We faciliteren de beweging om met zorgaanbieders te komen tot meer passende zorg, minder uithuisplaatsingen en minder kinderen in residentiële jeugdvoorzieningen. Dat doen we door in te zetten op bijvoorbeeld intensieve ambulante ondersteuning thuis en plaatsing in gezinshuizen en pleeggezinnen.

Groen

We beginnen de effecten te zien van het meerjarig jeugdbeleid met een projectmatige aanpak gericht op preventie. Inwoners weten het Team lichte jeugdhulp goed te vinden en krijgen laagdrempelige hulp in een vroegtijdig stadium. Ook is het project Jeugdhulp in de school structureel verankerd in alle scholen. Jeugdconsulenten werken daar nauw samen met school en zorgpartijen. We hebben meer grip en regie op de zorgtrajecten van kwetsbare kinderen en jongeren door de inzet van jeugdregisseurs in de toegang. We zetten zo veel mogelijk in op (intensieve) ambulante begeleiding in plaats van verblijf. Daardoor zien we een lichte daling in geïndiceerde zorgtrajecten en met name in (dure) verblijfsvormen, en hebben we ook minder uitgaven op jeugdhulp dan verwacht. De samenhang tussen het preventief beleid, regie op complexe casussen en laagdrempelige lichte jeugdhulp zorgt dat er grip op casuïstiek en kosten is.

Groen
Rood

We melden een tekort van €1.240.300 op zorg in natura. De voornaamste reden voor het tekort is dat de zorgtarieven meer zijn gestegen dan waar in de begroting rekening mee is gehouden. De cao-onderhandelingen hebben namelijk geleid tot een gemiddelde tariefstijging in de regio van 8,66% ten opzichte van 3,1% die binnen de gemeentebegroting is meegenomen. Bij het opstellen van de begroting bestond over de indexering nog onzekerheid, evenals over de compensatie van het Rijk hiervoor. Dit nadeel is benoemd in de risicoparagraaf bij de programmabegroting 2024.

De producten Zorg in natura en Preventie (inclusief voorliggende voorzieningen) zijn communicerende vaten. We melden tegenover het tekort op Zorg in natura een overschot op Preventie waardoor dit tekort op programmaniveau te niet wordt gedaan.