Programma 5: Algemene dekkingsmiddelen

Algemene dekkingsmiddelen / bedrijfsvoering:

Terug naar navigatie - Algemene dekkingsmiddelen / bedrijfsvoering:

Inleiding algemene dekkingsmiddelen / bedrijfsvoering

Terug naar navigatie - Inleiding algemene dekkingsmiddelen / bedrijfsvoering

De paragraaf bedrijfsvoering geeft inzicht in de stand van zaken en de beleidsvoornemens rond de gemeentelijke bedrijfsvoering.

Integrale ontwikkelingen algemene dekkingsmiddelen / bedrijfsvoering

Terug naar navigatie - Integrale ontwikkelingen algemene dekkingsmiddelen / bedrijfsvoering

Graag lichten wij een aantal onderwerpen hier uit:

  • De afgelopen periode is de implementatie van Microsoft 365 afgerond. De organisatie kan hierdoor op een modernere manier met elkaar samenwerken. 
  • Ook is er gewerkt aan het haalbaarheidsonderzoek voor de huisvesting van de organisatie, welke in het eerste kwartaal van 2025 aan uw raad zal worden gepresenteerd.
  • Op het gebied van Informatieveiligheid en Privacy wordt zowel vanuit het project IB&P als vanuit de lijnorganisatie gewerkt aan een volwassen organisatie op het gebied van  Informatieveiligheid en Privacy. Dit zal echter ook in 2025 nog zijn doorwerking hebben.
  • Concern control is anders gepositioneerd binnen de organisatie en toezichthoudende/ controlerende functies zijn bij elkaar gebracht. De rol van brede concern control wordt hiermee versterkt. 

Financiële tabel: Algemene dekkingsmiddelen

Terug naar navigatie - Financiële tabel: Algemene dekkingsmiddelen
Bedragen x €1.000

Toelichting financiële afwijkingen algemene dekkingsmiddelen / bedrijfsvoering

Terug naar navigatie - Toelichting financiële afwijkingen algemene dekkingsmiddelen / bedrijfsvoering
Productnummer Omschrijving Baten / Lasten Voordeel / Nadeel Bedrag
913-Effecten Op de dividendontvangsten wordt een voordeel verwacht van € 416.000. Dit wordt veroorzaakt door een hoger dividend van Alliander, onder meer omdat Alliander ook al een interim dividend over 2024 uitkeert. Daarnaast wordt een iets lager dividend dan begroot ontvangen van de BNG. Baten Voordeel €416.000
920-Belastingen Er wordt een nadeel verwacht van € 66.000 op de afdracht aan gemeenschappelijke regeling Tribuut. Door de hogere procesvergoedingen bij WOZ bezwaren maakt GR Tribuut meer kosten dan begroot. Dit wordt doorbelast naar de deelnemende gemeenten. Lasten Nadeel €66.000
921-Algemene uitkering Per saldo wordt op dit product, als gevolg van de mei- en septemberciculaire 2024, een voordeel verwacht van € 2.361.000.  De raming voor de algemene uitkering 2024 valt op basis van de septemberciculaire 2024 hoger uit dan bij het opstellen van de begroting was voorzien. De begroting 2024 is opgesteld op basis van de meicirculaire 2023.  Baten Voordeel €2.361.000
922-Algemene baten en lasten Er wordt een nadeel van € 1.040.000 verwacht op de uitgaven voor voormalig personeel. het gaat hier om kosten voor een transitievergoeding, kosten voor een vaststellingsovereenkomst of ww kosten. De afgelopen periode is met een aantal personen een vaststellingsovereenkomst overeengekomen wat mede heeft geleid tot genoemde overschrijding. Bij de eerste bestuursrapportage werd nog een bedrag van € 803.000 verwacht. Door een aantal nieuwe vaststellingsovereenkomsten is dit bedrag opgelopen tot € 1.040.000. Lasten Nadeel €1.040.000
922-Algemene baten en lasten Tot op heden is er € 50.000 euro uit de post onvoorzien gehaald. Als er dit jaar geen beroep meer wordt gedaan houdt dit een voordeel van € 91.000 in. Lasten Voordeel € 91.000
922-Algemene baten en lasten Een verwacht nadeel van € 460.000 op de uitgaven voor vennootschapsbelasting. Door hogere omzetten en lagere kosten bij, met name de lopende grondexploitaties, stijgt het belastbaar bedrag. Bij de eerste bestuursrapportage werd nog een nadeel van € 80.000 verwacht. Dit is opgelopen tot € 460.000. Lasten Nadeel € 460.000
922-Algemene baten en lasten Een verwacht incidenteel nadeel van € 30.000 in verband met de aanbesteding van de Planning&Control software die wordt gebruikt voor het samenstellen van de planning en control documenten zoals de begroting, bestuursrapportages en jaarrekening. Deze software is opnieuw aanbesteed. Doordat de overgang halverwege het jaar is, hebben we dit jaar voor een deel dubbele lasten. Lasten Nadeel € 30.000
922-Algemene baten en lasten Een verwacht nadeel van € 25.000 op de accountantskosten m.b.t. de jaarrekeningcontrole. Mede door het groot aantal sisa regelingen wat de accountant moet controleren is er een meerwerk gefactureerd bij de eindafrekening van de controle jaarrekening 2023. Lasten Nadeel € 25.000
922-Algemene baten en lasten Er wordt een voordeel verwacht van € 78.000  op de uitgaven voor de implementatie van de Wet Open overheid. Dit wordt veroorzaakt doordat bepaalde uitgaven hiervoor dit jaar niet gerealiseerd gaan worden en in 2025 meegenomen worden in de uitgaven voor de I-visie. Dit voordeel houdt een even groot nadeel in aan de inkomstenkant omdat er minder dan begroot wordt onttrokken aan de reserve kantoorautomatisering. Lasten Voordeel € 78.000
922-Algemene baten en lasten Implementatie Wet Open overheid, zie regel hierboven. Door minder uitgaven in 2024 wordt er ook minder aan de reserve kantoorautomatisering onttrokken hiervoor. Baten Nadeel €78.000
922-Algemene baten en lasten Eind 2023 is gestart met de uitvoering van het actieplan informatieveiligheid en privacy, met als doel de informatieveiligheid en privacy op het gewenste niveau te brengen.
Omdat de uitvoering van het actieplan vertraging heeft opgelopen door complexiteit van het project, ziekte- en afwezigheid van project en lijnmedewerkers, vallen de kosten voor inhuur hoger uit.
Lasten Nadeel €113.000
922-Algemene baten en lasten De voorziening juridische claims is opnieuw doorgerekend. Het resultaat is dat € 480.000 kan vrijvallen.  Dit is een incidenteel voordeel voor het jaarrekeningresultaat 2024. Baten Voordeel €480.000
922-Algemene baten en lasten Voordeel op de middelen voor de RVU (Regeling voor Vervroegde Uittreding) uitkering. Minder medewerkers dan verwacht  hebben gebruik gemaakt van de RVU regeling. Omdat hier een reserve voor is gevormd wordt er in 2024 ook minder dan begroot onttrokken aan de reserve RVU.  Lasten Voordeel €400.000
922-Algemene baten en lasten Doordat er minder medewerkers dan verwacht gebruik hebben gemaakt van de RVU regeling wordt er minder onttrokken aan de reserve RVU. Hier staan ook lagere lasten tegenover. Baten Nadeel €400.000
922-Algemene baten en lasten € 380.000 verwacht voordeel op de kostenplaats kapitaallasten. Dit voordeel ontstaat met name door de hogere opbrengsten van het schatkistbankieren.  Lasten Voordeel €380.000
922-Algemene baten en lasten Bij het vaststellen van de primitieve begroting 2024 is er een incidenteel positief resultaat begroot van €1.168.000. Om alle voor- en nadelen overzichtelijk te houden voor de raad wordt dit verwachte positieve saldo meegenomen in de Burap. Lasten Voordeel €1.168.000
922-Algemene baten en lasten Een verwachtte onderschrijding van  minimaal € 100.000.  De plannen uit de acht projecten worden nu ontwikkeld en worden in 2025 uitgevoerd.  Bij de jaarrekening zal hiervoor budgetoverheveling aangevraagd worden. Hier staat ook een algehele onttrekking uit de reserve organisatieontwikkeling tegenover. Lasten Voordeel € 100.000
922-Algemene baten en lasten Doordat de acht projecten i.v.m. de organisatieontwikkeling in 2025 uitgevoerd worden wordt er in 2024 minder onttrokken uit de reserve organisatieontwikkeling. Baten Nadeel € 100.000
960-Overhead Op het budget voor medische ondersteuning wordt in 2024 een nadeel verwacht van € 180.000 In 2023 is het verzuimpercentage uitgekomen op 8.9%. In 2024 is een aantal lange verzuimdossiers gesloten maar ondanks dat blijft het verzuim nog aan de hoge kant. Dit vraagt daardoor meer inzet van Care to work omdat zij de ziektebegeleiding verzorgen vanaf de 2e week. Daarnaast worden er herstel bevorderende interventies ingezet wat kosten met zich meebrengt. Naast de curatieve kant gaan we ons in 2024 meer richten op de preventieve kant van verzuim door ons te richten op vitaliteit / duurzame inzetbaarheid. Deze ontwikkeling brengt kosten met zich mee. Lasten Nadeel €180.000
960-Overhead Per saldo een verwacht nadeel van € 180.000 op diverse facilitaire kosten. Er wordt onder andere een nadeel verwacht op de portokosten van € 33.000. Daarnaast worden er nadelen verwacht op de schoonmaakkosten van het oude en nieuwe stadhuis (€ 88.000) , de inzet van een klusjesman, de aanschaf van vakliteratuur en de verhuur van de Burgerzaal. Voor de schoonmaak geldt dat de gecalculeerde uren bij het aangaan van het schoonmaakcontract te minimaal zijn ingeschat. Om die reden is in de tweede helft van 2023 een kleine correctie toegepast. Lasten Nadeel €180.000
960-Overhead Een voordeel van € 300.000 op de kapitaallasten voor de verbouwing van het nieuwe stadhuis. De verbouwing van het nieuwe stadhuis is nog niet gestart waardoor nu een voordeel op de begrote kapitaallasten ontstaat. Lasten Voordeel €300.000
960-Overhead In 2023 is er een aanbesteding geweest voor de energiecontracten vanaf 2024. Hier is een lager tarief uit vorotgekomen dan de jaren hiervoor. Voor 2024 wordt een voordeel van € 100.000 geprognosticeerd op de energiekosten voor het oude en nieuwe stadhuis. Lasten Voordeel €100.000
960-Overhead In verband met de vertraging in de uitvoering door technische complicaties en de voorlopige resultaten van de pilot wordt er een nadeel van €110.000 verwacht op de implementatie van Microsoft 365. Dit wordt veroorzaakt doordat er meer technische kennis ingehuurd moet worden dan voorzien en de datamigratie complexer is dan vooraf ingeschat. Lasten Nadeel €110.000
960-Overhead In 2024 worden geen uitgaven meer verwacht voor de implementatie van de WEP (Wet Electronische Publicaties). Deze middelen worden in 2025 betrokken bij de I-visie waar de invoering van deze wet in is opgenomen. Dit voordeel heeft een lagere onttrekking aan de reserve kantoorautomatisering tot gevolg. Lasten Voordeel €45.000
960-Overhead Voor de aanbesteding van een applicatie in het sociaal domein is in 2024 budget beschikbaar gesteld vanuit de reserve kantoorautomatisering. Deze aanbesteding gaat niet plaatsvinden in 2024. Daarom wordt er nu een voordeel verwacht. in 2025 worden deze middelen betrokken bij de implementatie van de I-visie. Dit voordeel houdt ook een lagere onttrekking aan de reserve kantoorautomatisering in. Lasten Voordeel €75.000
960-Overhead Doordat er geen of lagere uitgaven zijn geweest voor de implementatie van de Wet Electronische Publicaties (WEP), onderdeel van het project transparant Zutphen en de aanbesteding van sociaal domein applicaties (zie hierboven) wordt er minder onttrokken aan de reserve kantoorautomatisering. Baten Nadeel €120.000
960-Overhead Er wordt een nadeel verwacht van € 15.000 op de juridische uitgaven vanwege extra uitgaven  vanwege WOO (Wet Open Overheid) verzoeken. Lasten Nadeel €15.000
  Verder wordt elk jaar aan het einde van het boekjaar de voorziening dubieuze debiteuren op hoogte gebracht. Op dit moment is nog niet in te schatten welk bedrag toegevoegd moet worden aan de voorziening dubieuze debiteuren. Op basis van de ervaringscijfers van afgelopen jaren gaat het meestal om een bedrag tussen de € 125.000 en € 200.000. Dit nadeel is nog niet meegenomen in bovenstaande cijfers omdat het nog te onzeker is hoe hoog het uitvalt dit jaar.      

Loonsom

Terug naar navigatie - Loonsom

Loonsom 2024

Per saldo wordt op de loonsom een overschrijding van € 550.000 verwacht voor 2024. 
Dit is opgebouwd uit een onderschrijding van de loonkostenbegroting met € 61.000. Daar tegenover staat een overschrijding van de ziektevervangingsbegroting met € 609.000.

Toelichting programmabegrotingswijzigingen: Algemene dekkingsmiddelen

Terug naar navigatie - Toelichting programmabegrotingswijzigingen: Algemene dekkingsmiddelen

922 Algemene baten en lasten: Voorgesteld wordt € 183.200 te onttrekken aan de reserve krachtig Zutphen voor de afronding van de laatste projecten  die uit het budget Krachtig Zutphen worden gedekt. 

De begroting van Krachtig Zutphen voor 2024 bevat een tiental projecten voor een totaal van € 484.600. Een aantal van deze projecten zijn inmiddels afgerond in 2024, een aantal moet nog afgerond worden in 2024. Het gaat om de volgende projecten die nog net afgerond zijn op dit moment:
Uitvoering autoluwe binnenstad (planvorming)
Warmtenet
Industriehaven en omgeving
Ontwikkeling sociaal-economische visie
Schaalsprong/groeiambitie