Programma 3: Werken en leren
Werken en leren: Doelen en inzet
Terug naar navigatie - Werken en leren: Doelen en inzetInleiding Werken en leren
Terug naar navigatie - Inleiding Werken en lerenIn programma 3 werken we aan het realiseren van randvoorwaarden voor werken en leren.
Bij werken richten we ons op wat Zutphense bedrijven nodig hebben om hun bijdrage te kunnen blijven leveren aan de maatschappij. We zetten in op voldoende ruimte, een heldere gedragen koers voor de toekomst en een daarbij passende ondersteuning.
Voor het thema leren doen we dat gericht op de behoeftes van inwoners. We zorgen o.a. voor goede omstandigheden voor de scholen zodat mensen van jong tot oud kunnen blijven leren en ontwikkelen. Het waar mogelijk verbeteren van de aansluiting tussen vakonderwijs, MBO, HBO en bedrijven is voor bedrijven en inwoners van belang.
Verbinding tussen ondernemers en inwoners is belangrijk. De aansluiting van banen op de mogelijkheden van de arbeidsmarkt is een belangrijk onderwerp voor zowel inwoners als bedrijven. Via de arbeidsmarktregio en GelreWerkt werken we samen met bedrijven aan inclusie en participatie. Ook de onderwijsinstellingen spelen een belangrijke rol in de verbinding tussen ondernemers en inwoners.
We willen als gemeente meer structureel gaan samenwerken met bedrijfsleven en onderwijsinstellingen rond thema’s die ons en onze inwoners raken.
Integrale ontwikkelingen Werken en leren
Terug naar navigatie - Integrale ontwikkelingen Werken en lerenDe landelijke politiek zorgt voor veel reuring, onduidelijkheid en onzekerheid. Dat geldt voor onderwijs en zorg, maar ook voor onderwerpen als energietransitie, stikstof en verduurzaming.
Dit jaar hebben we belangrijke stappen gezet om de koers voor Zutphen uit te zetten via het ontwikkelen van de Omgevingsvisie Zutphen 2040. Daarnaast zijn we begonnen met onderzoeken, verkennende gesprekken en het inregelen van het proces voor een deel van de vertaalslag. Dat loopt nu voor de Gebiedsvisie de Mars, het Regionaal Plan Werklocaties en de Sociaal-economische visie. Ook hebben we onderzocht hoe we onze dienstverlening aan ondernemers en organisaties kunnen verbeteren en hebben we de eerste stappen gedaan.
De arbeidsmarktregio is dit jaar bezig met het omvormen van haar dienstverlening, zodat deze o.a. beter aansluit op de behoefte van het bedrijfsleven. Vanuit de gemeentelijke organisatie en GelreWerkt denken we actief mee.
Het Integraal Huisvestingsplan dat ontwikkeld is draagt bij aan meer duidelijkheid voor de toekomstige huisvesting van onderwijsorganisaties.
Financiële tabel: Werken en leren
Terug naar navigatie - Financiële tabel: Werken en lerenToelichting op financiële afwijkingen: Werken en leren
Terug naar navigatie - Toelichting op financiële afwijkingen: Werken en leren
Productnummer | Omschrijving | Baten / Lasten | Voordeel / Nadeel | Bedrag |
421-Onderwijshuisvesting | Een voordeel baten onderwijshuisvesting € 50.000 baten ontvangen rijksbijdrage onderwijs huisvesting ontheemden. Deze regeling liep tot 31-12-2023 in 2024 is de subsidie definitief vastgesteld. | Baten | Voordeel |
€50.000 |
421-Onderwijshuisvesting | Op de huisvesting onderwijs is het voordeel € 225.000 op de afschrijving. De investering voor de uitvoering van nieuwbouw voor de Mozaïek en Anna Flokstraschool is nog niet gestart en worden niet zoals bij de begroting verwacht opgeleverd in 2024. Deze investering is doorgeschoven waardoor dit tot gevolg heeft dat de afschrijvingskosten zijn uitgesteld naar toekomstige jaren. | Lasten | Voordeel | €225.000 |
421-Onderwijshuisvesting | Er is een voordeel van €126.000 op de rentelasten huisvesting onderwijs. Dit komt onder andere door het niet starten van de nieuwbouw voor de Mozaïek en Anna Flokstraschool en doordat de werkelijke uitgaven op enkele investeringen eind 2023 minder hoog waren dan voorafgaand bij het opmaken van de begroting 2024 was voorzien. | Lasten | Voordeel | €126.000 |
421-Onderwijshuisvesting | Een nadeel van €157.000 voor de eerste inrichting De plotter en uitbreiding A. van de Endeschool | Lasten | Nadeel | €157.000 |
421-Onderwijshuisvesting | Doordat er in 2024 lagere lasten worden verwacht voor afschrijving en rente en extra baten vanuit het rijk zorgt dit voor een gunstig resultaat op product 421 onderwijshuisvesting leiden. Als dit de enige afwijking is op dit product zal dit zorgen voor een lagere onttrekking aan de Reserve huisvestingsbeleid onderwijs vanwege het "gesloten systeem". | Baten | Nadeel | €244.000 |
422-Kinderopvang en lokaal onderwijsbeleid | Het nadeel van € 100.000 ten opzichte van de begroting heeft te maken met een toename van het aantal aanvragen vanuit huishoudens in Zutphen dat in het eerste kwartaal gebruik heeft gemaakt van kinderopvang met een sociaal medische indicatie | Lasten | Nadeel | €100.000 |
600-Participatie werk | Voordeel op het participatiebudget van per saldo € 114.000. Bestaat uit voordeel op scholings- en re-integratie trajecten van € 60.000, voordeel ad € 30.000 op reis en verblijfkosten, voordeel op plaatsing subsidies ad € 21.000 en voordeel job coaching Beschut werk ad € 3.000, Nadeel op loonkostensubsidies van € 657.000 (BUIG). We zetten er op in om zoveel mogelijk inwoners die niet het minimumloon kunnen verdienen, bij werkgevers in loondienst te laten treden met behulp van loonkostensubsidies. Dit leidt tot meer uitgaven van loonkostensubsidies. |
Lasten | Nadeel | €543.000 |
600-Participatie werk | Voor wat betreft de loonkostensubsidies wordt opgemerkt dat deze, vanuit het Rijk, sinds 2022 op basis van het voorgaande jaar (T-1) wordt gefinancierd. Op 1 oktober 2024 is het definitieve BUIG budget inclusief loonkostensubsidie voor 2024 gepubliceerd. Voor het onderdeel loonkostensubsidies is het definitieve budget vastgesteld op € 2.087.000. Het verwachte voordeel voor 2024 ten opzichte van de begroting bedraagt daarmee € 772.000. | Baten | Voordeel | €772.000 |
640-Gelre Werkt! |
WSW Voordeel van € 1.154.0000 op salariskosten WSW en € 15.000 op overige personele kosten WSW en subsidies loonkosten. |
Lasten | Voordeel | €1.169.000 |
640-Gelre Werkt! |
WSW Nadeel van € 206.000 op de WSW doordat de inkomsten van uitgeleend personeel lager uitvallen dan begroot. Voordeel op de baten van € 59.000. Dit betreft het Lage Inkomens Voordeel (LIV) en geldt voor werknemers die tussen de 100 en 125 procent van het minimumloon verdienen. |
Baten | Nadeel | €147.000 |
Doelen
Terug naar navigatie - Doelen-
Werken en leren: Doelen en inzet
- Product 311 Straatmarkten
-
Product 320 Economie
- We zijn in 2023 begonnen met de voorbereiding van de sociaal-economische visie.
- We starten eind 2024 met de ontwikkeling van de uitvoeringsagenda en de actualisering van relevant beleid, voor o.a. horeca, retail, recreatie & toerisme.
- We hebben in 2023 de regiodeals 2021-2023 afgerond. Met deze ervaring in ons achterhoofd intensiveren we in 2024 de samenwerking met ondernemers en onderwijsinstellingen.
- Vooruitlopend op de visie faciliteren we lopende samenwerkingsverbanden zoals de doorontwikkeling van de Techniekfabriek.
- De opdracht voor parkmanagement vullen we aan, zodat deze goed aansluit op de ambities uit de sociaal-economische visie. Hierbij streven we naar een met de binnenstad vergelijkbare organisatiekracht.
- Het verbeteren van de dienstverlening en informatievoorziening voor ondernemers. Dit aanscherpen doen we in 2024 op basis van de gemeentelijke dienstverleningsvisie en de input van de sociaal-economische visie.
- Het verbeteren van de monitoring bij bedrijven, zodat we tijdig en effectief kunnen handelen bij problemen of knelpunten. Dit pakken we in 2024 op.
- Er zijn veel zorginstellingen in de gemeente Zutphen, naast zorg voor onze inwoners en die uit de regio, bieden deze instellingen veel werkgelegenheid.
- Ontwikkeling van bedrijventerrein De Mars. In 2023 zijn we begonnen met voorbereidende activiteiten in de bestuursopdracht De Mars/IJsselzone/Bufferzone/Industriehaven. In 2024 verwachten we de gebiedsvisie te kunnen laten vaststellen door de raad.
- Ontwikkeling van Smart Grid op Industrieterrein de Mars, verder uitgewerkt in product 725 Energietransitie.
- In 2023 is gewerkt via onderzoek en lobby aan de realisatie van voldoende ruimte voor bedrijven op bedrijventerreinen. De resultaten van dit proces zien we terug in nieuwe afspraken met de provincie en de regio.
- Planvorming via de sociaal-economische visie, waarin onderzocht wordt op welk niveau de ambitie vormgegeven kan worden.
- Waar mogelijk voortbouwen op de eerste regiodeals in Regio Stedendriehoek verband.
- Ook is het Rijksprogramma Werklocaties in de maak. Het zet in op verduurzaming van werklocaties en het activeren van bedrijven rond doelstellingen op het vlak van klimaat, energietransitie en circulariteit.
- We stimuleren de samenwerking onderwijs, ondernemers en overheid voor een aantrekkelijk en onderscheidend werk- en leerklimaat dat goed aansluit op de wensen en behoeften van inwoners, bedrijven en scholen.
- Het kabinet heeft een hervorming van de arbeidsmarktinfrastructuur aangekondigd die gevolgen heeft voor de arbeidsmarktregio’s.
-
Product 421 Onderwijshuisvesting
- Om integrale kindcentra te kunnen realiseren is investeren in extra huisvesting noodzakelijk. We ontwikkelen beleid ten aanzien van deze investeringen en de verhuur binnen onderwijsgebouwen.
- In 2023 is een nieuw Integraal Huisvestingsplan (IHP) voor het primair, voortgezet en speciaal onderwijs vastgesteld.
- Voor de huisvesting van de Anne Flokstra school en het Mozaïek loopt de planvormingsfase.
- Voor de ISK zoeken we naar passende, zo veel mogelijk flexibele huisvesting in verband met onzekere ontwikkelingen.
-
Product 422 Kinderopvang en lokaal onderwijsbeleid
- We stellen een beleidsnotitie ‘voor het jonge kind’ (eerste 1000 dagen t/m 6 jaar) op inclusief een uitvoeringsagenda.
- We werken aan een brede Zutphense aanpak voor geletterdheid, samen met interne en externe partners, om de taal-, digitale en rekenvaardigheden van álle inwoners te versterken, kinderen en volwassenen.
- We versterken de samenwerking met scholen, het Samenwerkingsverband passend onderwijs (SWV) en de GGD om verzuim te voorkomen.
- We onderzoeken samen met Aventus de mogelijkheden voor een innovatiecampus in onze gemeente.
- Product 562 Toerisme en recreatie
- Programma Binnenstad
-
Product 600 Participatie werk
- De (groeiende) groep mensen die langdurig een bijstandsuitkering krijgt, stimuleren we om stappen te zetten naar een nieuw perspectief.
- Er wordt een nieuwe visie op participatie opgesteld.
- We voeren een bestandsanalyse uit zodat we goed zicht krijgen op de kenmerken, mogelijkheden en behoeften van de inwoners die onder onze hoede vallen en formuleren vervolgens een visie en beleidslijn op het onderdeel meedoen (participatie).
- Ook gaan we de mogelijkheden om inwoners door te verwijzen beter in beeld brengen en (verdere) afspraken maken met lokale samenwerkingspartners.
-
Product 640 Gelrewerkt
- De gemeente heeft de verantwoordelijkheid voor inwoners met een arbeidsbeperking (Participatiewet).
- In het kader van de Wet sociale werkvoorziening hebben 300 medewerkers een dienstverband met de gemeente Zutphen, waarvan 80 bij de Opmars.
- We versterken de backoffice WSW met extra uren voor salarisadministratie. De salarisbetalingen werden voorheen uitbesteed, maar doen we nu in eigen beheer.
- In de arbeidsmarktregio Veluwe Stedendriehoek werken we volgens een meerjarenagenda aan nieuwe en toekomstgerichte dienstverlening voor werkenden, toekomstige werkenden en werkzoekenden.
Product 311 Straatmarkten
Terug naar navigatie - Product 311 Straatmarkten- De drie straatmarkten in de gemeente Zutphen zijn aantrekkelijk voor bezoekers en goed georganiseerd.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
OranjeKwaliteit (toelichting)
Energiekosten zijn hoog, bij een directe doorbelasting wordt de standplaats te duur voor de marktkooplui. Kijken of inkomsten en uitgaven in balans staan met elkaar.
Tijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
OranjeGeld (toelichting)
We verwachten een overschrijding van 25.000 euro. De energiekosten worden gemaakt voor de markt en voor festiviteiten in Zutphen. Er moet uitgezocht worden welk deel van de kosten drukt op de markten.
Product 320 Economie
Terug naar navigatie - Product 320 Economie- We versterken de sociaal-economische structuur van de gemeente Zutphen. Dat doen we door ons economisch profiel aan te scherpen in de komende periode door heldere keuzes te maken voor de toekomst. Ambitie is om te komen tot een gezamenlijke en gedragen koers. Deze koers wordt bepaald in dezelfde periode als de Omgevingsvisie. Zo komen we tot optimale synergie tussen plannen van Zutphense organisaties en bedrijven en de gemeentelijke opgaven.
- Het ondernemersklimaat in de gemeente Zutphen is aantrekkelijk en effectief en efficiënt georganiseerd. We pakken tijdig en adequaat zaken op die spelen bij ondernemers en organisaties via accountmanagement binnen de gehele gemeentelijke organisatie inclusief GelreWerkt!.
- Er is voldoende ruimte beschikbaar voor onze bedrijven, niet alleen nu, maar ook in de toekomst. We verwachten een ruimtebehoefte van 50 hectare.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
OranjeTijd (toelichting)
In verband met het later vaststellen van de omgevingsvisie is de sociaal-economische visie vertraagd. De verwachting is dat deze in het tweede kwartaal van 2025 wordt vastgesteld.
Geld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenKwaliteit (toelichting)
Samen met de Regio Stedendriehoek wordt gewerkt aan een gezamenlijke human capital agenda.
Tijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
OranjeKwaliteit (toelichting)
We zijn in gesprek over het businessmodel en de financiering hiervan.
Tijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
OranjeKwaliteit (toelichting)
We reserveren ruimte in de afspraken om taken vanuit de sociaal-economische visie mogelijk te maken.
Tijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
OranjeKwaliteit (toelichting)
In verband met het later vaststellen van de omgevingsvisie is de sociaal-economische visie vertraagd. Dit heeft impact op de invulling van de dienstverlening. In 2024 hebben wij voor de dienstverlening aan zorgondernemers een accountmanager geworven. Daarnaast is de visie op dienstverlening voor ondernemers in ontwikkeling.
Tijd (indicator)
OranjeTijd (toelichting)
De visie op dienstverlening voor ondernemers is conform planning opgeleverd. Deze is gericht op de interne dienstverlening en we zijn begonnen met de uitvoering. In de sociaal-economische visie wordt een aanscherping gedaan met de ondersteuning die ondernemers nodig hebben in relatie tot de opgaven die prioriteit krijgen.
Geld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
OranjeGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
OranjeKwaliteit (toelichting)
In verband met het later vaststellen van de omgevingsvisie is de sociaal-economische visie vertraagd. De verwachting is dat deze in het tweede kwartaal van 2025 wordt vastgesteld.
Tijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen
Product 421 Onderwijshuisvesting
Terug naar navigatie - Product 421 Onderwijshuisvesting- We stimuleren de ontwikkeling van integrale kindcentra, omdat dit de algemene ontwikkeling en kansengelijkheid van kinderen bevordert.
- We willen in elke wijk of dorp een school met voldoende kwaliteit aan basisonderwijs.
- We zorgen voor randvoorwaarden voor de kwaliteit van onderwijs, zoals toekomstbestendige onderwijshuisvesting.
- Ook de inrichting van groene schoolpleinen blijven we stimuleren; schoolpleinen worden toegankelijker en beweegvriendelijker gemaakt.
- We sluiten aan bij de energietransitie vanuit een gezamenlijke verantwoordelijkheid van gemeente en schoolbesturen.
- We bieden vluchtelingen en andere nieuwkomers een passende leeromgeving in een internationale schakelklas (ISK).
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
OranjeTijd (toelichting)
Het IHP is vastgesteld door de gemeenteraad in april 2024. Beleid op het gebied van Integrale Kindcentra (IKC’s) is één van de belangrijkste kaders uit het IHP en krijgt concreet vorm via de ontwikkelagenda met daarin de planning van de verschillende blokken uit het IHP en samenwerkingsafspraken tussen de teams Vastgoed & Grondzaken en Jeugd & Onderwijs. De ontwikkelagenda moet worden vastgesteld in het Op Overeenstemming Gericht Overleg (OOGO) tussen de gemeente en de schoolbesturen. Dat is nog niet gebeurd vanwege de personele wisseling binnen team Vastgoed & Grondzaken. De verwachting is dat het OOGO in november 2024 overlegt over de concept-ontwikkelagenda en de definitieve ontwikkelagenda vaststelt in het OOGO van mei 2025.
Geld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen
Product 422 Kinderopvang en lokaal onderwijsbeleid
Terug naar navigatie - Product 422 Kinderopvang en lokaal onderwijsbeleid- Elk kind kan naar een voorschoolse voorziening ter voorbereiding op de basisschool, dit bevordert de algemene ontwikkeling en kansengelijkheid van kinderen.
- Jonge kinderen met een (dreigende) (taal)achterstand krijgen de kans om door middel van intensieve voorschoolse educatie zich verder te ontwikkelen.
- We streven naar een doorgaande lijn tussen kinderopvang, basisschool, voortgezet onderwijs en het MBO.
- Het percentage laaggeletterden moet omlaag om kansengelijkheid te bevorderen.
- We zetten ons in om voortijdig schoolverlaten en jeugdwerkloosheid te voorkomen. We willen álle leerlingen (in een kwetsbare situatie) in beeld hebben, op school of daarbuiten.
- We verstevigen de aansluiting van het MBO met de arbeidsmarkt. We werken samen aan de positionering van Aventus en aan ‘onderwijs-hubs’.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenKwaliteit (toelichting)
Dit gaat over kansengelijkheid, de doorgaande lijn van ondersteuning aan jonge kinderen en het verhogen van de kwaliteit van voor- en vroegschoolse educatie, peuteropvang en opvang met sociaal-medische indicatie. Ouderbetrokkenheid is hierbij een belangrijk thema.
Tijd (indicator)
OranjeTijd (toelichting)
De beleidsnotitie voor het 'jonge kind'. Kent een beperkte tot grotere vertraging. De doelstellingen staan overeind maar er was afgelopen jaar sprake van een beperkte beleidscapaciteit op het thema. De verwachting is dat we deze notitie op gaan leveren in de loop van 2025.
Geld (indicator)
OranjeGeld (toelichting)
We melden een nadeel op de Sociaal Medische Indicatie (SMI) van 100.000 euro. Dit nadeel is eerder gemeld en conform burap 1.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
OranjeTijd (toelichting)
Het projectplan van de brede taalaanpak in ontwikkeling en in vergevorderd stadium. Enkele onderdelen van het projectplan worden reeds uitgevoerd zoals het inzetten van een leesmediacoach op basisscholen. Andere onderdelen zijn in voorbereiding zoals het inzetten van een specialist op het onderwerp dyslexie. Naar verwachting gaan we dit in de loop van 2025 realiseren en daarmee melden we een beperkte vertraging.
Geld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
OranjeKwaliteit (toelichting)
We onderzoeken naar mogelijkheden om onderzoek, onderwijs en overheid en ondernemers te verbinden. We willen data gedreven werken hierin vormgeven. Een innovatiecampus hoeft geen fysieke plek te zijn. In het 4de kwartaal maken we op een thema een keuze.
Tijd (indicator)
GroenTijd (toelichting)
Gepland is om in het vierde kwartaal te beslissen welk thema opgepakt wordt. In eerste instantie kijken we binnen het sociaal domein.
Geld (indicator)
Groen
Product 562 Toerisme en recreatie
Terug naar navigatie - Product 562 Toerisme en recreatie- We zetten in op het aantrekkelijk houden van onze belangrijkste toeristisch-recreatieve trekpleister, de historische binnenstad van Zutphen en zetten daarbij ook in op het aanbod van cultuurhistorie.
- De kwaliteit van onze retail en onze horeca is voor toerisme en recreatie evenzeer van belang. De wenselijke uitbouw daarvan zal in balans moeten zijn met de kwaliteit van de historische binnenstad.
- Evenementen zijn grote trekkers van (in hoofdzaak) dag-toerisme. De wenselijke uitbouw daarvan zal in balans moeten zijn met de kwaliteit van de historische binnenstad en vraagt ook daarom professionalisering en spreiding.
- We streven naar groei van zowel kwaliteitsbezoek als gemiddelde uitgaven per bezoeker en verlenging van de verblijfsduur. De versterking van ons overnachtingsaanbod is daarbij onontbeerlijk.
- We profileren ons als Hanzestad en bouwen voort op het succes van het Hanzejaar in 2023.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenTijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen
Programma Binnenstad
Terug naar navigatie - Programma BinnenstadHet programma Binnenstad 2023 – 2026 is gericht op een duurzaam aantrekkelijke en vitale binnenstad, met daarbij de volgende subdoelen:
- kwaliteit en functionele samenhang van inrichting en gebruik: De actuele ontwikkelingen rond digitalisering, demografie en gedrag veranderen het winkelaanbod en bevorderen functies, zoals wonen, in de binnenstad. De compacte monumentale binnenstad vraagt om uniformiteit en kwaliteit bij inrichting en gebruik.
- Een autoluwe binnenstad: Om de aantrekkelijkheid van het verblijven in de binnenstad te vergroten en duurzame vormen van mobiliteit te bevorderen streven we naar een autoluwe binnenstad. Deze ambitie vraagt om aanpassing van het verkeersnetwerk en de bijbehorende faciliteiten.
- Een duurzame toekomstbestendige binnenstad: De monumentale binnenstad is ’s zomers warmer dan andere gebieden. Via klimaatadaptieve maatregelen bevorderen we de leefbaarheid en verblijfsmogelijkheden voor menselijke en niet-menselijke bewoners in de binnenstad.
Product 600 Participatie werk
Terug naar navigatie - Product 600 Participatie werk- Zo veel mogelijk inwoners hebben een zinvolle invulling van hun bestaan.
- Inwoners die dat nodig hebben, bieden we passende en persoonlijke ondersteuning en begeleiding, waarbij ontwikkeling en perspectief uitgangspunten zijn en gelijkwaardigheid en vertrouwen de sleutelbegrippen vormen.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenKwaliteit (toelichting)
Door het consequenter voeren van inwonersgesprekken is er meer tijd en aandacht voor de inwoner, waardoor we steeds beter kunnen aansluiten op de vraag.
Tijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenKwaliteit (toelichting)
De visie is in ontwikkeling en wordt in 2025 opgeleverd.
Tijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenKwaliteit (toelichting)
We hebben inmiddels beter zicht op onze doelgroepen. Zo zien we een autonome toename van het aantal inwoners zonder uitkering met begeleiding vanuit team GelreWerkt. Maar ook zien we een toename van het aantal jongeren. Het komende half jaar gebruiken we om nader onderzoek te doen naar deze groep. De uitkomsten van dit onderzoek worden gebruik om te komen tot een nieuwe jongerenaanpak.
Tijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenKwaliteit (toelichting)
We hebben inmiddels afspraken met het Zutphens Ontwikkelnetwerk (ZON-netwerk) en werken aan een sterkere samenwerking. Dit heeft er onder andere toe geleid dat we een samenwerking met GGNET zijn aangegaan betreffende consultatie, diagnose en ontwikkeling van inwoners met een GGZ-problematiek. Daarnaast is de facilitering van het casusoverleg versterkt en zijn ook de consulenten Wmo uitgenodigd om casussen in te brengen.
Daarnaast werken we aan het actualiseren van de sociale kaart in de gemeente Zutphen om doorverwijzingen beter mogelijk te maken.
Tijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen
Product 640 Gelrewerkt
Terug naar navigatie - Product 640 Gelrewerkt- Een inclusieve arbeidsmarkt waarin voor iedereen een passende werkplek gevonden kan worden.
- Inwoners doen mee naar vermogen op de plek die het beste bij hen past.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenKwaliteit (toelichting)
De samenwerking tussen WMO en GelreWerkt! krijgt steeds meer vorm. We werken ernaar toe dat inwoners makkelijker kunnen switchen tussen (arbeidsmatige) dagbesteding en (beschut) werk.
Tijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenKwaliteit (toelichting)
Er is inmiddels een businesscase/eerste verkenning uitgewerkt voor de uitvoering van Beschut werk Wsw, deze is eind oktober opgeleverd.
Tijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
RoodGeld (toelichting)
Het dalend aantal Wsw-medewerkers leidt tot een voordeel van ruim € 1 mln vanwege lagere loonkosten Wsw. Zie product 640.
-
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenKwaliteit (toelichting)
Is gerealiseerd
Tijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen -
Voortgang
Kwaliteit (indicator)
GroenKwaliteit (toelichting)
We nemen actief deel aan de regio.
Tijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
Groen
Toelichting Programmabegrotingswijzigingen Werken en leren
Terug naar navigatie - Toelichting Programmabegrotingswijzigingen Werken en lerenEr zijn geen voorgestelde begrotingswijzigingen voor dit programma.