Zorgen en samenleven
Zorgen en samenleven: Ambitie
Terug naar navigatie - Zorgen en samenleven: AmbitieAmbitie
Terug naar navigatie - AmbitieInclusieve samenleving
De gemeente Zutphen is voor iedereen een veilige en gezonde plek om te wonen, te werken, te ondernemen, te sporten en naar school te gaan. Niemand wordt gediscrimineerd op grond van afkomst, huidskleur, seksualiteit, gender, leeftijd, geloof of het hebben van een beperking. We gaan uit van de kracht van onze inwoners en zetten in op een sterke inclusieve samenleving waarin iedereen mee kan doen.
Wij koesteren de dynamiek in de wijken, in de eigen netwerken van inwoners en andere partijen en in de gemeente als geheel. We streven naar kansengelijkheid en sociale samenhang in de wijken, waar mensen elkaar kennen, helpen en opzoeken. Onze focus ligt op preventie; het voorkomen dat problemen ontstaan of verergeren. Daar waar het inwoners in hun netwerk, in de buurt of daarbuiten zelf niet lukt, ondersteunen wij. Onze grondhouding is werken vanuit de inwoner, integraal en gebiedsgericht. Elke wijk heeft z’n eigen dna en die verschillen omarmen en versterken we. Dat vraagt verschillende investeringen en manieren van faciliteren vanuit de gemeente.
De gemeente Zutphen is een fijne gemeente voor kinderen en jongeren om op te groeien, met ruimte om te spelen en elkaar te ontmoeten, ouders die elkaar helpen, goed onderwijs, een breed aanbod aan sport en cultuur. We zetten preventieve activiteiten en lichte jeugdhulp in voor kinderen met risicofactoren. Gespecialiseerde jeugdhulp zetten we in als het écht nodig is. We hebben aandacht voor een duurzaam en betaalbaar zorglandschap.
Hulp aan inwoners willen we zoveel mogelijk lokaal en dichtbij huis kunnen aanbieden. Een sterke sociale basis is daarvoor cruciaal. We gaan eenzaamheid tegen, bij ouderen, maar ook bij jongeren en/of mantelzorgers. De toenemende vergrijzing heeft onze aandacht. We spelen daarop in door ‘zo lang mogelijk thuis wonen’ mogelijk te maken met een aanbod aan dagbesteding, laagdrempelige ontmoetingsplekken en huishoudelijke zorg.
We werken preventief aan het bevorderen van de gezondheid van onze inwoners. Daar draagt ook ons sportbeleid aan bij.
Bestaanszekerheid vergroten
Het aantal huishoudens dat niet meer structureel kan rondkomen neemt toe in de gemeente Zutphen. Er is meer armoede en de bestaanszekerheid van onze inwoners staat onder druk. Als gemeente hebben we, in samenwerking met inwoners en maatschappelijke organisaties, een wettelijke en collectieve verantwoordelijkheid voor inwoners die ondersteuning nodig hebben om op de arbeidsmarkt en in de maatschappij te kunnen participeren.
De begrippen vertrouwen, gelijkwaardigheid en bestaanszekerheid staan centraal bij beleid en uitvoering. Vertrouwen van de overheid in de inwoners én inwoners die vertrouwen hebben in de overheid. De oplossingen en ideeën van de inwoner zijn voor ons leidend, niet de afzonderlijke wet- en regelgeving en systemen. Dit vraagt van ons dat we dingen anders durven doen en (meer) integraal werken.
Verbinden veiligheid, leefbaarheid en zorg
We streven ernaar om voor alle inwoners en bezoekers een veilige gemeente te zijn. We verkennen continu waar we de veiligheid en leefbaarheid kunnen verbeteren. We werken daarbij nauw samen met politie en justitie, omliggende gemeenten, organisaties en (horeca-)ondernemers.
Integrale opgave sociaal domein
Terug naar navigatie - Integrale opgave sociaal domeinDe thema’s die we in 2025 integraal, sociaal domein breed en met onze ketenpartners oppakken zijn:
Inwoner centraal in ons beleid
Belangrijke trends en ontwikkelingen in de Zutphense samenleving zijn de vergrijzing, de toename van inwoners die een beroep doen op een gemeentelijke inkomensregeling en de extra instroom van vluchtelingen. Ook wettelijk hebben we te maken met nieuwe ontwikkelingen zoals de landelijke Hervormingsagenda Jeugd, de Spreidingswet en de vernieuwde Participatiewet. We vinden het daarom belangrijk om met elkaar de leidende principes binnen het sociaal domein opnieuw vast te stellen. In een nota beschrijven we het doel van onze aanpak, waar we in geloven en hoe wij werken. De inwoner vormt daarbij, vanuit de begrippen ‘vertrouwen’, ‘gelijkwaardigheid’ en ‘bestaanszekerheid’, het vertrekpunt. De vraag ‘Waarmee is de inwoner het beste geholpen?’ staat voor ons centraal. Daarmee doen we recht aan de samenhang tussen de al lopende beleidslijnen. De nota vormt de basis voor beleid en uitvoering binnen het sociaal domein.
Versterken sociale cohesie en preventie
We stimuleren sociale cohesie en zetten in op preventie. Dat doen we door samen met onze partners door:
• het versterken van het opvoedkundig klimaat. Daarbij stimuleren we dat vragen over opvoeden en opgroeien door kinderen, jongeren en hun ouders sámen met kinderopvang, school en partners in de wijk worden opgelost. Dat doen we onder andere door het versterken van Team lichte jeugdhulp.
• inspelen op de toenemende vergrijzing met een integrale aanpak. Dit betreft bijvoorbeeld het inrichten van voorzieningen waardoor ouderen zo lang mogelijk thuis kunnen blijven wonen. Zoals maatregelen gericht op gezondheid, dementie of eenzaamheid maar ook wonen en zorg, een toegankelijke woonomgeving en mobiliteit. Gezondheidsbevordering vanuit het Integraal Zorgakkoord en het Gezond en Actief leven Akkoord (GALA) draagt hieraan bij.
• het bevorderen van actieve integratie van vluchtelingen. We streven ernaar om te voldoen aan de wettelijke taakstellingen voor de opvang van vluchtelingen én bevorderen het integratieproces.
• extra aandacht voor bestaanszekerheid. In het bijzonder voor gezinnen die moeilijk rondkomen en voor inwoners met een uitkering en/of schulden. Maatwerk en persoonlijke aandacht zijn sleutelbegrippen in onze dienstverlening. Het project Inwoner in beeld staat hierbij centraal.
• het uitvoeren van de integrale projecten zoals de Regenboogagenda, de overgang van jeugdige naar jongvolwassneen (18-/18+) en de Zutphense aanpak geletterdheid. Voor deze projecten hebben we in 2024 een visie en uitvoeringsprogramma vastgesteld. Deze implementeren we.
Visie ‘Sterke wijken en wijkgericht werken’
We willen een Zutphense samenleving zijn met een sterke sociale cohesie in vitale wijken en buurten, en een bijpassende sociale infrastructuur waar een ontmoetingsplek of buurthuis onderdeel van kan uitmaken. We zijn als gemeente, samen met onze partners, in de wijken dichtbij en laagdrempelig bereikbaar. Zo zorgen we ervoor dat onze inwoners de juiste zorg/hulp/steun krijgen. Op basis van de visie Sterke wijken (2024) maken we keuzes voor investeringen in de sociale infrastructuur.
Extra inzet op veiligheid
Veiligheid is een onderwerp dat steeds meer aandacht vraagt, zowel qua complexiteit als qua capaciteit voor onder andere handhaving. We zien dat de criminaliteits- en overlastcijfers in de afgelopen jaren zijn gestegen. Daar waar de klassieke criminaliteit daalt, stijgt de digitale criminaliteit. We zien ook een stijgende lijn als het gaat om zorg- en veiligheidsproblematiek en ondermijning. Met de uitvoering van het integrale Veiligheidsplan spelen we op deze vragen in. Ook werken we samen aan het landelijke programma ‘Preventie met gezag'.
Volgen van de ontwikkelingen
Terug naar navigatie - Volgen van de ontwikkelingenWe willen in het sociaal domein een aantal specifieke ontwikkelingen monitoren om te zien of de inzet het gewenste effect heeft. Daarvoor hebben we onderstaande indicatoren opgesteld.
Openbare orde en veiligheid
Doel: Verminderen van extreme (woon)overlast in kwetsbare buurten door intensivering van de aanpak. We zetten in op een individuele aanpak van de overlast waar we met behulp van persoonlijke-, private-, bestuurlijke- en strafrechtelijke middelen integraal werken.
• We monitoren e aanpak van extreme woonoverlast. We willen (in elk geval) 10 casussen op deze intensieve wijze aanpakken.
• We begeleiden en monitoren mensen die uit een gesloten instelling voor verwardheid, verslaving of criminaliteit, om zoveel mogelijk te voorkomen dat terugval in oud gedrag ontstaat).
Sport, bewegen en ontmoeten
Doel: We willen een gezonde leefstijl in samenhang met sport bevorderen
• We monitoren het aantal inwoners dat voldoet aan Nederlandse Norm Gezond Bewegen (NNGB): 150 minuten matig intensief bewegen per week.
Hulp en welzijn
Doel: Versterking van de sociale basis, preventie en de inrichting van laagdrempelige, wijkgerichte en kwalitatief goede voorzieningen ter voorkoming en vervanging van geïndiceerd maatwerk.
• We monitoren het aantal cliënten met een Wmo indicatie, gecorrigeerd met de instroom en uitstroom vanwege de vergrijzing en extramuralisering.
• We monitoren het aantal cliënten dat doorstroomt naar lichtere zorgvormen van begeleiding of uitstroomt (bijvoorbeeld naar Perspectief Zutphen of de formulierenbrigade).
• We onderzoeken de cliëntervaringen naar kwaliteit en bejegening met betrekking tot de geïndiceerde Wmo-zorg.
Bestaanszekerheid en meedoen
Doel: inwoners doen mee in de samenleving door vrijwilligerswerk, betaald werk of door andere (sociale) activiteiten.
• We monitoren het aantal inwoners met een bijstandsuitkering dat deelneemt aan sociale activiteiten.
• We monitoren het aantal inwoners met een bijstandsuitkering dat betaald werk doet of gaat doen.
• We monitoren hoe onze inwoners onze dienstverlening ervaren. Die gericht is op alle activiteiten met betrekking tot loopbaanontwikkeling en bestaanszekerheid.
Jeugd en jongeren
Doel: Minder kinderen met geïndiceerde jeugdhulp, door versterken van de pedagogische samenleving, preventie en uitbouwen en borgen Team lichte jeugdhulp.
• We monitoren de ontwikkeling van het aantal kinderen/jongeren met geïndiceerde jeugdhulp.
• We monitoren het aantal kinderen dat Onder Toezicht (OTS) is geplaatst.
• We onderzoeken de cliëntervaringen met zowel geïndiceerde jeugdhulp als team lichte jeugdhulp.
De amendementen en moties naar aanleiding van de Voorjaarsnota 2024 hebben we in de tekst van programma 4 verwerkt.
Product 120 Brandweer
Terug naar navigatie - Product 120 BrandweerDoelen
Terug naar navigatie - Doelen41200100 - Regionaal werken we samen op het gebied van brandweerzorg, crisisbeheersing en rampenbestrijding
Terug naar navigatie - 41200100 - Regionaal werken we samen op het gebied van brandweerzorg, crisisbeheersing en rampenbestrijdingDe Veiligheidsregio Noord- en Oost Gelderland (VNOG) is een gemeenschappelijke regeling van 22 gemeenten. We werken met elkaar samen aan publieke en fysieke veiligheid in de regio.
Product 140 Openbare orde en veiligheid
Terug naar navigatie - Product 140 Openbare orde en veiligheidDoelen
Terug naar navigatie - Doelen41400100 - Beperken van de criminaliteit en overlast in onze woonomgeving en bevorderen van het gevoel van veiligheid
Terug naar navigatie - 41400100 - Beperken van de criminaliteit en overlast in onze woonomgeving en bevorderen van het gevoel van veiligheidWe willen zowel de feitelijke veiligheid als het veiligheidsgevoel van de inwoners in Zutphen versterken.
41400200 - Het aanpakken en voorkomen van ondermijnende criminaliteit
Terug naar navigatie - 41400200 - Het aanpakken en voorkomen van ondermijnende criminaliteitDe aard en omvang van de ondermijningsproblematiek is groter dan wij denken en dat willen we aanpakken en verminderen. Bij ondermijning hebben we het over onder andere over de productie, handel en gebruik van drugs, zorgfraude en mensenhandel.
41400300 -Samenwerking tussen de zorg- en veiligheidspartners om daarmee (woon-) overlast en criminaliteit te voorkomen
Terug naar navigatie - 41400300 -Samenwerking tussen de zorg- en veiligheidspartners om daarmee (woon-) overlast en criminaliteit te voorkomenZutphen scoort, in vergelijking met de Nederlandse gemiddelden, hoog op overlast en criminaliteit. Hiervoor gaan we, nog meer dan we al doen, om tafel met onze zorg- en veiligheidspartners.
41400400 - De overlast- verzuim- en criminaliteit-cijfers in Zutphen onder de jeugd nemen af
Terug naar navigatie - 41400400 - De overlast- verzuim- en criminaliteit-cijfers in Zutphen onder de jeugd nemen afWe willen voorkomen dat onze jongeren op het criminele pad komen of daar blijven. Met het programma Preventie met Gezag zetten we hier stevig op in. We meten jaarlijks de effecten van onze inzet onder de doelgroep 8 tot en met 27 jaar.
41400500 - Inwoners, ondernemers, instellingen en medewerkers zijn weerbaarder tegen digitale criminaliteit
Terug naar navigatie - 41400500 - Inwoners, ondernemers, instellingen en medewerkers zijn weerbaarder tegen digitale criminaliteitHet aantal slachtoffers van online criminaliteit neemt toe, de schade groeit maar de weerbaarheid blijft achter. Het inzetten op preventie en voorlichting is hier belangrijk.
Product 530 Sport
Terug naar navigatie - Product 530 SportDoelen
Terug naar navigatie - Doelen45300100 - We streven naar doeltreffend beleid en uitvoering voor het stimuleren van sport, bewegen en ontmoeten
Terug naar navigatie - 45300100 - We streven naar doeltreffend beleid en uitvoering voor het stimuleren van sport, bewegen en ontmoetenVoldoende sport en bewegen draagt bij aan gezondheid en welbevinden van de inwoners. Het is een integraal thema dat bijdraagt aan meerdere beleidsdoelen. Het sportstimuleringsbeleid wordt uitgevoerd door Actief Zutphen.
45300200 - We dragen bij aan professionele uitvoering van het sport- en accommodatiebedrijf Actief Zutphen
Terug naar navigatie - 45300200 - We dragen bij aan professionele uitvoering van het sport- en accommodatiebedrijf Actief ZutphenEen groot deel van onze sportaccommodaties wordt geëxploiteerd door Actief Zutphen. We sturen op een effectieve uitvoering hiervan.
Product 605 Minimabeleid
Terug naar navigatie - Product 605 MinimabeleidDoelen
Terug naar navigatie - Doelen46050100 - We richten ons minimabeleid op vertrouwen, gelijkwaardigheid en bestaanszekerheid
Terug naar navigatie - 46050100 - We richten ons minimabeleid op vertrouwen, gelijkwaardigheid en bestaanszekerheidBestaansonzekerheid slaat letterlijk de bodem onder het bestaan van mensen vandaan. Niet weten of je voldoende geld hebt, of je onderdak hebt, maar ook niet weten hoe je toegang krijgt tot noodzakelijke hulp. Verdwalen in systemen en ondoorgrondelijke procedures, brieven ontvangen die je niet begrijpt, onzekerheid of je formulieren wel goed invult. In het kader van ons minimabeleid vinden we daarom een lokale aanpak voor bestaanszekerheid van cruciaal belang.
46050200 - We stimuleren dat meer inwoners, van jong tot oud, meedoen in de samenleving
Terug naar navigatie - 46050200 - We stimuleren dat meer inwoners, van jong tot oud, meedoen in de samenlevingWe streven ernaar dat zoveel mogelijk inwoners deel kunnen nemen aan activiteiten gericht op meedoen, zoals sporten.
Product 608 Schuldhulpverlening
Terug naar navigatie - Product 608 SchuldhulpverleningDoelen
Terug naar navigatie - Doelen46080100 - We hebben een inwonersgerichte gemeentelijke schuldhulp met aandacht voor het voorkomen van (nieuwe) schulden
Terug naar navigatie - 46080100 - We hebben een inwonersgerichte gemeentelijke schuldhulp met aandacht voor het voorkomen van (nieuwe) schuldenOnze inwoners weten steeds beter de weg naar schuldhulp te vinden. Maar zij hebben niet altijd een vangnet om te voorkomen dat (nieuwe) schulden ontstaan. Preventie staat daarom centraal in onze aanpak.
Product 610 Inkomensvoorziening
Terug naar navigatie - Product 610 InkomensvoorzieningDoelen
Terug naar navigatie - Doelen46100100 - We richten ons bijstandsbeleid op vertrouwen, gelijkwaardigheid en bestaanszekerheid
Terug naar navigatie - 46100100 - We richten ons bijstandsbeleid op vertrouwen, gelijkwaardigheid en bestaanszekerheidMet het project Inwoner in Beeld ontwikkelen wij in drie jaar tijd een andere werkwijze bij vragen rond inkomen, werk en schuldhulp. Een werkwijze die aansluit bij wat mensen nodig hebben, een werkwijze die uitgaat van de menselijke maat en waarbij de begrippen vertrouwen, bestaanszekerheid en gelijkwaardigheid centraal staan. Een werkwijze met ruimte voor de professionals om te doen wat nodig is. Dit vraagt om aanpassing van gemeentelijke regels en verordeningen en om een andere, meer persoonlijke, benaderingswijze van de inwoners. Dit vraagt om een vorm van dienstverlening die voor inwoners logisch en begrijpelijk is.
46100200 - We hebben alle inwoners van de gemeente Zutphen met een bijstandsuitkering structureel in beeld en zij krijgen passende begeleiding bij meedoen
Terug naar navigatie - 46100200 - We hebben alle inwoners van de gemeente Zutphen met een bijstandsuitkering structureel in beeld en zij krijgen passende begeleiding bij meedoenOns doel is we begrijpen wat inwoners nodig hebben om mee te kunnen doen om hen daarbij zo goed mogelijk te kunnen begeleiden. Het verzamelen van betrouwbare data is daarbij essentieel.
Product 621 Wmo begeleiding
Terug naar navigatie - Product 621 Wmo begeleidingDoelen
Terug naar navigatie - Doelen46210100 - We ondersteunen inwoners met een begeleidingsvraag zo dichtbij huis en laagdrempelig mogelijk.
Terug naar navigatie - 46210100 - We ondersteunen inwoners met een begeleidingsvraag zo dichtbij huis en laagdrempelig mogelijk.We willen zo veel mogelijk aansluiten bij de eigen kracht van inwoners, sociale netwerken en mogelijkheden in de sociale basis. Zo houden we ook de kosten beheersbaar.
46210200 - We bieden passende en kwalitatief goede Wmo begeleiding, zo licht en zo kort als mogelijk en aanvullend op voorliggende voorzieningen
Terug naar navigatie - 46210200 - We bieden passende en kwalitatief goede Wmo begeleiding, zo licht en zo kort als mogelijk en aanvullend op voorliggende voorzieningenWe kopen Wmo begeleiding en dagbesteding samen met andere gemeenten in de zorgregio Midden IJssel Oost Veluwe in. Dit willen we zo kort en licht als mogelijk inzetten, aansluitend op onze lokale voorzieningen. We sturen op kwaliteit en kosten en werken integraal, vooral als er sprake is van complexe problematiek.
46210300 - We streven naar een soepele overgang van jeugd naar volwassenheid (18- /18+)
Terug naar navigatie - 46210300 - We streven naar een soepele overgang van jeugd naar volwassenheid (18- /18+)Jongeren die begeleiding of zorg krijgen van de gemeente vallen na hun 18de verjaardag in veel gevallen onder andere wetten en regelingen. We streven ernaar deze overgang zo soepel mogelijk te laten verlopen door een integrale aanpak gericht op zowel preventie als continuïteit van zorg. Dit vraagt ook om verbinding van onder andere Jeugd en onderwijs, Wmo, (Beschermd) wonen, Participatie en inkomen.
46210400 - We zorgen voor beschikbare en kwalitatief goede voorzieningen beschermd wonen en maatschappelijke opvang zodat mensen zo lang mogelijk of weer zo snel mogelijk zelfstandig of beschermd in de wijk kunnen wonen
Terug naar navigatie - 46210400 - We zorgen voor beschikbare en kwalitatief goede voorzieningen beschermd wonen en maatschappelijke opvang zodat mensen zo lang mogelijk of weer zo snel mogelijk zelfstandig of beschermd in de wijk kunnen wonenDrie belangrijke bewegingen liggen hieraan ten grondslag:
- van ziekte en zorg naar gezondheid en gedrag;
- van beschermd wonen naar beschermd thuis;
- van maatschappelijke opvang naar eerst een huis.
Product 622 Wmo huishoudelijke zorg
Terug naar navigatie - Product 622 Wmo huishoudelijke zorgDoelen
Terug naar navigatie - Doelen46220100 - We verstrekken kwalitatief goede huishoudelijke zorg die aansluit op de eigen kracht en mogelijkheden van inwoners zodat zij langer zelfstandig thuis kunnen wonen en leven
Terug naar navigatie - 46220100 - We verstrekken kwalitatief goede huishoudelijke zorg die aansluit op de eigen kracht en mogelijkheden van inwoners zodat zij langer zelfstandig thuis kunnen wonen en levenBeoogd effect is de maatwerkvoorziening huishoudelijke zorg in deze tijd van vergrijzing en krapte op de arbeidsmarkt beschikbaar te houden voor iedereen die dat nodig heeft.
Product 623 Wmo individuele hulpmiddelen
Terug naar navigatie - Product 623 Wmo individuele hulpmiddelenDoelen
Terug naar navigatie - Doelen46230100 - We bevorderen, door middel van de inzet van woon-, rol- en vervoerhulpmiddelen, dat mensen langer zelfstandig thuis kunnen wonen en beter participeren in de samenleving
Terug naar navigatie - 46230100 - We bevorderen, door middel van de inzet van woon-, rol- en vervoerhulpmiddelen, dat mensen langer zelfstandig thuis kunnen wonen en beter participeren in de samenlevingDoor vergrijzing en langer zelfstandig thuis wonen hebben steeds meer inwoners een hulpmiddel of woonvoorziening nodig. We willen deze zo efficiënt mogelijk inzetten door aan te sluiten bij de eigen kracht en mogelijkheden van de inwoners.
Product 624 Sociale basis
Terug naar navigatie - Product 624 Sociale basisDoelen
Terug naar navigatie - Doelen46240100 - We willen een gemeente zijn waar mensen in een gezonde leefomgeving wonen, waar de gezondheidsverschillen kleiner worden en waar een gezonde leefstijl steeds meer vanzelfsprekend wordt
Terug naar navigatie - 46240100 - We willen een gemeente zijn waar mensen in een gezonde leefomgeving wonen, waar de gezondheidsverschillen kleiner worden en waar een gezonde leefstijl steeds meer vanzelfsprekend wordtWe willen dat inwoners zo lang mogelijk gezond blijven zodat er een minder groot beroep op de gezondheidszorg wordt gedaan.
46240200: We spelen in op vergrijzing met een integrale aanpak
Terug naar navigatie - 46240200: We spelen in op vergrijzing met een integrale aanpakDoor de vergrijzing en ambulantisering van de zorg wonen er steeds meer kwetsbare inwoners zelfstandig in de wijk en staat het zorgstelsel onder druk. We willen daarom met een integrale aanpak de sociale basis van onze inwoners versterken.
46240300 - We werken wijkgericht en integraal voor een sterke sociale basis in alle wijken en buurten (zie ook programma 1)
Terug naar navigatie - 46240300 - We werken wijkgericht en integraal voor een sterke sociale basis in alle wijken en buurten (zie ook programma 1)We versterken de sociale basis. Daarvoor werken we aan vitale wijken en buurten met eigen ontmoetingsplekken (al dan niet fysiek) en nabijheid van zorg en ondersteuning. Inwoners worden gestimuleerd om initiatieven te nemen voor hun eigen leefomgeving. Daarvoor werken we vanuit gelijkwaardigheid samen met verschillende partners.
46240400 - In de gemeente Zutphen is iedereen gelijk en doet iedereen mee. En dat dragen we uit. Daarmee dringen we racisme, discriminatie, uitsluiting en vooroordelen terug
Terug naar navigatie - 46240400 - In de gemeente Zutphen is iedereen gelijk en doet iedereen mee. En dat dragen we uit. Daarmee dringen we racisme, discriminatie, uitsluiting en vooroordelen terugDaarmee dragen we bij aan een inclusieve samenleving waarin iedereen gelijke kansen heeft.
46240500 - We signaleren huiselijk geweld en kindermishandeling tijdig en verbeteren de kwaliteit van de dienstverlening om recidive te minimaliseren.
Terug naar navigatie - 46240500 - We signaleren huiselijk geweld en kindermishandeling tijdig en verbeteren de kwaliteit van de dienstverlening om recidive te minimaliseren.Huiselijk geweld en kindermishandeling komt nog te vaak voor. Door middel van een gerichte aanpak willen we eerder signaleren en effectieve ondersteuning inzetten.
Product 625 Wmo vervoer
Terug naar navigatie - Product 625 Wmo vervoerDoelen
Terug naar navigatie - Doelen46250100 - We zorgen ervoor dat inwoners die vanwege beperkingen geen gebruik kunnen maken van eigen vervoer of het openbaar vervoer, zich toch lokaal kunnen verplaatsen
Terug naar navigatie - 46250100 - We zorgen ervoor dat inwoners die vanwege beperkingen geen gebruik kunnen maken van eigen vervoer of het openbaar vervoer, zich toch lokaal kunnen verplaatsenDoor middel van PlusOV (een Gemeenschappelijke Regeling) organiseren we een goed vervoersysteem, zodat inwoners uit Zutphen op een prettige manier kunnen reizen en mee kunnen doen. We streven naar een goede verhouding tussen openbaar vervoer, doelgroepenvervoer en vrijwilligersvervoer.
We maken nieuwe afspraken over Stap in - Stap uit voor 2025/2026, op basis van het in 2024 uitgevoerde behoeftenonderzoek.
Product 630 Jeugdzorg in natura
Terug naar navigatie - Product 630 Jeugdzorg in naturaDoelen
Terug naar navigatie - Doelen46300100 - Minder kinderen met geïndiceerde jeugdhulp
Terug naar navigatie - 46300100 - Minder kinderen met geïndiceerde jeugdhulpWe willen normaliseren in plaats van medicaliseren. Onze ondersteuning is zo licht als mogelijk, maar intensief als het nodig is. Daarbij streven we vier doelen na: versterken pedagogische samenleving, focus op preventie, stevige eerste lijn, en de inzet van kwalitatief goede en passende zorg en ondersteuning. Op deze manier hopen we het aantal kinderen dat geïndiceerde jeugdhulp nodig heeft terug te brengen.
46300200 - Inkoop van kwalitatief goede en betaalbare jeugdhulp
Terug naar navigatie - 46300200 - Inkoop van kwalitatief goede en betaalbare jeugdhulp(Specialistische) jeugdhulp kopen we in met de Zorgregio Midden IJssel oost Veluwe. Doel van de inkoop is voldoende kwalitatief specialistisch aanbod van jeugdhulp, passend bij de behoefte van kinderen en gezinnen en aanvullend op ons lokale aanbod.
Product 632 Jeugd algemeen
Terug naar navigatie - Product 632 Jeugd algemeenDoelen
Terug naar navigatie - Doelen46320100 - Effectieve en efficiënte ondersteuning lokaal en regionaal
Terug naar navigatie - 46320100 - Effectieve en efficiënte ondersteuning lokaal en regionaalRandvoorwaarden om de toegang tot en inkoop van jeugdhulp goed te organiseren zijn bijvoorbeeld ondersteuning door het het regionale programmateam en het organiseren van leerlingenvervoer. In 2025 heeft beleid leerlingenvervoer prioriteit.
Product 633 Jeugd PGB
Terug naar navigatie - Product 633 Jeugd PGBDoelen
Terug naar navigatie - Doelen46330100 - We streven er naar dat het aantal ouders/kinderen dat gebruik maakt van een Persoonsgebonden Budget (PGB) voor jeugdhulp maximaal gelijk blijft
Terug naar navigatie - 46330100 - We streven er naar dat het aantal ouders/kinderen dat gebruik maakt van een Persoonsgebonden Budget (PGB) voor jeugdhulp maximaal gelijk blijftEen persoonsgebonden budget voor jeugdhulp is onder voorwaarden (Verordening en beleidsregels) mogelijk. Ons doel is een gevarieerd aanbod aan lichte jeugdhulp en voldoende inkoop van gespecialiseerde jeugdhulp. Een PGB hoeft dan alleen in specifieke situaties te worden ingezet.
Product 634 Preventie jeugd
Terug naar navigatie - Product 634 Preventie jeugdDoelen
Terug naar navigatie - Doelen46340100 - Het versterken het pedagogisch klimaat met ouders, op scholen en in de gemeenschap: 'de jeugd is van ons allemaal’. Met een preventieve aanpak willen we problemen voorkomen
Terug naar navigatie - 46340100 - Het versterken het pedagogisch klimaat met ouders, op scholen en in de gemeenschap: 'de jeugd is van ons allemaal’. Met een preventieve aanpak willen we problemen voorkomenWe beogen het pedagogisch klimaat te versterken door het stimuleren van ontmoeting, eigen regie en samen opvoeden. Dat doen we samen met kinderen/jongeren, opvoeders, scholen en organisaties. Daarnaast willen we met preventieve activiteiten problemen voorkomen.
46340200 - We realiseren een doorlopende lijn van opvoed- en opgroeiondersteuning voor het psycho-sociaal welbevinden van kinderen en jongeren
Terug naar navigatie - 46340200 - We realiseren een doorlopende lijn van opvoed- en opgroeiondersteuning voor het psycho-sociaal welbevinden van kinderen en jongerenWe hebben een preventief aanbod voor verschillende levensfasen van een kind. Daarmee ondersteunen we kinderen en ouders bij opvoed- en opgroeivragen.
Product 670 Inburgering
Terug naar navigatie - Product 670 InburgeringDoelen
Terug naar navigatie - Doelen46700100 - We voldoen aan de taakstelling huisvesting statushouders
Terug naar navigatie - 46700100 - We voldoen aan de taakstelling huisvesting statushoudersDe gemeente Zutphen is een gastvrije gemeente voor vluchtelingen en ontheemden. De gemeente neemt haar verantwoordelijkheid om er voor te zorgen dat de nieuwe inwoners een nieuw thuis vinden. Het is niet alleen de verantwoordelijkheid die er voor zorgt dat de gemeente Zutphen gastvrij is. Het zit ook in het DNA van onze samenleving om te zorgen voor degene die het echt nodig hebben.
We streven ernaar dat statushouders die zijn toegewezen aan onze gemeente tijdig passende woonruimte krijgen.
46700200 - We hebben alle inburgeringsplichtigen gekoppeld aan de gemeente Zutphen in beeld en zij krijgen passende begeleiding bij hun inburgeringstraject en bijbehorende participatie onderdelen
Terug naar navigatie - 46700200 - We hebben alle inburgeringsplichtigen gekoppeld aan de gemeente Zutphen in beeld en zij krijgen passende begeleiding bij hun inburgeringstraject en bijbehorende participatie onderdelenInwoners die moeten inburgeren nemen deel aan daarop gerichte activiteiten.
46700300 - We bieden adequate opvang voor Oekraïense ontheemden
Terug naar navigatie - 46700300 - We bieden adequate opvang voor Oekraïense ontheemdenWij houden de huidige locatie voor de opvang van Oekraïners in stand. Daarnaast nemen wij onze verantwoordelijkheid om te kijken of er nieuwe mogelijkheden zijn om bij te dragen aan de groeiende vraag voor opvang van oorlogsvluchtelingen uit Oekraïne.
46700400 - We blijven onderdak aan asielzoekers bieden volgens de geldende kaders van de Spreidingswet. Daarbij werken we samen met onder andere het COA en de politie
Terug naar navigatie - 46700400 - We blijven onderdak aan asielzoekers bieden volgens de geldende kaders van de Spreidingswet. Daarbij werken we samen met onder andere het COA en de politieWe blijven ons inzetten voor een gelijkmatige verdeling van asielzoekers in de regio. De spreidingswet is en blijft voor ons hier leidend. Wij weten dat wij ruimschoots voldoen aan de normen van de Spreidingswet, echter als je kijkt naar de regionale opvang zullen alle gemeenten in de regio, en dus ook de gemeente Zutphen, hier moeten blijven zoeken naar mogelijkheden voor opvang.
Zorgen en samenleven: Wat mag het kosten?
Terug naar navigatie - Zorgen en samenleven: Wat mag het kosten?Financiën zorgen en samenleven
Terug naar navigatie - Financiën zorgen en samenlevenExploitatie |
Realisatie 2023 |
Begroting 2024 |
Begroting 2025 |
Begroting 2026 |
Begroting 2027 |
Begroting 2028 |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten |
|||||||
Brandweer |
3.410 |
3.543 |
3.892 |
3.880 |
3.939 |
4.032 |
|
Openbare orde en veiligheid |
2.165 |
2.104 |
2.440 |
2.435 |
2.435 |
2.435 |
|
Sport |
5.662 |
4.762 |
5.650 |
5.420 |
5.111 |
5.054 |
|
Minimabeleid |
8.044 |
3.455 |
3.037 |
3.037 |
2.997 |
2.997 |
|
Schuldhulpverlening |
3.807 |
2.385 |
2.408 |
2.408 |
2.408 |
2.408 |
|
Inkomensvoorziening |
23.706 |
24.489 |
25.840 |
25.840 |
25.840 |
25.840 |
|
Wmo begeleiding |
6.214 |
7.397 |
10.740 |
9.139 |
9.139 |
9.139 |
|
Wmo huishoudelijke hulp |
5.673 |
6.291 |
6.579 |
6.579 |
6.579 |
6.579 |
|
Wmo individuele hulpmiddelen |
2.327 |
2.534 |
2.117 |
2.117 |
2.117 |
2.117 |
|
Wmo subsidies en overig |
5.588 |
6.014 |
6.934 |
6.650 |
6.334 |
6.105 |
|
Wmo vervoer |
1.269 |
1.379 |
1.012 |
1.066 |
1.122 |
1.187 |
|
Jeugdzorg in natura |
22.533 |
22.292 |
25.367 |
25.223 |
25.223 |
25.223 |
|
Jeugd algemeen |
920 |
1.144 |
1.222 |
1.222 |
1.222 |
1.222 |
|
Jeugd PGB |
252 |
223 |
306 |
306 |
306 |
306 |
|
Jeugd Preventie |
3.374 |
5.900 |
6.589 |
6.745 |
6.688 |
6.688 |
|
Inburgering |
1.682 |
442 |
403 |
403 |
403 |
403 |
|
Totaal Lasten |
96.626 |
94.355 |
104.534 |
102.467 |
101.861 |
101.732 |
|
Baten |
|||||||
Brandweer |
-101 |
-62 |
-95 |
-95 |
-95 |
-95 |
|
Openbare orde en veiligheid |
-430 |
-9 |
-10 |
-10 |
-10 |
-10 |
|
Sport |
-2.221 |
-1.701 |
-2.090 |
-2.072 |
-1.799 |
-1.799 |
|
Minimabeleid |
-147 |
-96 |
-99 |
-99 |
-99 |
-99 |
|
Schuldhulpverlening |
-261 |
-54 |
-56 |
-56 |
-56 |
-56 |
|
Inkomensvoorziening |
-21.531 |
-20.980 |
-22.068 |
-22.068 |
-22.068 |
-22.068 |
|
Wmo begeleiding |
-367 |
-1.027 |
-2.480 |
-879 |
-879 |
-879 |
|
Wmo huishoudelijke hulp |
-11 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Wmo individuele hulpmiddelen |
-11 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Wmo subsidies en overig |
-1.022 |
-589 |
-1.127 |
-976 |
-640 |
-640 |
|
Wmo vervoer |
-61 |
-80 |
-62 |
-62 |
-62 |
-62 |
|
Jeugd algemeen |
-2 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Jeugd Preventie |
-148 |
0 |
-45 |
-57 |
0 |
0 |
|
Inburgering |
-3.528 |
-50 |
-50 |
-50 |
-50 |
-50 |
|
Totaal Baten |
-29.843 |
-24.649 |
-28.180 |
-26.422 |
-25.756 |
-25.756 |
|
Gerealiseerd saldo van baten en lasten |
66.783 |
69.705 |
76.354 |
76.045 |
76.105 |
75.976 |
|
Onttrekkingen |
|||||||
Brandweer |
-5 |
-5 |
-5 |
-5 |
-5 |
-5 |
|
Openbare orde en veiligheid |
-50 |
-4 |
-4 |
0 |
0 |
0 |
|
Sport |
-677 |
-604 |
-309 |
-193 |
-227 |
-184 |
|
Minimabeleid |
-1.958 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Schuldhulpverlening |
-1.481 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Wmo subsidies en overig |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Jeugd algemeen |
-21 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Jeugd Preventie |
-30 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Totaal Onttrekkingen |
-4.221 |
-614 |
-319 |
-198 |
-232 |
-189 |
|
Stortingen |
|||||||
Sport |
680 |
680 |
118 |
118 |
118 |
118 |
|
Mutaties reserves |
-3.541 |
66 |
-201 |
-80 |
-113 |
-71 |
|
Gerealiseerd resultaat |
63.242 |
69.772 |
76.153 |
75.965 |
75.992 |
75.905 |