Financiering

Terug naar navigatie - Financiering - Financiering

Het belangrijkste uitgangspunt van de Wet Financiering Decentrale Overheden (Wet Fido) is het bevorderen van solide financiering en kredietwaardigheid van de decentrale overheden en het beheersen van de renterisico's.

Leningen worden alleen afgesloten voor het uitoefenen van de publieke taak en we lenen alleen als we onvoldoende reserves en voorzieningen hebben. Zo blijven de rentelasten laag. De leningen worden tegen zo laag mogelijke kosten afgesloten om de rente en kredietrisico’s te beheersen.In het algemeen geldt: hoe korter de looptijd van een lening, hoe lager de rente. Immers het risico voor de bank is dan beperkter. De treasuryfunctie binnen onze gemeente dient uitsluitend de publieke taak en geschiedt binnen de financiële kaders van de Wet Fido waarbij het bedachtzaam omgaan met publieke middelen een basisvoorwaarde is.

Financieringsrisico's

Terug naar navigatie - Financiering - Financieringsrisico's

Risicobeheersing is van groot belang. Om de gemeente te behoeden voor de gevolgen van rentefluctuaties zijn wettelijke normen gesteld waar gemeenten aan moeten voldoen. Dit zijn de kasgeldlimiet en de renterisiconorm. Beide beogen de renterisico's te begrenzen die verbonden zijn aan de financiering van respectievelijk de korte- en lange schuld.

Doelen

Terug naar navigatie - Financiering - Doelen

Kasgeldlimiet
Het risico op kortlopende financiering wordt beperkt met de kasgeldlimiet op basis van de Wet Financiering Decentrale Overheden. Dit houdt in dat de totale omvang van de kort lopende schuld maximaal 8,5% van de totale lasten van de gemeentebegroting mag zijn. Voor 2024 bedroeg de limiet € 17,9 miljoen. Binnen de limiet mag in de financieringsbehoefte worden voorzien met kortlopende leningen.


Renterisiconorm
Bij het aantrekken van Lang lopende geldleningen moet rekening worden gehouden met de renterisiconorm. Deze heeft als doel het toekomstige renterisico te beperken door de aflossingen en renteherzieningen te spreiden. Voorkomen moet worden dat er in enig jaar een te grote concentratie plaatsvindt van aflossingen en renteherzieningen op lopende leningen. Dit komt er op neer dat het renterisico niet meer mag bedragen dan een wettelijk percentage van het begrotingstotaal. Dit wettelijke percentage is voor de gemeente 20% van de totale lasten van de gemeentebegroting. Voor 2024 bedroeg de limiet € 42 miljoen. Als beleid hebben we dat we langlopende leningen voor een periode van 20 jaar afsluiten.

Beleggen en schatkistbankieren

Terug naar navigatie - Financiering - Beleggen en schatkistbankieren

Dagelijks houden we in de gaten of we geld tekort komen of overschot hebben. Om tijdelijke tekorten op te vangen hebben we een kredietlimiet op onze lopende rekening bij de BNG. Als dat onvoldoende is, hebben we een lening overeenkomst om kasgeldleningen aan te gaan. We streven ernaar om niet (te) veel geld over te houden.
In de wet is vastgelegd dat wij zogenoemde 'overtollige' middelen niet mogen beleggen. In het kader van het schatkistbankieren zijn gemeenten verplicht om het overgrote deel van de overtollige middelen aan te houden in de schatkist bij het Ministerie van Financiën. Op dit moment (maart 2025) krijgen we daar 2,67% rente over. Daarnaast kunnen gemeenten hun overtollige middelen onderling uitlenen of uitlenen aan andere decentrale overheden. Door de hoge rente op de schatkist, doen we dat niet.
Doordat het saldo op onze rekening-courant overwegend positief was, hebben we ook dit jaar weer bedragen tijdelijk gestald op onze rekening bij het ministerie, waardoor we gemiddeld onder het drempelbedrag zijn gebleven.

Onze inzet

Terug naar navigatie - Financiering - Onze inzet

In 2024 waren er langdurige overtollige liquide middelen. Er zijn daarom geen kortlopende middelen aangetrokken in de vorm van kasgeldleningen aangetrokken. We zijn verplicht om deze middelen aan te houden bij de schatkist van het Ministerie van Financiën. Het gemiddelde bedrag op de schatkist bedroeg in 2024 € 10 miljoen. In 2024 is het rentepercentage op de schatkist gedaald naar 2,9%  (dec 2024). De renteopbrengst op de schatkist was in 2024 € 0,375 miljoen.
Volgens artikel 4 lid 1 van Wet Financiering Decentrale Overheden mag de gemiddelde netto - vlottende schuld per kwartaal de kasgeldlimiet niet overschrijden. Indien voor het derde achtereenvolgende kwartaal de kasgeldlimiet overschreden wordt, dan dient de provincie hiervan op de hoogte te worden gesteld en dienen er maatregelen te worden getroffen. In 2024 is vastgesteld dat de kasgeldlimiet niet is overschreden. 

Kasgeldlimiet per 1-1-2024         Bedragen * €1.000
Omvang begroting per 1 januari 2024   210.811      
Kasgeldlimiet in procenten van de grondslag   8.50%      
Kasgeldlimiet in bedrag   17.919      
Periode Jan-mrt apr-jun jul-sept okt-dec Jaar
Vlottende schuld          
Opgenomen gelden < 1 jaar 0 0 0 0 0
Schuld in rekening-courant 268 205 192 177 211
Totaal vlottende schuld 268 205 192 177

211

Vlottende middelen          
Contante gelden in kas 19 9 20 26 19
Tegoeden in rekening-courant 10.852 3.246 7.914 17.051 9.766
Overige uitstaande gelden < 1 jaar 0 0 0 0 0
Totaal vlottende middelen 10.871 3.255 7.934 17.077 9.785
Toets kasgeldlimiet          
Totaal netto vlottende schuld -10.603 -3.050 -7.742 -16.900 -9.574
Toegestane kasgeldlimiet 17.919 17.919 17.919 17.919 17.919
Ruimte (+) / Overschrijving (-) 28.522 20.969 25.661 34.819 27.463

 

Renteberekening

Terug naar navigatie - Financiering - Renteberekening

Rentetoerekening
Het schema hieronder geeft inzicht in de rentelasten externe financiering, het renteresultaat en de wijze van rentetoerekening. En de verwerking van de rentelasten en -baten in de begroting en de jaarstukken. Het toerekenen van de werkelijke rentekosten aan de desbetreffende taakvelden moet worden toegerekend met behulp van de renteomslag percentage. De gemeente Zutphen hanteert een omslagrente van 1%. De basis hiervoor is de boekwaarde van de activa die bij de taakvelden hoort. De omslagrente mag maximaal 0,5% afwijken van het werkelijke rentepercentage dat aan de taakvelden moet worden toegerekend.

Rente toerekening

 

 

(bedragen *€1.000)

 

 

a. De externe rentelasten over de korte en lange financiering

 

2.067

b. De externe rentebaten

 

-550

Totaal door te rekenen externe rente

 

1.517

c. De rente doorberekend aan de grondexploitatie

-22

 

De rente van projectfinanciering aan het betreffende taakveld

-2

 

De rentebaat van door verstrekte leningen aan het betreffende taakveld

2

 

 

 

   

Saldo door te rekenen externe rente

 

-22

d1. Rente over eigen vermogen

 

0

d2. Rente over voorzieningen

 

0

De aan taakvelden toe te rekenen rente

 

1496

e. De werkelijk aan taakvelden toegerekende rente (renteomslag)

 

-1685

f. Rente resultaat op het taakveld rente treasury

  189

Renterisico

Terug naar navigatie - Financiering - Renterisico

Renterisiconorm
Het renterisico op de lang lopende leningen is in de wet Financiering Decentrale Overheden omschreven als: ‘de mate waarin het saldo van de rentelasten en de rentebaten van een openbaar lichaam verandert door wijzigingen in het rentepercentage op leningen en uitzettingen met een oorspronkelijke looptijd van een jaar of langer’. Het renterisico op de vaste schuld moet voldoen aan de renterisiconorm; deze norm is in een wettelijke uitvoeringsregeling uitgewerkt als een bedrag ter hoogte van 20% van het begrotingstotaal.
De berekening van het renterisico op de vaste schuld vindt plaats volgens een wettelijk voorgeschreven model.

Renterisiconorm en renterisico's van de vaste schuld (bedragen x € 1000)

Terug naar navigatie - Financiering - Renterisiconorm en renterisico's van de vaste schuld (bedragen x € 1000)

Uit deze tabel blijkt dat het renterisico op de vaste schuld binnen de wettelijk gestelde normen blijft.

Renterisiconorm en renterisico's van de vaste schuld   Bedragen * €1.000  
Renterisico op vaste schuld Budget 2024 Realisatie 2024 Budget 2025
1. Renteherziening op vaste schuld o/g 0 0 0
2. Betaalde aflossingen 8.017 8.017 7.362
3. Renterisico op vaste schuld (1+2) 8.017 8.017 7.362
Renterisiconorm      
4. Begrotingstotaal 210.811 233.579 226.984
5. Het bij ministeriele regeling vastgestelde percentage 20% 20% 20%
6. Renterisiconorm 42.162 46.716 45.397
Toets renterisiconorm      
6. Renterisiconorm 42.162 46.716 45.397
3. Renterisico op vaste schuld 8.017 8.017 7.362
7. Ruimte (+) / Overschrijding (-) (6-3) 34.145 38.699 38.035

 

Leningenportefeuille

Terug naar navigatie - Financiering - Leningenportefeuille

In onderstaand overzicht geven wij de mutaties in de leningenportefeuille weer.

 

Leningenportefeuille (bedragen * €1.000) 2022 2023 2024 2024
Beginstand per 1 januari 111.455 103.211 91.094 2,27%
Nieuwe leningen 0 0 0 0,00%
Reguliere aflossingen -8.244 -12.117 -8.017 -0,04%
Vervroegde aflossingen        
Renteaanpassing (oud percentage) 0 0 0 0,00%
Renteaanpassing (nieuw percentage) 0 0 0 0,00%
Eindstand per 31 december 103.211 91.094 83.077 2,23%

Per saldo is de leningenportefeuille in 2024 afgenomen met € 8.017.000.

Portefeuille vaste uitzettingen per 31-12-2024

Terug naar navigatie - Financiering - Portefeuille vaste uitzettingen per 31-12-2024

Overzicht vaste uitzettingen 2024

Portefeuille vaste uitzettingen per 31-12-2024 (excl. Leningen BWS)

Naam geldnemer (bedragen * €1.000) Begin uitzetting Restant uitzetting Weging in portefeuille
Vaste uitzettingen publieke taak      
Diverse personen i.v.m. gem. Stimuleringsregeling 6.294 6.294 52,14%
St. Beheer registergoederen inz. Museum Kip 345 345 2,86%
St. WoningEsco 400 400 3,31%
Ijsselwind B.V. 58 58 0,48%
Krediethypotheken (suite4SD) 145 93 0,77%
Project PI 126 100 0,83%
Coöperatie Zonnestroom 1.185 963 7,98%
IJsselwarmte 140 140 1,16%
ZV Be Quick 340 328 2,72%
CV Zutphen Energie 128 128 1,06%
Aandeelhouderslening Alliander N.V. 2.977 2.977 24,66%
Subtotaal overige instellingen 12.010 11.826 97,97%
Totaal uitzettingen publieke taak 12.010 11.826 97,97%
Vaste uitzettingen geen publieke taak      
Hypothecaire geldleningen ambtenaren 891 245 2,03%
Totaal uitzettingen geen publieke taak 891 245 2,03%
Totaal vaste uitzettingen 12.901 12.071 100,00%

 

De hypothecaire geldleningen ambtenaren heeft betrekking op de regeling van de voormalige gemeente Warnsveld. met ingang van 1-1-2009 is in atikel 2 van de Wet Financiering Decentrale Overheden een nadrukkelijk verbod van hypothecaire leningen aan het personeel van openbare lichamen opgenomen. Dit verbod geldt voor nieuwe hypotheken.