Wonen en leefbaarheid
Wonen en leefbaarheid: Ambitie
Terug naar navigatie - Wonen en leefbaarheid: AmbitieAmbitie
Terug naar navigatie - AmbitieJongeren, ouderen, gezinnen en mensen met een laag, midden of hoog inkomen: iedereen voelt zich thuis in de gemeente Zutphen. We willen dat woningen betaalbaar zijn. De binnenstad is aantrekkelijk, de daar omheen liggende woonwijken en Warnsveld zijn prettig leefbaar en groen, de werklocaties zijn goed bereikbaar en zijn goed onderhouden. We hebben voorzieningen die passen bij het verzorgingsgebied en de behoeften van onze inwoners.
We willen een rechtvaardige energietransitie, waarbij we concrete doelen en haalbare doelen stellen voor de lokale opwekking van groene energie. We werken samen met inwoners en ondernemers om de energietransitie voor elkaar te krijgen. We benutten zo veel mogelijk de beschikbare bebouwde ruimte voor opwekking van zonne-energie en gaan samen met inwoners, eigenaren, corporaties en ontwikkelaars aan de slag om woningen en gebouwen van het aardgas af te halen of klaar te maken om van aardgas af te gaan. We zetten samen met inwoners en ondernemers onze schouders onder een duurzame, aantrekkelijke en klimaatbestendige leefomgeving.
Duurzaam openbaar vervoer, deelauto’s, de e-bike, slim parkeren en slimme mobiliteit worden belangrijker. Binnen de stad kun je snel en veilig lopen en fietsen. Iedereen kent gemeente Zutphen als een gemeente die goed bereikbaar is per spoor, over water, over de weg én over snelfietspaden.
Voor duurzaam wonen, werken en verplaatsen is denk-, doorzettings- en uitvoeringskracht nodig. We doen dit samen met bewoners, bedrijven en instellingen. Waar dat kan ondersteunen we maatschappelijke initiatieven. Juist onze inwoners dragen bij aan sterke wijken met een stevige sociale cohesie en een eigen identiteit die grotendeels door wijkbewoners zelf bepaald, beheerd en verrijkt wordt.
We waarderen onze natuurlijke omgeving zoals de IJssel met haar uiterwaarden, de Berkel, het landelijk gebied, de groene zone tussen Zutphen en Warnsveld en het groen rondom de vestingwerken. We zetten in om het bomenbestand en de ecologische waarde te vergroten. Bij herinrichting, uitbreiding of inbreiding ontwikkelen we natuurinclusief waarbij groen een volwaardig uitgangspunt in het ontwerp is.
De gemeente Zutphen heeft een compact stedelijk gebied. Nieuwbouw en nieuwe ontwikkelingen realiseren we in het bestaande stedelijk gebied of direct tegen de bebouwde omgeving. De herstructurering van De Mars en realisatie van Noorderhaven, transformaties in de binnenstad en de ontwikkeling van Leesten en De Hoven-noord zijn hier goede voorbeelden van. We zetten in op diverse transformaties en inbreidingen, met -waar dat kan- het herbenutten van bestaand vastgoed. We verkennen de mogelijkheden voor hoogbouw. De grotere uitbreidingslocaties Leesten en De Hoven bieden ruimte voor starters en doorstroming en voor nieuwe inwoners.
We zijn trots op onze stad en het dorp en hun geschiedenis. De gemeente Zutphen heeft een rijkdom als het gaat om historisch erfgoed. Het is de drager van onze geschiedenis en het geeft stad en dorp identiteit en sfeer. We zijn zuinig op ons erfgoed. Daarom gaan we nieuwe monumenten aanwijzen en beschermen. Wij willen zowel behoud van het erfgoed én het stimuleren van (nieuwe) kunst en cultuuruitingen, zodat Zutphen het bruisend cultureel centrum van het oosten wordt.
De gemeente Zutphen is aantrekkelijk om te wonen en werken, zowel voor onze inwoners als voor nieuwe inwoners. En dat willen we ook in de toekomst blijven. We zetten in op sociale en economische balans, veilige en leefbare wijken, een goed voorzieningenniveau en dynamiek en levendigheid in de stad. In de Omgevingsvisie schetsen we hoe de groei van onze gemeente vorm krijgt in relatie tot stedelijke vernieuwing, ruimtelijke kwaliteit, verduurzaming en economische versterking.
Volgen van de ontwikkelingen
Terug naar navigatie - Volgen van de ontwikkelingenIn de begroting hebben we de aangenomen moties en amendementen verwerkt.
Om ontwikkelingen binnen programma wonen en leefbaarheid te kunnen volgen werken we met de volgende indicatoren:
1. Doel: het realiseren van 1.800 woningen voor 2030
We monitoren de jaarlijkse realisatie nieuwbouwopgave als benoemd in de Regionale Woondeal met vergelijking met provincie en regio om te vast te stellen dat wij op koers liggen.
2. Doel: Vergroening van de openbare ruimte en meer bomen
We monitoren de oppervlakte aan groen (groen in de wijk, omgevingsgroen, bos en plantsoen) en stellen vast of deze aansluit op onze ambities
3. Doel: We willen in 2030 55% minder CO2 uitstoten dan in 1990 door in te zetten op een versnelling van de energietransitie om dit te realiseren monitoren wij of wij op koers liggen door de onderstaande indicatoren te meten.
• We meten de CO2 reductie ten opzichte van 1990.
• We meten het energieverbruik in de gebouwde omgeving.
• We monitoren het aantal woningen zonder aardgasverbruik.
Product 210 Wegen
Terug naar navigatie - Product 210 WegenDoelen
Terug naar navigatie - Doelen22100200 - We streven naar veilige wegen die goed beheerd en onderhouden zijn
Terug naar navigatie - 22100200 - We streven naar veilige wegen die goed beheerd en onderhouden zijnVoor de verkeersveiligheid, bereikbaarheid en doelmatig gebruik van de weg is het essentieel dat de infrastructuur goed onderhouden is.
Product 211 Mobiliteit
Terug naar navigatie - Product 211 MobiliteitDoelen
Terug naar navigatie - Doelen22110100 - We bevorderen de doorstroming van het verkeer en richten ons daarbij op duurzaam, veilig, aantrekkelijk en goede bereikbaarheid
Terug naar navigatie - 22110100 - We bevorderen de doorstroming van het verkeer en richten ons daarbij op duurzaam, veilig, aantrekkelijk en goede bereikbaarheid22110200 - De binnenstad van Zutphen is autoluw, duurzaam, aantrekkelijk en goed bereikbaar
Terug naar navigatie - 22110200 - De binnenstad van Zutphen is autoluw, duurzaam, aantrekkelijk en goed bereikbaarBinnen het programma binnenstad werken wij aan de autoluwe binnenstad met als doel hiermee een bijdrage te leveren aan een fijne leefomgeving en aan een cultureel en economisch krachtige binnenstad.
Product 222 Havens en kaden
Terug naar navigatie - Product 222 Havens en kadenDoelen
Terug naar navigatie - Doelen22220100 - Goed en functioneel beheer en onderhoud van onze havens
Terug naar navigatie - 22220100 - Goed en functioneel beheer en onderhoud van onze havensHet beleid en het daarop vastgestelde beheerplan van de havens is erop gericht om de havens bevaarbaar en veilig te houden.
Product 310 Gemeentelijke panden en gronden
Terug naar navigatie - Product 310 Gemeentelijke panden en grondenDoelen
Terug naar navigatie - Doelen23100100 - We hebben actueel en adequaat beleid voor vastgoed
Terug naar navigatie - 23100100 - We hebben actueel en adequaat beleid voor vastgoedGemeentelijk vastgoed heeft als doel accommodaties te bieden voor maatschappelijke functies zoals onderwijs en cultuur en andere overheidsgelieerde partijen. Daarbij horen de vraagstukken van verwerving, beheer en onderhoud.
23100200 - We werken aan een portefeuille vastgoed die past bij onze gemeentelijke taken
Terug naar navigatie - 23100200 - We werken aan een portefeuille vastgoed die past bij onze gemeentelijke takenDe vastgoedportefeuille heeft onder andere het doel om accommodaties beschikbaar te hebben afgestemd op de maatschappelijke behoefte , de omgevingsvisie en specifieke visies vanuit de beleidsvelden zoals het integraal huisvestingsplan voor onderwijs. Specifiek in 2025 gaat de aandacht uit naar de verouderde gymaccommodaties.
Product 543 Regionaal archief en erfgoedcentrum
Terug naar navigatie - Product 543 Regionaal archief en erfgoedcentrumDoelen
Terug naar navigatie - Doelen25430100 - Het erfgoed dat in het archief is opgeslagen is goed beschermd en beheerd
Terug naar navigatie - 25430100 - Het erfgoed dat in het archief is opgeslagen is goed beschermd en beheerd• Het rijke erfgoed in het archief van Zutphen is goed (wettelijk) beschermd en beheerd.
• De huisvesting van het Regionaal Archief en het archiefdepot is voor de komende 30 jaar toekomstbestendig.
25430200 - Het Regionaal Archief Zutphen vervult een stevige functie als informatieverstrekker voor personen, organisaties en onderzoekers naar erfgoed in de wijde regio
Terug naar navigatie - 25430200 - Het Regionaal Archief Zutphen vervult een stevige functie als informatieverstrekker voor personen, organisaties en onderzoekers naar erfgoed in de wijde regio25430300 - Zutphen wordt het erfgoedlaboratorium van het Oosten, het Erfgoedcentrum maakt daarvoor het historische ‘Verhaal van Zutphen’ levend, zichtbaar en toegankelijk
Terug naar navigatie - 25430300 - Zutphen wordt het erfgoedlaboratorium van het Oosten, het Erfgoedcentrum maakt daarvoor het historische ‘Verhaal van Zutphen’ levend, zichtbaar en toegankelijkProduct 544 Monumenten en erfgoed
Terug naar navigatie - Product 544 Monumenten en erfgoedDoelen
Terug naar navigatie - Doelen25440100 - We zetten erfgoed in als een bron van inspiratie bij ruimtelijke ontwikkelingen
Terug naar navigatie - 25440100 - We zetten erfgoed in als een bron van inspiratie bij ruimtelijke ontwikkelingenDe gemeente heeft de wettelijke taak om zorg te dragen voor een zorgvuldige omgang met het monumentale erfgoed. Dat geldt zowel voor de rijks- als gemeentelijke monumenten als voor de verschillende beschermde stads- en dorpsgezichten. Naast advisering bij initiatieven en vergunningaanvragen zetten we onder meer in op voorlichting over onze monumenten en de (on)mogelijkheden en kansen voor verduurzaming.
25440200 - Het rijke monumentale erfgoed van de gemeente Zutphen is goed (wettelijk) beschermd en beheerd
Terug naar navigatie - 25440200 - Het rijke monumentale erfgoed van de gemeente Zutphen is goed (wettelijk) beschermd en beheerdDe gemeente heeft de wettelijke taak om zorg te dragen voor een zorgvuldige omgang met het monumentale erfgoed. Dat geldt zowel voor de rijks- als gemeentelijke monumenten als voor de verschillende beschermde stads- en dorpsgezichten. Naast advisering bij initiatieven en vergunningaanvragen zetten we onder meer in op voorlichting over onze monumenten en de (on)mogelijkheden en kansen voor verduurzaming.
Product 545 Archeologie
Terug naar navigatie - Product 545 ArcheologieDoelen
Terug naar navigatie - Doelen25450100 - De geschiedenis, zoals vindbaar in de bodem (Archeologie) is van grote betekenis en inspiratie voor Zutphen
Terug naar navigatie - 25450100 - De geschiedenis, zoals vindbaar in de bodem (Archeologie) is van grote betekenis en inspiratie voor ZutphenDe Nederlandse gemeenten hebben de zorgplicht over ons archeologische erfgoed (Erfgoedwet, Omgevingswet). Zutphen geeft daar op inspirerende wijze invulling aan en gebruikt de kennis bij ontwikkelingen in de stad en betreft inwoners op diverse wijzen bij het verhaal van onze gemeente. We zijn kenniscentrum in de wijde regio en stralen dat op diverse manieren uit.
Product 550 Cultuur
Terug naar navigatie - Product 550 CultuurDoelen
Terug naar navigatie - Doelen25500100 - In de gemeente Zutphen kan iedereen kunst en cultuur (mee-)maken.
Terug naar navigatie - 25500100 - In de gemeente Zutphen kan iedereen kunst en cultuur (mee-)maken.Van jong tot oud is er voor inwoners een divers en aantrekkelijk aanbod, verspreid over de gemeente. Inwoners doen daarvoor de nodige vaardigheden op en ontdekken hun eigen talenten. Deze talenten kunnen inwoners presenteren op diverse plekken in de gemeente.
25500200 - Zutphen wordt het bruisend cultureel centrum van het Oosten
Terug naar navigatie - 25500200 - Zutphen wordt het bruisend cultureel centrum van het OostenGemeente Zutphen heeft met cultuur een regionale uitstraling, relevantie en aantrekkingskracht. Sterke voorzieningen en hun programmering dragen bij aan de uitstraling en aantrekkingskracht van bezoekers op onze gemeente. Door samen te werken met andere gemeenten in de regio bouwen we gezamenlijk aan een culturele infrastructuur van instellingen, organisaties en verenigingen. Instellingen en organisaties wisselen zo onderling kennis uit over promotie of fondsenwerving. Of kunnen elkaar opzoeken om samen te werken. Daar plukken we lokaal ook de vruchten van.
25500300 - Kunst en cultuur dragen bij aan welzijn, zingeving en preventie
Terug naar navigatie - 25500300 - Kunst en cultuur dragen bij aan welzijn, zingeving en preventieKunst en cultuur leveren een relevante bijdrage aan het oplossen van maatschappelijke opgaven. Bijvoorbeeld door het tegengaan van eenzaamheid en daarmee versterken van ontmoeting of het bespreekbaar maken van onderwerpen (bewustwording). In kunst en cultuur kunnen inwoners zingeving ervaren, gezien worden en sociale vaardigheden ontwikkelen.
25500400 - Inwoners, cultuurinstellingen en makers kunnen hun kunsten, talenten en aanbod op een podium in de gemeente tonen.
Terug naar navigatie - 25500400 - Inwoners, cultuurinstellingen en makers kunnen hun kunsten, talenten en aanbod op een podium in de gemeente tonen.Kunst en cultuur vinden overal in de gemeente plaats, op de podia, in wijkcentra, in voetbalkantines. Kunstenaars en creatievelingen versterken elkaar in broedplaatsen en ook de wijk waarin ze zich bevinden.
Product 560 Groen, water en klimaatadaptatie
Terug naar navigatie - Product 560 Groen, water en klimaatadaptatieDoelen
Terug naar navigatie - Doelen25600100 - Water en bodem sturend voor ruimtelijke inrichting
Terug naar navigatie - 25600100 - Water en bodem sturend voor ruimtelijke inrichtingWe laten water en bodem sturend zijn voor alles wat met de ruimtelijke inrichting te maken heeft om de juiste keuzes voor nu en in de toekomst te maken voor onze inwoners.
25600200 - Groene, klimaatbestendige en natuurinclusieve ruimtelijke inrichting
Terug naar navigatie - 25600200 - Groene, klimaatbestendige en natuurinclusieve ruimtelijke inrichtingDit doel heeft hoge prioriteit in 2025. We richten de openbare ruimte klimaatadaptief in door het bieden van verkoeling, waterberging en voorkomen van wateroverlast. Hiermee geven we uitvoering aan de doelen van de Klimaatadaptatiestrategie. Daarbij hebben we de ambities:
- ruimte voor regenwater
- verkoeling altijd dichtbij
- bodem als buffer
Om dit te realiseren hanteren we de ontwerpprincipes :
- waterbodem-sturend;
- groen tenzij… ;
- geen plek onbenut.
Bij klimaatadaptief ontwerpen gelden de volgende uitgangspunten:
- ruimte voor regenwater;
- 300m afstand tot een koele plek van minimaal 200m2 vanaf elke woning en ieder gebouw;
- 40% schaduw op veelgebruikte loop- en fietsroutes;
- geen plek onbenut.
25600300 - Toekomstbestendig stedelijk watersysteem richting 2050 om waterkwaliteit en -kwantiteit te waarborgen
Terug naar navigatie - 25600300 - Toekomstbestendig stedelijk watersysteem richting 2050 om waterkwaliteit en -kwantiteit te waarborgenWe maken een waterrobuust watersysteem. Hiermee anticiperen we op het veranderende klimaat en behoud van de bestaande watergangen in de gemeente.
Product 721 Grondstoffen
Terug naar navigatie - Product 721 GrondstoffenDoelen
Terug naar navigatie - Doelen27210100 - Inzet op circulaire economie, afval zetten we om in grondstoffen, stimuleren van hergebruik, terugbrengen percentage restafval
Terug naar navigatie - 27210100 - Inzet op circulaire economie, afval zetten we om in grondstoffen, stimuleren van hergebruik, terugbrengen percentage restafvalProduct 722 Riolering
Terug naar navigatie - Product 722 RioleringDoelen
Terug naar navigatie - Doelen27220100 - Goede uitvoering wettelijke zorgplicht voor afvalwater, hemelwater en grondwater
Terug naar navigatie - 27220100 - Goede uitvoering wettelijke zorgplicht voor afvalwater, hemelwater en grondwaterDe watertaken dragen bij aan een groene, gezonde én klimaatbestendige gemeente.
Product 723 Milieu
Terug naar navigatie - Product 723 MilieuDoelen
Terug naar navigatie - Doelen27230100 - Voldaan aan de wettelijke kwaliteitseisen voor bodemkwaliteit
Terug naar navigatie - 27230100 - Voldaan aan de wettelijke kwaliteitseisen voor bodemkwaliteitDe jaarlijkse inzet is het beschermen en behouden van de bodemkwaliteit opdat deze voldoet aan de wettelijke normen zoals de landelijke en regionale wetgeving voorschrijft. Extra aandacht wordt besteed aan stoffen zoals PFAS om te voorkomen dat deze zich verder via de grond en het grondwater kunnen verspreiden.
27230200 - We voldoen aan de eisen van het schone lucht akkoord
Terug naar navigatie - 27230200 - We voldoen aan de eisen van het schone lucht akkoordDoor te voldoen aan de vereisten van het Schone Lucht Akkoord verbeteren we de luchtkwaliteit in de gemeente Zutphen
Product 724 Gedenkparken
Terug naar navigatie - Product 724 GedenkparkenDoelen
Terug naar navigatie - Doelen27240100 - Gedenkparken zijn een plek waar nabestaanden hun dierbaren kunnen gedenken en zijn onderdeel van de gemeentelijke groenstructuur
Terug naar navigatie - 27240100 - Gedenkparken zijn een plek waar nabestaanden hun dierbaren kunnen gedenken en zijn onderdeel van de gemeentelijke groenstructuurOnze gedenkparken maken onderdeel uit van onze groenstructuur en vormen daarmee een belangrijke meerwaarde voor klimaatadaptatie en biodiversiteit.
Product 725 Energietransitie
Terug naar navigatie - Product 725 EnergietransitieDoelen
Terug naar navigatie - Doelen27250100 - Uitvoering Klimaatakkoord, 55% minder uitstoot CO2 in 2030 en volledige CO2-neutraliteit in 2050.
Terug naar navigatie - 27250100 - Uitvoering Klimaatakkoord, 55% minder uitstoot CO2 in 2030 en volledige CO2-neutraliteit in 2050.Het programma energietransitie is gericht op de uitvoering van het nationale Klimaatakkoord. Dat betekent voor de gemeente Zutphen: 55% minder CO2 uitstoot in 2030 en volledige CO2 neutraliteit in (uiterlijk) 2050. We realiseren dat in Zutphen rechtvaardig en wijkgericht.
Product 810 Ruimtelijke ontwikkeling
Terug naar navigatie - Product 810 Ruimtelijke ontwikkelingDoelen
Terug naar navigatie - Doelen28100100 - We hebben actueel en adequaat ruimtelijk beleid voor onze hele gemeente
Terug naar navigatie - 28100100 - We hebben actueel en adequaat ruimtelijk beleid voor onze hele gemeenteDe in 2025 vastgestelde Omgevingsvisie Zutphen 2040 vormt het beleidskader op hoofdlijnen met betrekking tot de fysieke en sociale leefomgeving voor de gemeente Zutphen. De omgevingsvisie vormt de basis van diverse beleidsmatige en gebiedsgerichte uitvoeringsprogramma’s.
28100200 - We houden kwaliteit en leefbaarheid op orde
Terug naar navigatie - 28100200 - We houden kwaliteit en leefbaarheid op ordeDe Omgevingsvisie Zutphen 2040 geeft het toekomstbeeld op hoofdlijnen voor de gemeente Zutphen. Hiermee is de keuzerichting van de toekomstige ruimtelijke ontwikkeling van de gemeente Zutphen voor duidelijk. Dit is de basis voor omgevingsplannen voor de gehele gemeente Zutphen die we de komende jaren stapsgewijs opstellen en aan de raad voorleggen.
28100300 - We handelen vergunningsaanvragen tijdig en adequaat af
Terug naar navigatie - 28100300 - We handelen vergunningsaanvragen tijdig en adequaat afWe handelen vergunningsaanvragen tijdig en adequaat af. Met de Omgevingswet is er veel veranderd in het proces van ruimtelijke initiatieven, zowel intern (proces, advisering, samenwerking en rollen) als extern (verwachtingen, rol en betrokkenheid). De nieuwe aanpak van initiatieven wordt doorontwikkeld gericht op snelheid en zorgvuldigheid van advisering. Inzet is om initiatiefnemers binnen 6 weken duidelijkheid te geven over doorgang én wijze van aanpak.
Product 821 Wonen
Terug naar navigatie - Product 821 WonenDoelen
Terug naar navigatie - Doelen28210100 - We hebben actueel en adequaat beleid voor de volkshuisvesting
Terug naar navigatie - 28210100 - We hebben actueel en adequaat beleid voor de volkshuisvestingHet beleid voor de volkshuisvesting moet op een aantal punten worden herzien. Enerzijds gaat het om wettelijke aanpassingen. Anderzijds wordt ook het lokale beleid aangepast op basis van maatschappelijke ontwikkelingen. Denk daarbij aan mogelijkheden om de oplopende woningnood aan te pakken. Ook uitwerking van beleid voor wonen en zorg is belangrijk met de toenemende vergrijzing.
28210200 - We realiseren circa 1.800 woningen tot 2030
Terug naar navigatie - 28210200 - We realiseren circa 1.800 woningen tot 2030Om de woningnood aan te pakken is het belangrijk om snel meer woningen te bouwen. We volgen daarbij de afspraken zoals die in de regionale Woondeal zijn vastgelegd. Deze afspraken gaan zowel over het aantal te bouwen woningen als over de betaalbaarheid van woningen. Voor de betaalbaarheid van het bouwprogramma toetsen we tevens aan het lokale Afwegingskader woningbouw.
Product 830 Grondzaken
Terug naar navigatie - Product 830 GrondzakenDoelen
Terug naar navigatie - Doelen28300100 - We zetten in op een functionele, flexibele en beheersbare grondportefeuille op maat
Terug naar navigatie - 28300100 - We zetten in op een functionele, flexibele en beheersbare grondportefeuille op maatDe grondportefeuille moet het mogelijk maken om de gemeentelijke doelstellingen op middellange en lange termijn, zoals vastgelegd in de omgevingsvisie en gebiedsvisies mogelijk te maken. Het betreft hierbij dan nieuwe ontwikkeling in en om de stad maar ook binnenstedelijke transformaties.
Wonen en leefbaarheid: Wat mag het kosten?
Terug naar navigatie - Wonen en leefbaarheid: Wat mag het kosten?Financiën Wonen en leefbaarheid
Terug naar navigatie - Financiën Wonen en leefbaarheidExploitatie |
Realisatie 2023 |
Begroting 2024 |
Begroting 2025 |
Begroting 2026 |
Begroting 2027 |
Begroting 2028 |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten |
|||||||
Wegen |
6.089 |
6.650 |
7.464 |
7.412 |
7.467 |
7.387 |
|
Mobiliteit |
1.129 |
1.325 |
1.599 |
1.233 |
1.247 |
1.238 |
|
Havens en kaden |
1.530 |
230 |
1.072 |
235 |
228 |
227 |
|
Gemeentelijke panden en gronden |
4.540 |
3.119 |
3.225 |
3.122 |
3.654 |
3.793 |
|
Regionaal archief en erfgoedcentrum |
1.019 |
1.015 |
1.081 |
1.078 |
1.078 |
1.078 |
|
Monumenten en erfgoed |
1.195 |
1.103 |
1.067 |
1.001 |
1.000 |
1.000 |
|
Archeologie |
151 |
295 |
316 |
304 |
304 |
314 |
|
Kunst en Cultuur |
5.652 |
5.033 |
5.192 |
5.048 |
5.048 |
5.047 |
|
Openbaar Groen en (openlucht) recreatie |
3.495 |
3.755 |
4.710 |
4.537 |
4.614 |
4.611 |
|
Grondstoffen |
5.478 |
5.633 |
5.821 |
5.827 |
5.826 |
5.826 |
|
Riolering |
4.375 |
4.399 |
7.000 |
5.187 |
4.526 |
4.528 |
|
Milieu |
1.289 |
1.232 |
1.221 |
1.217 |
1.217 |
1.217 |
|
Gedenkparken |
602 |
610 |
636 |
636 |
635 |
634 |
|
Energietransitie |
1.201 |
2.078 |
4.358 |
1.858 |
1.858 |
1.858 |
|
Ruimtelijke ontwikkeling |
2.945 |
1.540 |
1.693 |
1.643 |
1.618 |
1.618 |
|
Wonen |
5.653 |
2.596 |
2.795 |
2.660 |
2.645 |
2.645 |
|
Grondzaken |
8.651 |
6.685 |
5.594 |
1.871 |
209 |
26 |
|
Totaal Lasten |
54.994 |
47.297 |
54.844 |
44.868 |
43.173 |
43.046 |
|
Baten |
|||||||
Wegen |
-517 |
-264 |
-271 |
-271 |
-271 |
-271 |
|
Mobiliteit |
-3.003 |
-2.811 |
-3.090 |
-3.090 |
-3.090 |
-3.090 |
|
Havens en kaden |
-17 |
-13 |
-13 |
-13 |
-13 |
-13 |
|
Gemeentelijke panden en gronden |
-2.776 |
-2.872 |
-2.729 |
-2.729 |
-2.729 |
-2.729 |
|
Regionaal archief en erfgoedcentrum |
-189 |
-182 |
-187 |
-187 |
-187 |
-187 |
|
Monumenten en erfgoed |
-61 |
-1 |
-1 |
-1 |
-1 |
-1 |
|
Archeologie |
-129 |
-223 |
-258 |
-258 |
-258 |
-258 |
|
Kunst en Cultuur |
-567 |
-176 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Openbaar Groen en (openlucht) recreatie |
-40 |
-13 |
-13 |
-13 |
-13 |
-13 |
|
Grondstoffen |
-6.342 |
-6.682 |
-6.893 |
-6.899 |
-6.899 |
-6.899 |
|
Riolering |
-4.923 |
-4.926 |
-7.564 |
-5.751 |
-5.090 |
-5.091 |
|
Milieu |
-153 |
-112 |
-72 |
-72 |
-72 |
-72 |
|
Gedenkparken |
-349 |
-382 |
-393 |
-393 |
-393 |
-393 |
|
Energietransitie |
-617 |
-1.095 |
-762 |
-762 |
-762 |
-762 |
|
Ruimtelijke ontwikkeling |
-116 |
-53 |
-54 |
-54 |
-54 |
-54 |
|
Wonen |
-5.015 |
-1.879 |
-1.921 |
-1.921 |
-1.921 |
-1.921 |
|
Grondzaken |
-9.812 |
-6.574 |
-5.567 |
-1.845 |
-182 |
0 |
|
Totaal Baten |
-34.624 |
-28.256 |
-29.789 |
-24.258 |
-21.934 |
-21.754 |
|
Gerealiseerd saldo van baten en lasten |
20.370 |
19.041 |
25.055 |
20.610 |
21.239 |
21.292 |
|
Onttrekkingen |
|||||||
Wegen |
-153 |
-552 |
-623 |
-729 |
-722 |
-766 |
|
Mobiliteit |
-42 |
-6 |
-24 |
-23 |
-23 |
-17 |
|
Havens en kaden |
-1.316 |
0 |
-837 |
0 |
0 |
0 |
|
Gemeentelijke panden en gronden |
-932 |
-435 |
-151 |
-151 |
-151 |
-150 |
|
Monumenten en erfgoed |
-464 |
-19 |
-28 |
-28 |
-27 |
-27 |
|
Archeologie |
-71 |
-41 |
-24 |
-12 |
-12 |
-21 |
|
Kunst en Cultuur |
-363 |
-17 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Openbaar Groen en (openlucht) recreatie |
-105 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Milieu |
-154 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Gedenkparken |
-4 |
-15 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Energietransitie |
-56 |
-2.500 |
-2.500 |
0 |
0 |
0 |
|
Ruimtelijke ontwikkeling |
-1.430 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Wonen |
-40 |
-80 |
-70 |
-15 |
0 |
0 |
|
Grondzaken |
-572 |
-111 |
-27 |
-26 |
-26 |
-26 |
|
Totaal Onttrekkingen |
-5.702 |
-3.775 |
-4.283 |
-984 |
-961 |
-1.007 |
|
Stortingen |
|||||||
Wegen |
465 |
565 |
565 |
565 |
565 |
565 |
|
Mobiliteit |
500 |
500 |
500 |
500 |
500 |
500 |
|
Gemeentelijke panden en gronden |
285 |
317 |
127 |
127 |
127 |
127 |
|
Archeologie |
6 |
6 |
6 |
6 |
6 |
6 |
|
Kunst en Cultuur |
76 |
76 |
20 |
20 |
20 |
20 |
|
Openbaar Groen en (openlucht) recreatie |
8 |
8 |
8 |
8 |
8 |
8 |
|
Milieu |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
|
Gedenkparken |
22 |
22 |
22 |
22 |
22 |
22 |
|
Energietransitie |
0 |
2.500 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Wonen |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
|
Grondzaken |
1.892 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Totaal Stortingen |
3.258 |
3.998 |
1.252 |
1.252 |
1.252 |
1.252 |
|
Mutaties reserves |
-2.444 |
223 |
-3.031 |
268 |
291 |
245 |
|
Gerealiseerd resultaat |
17.926 |
19.264 |
22.025 |
20.878 |
21.530 |
21.537 |