Wonen en leefbaarheid: Ambitie

Terug naar navigatie - Wonen en leefbaarheid: Ambitie

Ambitie

Terug naar navigatie - Ambitie

Jongeren, ouderen, gezinnen en mensen met een laag, midden of hoog inkomen: iedereen voelt zich thuis in de gemeente Zutphen. We willen dat woningen betaalbaar zijn. De binnenstad is aantrekkelijk, de daar omheen liggende woonwijken en Warnsveld zijn prettig leefbaar en groen, de werklocaties zijn goed bereikbaar en zijn goed onderhouden. We hebben voorzieningen die passen bij het verzorgingsgebied en de behoeften van onze inwoners.

We willen een rechtvaardige energietransitie, waarbij we concrete doelen en haalbare doelen stellen voor de lokale opwekking van groene energie. We werken samen met inwoners en ondernemers om de energietransitie voor elkaar te krijgen. We benutten zo veel mogelijk de beschikbare bebouwde ruimte voor opwekking van zonne-energie en gaan samen met inwoners, eigenaren, corporaties en ontwikkelaars aan de slag om woningen en gebouwen van het aardgas af te halen of klaar te maken om van aardgas af te gaan. We zetten samen met inwoners en ondernemers onze schouders onder een duurzame, aantrekkelijke en klimaatbestendige leefomgeving.

Duurzaam openbaar vervoer, deelauto’s, de e-bike, slim parkeren en slimme mobiliteit worden belangrijker. Binnen de stad kun je snel en veilig lopen en fietsen. Iedereen kent gemeente Zutphen als een gemeente die goed bereikbaar is per spoor, over water, over de weg én over snelfietspaden.

Voor duurzaam wonen, werken en verplaatsen is denk-, doorzettings- en uitvoeringskracht nodig. We doen dit samen met bewoners, bedrijven en instellingen. Waar dat kan ondersteunen we maatschappelijke initiatieven. Juist onze inwoners dragen bij aan sterke wijken met een stevige sociale cohesie en een eigen identiteit die grotendeels door wijkbewoners zelf bepaald, beheerd en verrijkt wordt.

We waarderen onze natuurlijke omgeving zoals de IJssel met haar uiterwaarden, de Berkel, het landelijk gebied, de groene zone tussen Zutphen en Warnsveld en het groen rondom de vestingwerken. We zetten in om het bomenbestand en de ecologische waarde te vergroten. Bij herinrichting, uitbreiding of inbreiding ontwikkelen we natuurinclusief waarbij groen een volwaardig uitgangspunt in het ontwerp is.

De gemeente Zutphen heeft een compact stedelijk gebied. Nieuwbouw en nieuwe ontwikkelingen realiseren we in het bestaande stedelijk gebied of direct tegen de bebouwde omgeving. De herstructurering van De Mars en realisatie van Noorderhaven, transformaties in de binnenstad en de ontwikkeling van Leesten en De Hoven-noord zijn hier goede voorbeelden van. We zetten in op diverse transformaties en inbreidingen, met -waar dat kan- het herbenutten van bestaand vastgoed. We verkennen de mogelijkheden voor hoogbouw. De grotere uitbreidingslocaties Leesten en De Hoven bieden ruimte voor starters en doorstroming en voor nieuwe inwoners.

We zijn trots op onze stad en het dorp en hun geschiedenis. De gemeente Zutphen heeft een rijkdom als het gaat om historisch erfgoed. Het is de drager van onze geschiedenis en het geeft stad en dorp identiteit en sfeer. We zijn zuinig op ons erfgoed. Daarom gaan we nieuwe monumenten aanwijzen en beschermen. Wij willen zowel behoud van het erfgoed én het stimuleren van (nieuwe) kunst en cultuuruitingen, zodat Zutphen het bruisend cultureel centrum van het oosten wordt. 

De gemeente Zutphen is aantrekkelijk om te wonen en werken, zowel voor onze inwoners als voor nieuwe inwoners. En dat willen we ook in de toekomst blijven. We zetten in op sociale en economische balans, veilige en leefbare wijken, een goed voorzieningenniveau en dynamiek en levendigheid in de stad. In de Omgevingsvisie schetsen we hoe de groei van onze gemeente vorm krijgt in relatie tot stedelijke vernieuwing, ruimtelijke kwaliteit, verduurzaming en economische versterking.

Volgen van de ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Volgen van de ontwikkelingen

In de begroting hebben we de aangenomen moties en amendementen verwerkt. 

Om ontwikkelingen binnen programma wonen en leefbaarheid te kunnen volgen werken we met de volgende indicatoren:

1. Doel: het realiseren van 1.800 woningen voor 2030

We monitoren de jaarlijkse realisatie nieuwbouwopgave als benoemd in de Regionale Woondeal met vergelijking met provincie en regio om te vast te stellen dat wij op koers liggen. 

2. Doel: Vergroening van de openbare ruimte en meer bomen

We  monitoren de oppervlakte aan groen (groen in de wijk, omgevingsgroen, bos en plantsoen) en stellen vast of deze aansluit op onze ambities

3. Doel: We willen in 2030 55% minder CO2 uitstoten dan in 1990 door in te zetten op een versnelling van de energietransitie om dit te realiseren monitoren wij of wij op koers liggen door de onderstaande indicatoren te meten.

•    We meten de CO2 reductie ten opzichte van 1990.
•    We meten het energieverbruik in de gebouwde omgeving.
•    We monitoren het aantal woningen zonder aardgasverbruik.

Product 210 Wegen

Terug naar navigatie - Product 210 Wegen

Doelen

Terug naar navigatie - Doelen

Product 211 Mobiliteit

Terug naar navigatie - Product 211 Mobiliteit

Doelen

Terug naar navigatie - Doelen

22110200 - De binnenstad van Zutphen is autoluw, duurzaam, aantrekkelijk en goed bereikbaar

Terug naar navigatie - 22110200 - De binnenstad van Zutphen is autoluw, duurzaam, aantrekkelijk en goed bereikbaar

Binnen het programma binnenstad werken wij aan de autoluwe binnenstad met als doel hiermee een bijdrage te leveren aan een fijne leefomgeving en aan  een cultureel en  economisch krachtige binnenstad. 

Product 222 Havens en kaden

Terug naar navigatie - Product 222 Havens en kaden

Doelen

Terug naar navigatie - Doelen

22220100 - Goed en functioneel beheer en onderhoud van onze havens

Terug naar navigatie - 22220100 - Goed en functioneel beheer en onderhoud van onze havens

Het beleid en het daarop vastgestelde beheerplan van de havens is erop gericht om de havens bevaarbaar en veilig te houden. 

Product 310 Gemeentelijke panden en gronden

Terug naar navigatie - Product 310 Gemeentelijke panden en gronden

Doelen

Terug naar navigatie - Doelen

23100100 - We hebben actueel en adequaat beleid voor vastgoed

Terug naar navigatie - 23100100 - We hebben actueel en adequaat beleid voor vastgoed

Gemeentelijk vastgoed heeft als doel accommodaties te bieden voor maatschappelijke functies zoals onderwijs en cultuur en andere overheidsgelieerde partijen. Daarbij horen de vraagstukken van verwerving, beheer en onderhoud. 

23100200 - We werken aan een portefeuille vastgoed die past bij onze gemeentelijke taken

Terug naar navigatie - 23100200 - We werken aan een portefeuille vastgoed die past bij onze gemeentelijke taken

De vastgoedportefeuille heeft onder andere het doel om accommodaties beschikbaar te hebben afgestemd op de maatschappelijke behoefte , de omgevingsvisie en specifieke visies vanuit de beleidsvelden zoals het integraal huisvestingsplan voor onderwijs. Specifiek in 2025 gaat de aandacht uit naar de verouderde gymaccommodaties.

Product 543 Regionaal archief en erfgoedcentrum

Terug naar navigatie - Product 543 Regionaal archief en erfgoedcentrum

Doelen

Terug naar navigatie - Doelen

25430100 - Het erfgoed dat in het archief is opgeslagen is goed beschermd en beheerd

Terug naar navigatie - 25430100 - Het erfgoed dat in het archief is opgeslagen is goed beschermd en beheerd

•    Het rijke erfgoed in het archief van Zutphen is goed (wettelijk) beschermd en beheerd. 
•    De huisvesting van het Regionaal Archief en het archiefdepot is voor de komende 30 jaar toekomstbestendig.

Product 544 Monumenten en erfgoed

Terug naar navigatie - Product 544 Monumenten en erfgoed

Doelen

Terug naar navigatie - Doelen

25440100 - We zetten erfgoed in als een bron van inspiratie bij ruimtelijke ontwikkelingen

Terug naar navigatie - 25440100 - We zetten erfgoed in als een bron van inspiratie bij ruimtelijke ontwikkelingen

De gemeente heeft de wettelijke taak om zorg te dragen voor een zorgvuldige omgang met het monumentale erfgoed. Dat geldt zowel voor de rijks- als gemeentelijke monumenten als voor de verschillende beschermde stads- en dorpsgezichten. Naast advisering bij initiatieven en vergunningaanvragen zetten we onder meer in op voorlichting over onze monumenten en de (on)mogelijkheden en kansen voor verduurzaming.

25440200 - Het rijke monumentale erfgoed van de gemeente Zutphen is goed (wettelijk) beschermd en beheerd

Terug naar navigatie - 25440200 - Het rijke monumentale erfgoed van de gemeente Zutphen is goed (wettelijk) beschermd en beheerd

De gemeente heeft de wettelijke taak om zorg te dragen voor een zorgvuldige omgang met het monumentale erfgoed. Dat geldt zowel voor de rijks- als gemeentelijke monumenten als voor de verschillende beschermde stads- en dorpsgezichten. Naast advisering bij initiatieven en vergunningaanvragen zetten we onder meer in op voorlichting over onze monumenten en de (on)mogelijkheden en kansen voor verduurzaming.

Product 545 Archeologie

Terug naar navigatie - Product 545 Archeologie

Doelen

Terug naar navigatie - Doelen

25450100 - De geschiedenis, zoals vindbaar in de bodem (Archeologie) is van grote betekenis en inspiratie voor Zutphen

Terug naar navigatie - 25450100 - De geschiedenis, zoals vindbaar in de bodem (Archeologie) is van grote betekenis en inspiratie voor Zutphen

De Nederlandse gemeenten hebben de zorgplicht over ons archeologische erfgoed (Erfgoedwet, Omgevingswet). Zutphen geeft daar op inspirerende wijze invulling aan en gebruikt de kennis bij ontwikkelingen in de stad en betreft inwoners op diverse wijzen bij het verhaal van onze gemeente. We zijn kenniscentrum in de wijde regio en stralen dat op diverse manieren uit. 

Product 550 Cultuur

Terug naar navigatie - Product 550 Cultuur

Doelen

Terug naar navigatie - Doelen

25500100 - In de gemeente Zutphen kan iedereen kunst en cultuur (mee-)maken.

Terug naar navigatie - 25500100 - In de gemeente Zutphen kan iedereen kunst en cultuur (mee-)maken.

Van jong tot oud is er voor inwoners een divers en aantrekkelijk aanbod, verspreid over de gemeente. Inwoners doen daarvoor de nodige vaardigheden op en ontdekken hun eigen talenten. Deze talenten kunnen inwoners presenteren op diverse plekken in de gemeente. 

25500200 - Zutphen wordt het bruisend cultureel centrum van het Oosten

Terug naar navigatie - 25500200 - Zutphen wordt het bruisend cultureel centrum van het Oosten

Gemeente Zutphen heeft met cultuur een regionale uitstraling, relevantie en aantrekkingskracht. Sterke voorzieningen en hun programmering dragen bij aan de uitstraling en aantrekkingskracht van bezoekers op onze gemeente. Door samen te werken met andere gemeenten in de regio bouwen we gezamenlijk aan een culturele infrastructuur van instellingen, organisaties en verenigingen.  Instellingen en organisaties wisselen zo onderling kennis uit over promotie of fondsenwerving. Of kunnen elkaar opzoeken om samen te werken.  Daar plukken we lokaal ook de vruchten van.

25500300 - Kunst en cultuur dragen bij aan welzijn, zingeving en preventie

Terug naar navigatie - 25500300 - Kunst en cultuur dragen bij aan welzijn, zingeving en preventie

Kunst en cultuur leveren een relevante bijdrage aan het oplossen van maatschappelijke opgaven. Bijvoorbeeld door het tegengaan van eenzaamheid en daarmee versterken van ontmoeting of het bespreekbaar maken van onderwerpen (bewustwording). In kunst en cultuur kunnen inwoners zingeving ervaren, gezien worden en sociale vaardigheden ontwikkelen. 

25500400 - Inwoners, cultuurinstellingen en makers kunnen hun kunsten, talenten en aanbod op een podium in de gemeente tonen.

Terug naar navigatie - 25500400 - Inwoners, cultuurinstellingen en makers kunnen hun kunsten, talenten en aanbod op een podium in de gemeente tonen.

Kunst en cultuur vinden overal in de gemeente plaats, op de podia, in wijkcentra, in voetbalkantines. Kunstenaars en creatievelingen versterken elkaar in broedplaatsen en ook de wijk waarin ze zich bevinden. 

Product 560 Groen, water en klimaatadaptatie

Terug naar navigatie - Product 560 Groen, water en klimaatadaptatie

Doelen

Terug naar navigatie - Doelen

25600100 - Water en bodem sturend voor ruimtelijke inrichting

Terug naar navigatie - 25600100 - Water en bodem sturend voor ruimtelijke inrichting

We laten water en bodem sturend zijn voor alles wat met de ruimtelijke inrichting te maken heeft om de juiste keuzes voor nu en in de toekomst te maken voor onze inwoners.

 

25600200 - Groene, klimaatbestendige en natuurinclusieve ruimtelijke inrichting

Terug naar navigatie - 25600200 - Groene, klimaatbestendige en natuurinclusieve ruimtelijke inrichting

Dit doel heeft hoge prioriteit in 2025. We richten de openbare ruimte klimaatadaptief in door het bieden van verkoeling, waterberging en voorkomen van wateroverlast. Hiermee geven we uitvoering aan de doelen van de Klimaatadaptatiestrategie. Daarbij hebben we de ambities:

  • ruimte voor regenwater
  • verkoeling altijd dichtbij
  • bodem als buffer

Om dit te realiseren hanteren we de ontwerpprincipes :

  • waterbodem-sturend;
  • groen tenzij… ;
  • geen plek onbenut.

Bij klimaatadaptief ontwerpen gelden de volgende uitgangspunten:

  • ruimte voor regenwater;
  • 300m afstand tot een koele plek van minimaal 200m2 vanaf elke woning en ieder gebouw;
  • 40% schaduw op veelgebruikte loop- en fietsroutes;
  • geen plek onbenut.

25600300 - Toekomstbestendig stedelijk watersysteem richting 2050 om waterkwaliteit en -kwantiteit te waarborgen

Terug naar navigatie - 25600300 - Toekomstbestendig stedelijk watersysteem richting 2050 om waterkwaliteit en -kwantiteit te waarborgen

We  maken een waterrobuust watersysteem. Hiermee anticiperen we op het veranderende klimaat en behoud van de bestaande watergangen in de gemeente.

 

Product 721 Grondstoffen

Terug naar navigatie - Product 721 Grondstoffen

Doelen

Terug naar navigatie - Doelen

Product 722 Riolering

Terug naar navigatie - Product 722 Riolering

Doelen

Terug naar navigatie - Doelen

27220100 - Goede uitvoering wettelijke zorgplicht voor afvalwater, hemelwater en grondwater

Terug naar navigatie - 27220100 - Goede uitvoering wettelijke zorgplicht voor afvalwater, hemelwater en grondwater

De watertaken dragen bij aan een groene, gezonde én klimaatbestendige gemeente. 

Product 723 Milieu

Terug naar navigatie - Product 723 Milieu

Doelen

Terug naar navigatie - Doelen

27230100 - Voldaan aan de wettelijke kwaliteitseisen voor bodemkwaliteit

Terug naar navigatie - 27230100 - Voldaan aan de wettelijke kwaliteitseisen voor bodemkwaliteit

De jaarlijkse inzet is het beschermen en behouden van de bodemkwaliteit opdat deze voldoet aan de wettelijke normen zoals de landelijke en regionale  wetgeving voorschrijft.  Extra aandacht wordt besteed aan stoffen zoals PFAS om te voorkomen dat deze zich verder via de grond en het grondwater kunnen verspreiden.

 

27230200 - We voldoen aan de eisen van het schone lucht akkoord

Terug naar navigatie - 27230200 - We voldoen aan de eisen van het schone lucht akkoord

Door te voldoen aan de vereisten van het Schone Lucht Akkoord verbeteren we de luchtkwaliteit in de gemeente Zutphen

Product 724 Gedenkparken

Terug naar navigatie - Product 724 Gedenkparken

Doelen

Terug naar navigatie - Doelen

27240100 - Gedenkparken zijn een plek waar nabestaanden hun dierbaren kunnen gedenken en zijn onderdeel van de gemeentelijke groenstructuur

Terug naar navigatie - 27240100 - Gedenkparken zijn een plek waar nabestaanden hun dierbaren kunnen gedenken en zijn onderdeel van de gemeentelijke groenstructuur

Onze gedenkparken maken onderdeel uit van onze groenstructuur en vormen daarmee een belangrijke meerwaarde voor klimaatadaptatie en biodiversiteit.

Product 725 Energietransitie

Terug naar navigatie - Product 725 Energietransitie

Doelen

Terug naar navigatie - Doelen

27250100 - Uitvoering Klimaatakkoord, 55% minder uitstoot CO2 in 2030 en volledige CO2-neutraliteit in 2050.

Terug naar navigatie - 27250100 - Uitvoering Klimaatakkoord, 55% minder uitstoot CO2 in 2030 en volledige CO2-neutraliteit in 2050.

Het programma energietransitie is gericht op de uitvoering van het nationale Klimaatakkoord. Dat betekent voor de gemeente Zutphen: 55% minder CO2 uitstoot in 2030 en volledige CO2 neutraliteit in (uiterlijk) 2050. We realiseren dat in Zutphen rechtvaardig en wijkgericht.

Product 810 Ruimtelijke ontwikkeling

Terug naar navigatie - Product 810 Ruimtelijke ontwikkeling

Doelen

Terug naar navigatie - Doelen

28100100 - We hebben actueel en adequaat ruimtelijk beleid voor onze hele gemeente

Terug naar navigatie - 28100100 - We hebben actueel en adequaat ruimtelijk beleid voor onze hele gemeente

De in 2025 vastgestelde Omgevingsvisie Zutphen 2040 vormt het beleidskader op hoofdlijnen met betrekking tot de fysieke en sociale leefomgeving voor de gemeente Zutphen. De omgevingsvisie vormt de basis van diverse beleidsmatige en gebiedsgerichte uitvoeringsprogramma’s.  

28100200 - We houden kwaliteit en leefbaarheid op orde

Terug naar navigatie - 28100200 - We houden kwaliteit en leefbaarheid op orde

De Omgevingsvisie Zutphen 2040 geeft het toekomstbeeld op hoofdlijnen voor de gemeente Zutphen. Hiermee is de keuzerichting van de toekomstige ruimtelijke ontwikkeling van de gemeente Zutphen voor duidelijk. Dit is de basis voor omgevingsplannen voor de gehele gemeente Zutphen die we de komende jaren stapsgewijs opstellen en aan de raad voorleggen. 

28100300 - We handelen vergunningsaanvragen tijdig en adequaat af

Terug naar navigatie - 28100300 - We handelen vergunningsaanvragen tijdig en adequaat af

We handelen vergunningsaanvragen tijdig en adequaat af. Met de Omgevingswet is er veel veranderd in het proces van ruimtelijke initiatieven, zowel intern (proces, advisering, samenwerking en rollen) als extern (verwachtingen, rol en betrokkenheid). De nieuwe aanpak van initiatieven wordt doorontwikkeld gericht op snelheid en zorgvuldigheid van advisering. Inzet is om initiatiefnemers binnen 6 weken duidelijkheid te geven over doorgang én wijze van aanpak. 

Product 821 Wonen

Terug naar navigatie - Product 821 Wonen

Doelen

Terug naar navigatie - Doelen

28210100 - We hebben actueel en adequaat beleid voor de volkshuisvesting

Terug naar navigatie - 28210100 - We hebben actueel en adequaat beleid voor de volkshuisvesting

Het beleid voor de volkshuisvesting moet op een aantal punten worden herzien. Enerzijds gaat het om wettelijke aanpassingen. Anderzijds wordt ook het lokale beleid aangepast op basis van maatschappelijke ontwikkelingen.  Denk daarbij aan mogelijkheden om de oplopende woningnood aan te pakken. Ook uitwerking van beleid voor wonen en zorg is belangrijk met de toenemende vergrijzing. 

28210200 - We realiseren circa 1.800 woningen tot 2030

Terug naar navigatie - 28210200 - We realiseren circa 1.800 woningen tot 2030

Om de woningnood aan te pakken is het belangrijk om snel meer woningen te bouwen. We volgen daarbij de afspraken zoals die in de regionale Woondeal zijn vastgelegd. Deze afspraken gaan zowel over het aantal te bouwen woningen als over de betaalbaarheid van woningen. Voor de betaalbaarheid van het bouwprogramma toetsen we tevens aan het lokale Afwegingskader woningbouw.

Product 830 Grondzaken

Terug naar navigatie - Product 830 Grondzaken

Doelen

Terug naar navigatie - Doelen

28300100 - We zetten in op een functionele, flexibele en beheersbare grondportefeuille op maat

Terug naar navigatie - 28300100 - We zetten in op een functionele, flexibele en beheersbare grondportefeuille op maat

De grondportefeuille moet het mogelijk maken om de gemeentelijke doelstellingen op middellange en lange termijn, zoals vastgelegd  in de omgevingsvisie en gebiedsvisies mogelijk te maken. Het betreft hierbij dan nieuwe ontwikkeling in en om de stad maar ook binnenstedelijke transformaties. 

Wonen en leefbaarheid: Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wonen en leefbaarheid: Wat mag het kosten?

Financiën Wonen en leefbaarheid

Terug naar navigatie - Financiën Wonen en leefbaarheid
Bedragen x €1.000
Exploitatie
Realisatie 2023
Begroting 2024
Begroting 2025
Begroting 2026
Begroting 2027
Begroting 2028
Lasten
Wegen
6.089
6.650
7.464
7.412
7.467
7.387
Mobiliteit
1.129
1.325
1.599
1.233
1.247
1.238
Havens en kaden
1.530
230
1.072
235
228
227
Gemeentelijke panden en gronden
4.540
3.119
3.225
3.122
3.654
3.793
Regionaal archief en erfgoedcentrum
1.019
1.015
1.081
1.078
1.078
1.078
Monumenten en erfgoed
1.195
1.103
1.067
1.001
1.000
1.000
Archeologie
151
295
316
304
304
314
Kunst en Cultuur
5.652
5.033
5.192
5.048
5.048
5.047
Openbaar Groen en (openlucht) recreatie
3.495
3.755
4.710
4.537
4.614
4.611
Grondstoffen
5.478
5.633
5.821
5.827
5.826
5.826
Riolering
4.375
4.399
7.000
5.187
4.526
4.528
Milieu
1.289
1.232
1.221
1.217
1.217
1.217
Gedenkparken
602
610
636
636
635
634
Energietransitie
1.201
2.078
4.358
1.858
1.858
1.858
Ruimtelijke ontwikkeling
2.945
1.540
1.693
1.643
1.618
1.618
Wonen
5.653
2.596
2.795
2.660
2.645
2.645
Grondzaken
8.651
6.685
5.594
1.871
209
26
Totaal Lasten
54.994
47.297
54.844
44.868
43.173
43.046
Baten
Wegen
-517
-264
-271
-271
-271
-271
Mobiliteit
-3.003
-2.811
-3.090
-3.090
-3.090
-3.090
Havens en kaden
-17
-13
-13
-13
-13
-13
Gemeentelijke panden en gronden
-2.776
-2.872
-2.729
-2.729
-2.729
-2.729
Regionaal archief en erfgoedcentrum
-189
-182
-187
-187
-187
-187
Monumenten en erfgoed
-61
-1
-1
-1
-1
-1
Archeologie
-129
-223
-258
-258
-258
-258
Kunst en Cultuur
-567
-176
0
0
0
0
Openbaar Groen en (openlucht) recreatie
-40
-13
-13
-13
-13
-13
Grondstoffen
-6.342
-6.682
-6.893
-6.899
-6.899
-6.899
Riolering
-4.923
-4.926
-7.564
-5.751
-5.090
-5.091
Milieu
-153
-112
-72
-72
-72
-72
Gedenkparken
-349
-382
-393
-393
-393
-393
Energietransitie
-617
-1.095
-762
-762
-762
-762
Ruimtelijke ontwikkeling
-116
-53
-54
-54
-54
-54
Wonen
-5.015
-1.879
-1.921
-1.921
-1.921
-1.921
Grondzaken
-9.812
-6.574
-5.567
-1.845
-182
0
Totaal Baten
-34.624
-28.256
-29.789
-24.258
-21.934
-21.754
Gerealiseerd saldo van baten en lasten
20.370
19.041
25.055
20.610
21.239
21.292
Onttrekkingen
Wegen
-153
-552
-623
-729
-722
-766
Mobiliteit
-42
-6
-24
-23
-23
-17
Havens en kaden
-1.316
0
-837
0
0
0
Gemeentelijke panden en gronden
-932
-435
-151
-151
-151
-150
Monumenten en erfgoed
-464
-19
-28
-28
-27
-27
Archeologie
-71
-41
-24
-12
-12
-21
Kunst en Cultuur
-363
-17
0
0
0
0
Openbaar Groen en (openlucht) recreatie
-105
0
0
0
0
0
Milieu
-154
0
0
0
0
0
Gedenkparken
-4
-15
0
0
0
0
Energietransitie
-56
-2.500
-2.500
0
0
0
Ruimtelijke ontwikkeling
-1.430
0
0
0
0
0
Wonen
-40
-80
-70
-15
0
0
Grondzaken
-572
-111
-27
-26
-26
-26
Totaal Onttrekkingen
-5.702
-3.775
-4.283
-984
-961
-1.007
Stortingen
Wegen
465
565
565
565
565
565
Mobiliteit
500
500
500
500
500
500
Gemeentelijke panden en gronden
285
317
127
127
127
127
Archeologie
6
6
6
6
6
6
Kunst en Cultuur
76
76
20
20
20
20
Openbaar Groen en (openlucht) recreatie
8
8
8
8
8
8
Milieu
3
3
3
3
3
3
Gedenkparken
22
22
22
22
22
22
Energietransitie
0
2.500
0
0
0
0
Wonen
2
2
2
2
2
2
Grondzaken
1.892
0
0
0
0
0
Totaal Stortingen
3.258
3.998
1.252
1.252
1.252
1.252
Mutaties reserves
-2.444
223
-3.031
268
291
245