Inleiding jaarverslag

Terug naar navigatie - - Inleiding jaarverslag

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding jaarverslag - Inleiding

In 2024 hebben we samen stappen gezet in het realiseren van onze ambities uit het coalitieakkoord ‘Natuurlijk betrokken, gelijk vooruit’. In een tijd waarin er in de wereld om ons heen veel gebeurt vinden wij het van cruciaal belang dat we als gemeenschap veerkrachtig blijven en ons richten op het welzijn en de stabiliteit van de inwoners van Zutphen en Warnsveld. In deze jaarstukken vindt u een overzicht van de belangrijkste successen, resultaten en behaalde doelen van het afgelopen jaar. 

We hebben gewerkt aan een duurzame, inclusieve en sociale toekomst, waarin alle inwoners van de gemeente Zutphen gelijke kansen hebben om mee te doen. We hebben meer kinderen kunnen helpen met laagdrempelige, preventieve hulp. Ouders en verzorgers van kinderen kunnen voor financiële steun terecht bij het Kindloket. We zijn trots op de goede resultaten die we hebben behaald in de jeugdzorg. Tegelijkertijd worden we geconfronteerd met steeds grotere kostenstijgingen die slechts beperkt worden vergoed door het rijk. Dat baart ons zorgen. 

De inwoner staat voor ons centraal. We maken in het project Inwoner in Beeld een omslag van denken in systemen naar wat mensen nodig hebben en werken vanuit gelijkwaardigheid en vertrouwen. We rondden het integraal huisvestingsplan voor onderwijs af en startten met de plannen voor het Kind Expertise Centrum. 
In de openbare ruimte zijn er ook volop ontwikkelingen, We zetten mooie stappen in de (sociale) woningbouw en de vergroening van de gemeente. We startten bijvoorbeeld een aantal bouwprojecten zoals de Strawinskystraat, Vliegenstraat en Molenweg. De plannen voor de herinrichting van de Paulus Potterstraat, de Leeuweriklaan en de Van Heeckerenlaan zijn vastgesteld. We kijken uit naar de realisatie in 2025/2026. 

We hebben met elkaar gewerkt aan een leefbare, levendige en veilige gemeente. We willen in onze hele gemeente samen met inwoners en organisaties onze wijken en buurten versterken. We hebben een impuls gegeven aan de versterking van de buurthuizen. Voor de inwoners van de wijk de Hoven zijn we blij dat de ontwikkeling van het buurthuis kan doorgaan. Het eerste Zutphense Sport- en Beweeggala, georganiseerd door Actief Zutphen, was een succes. Veel sporters en verenigingen zijn daar in het zonnetje gezet. 

De plannen voor de Hanzehof worden concreter nu de gemeenteraad heeft gekozen voor de versterking van de podiumfunctie en vergroting van de publiekscapaciteit. Het ‘verhaal van Zutphen’ weten we steeds beter op de kaart te zetten. De opening van Hanzeaat Bourgonjetoren is daar een mooi voorbeeld van. We werken aan de verbetering van de toegankelijkheid van de stad, zo kan het eerste openbare invalidentoilet in april 2025 in gebruik worden genomen. We versterkten de veiligheidsorganisatie (Boa’s en procesregie) binnen de gemeente. We sloten het jaar in stijl af met een lasershow op het 's-Gravenhof. 

We werken actief samen met onze inwoners en partners aan het beter en mooier maken van Zutphen en Warnsveld. Met de nieuwe participatieaanpak en het inwonerberaad betrekken we inwoners en organisaties bij zaken die in onze gemeente spelen. Tijdens het Sprekersplein kunnen inwoners onderwerpen die hen bezig houden delen met de gemeenteraad. 

Het werken aan Zutphen en Warnsveld doen we in een uitdagende en onzekere tijd waarbij machtsverhoudingen veranderen. Dit heeft invloed op onze economie, de portemonnee van onze inwoners en de verdeling van schaarse middelen. Ook landelijk zijn er de nodige ontwikkelingen die van ons als gemeente vragen om alert te zijn en eigen keuzes te maken. Bijvoorbeeld als het gaat om asiel, wonen en klimaat. Tegelijkertijd zien we een veerkrachtige en sociale gemeente. Met veel mooie initiatieven in wijken en buurten en aandacht voor elkaar. Met veel energie gaan we door met het werken aan een duurzaam, inclusief en sociaal Zutphen en Warnsveld.

Portefeuilleverdeling

Terug naar navigatie - Inleiding jaarverslag - Portefeuilleverdeling

De actuele portefeuilleverdeling van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zutphen vindt u op Portefeuilleverdeling burgemeester en wethouders gemeente Zutphen.

Leeswijzer

Terug naar navigatie - - Leeswijzer

Leeswijzer

Terug naar navigatie - Leeswijzer - Leeswijzer

Zoals in de Voorjaarsnota 2023 is vastgelegd is er een aantal grote opgaven waar we deze jaren prioriteit aan geven. In de verschillende programma’s geven we  in de inleiding aan hoe we  hoe we hier aan werken en wat we hebben gerealiseerd. 

Kansengelijkheid en voldoende werk:

Bestaanszekerheid vergroten (Programma 4)
Preventie voorop  (Programma 4)
Inwoner in Beeld  (Programma 4)
Aantrekkelijk ondernemen (Programma 3)

Toekomstgerichte gemeente: 

Omgevingsvisie (Programma 2)
Rechtvaardige energietransitie (Programma 2) 
Woningbouwopgave  (Programma 2)
Voorzieningen op peil  (Programma 3)

Sterke en inclusieve samenleving: 

Voortbouwen aan sterke wijken? (Programma 1)
Vertrouwen in de democratie / lokale politiek (Programma 1)
Regionale samenwerking (Programma 1)

Per product geven we een analyse weer van de kwaliteit, tijd en kosten. Deze analyse is gebaseerd op de voorgenomen inzet in de Programmabegroting 2024.

Jaarrekening in een oogopslag

Terug naar navigatie - - Jaarrekening in een oogopslag

Jaarrekening in 1 oogopslag

Terug naar navigatie - Jaarrekening in een oogopslag - Jaarrekening in 1 oogopslag

Financieel resultaat

Terug naar navigatie - - Financieel resultaat

De resultaten op het programmaniveau

Terug naar navigatie - Financieel resultaat - De resultaten op het programmaniveau

De uitvoering van de door de gemeenteraad vastgestelde begroting voor het jaar 2024 is afgesloten met een voordelig resultaat van € 10.640.000  De resultaten op programmaniveau zien er als volgt uit. De mutaties met reserves zijn hierin verwerkt:

 

Bedragen x €1.000
Programma
Begroting 2024
Begroting 2024 na wijziging
Rekening 2024
Saldo
PR01.3
Politiek dichtbij
5.795
5.845
6.478
-633
PR02.3
Wonen en Leefbaarheid
19.164
19.280
19.763
-483
PR03.3
Werken en Leren
23.553
23.691
20.784
2.906
PR04.3
Zorgen en Samenleven
68.895
69.772
65.879
3.893
PR05.3
Algemene Dekkingsmiddelen
-117.406
-118.587
-123.544
4.957

Analyse op hoofdlijnen

Terug naar navigatie - Financieel resultaat - Analyse op hoofdlijnen

Hieronder treft u een korte analyse op hoofdlijnen aan tussen de begroting na wijziging en het jaarrekeningresultaat. Uiteindelijk is het saldo van de jaarrekening 2024 op € 10.640.000 positief uitgekomen.

Dit positieve resultaat ontstaat door een aantal oorzaken.  Per programma worden hieronder de grootste voor- en nadelen toegelicht. Er wordt ingegaan op afwijkingen groter dan € 1.000.000. 

Programma 1

In verband met een verplichte dotatie in de voorziening ‘waardevast pensioen wethouders’ is er een nadeel van € 1.092.000 gerealiseerd. Elk najaar wordt een doorrekening gemaakt van deze pensioenvoorziening. In 2024 moest er bijgestort worden. Daarnaast is de voorziening opgehoogd met een aantal pensioenen van oud wethouders die nog bekostigd werden via de reguliere begroting. Dit met het oog op de overdracht van de pensioenvoorziening aan het ADP die er de komende jaren aankomt.

Programma 3

In 2024 is de ESF subsidie (Europees Sociaal Fonds) over de periode 2020 – 2022 afgerekend. Dit zorgt voor een incidenteel voordeel van € 1.002.000.

Op de uitvoering van de WSW (Wet Sociale Werkvoorziening) is een voordeel van € 1.680.000 behaald. Dit voordeel is ontstaan door het dalend aantal Wsw-medewerkers waardoor de loonkosten afnemen. Deze uitstroom wordt met name veroorzaakt door pensionering. Door de beëindiging van de WSW is geen nieuwe instroom meer mogelijk.

Programma 4

Op de BUIG (Bundeling Uitkeringen Inkomensvoorzieningen Gemeenten) is een voordeel van € 3.060.000 gerealiseerd. In het najaar van 2024 hebben we de definitieve BUIG beschikking ontvangen die fors hoger was dan begroot.

Op de middelen voor preventie Jeugd is per saldo een voordeel behaald van € 1.395.000 door voordelen op verschillende onderdelen zoals lichte jeugdhulp, jeugdhulp in school en jongerenwerk. Deels omdat deze onderdelen in 2024 zijn opgestart.

Voor Jeugdzorg in natura komen de kosten voor 2024 €1.240.300 hoger uit dan begroot. De basis voor de begroting 2024 was de jaarrekening 2022 plus de toen bekende ontwikkelingen voor 2023 en 2024. Doordat de zorgtarieven harder zijn gestegen dan waar bij de begroting rekening mee was gehouden is hier een overschrijding gerealiseerd.

Een voordeel van € 1.268.000 als gevolg van de opvang van Oekraïners. De bijdrage die het Rijk hiervoor verstrekt is hoger dan benodigd hiervoor. De rijksbijdrage wordt voor de komende jaren verlaagd waardoor de verwachting is dat in 2025 niet meer zo’n voordeel gerealiseerd wordt.  

De gepresenteerde tekorten rondom Actief Zutphen hebben wij met de raad besproken tijdens de oordeelsvormende vergadering van 30 september 2024.

Algemene dekkingsmiddelen

Ook in 2024 zorgde de algemene uitkering weer voor een groot positief resultaat. Totaal voordeel was € 3.959.000. De algemene uitkering in de begroting 2024 is medio 2023 berekend op basis van de meicirculaire 2023. In de jaarrekening 2024 is de algemene uitkering opgenomen gebaseerd op de decembercirculaire 2024. Tussen beide genoemde momenten zijn diverse circulaires verschenen die van invloed zijn geweest op de omvang van de algemene uitkering.

Als laatste grote voordeel is het incidentele positieve begrotingsresultaat van € 1.168.000 in de primitieve begroting 2024.

In onderstaande tabel zijn alle afwijkingen (incidenteel en structureel) op een rij gezet.

Afwijkingen jaarrekening 2024

Terug naar navigatie - Financieel resultaat - Afwijkingen jaarrekening 2024
Analyse jaarrekeningsaldo
Omschrijving (Bedragen * € 1.000)
Nadelig
Voordelig
Prog.
Product
Dotatie voorziening wethouderspensioenen
1.092
1
001
Raad, Griffie en rekenkamercommissie
101
1
001
Saldo hogere legesinkomsten burgerzaken
114
1
003
Vergroten sociale cohesie
273
1
007
Kapitaallasten wegen en openbare verlichting
156
2
210
Inkomsten uit straatwerkvergoedingen
125
2
210
Areaaluitbreiding beheer en onderhoud Ijsselkade fase 2 en Kanonsdijk
126
2
210
Voordelig saldo parkeervoorzieningen (auto en fiets)
113
2
211
Parkeerinkomsten
313
2
211
Exploitatievergoeding Zutphen sportbedrijf
385
2
310
Verkoop vastgoed
197
2
310
Monumenten en erfgoed, diverse kleinere afwijkingen
231
2
544
Extra afschrijving immateriele activa investeringsbijdrage Hanzehof
588
2
550
Aanplanten bomen en onderhoud groen
197
2
560
Product afval, BTW en overhead resultaat product afval
126
2
721
Bestrijding plaagdieren en uitvoering wet geluidhinder en milieubeheer
118
2
723
Geen opbrengsten uit anterieure overeenkomsten
240
2
810
Realisatie 100 flexwoningen
146
2
821
Lagere inkomsten omgevingsvergunningen
660
2
821
Gebiedsvisie De Mars
88
3
320
Ontvangen ESF middelen
1.002
3
600
Hogere beschikking loonkostensubsidie
772
3
600
Betaalde loonkostensubsidies
731
3
600
Initiele voordelen participatie
151
3
600
Lagere detacheringsopbrengsten WSW medewerkers
104
3
640
Voordeel uitstroombevordering Gelrewerkt WSW
1.680
3
640
Huisvestingskosten brandweerkazerne
165
4
120
Lagere rijksbijdrage sportvrijstelling
188
4
530
Per saldo nadeel Zutphens Sport en Accomodatiebedrijf bij product sport
339
4
530
Voordeel op uitvoeringskosten energietoeslag
147
4
605
Hogere lasten voor bijstandsuitkeringen
772
4
610
Lagere uitkeringslasten IOAW en IOAZ
404
4
610
Per saldo nadeel BBZ (Bijstandsuitkeringen Zelfstandigen) uitkeringen
408
4
610
BUIG uitkering
3.060
4
610
Wmo subsidies en overig, GGD
116
4
624
Wmo subsidies en overig, POK middelen kinderopvangtoeslag
158
4
624
Wmo subsidies en overig, meerdere kleinere voordelen
246
4
624
Wmo vervoer, afrekeningen PlusOV en doelgroepenvervoer
272
4
625
Jeugdzorg in natura
1.240
4
630
Jeugd algemeen
152
4
632
PGB jeugd
107
4
633
Preventie jeugd
1.395
4
634
Uitvoeringsmiddelen wet inburgering
198
4
670
Opvang van Oekraïners
1.268
4
670
Hogere dividendopbrengsten
416
5
913
Hogere opbrengsten OZB belasting
234
5
920
Hogere Algemene uitkering
3.959
5
921
Voormalig personeel
572
5
922
Betaalde vennootschapsbelasting over de jaren 2022 t/m 2024
470
5
922
Vrijval voorziening juridische claims
480
5
922
Saldo kostenplaats kapitaallasten
138
5
922
Primitief saldo begroting 2024
1.168
5
922
Nadeel op diverse facilitaire kosten
138
5
960
Kapitaallasten nieuwe stadhuis
312
5
960
Diverse personele kosten zoals medische ondersteuning en opleidingskosten
325
5
960
Per saldo nadeel op automatiseringsuitgaven
202
5
960
Nadeel op de loonsom gemeentebreed
248
Saldo overige kleinere afwijkingen
148
Totaal
9.317
19.957
Af
-9.317
Saldo
Voordelig
10.640

Verschil prognose tweede bestuursrapportage en uiteindelijk resultaat

Terug naar navigatie - Financieel resultaat - Verschil prognose tweede bestuursrapportage en uiteindelijk resultaat

Het voor of nadelig saldo van de diverse onderdelen zijn weergegeven exclusief de loonsom. Het nadeel op de loonsom is in een aparte regel weergegeven.

Bij de tweede bestuursrapportage werd nog van een geprognosticeerd resultaat van € 5.491.000 uitgegaan. Hieronder wordt dit verklaard.

Verschil bestuursrapportage 2024-2 en uiteindelijk resultaat (Bedragen * €1.000)
Uiteindelijk jaarrekeningresultaat 2024 € 10.640
Geprognosticeerd jaarrekeningsaldo 2024 bij bestuursrapportage 2024-2 €     5.491
Verschil prognose bestuursrapportage 2024-2 en uiteindelijk resultaat €     5.149

Een verklaring voor het verschil van € 5.149.000 tussen de tweede bestuursrapportage en het jaarrekeningresultaat over 2024 kan worden gevonden in onderstaande afwijkingen ten opzichte van de tweede bestuursrapportage.

Analyse t.o.v. de tweede bestuursrapportage

Terug naar navigatie - Financieel resultaat - Analyse t.o.v. de tweede bestuursrapportage
Analyse t.o.v. tweede bestuursrapportage
Omschrijving (Bedragen * € 1.000)
Nadelig
Voordelig
Prog.
product
Dotatie voorziening wethouderspensioenen
1.092
1
001
Vegroten sociale cohesie
123
1
007
Diverse kleinere afwijingen product 210 wegen
298
2
210
Areaaluitbreiding beheer en onderhoud Ijsselkade fase 2 en Kanonsdijk
126
2
210
Inkomsten uit straatwerkvergoedingen
125
2
210
Voordelig saldo parkeervoorzieningen (auto en fiets)
113
2
211
Parkeerinkomsten
313
2
211
Verkoop vastgoed
285
2
310
Onderhoudsplan gemeentelijk vastgoed
116
2
310
Monumenten en erfgoed, diverse kleinere afwijkingen
86
2
544
Extra afschrijving immateriele activa investeringsbijdrage Hanzehof
588
2
550
Aanplanten bomen en onderhoud groen
197
2
560
Product afval, BTW en overhead resultaat product afval
126
2
721
Bestrijding plaagdieren en uitvoering wet geluidhinder en milieubeheer
118
2
723
Lagere inkomsten omgeingsvergunningen
260
2
821
Gebiedsvisie De Mars
88
3
320
Kinderopvang en lokaalonderwijsbeleid, geen nadeel t.o.v. bestuursrapportage 2-2024
100
3
422
Ontvangen ESF middelen
1.002
3
600
Voordeel uitstroombevordering Gelrewerkt WSW
511
3
640
Huisvestingskosten brandweerkazerne
115
4
120
Lagere rijksbijdrage sportvrijstelling
188
4
530
Per saldo nadeel Zutphens Sport en Accomodatiebedrijf bij product sport
124
4
530
Nadeel op minimabeleid en bijzondere bijstand t.o.v. burap 2
107
4
605
Minder groot voordeel op de uitgaven voor schulpverlening
171
4
608
Minder groot nadeel lasten voor bijstandsuitkeringen
235
4
610
Wmo individuele hulpmiddelen, minder groot nadeel
127
4
623
Wmo subsidies en overig
187
4
624
Wmo subsidies en overig, POK middelen kinderopvangtoeslag
158
4
624
Jeugd algemeen
102
4
632
Preventie jeugd
293
4
634
Uitvoeringsmiddelen inburgeringsmiddelen
198
4
670
Opvang van Oekraïners
1.268
4
670
Hogere opbrengsten OZB
234
5
920
Hoger voordeel algemene uitkering
1.594
5
921
Lager voordeel op de kostenplaats kapitaallasten
242
5
922
Voormalig personeel, lager nadeel
478
5
922
Diverse personele kosten zoals medische ondersteuning en opleidingskosten
145
5
960
Minder groot nadeel op loonsom
0
302
Saldo overige afwijkingen
242
Totaal
3.514
8.663
Af
-3.514
Saldo afwijkingen t.o.v. tweede bestuursrapportage 2024
voordelig
5.149

Ontwikkeling algemene reserve

Terug naar navigatie - Financieel resultaat - Ontwikkeling algemene reserve

Het positieve jaarrekeningresultaat heeft ook tot gevolg dat de algemene reserve stijgt. In onderstaande tabel wordt dit weergegeven.

Bij onderstaande tabel moet nog wel worden opgemerkt dat de raad wordt voorgesteld bij de behandeling van de jaarstukken 2024 een deel van het positieve jaarrekeningresultaat 2024 anders te besteden dan het toe te voegen aan de algemene reserve. Dat betekent dat de algemene reserve een lagere stand dan hieronder weergegeven kan krijgen.

Ontwikkeling algemene reserve (Bedragen * € 1.000)
Jaarrekening 2024
Beginstand algemene reserve
22.695
Toevoegingen aan de algemene reserve in 2024
10.645
Onttrekkingen aan de algemene reserve in 2024
-8.472
Eindstand algemene reserve exclusief resultaat 2024
24.868
Jaarrekeningresultaat 2024
10.640
Eindstand algemene reserve inclusief resultaat 2024
35.508

Incidentele effecten Jaarrekening 2024

Terug naar navigatie - Financieel resultaat - Incidentele effecten Jaarrekening 2024

Het gepresenteerde saldo van € 10.640.000 is beïnvloed door incidentele baten en lasten.

Per saldo kent 2024 een incidenteel voordeel van € 3.361.000. In dit incidentele resultaat zitten incidentele voordelen zoals de ontvangen ESF subsidie en de opvang van Oekraïense vluchtelingen.

Rekeninghoudend met dit incidentele voordeel komt het structurele resultaat uit op € 7.279.000 voordelig. In dit structurele resultaat speelt de algemene uitkering een grote rol. In 2024 hebben we, afgezien van het incidentele deel van de algemene uitkering (€ 625.000), € 3.334.000 meer ontvangen. Ook waren er grote voordelen op de BUIG uitkering. Deze voordelen maken onderdeel uit van het structurele resultaat. Zeker de algemene uitkering is een structurele begrotingspost die per jaar grote verschillen in het ontvangen bedrag kan vertonen. Bij het opstellen van de meerjarenbegroting 2026-2029 wordt beoordeeld in hoeverre dit structurele resultaat ook verwerkt wordt in de begroting 2026-2029.

Incidentele effecten jaarrekening 2024 (bedragen *€1.000)
Jaarrekeningresultaat 2024 € 10.640
Incidentele effecten jaarrekening 2024 €    3.361
Structurele effecten jaarrekening 2024 €    7.279