Werken en leren
Werken en leren: Ambitie
Terug naar navigatie - Werken en leren: AmbitieAmbitie
Terug naar navigatie - AmbitieOndernemers staan voor uitdagingen. De toekomst is onzeker. Grondstoftekorten, personeelstekorten, problemen in wereldwijde distributieketens, sterk gestegen kosten als gevolg van inflatie, stikstofproblematiek, energietransitie en in een aantal sectoren een sterk gestegen schuldenlast maken duidelijk dat er op veel plekken knelpunten zullen ontstaan. Daar komt de druk op ruimte bij, waarbij o.a. vanuit wonen, klimaatadaptatie en energietransitie claims op bedrijventerreinen worden gelegd.
Dit vraagt om twee sporen: een gezamenlijke stabiele koers inzetten om samen complexe grote opgaven op te pakken die een lange adem vragen en aan de andere kant flexibel de problemen van nu oppakken. Dit organiseren we in de periode 2022-2026.
In de eerste helft van 2025 wordt de sociaal-economische visie ter besluitvorming aangeboden aan de raad die de koersvastheid moet borgen. Een visie die we samen ontwikkelen met bedrijven en organisaties. Een visie waarin we duidelijk maken hoe we in de gemeente Zutphen een aantrekkelijk en onderscheidend werk- en leerklimaat kunnen maken dat goed aansluit op de wensen en behoeften van inwoners, bedrijven en scholen, nu en in de toekomst.
De actuele problemen pakken we o.a. op door structurele samenwerking op te zetten met het bedrijfsleven, maatschappelijke organisaties en onderwijsinstellingen. Deze samenwerking werken we uit op basis van de kaders uit en gekozen scenario's uit de sociaal-economische visie en de gebiedsvisie de Mars.
Werkgelegenheid is voor inwoners, bedrijven en onderwijsorganisaties relevant. Het belang om daarin samen te werken neemt alleen maar toe. Ondernemers hebben praktisch en theoretisch opgeleide medewerkers nodig en innovatieve ideeën. Scholen hebben behoefte aan goede input van bedrijven voor de ontwikkeling en actualisatie van lesprogramma’s maar ook plekken waar leerlingen praktijkervaring kunnen opdoen. Inwoners zoeken een passende baan of dagbesteding waarin ze hun talenten kunnen benutten en ontwikkelen.
In de gemeente Zutphen zetten we als gemeentelijke organisatie de komende jaren in op intensievere en effectievere samenwerking. Ook besteden we veel aandacht aan het organiseren van passende randvoorwaarden om werken en leren toegankelijk te krijgen voor alle inwoners. GelreWerkt! speelt hierin een belangrijke rol. Dat doen we samen met onze partners in de Regio Stedendriehoek en de arbeidsmarktregio Regio Veluwe Stedendriehoek. Samen met deze partners ontwikkelen we een regionaal werkbedrijf.
Het stimuleren van inclusiviteit in het onderwijs en de ontwikkeling van integrale kindcentra spelen een belangrijke rol. We streven daarbij naar een goede school in elke wijk. Dit zijn instrumenten om de algemene ontwikkeling en kansengelijkheid van kinderen te bevorderen.
Volgen van de ontwikkelingen
Terug naar navigatie - Volgen van de ontwikkelingenIn de begroting hebben we de aangenomen moties en amendementen verwerkt.
Om de ontwikkelingen te kunnen volgen werken we met vier indicatoren voor het programma Werken en Leren meten. We monitoren om te zien of de inzet het gewenste effect heeft.
Doel: Stabiliseren en versterken sociaal-economische structuur gemeente Zutphen door beter benutten beschikbare ruimte bedrijventerreinen en goede dienstverlening aan ondernemers.
• We monitoren de ontwikkeling van het ruimtegebruik en van de arbeidsintensiteit.
• We onderzoeken de ervaring van de ondernemers met onze dienstverlening.
Doel: Meer inwoners via passend en levenslang onderwijs vitaal houden op arbeidsmarkt
• Aantal deelnemers dat zich aanmeldt voor een leer-werk traject via GelreWerkt!.
Doel: Meer jongeren die met een startkwalificatie van school komen.
• Het percentage van het totaal aantal leerlingen van het VO en MBO (12 - 23 jaar) dat voortijdig, dat wil zeggen zonder startkwalificatie, het onderwijs verlaat.
Product 320 Economie
Terug naar navigatie - Product 320 EconomieDoelen
Terug naar navigatie - Doelen31110100 - We streven naar aantrekkelijke en goed georganiseerde markten
Terug naar navigatie - 31110100 - We streven naar aantrekkelijke en goed georganiseerde marktenWe streven naar goed georganiseerde markten, met een gevarieerd en kwalitatief goed aanbod, dat aantrekkelijk is voor bezoekers.
32010100 - We versterken de sociaal-economische structuur in Zutphen
Terug naar navigatie - 32010100 - We versterken de sociaal-economische structuur in Zutphen- We versterken de sociaal-economische structuur van de gemeente Zutphen, waarbij we toewerken naar optimale synergie tussen plannen van Zutphense organisaties en bedrijven en de gemeentelijke opgaven.
32010200 - We hebben een aantrekkelijk vestigingsklimaat
Terug naar navigatie - 32010200 - We hebben een aantrekkelijk vestigingsklimaatHet ondernemersklimaat in de gemeente Zutphen is aantrekkelijk en effectief en efficiënt georganiseerd. We pakken tijdig en adequaat zaken op die spelen bij ondernemers en organisaties en communiceren zorgvuldig.
32010300 - We zorgen voor voldoende ruimte voor bedrijven, nu en in de toekomst
Terug naar navigatie - 32010300 - We zorgen voor voldoende ruimte voor bedrijven, nu en in de toekomstEr is voldoende ruimte beschikbaar voor onze bedrijven, niet alleen nu, maar ook in de toekomst. We verwachten een ruimtebehoefte van 35-50 hectare op de bedrijventerreinen tot 2040.
Product 421 Onderwijshuisvesting
Terug naar navigatie - Product 421 OnderwijshuisvestingDoelen
Terug naar navigatie - Doelen34210100 - We streven naar een sterke, toekomstbestendige en duurzame school in iedere wijk
Terug naar navigatie - 34210100 - We streven naar een sterke, toekomstbestendige en duurzame school in iedere wijkSchoolbesturen en gemeente hebben een gezamenlijke verantwoordelijkheid voor toekomstbestendige en duurzame onderwijshuisvesting. De afspraken hierover zijn vastgelegd in het Integraal huisvestingsplan (IHP). Belangrijk doel is een goede spreiding van de kindcentra- en onderwijsvoorzieningen per wijk.
34210200 - We bieden vluchtelingen en andere nieuwkomers een passende leeromgeving aan
Terug naar navigatie - 34210200 - We bieden vluchtelingen en andere nieuwkomers een passende leeromgeving aanWe zijn samen met de regiogemeenten en het onderwijs verantwoordelijk voor het bieden van voldoende en adequate mogelijkheden voor het leren van de Nederlandse taal. Het aantal deelnemers hangt af van de instroom.
Product 422 Kinderopvang en lokaal onderwijsbeleid
Terug naar navigatie - Product 422 Kinderopvang en lokaal onderwijsbeleidDoelen
Terug naar navigatie - Doelen34220100 - Elk kind kan naar een voorschoolse voorziening ter voorbereiding op de basisschool. Dit bevordert de algemene ontwikkeling en kansengelijkheid van kinderen
Terug naar navigatie - 34220100 - Elk kind kan naar een voorschoolse voorziening ter voorbereiding op de basisschool. Dit bevordert de algemene ontwikkeling en kansengelijkheid van kinderenWe willen dat alle kinderen worden gezien, meedoen en gelijke kansen krijgen. Dat stimuleren we door het versterken van het opvoedkundig klimaat, voor- en vroegschoolse educatie en door toezicht op de kwaliteit van de kinderopvangvoorzieningen.
34220200 - We streven naar een doorgaande lijn tussen kinderopvang, basisschool, voortgezet onderwijs en het MBO
Terug naar navigatie - 34220200 - We streven naar een doorgaande lijn tussen kinderopvang, basisschool, voortgezet onderwijs en het MBOMet een soepele overgang van alle vormen van voor-en vroegschoolse educatie en kinderopvang naar het primair onderwijs worden kinderen beter ondersteund en voorkomen we onderwijsachterstanden.
34220300 - Het percentage laaggeletterden moet omlaag om kansengelijkheid te bevorderen
Terug naar navigatie - 34220300 - Het percentage laaggeletterden moet omlaag om kansengelijkheid te bevorderenWe versterken de geletterdheid van jong & oud in de Gemeente Zutphen, zodat hun kansen op het gebied van onderwijs, werk, (financiële) bestaanszekerheid en gezondheid worden vergroot. In Zutphen is ongeveer 15 procent van de volwassen inwoners laaggeletterd, tegenover een landelijk percentage van 12 procent. Het percentage onderwijsachterstand bij peuters is 19% in Zutphen ten opzichte van 15% landelijk. Met onze aanpak willen we de percentages omlaag brengen.
34220400 - We willen voortijdig schoolverlaten en jeugdwerkloosheid voorkomen
Terug naar navigatie - 34220400 - We willen voortijdig schoolverlaten en jeugdwerkloosheid voorkomenMet een preventieve aanpak bevorderen we schoolaanwezigheid en voorkomen we uitval. Jongeren zonder startkwalificatie begeleiden we via het Doorstroompunt naar een passende opleiding of naar werk.
Product 562 Toerisme en recreatie
Terug naar navigatie - Product 562 Toerisme en recreatieDoelen
Terug naar navigatie - Doelen35620100 - We realiseren een passende groei van de toeristische sector, zowel in onze historische binnenstad als in Warnsveld, De Hoven en het buitengebied
Terug naar navigatie - 35620100 - We realiseren een passende groei van de toeristische sector, zowel in onze historische binnenstad als in Warnsveld, De Hoven en het buitengebied- We zetten in op het aantrekkelijk maken en verder uitbouwen van onze belangrijkste toeristisch-recreatieve trekpleisters: binnenstad (funshopping, horeca en cultuurhistorie); evenementen (verdere professionalisering en spreiding over gehele gemeente).
- We streven naar groei van zowel kwaliteitsbezoekers, gemiddelde uitgaven per bezoeker als verlenging van de
verblijfsduur. De versterking van ons overnachtingsaanbod is daarbij heel belangrijk. - Zutphen laat zich zien als Hanzestad en we bouwen voort op het succes van het Hanzejaar in 2023 en het Hanzeverhaal.
35620200 - Kwaliteit retail en horeca in balans met kwaliteit historische binnenstad
Terug naar navigatie - 35620200 - Kwaliteit retail en horeca in balans met kwaliteit historische binnenstadWe willen dat het winkelgebied inclusief de horeca en verblijfsfunctie zich verder ontwikkelt richting kwaliteitsbezoek. Zo kunnen we groeien in bezoekersaantallen in balans met levendigheid en leefbaarheid. Ook zetten we ons in om onze monumentale binnenstad gastvrijer en toegankelijker te maken voor mensen met een beperking.
35620300 - We bouwen het aanbod van evenementen uit, in een goede balans van leefbaar-levendig
Terug naar navigatie - 35620300 - We bouwen het aanbod van evenementen uit, in een goede balans van leefbaar-levendigSamen met Stichting Zutphen Promotie zetten we in op verdere professionalisering van evenementen.
Daarbij zetten we in op een kwalitatief nog aantrekkelijker evenementenaanbod dat past bij Zutphen.
Ook willen we evenementen zoveel mogelijk spreiden over de gehele gemeente.
35620400 - We dragen zorg voor de kwaliteit van onze binnenstad, zowel nu als bij ontwikkeling
Terug naar navigatie - 35620400 - We dragen zorg voor de kwaliteit van onze binnenstad, zowel nu als bij ontwikkelingHet programma Binnenstad 2024 – 2026 is gericht op een duurzaam aantrekkelijke en vitale binnenstad. Een binnenstad
- Waar de historie van de binnenstad wordt gezien en benut als een kwaliteit
- Waar klimaat en natuur belangrijke speerpunten zijn en
- Die autoluw is
Daarom werken we samen met de bewoners, ondernemers en bezoekers aan een autoluwe, bereikbare groene binnenstad.
35620500 - Onze binnenstad wordt klimaatadaptief
Terug naar navigatie - 35620500 - Onze binnenstad wordt klimaatadaptiefHittestress, extreme wateroverlast en droogte vragen om maatregelen om de binnenstad klimaatadaptief te maken. Vanuit verschillende beleidsterreinen wordt hieraan gewerkt. In de programmatekst staan de hoofdlijnen die vanuit het programma worden opgepakt. Meer details staan bij het betreffende beleidsterrein in programma 2.
35620600 - We realiseren een autoluwe binnenstad
Terug naar navigatie - 35620600 - We realiseren een autoluwe binnenstadDe visie mobiliteit in de binnenstad (2018) is de basis voor de ontwikkeling van de autoluwe binnenstad. Het verkeerscirculatieplan en de parkeernota bouwen hier op voort. We betrekken ondernemers, inwoners en bezoekers van de binnenstad bij de planvorming en uitwerking.
Product 600 Participatie werk
Terug naar navigatie - Product 600 Participatie werkDoelen
Terug naar navigatie - Doelen36000100 - We streven naar een lokale en regionale inclusieve arbeidsmarkt waarin voor iedereen een zinvolle en passende werkplek beschikbaar is
Terug naar navigatie - 36000100 - We streven naar een lokale en regionale inclusieve arbeidsmarkt waarin voor iedereen een zinvolle en passende werkplek beschikbaar isWe werken lokaal en regionaal samen om vraag en aanbod op de arbeidsmarkt bij elkaar te brengen. We begrijpen wat inwoners echt nodig hebben om te participeren. De principes vanuit het project Inwoner in beeld zijn daarbij leidend. Dit betreft een werkwijze die uitgaat van de menselijke maat en waarbij de begrippen vertrouwen, bestaanszekerheid en gelijkwaardigheid centraal staan (zie product 610)
36000200 - We voorzien in zinvolle, passende en lonende arbeid voor inwoners waarbij zij minimaal in staat zijn om in hun levensonderhoud te voorzien
Terug naar navigatie - 36000200 - We voorzien in zinvolle, passende en lonende arbeid voor inwoners waarbij zij minimaal in staat zijn om in hun levensonderhoud te voorzienHet aantal inwoners dat een uitkering van de gemeente ontvangt neemt toe. Veel mensen vinden snel werk, voor anderen is dat lastiger. Ook hier staan de principes van inwoner in beeld centraal (zie product 610).
36000300 - We zorgen voor een soepele overgang van onderwijs naar de arbeidsmarkt
Terug naar navigatie - 36000300 - We zorgen voor een soepele overgang van onderwijs naar de arbeidsmarktSommige schoolverlaters hebben ondersteuning nodig bij het vinden van werk. Dit betreft onder andere jongeren zonder startkwalificatie. We zien ook meer thuiswonende jongeren uit het Voortgezet Speciaal Onderwijs en het Praktijkonderwijs die geen uitkering aanvragen maar wel hulp willen bij het vinden en behouden van werk. We willen deze jongeren in beeld hebben en samen met hen zoeken naar een passende (vervolg) opleiding en/of werk.
Product 640 Gelrewerkt
Terug naar navigatie - Product 640 GelrewerktDoelen
Terug naar navigatie - Doelen36400100 - We bieden faciliteiten en ondersteuning die de inwoner in staat stelt passend, zinvol en lonend (on)betaald werk te verkrijgen en te behouden
Terug naar navigatie - 36400100 - We bieden faciliteiten en ondersteuning die de inwoner in staat stelt passend, zinvol en lonend (on)betaald werk te verkrijgen en te behoudenHet aantal inwoners dat een beroep doet op de gemeente Zutphen voor ondersteuning bij het vinden van werk neemt toe.
36400200 - We bieden passend, zinvol en lonend werk aan inwoners met een indicatie in het kader van de Wet sociale werkvoorziening en Beschut werk (art. 10b Pw)
Terug naar navigatie - 36400200 - We bieden passend, zinvol en lonend werk aan inwoners met een indicatie in het kader van de Wet sociale werkvoorziening en Beschut werk (art. 10b Pw)Beschut werk betreft werk in een beschutte werkomgeving door Wsw-medewerkers en medewerkers op grond van de Participatiewet.
Werken en leren: Wat mag het kosten?
Terug naar navigatie - Werken en leren: Wat mag het kosten?Financiën werken en leren
Terug naar navigatie - Financiën werken en lerenExploitatie |
Realisatie 2023 |
Begroting 2024 |
Begroting 2025 |
Begroting 2026 |
Begroting 2027 |
Begroting 2028 |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten |
|||||||
Straatmarkten |
197 |
164 |
170 |
170 |
170 |
170 |
|
Economie |
1.417 |
1.665 |
1.756 |
1.496 |
1.496 |
1.496 |
|
Onderwijshuisvesting |
5.479 |
6.232 |
6.007 |
6.211 |
6.078 |
6.185 |
|
Kinderopvang en lokaal onderwijsbeleid |
4.164 |
3.690 |
3.656 |
3.656 |
3.656 |
3.656 |
|
Toerisme en recreatie |
502 |
858 |
885 |
839 |
839 |
839 |
|
Participatie werk |
4.715 |
4.007 |
4.246 |
4.246 |
4.246 |
4.246 |
|
Gelrewerkt! |
10.412 |
12.177 |
12.419 |
12.769 |
12.769 |
12.739 |
|
Totaal Lasten |
26.886 |
28.793 |
29.139 |
29.387 |
29.254 |
29.330 |
|
Baten |
|||||||
Straatmarkten |
-171 |
-166 |
-170 |
-170 |
-170 |
-170 |
|
Economie |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Onderwijshuisvesting |
-481 |
-538 |
-553 |
-553 |
-553 |
-553 |
|
Kinderopvang en lokaal onderwijsbeleid |
-2.007 |
-1.548 |
-1.587 |
-1.587 |
-1.587 |
-1.587 |
|
Toerisme en recreatie |
-26 |
-19 |
-20 |
-20 |
-20 |
-20 |
|
Participatie werk |
-2.024 |
-1.315 |
-1.352 |
-1.852 |
-1.852 |
-1.852 |
|
Gelrewerkt! |
-1.366 |
-1.441 |
-1.511 |
-1.511 |
-1.511 |
-1.481 |
|
Totaal Baten |
-6.075 |
-5.026 |
-5.193 |
-5.693 |
-5.693 |
-5.663 |
|
Gerealiseerd saldo van baten en lasten |
20.810 |
23.767 |
23.946 |
23.694 |
23.561 |
23.667 |
|
Onttrekkingen |
|||||||
Onderwijshuisvesting |
0 |
-559 |
-559 |
-655 |
-957 |
-1.063 |
|
Toerisme en recreatie |
0 |
-50 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Participatie werk |
-307 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Totaal Onttrekkingen |
-307 |
-609 |
-559 |
-655 |
-957 |
-1.063 |
|
Stortingen |
|||||||
Onderwijshuisvesting |
359 |
395 |
395 |
395 |
395 |
595 |
|
Mutaties reserves |
51 |
-214 |
-164 |
-260 |
-562 |
-468 |
|
Gerealiseerd resultaat |
20.862 |
23.553 |
23.781 |
23.435 |
22.999 |
23.199 |