Weerstandsvermogen en risicobeheersing

Weerstandsvermogen en risicobeheersing: Doelen en inzet

Terug naar navigatie - Weerstandsvermogen en risicobeheersing: Doelen en inzet

Doelen

Terug naar navigatie - Doelen

59950100 - Wij hebben een actueel risicoprofiel en een actueel overzicht van het weerstandsvermogen. Risicomanagement is integraal onderdeel van de werkzaamheden

Terug naar navigatie - 59950100 - Wij hebben een actueel risicoprofiel en een actueel overzicht van het weerstandsvermogen. Risicomanagement is integraal onderdeel van de werkzaamheden

Medewerkers zijn risicobewust en kunnen passende beheersmaatregelen nemen. Door het inzicht in de risico's kunnen de raad, het college en de organisatie op een verantwoorde wijze besluiten nemen.

Financieel overzicht

Terug naar navigatie - Financieel overzicht

In de volgende tabel staat de top 10 van risico's met de grootste financiële impact, gerangschikt op percentage van invloed.

 

Nr Risico Kans Financieel gevolg maximaal Invloed
1 Langdurige uitval van computersystemen door hacken en gijzelsoftware. 50% €2.000.000 18.40%
2 Extra kosten voor achterstallig onderhoud van gemeentelijke panden doordat huurders tijdens de verhuurperiode onvoldoende onderhoud hebben gepleegd aan een pand. 60% €830.000 11.37%
3 De in de meerjarenbegroting extra opgenomen bedragen voor prijscompensatie kunnen onvoldoende zijn om stijgende prijzen als gevolg van schaarste, inflatie en loonstijgingen te compenseren. Het gaat hier om prijsstijgingen en inflatie in het algemeen. 70% €750.000 10.59%
4 Een vereniging of instelling kan niet meer voldoen aan de betalingsverplichting van een gemeentelijke lening of aan de betalingsverplichting van een lening waarvoor de gemeente borg of garant staat. 50% €1.000.000 8.62%
5 Sociaal Domein Jeugdzorg: Beperkte sturingsmogelijkheden op budgetten. De zorgbehoefte en daaraan gerelateerde kosten kunnen hoger uitpakken door een mogelijke toename van de zorgvraag, de complexiteit daarvan en de beperkte invloed op externe verwijzers naar Jeugdzorg. 50% €500.000 6.92%
6 Door uitval en vertrek van medewerkers en door krapte op de arbeidsmarkt ontstaan extra kosten voor externe inhuur van medewerkers. 80% €500.000 5.91%
7 Sociaal Domein Wmo: Beperkte sturingsmogelijkheden op budgetten. Zorg- en ondersteuningsbehoefte en daaraan gerelateerde kosten kunnen hoger uitpakken door vergrijzing en beleid gericht op langer zelfstandig wonen. Het aantal aanvragen en de complexe hulpvragen nemen toe. Personeelstekorten en daarmee gepaard gaande wachtlijsten bij zorgaanbieders kunnen leiden tot een groter beroep op Wmo voorzieningen. 50% €350.000 2.53%
8 Kosten voor uitkeringen van ex-medewerkers omdat de gemeente verplicht eigenrisicodrager is voor de Werkloosheidswet (WW). 50% €250.000 2.42%
9 Datalekken van persoonsgegevens: Extra kosten voor noodmaatregelen zoals beveiligingsmaatregelen en herstelkosten. Schadeclaims. 50% €200.000 2.04%
10 Extreem weer zoals storm, hitte en droogte kan leiden tot schade aan bomen en beplanting, speeltoestellen, wegen etc. waardoor extra kosten ontstaan voor herstelwerkzaamheden. 50% €250.000 1.90%

 

 

Totalen

Terug naar navigatie - Totalen

Totaal maximaal financieel gevolg top 10 risico's: € 6.630.000
Totaal maximaal financieel gevolg overige risico's: € 9.600.000
Totaal maximaal financieel gevolg alle risico's: € 16.230.000

De belangrijkste wijzigingen ten opzichte van de vorige risico-inventarisatie (voor de jaarrekening 2023):

  • Risico 3 Prijsstijgingen: Het maximaal financieel gevolg is verlaagd van € 3.000.000 naar € 750.000 omdat het risico op prijsstijgingen kleiner is geworden. Het risico speelt in hoofdzaak nog bij oude contracten.
  • Risico 6 Kosten voor externe inhuur: Dit risico komt voor het eerst in de top 10 omdat de kosten voor externe inhuur toenemen door krapte op de arbeidsmarkt.  

Beheersmaatregelen top 3 risico's:

  • Risico 1 Hacken en gijzelsoftware: Er zijn diverse beheersmaatregelen getroffen om de informatieveiligheid en privacy te borgen. Deze maatregelen moeten continu aangepast en verbeterd worden. Hiervoor is ook een actieplan opgesteld en een project gestart. Ook na afronding van dit project zullen de beheersmaatregelen continu geëvalueerd en bijgestuurd moeten worden om te voorkomen dat computersystemen gehackt worden.
  • Risico 2 Achterstallig onderhoud verhuurde panden: Het proces voor teruglevering van een verhuurd pand wordt eerder gestart en hierbij wordt duidelijkheid gegeven over het afgesproken onderhoudsniveau en de mogelijk daaruit voortvloeiende kosten.
  • Risico 3 Prijsstijgingen: Inflatie is een niet beïnvloedbaar risico maar uiteraard nemen wij maatregelen om de gevolgen van het risico te verkleinen. We monitoren de inflatiecijfers en bij het opstellen van de begroting kijken we voor welke uitgaven helder is dat het risico zich voordoet. Deze verwachte stijging van de prijzen wordt dan overgebracht naar de voorgestelde programmabegroting.

Benodigde weerstandscapaciteit
Op basis van de ingevoerde risico's is een risicosimulatie uitgevoerd. De risicosimulatie doen we omdat het reserveren van het maximale bedrag van € 16.230.000 ongewenst is. De risico's zullen immers niet allemaal tegelijk en in hun maximale omvang optreden. Het is voor 90% zeker dat alle risico's kunnen worden afgedekt met een bedrag van € 4.937.214. Dit is dan ook onze benodigde weerstandscapaciteit.

De benodigde weerstandscapaciteit is met € 769.432 gedaald. Bij de vorige risico-inventarisatie bedroeg de benodigde weerstandscapaciteit namelijk € 5.706.646.

Beschikbare weerstandscapaciteit
De beschikbare weerstandscapaciteit bestaat uit de middelen die we hebben om de risico's in financiële zin af te dekken. De berekening van de beschikbare weerstandscapaciteit is gebaseerd op de stand per 1 januari 2025.

Beschikbare weerstandscapaciteit

 

(bedragen * € 1)

 

Algemene reserve

€ 25.408.000

Raming voor onvoorzien

€ 141.000

Totaal beschikbare weerstandscapaciteit

€ 25.549.000

 

Relatie benodigde en beschikbare weerstandscapaciteit

Terug naar navigatie - Relatie benodigde en beschikbare weerstandscapaciteit

Om te bepalen of het weerstandsvermogen voldoende is moet de relatie worden gelegd tussen:

  1. de financiële gekwantificeerde risico's en
  2. de daarbij gewenste en beschikbare weerstandscapaciteit

Onderstaande figuur laat de relatie zien:

Risico's

 

Weerstandscapaciteit

Bedrijfsproces, Financieel

 

Algemene reserve

Letsel / Veiligheid

 

Raming voor onvoorzien

Materieel, Milieu

 

 

Personeel / arbo

 

 

Product

 

 

 

 

 

Weerstandsvermogen

 

Ratio weerstandsvermogen

Terug naar navigatie - Ratio weerstandsvermogen

Ratio weerstandsvermogen

Als we de benodigde weerstandscapaciteit die uit de risicosimulatie voortvloeit afzetten tegen de beschikbare weerstandscapaciteit ontstaat als uitkomst de volgende ratio:

 

Ratio weerstandsvermogen =

Beschikbare

weerstandscapaciteit       

 

=

 

€  25.549.000

 

= 5,2

Benodigde

weerstandscapaciteit

€ 4.937.214

 

Onderstaande normtabel biedt een waardering van de berekende ratio. De normtabel is ontwikkeld door Naris in samenwerking met de Universiteit Twente. De formele ratio van onze gemeente valt per 1 januari 2025 in klasse  A. Dit duidt op uitstekend. In het gemeentelijk beleid is vastgelegd dat de ratio weerstandsvermogen minimaal 1.5 moet zijn.

Normtabel

 

 

Waarderingscijfer

Ratio

Betekenis

A

>2.0

Uitstekend

B

1.4-2.0

Ruim voldoende

C

1.0-1.4

Voldoende

D

0.8-1.0

Matig

E

0.6-0.8

Onvoldoende

F

<0.6

Ruim onvoldoende

 

Verloop van de ratio

Terug naar navigatie - Verloop van de ratio

Onderstaand figuur laat het verloop zien van de ratio weerstandsvermogen en de –capaciteit.

Toelichting bij de X-as (horizontale as): deze as is opgesteld op basis van de chronologische volgorde van het maken van het gemeentelijk risicoprofiel. Dus in het kalenderjaar 2021 maken we in het voorjaar het risicoprofiel voor de jaarrekening 2020 (R2020) en in het najaar het risicoprofiel voor de begroting 2022 (B2022). In het voorjaar van 2022 maken we het risicoprofiel voor de jaarrekening 2021 (R2021) en in het najaar maken we het risicoprofiel voor de begroting 2023 (B2023). In chronologische volgorde wordt het dan R2020, B2022, R2021, B2023 et cetera.

Verplichte financiële kengetallen

Terug naar navigatie - Verplichte financiële kengetallen

Financiële kengetallen zijn getallen die de verhouding uitdrukken tussen bepaalde onderdelen van de begroting/jaarrekening of de balans en kunnen helpen bij de beoordeling van de financiële positie van de gemeente. Gemeenten zijn verplicht onderstaande financiële kengetallen op te nemen in de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing. Bij ministeriële regeling is vastgesteld hoe de kengetallen worden berekend en hoe deze in de begroting en jaarrekening moeten staan.

 

2023

2024

2025

2026

2027

2028

Netto schuldquote

41% 66% 70% 79% 79% 72%

Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen

37% 62% 66% 75% 74% 67%

Solvabiliteitsratio

34% 27% 24% 21% 21% 22%

Grondexploitatie

-1% -2% -2% -1% 0% 0%

Structurele exploitatieruimte

4% 2% 1% -2% -1% 0%

Belastingcapaciteit

94% 90% 100% 100% 100% 100%

 

 

Signaleringswaarden verplichte financiële kengetallen

Terug naar navigatie - Signaleringswaarden verplichte financiële kengetallen

Er is geen wettelijke normering voor de kengetallen. Het Ministerie van BZK heeft samen met enkele provincies, waaronder de provincie Gelderland, signaleringswaarden opgesteld waaraan de kengetallen kunnen worden getoetst. De signaleringswaarden zijn in 3 categorieën verdeeld, waarbij categorie A als minst en categorie C als meest risicovol wordt bestempeld.

Omschrijving

 

Signaleringswaarden

 

Categorie A

Categorie B

Categorie C

Netto schuldquote

<90%

90-130%

>130%

Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen

<90%

90-130%

>130%

Solvabiliteitsratio

>50%

20-50%

<20%

Grondexploitatie

<20%

20-35%

>35%

Structurele exploitatieruimte

begr. én mjr.>0%

begr. of mjr.>0%

begr. én mjr.<0%

Gemeentelijke belastingcapaciteit

<95%

95-105%

>105%

 

Op verzoek van de auditcommissie worden de relevante financiële kengetallen ook grafisch weergegeven.

Toelichting financiële kengetallen

Terug naar navigatie - Toelichting financiële kengetallen

De financiële positie is te beoordelen op basis van een aantal indicatoren. De belangrijkste zijn het meerjarig overzicht van baten en lasten en de balans, waarbij het realiseren van structureel en reëel evenwicht het primaire doel is. Daarnaast zijn ook de kengetallen en de weerstandsratio belangrijke graadmeters voor de beoordeling van de financiële positie.

De wettelijke verplichte kengetallen geven inzicht in de financiële weer- en wendbaarheid. Zij leggen verbanden tussen een aantal aspecten die elk voor een verantwoord oordeel van de financiële positie relevant zijn. De uitkomst van één individueel kengetal zegt niet zo veel over de financiële positie van de gemeente Zutphen. De kengetallen moet altijd in samenhang worden bezien, omdat ze alleen gezamenlijk en in hun onderlinge verhouding een goed beeld geven van de financiële positie.

Netto schuldquote
De netto schuldquote weerspiegelt het niveau van de schuldenlast van de gemeente ten opzichte van de eigen middelen. Het geeft daarmee een indicatie van de mate waarin de rente en de aflossingen op de exploitatie drukken. Hoe hoger de schuld, hoe hoger de netto schuldquote.
De netto schuldquote laat de hoogte van de schuldenlast van de gemeente zien ten opzichte van de eigen middelen en geeft een indicatie van de druk van de rentelasten en de aflossingen op de exploitatie. Een hoge netto schuldquote hoeft geen probleem te zijn.

Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle leningen
Dit kengetal geeft inzicht in het niveau van de gemeentelijke schuldenlast ten opzichte van het totaal van de baten. Het geeft daarmee een indicatie van het beslag dat de financieringslasten op de exploitatie leggen en daarmee op de vrije ruimte in de exploitatiebegroting. Hoe hoger de schuld, hoe hoger de netto schuldquote.

Het kengetal wordt op dezelfde wijze berekend als de netto schuldquote maar bij de financiële activa worden ook alle verstrekte leningen betrokken. Een aanzienlijk deel van de opgenomen gelden is doorgeleend aan woningcorporaties en deelnemingen.

Solvabiliteitsratio
De solvabiliteitsratio geeft inzicht in de mate waarin de gemeente in staat is aan zijn financiële verplichtingen te voldoen. Het wordt berekend door het eigen vermogen af te zetten tegen het totale vermogen (i.c. het balanstotaal). Het eigen vermogen is opgebouwd uit de algemene reserve, de bestemmingsreserves en het (reguliere) exploitatiesaldo.

Grondexploitatie
Het kengetal grondexploitatie geeft aan hoe groot de grondpositie (de waarde van de grond) is ten opzichte van de totale (geraamde) baten van de gemeente. In het algemeen geldt: hoe lager dit percentage hoe beter.

De afgelopen jaren is gebleken dat grondexploitatie een forse impact kan hebben op de financiële positie van een gemeente. Het kengetal wordt berekend door de boekwaarde van de grondexploitaties af te zetten tegen de totale baten van de gemeente (exclusief onttrekkingen aan reserves).

Structurele exploitatieruimte
In dit kengetal komt tot uitdrukking of een gemeente over voldoende structurele baten beschikt om de structurele lasten te dekken. Dit cijfer helpt mee om te beoordelen welke structurele ruimte een gemeente heeft om de eigen lasten te dragen of welke structurele stijging van de baten of structurele daling van de lasten daarvoor nodig is. Wanneer dit percentage negatief is, betekent het dat het structurele deel van de baten onvoldoende ruimte biedt om de structurele lasten te blijven dragen. Een positief percentage betekent dat de structurele baten toereikend zijn om de structurele lasten (waaronder de financieringslasten) te dekken.

Voor de structurele exploitatieruimte geldt dat het uitgangspunt wettelijk al is dat er een structureel evenwicht moet zijn. Hierop toetst de provincie als toezichthouder.

Belastingcapaciteit
De onroerende zaakbelasting (OZB) is voor gemeenten de belangrijkste eigen belasting inkomst. De belastingcapaciteit geeft inzicht in de mate waarin een financiële tegenvaller in het volgende begrotingsjaar kan worden opgevangen of dat er ruimte is voor nieuw beleid.
Om deze ruimte weer te kunnen geven is een ijkpunt nodig. De belastingcapaciteit wordt gerelateerd aan landelijk gemiddelde tarieven. In de Meicirculaire van het Gemeentefonds staat een overzicht met de (ontwikkeling van de) gemiddelde lastendruk van de woonlasten van een meerpersoonshuishouden.

Voor de gemeenten wordt de belastingcapaciteit gerelateerd aan de hoogte van de gemiddelde woonlasten (OZB, rioolheffing en reinigingsheffing). Naast de OZB wordt ook gekeken naar de riool- en afvalstoffenheffing omdat de heffing niet kostendekkend hoeft te zijn, maar ook lager mag worden vastgesteld. Er is dan sprake van belastingcapaciteit die niet gebruikt wordt.

Niet verplichte financiële kengetallen

Terug naar navigatie - Niet verplichte financiële kengetallen

Naast de verplichte financiële kengetallen wordt op advies van de Auditcommissie een aantal niet verplichte financiële kengetallen opgenomen. Deze kengetallen worden gebruikt voor het op hoofdlijnen inzichtelijk maken van de financiële positie van de gemeente Zutphen.

Exploitatieresultaten
Jaarrek.
Jaarrek.
Jaarrek.
Jaarrek.
Begroting
Begroting
Begroting
Begroting
Begroting
2020
2021
2022
2023
2024
2025
2026
2027
2028
Totale lasten
177.366
176.800
189.065
209.629
217.227
222.559
210.259
208.639
208.771
Totale baten
-184.897
-188.621
-205.255
-212.906
-207.796
-215.164
-204.861
-205.820
-209.376
Resultaat vóór bestemming
-7.531
-11.821
-16.190
-3.277
9.431
7.395
5.398
2.819
-605
Storting in reserves
6.415
12.218
20.927
14.647
12.375
5.705
2.402
2.402
2.602
Onttrekking aan reserves
-9.086
-11.068
-20.382
-21.387
-21.806
-13.100
-6.288
-3.778
-3.837
Saldo inzet reserves
-2.671
1.150
545
-6.740
-9.431
-7.395
-3.886
-1.376
-1.235
Resultaat na bestemming reserves
-10.202
-10.671
-15.645
-10.017
-
-
1.512
1.443
-1.840
Bedragen x € 1.000
Een negatief bedrag is een voordelig resultaat
Reserves/eigen vermogen
Jaarrek.
Jaarrek.
Jaarrek.
Jaarrek.
Begroting
Begroting
Begroting
Begroting
Begroting
2020
2021
2022
2023
2024
2025
2026
2027
2028
Reserves
36.606
47.958
47.959
59.175
68.080
68.666
61.271
57.385
54.497
Jaarresultaat
10.202
10.671
15.645
10.017
10.017
-
-
1.512
1.443
Totaal eigen vermogen
46.808
58.629
63.604
69.192
78.097
68.666
61.271
58.897
55.940
Bedragen x € 1.000
Een negatief bedrag is een nadelig resultaat
Financiering
Jaarrek.
Jaarrek.
Jaarrek.
Jaarrek.
Begroting
Begroting
Begroting
Begroting
Begroting
2020
2021
2022
2023
2024
2025
2026
2027
2028
Reserves/eigen vermogen
36.606
47.958
47.959
59.175
68.080
68.666
61.271
57.385
54.497
Jaarresultaat
10.202
10.671
15.645
10.017
10.017
10.202
10.671
1.512
1.443
Voorzieningen
11.834
13.555
13.555
15.351
18.720
19.049
16.828
16.772
17.377
Schulden op lange termijn
123.166
111.545
103.303
103.303
91.181
83.164
75.803
68.901
62.456
Beschikbare middelen
181.808
183.729
180.462
187.846
187.998
181.081
164.573
144.570
135.773
Vaste bezittingen
178.603
180.686
185.973
189.494
230.473
233.689
239.343
233.504
222.303
Voorraden
15.554
7.392
7.392
-2.732
355
435
900
908
908
Vastgelegd op lange termijn
194.157
188.078
193.365
186.762
230.828
234.124
240.243
234.412
223.211
Nog te financieren/ kortlopende financiering
-12.349
-4.349
-12.903
1.084
-42.830
-53.043
-75.670
-89.842
-87.438
Bedragen x € 1.000
Een negatief bedrag is een nadelig resultaat
Risico's bouwgronden
Jaarrek.
Jaarrek.
Jaarrek.
Jaarrek.
Begroting
Begroting
Begroting
Begroting
Begroting
2020
2021
2022
2023
2024
2025
2026
2027
2028
Voorraden onderhanden werk
15.554
7.392
7.392
-156
-1.600
1.487
1.567
2.032
2.040
Verliesverwachtingen (Netto Contante Waarde)
-4.973
-3.294
-3.294
-4.781
-1.133
-5.289
-5.289
-
-
Voorzieningen voor verliezen
4.973
3.294
3.294
4.781
1.133
5.289
5.289
-
-
Reserve GZ exploitatieresultaten
3.138
4.855
4.326
5.125
5.396
5.369
5.343
5.316
5.290
Bedragen x € 1.000
Een negatief bedrag is een nadelig resultaat