we de samenwerking tussen de regionale en lokale toegang geïntensiveerd. Doel is de ambulante zorg te versterken tijdens de wachtperiode en mogelijk beschermd wonen niet langer nodig te maken. Ook is het aantal Beschermd Wonen plaatsen verhoogd.
Tijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen
Product 622 Wmo huishoudelijke zorg
Terug naar navigatie - Product 622 Wmo huishoudelijke zorg- We streven naar partnerschap met de uitvoeringsorganisaties voor huishoudelijke zorg om kwaliteit van zorg te monitoren.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen
Product 623 Wmo individuele hulpmiddelen
Terug naar navigatie - Product 623 Wmo individuele hulpmiddelen- Door middel van de inzet van woon-, rol- en vervoerhulpmiddelen bevorderen we dat mensen langer zelfstandig thuis kunnen wonen en beter participeren in de samenleving.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen
Product 624 Sociale basis (Preventie)
Terug naar navigatie - Product 624 Sociale basis (Preventie)- Door de vergrijzing en ambulantisering van de zorg wonen er steeds meer kwetsbare inwoners zelfstandig in de wijk en staat het zorgstelsel onder druk. Dit vraagt om een domein overstijgende en integrale aanpak waarbij we denken vanuit de prioriteiten en mogelijkheden van de inwoner en we intensief samenwerken met stakeholders en regiogemeenten.
- We willen een gemeente zijn waar mensen in een gezonde leefomgeving wonen, waar de gezondheidsverschillen kleiner worden en waar een gezonde leefstijl steeds meer vanzelfsprekend wordt.
- We willen dat bij de jeugd het gebruik van alcohol, drugs, roken en overgewicht afneemt.
- We streven ernaar dat eenzaamheidsproblematiek eerder wordt gesignaleerd en dat het aanbod bijdraagt aan het verminderen van eenzaamheid én aansluit bij de diversiteit van de doelgroep.We zetten in op een woonzorgomgeving die bijdraagt aan het voorkomen van achteruitgang en het verminderen van kwetsbaarheid. We faciliteren en stimuleren dat inwoners zich tijdig kunnen voorbereiden op het ouder worden.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
OranjeTijd (toelichting)
De ketenaanpak voor kinderen met obesitas is in voorbereiding maar start in 2025 in plaats van 2024. Daarnaast wordt ingezet op preventie van overgewicht en obesitas.
Geld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenKwaliteit (toelichting)
In 2024 is een onderzoek onder mantelzorgers in Zutphen verricht naar de behoefte aan mantelzorgondersteuning. Op basis van de uitkomst van dit onderzoek wordt in 2025 een centraal mantelzorgsteunpunt ingericht voor informatie en advies.
Tijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
GroenGeld (toelichting)
De kosten voor de Zutphense Aanpak tegen eenzaamheid zijn zoveel mogelijk betaald uit de SPUK GALA eenzaamheid.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
OranjeTijd (toelichting)
In 2024 wordt een onderzoek uitgevoerd naar de behoefte aan dagactiviteiten van inwoners met dementie en hun mantelzorgers . Volgend jaar worden de uitkomsten gebruikt om waar nodig het bestaande aanbod te versterken en nieuw (innovatief) aanbod te ontwikkelen.
Geld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
OranjeKwaliteit (toelichting)
De verwachte Wet is nog niet vastgesteld door het Rijk. We zijn wel gestart met het proces naar een Volkshuisvestingsprogramma.
Tijd (indicator)
OranjeTijd (toelichting)
Het Volkshuisvestingsprogramma wordt naar verwachting medio 2025 vastgesteld.
Geld (indicator)
Groen
Product 624 Sociale basis (Wijkgericht werken)
Terug naar navigatie - Product 624 Sociale basis (Wijkgericht werken)(zie ook programma 1)
- Wij willen goed samenwerken met inwoners en hen een belangrijke rol geven bij ontwikkelingen die plaatsvinden in de gemeente, in hun wijk en buurt.
- We willen een samenleving zijn met een sterke sociale basis in vitale wijken en buurten; een bijpassende ontmoetingsplek of buurthuis kan hier onderdeel van zijn. Een plek waar inwoners terecht kunnen voor vragen en advies, voor ondersteuning van een goed idee, waar statushouders begeleiding kunnen krijgen en wijkgenoten elkaar kunnen ontmoeten.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
OranjeKwaliteit (toelichting)
De uitbreiding van de sociaal makelaars en het versterken van collectieve trajecten is uitgevoerd.
Tijd (indicator)
OranjeTijd (toelichting)
Overige actiepunten uit het amendement Focus op wijkgericht werken (2022-A0014) worden meegenomen in de Aanpak Sterke Wijken, die in het najaar van 2024 aan de raad wordt aangeboden en daarna verder wordt ontwikkeld. Zie ook de voortgangsrapportage die in juni 2024 aan de raad is aangeboden.
Geld (indicator)
OranjeGeld (toelichting)
Bij de behandeling van de Voorjaarsnota 2024 is besloten de structurele bekostiging van de sociaal makelaars in de begroting op te nemen. Over het opzetten van de vrijwilligerscentrale wordt nog overlegd. Bekostiging van de vrijwilligerscentrale op lange termijn is nog onzeker.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
OranjeTijd (toelichting)
Begin oktober is er een projectleider Kinderboerderij aangetrokken en is een start gemaakt met het opstellen van een meerjarig exploitatieplan. Naar verwachting wordt deze in het eerste kwartaal van 2025 opgeleverd.
Geld (indicator)
Groen
Product 624 Sociale basis (Inclusie en regenboogbeleid)
Terug naar navigatie - Product 624 Sociale basis (Inclusie en regenboogbeleid)- In de gemeente Zutphen is iedereen gelijk en doet iedereen mee. En dat dragen we uit. Daarmee dringen we racisme, discriminatie, uitsluiting en vooroordelen terug.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
OranjeTijd (toelichting)
Er is tot medio dit jaar conform planning uitvoering gegeven aan de regenboogagenda. De planning voor het tweede half jaar loopt vertraging op vanwege het nog niet succesvol ingevuld krijgen van de openstaande beleidsvacature.
Geld (indicator)
Groen
Product 624 Sociale basis (Aanpak Huiselijk geweld en kindermishandeling)
Terug naar navigatie - Product 624 Sociale basis (Aanpak Huiselijk geweld en kindermishandeling)- Huiselijk geweld en kindermishandeling methodisch oppakken en de kwaliteit van de dienstverlening verbeteren om eerder te signaleren en recidive te minimaliseren.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen
Product 625 Wmo vervoer
Terug naar navigatie - Product 625 Wmo vervoer- Het wetsvoorstel ‘Versterken van de democratische legitimatie van gemeenschappelijke regelingen’ is per 1 juli 2022 in werking getreden.
- Uiterlijk 1 juli 2024 is de Gemeenschappelijke Regeling PlusOV aangepast aan de geldende wetgeving.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
OranjeTijd (toelichting)
Hoewel niet voor de deadline van 1 juli 2024, is de Gemeenschappelijke Regeling PlusOV eind 2024 gewijzigd conform de nieuwe wetgeving.
Geld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen
Product 630 Jeugdzorg in natura
Terug naar navigatie - Product 630 Jeugdzorg in natura- De focus in het Beleidsplan Jeugd Zutphen 2021-2024 ligt op het versterken van het pedagogisch klimaat op scholen, samen met ouders en in de gemeenschap. Ook ligt de nadruk op preventie. We gaan uit van ‘normaliseren’ in plaats van medicaliseren. We streven daarom naar een verschuiving van geïndiceerd maatwerk (zorg in natura) naar algemene vrij toegankelijke voorzieningen (preventie). De budgetten voor zorg in natura (630) en preventie (634) zijn communicerende vaten en zijn bovendien flexibel inzetbaar.
-
Ons doel is goede en betaalbare zorg, zo licht als mogelijk maar intensief en duurzaam als dat nodig is, met regie vanuit een sterk lokaal team. De nieuwe landelijke Hervormingsagenda Jeugd is het kader voor de uitvoering van de Jeugdwet.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
RoodGeld (toelichting)
De prognose voor de pilot lichte jeugdhulp is €435.000 lager dan begroot, door gefaseerde uitvoering en teruggekregen subsidiegelden na vaststelling.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
RoodTijd (toelichting)
We hebben sinds 2018 een samenwerking met huisartsen waarin jeugdconsulenten actief samenwerken met diverse huisartsenpraktijken. Dit kan op locatie zijn (op de praktijk) of meer bij mensen thuis (outreachend). In het project lichte jeugdhulp is opgenomen dat we toewerken naar een hernieuwde samenwerking tussen de huisartsenpraktijken en het team lichte jeugdhulp. Professionals van het team lichte jeugdhulp nemen de samenwerking over van de jeugdconsulenten en nemen desgewenst zitting in de praktijken. De samenwerking huisartsen in de nieuwe vorm is vertraagd. Dit heeft te maken met een beperkte beleidscapaciteit op dit thema maar ook met het project lichte jeugdhulp die in opbouw is. Naar verwachting kunnen we in 2025 gestalte geven aan de nieuwe uitgangspunten.
Geld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
OranjeKwaliteit (toelichting)
Integraal groeps- en voorlichtingsaanbod (actielijn 2, lichte jeugdhulp) is in opbouw maar kent een beperkte vertraging. Delen van het project zijn reeds gerealiseerd. We verwachten dit project te realiseren in Q2 2025.
Tijd (indicator)
OranjeTijd (toelichting)
Integraal groeps- en voorlichtingsaanbod (actielijn 2, lichte jeugdhulp) is in opbouw maar kent een beperkte vertraging. Delen van het project zijn reeds gerealiseerd. We verwachten dit project te realiseren in Q2 2025
Geld (indicator)
OranjeGeld (toelichting)
De uitvoering van lichte jeugdhulp: aandeel groepsaanbod is in 2024 in opbouw en daarmee €50.000 lager dan begroot.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
RoodGeld (toelichting)
We melden een tekort van € 1.334.000 op zorg in natura. Dit is in lijn met eerdere prognoses en is zelfs iets naar beneden bijgesteld. Zorg in natura en Preventie (inclusief voorliggende voorzieningen) zijn communicerende vaten. We melden een overschot op de kostenplaatsen preventie van 1.1 mln. Dit gecombineerd maakt een tekort van 234.000 euro.
Het overschot op preventie is als volgt te verklaren:
1. De prognose voor de pilot lichte jeugdhulp is €435.000 lager dan begroot, door gefaseerde uitvoering en teruggekregen subsidiegelden na vaststelling.
2. Bij Preventie is incidenteel €50.000 voordeel gehaald bij incidentele dekking uit GALA middelen.
3. De kosten voor jeugdhulp in de school zijn naar verwachting 200.000 lager dan begroot omdat de maximale deelname van het aantal scholen pas in de loop van het jaar zijn bereikt. Een aantal uitstaande rekeningen bij financieringspartners (kassiersfunctie) zijn aan ons betaald.
4. Een voordeel van €145.000 bij de afrekening van subsidies van 2022 en 2023 bij de thematafels. Met een verzoek om overheveling van €100.000 naar 2025 t.b.v. alternatieve voorziening voortijdig schoolverlaters (alternatief Walhallab).
5. Het project integraal groeps- en voorlichtingsaanbod is in 2024 in opbouw en daarmee €50.000 lager dan begroot.
6. Het project jongerenwerk kent een incidenteel voordeel van €35.000 vanwege teruggekregen subsidies.
7. Het project 18-/ 18+ is deels uitgevoerd en nog in opbouw en daarmee €60.000 lager dan begroot.
8. Project gezond opgroeien: dit project wordt incidenteel gedekt uit GALA middelen en daarmee een incidenteel voordeel van €51.500.
9. Project brede taalaanpak is in opbouw en daarmee €51.500 lager dan begroot.
10. Overige algemene voorzieningen heeft een incidenteel voordeel van €44.000 in vanwege incidentele dekking uit GALA middelen en teruggekregen subsidies 2023.
11. Bij lichte jeugdhulp: aandeel BSO+ is een incidenteel nadeel van -€20.000 vanwege een hoger aantal cliënten zonder kinderopvang toeslag. -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
OranjeTijd (toelichting)
We gaan het beleidsplan Jeugd Zutphen (2021-2024) herijken. We hebben deze herijking ook opgenomen in de plannen voor 2025. We starten in het laatste kwartaal van 2024 met de evaluatie van het beleidsplan en verwachten in 2025 te komen tot herijkt beleid. We melden daarom een beperkte vertraging, we gaan voor zorgvuldigheid boven snelheid.
Geld (indicator)
Groen
Product 632 Jeugd algemeen
Terug naar navigatie - Product 632 Jeugd algemeen- Effectieve en efficiënte ondersteuning lokaal en regionaal.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
OranjeKwaliteit (toelichting)
We hebben beleid rondom leerlingenvervoer maar deze is inmiddels verouderd. In de afgelopen periode is het vanwege beperkte beleidscapaciteit niet gelukt om deze te actualiseren. We verwachten de verordening en beleidsregels aan te passen in 2025.
Tijd (indicator)
OranjeTijd (toelichting)
We hebben beleid rondom leerlingenvervoer maar deze is inmiddels verouderd. In de afgelopen periode is het vanwege beperkte beleidscapaciteit niet gelukt om deze te actualiseren. We verwachten de verordening en beleidsregels aan te passen in 2025.
Geld (indicator)
OranjeGeld (toelichting)
We melden een incidenteel voordeel van 50.000 euro op Jeugdwetvervoer.
Product 633 Jeugd PGB
Terug naar navigatie - Product 633 Jeugd PGB- Evenveel of minder ouders/kinderen die gebruik maken van een Persoonsgebonden Budget (PGB) voor jeugdhulp.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
RoodGeld (toelichting)
We melden een voorlopig nadeel op het Persoons Gebonden Budget (PGB) van 126.100 euro.
Product 634 Preventie jeugd
Terug naar navigatie - Product 634 Preventie jeugd- Het versterken van het pedagogisch klimaat op scholen, met ouders en in de gemeenschap. Daarbij gaan we uit van ‘normaliseren’ in plaats van medicaliseren.
- Het realiseren van een doorlopende lijn van opvoed- en opgroeiondersteuning voor het psycho-sociaal welbevinden van kinderen en jongeren. We willen voorkomen dat kinderen geïndiceerde jeugdhulp nodig hebben. Preventie, lichte hulpverlening en specialistische jeugdhulp zijn nauw verbonden. De partners kennen elkaar, versterken elkaar en weten elkaar te vinden. Samen zorgen we voor een dekkend aanbod zonder onnodige overlap (zie ook product 630).
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
OranjeTijd (toelichting)
Het project brede taal aanpak (De Zutphense aanpak geletterdheid) is in opbouw, enkele onderdelen worden inmiddels uitgevoerd zoals een leesmediacoach op verschillende basisscholen. Andere onderdelen zijn in voorbereiding zoals een specialist aanstellen voor de aanpak dyslexie. We melden een beperkte vertraging. We willen het project in de loop van 2025 realiseren.
Geld (indicator)
OranjeGeld (toelichting)
Het Project brede taalaanpak is in opbouw en daarmee €51.500 lager dan begroot.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
RoodGeld (toelichting)
De kosten voor jeugdhulp in de school zijn naar verwachting 200.000 lager dan begroot. dit is een incidenteel voordeel. In de loop van 2024 zijn de laatste scholen toegetreden tot jeugdhulp in de school. Daarnaast door betaling van uitstaande rekeningen bij financieringspartners (kassiersfunctie) dit geldt gecombineerd voor primair en speciaal onderwijs.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
RoodGeld (toelichting)
Conform uitleg en overschot jeugdhulp in regulier onderwijs.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
OranjeTijd (toelichting)
Er wordt toezicht gehouden op de kinderopvang. Inspecties worden door de GGD uitgevoerd. Op dit moment loopt de tijdsplanning van de inspecties die in 2024 uitgevoerd moeten worden door de GGD nog niet volledig volgens schema en kent een beperkte vertraging. De gemeente heeft periodiek overleg met de GGD en monitort gedurende het jaar wat de verwachtingen zijn met betrekking tot het uit kunnen voeren van alle inspecties in 2024.
Geld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
GroenGeld (toelichting)
Project jongerenwerk kent een incidenteel voordeel van €35.000 vanwege teruggekregen subsidies.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
OranjeGeld (toelichting)
Het project 18-/ 18+ is deels uitgevoerd en nog in opbouw en daarmee €60.000 lager dan begroot.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
GroenGeld (toelichting)
Het project BSO+ kent een incidenteel nadeel van -€20.000 vanwege een hoger aantal cliënten zonder kinderopvang toeslag.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
OranjeKwaliteit (toelichting)
We zijn gestart op een integrale aanpak geletterdheid. We voeren dit deels uit en deels is dit in voorbereiding (zie ook programma 3). Nieuw beleid op kinderopvang in combinatie met onderwijsbeleid schuift voor een groot deel door naar 2025. We melden een beperkte tot grotere vertraging op dit thema. Een van de redenen was een beperkte beleidscapaciteit op het thema.
Tijd (indicator)
OranjeTijd (toelichting)
conform kwaliteit.
Geld (indicator)
OranjeGeld (toelichting)
We melden een tekort op de Sociaal Medische Indicatie (SMI). Dit is conform de eerdere melding in burap 1.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen
Product 670 Inburgering
Terug naar navigatie - Product 670 Inburgering- Wij nemen onze verantwoordelijkheid bij het huisvesten, integreren en participeren van asielzoekers, statushouders en Oekraïense ontheemden.
- We bereiden ons in regionaal en provinciaal verband voor op de komst van de Spreidingswet.
- We treden efficiënt op tegen overlast en crimineel gedrag van asielzoekers of andere ontheemden.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenKwaliteit (toelichting)
We vangen duurzaam 740 vluchtelingen op in het AZC. Dit is ruimschoots meer dan de taakstelling van circa 250.
Eind sept 2024 hebben we een kortdurende crisisnoodopvang in de Hanzehal ingericht, als overloop vanuit Ter Apel. Onlangs hebben daar 43 asielzoekers overnacht.
De taakstelling 2024 verloopt conform planning. De achterstand op de taakstelling van voor 2024 kunnen we naar verwachting gedeeltelijk tot helemaal inlopen.
Zutphen levert een bijdrage in de opvang van Oekraïners met 107 plekken. Dit is lager dan de taakstelling. Ter compensatie voor onze hoge aantal asielzoekers, vangen andere gemeenten in de Stedendriehoek meer Oekraïners op.
Tijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenKwaliteit (toelichting)
Alle inburgeraars krijgen op tijd een persoonlijk plan inburgering en participatie en kunnen direct starten.
Ondanks de hoge opgave zijn we er tot nog toe in geslaagd iedereen passende begeleiding te bieden. We blijven monitoren of dit voor de komende periode ook het geval blijft.Tijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenKwaliteit (toelichting)
De uitvoering van het opvangen en begeleiden van ontheemden is inmiddels structureel ingebed in de organisatie.
Momenteel loopt er een verkenning naar de mogelijkheden voor het uitbreiden van de opvangcapaciteit voor Oekraïners.
Tijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenKwaliteit (toelichting)
Geen bijzonderheden
Tijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen
Toelichting Programmabegrotingswijzigingen Zorgen en samenleven
Terug naar navigatie - Toelichting Programmabegrotingswijzigingen Zorgen en samenlevenOnttrekking reserve Armoedebestrijding
Voor de witgoedregeling 2023-2025 is in totaal € 143.000 beschikbaar. De jaren 2023 en 2024 zijn inmiddels onttrokken aan deze reserve. In 2024 is het beschikbare bedrag ad € 50.000 voor 2025 al uitbetaald. Voorgesteld wordt om de lasten te verhogen met € 50.000 en de baten te verhogen middels een aanvullende onttrekking van € 50.000 aan de reserve armoedebestrijding.
Onttrekking reserve Energiecrisis
Als gevolg van de energie crisis zijn voor ondernemers subsidieregelingen opengesteld om het energieverbruik omlaag te brengen. De gemeente heeft voor deze regelingen middelen beschikbaar gesteld en in de reserve energiecrisis gestort. De baten en de lasten zijn nog niet in de begroting 2024 opgenomen. Voorgesteld wordt om de lasten te verhogen met € 480.000 en de baten te verhogen middels een aanvullende onttrekking van € 480.000 aan de reserve Energiecrisis.
SPUK Oekraïners
Voor de opvang van Oekraïners worden door het Rijk extra middelen beschikbaar gesteld middels een Specifieke Uitkering (SPUK), om de opvang te kunnen bekostigen. De baten en de lasten zijn nog niet in de begroting 2024 opgenomen. Voorgesteld wordt om de lasten te verhogen met € 1.300.000 en de baten te verhogen met € 1.3000.000 vanuit de SPUK opvang Oekraïners.
SPUK Onderwijsroute
Voor de onderwijsroutes worden door het Rijk extra middelen beschikbaar gesteld middels een Specifieke Uitkering (SPUK). De baten en de lasten zijn nog niet in de begroting 2024 opgenomen. Voorgesteld wordt om de lasten te verhogen met € 25.000 en de baten te verhogen met € 25.000 vanuit de SPUK inburgeringsvoorzieningen.
SPUK IZA 2024
In 2024 heeft de regio van uit het Rijk IZA-SPUK middelen gekregen waarmee de gemeente uitvoering kunnen geven aan het regioplan en de werkagenda. Het aandeel voor Zutphen in 2024 is € 221.942. Voorgesteld wordt om de laten te verhogen met € 221.900 en de baten te verhogen met €221.900 vanuit de SPUK IZA.
SPUK ter voorkoming van jeugdcriminaliteit
Voor de periode 1 juli 2024 tot 1 juli 2027 heeft de gemeente SPUK gelden gekregen voor de preventieve aanpak van jeugdcriminaliteit in het kader van Preventie met Gezag. Voorgesteld wordt om de geschatte laten in 2024 te begroten. Dit gaat om een last € 25.000 en hier tegen over €25.000 aan baten.
SPUK GALA
In oktober 2024 is er een bijstelling ontvangen van het ministerie voor de 15 onderdelen van SPUK GALA. Het gaat om compensatie van Loon-prijsontwikkeling 2024. Daarom wordt voorgesteld om in totaal € 33.500 bij te begroten op de verschillende kostenplaatsen voor het SPUK GALA, zowel bij de baten als de lasten.