
Bijlagen
Bijlage 1 Aanbiedingsbrief voorjaarsnota
Terug naar navigatie - - Bijlage 1 Aanbiedingsbrief voorjaarsnotaAanbiedingsbrief voorjaarsnota
Terug naar navigatie - Bijlage 1 Aanbiedingsbrief voorjaarsnota - Aanbiedingsbrief voorjaarsnotaVoor de aanbiedingsbrief verwijzen wij u naar raad.zutphen.nl zaak 1073521.
Bijlage 2 Toezeggingen en moties
Terug naar navigatie - - Bijlage 2 Toezeggingen en motiesToezeggingen en moties
Terug naar navigatie - Bijlage 2 Toezeggingen en moties - Toezeggingen en motiesIn het onderstaande overzicht zijn de toezeggingen en moties nader toegelicht.
Nummer |
Onderwerp |
Inhoud |
Verwerkingswijze |
---|---|---|---|
Toezeggingen |
|||
24-15
Raad
11-11-2024 |
Geen boemerang bezuinigingen |
Bij eventuele bezuinigingen wordt inzichtelijk gemaakt wat de financiële en maatschappelijke gevolgen op de lange termijn zullen zijn. |
In deze voorjaarsnota hebben wij geen bezuinigingen voorgesteld met financiële of maatschappelijke gevolgen op de lange termijn. |
24-14
Raad
11-11-2024 |
Ingetrokken motie beter begroten |
Bij de voorbereidingen van de voorjaarsnota wordt verder vooruitgekeken dan alleen 2026. Bij het voorstel over het proces van de voorjaarsnota 2025, wordt de inhoud van de ingetrokken motie meegenomen. |
In de voorjaarsnota hebben we aandacht besteed aan de lange termijn. Doordat de raad het voorstel heeft aangenomen om de meicirculaire in deze voorjaarsnota te verwerken bieden wij een actueel inzicht in onze financiële postie. |
Moties |
|||
2024-M0052
18-11-2024 |
Buurthuis de Hoven meer dan stenen |
1. Met voorrang de sociale wijkanalyse de Hoven op te stellen en op basis hiervan samen met het bestuur van het Buurthuis, het wijkplatform, inwoners en maatschappelijke organisaties een uitvoeringsplan 2026 – 2030 de Hoven te ontwikkelen;
2. In dit plan activiteiten, ondersteuning en hulpverlening op te nemen voor de 0-100 jarigen in de wijk en samenwerkingsafspraken om tot de zogenaamde wijkalliantie te komen;
3. Op basis van dit plan de dagelijkse coördinatie, beheer en begeleiding van vrijwilligers van het buurthuis, indien nodig, professioneel te regelen;
4. De raad over de eerste verkenning hiervan te informeren bij Voorjaarsnota 2025. |
• Het instrument sociale wijkanalyse is onderdeel van programma Sterke Wijken. Onder die titel wordt momenteel in de startwijk Zuidwijken als eerste aan een sociale wijkanalyse gewerkt. Wijkplatform de Hoven wilde al voor de start van een programma Sterke wijken een nieuw WijkontwikkelIngsplan (WOP) maken, als opvolger van het wijkontwikkelingsplan 2015/2025. In het voorjaar van 2025 is het proces naar een WOP op gang gebracht met een externe procesbegeleider. Voor de technische opzet van het WOP wordt gebruik gemaakt van de opzet van de Sociale Wijkanalyse. Het WOP neemt als vertrekpunt de aanleidingen in de wijk de Hoven. De raadpleging van de wijk vindt plaats voor de zomervakantie van 2025. Voornemen is om het WOP in het najaar naar de raad te brengen
• Het WOP als product zal bestaan uit een analyse, een doorkijk naar de toekomst, een advies aan maatschappelijke initiatiefnemers en gemeente en uitvoeringsmaatregelen. Het WOP heeft betrekking op de beleidsopgaven van de gemeente in brede zin, te weten o.m.; sociaal, fysiek, economie, veiligheid, duurzaamheid, onderwijs, cultuur, sport. Het WOP als proces wordt uitgevoerd door een alliantie van partners in de wijk waarvan de bovenwijkse alliantiepartners in Programma Sterke Wijken, te weten Perspectief en Woonbedrijf Ieder1, deel uitmaken. Binnen de alliantie is het Wijkplatform opdrachtgever voor het WOP. De aanpak van het WOP-proces kenmerkt zich door het creëren van draagvlak en activering naar zelfwerkzaamheid
• Voor de omgang met sociaal beheer van het buurthuis zal het WOP als kader gelden. Ondertussen wordt met Stichting Buurthuis nut, noodzaak en vormgeving van het sociaal beheer verkend |
2024-M0050
18-11-2024 |
Woonraad van woningzoekenden |
1. Het oprichten van een woningzoekendenraad, waarbij een evenwichtige verdeling wordt gemaakt van de vertegenwoordigers van woningzoekenden, te onderzoeken;
2. In dit onderzoek opties mee te nemen van de mogelijke participatievormen bij beleids- en planvorming voor gebiedsontwikkeling en bouwprojecten van deze woningzoekendenraad;
3. Deze woningzoekendenraad standaard te betrekken bij beleids- en planvorming voor gebiedsontwikkeling en bouwprojecten;
4. Het onder 1. en 2. genoemde onderzoek en punt 3. uit te werken in een raadsvoorstel om te behandelen bij de voorjaarsnota in 2025;
5. Over de voortgang en inrichting van de woningzoekendenraad en hun participatie bij beleids- en planvorming voor gebiedsontwikkeling en bouwprojecten jaarlijks in december aan de raad te rapporteren. |
De motie heeft bijgedragen om vanuit lopende gesprekken en social media in contact te komen met woningzoekenden. Dit heeft geleidt tot een club mensen met verschillende achtergronden en woonwensen. Er zijn twee echtparen vertegenwoordigd die willen doorstromen vanuit een koopwoning naar een kleinere woning (koop of huur). Eén alleenstaande dame met een doorstroomwens (van koop naar huur, één thuiswonende starter die wil samenwonen, één jongere die nu vrije sector huurt en wil kopen en een echtpaar en een gezin met een kermisachtergrond. Op 17 febaruari heeft een eerste gesprek plaatsgevonden en na de zomer komt een vervolg. De groep wil graag meedenken bij projecten en beleid. Graag zouden wij deze groep als pilot willen inzetten en eventueel continueren. Wij zouden de raad dan ook willen voorstellen om de motie hiermee af te doen. |
2024-M0041
11-11-2024 |
Pre mantelzorgwoningen |
1. Met voorrang beleid te ontwikkelen gericht op het mogelijk maken van plaatsen van pré-
mantelzorgwoningen in onze gemeente;
2. Met een concreet voorstel daarover naar de raad te komen bij de Voorjaarsnota 2025;
3. Indien dit voorstel wordt aangenomen, het betreffende beleid op te nemen in de
programmabegroting 2026 zodat de uitvoering van het beleid in 2026 een feit kan zijn. |
Het beleid rond mantelzorgwonen is op dit moment in ontwikkeling op Rijksniveau. Om hier correct op aan te kunnen sluiten in de lokale beleidsontwikkeling, wordt hier mee gestart als de beleidslijn op rijksniveau helder is. Dit kan dan worden opgenomen in het volkshuisvestingsprogramma. |
2024-M0030
28-06-2024 |
Geen aanvullend krediet meer |
1. Om daadwerkelijk realistisch te begroten en het proces van begroten kritisch onder de loep te nemen.
2. Te streven naar het niet meer vragen om aanvullend krediet deze periode. |
Samen met een werkgroep van de raad zijn wij de financiële spelregels aan het herijken. Hierin wordt specifiek meegenomen op welke wijze wordt omgegaan met het realistisch begroten van investeringskreidienten. |
2024-M0018
22-04-2024 |
Gevarieerd woonvormen |
1. Om bij de begrotingsbehandeling 2025 in de Programmabegroting bij het programma “Wonen en leefbaarheid” bij “ambitie” op te nemen dat woonvormen van eigen initiatief professioneel worden ondersteund, inzichtelijk te maken wat daarvoor wordt gedaan en wat de kosten hiervan zijn;
2. Bij de transformatie van het Baudartius met een voorstel te komen waarin primair het accent op jongerenhuisvesting ligt én experimentele intergenerationele woonvormen;
3. In aanloop naar de nieuwe beleidsregels als pilot een bouwlocatie beschikbaar te stellen, voor niet traditionele woonvormen, die open staat voor alle gegadigde initiatiefnemers en daarbij randvoorwaarden op te stellen zodat het beste plan tot uitvoering komt. |
Bij planvorming voor het Baudartius wordt de motie betrokken. Ten aanzien voor CPO wordt in 2025 beleid opgesteld en een locatie gezocht. |
2024-M0006
26-02-2024 |
Leegstandsverordening |
1. Een raadsvoorstel inzake een leegstandsverordening voor te bereiden en deze ter vaststelling voor te leggen aan de raad. Waarbij de focus ligt op de woningmarkt.
2. Hiervoor ook in overleg gaat met de raad en deskundigen om zo snel mogelijk een voorstel aan de raad voor te leggen na de Omgevingsvisie. |
We hebben de langdurige leegstand in beeld gebracht. Dit heeft geresulteerd in een lijst van 184 panden (woningen én niet- woningen) die langer dan 365 dagen leeg staan op basis van de WOZ en waar niemand staat ingeschreven op basis van de BRP. De langdurige leegstand lijkt op basis hiervan beperkt. Om meer zicht op de leegstand te krijgen wordt op dit moment aanvullend onderzoek gedaan. Daarvoor gaan boa’s langs panden die langer dan een jaar leegstaan. Zij zullen van elk pand een rapportje maken met meerdere foto’s. In dit rapportje geven zij aan of er sprake is van bewoning en/of verloedering. De boa's bellen aan en zoeken eventueel contact met de buren voor informatie.
Aan de hand van de resultaten van het aanvullend onderzoek wordt bepaald welk deel van de leegstand problematisch is. Op basis hiervan wordt vervolgens gewerkt aan een aanpak om de problematische leegstand terug te brengen. Hierin wordt de vraag meegenomen of een leegstandsverordening daar het geschikte middel voor is. De resultaten van het onderzoek worden terug gekoppeld aan de raad. |
Bijlage 3 Hanzehof
Terug naar navigatie - - Bijlage 3 HanzehofFinanciële verwerking Hanzhof
Terug naar navigatie - Bijlage 3 Hanzehof - Financiële verwerking HanzhofIn de onderstaande tabel zijn de financiële gevolgen van het project Hanzehof inzichtelijk gemaakt voor de periode 2025 tot en met 2032. De impact van het jaar 2026 tot en met 2029 zijn verwerkt in voorstelllen nummer 24 tot en met 27 in hoofdstuk 5. De onderstaande tabel is gelijk aan de aan de raad gepresenteerde tabel tijdens de beeldvormende vergadering over de Hanzehof op 8 mei 2025.
Jaar |
2025 |
2026 |
2027 |
2028 |
2029 |
2030 |
2031 |
2032 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Subsidie Hanzehuis |
2.883.000 |
2.831.000 |
2.560.000 |
2.560.000 |
2.560.000 |
3.382.000 |
3.353.000 |
3.218.000 |
Kosten Broederenkerk |
89.000 |
91.000 |
91.000 |
91.000 |
91.000 |
91.000 |
91.000 |
91.000 |
Groot onderhoud |
41.000 |
43.000 |
43.000 |
43.000 |
43.000 |
426.000 |
426.000 |
426.000 |
Niet begrote onderdelen |
- |
- |
PM |
PM |
PM |
- |
- |
- |
Algemene kosten |
83.000 |
86.000 |
86.000 |
86.000 |
86.000 |
285.000 |
285.000 |
285.000 |
Kapitaallasten |
446.000 |
446.000 |
244.000 |
244.000 |
244.000 |
1.616.000 |
1.616.000 |
1.616.000 |
Totale uitgaven |
3.542.000 |
3.497.000 |
3.024.000 |
3.024.000 |
3.024.000 |
5.800.000 |
5.771.000 |
5.636.000 |
Huurinkomsten Hanzehof/Muzehof |
-262.000 |
-271.000 |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
Huurinkomsten Hanzehuis |
- |
- |
- |
- |
- |
-1.168.000 |
-1.168.000 |
-1.168.000 |
Huurinkomsten Broederenkerk |
-161.000 |
-166.000 |
-166.000 |
-166.000 |
-166.000 |
-145.000 |
-145.000 |
-145.000 |
Totaal opbrengsten |
-423.000 |
-437.000 |
-166.000 |
-166.000 |
-166.000 |
-1.313.000 |
-1.313.000 |
-1.313.000 |
Verwachte exploitatiesaldo |
3.119.000 |
3.060.000 |
2.858.000 |
2.858.000 |
2.858.000 |
4.487.000 |
4.458.000 |
4.323.000 |
Af: reeds opgenomen in begroting |
3.206.000 |
3.133.000 |
3.695.000 |
3.836.000 |
3.836.000 |
3.836.000 |
3.836.000 |
3.836.000 |
Aanvullende structurele kosten |
-87.000 |
-73.000 |
-837.000 |
-978.000 |
-978.000 |
651.000 |
622.000 |
487.000 |
Afwaardering grondpositie |
- |
- |
296.000 |
- |
- |
- |
- |
- |
Afwaardering te slopen deel bestaande pand |
- |
- |
1.933.000 |
- |
- |
- |
- |
- |
Tijdelijke financieringskosten |
- |
10.000 |
89.000 |
323.000 |
658.000 |
- |
- |
- |
Aanvullende incidentele kosten |
- |
10.000 |
2.318.000 |
323.000 |
658.000 |
- |
- |
- |
Aanvullende totale kosten (negatief bedrag is een voordeel, positief bedrag zijn extra kosten t.ov. huidige begroting) |
-87.000 |
-63.000 |
1.481.000 |
-655.000 |
-320.000 |
651.000 |
622.000 |
487.000 |