Programma 3: Werken en leren

Werken en leren: Doelen en inzet

Terug naar navigatie - Werken en leren: Doelen en inzet

Inleiding Werken en leren

Terug naar navigatie - Inleiding Werken en leren

In programma 3 werken we aan het realiseren van randvoorwaarden voor werken en leren.
Bij werken richten we ons op wat Zutphense bedrijven nodig hebben om hun bijdrage te kunnen blijven leveren aan de maatschappij.  We zetten in op voldoende ruimte, een heldere gedragen koers voor de toekomst en een daarbij passende ondersteuning.
Voor het thema leren doen we dat gericht op de behoeftes van inwoners. We zorgen o.a. voor goede omstandigheden voor de scholen zodat mensen van jong tot oud kunnen blijven leren en ontwikkelen. Het waar mogelijk verbeteren van de aansluiting tussen vakonderwijs, MBO, HBO en bedrijven is voor bedrijven en inwoners van belang.
Verbinding tussen ondernemers en inwoners is belangrijk. De aansluiting van banen op de mogelijkheden van de arbeidsmarkt is een belangrijk onderwerp voor zowel inwoners als bedrijven. Via de arbeidsmarktregio en GelreWerkt werken we samen met bedrijven aan inclusie en participatie. Ook de onderwijsinstellingen spelen een belangrijke rol in de verbinding tussen ondernemers en inwoners.
We willen als gemeente meer structureel gaan samenwerken met bedrijfsleven en onderwijsinstellingen rond thema’s die ons en onze inwoners raken.

Integrale ontwikkelingen Werken en leren

Terug naar navigatie - Integrale ontwikkelingen Werken en leren

De landelijke politiek zorgt voor veel reuring, onduidelijkheid en onzekerheid. Dat geldt voor onderwijs en zorg, maar ook voor onderwerpen als energietransitie, stikstof en verduurzaming.
Dit jaar hebben we belangrijke stappen gezet om de koers voor Zutphen uit te zetten via het ontwikkelen van de Omgevingsvisie Zutphen 2040. Daarnaast zijn we begonnen met onderzoeken, verkennende gesprekken en het inregelen van het proces voor een deel van de vertaalslag. Dat loopt nu voor de Gebiedsvisie de Mars, het Regionaal Plan Werklocaties en de Sociaal-economische visie.  Ook hebben we onderzocht hoe we onze dienstverlening aan ondernemers en organisaties kunnen verbeteren en hebben we de eerste stappen gedaan.
De arbeidsmarktregio is dit jaar bezig met het omvormen van haar dienstverlening, zodat deze o.a. beter aansluit op de behoefte van het bedrijfsleven. Vanuit de gemeentelijke organisatie  en GelreWerkt denken we actief mee.
Het Integraal Huisvestingsplan dat ontwikkeld is draagt bij aan meer duidelijkheid voor de toekomstige huisvesting van onderwijsorganisaties.

Financiële tabel: Werken en leren

Terug naar navigatie - Financiële tabel: Werken en leren
Bedragen x €1.000

Toelichting op financiële afwijkingen: Werken en leren

Terug naar navigatie - Toelichting op financiële afwijkingen: Werken en leren

 

Productnummer Omschrijving Baten / Lasten Voordeel / Nadeel Bedrag
421-Onderwijshuisvesting Een voordeel baten onderwijshuisvesting € 50.000 baten ontvangen rijksbijdrage onderwijs huisvesting ontheemden. Deze regeling liep tot 31-12-2023 in 2024 is de subsidie definitief vastgesteld. Baten Voordeel

€50.000

421-Onderwijshuisvesting Op de huisvesting onderwijs is het voordeel € 225.000 op de afschrijving. De investering voor de uitvoering van nieuwbouw voor de Mozaïek en Anna Flokstraschool is nog niet gestart en worden niet zoals bij de begroting verwacht opgeleverd in 2024. Deze investering is doorgeschoven waardoor dit tot gevolg heeft dat de afschrijvingskosten zijn uitgesteld naar toekomstige jaren.   Lasten Voordeel  €225.000 
421-Onderwijshuisvesting Er is een voordeel van €126.000 op de rentelasten huisvesting onderwijs. Dit komt onder andere door het niet starten van de nieuwbouw voor de Mozaïek en Anna Flokstraschool en doordat de werkelijke uitgaven op enkele investeringen eind 2023 minder hoog waren dan voorafgaand bij het opmaken van de begroting 2024 was voorzien. Lasten Voordeel €126.000
421-Onderwijshuisvesting Een nadeel van €157.000 voor de eerste inrichting De plotter en uitbreiding A. van de Endeschool Lasten Nadeel €157.000
421-Onderwijshuisvesting Doordat er in 2024 lagere lasten worden verwacht voor afschrijving en rente en extra baten vanuit het rijk zorgt dit voor een gunstig resultaat op product 421 onderwijshuisvesting leiden. Als dit de enige afwijking is op dit product zal dit zorgen voor een lagere onttrekking aan de Reserve huisvestingsbeleid onderwijs vanwege het "gesloten systeem". Baten Nadeel €244.000 
422-Kinderopvang en lokaal onderwijsbeleid Het nadeel van € 100.000 ten opzichte van de begroting heeft te maken met een toename van het aantal aanvragen vanuit huishoudens in Zutphen dat in het eerste kwartaal gebruik heeft gemaakt van kinderopvang met een sociaal medische indicatie Lasten Nadeel €100.000
600-Participatie werk  Voordeel op het participatiebudget van per saldo € 114.000. Bestaat uit voordeel op scholings- en re-integratie trajecten van € 60.000, voordeel ad € 30.000 op reis en verblijfkosten, voordeel op plaatsing subsidies ad € 21.000 en voordeel job coaching Beschut werk ad € 3.000, 
Nadeel op loonkostensubsidies van € 657.000 (BUIG). We zetten er op in om zoveel mogelijk inwoners die niet het minimumloon kunnen verdienen, bij werkgevers in loondienst te laten treden met behulp van loonkostensubsidies. Dit leidt tot meer uitgaven van loonkostensubsidies.
Lasten Nadeel €543.000
600-Participatie werk Voor wat betreft de loonkostensubsidies wordt opgemerkt dat deze, vanuit het Rijk, sinds 2022 op basis van het voorgaande jaar (T-1) wordt gefinancierd. Op 1 oktober 2024 is het definitieve BUIG budget inclusief loonkostensubsidie voor 2024 gepubliceerd.  Voor het onderdeel loonkostensubsidies is het definitieve budget  vastgesteld op € 2.087.000. Het verwachte voordeel voor 2024 ten opzichte van de begroting bedraagt daarmee € 772.000.  Baten Voordeel €772.000
640-Gelre Werkt!

WSW

Voordeel van € 1.154.0000 op salariskosten WSW en € 15.000 op overige personele kosten WSW en subsidies loonkosten. 
Het voordeel ontstaat door een dalend aantal Wsw-medewerkers waardoor de loonkosten voor de Wsw afnemen. Op de Wsw behalen we al enige jaren een voordeel. Dit komt door de uitstroom van het aantal Wsw-ers vanwege met name pensionering. Met de beëindiging van de WSW is geen nieuwe instroom meer mogelijk.
In de voorjaarsnota en begroting 2025 verlagen we daarom het budget met 500.000 (structureel). Daarnaast zijn we bezig om vanuit datagedreven werken te komen tot een steeds realistischer begroting.

Lasten Voordeel €1.169.000
640-Gelre Werkt!

WSW

Nadeel van € 206.000 op de WSW doordat de inkomsten van uitgeleend personeel lager uitvallen dan begroot. Voordeel op de baten van € 59.000. Dit betreft het Lage Inkomens Voordeel (LIV) en geldt voor werknemers die tussen de 100 en 125 procent van het minimumloon verdienen. 

Baten Nadeel €147.000

 

Doelen

Terug naar navigatie - Doelen

Product 311 Straatmarkten

Terug naar navigatie - Product 311 Straatmarkten
  • De drie straatmarkten in de gemeente Zutphen zijn aantrekkelijk voor bezoekers en goed georganiseerd.

Product 320 Economie

Terug naar navigatie - Product 320 Economie
  • We versterken de sociaal-economische structuur van de gemeente Zutphen. Dat doen we door ons economisch profiel aan te scherpen in de komende periode door heldere keuzes te maken voor de toekomst. Ambitie is om te komen tot een gezamenlijke en gedragen koers. Deze koers wordt bepaald in dezelfde periode als de Omgevingsvisie. Zo komen we tot optimale synergie tussen plannen van Zutphense organisaties en bedrijven en de gemeentelijke opgaven.
  • Het ondernemersklimaat in de gemeente Zutphen is aantrekkelijk en effectief en efficiënt georganiseerd. We pakken tijdig en adequaat zaken op die spelen bij ondernemers en organisaties via accountmanagement binnen de gehele gemeentelijke organisatie inclusief GelreWerkt!.
  • Er is voldoende ruimte beschikbaar voor onze bedrijven, niet alleen nu, maar ook in de toekomst. We verwachten een ruimtebehoefte van 50 hectare.

Product 421 Onderwijshuisvesting

Terug naar navigatie - Product 421 Onderwijshuisvesting
  • We stimuleren de ontwikkeling van integrale kindcentra, omdat dit de algemene ontwikkeling en kansengelijkheid van kinderen bevordert.
  • We willen in elke wijk of dorp een school met voldoende kwaliteit aan basisonderwijs.
  • We zorgen voor randvoorwaarden voor de kwaliteit van onderwijs, zoals toekomstbestendige onderwijshuisvesting.
  • Ook de inrichting van groene schoolpleinen blijven we stimuleren; schoolpleinen worden toegankelijker en beweegvriendelijker gemaakt.
  • We sluiten aan bij de energietransitie vanuit een gezamenlijke verantwoordelijkheid van gemeente en schoolbesturen.
  • We bieden vluchtelingen en andere nieuwkomers een passende leeromgeving in een internationale schakelklas (ISK).

Product 422 Kinderopvang en lokaal onderwijsbeleid

Terug naar navigatie - Product 422 Kinderopvang en lokaal onderwijsbeleid
  • Elk kind kan naar een voorschoolse voorziening ter voorbereiding op de basisschool, dit bevordert de algemene ontwikkeling en kansengelijkheid van kinderen.
  • Jonge kinderen met een (dreigende) (taal)achterstand krijgen de kans om door middel van intensieve voorschoolse educatie zich verder te ontwikkelen.
  • We streven naar een doorgaande lijn tussen kinderopvang, basisschool, voortgezet onderwijs en het MBO.
  • Het percentage laaggeletterden moet omlaag om kansengelijkheid te bevorderen.
  • We zetten ons in om voortijdig schoolverlaten en jeugdwerkloosheid te voorkomen. We willen álle leerlingen (in een kwetsbare situatie) in beeld hebben, op school of daarbuiten.
  • We verstevigen de aansluiting van het MBO met de arbeidsmarkt. We werken samen aan de positionering van Aventus en aan ‘onderwijs-hubs’.

Product 562 Toerisme en recreatie

Terug naar navigatie - Product 562 Toerisme en recreatie
  • We zetten in op het aantrekkelijk houden van onze belangrijkste toeristisch-recreatieve trekpleister, de historische binnenstad van Zutphen en zetten daarbij ook in op het aanbod van cultuurhistorie.
  • De kwaliteit van onze retail en onze horeca is voor toerisme en recreatie evenzeer van belang. De wenselijke uitbouw daarvan zal in balans moeten zijn met de kwaliteit van de historische binnenstad.
  • Evenementen zijn grote trekkers van (in hoofdzaak) dag-toerisme. De wenselijke uitbouw daarvan zal in balans moeten zijn met de kwaliteit van de historische binnenstad en vraagt ook daarom professionalisering en spreiding.
  • We streven naar groei van zowel kwaliteitsbezoek als gemiddelde uitgaven per bezoeker en verlenging van de verblijfsduur. De versterking van ons overnachtingsaanbod is daarbij onontbeerlijk.
  • We profileren ons als Hanzestad en bouwen voort op het succes van het Hanzejaar in 2023.

Programma Binnenstad

Terug naar navigatie - Programma Binnenstad

Het programma Binnenstad 2023 – 2026 is gericht op een duurzaam aantrekkelijke en vitale binnenstad, met daarbij de volgende subdoelen:

  • kwaliteit en functionele samenhang van inrichting en gebruik: De actuele ontwikkelingen rond digitalisering, demografie en gedrag veranderen het winkelaanbod en bevorderen functies, zoals wonen, in de binnenstad. De compacte monumentale binnenstad vraagt om uniformiteit en kwaliteit bij inrichting en gebruik.
  • Een autoluwe binnenstad: Om de aantrekkelijkheid van het verblijven in de binnenstad te vergroten en duurzame vormen van mobiliteit te bevorderen streven we naar een autoluwe binnenstad. Deze ambitie vraagt om aanpassing van het verkeersnetwerk en de bijbehorende faciliteiten.
  • Een duurzame toekomstbestendige binnenstad: De monumentale binnenstad is ’s zomers warmer dan andere gebieden. Via klimaatadaptieve maatregelen bevorderen we de leefbaarheid en verblijfsmogelijkheden voor menselijke en niet-menselijke bewoners in de binnenstad.

Product 600 Participatie werk

Terug naar navigatie - Product 600 Participatie werk
  • Zo veel mogelijk inwoners hebben een zinvolle invulling van hun bestaan.
  • Inwoners die dat nodig hebben, bieden we passende en persoonlijke ondersteuning en begeleiding, waarbij ontwikkeling en perspectief uitgangspunten zijn en gelijkwaardigheid en vertrouwen de sleutelbegrippen vormen.

Product 640 Gelrewerkt

Terug naar navigatie - Product 640 Gelrewerkt
  • Een inclusieve arbeidsmarkt waarin voor iedereen een passende werkplek gevonden kan worden.
  • Inwoners doen mee naar vermogen op de plek die het beste bij hen past.

Toelichting Programmabegrotingswijzigingen Werken en leren

Terug naar navigatie - Toelichting Programmabegrotingswijzigingen Werken en leren

Er zijn geen voorgestelde begrotingswijzigingen voor dit programma.